eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
842 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
• | فضای حقیقی | • حکیم متأله، آیت الله جوادی آملی: فضای مجازی به نظر من مجازی نیست، بلکه یک است و هرجایی که اندیشه و فکر قابل بیان شد، تأثیر و تأثر باشد، آن فضا فضای حقیقی است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ🌺 🔹به لطف خداوند متعال امیدداریم و آرزوی مغفرت و بخشش در این ماه مبارک را داریم. برای همگان دعا کنیم و در رأس همه ادعیه و دعای واجب بر اهل ولایت، دعا به وجود نازنین حضرت حجة(ارواحناله الفداء) است. 🔹ان شاءالله در این ماه مبارک، پرونده ادامه پیدا خواهد کرد. در کنار این پرونده، بهتر است به (قول، فعل) حکمای شیعه نیز پرداخته شود تا انگیزه‌های خودیابی و خودسازی در درون ما زنده گردد. بمنه و کرمه تبارک و تعالی. @monir_ol_din
فقیه‌اهل‌البیت، حَکیم‌ِمتألّه، مُجَدِّد‌بزرگ‌عصر حضرت‌امام‌خمینی(ره): 🔹 و چون آشنايان معارف دانسته‌اند كه تحت پوشش اين اصطلاحات نمى‌توان راه معرفت را طى كرد با لسان تمنا گفته‌اند: محبوبا! خودت پرده و حجاب را بردار كه دست مخلوق قدرت كنار زدن اين حجابها را ندارد. «اللهمّ عرّفني نفسك فإنّك إن لم تعرّفني نفسك لم أعرفك...» ما هم اگر خواستيم و توانستيم اين ، يعنى مفاهيم و اصطلاحات را پاره كنيم بايد بگوييم: «ربّنا عرّفنا ذاتك و إن لم تعرّفنا نفسك لا نعرفك قطّ». ر‌.ک. تقریرات فلسفه، ج۱، ص ۲۳۸ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱ ♻ ورود ناقص و ابتر فلسفه‌اسلامی در موضوع فضای‌مجازی 1⃣دیدگاه فلاسفه و اساتید فلسفه و حکمت گزارش شد. مهمترین همایشی که می‌توانست مجمع آراء اساتید حکمت پیرامون فضای مجازی باشد، همایش است. این همایش، ظرفیت بسیار خوبی برای بیان دیدگاه‌ها داشت، لیکن آنچه که از این همایش و سخنرانی‌های اساتید استخراج شد، به اندازه توقعی که از استادان حکمت وجود داشت، نبود. آیا می‌توان از آنچه که ایشان گفته‌اند، ره‌توشه‌ای نوین برداشت و ادعا نمود که، با مطالعه آراء ایشان، زاویه دید ما نسبت به پدیده فضای مجازی عمق بیشتری یافته است؟ 2⃣ جناب در تبیین دیدگاه خود، پیشنهاد می‌کند که حکمت متعالیه مبنای نگارش سند نوین فضای مجازی قرار بگیرد، و همو، در این سخنرانی در توصیف فضای مجازی چنین می‌گوید: فضای مجازی است، است و است. آیا این توصیفات برخاسته از مبانی حکمی صدرایی است؟ کدام مبنای فلسفی است که، فضای مجازی را جهتدار توصیف می‌کند و یا معناداری فضای مجازی مستخرج از کدام مبنای فلسفی است؟ اینکه فضای مجازی یک شبکه گسترده‌ای است که در آن تعامل صورت می‌گیرد، مبتنی بر قابل تبیین است؟ 3⃣ در موقف دیگری از ظرفیت فلسفه اسلامی در توصیف فضای مجازی پرسش خواهم نمود، و آنچه که در این مقام مطرح می‌شود این سخن است که، اساتید حکمت چه مقدار از فلسفه خویش را در شرح و بسط ماهیت فضای مجازی به کار بسته‌اند؟ البته که نمی‌توان انکار نمود که، دلالت‌هایی نیز در کلام ایشان صورت می‌گیرد که می‌تواند امیدبخش باشد، مانند آنچه که ، با بیان اینکه سه مرتبه حقیقت وجود دارد؛ لغویه، عرفیه، شرعیه و در مقابل اینها مجاز مطرح می‌شود، ادامه سخنان خود را با توضیح عالم خیال پی‌می‌گیرد. نکته‌ای را که او طرح می‌کند و جناب آن را شرح می‌دهد که؛ فضای مجازی بسط حقیقت است، نکته درخور تأملی است که باید پی گرفته شود. و در همین پیگیری است که، فلسفه و عرفان نظری می‌توانند ظرفیت خود را بروز دهند و برای دانش‌پژوهان فلسفه، دریچه‌ای نوین بگشایند. 4⃣ با تمام این اوصاف، وضعیت کنونی فلسفه، شبیه وضعیت فقه فردی است که، در مقام بحث از طهارت و صلات قهرمانانه وارد می‌شود و لیکن برای حل مسائل کلان نظام اسلامی درمانده می‌شود. اینکه در متون حکمی، مباحث و مسائل فلسفی در ادله متعددی با تقاریب متنوع بیان شود، در عین حال که فی نفسه جای تقدیر دارد اما زمانی که، توان پدیده‌ای گسترده و حاکم چون فضای مجازی را ندارد، آن ظرفیت مورد تردید جدی قرار می‌گیرد. یا فلسفه‌ورزان نمی‌توانند که البته چنین نیست و ایشان بسیار استادانه از عهده متون و آراء فلسفی برمی‌آیند یا اینکه فلسفه از چنین ظرفیتی برخوردار نیست. یعنی و نظریات مبتنی بر آن را یارای شرح و بسط پدیده‌ای چون فضای مجازی نیست. @monir_ol_din
۲ ♻ چرا فلسفه‌اسلامی در مواجهه با فضای مجازی است؟ 🔹میزان تحقیقات و پژوهش هایی که فیلسوفانه به فضای مجازی نظر انداخته باشند، حتی سخنرانی‌ها و همایش‌ها و نشست‌های علمی به اندازه درخور نیست. موضوع فضای مجازی امروزه تبدیل به شده است و بسیار جای تعجب دارد که، اساتید فلسفه که در این ایام مشغول تدریس‌های مجازی هستند، آیا نمی‌اندیشند که، فضای مجازی با آنها و با فلسفه آنها چه می‌کند؟ توصیه به استفاده بهینه از این فضا و تبدیل تهدید به فرصت، نکته‌ای نیست که، استاد فلسفه بگوید بلکه هرکسی می‌تواند با اندک بهره‌ای از عقل اجتماعی چنین راهنمایی را انجام دهد. از فیلسوف توقع می‌رود که در حقیقت و ماهیت این فضا تأمل ورزد و قدمی پیش نهد و دریچه‌ای نوین بگشاید و زاویه دیدی جدید پیش‌روی همگان باز کند. اما مع الاسف.... 🔹یکی از دوستان عزیزم، بعد از یادداشت قبلی تذکری را دادند که تقدیم می‌کنم: «به نظر می‌رسد، توقع از مبنای اصالت وجود بجا نیست، بلکه شما می‌توانید به نظریه اعتباریات علامه طباطبائی چشم اندازید و از ظرفیت‌های آن برای شرح فلسفی ماجرای فضای مجازی بهره بگیرید.» 🔹 بنده این نکته ایشان را به روی چشم می‌نهم و به آن احترام می‌گذارم، لیکن نسبت به این پیشنهاد عرض کوتاه و مختصری دارم؛ آیا فضای مجازی، پدیده‌ای موجود است یا معدوم؟ اگر در دایره وجود قرار دارد، کدام یک از احکام وجود بر آن مترتب می‌شود؟ آیا می‌توان از نظریه در شرح وحدت و کثرت آن بهره گرفت؟ آیا می‌توان از نظریه در توضیح تغییرات آن استفاده کرد؟ آیا می‌توان از نظریه در تفسیر رابطه انسان با فضای مجازی استفاده نمود؟ و..... بگذریم که اگر بگوییم معدوم است باز داخل در است و نیازمند تحلیل فلسفی. ⁉ پس چرا فلسفه‌اسلامی در مواجهه با فضای مجازی کم‌تحرک است؟ @monir_ol_din
✅ فیلسوف فضای مجازی 🔹شاید تنها استادی را که بتوان صاحب اندیشه و تأمل در فضای مجازی دانست، استاد باشد. پیشتر در یادداشتی، بخشی از دیدگاه او گزارش شد و خدمت عزیزان پیشنهاد می‌کنم حتماً سخنرانی کوتاه ایشان را پیرامون فضای مجازی با دقت مطالعه نمایند. http://www.ias.ac.ir/index.php/2016-04-19-10-01-24/902-2017-05-27-04-12-29 البته ناگفته پیداست که توفیق ایشان در تبیین بهتر فضای مجازی، ریشه در اندیشه‌ورزی پیرامون و ماهیت آن را دارد. ایشان از کسانی است که فیلسوفانه با این موضوع مواجهه کرده و تهیأ لازم برای پرداختن به موضوع فضای مجازی را داشت. 🔹بخشی از سخنرانی ایشان در تحلیل ماهیت فضای مجازی را گزارش می‌کنم: «....از جمله اوصاف اصلی فضای مجازی اینست که خود را آشکار نمی­‌سازد و راه ورود بر هیچ چیز را نمی‌بندد و با هیچ چیز مخالفت نمی­‌کند و میان چیزها تفاوت نمی­‌گذارد. هنر و دین و سیاست و علم همه می­‌توانند در این عالم وارد ­شوند و کم و بیش وارد شده‌اند اما آنها هر چه باشد با ورود در این عالم جزئی از می­‌شوند. حتی چنانکه گفته شد درس دین و عرفان و فلسفه را هم می­‌توان در این فضا آموخت اما باید تحقیق کرد که فلسفه مثلاً در این فضا چه وضع و صورتی پیدا می­‌کند و مخاطبش کیست و چه می‌تواند بکند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش باید پرسید که فضای مجازی چیست. از جمله صاحبنظران معاصر که در این پرسش تأمل کرده ­اند، فیلسوف و جامعه­‌شناس فرانسوی است. به نظر او زمانی بود که علم، علم جهان فی­‌نفسه بود و در دوره مدرن علم به گزارش واقعیت مبدل شد اما در زمان ما که همان زمان فضای مجازی است هر چه هست گزارش­ها و رمزها و کدها است. این کدها و رمزها هیچ مرجعی ندارند و با میزانی سنجیده نمی­‌شوند یعنی اگر در گذشته امور خیالی و وهمی مرجعی در مراتب وجود داشتند در فضای مجازی خیال و وهم اموری در برابر حقیقت و وجود نیستند و به چیزی که موجود باشد باز نمی­‌گردند بلکه عدمند. فضای مجازی سراسر روی زمین را به جهان خیال­‌ها و اوهام بدون مرجع و بی پشتوانه مبدل کرده است. بودریار گفته است که اکنون به جای اینکه مثل بپرسیم موجودات چرا هستند و عدم نیستند باید بپرسیم چرا هیچ چیز نیست و همه چیز سراسر عدم است و عجیب اینکه او این عدم را واقعیت و موجودیت شدید می­دانست. این صورتی از فلسفه جهان مجازی است و پیداست که چنین رأی و نظری جز در فضای مجازی نمی­‌توانست به وجود آید....» ✅متن سخنرانی در همایش فلسفه در مواجهه با فضای مجازی، 31 اردیبهشت 1396 🔹استاد داوری در مبنای فکری خود، به درستی عمل کرده است و آنچه را که در مواجهه با فضای مجازی می‌گوید تراویده از سالها اندیشه فلسفی اوست، و بسیار جای تأسف دارد که برخی اساتید، به جای فلسفه‌ورزی پیرامون فضای مجازی و استفاده از انبان اندیشه‌های فلسفی خود، در توصیف این موضوع ادبیاتی را از جای دیگری وام می‌گیرند و بحث فلسفی را به صورت انجام می‌دهند. فیلسوف باید جلودار اندیشه باشد نه دیگران. 🔹در ادامه گزارش‌ها به تحقیقات و پژوهش‌های فلسفی صورت گرفته در پیرامون فضای مجازی خواهم پرداخت. بعونه تبارک و تعالی. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکیم متأله، صدرالمتألهین شیرازی(ره): ♻ نور باطنی در قلوب مؤمنین به واسطه تعلیم و هدایت نبی و ولی حاصل می‌شود. 🔹... و قد كنت سمعت من قبل ان حقيقة ذات النبي و الولى متوسطة بين الله و بين خلقه فى افاضة الوجود و الرحمة عليهم، فيكون النبي و الائمة عليه عليهم السلام بمنزلة انفس العباد و ذواتهم.....ان حياة الانسان و بقائه فى الآخرة بنور المعرفة و قوة الايمان، و انما يحصل ذلك النور الباطنى فى قلوب المؤمنين بسبب تعليمهم و هدايتهم، فهم من هذه الحيثية أيضا كانوا بمنزلة السبب المقوم لوجود هؤلاء وجودا اخرويا و بقاء سرمديا، فيكونون انفسهم. 🔹 پیش از این نیز شنیده بودی که حقیقت ذات نبی و ولی واسطه میان خداوند متعال و مخلوقات اوست در افاضه وجود و رحمت بر ایشان، پس نبی و ائمه (سلام الله علیهم) به منزله جان و ذات بندگان هستند.... حیات انسان و بقاء او در آخرت به نور معرفت و قوت ایمان حاصل می‌شود، و آن در قلوب مؤمنین به سبب تعلیم و هدایت ایشان حاصل می‌شود، پس ایشان از این جهت، به منزله سببی هستند که مقوم وجود اخروی و بقاء سرمدی مردمان هستند، پس به منزله جان آنها هستند. ر.ک. شرح اصول کافی، ج۴ ص ۱۷۵ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸باوجود کم‌کاری‌هایی که در حوزه فلسفی فضای مجازی صورت گرفته است، نمی‌توان برخی تلاش‌ها را نادیده گرفت. یک سری از این تلاش‌ها - که هرچند در وضعیت کنونی ما اصلاً کافی نیست- مربوط به است. دوستانی که علاقمند به پیگیری هستند یا می‌خواهند در جریان اطلاعات و تحقیقات روز قرار بگیرند بهتر است به پایگاه اینترنتی مراجعه‌ای داشته باشند. 🔸 به جهت رعایت انصاف در نقد، تعدادی از تحقیقات عرضه شده در این پژوهشگاه را که در قالب کتاب چاپ شده است، و مربوط به موضوعات فلسفی و علوم انسانی است، خدمت عزیزان معرفی می‌کنم. http://csri.majazi.ir/web_directory/54548- @monir_ol_din
1- کتاب «کلان داده و آینده علوم انسانی- اجتماعی» از یحیی شعبانی (دانشجوی دکترای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 2- کتاب «جاودانگی مجازی» از سید علی حسینی (دانشجوی دکتری حکمت متعالیه-دانشگاه فردوسی مشهد) 3- کتاب «درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی» از دکتر مهدی همازاده (پژوهشگر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔺پردازش فلسفی که در این کتاب‌ها صورت می‌گیرد، محل نقد دارد، اما مهم‌تر از نقد، معرفی کتاب‌ها و کوشش‌های عزیزان است که، دیده شود و مورد مطالعه قرار بگیرد. . @monir_ol_din
🔸هر چقدر که، بیشتر درباره مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی با موضوع فضای مجازی تحقیق و جستجو میکنیم، به نتایج نامطلوبتری می رسیم. و نامطلوبی نتیجه آن جایی، اسف انگیز می شود که، جای خالی مطالعات بنیادین و فلسفی پیرامون فضای مجازی مشهود می گردد. و واقعاً برای بنده هنوز این سؤال مطرح است که؛ ❓ آیا فلاسفه مسلمان نمی خواهند درباره مهمترین موضوع جامعه جهانی اندیشه ورزی فلسفی نمایند؟ 🔸فقط در راستای ارائه اطلاعاتی محضر دوستان گرامی، آدرس اینترنتی برخی از مراکز را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنم؛ 1⃣ پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی https://www.sbu.ac.ir/Res/CRC/Pages/default.aspx 2⃣ مرکز پژوهش سیاستهای فضای مجازی دانشگاه تهران http://crpc.ut.ac.ir/rtl/Default2.aspx 3⃣مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی http://iict.ac.ir/fazayemajazi/ 🔸به نظر میرسد وقت آن رسیده باشد که، گزارشی از تحقیقات فلسفی غربی پیرامون فضای مجازی ارائه شود. چنانچه دوستان گرامی، اطلاعاتی داشتند که در کانال منعکس نشده است، برایم ارسال نمایند تا در اختیار سایر دوستان هم قرار دهم. 🌹 @monir_ol_din
🔺بعد از گزارشی که پیرامون فلسفه فضای مجازی از منظر فلسفه اسلامی صورت گرفت، نوبت به گزارش فلسفه فضای مجازی از منظر اندیشمندان غربی رسیده است. 🔺روشن است که، مقصود از فلسفه فضای مجازی، هر آن تحلیل درجه دویی است که، از ماهیت و ذاتیات و ارکان و آثار فضای مجازی سخن می‌گوید و سعی در شکافتن مفاهیم روبنایی و دستیابی به اعماق فضای مجازی را دارد. و ضرورت ندارد که، حتماً برخاسته از یک دستگاه فلسفی یا مکتب فلسفی مشخصی باشد. 🔺ابتدائاً گزارشی از آنچه که موجود است ارائه می‌شود، و سپس برخی از کتبی را که مطالعه کرده ام معرفی خواهم نمود. بعونه تبارک و تعالی. @monir_ol_din
🔺در سایت ، طی یک گزارش علمی، 16 کتاب با رویکرد فلسفی به فضای مجازی معرفی می‌شود: http://iusnews.ir/fa/news-details/147657/ ۱- دربارۀ اینترنت (هیوبرت دریفوس) ۲-افسون‌زدگی جدید (داریوش شایگان) ۳- متافیزیک واقعیت مجازی (مایکل هایم) ۴- پست‌مدرنیسم و مجازی‌شدن در نگاه مارشال مک‌لوهان (کریستوفر هوراکس) ۵- هایدگر، هابرماس، و تلفن همراه (جورج میرسون) ۶- افلاطون و اینترنت (کیرُن اُهارا) ۷- جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت (گوردن گرام) ۸- فلسفۀ اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو (محمد خندان) ۹- سیری فلسفی در سپهر اطلاعات (محمد خندان) ۱۰- رهایی یا انقیاد: فلسفۀ سیاسی تکنولوژی اطلاعات در قرن بیستم (روح الله اسلامی) ۱۱- آیین اینترنت: تهدیدی برای پیوند اجتماعی؟ (فیلیپ برتون) ۱۲ – از کتاب رهایی نداریم (اومبرتو اکو و ژان کلود کریر) ۱۳- امپریالیسم سایبر ( بوسا ابو) ۱۴- مانیفست سایبرگ: فمینیسم در روابط اجتماعی علم و فن‌آوری (دانا هاراوی) ۱۵- جستارهایی در رسانه ۱۶- زیبایی‌شناسی و فلسفۀ رسانه 🔺برخی از کتابهای دیگر هم است که در این فهرست موجود نیست. این فهرست جهت آشنایی ابتدایی با چنین تحقیقاتی در غرب، ارائه می.شود. به زودی معرفی مختصری از برخی از این کتابها که مطالعه شده است، ارائه خواهد شد. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ریحانه
🌺 طرح | بفدای محمد(ص) 🏴 به مناسبت دهم رمضان سال دهم بعثت، سالروز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها 🌷 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگى‌اى، راحتى، حکومتى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، حضرت خدیجه انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. اینها مغفولٌ‌عنه مانده؛ حضرت، مظلومه است. ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ❣ @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» آقای ، استاد فلسفه اخلاق در دانشگاه ابردین بریتانیا است. 🔸فصل‌های کتاب؛ فصل اول؛ لادهای جدید در مقابل شیفتگان تکنولوژی فصل دوم؛ اساساً نوین و صرفاً نوظهور فصل سوم؛ معامله به سبک فاست فصل چهارم؛ اینترنت به عنوان دمکراسی فصل پنجم؛ اینترنت به عنوان هرج و مرج فصل ششم؛ نظارت بر اینترنت فصل هفتم؛ جوامع جدید فصل هشتم؛ واقعیت مجازی 🔸نویسنده در مقدمه چنین می‌گوید: «انگیزه انجام چنین کاری و حصول پیشرفت‌هائی در این زمینه برمی‌گردد به سال 1996، سالی که مسئولیت مرکز فلسفه، تکنولوژی و جامعه در دانشگاه ابردین را پذیرفتم. این مرکز در سال 1990 با اقدام و دوراندیشی بعضی از همکارانم به ویژه دکتر نایگل داور(اولین مدیر مرکز) پایه‌گذاری شد. زمینه‌های تحقیقاتی این مرکز دایره وسیعی از نوآوریهای تکنولوژی مدرن، پزشکی و زیست محیطی تا الکترونیک را دربرمی گیرد، اما به لطف کمک مالی سخاوتمندانه کلوب فلسفی اسکاتز، ما توانستیم مطالعاتی را در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشیم. این امر باعث شد تا بتوانیم یک گروه تحقیقاتی بین رشته‌ای و بین دانشگاهی در زمینه «پیامدهای اخلاقی فناوری اطلاعات» دائر کنیم. این گروه از زمان شکل گیری‌اش منظماً تشکیل جلسه داده، با سرعت خوبی بر روی اینترنت متمرکز شد، و با همان سرعت نشان داد که نتایج به دست آمده پهنه وسیعتری از مفهوم را دربرمی‌گیرد.» @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#پرونده_علمی_6 #فلسفه‌فضای‌مجازی #مُعرفی‌ِکتاب_3 🔺نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» آقای
🔸گزارش کتابی که حدود 20 سال پیش نگاشته شده است، حتماً جای نقد دارد که، چرا این گزارش به روز نیست. لیکن عطف توجه به این تحقیقات برای ما مهم است. برای کسانی که پژوهشگر فلسفه هستند و دغدغه دارند مهم است. 🔸این گزارش می خواهد بگوید، آنها در لحظه هایی که درگیر موضوع بودند پیرامون آن اندیشه‌ورزی فلسفی کردند، دپارتمان و گروه علمی طراحی کردند و پروژه‌های پژوهشی ر اه انداخته‌اند. نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» استاد فلسفه اخلاق است که با دغدغه اخلاق، پروژه ای فلسفی در ماهیت اینترنت طراحی می کند. باید در لحظه ها، موضوعات را دریابیم و برای آن مطالعه و تفکر نماییم. . @monir_ol_din
✅ مقدمه مترجم: 🔺نویسنده کتاب «متافیزیک واقعیت اجتماعی»، آقای استاد آمریکایی است که او را به عنوان می‌شناسند. هایم دارای سه اثر دانشگاهی است که عبارتند از: زبان الکتریکی: مطالعه فلسفی واژه پردازی، متافیزیک واقعیت اجتماعی، واقع گرایی مجازی. 🔺از آنجایی که هایم، مترجم کتاب بنیادهای متافیزیکی منطق، اثر است، و با توجه به کتاب حاضر و تأکید او در این کتاب بر فلسفه ، چنین به نظر می رسد که، نگاه او به ، نگاهی انتقادی و پیرو اندیشه هایدگر از تکنولوژی است. یعنی این اندیشه که چگونه با تفسیری اُنتیک به جای اُنتولوژیک از تکنولوژی، و تنها با در نظر گرفتن جنبه ابزارگون آن، فهم ما از هستی تغییر می‌کند. @monir_ol_din