eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
292 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️سالروز شهادت مولی الموحدین، امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب تسلیت باد◼️ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بَطَنَ خَفِيَّاتِ الْأَمُوُرِ وَ دَلَّتْ عَلَيْهِ أَعْلَامُ الظُّهُورِ وَ امْتَنَعَ عَلَى عَيْنِ الْبَصِيرِ فَلَا عَيْنُ مَنْ لَمْ يَرَهُ تُنْکرُهُ وَ لَا قَلْبُ مَنْ أَثْبَتَهُ يُبْصِرُهُ سَبَقَ فِي الْعُلُوِّ فَلَا شَيْ‏ءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلَا شَيْ‏ءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا قُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِي الْمَکانِ بِهِ لَمْ يُطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَى تَحْدِيدِ صِفَتِهِ وَ لَمْ يَحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِهِ فَهُوَ الَّذِي تَشْهَدُ لَهُ أَعْلَامُ الْوُجُودِ عَلَى إِقْرَارِ قَلْبِ ذِي الْجُحُودِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يَقُولُهُ الْمُشَبِّهُونَ بِهِ وَ الْجَاحِدُونَ لَهُ عُلُوّاً کبِيراً. سپاس خداي راست که به همه امور مخفي دانا است و همه نشانها و آثار آشکار بوجود او رهنما ذات پاکش بر چشم بيننده برنيايد نه ديده کسي که او را نمي بيند، نفي و انکارش را بتواند و نه قلب کسي که بوجودش اذعان دارد، بتواند او را ببيند. مقام عالي او از هر چيزي بالاتر است و نزديکي او بر همه اشيا از همه چيز نزديکتر، نه علو مقام ذات اقدسش او را از مخلوقاتش دور ساخته است و نه نزديکي او موجب تساويش با کائنات گشته است. عقول بشري را از توصيف و تعريف صفتش آگاه ننموده و از معرفت لازم درباره وجود و آثار و نشانهاي آشکارش محجوب نفرموده است. او خداوندي است که نمودها و آثار هستي بر اقرار قلبي منکرش شهادت مي دهد. خداوند با عظمت تر است از تخيلات پوچ و بي اساس تشبيه کنندگانش و والاتر است از اوهام باطل منکرانش، عظمتي بس والا. نهج البلاغه خطبه 49 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی ایتا تلگرام
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی به حسب اصطلاح رائج، عرفا وقتي از صفات و اسما الهی، سخن ميگويند مقصودشان نحوه اي از ظهورات حق تعالي است همانطور كه در مورد سائر مخلوقات ميگويند که تجلیات الهی است ولی عين ذات نيستند و خارج از ذات هم نيستند. توضیح بیشتر اینکه بر اساس مبانی فلسفی، خداوند دو گونه مخلوق عینی دارد : یکی طبیعي مادي و دیگری مجردات تقسيم مخلوق به مجرد و مادي به اعتبار دو مرتبه از وجودات است و اين دو مرتبه باعث ميشود ما در مرتبه ادراكات حسي يكي از نحوه ها را نيابيم . عارف ميگويد آنچه حکیم و متکلم، معلول و مخلوق مینامند نحوه های تجلی حق اند. علاوه بر دو نحوه تجلی مذکور (یعنی: الف)محسوس يا مادي ب) نا محسوس يا مجرد كه فلاسفه به ادله ي عقلي ، آن را اثبات ميكنند) یک نحوه تجلی دیگر نیز هست که اسما و صفات الهی مینامیم، كه بر اين مرتبه، دليل عقلي بر اساس مبانی مشهور فلاسفه مشاء، نيست بلکه شهودي است . به دو دسته از اين سه نحوه تجلی، مخلوق یا مجعول خارجي ميگوييم و به يك مرتبه مجعول خارجي گفته نميشود كه همان اسما است، زیرا جعل مربوط به مرتبه اي است كه مجعول خود را بيابد ولي اسما و صفات در مرتبه اي هستند كه خود را نميابند. اين نيافتن خود، به سبب نقص آنها نيست بلكه به سبب شدت تجلي و قرب به خداوند است به طوری که غیری در آن مراتب نیست که حق تعالی، آن را بيابد اما در مراتب متنزل، حق تعالی، غير خود را ميابد (الیته غیر به حسب تعین) و اين يافتن حق، خود را در مرتبه اغيار، همان خودي ما است یعنی ما که خود را ميابيم، در واقع، خداوند خود را در صورت ما ميابد . اينكه من خودم را ادراك ميكنم يعني اولا "من" را اثبات ميكنم كه خود را میابد، و ثانیا این "من" امثال خود و سایر اشیا را نیز ادراك ميكند هر دوی این یافت (یافت خود و یافت دیگران) در واقع، ادراك خداوند است خودش را به حسب مظاهرش. حال اگر در اين چيزي كه "من" خودم را به عنوان خودی خودم ميابم ، خدا را دیدم واقع را دیده ام و کمال است و گرنه حجاب است، واقع اين است كه من به ادراك حق، خود را ميابم . این گونه نقص و حجاب، در اسما نیست به سبب قرب مفرط به مقام ذات. در مرتبه تجلي اسمائي و صفاتي كثرتي هست كه با کثرت مراتب مادون متفاوت است، كثرت در آن مرتبه، مقهور وحدت ذات است و هرچه تنزل از آن مرتبه بيشتر شود احكام كثرت غلبه ميكند، اگرچه، هم مراتبي كه احكام كثرت بر آن غلبه ميكند و هم مراتبي كه مقهور وحدت اند، همه ، تجلي خداوند و محاط به ذاتند. مثل آنچه كه در فلسفه گفته ميشود هر معلولي محاط به علت بالاتر است تا نهايتا در سلسله علل به عقل اول ميرسد. در زبان عرفاني از علت و معلول سخن نميگوييم بلكه به تجلي تعبير ميكنيم . مراتب عالم اجسام تا مثال و عقل و جبروت كه در فلسفه مخلوق و مجعول است در عرفان تجلي است به علاوه يك مرتبه ديگر كه مرتبه تجليات اسمائي و صفاتي است پس در عرفان، دامنه تجليات الهی گسترش پيدا كرده است. هرچند اين مرتبه به حسب اصطلاح تجلي هستند اما با آن مراتبي كه به آن ها مجعول ميگويند فرق دارند چراكه وجدان خود و نيافتن خداوند عين حجاب است . تمام اين مراتب تجليات، مسبوق به ذات است. اینجا باید بین علم ذاتی و علم به عنوان صفت و اسم، فرق گذاشت. آنچه از آن به عنوان كمال مطلق ياد ميكنيم مثل حيات مطلق ، علم مطلق یا به عبارت دیگر علم و قدرت ذاتي این، همان ذات است كه وجود نامحدود است همان وجود مطلق لابشرط مقسمي ، علم لابشرط مقسمی است قدرت لابشرط مقسمی است ، چه بگويي وجود لابشرط مقسمي، علم ذاتي، عنقا مُغرِب ، احدیت ذاتیه، همه اشاره به غیب ذات دارد، مانند آنچه در فلسفه و كلام اماميه است كه صفات عين ذاتند. البته متكلم و فيلسوف، مرتبه احدیت وصفی و واحديت را نميشناسد. او وقتي ميگويد صفت علم اشاره ميكند به همين فهمي که از علم داريم و به عنوان كمال میشناسيم. بعد ميگوييم خالق اين كمال، آيا خودش اين كمال را دارد يا نه ؟ البته كه بايد داشته باشد. حال نسبت خداوند با اين كمال چيست؟ كمال خداوند آيا غير از اصل ذات است؟ اشعري ميگويد بله صفات غير از اصل ذاتند و معتزلي هم به كلي صفات را انكار ميكند اما فيلسوف و متكلم اماميه آن را عين ذات ميدانند . عارف ميگويد آنچه كه كمال ذاتي است عين ذات خداوند است اما اين كمال، ظهوراتی دارد كه اولين مرتبه بروز و ظهور این كمال، مرتبه احدیت و واحدیت است که در این مرتبه اخیر، صفات و اسما ظهور دارند. ایتا تلگرام
🔴گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆 انتشار به مناسبت ۳۱ اردیبهشت، روز اهدا عضو ایتا تلگرام
ehda ozve.mp3
5.73M
🔴گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆 انتشار به مناسبت ۳۱ اردیبهشت، روز اهدا عضو ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
🔴گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆 انتشار به مناسبت ۳۱ اردیبهشت، روز اهدا عضو #استا
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو ✔️بخش اول ❓بعد از قطع رابطه روح و بدن آیا تمام روابطی که بین روح وبدن بود تمام می‌شود؟ ما در حالیکه در حیات طبیعی هستیم روح و بدنمان رابطه دارد،اما آیا بعد از مرگ روح و بدن هیچ ارتباطی ندارد؟ 🔸نگاه دیگری در مورد آنچه که بعد از مرگ است و رابطه ای که روح انسان با بدن بعد از مرگش دارد[این است] که اگر در فلسفه چگونگی رابطه این دو گفته شد آن وقت در برخی قضایایی که در طب امروز پیش آمده و رو به گسترش هم هست دخالت مستقیم دارد. 🔹به حسب برداشت عادی ما ،بعد از قطع رابطه روح و بدن ،ارتباط بین روح و بدن قطع می‌شود ،پس اگر کسی که از دنیا رفت با رضایت سابق خودش با فرض اینکه خودش راضی بوده و ورثه اش هم راضی هستند_در مورد این فرض سخن میگویم_ و نه حتی کسی که دچار مرگ مغزی است و زنده است که به لحاظ شرعی و فلسفی احکام زنده را دارد و لو اینکه همه اطبا میگویند در اغلب موارد برگشت ندارد ولی در مرحله حیات نباتی او زنده است.اما من چیز بالاتری را میگویم برای کسی که مُرد و به هر ترتیب، پیشرفت علم پزشکی به گونه ای باشد که بتواند اعضای همین میت را برای پیوند اعضا مثل کسی که دچار مرگ مغزی است استفاده کنند .اگر این مطلبی که میگویم به عنوان اصل اثبات شده _در جای خودش_ به عنوان یک مبنا پذیرفتیم باید دید که آیا این کار یک کار اخلاقی است؟و مطابق با اخلاق حرفه ای هست یا نه؟ 🔴برای روشن شدن مساله باید یک نکته را در مورد روح و بدن بگویم که در جای خود در فلسفه بحث میشود . 🔶روح انسان مادامیکه که به حیات طبیعی زنده است دو گونه ارتباط با بدن دارد: 1️⃣ تصرف در بدن [یعنی]تمام آنچه که در بدن انسان یا حیوان رخ میدهد از تدبیر هایی که اعضا سالمند ،گردش خون است و ضربان قلب است و... بر اساس آن قواعد به علت ارتباطی است که روح با بدن دارد از این تعبیر میکنیم به تعلق [روح با بدن] .یعنی علقه و علاقه ای ،گره ای بین روح و بدن هست که بخاطر این رابطه روح در بدن تصرف میکند و بدن را تدبیر میکند نمیگذارد فاسد بشود و امثال اینها. 2️⃣علاوه بر این، روح موجودی است مجرد و غیر مادی _که در جای خود اثبات میشود _موجود مجرد در هر کار و چیزی که انجام میدهد و در هر شی ای که تصرف میکند او را میشناسد بدون شناخت معنا ندارد پس روح بدن خودش را میشناسد و به همین سبب در بدن خودش تصرف میکند و در بدن ناشناس تصرف نمیکند و هم یک توجه شدید و محبت شدید به بدن خود دارد به هرحال این بدن هم از یک طرف زمینه پیدایش روح بوده است و هم ابزار روح بوده است ،پس یک محبت تکوینیِ وجودی بین روح و بدن هست. 🔸وقتی که انسان میمیرد آن رابطه اول قطع میشود و دیگر [روح] نمیتواند در بدن تصرف کند و بدن میپوسد و به چرخه طبیعت خود بازمیگردد ،اما با مردن این چنین نیست که علم و آگاهی و توجه روح از بدن قطع بشود به سبب اینکه این توجه به بدن جوهری او شده و به تعبیر علمی ملکه شده است ،وقتی که روح یک عمر توجه به این بدن داشته است معنا ندارد با یک لحظه مردن هیچ نحوه توجهی و هیچ ارتباطی با بدن نداشته باشد. ⛔️ غالب انسان ها این چنین هستند خودشان را با بدن اشتباه می‌گیرند به نحوی که اگر بخواهیم به خود اشاره کنیم به این توده مولکولی اشاره میکنیم و میگوییم "من اینجا هستم" در حالی که چیزی که اینجاست توده ی از مولکول هاست و من و این مولکول ها نیستم ،من که یک روح مجرد ام که در مکان قرار نمیگیرد ،اما به سبب همان علاقه شدید خودش را با بدن اشتباه میگیرد و این اشتباه با مردن مرتفع نمیشود باز هم به دلایلی که در جای خودش در فلسفه اثبات می‌شود. ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو ✔
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو 📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو ✔️بخش دوم 🔺پس آن کسی که مرده است برای اینکه از این خواب غفلت بیدار بشود و متوجه شود که [حقیقت] او این بدن نبود و حقیقتی غیر از این بوده کاری لازم است و به این زودی حاصل نمیشود . ❓حالا فرض کنید در [همین حال مرگ] این بدن را مثله کنند و قطعه ای از این بدن را بردارند برای اینکه یک نفر دیگر زنده بمانند ،معنایش چیست؟ 🔴انسانی که در برزخ است در واقع می‌بیند که بدن او درحال مثله شدن است و اعضای بدن او را در جای دیگر به کار میگیرند و چون حجاب ماده و بدن برکنار شده میزان و شدت ادراک بسیار بالاتر است از انچه که در این بدن مادی است. 🔵ما در حالت حیات به بدن مادی خیلی از چیز ها را نمیتوانیم بفهمیم به سبب مانعی که همین خود بدن مادی برای روح ما ایجاد کرده است اما وقتی این مانع برطرف شد شدت و سختی آنچه که عذاب باشد برای روح خیلی بیشتر است همانطور که اگر لذتی باشد در جانب لذت هم باز بسیار بیشتر است .در حال حیات چه سختی و چه لذتی که بخواهد به ما برسد از مجرای این بدن میرسد و روح از طریق بدن ادراک میکند ولی بعد از مرگ مستقیما خودش ادراک میکند. ✅نتیجه این حرف با همین مقدماتی که در فلسفه هست [این میشود] که اگر بدن میت قطعه قطعه شد و هر میزان برداشتند -که ظاهرا هم میگویند خیلی کار خوبی است چراکه این بدن اسراف میشود و می‌خواهد بپوسد ،پس به جای این یک نفر ،ده نفر دیگر را نجات می‌دهیم - اما سبب می‌شود که یک سختی شدید به آن انسانی که در مرتبه برزخ است وارد بشود و او عذاب بکشد ، قطع توجه اش از عالم طبیعت به طول بیانجامد ،تا وقتی‌که جهات بدنی باقی است این توجه تمام نخواهد شد و از برزخ خلاص نخواهد شد ،به طور طبیعی قرار بود ده یا بیست و یا سی سال به طول بیانجامد اما قطعات او در یک وجود دیگر هست و او خودش را هنوز وابسته به این عالم میبیند و سختی هم می‌کشد. 💡این کار خلاف اخلاق است که برای نجات جان ده یا بیست نفر دیگر یک نفر را در عذاب قرار دهیم،هرچند خود او رضایت داشته باشد چراکه او توجه ندارد که چه مشکلی برای او پیش خواهد امد و خیال میکند که کار اخلاقی است ثوابی هم انجام داده. 💊حرفه پزشکی ،تنها حرفه ای است که اخلاق حرفه ای اش به محدوده عالم طبیعت و بدن منحصر نمیشود چون بعد هم ارتباط و توجه نفس به بدن باقی است . 🔶البته این مقدمات که گفته شد ادعا هایی است که باید در جای خود اثبات بشود ولی اگر اینچنین باشد و کسی بتواند این مقدمات را با دلیل عقلی اثبات بکند مساله پیوند اعضا کاری کاملا غیر اخلاقی هست چه در حال مرگ مغزی باشد و چه در غیر مرگ مغزی باشد چراکه موجب عذاب برای کسی است که به مرتبه برزخ منتقل شده. ایتا تلگرام
18p46.mp3
21.36M
جلسه۱۸ فصل ۹ - مثل افلاطونی۱ -تعیین حدود و ثغور نظریه مثل نفی رب النوع از : صور جهلیه تخیلات ساخته ذهن معدومات وممتنعات اجناس و انواع اضافی اعراض بجز حقایق ارسالیه هیولی و لوازم آن مانند حرکت زمان وجهت مجموعه های غیر اصیل
19.mp3
19.33M
جلسه۱۹ فصل ۹- مثل افلاطونی۲ اسباب غرابت نظریه مثل
20p46.mp3
22.55M
جلسه۲۰ فصل ۹- اسباب غرابت مثل تاویلات مثل
21.mp3
25.52M
جلسه۲۱ فصل ۹- ادامه تاویلات مثل
22.mp3
20.36M
جلسه۲۲ فصل ۹- تاویل میرداماد از مثل جلد ۲ ص ۵۰
23p52.mp3
24.6M
جلسه۲۳ فصل ۹- دلیل اول شیخ اشراق در اثبات مثل 1
24p54.mp3
19.72M
جلسه۲۴ فصل ۹- دلیل اول شیخ اشراق در اثبات مثل 2
25p56.mp3
16.87M
جلسه۲۵ فصل ۹- دلیل دوم شیخ اشراق برای اثبات مثل
26p59.mp3
14.56M
جلسه۲۶ فصل ۹- ادامه دلائل شیخ اشراق برای اثبات مثل
🔴 تجربه مرگ🔴 🎙در کلام استاد سید محمد موسوی 📚 باتوجه به درخواست برخی دانشجویان، در مورد تجربه مرگ که اخیرا در برنامه ای در سیما به آن پرداخته شد استاد در رابطه با تجربه مرگ صحبت فرمودند. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
☑️انتشار بخشی از مقدمه استاد علامه سید جلال الدین آشتیانی بر چاپ دوم شرح مقدمه قیصری به مناسبت سالگرد نگارش و رحلت امام خمینی : " امام (مُدَّظِلُّه) از اساتید بزرگ عرفان در قرن اخیرند و ذوق و استعداد خاص در مبانی عقلی و عرفانی دارند از معظّم لَه دو رساله نفیس یکی مصباح الهدایه فی النبوه و الولایه و رساله ای در شرح دعای سحر چاپ شده است که حاکی از تبحّر و تدرّب آن استاد عالیقدر میباشد . امام بر مصباح الانس حمزه فناری شرح مفتاح الغیب شیخ کبیر صدر الدین قونوی، به طور متفرقه حواشی دقیقی مرقوم داشته اند و بر مقدمه قیصری و برخی مواضع فصوص تعلیقات دارند. امام خمینی (جَعَلَنی الله عَن کُلِّ مکروه فداه) در حکمت متعالیه به روش صدرالحکماء و العرفا آخوند ملاصدرا استاد مسلم و در حقیقت بدون مجامله باید گفت که آن جناب خاتم حکما و عرفا در عصر ما میباشد." سید جلال الدین آشتیانی 15 رمضان 1405 14 خرداد 1364 شرح مقدمه قیصری، چاپ دوم، صفحه ۳۳ https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ عَبَدَ اَللَّهَ بِالتَّوَهُّمِ فَقَدْ كَفَرَ وَ مَنْ عَبَدَ اَلاِسْمَ وَ لَمْ يَعْبُدِ اَلْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَ مَنْ عَبَدَ اَلاِسْمَ وَ اَلْمَعْنَى فَقَدْ أَشْرَكَ وَ مَنْ عَبَدَ اَلْمَعْنَى بِإِيقَاعِ اَلْأَسْمَاءِ عَلَيْهِ بِصِفَاتِهِ اَلَّتِي وَصَفَ بِهَا نَفْسَهُ فَعَقَدَ عَلَيْهِ قَلْبَهُ وَ نَطَقَ بِهِ لِسَانُهُ فِي سَرَائِرِهِ وَ عَلاَنِيَتِهِ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُؤْمِنُونَ حَقًّا چند تن از راويان از امام صادق عليه السّلام نقل كردند كه حضرت فرمود:«هركس خدا را با توهّم و گمان بپرستد،در واقع كافر شده و كسى كه اسم خدا را عبادت كند و معناى آن اسم را عبادت نكند در واقع كافر شده و هركسى كه اسم و معنا را پرستش كند در حقيقت شرك ورزيده و آن‌كه معنا را عبادت كند اين‌گونه كه اسم‌ها را بر او با آن صفاتى كه خداوند خويش را به آنها وصف فرموده واقع سازد و دل خود را بر آن استوار گرداند و زبانش در نهان و آشكار به آن گويا شود؛اينان اصحاب امير مؤمنان على عليه السّلام هستند.در حديث ديگر آمده:اينان،همان مؤمنان از روى حق و راستى هستند. توحید صدوق ; ج ۱ ص ۲۹۷
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ به مناسبت دهۀ کرامت، گروه مطالعات زیارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سلسله وبینارهای «سیمای مخبتین» را برگزار می کند: وبینار دوم بررسی حقیقت زیارت و جایگاه آن در تکامل انسان و تمدن سازی اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدمحمد موسوی بایگی زمان: یکشنبه، 6 تیرماه 1400، ساعت 11 صبح پخش با ترافیک رایگان از شبکۀ اینترنتی عبرات به نشانی abarat.tv و محیط اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/razavilanguage1400/ejtehad مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @markazmotaleateslami
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: فِي صِفَةِ اَلْقَدِيمِ إِنَّهُ وَاحِدٌ صَمَدٌ أَحَدِيُّ اَلْمَعْنَى لَيْسَ بِمَعَانٍ كَثِيرَةٍ مُخْتَلِفَةٍ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ يَزْعُمُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ اَلْعِرَاقِ أَنَّهُ يَسْمَعُ بِغَيْرِ اَلَّذِي يُبْصِرُ وَ يُبْصِرُ بِغَيْرِ اَلَّذِي يَسْمَعُ قَالَ فَقَالَ كَذَبُوا وَ أَلْحَدُوا وَ شَبَّهُوا اَللَّهَ تَعَالَى إِنَّهُ سَمِيعٌ بَصِيرٌ يَسْمَعُ بِمَا بِهِ يُبْصِرُ وَ يُبْصِرُ بِمَا بِهِ يَسْمَعُ قَالَ فَقُلْتُ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ بَصِيرٌ عَلَى مَا يَعْقِلُهُ قَالَ فَقَالَ تَعَالَى اَللَّهُ إِنَّمَا يَعْقِلُ مَنْ كَانَ بِصِفَةِ اَلْمَخْلُوقِ وَ لَيْسَ اَللَّهُ كَذَلِكَ . از محمّد بن مسلم نقل است كه امام باقر عليه السّلام در صفت قديم فرمود: او واحد است و صمد و يكتا معناست، نه معانى بسيار و مختلف (يعنى علم و قدرت و ساير صفات خداوند عين ذاتند). راوى گويد گفتم: قربانت گردم گروهى از مردم عراق مى‌پندارند او مى‌شنود بوسيلۀ غير آنچه مى‌بيند و مى‌بيند بوسيلۀ غير آنچه مى‌شنود. فرمود: دروغ گفتند و از دين منحرف شدند، و خدا را تشبيه كردند، خدا شنوا و بينا است، ميشنود به آنچه مى‌بيند و مى‌بيند به آنچه مى‌شنود. عرض كردم: آنان معتقدند كه خدا بينا است به همان معنايى كه آنان از بينايى تعقّل كرده و مى‌فهمند. فرمود: خداى برتر است، تعقّل شود هر چيز كه به صفت مخلوق باشد و خدا چنين نيست. الاحتجاج , جلد۲ , صفحه۳۲۲ 🏴شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت و تعزیت باد🏴 https://t.me/musaavi_b
لینک تدریس اسفار جلد هشتم مبحث نفس شروع : شنبه ۲ مرداد ساعت ۸ شب http://elc.razavi.ac.ir/roaox8lixumi/ صوت‌ها در کانال تلگرام بارگزاری می‌شود.
Ahamiyate-mohabat.mp3
18.71M
اهمیت محبت اهل بیت علیهم السلام استاد در این صوت توضیحی درباره حدیث شریف: من بکیٰ او ابکیٰ او تباکیٰ فی مصیبة الحسین(علیه السلام) حرّمت جسده علی النار و وجبت له الجنّه ارائه می‌دهند. انتشار به مناسبت عاشورای اباعبدالله الحسین علیه السلام https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
Ahamiyate-mohabbat.pdf
439.1K
📝متن بیانات استاد سید محمد موسوی درباره اهمیت محبت اهل بیت علیهم السلام https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
انا لله و انا الیه راجعون درگذشت استاد محقق متتبع حضرت علامه حسن حسن زاده آملی را به خانواده آن جناب و شاگردان ایشان و همه دوستداران حکمت و عرفان اسلامی تسلیت عرض میکنم. استاد علامه حسن زاده، یکی از برجسته ترین اساتید فلسفه و عرفان اسلامی در سالیان اخیر بودند که علاوه بر بعد علمی، در جهات عملی و سلوکی نیز در زمره اساتید محسوب میشوند. آثار باقیمانده از ایشان، هم راه را برای جویندگان حکمت و عرفان، روشن میکند و هم باقیات الصالحاتی است که موجب مزید و علو درجات آن مرحوم خواهد بود. از روح مطهر استاد، که اکنون از تنگنای تعلق به خاک گسسته و به اصل خویش پیوسته و لذا به اطلاق اتم رسیده، طلب همت میکنیم که ما را در ادامه این مسیر نورانی، به دعا، مدد فرماید. رضی الله عنه و أرضاه و أوصله الی جنة الذات و‌اللقاء فی جوار کمل اولیائه بمنه و کرمه سید محمد موسوی
✅ به آنچه میدانی عمل کن! 🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی در باب اخلاق و عمل ايتا تلگرام
akhlagh.mp3
5.34M
✅ به آنچه میدانی عمل کن! 🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی در باب اخلاق و عمل ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
✅ به آنچه میدانی عمل کن! 🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی در باب اخلاق و عمل #استاد_موسوی #صوت ای
✅ به آنچه میدانی عمل کن! 🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی در باب اخلاق و عمل اخلاق با حرف و گفتن درست نمیشود بلکه باید در عمل باشد. مگر درس اخلاق کم شنیدیم؟ مگر آنچه بناست بشنویم خودمان نمیدانیم؟! مشکل در شنیدن نیست! فردی مساله ای را از امام سجاد سوال کرد ورفت و دوباره پرسش دیگری طرح کرد، به تعبیر ما، امام در جواب گفتند: چرا اینقدر سوال میکنی؟ اولا به همان هایی که گفتیم عمل کن! اخلاق در زندگی روزمره از فضا نمی آید بلکه از درون خود ماست و فکر نکنیم اگر مفاهیم و اصطلاحات را حفظ کردیم بعد حکمت در ما آمده است، حفظ اصطلاح و حفظ مفهوم آدم را حکیم نمیکند، حکمت آنی است که خود را در عمل نشان دهد وگرنه با حفظ مفاهیم انباری از مفاهیم خواهیم بود. اگر به عمل نرسد فایده ندارد! از طرفی از عقل نظری سخن میگوییم و در کلاس می آییم تا به عقل فعال اتصال پیدا بشود، اگر واقعا اتصالی به عقل فعال پیدا شد نمیشود در جنبه عالی اثر کند و در قوای جزیی اثر نکند، اگر در قوای جزئی اثر نکرد در قوای عالی هم به دروغ میگوییم اثر کرده است بلکه اثری نیست. میشود پرتوی نوری به آینه ای بتابد و هیچ نوری از آن آیینه بازتاب نشود؟! اگر گفتیم تابید و بازتاب داده نشد آن نور نیست یا آینه قابل نیست، آینه نیست سنگ سیاه است. اگر نفس انسان به حسب جنبه عالیه اش ارتباطی به غیب وجود برقرار میکند و اتصالی به عقل فعال دارد باید در قوای جزئی اثر کند و اگر نیست ارتباطی نیست. دنبال این نباشید در اخلاق، کسی حرفی بگوید همه های های گریه کنند، پیامبر هم حرف بزند همین است فاعل نفس است باید خودش انجام بدهد، اگر همه ما الان به محضر امام زمان مشرف بشویم اول شکل و شمایل ایشان را نگاه میکنیم بعد چه میشود؟ امام زمان چه میخواهد بکند؟ یک عصای جادو به ما بزند تا همه جنبه های وجود ما خوب بشود؟ یا شما نیازت چیست که بعد از تشرف آن را بگیری؟ انسان خودش خیلی چیزها را میداند اما توجه و عمل ندارد. به همین مقدار که میداند عمل نمیکند به دنبال یافتن چیز های نو است این مایه خسران است که جمع کنیم و عمل نکنیم. اول به آنی که میدانی عمل کن! ایتا تلگرام