مسلمنا muslimnair
⚡️درباره فقه افتراضی «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْ
⚡️بیانیه روشنگرانه «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس در پی حواشی اخیر
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در پی برخی موضع گیری ها پیرامون «مرکز بین المللی اجتهاد» انگلیس، این مؤسسه با صدور بیانیه ای به روشنگری پیرامون خط مشی های خود پرداخت و پاسخ به برخی حواشی داد.
✍ پانوشت:
انتشار این بیانیه، به معنای تأیید سیاست های آن مرکز نیست و هدف از آن، چرخش اطلاعات، رونق گرفتن دیالوگ بین گفتمان های اسلامی و ارتقا فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز میان جریانهای فکری، ادیان و مذاهب با پذیرش اختلاف های فکری متعدد است.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد اولویت تبلیغ دین در حوزه های علمیه
💠 معرفی پژوهشی آینده نگارانه در تبلیغ دین در ایران
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران، احمد کوهی، پژوهشکده باقرالعلوم، تابستان ۱۴۰۲.
📚 این پژوهش، رساله دکتری نویسنده در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با راهنمایی دکتر مجتبی امیری و حجه الاسلام و المسلمین دکتر حمیدپارسانیاست. این اثر در سال ۱۳۹۸ در کتاب سال حوزه، به عنوان اثر شایسته تقدیر اعلام شد.
📚 در مقدمه این کتاب می خوانیم: «دین به عنوان یک حوزۀ چالش خیز اجتماعی، همواره آینده ای مبهم و سئوال برانگیز داشته است. معمولا تغییرات در ادیان در طول تاریخ به سرعت اتفاق نمی افتاده؛ ولی تغییرات در ظواهر دین، روش های بیان آموزه های دینی و تبلیغ دین همگام با همان سرعت تغییرات جوامع بوده است.
📚 در دورۀ اخیر با افزایش شتاب تغییرات در ابعاد مختلف زندگی بشر، تغییرات در سبک های زندگی، مناسبات ها، نمودها و مرجعیت های دینی نیز سرعت گرفته است؛ علاوه بر اینکه تحولات اجتماعی با سرمنشأ دینی، باعث شده تحولات دین در کانون توجه فوق العاده ای قرار گیرد.
📙 سناریوهای آیندۀ تبلیغ دین می تواند پنجره ای جدید و متفاوت به سمت تحولات پیش روی نظام تبلیغ دین بگشاید و اطلاعات و داده هایی را فراهم سازد که بتوان وصف بهتری از آینده های احتمالی تبلیغ به دست آورد تا بتوان مسیری بهتر برای تبلیغ دین در آینده ناشناخته را ترسیم کرد.
📚 طرح موضوع پژوهش جامع، پرداختن به تبلیغ دین در جهان متفاوت آینده، تبلیغ دین در عصر دیجیتال و سناریوهای دقیق برای آینده تبلیغ دین و پیشنهادهای کاربردی ضرورت مطالعه این کتاب را دوچندان نموده است.
✍ مدیریت سایت و کانال ایتایی مُسْلِمْنا، ضمن تبریک انتشار این اثر به حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر احمد کوهی، مطالعه این کتاب را به همه نهادهای تبلیغی حوزه های علمیه، آینده پژوهان و بویژه مبلغان پیشنهاد می کند.
🏷 #معرفی_کتاب #تازه_های_نشر #آینده_پژوهی #سناریو_نویسی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سه شنبه آینده به میزبانی موسسه مطالعاتی اسماعیلیه وابسته به شبکه توسعه آقاخان، نخستین سالگرد و یادبود پرفسور «ویلفرد مادلونگ» اسلام پژوه آلمانی برگزار می شود.
برای اطلاع از پنل های سخنرانی و پخش آنلاین به لینک پیوست مراجعه کنید.
https://www.iis.ac.uk/events/in-memoriam-professor-wilferd-madelung/
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️عبور نسل جدید جهان عرب از اندیشه های ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 دیشب و در پی انتشار خبر مرگ «میلان کوندرا» هشتگ های #وداعا_یاکوندیرا و #شكرا_الكاتب_الكبير_كونديرا در توئیتر ترند (پرطرفدار) شد.
🔸 این حجم از واکنش مثبت نسبت به مرگ او برای برخی بهت آور و برای دسته ای نیز غیر قابل انتظار بود.
🔹 این رمان نویس چک، در آثارش با بن مایه های فلسفی، از شیوه اروتیک استفاده و به نقد سیاسی جوامع می پرداخت و محبوب نسل جدید جهان عرب بود. این محبوبیت تا حدی بود که آثارش با فاصله کمتر از یکسال از فرانسوی به عربی ترجمه و توسط نشر معتبر «المرکز الثقافی العربی» به مخاطبان نسل جدید می رسید.
🔸 مشهورترین رمان او «سبکی غیرقابل تحمل کائنات» بود که در این رمان در ضمن نشان دادن زندگی و دغدغه های روشنفکران به دنبال این نکته فلسفی است که راه غلطی در دنیا وجود ندارد و به نوعی باید از تفکر سنتی انحصارگرایانه عبور کرد.
✍ پانوشت:
این نکته زیر پوست نسل جدید و جهان عرب آینده را گونه ای دیگر ترسیم می کند که زمان توجه به تفکر محمد بن عبدالوهاب، ابن قیم و محمد بن عبدالوهاب گذشته و مرجعیت فکری نسل جدید عرب، کسان دیگری هستند و این نکته نباید از چشم سلفی پژوهان معاصر ایرانی پنهان بماند.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #اسلام_روشنفکری
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️بنای بر قبور و توسل به اَموات، مشروع در سلفیه هندی و مطرود در سلفیه نجدی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🎞 به پیوست جدیدترین موضع گیری تند ربیع بن الهادی المدخلی (از رهبران سلفی عربستان) نسبت به بنا بر قبور و توسل به مردگان که توسط سلفیه هندی و جماعت تبلیغ مجاز است تقدیم می شود.
🔸 در این ویدئو، ربیع المدخلی نسبت به بنا بر قبور و تشفع به قبر مولوی محمد الیاس (مؤسس و امیر جماعت تبلیغ هند) در مسجد و جماعت خانه نظام الدین اولیا دهلی اعتراض و این رفتار را شرک آشکار می داند. از نظر او این جماعت بخاطر این رفتارها بدعت گزاران امت اسلام هستند.
✍ پانوشت:
(۱). جماعت تبلیغ پارادوکسیکال ترین جریان اسلامی هستند که از طرفی مجاز به تبلیغ در اسرائیل و از سویی دیگر از فعالیت آنها در عربستان جلوگیری می شود.
(۲). یادداشت «ناگفته هایی در مورد تبلیغی جماعت ها» را اینجا بخوانید.
http://muslimna.ir/jariyan-shenasi/3281-2022-08-21-23-00-00.html)
(۳). همچنین یادداشت «درباره تبلیغی جماعت ها، پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام» را اینجا بخوانید؛
(http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html)
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۱)
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
▪️بخش اول: آلبویه و نخستین تعطیلی عاشورا
▪️آلبویه (آغاز حکومت ۳۲۲ و دوران غیبت صغری) در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند.
▪️از بین امرای آلبویه احمد معزالدوله (۳۲۴-۳۵۶ ق) بیش از دیگران به اقامه عزا اهتمام میورزید. بیشک مهمترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیینهای شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود. وی در عاشورای سال ۳۵۲ هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیونکنان به خیابانها بریزند و در قالب راهاندازی دستههای سوگواری به اقامۀ عزا و نوحهخوانی بپردازند.
▪️در این روز زنان با رخت عزا و صورتهای سیاه و لباسهای پاره در کوچهها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان میزدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله میکردند.
▪️اقامۀ عزای محرم به مدت یک دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانستهاند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم (علیهماالسلام) میرفت و شب جمعه را در آنجا به صبح میرسانید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️در دهۀ اول محرم هر روز در کانال «مرکز پژوهش های تاریخی» تحت اشراف مورخ دقیق النظر استاد آیت الله یوسفی غروی، گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می کند. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند. برای اطلاع به آدرس زیر مراجعه کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
🏷 #عزاداری #عاشورا #آل_بویه #معز_الدوله
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️چرایی مواضع ضعیف بن سلمان و اردوغان در قرآن سوزی سوئد
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 در حالی که اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است، اما موضع گیری ترکیه و عربستان در این حادثه بسیار سطحی و ضعیف بود.
🔸 پس از سومین قرآن سوزی در شش ماه گذشته در کشور سوئد خیابانهای بسیاری از کشورهای اسلامی تبدیل به محل اعتراض علیه این واقعه شده است؛ چنانچه عراق در راه قطع ارتباط دیپلماتیک با سوئد میباشد و وزیر خارجه ایران نیز از عدم پذیرش سفیر بعدی سوئد خبر داده است.
🔹 در تحلیل سستی مواضع ترکیه و سعودی باید مدنظر داشت که دولت سوئد از اکتبر ۲۰۲۲ پس از چندین سال از دست احزاب چپ خارج شد و «اولف کریسترسن» رهبر حزب محافظهکار از حزب «مودریت» به قدرت رسید. حزب مودریت ضمن اینکه عضویت در ناتو را بصورت جدی دنبال می کند به بسیاری از احزاب مهاجرستیز سوئد نزدیک است. هر چند بین حزب «مودریت» و «سوئد دمکرات» به رهبری جیمی آکسون که به جریان اولتراراست نزدیک است تضادهایی وجود دارد ولی آکسون توانستند توفیق بالایی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ کسب کند. در واقع دولت کریسترسن حاصل ائتلاف این دو حزب علیه سوسیال دمکراتهاست که این به معنی قدرت گرفتن احزاب مهاجرستیز و اسلام ستیز در سوئد می باشد؛ روندی که از انفجارهای ۲۰۱۱ در نروژ تقویت شد.
🔸 از سوی دیگر تضاد بین اسلامگرایان خاورمیانه و دولت سوئد که میل به عضویت در ناتو دارد چیز پنهانی نیست. دور شدن احزاب اسلامگرا همچون جریان فاتح اربکان و هداپارتی که با وجود ائتلاف با اردوغان از عضویت سوئد در ناتو جانبداری نمیکنند، باعث تضعیف بازی اردوغان در جهت سیاست های ناتو خواهد شد؛ چیزی که بنظر میرسد با عدم تمایل بایدن به فروش F16 به ترکیه این شکاف شدیدتر خواهد شد.
🔹 در واقع اردوغان و بن سلمان هر دو از سیاست اسلام ستیز سوئد متضرر می شوند؛ بنسلمان که در حال عبور از اسلام گرایی می باشد؛ واکنش متحد مسلمانان علیه قرآنسوزی در سوئد را خطری علیه خود و در جهت تقویت بازی قطر میبینید و اردوغان نیز از این جهت که واکنش علیه این واقعه نه تنها افکار عمومی ترکیه بلکه مؤتلفین با وی را دچار شکاف با تصمیمات خود خواهد کرد بیمناک است؛ زیرا این واکنش به تضعیف دولت اردوغان در بهرهگیری از کارت سوئد در برخورد با غرب میانجامد.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️مشاهدات آدونیس دگراندیش شهیر سوری از بی حجابی اجباری در عربستان جدید
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در چند اخیر آدونیس بزرگترین شاعر نوگرای عرب، دگراندیش سوری و ناسیونالیست عرب در حاشیه هفدهمین جشنواره زبان آمازیغی (festival twiza) دانشگاه طنجه مراکش حضور و به گزارش از سفر اخیرش به عربستان سعودی پرداخت. او در این سخنرانی از وضعیت فرهنگی متفاوت در عربستان پسا بن سلمان گزارش های جالبی بیان کرده است.
🔸آدونیس که منتقد اسلام سنتی و سلفیه درباری است و بارها از سوی گروه های تکفیری به ترور، سوزاندن کتاب ها و آتش زدن شعرهایش تهدید شده است در این کلیپ پربازدید در جهان عرب تصریح میکند: «اولین مرتبه ای که قصد سفر به عربستان داشتم، نه به خاطر رفتن به حج و زیارت بود، بلکه به جهت علقه شدید عربی ام برای آشنایی با اسلاف عرب و شناخت ماهیت زبان عربی بود تا بدانم اسلاف و گذشتگان هم زبانم در چه شرایطی زندگی می کردند. به همین جهت از سفارت عربستان در فرانسه تقاضای ویزای سیاحتی کردم، اما مسئولین سفارتخانه اطلاع دادند که «بنباز» مفتی اعظم عربستان حکم قتل تو را صادر کرده و سفر تو به عربستان بسیار پرمخاطره خواهد بود و منصرف شدم.
🔹 وی در ادامه این کلیپ میگوید:
«من بعد از این فتوا، موضوع سفر به عربستان را به طور کل فراموش کردم و حتی زمان شنیدن اصلاحات بن سلمان، با وجود دعوتهای مکرر از مجامع علمی عربستان همه آنها را رد کردم تا شائبه بهرهبرداری سیاسی از سفرم پیش نیاید؛ تا اینکه امسال دکتر «منصور الحارفی» رئیس آکادمی شعر سعودی که از دانشآموختگان بریتانیا است، به بهانه روز جهانی شعر با من تماس گرفت و من را به عربستان دعوت کرد که این بار نتوانستم دعوت او را اجابت نکنم.»
🔸 در سفر اخیرم به عربستان، نخستین مسئله ای که غافلگیرم کرد صحنه های گسترده بیحجابی زنان سعودی در همه اماکن عمومی از هتلها گرفته تا رستورانها و خیابانها بود به طوری که من تنها چهار الی پنج نفر زن را دیدم که حجاب داشتند!!
🔹 آدونیس با درست خواندن تصمیم دولت سعودی در لغو حجاب تصریح کرده که تنها با چهار تا پنج نفر زن محجبه در عربستان صحبت کرده است که التزامشان به پوشش آنها به حجاب، نه بخاطر اعتقاد مذهبی، بلکه فقط به جهت احترام به خواسته های والدینشان بوده است و مباحث مذهبی سنتی در نسل جدید عربستان کاملا رنگ باخته است.
🎥 متأسفانه به دلیل محدودیت حجم ایتا امکان بارگزاری این ویدئو در ایتا فراهم نشد و برای مشاهده این ویدیو به کانال تلگرامی، واتس اپی و کانال ما در پیام رسان بله مراجعه کنید.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️از رستاخیز حسینی تا سوگواره شیعی در تحلیل دکتر علی الوردی جامعه شناس عراقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔴 دکتر علی الوردی جامعه شناس مشهور عراقی در کتاب «مهزله العقل البشری» در ضمن تحلیل های اجتماعی جهان به نهضت حسینی در عاشورای ۶۱ قمری اشاره و امام حسین را «الامام الثائر/ رهبر انقلابی» خطاب می کند.
🔴 او می نویسد: «تمام افراد جامعه تحت نفوذ یک هیپنوتیزم جمعی قرار دارند که هیپنوتیزگر، خود افراد جامعه هستند. تنوع ساختارهای اجتماعی جوامع گوناگون، حرکت های اصلاحی تاریخی را به اشکال متناسب با ساختار آن جوامع تبدیل و این واقعیت، ماهیت نهضت های انقلابی تاریخی را از بین برده و اثر آن را در طول تاریخ خنثی کرده است.»
🔴 وی به نوعی مشابه انتقاداتی که دکتر شریعتی از عزاداری شیعیان ایرانی داشت با انتقاد تند از شیعیان عراقی که همه ساله به برپایی آیین های اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (ع) می پردازند و از حرکت اصلاحی امام حسین (ع) دور می شوند و می نویسد: «شیعیان ماهیت حرکت حسینی را به فستیوال های سوگ تبدیل کرده اند و اکنون چیزی از روحیه انقلابی و اصیل حسینی در حرکت اصلاحی امام حسین (ع) وجود ندارد.
🔴 الوردی برای اثبات مدعای خود به فروق اللغه تمسک می جوید و تصریح می کند: «واژه «عِبرة» به کسر ع به معنای پند آموزی و عبرت گیری است؛ ولی «عَبرة» با فتحه ع به معنای اشک های سرازیر شده از گونه های صورت گریه کننده است که از گونه عبور و به پایین صورت سرازیر می شود.
🔴 علی الوردی با این فرق لغوی می نویسد: «آیینهای سوگواری شیعیان عراقی، عِبرت حسینی را به عَبرت شیعی تبدیل کرده است و اکنون اندرز گرفتن از نهضت حسینی، به اشک ریزی شیعیان تبدیل شده است!!!
🔴 او نبرد یزید با امام حسین (ع) را بهترین تجلی تزاحم های جوامع شرقی دانسته و تداوم کشمکش درونی بین امام حسین (ع) و یزید در این جوامع را عامل بقای آیینهای عزاداری می داند.
🔴 وی در این کتاب، ضمن بیان مشاهدات عینی خود از رفتارهای دوگانه صاحبان موکبهای عراقی که همه ساله ضیافتهای حسینی را برپا میکنند مینویسد: «همان صاحبان مجالس اشکی که در ماه محرم بر امام حسین (ع) گریه میکنند، در سایر ماه ها وی و اهدافش را میکشند.»
✍ پانوشت:
✔️ در نیم قرن اخیر، دو قطبی کاذب «برپایی عزاداری و اشک بر امام حسین ع» و «الگوگیری از حرکت اصلاحی نهضت عاشورا» بخشی از تقابل اسلام سیاسی و اسلام سنتی بوده است.
✔️ در حالی که روایات ائمه اطهار (ع) با دستورهای استحباب عزاداری و گریستن بر امام حسین (ع)، استحباب زیارت و تبرک و سجده به تربت حسینی و استحباب یاد امام حسین هنگام نوشیدن آب سعی در جاودانه سازی عاشورا و فرازمانی کردن نهضت حسینی داشتند و تقابل «اشک و عزا» و «اسلام الحرکی» یک مواجه باطل است.
✔️ نباید فراموش کرد که بستر تحلیل های اجتماعی از نهضت حسینی، از آبشخور آیین های عزاداری و اشک بر امام حسین (ع) برخاسته است و اگر اشک و سوگ بر حسین نبود، تحلیل های عدالت خواهانه، ظلم ستیزانه و اصلاحی از نهضت حسینی مجالی برای بروز نداشت.
✔️ النهایه اینکه هر نوع برداشت سیاسی، اجتماعی و پویا از نهضت حسینی نباید بهانه ای برای تضعیف روایات ثواب بکاء و عزاداری را به وجود آورد و به تضعیف مجالس حسینی منتج شود.
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_سیاسی #نهضت_حسینی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔴 الگوگیری از نهضت حسینی در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◾️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده، این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟
1⃣ دیدگاه اسلام سنّتی:
به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.
⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛
۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند.
۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند.
۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.
2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی:
اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود، قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.
⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است.
🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است.
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_سیاسی #قیام_امام_حسین #مهدی_فرمانیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام، تکلیفی فردی و استثنایی یا وظیفه ای کلی و همگانی؟
✍به قلم: محمدصابر صادقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹امام حسین علیه السلام فرموده اند: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر»
🔸از جمله تحلیلهایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح میشود و غالبا نتیجهای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، اختصاصی و وظیفه شخصی تلقی کردن آن در برخی طیف های اسلام سنتی است.
🔹هر چند دلیل معتنابهی برای این موضوع یافت نشد؛ اما این توجه به مدعا یک اثر واضح دارد و آن بی اثر ساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوت گذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است.
🔸برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف کلیت و حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتی تز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه ـ باب امر به معروف و نهی از منکر ـ در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی ره مراجعه می کنیم، تا وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم.
🔹امام خمینی در تحریر الوسیله (جلد 1 ـ ص 472) در شرط چهارم ـ عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی ـ بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسده ای برای خودش یا دیگر مومنین ـ جان، مال، آبرو ـ بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم میفرماید:
«لو كان المعروف و المنكر من الأمور التي يهتم به الشارع الأقدسكحفظ نفوس قبيلة من المسلمين و هتك نواميسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما يوجب ضلالة المسلمين أو إمحاء بعض شعائر الإسلام كبيت اللّٰه الحرام بحيث يمحى آثاره و محله و أمثال ذلك لا بد من ملاحظة الأهمية، و لا يكون مطلق الضرر و لو النفسي أو الحرج موجبا لرفع التكليف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما يرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع في ضرر أو حرج دونها»
«اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیله ای ـ گروهی، جمعی ـ از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن ـ اعتبار ـ به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثال ها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. ـ پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی موجب رفع تکلیف نیست ـ پس اگر اقامه حجتها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش می آید ـ متوقف باشد بر بذل جان یا جانها، ظاهر آن است ـ که امر و نهی ـ واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید»
🔸ایشان در مسئله های ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانسته اند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمیباشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما.
🔹 قید مهم در این چند تکلیف شرعی مخاطب آنهاست، "علماء الدين و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند. نه عموم مکلفین.
🔸از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده میشود که قیام و حرکت، وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه یک مأموریت اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشان دهنده مراتب امر و نهی و قیود آن میباشد و وظایف علما و روئسای مذهب شیعه از آن فهمیده میشود.
🆔 https://eitaa.com/atraf_man
🏷 #اسلام_سنتی #امر_به_معروف #قیام_امام_حسین
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رویارویی "اُموی - علوی" در قاره سیاه معاصر؛ از رسم «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی
✍ به قلم: سید علی بطحائی
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت.
◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامههای غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است.
❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!!
❌ ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند.
◾️دوم:
از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمکهای مردمی را برای مستمندان جمع آوری میکنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛
یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که میفرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا میاندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.
دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را میخوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا الحَدیثِ تَعجَبُون}میرسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز میکنند.
◾️سوم
آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم.
🏷#آفریقا #عاشورا #تمخریت #پیشنهاد_پژوهش #سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۱) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ▪️بخش اول: آ
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۲)
▪️سلجوقیان (۴۲۹ تا ۵۹۰ ق) مروجان احادیث بنی امیه در استحباب روزه عاشورا، شادمانی و پایکوبی در یوم الحسین (ع)
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
▪️سنت عزاداری عاشورا تا پایان حاکمیت آلبویه در ایران رواج داشت. اما پس از آن و با حاکم شدن سلجوقیان، این آیین مجدداً ممنوع اعلام شد و عموماً به خفا رفت. سلجوقیان مذهب اهل سنت را پذیرفته بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست ضدشیعی بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد. در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب میشدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیینهای مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند.
▪️در نتیجه درگیری شدیدی که بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع میکرد.
▪️ یکی از عوامل مهم زمینهساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معزالدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به شعائر شیعی و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ میدانستند. لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی تلافیجویانه دست یازند. از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول عید و مبارک دانستن روز عاشورا و استحباب روزهداری و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در آن روز بود. چنانکه مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن میکردند و به دیدار علما و بزرگان میرفتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️در دهۀ اول محرم هر روز در کانال «مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام» تحت اشراف مورخ دقیق النظر استاد آیت الله یوسفی غروی، گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می شود. برای اطلاع از این گزارش های تاریخی به آدرس زیر مراجعه کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
🏷 #عزاداری #عاشورا #سلجوقیان #معز_الدوله
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️نگاه متفاوت اخوانِ سوریه در رابطه با قیام حسینی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹زهیر سالم از اعضاء اخوان المسلمین سوریه و مدیر مرکز "الشرق العربی" است.
او حرکت امام حسین (ع) از مکه به مدینه و از آنجا به کوفه را تلویحاً اشتباه راهبردی تلقی نموده است. به عبارتی قیام حسینی را خطایی بر می شمرد،که جوانان اخوان باید از آن عبرت و درس بگیرند.!
🔹او طی یک یادداشت تحت عنوان " درس هایی که جوانان از مصیبت سیدنا حسین رضی الله عنه باید اتخاذ کنند" به تحلیلی کاملا متفاوت از قیام سیدالشهدا پرداخته و منابع رسمی اخوان در سوریه دیدگاه او را منعکس ساخته اند.
🔻درس اول: سنجیدن واقعه قبل از وقوع آن؛
زهیر سالم معتقد است نخستین درسی که از مصیبت کربلا باید آموخت این است که اگرچه حسین رضی الله عنه نوه رسول خداست و در نسب از پیامبر اکرم بهره برده است، اما رسول خدا بدون تدبیر و هماهنگی مکه را به مقصد مدینه ترک نکرد. پیامبر در شرایطی مکه را ترک کرد که جوانب کار را سنجید.
اما سیدنا حسین رضی الله عنه در حالی مکه را به مقصد کوفه ترک کرد که نه از عِده و نه از عُده و تجهیزات لازم برخوردار بود.
🔻درس دوم: التزام به مشورت و نتیجه آن؛
دومین درسی که زهیر سالم از حادثه کربلا به جوانان اخوان توصیه می کند، لزوم مشورت و گوش دادن به نصایح مشاوران و متعهد بودن به نتیجه آن است.
او به واقعه احد اشاره می کند و می نویسد:پیامبر اکرم (ص) برای خروج بر مشرکین و رویارویی با آنان در تنگه احد، با اصحاب خویش مشورت کرد و پس از موافقت مشاوران به جنگ با مشرکان رهسپار شد.
مولای ما حسین رضی الله عنه پیش از حرکت از مکه با اهل بیت و اصحاب کرام خود مشورت نمود و همگی به او توصیه کردند که در مکه بماند هرچند امکان ماندن در مکه و عدم بیعت با یزید امکان پذیر بود اما سیدنا حسین از نصیحت ناصحین و مشورت مشاورین خود داری کرد و به عبارتی به ملزومات مشاوره کانّ پایبند نبود.
زهیر سالم به جوانان اخوان می گوید: به نتیجه مشورت ملتزم باشید حتی اگر آن را دوست نداشته باشید. حسین مولای ما حتی نصیحت پسر عمویش عبدالله بن عباس را که انصح از او وجود نداشت را در نرفتن به کوفه سرباز زد.!
🔻درس سوم: عدم اعتماد به دروغ گویان و خیانت کاران؛
زهیر سالم می گوید: جوانان اخوان ببینید مولای ما حسین به چه کسانی اعتماد کرد؟ کسانی که سرنوشت حسین و اهل بیت او را به دست گرفتند چه کسانی بودند؟ مگر پدر حسین، سیدنا علی رضی الله عنهما آنان را "اشباه الرجال و لا رجال" نخوانده بود؟! مگر سیدنا علی رضی الله عنه در وصف آنان نفرموده بود، شکمهای آنان از حرام پرشده؟!مگر عرب نمی گوید: "من جرّب المجرّب حلّت به الندامه" به عبارتی " آزموده را آزمودن خطاست".؟!
🔻درس چهارم: از راه و مسیرِ رفته ی اشتباه باید بازگشت؛
زهیر سالم می گوید: جوانان اخوان بدانند؛ مولای ما حسین هنگامی که محاصره ی خود را در صحرای عراق دید و متوجه شد کسانی که به او وعده حمایت داده اند در برابر او صف آرایی کرده اند، باید از راه رفته باز می گشت و خود را گرفتار نمی کرد.
🔸زهیر سالم در پایان اضافه می کند:خداوند از مولای ما حسین و برادرش حسن و مادرش فاطمه و پدرش علی راضی باشد و درود خدا بر پیامبر اکرم و اهل بیت گرامی اش.
📌دیدگاه فوق تنها جنبه انعکاس رویکرد اخوانِ سوریه به حادثه کربلاست و به معنای دیدگاه کانال نیست.
منبع:
https://ikhwansyria.com/%D8%AE%D9%85%D8%B3%D8%A9-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%84%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF/
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️دیدگاه اهل سنت نسبت به عزاداری
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◾️در مجموع دیدگاه اهل سنت را در مورد عزاداری را می توان به سه دسته تقسیم کرد.
▪️۱. برخی از صوفیان که عزاداری می کنند.مثل بریلویه در پاکستان از این دسته هستند.
▫️۲. اکثر اهل سنت و حتی بسیاری از صوفیان، که عزاداری نمی کنند، اما عزاداری را بدعت نمی دانند.
▪️۳. سلفیان و وهابیان و برخی از دیوبندیه که عزاداری برای امام حسین علیه السلام را بدعت می دانند.
💠 به بیان دیگر می توان اینگونه گونه شناسی کرد؛
مسلمانان نسبت به عزا و جشن سه دسته اند:
▪️یکم. تآکید بر عزا، بیش از جشن که شیعیان هستند.
▫️ ۲. تاکید بر جشن، بیش از عزا که صوفیان هستند.
▪️۳. نه تاکیدی بر عزا دارند و نه تاکیدی بر جشن که اکثر اهل سنت، اینگونه اند.
💠 لذا می توان به طور کلی عزاداری برای امام حسین علیه السلام در اهل سنت را کم فروغ دانست.
🏷 #عزاداری #عاشورا #اهل_سنت #مهدی_فرمانیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J