eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
199 دنبال‌کننده
238 عکس
60 ویدیو
69 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
مهمترین بخش‌های کارگاه از ایده تا محتوا و شیوه اجرایی آن 1️⃣ کارورزی مهارت طرح پرسش: ⏳زمان مفید: ۱۵ تا ۳۰ دقیقه 🔸ابتدا در یک حرکت فردی تمام پرسش‌های خود را بر روی کاغذ بنویسید 🔸همه تمرکز به طرح پرسش اختصاص یابد و به موارد زیر اصلا توجه نکنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید: ۱. نوع قلم و کاغذ؟ ۲. سختی یا آسانی پرسش؟ ۳. تعداد پرسش؟ (برای ذهن خود محدودیت قائل نشوید و در زمان تعیین شده هرچه می‌توانید پرسش طرح کنید) ۴. اینکه هر پرسش چه رابطه‌ای با پرسش دیگر دارد و تکراری است یا نه؟ و مثلا کدامیک مهمتر است؟ ❌ موارد برشمردنی و سوال عبارتی، پرسش تحقیقی محسوب نمی‌شوند 😇 جرغه پرسش می‌تواند در مطالعه، مباحثه یا کلاس زده شده باشد ✍️ ابتدا پرسشی را که نسبت به آن حضور ذهن دارید، بنویسید و سپس کتاب را تورق کنید و به فهرست کتاب بنگرید تا پرسش‌های دیگر در ذهنتان متولد یا فراخوان شود 2️⃣ کارورزی مهارت اولویت‌گذاری: ⏳زمان مفید: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه 🔹تمام تمرکز خود را به اولویت‌گذاری پرسش‌ها اختصاص دهید 🔹هرکدام از پرسش‌ها ممکن است اولویت اول باشد 🔹از شماره یک تا آخرین پرسش، اولویت‌گذاری کنید 3️⃣ کارورزی مهارت طرح پرسش و دفاع از آن در گروه ⏳زمان مفید: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ♦️یک یا دو همگروهی برگزینید و به ترتیب اولویت، به نوبت پرسش خود را در گروه مطرح کنید در دور اول هر نفر اولویت اول خود را به بحث می‌گذارد و در دور دوم هر نفر اولویت دوم خود را مطرح می‌کند و طرح پرسش در گروه ادامه پیدا می‌کند تا همه پرسش‌ها در گروه به بحث گذاشته شود ♦️در این مرحله ممکن است برای تغییر برخی پرسش‌ها یا طرح بهتر آن‌ها قانع شوید. در این صورت پرسش‌های خود را ویرایش کنید 4️⃣ مهارت اولویت‌گذاری و تجمیع پرسش‌ها به صورت گروهی ⏳زمان مفید: 15 تا 30 دقیقه 5️⃣ مهارت انتخاب موضوع ⏳زمان مفید: 10 تا 15 دقیقه 6️⃣ مهارت تدوین نقشه تحقیق ⏳زمان مفید: 45 تا 60 دقیقه ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
✒️ سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر 📍 ۱۲ جلسه به صورت حضوری و مجازی 📍 زمان ثبت‌نام: ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه 📍 شروع دوره: از ابتدای بهمن‌ماه 📃 همراه با اعطای مدرک پایان‌دوره از دانشگاه قم و عرضه با تخفیف آثار شهید صدر 🔸 موضوعات: ✔️ تاریخچه و پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ تفسیر موضوعی در نظام اندیشه شهید صدر ✔️ ویژگی‌ها و نوآوری‌ها در تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ اصطلاح‌شناسی تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ فرآیندشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ بررسی کاربست‌های تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی ✔️ تفسیر موضوعی شهید صدر و دانش هرمنوتیک ✔️ بررسی نقدهای تفسیر موضوعی شهید صدر 📱 جهت ثبت‌نام در پیام‌رسان ایتا یا از طریق پیامک، نام و نام‌خانوادگی و مدرک تحصیلی خود را به شماره ۰۹۱۲۷۵۴۰۱۳۱ (آقای محمدی) ارسال کنید. 🆔 @shahidsadr
✅ عضویت رایگان کتابخانه‌های عمومی ✅ به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز زن، طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا می‌شود. ✅ علاقه‌مندان می‌توانند 24 دی 1401 با مراجعه حضوری به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور یا مراجعه به  نشانی samanpl.ir/common/portal/fehrestlib  و یافتن پرتال اختصاصی کتابخانه مورد نظر خود، ضمن دریافت کد تخفیف (با اعتبار پایان دی ماه)، برای یک سال به عضویت کتابخانه مورد نظر درآیند. ❇️❇️❇️ 📺 کانال اخبار کتابخانه شیخ بهائی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 🆔 @newslibdte
درسنامه علم لغت امروزه بدون تلاش فنی در علم لغت، استفراغ وسع در فهم کتاب و سنت حاصل نمی‌شود و ضروری است هر طلبه فاضلی، مدتی را صرف دانش لغت و سپس صرف کار با کتب لغت نماید تا به توان اجتهاد در علم لغت دست یابد. کتاب حاضر با در برگرفتن نکاتی ارزشمند از تاریخ زبان عرب، اصول کشف موضوع‌له لغات، اصطلاحات لغویان و روش کار با هر یک از معاجم لغوی معروف به خوبی می‌تواند جای خالی در این عرصه را پر نماید. 🔹دروس حجة الاسلام و المسلمین وکیلی 🔹 تحقیق و تألیف شیخ مهدی صارمی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
هدایت شده از رجبی آموزش ۱۴۰۲
طلاب پیشنیاز چهارشنبه و پنجشنبه یعنی ۱۲ و ۱۳ بهمن بحث پژوهش با استاد ولیان پور
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شناخته‌شدن می‌توان بر آن حکم نمود، اما در مواردی، نکره نیز مبتدا واقع می‌شود! 🤔 نحویون در تفسیر این پدیده (مبتدا واقع‌شدن نکره) دو گونه سخن گفته‌اند؛ برخی از مسوغات سخن رانده‌اند و برخی دیگر مفید فایده بودن را در توجیه این رخداد کافی دانسته‌اند. 👌 محمد مهدی گنجی طلبه ورودی سال 1399 حوزه علمیه امام علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام سخن این دوطیف از نحویون را در این زمینه نقل و بررسی نموده است. در ادامه خلاصه‌ای از تحقیق وی ارایه می‌شود🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شن
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ♦️محقق: محمد مهدی گنجی ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شناخته‌شدن می‌توان بر آن حکم نمود، اما در مواردی نکره نیز مبتدا واقع می‌شود! 🤔 نحویون در تفسیر این پدیده (مبتدا واقع‌شدن نکره) دو گونه سخن گفته‌اند؛ برخی از مسوغات سخن رانده‌اند و برخی دیگر مفید فایده بودن را در توجیه این رخداد کافی دانسته‌اند. سخن این دوطیف از نحویون را به ترتیب به همراه بررسی هرکدام از نظر می‌گذرانیم: 1️⃣ نظریه اول: ابتدا به نکره فقط با وجود مسوغ (مجوِّز) ممکن است، مانند رجل در مثال "فی الدار رجل" که با وجود نکره بودن، مبتدا واقع شده است و مسوغ مبتدا واقع شدنش مقدم شدن جار و مجرور بر آن می‌باشد. کمیت و کیفیت مسوغات در کتاب‌های مختلف نحوی متفاوت گزارش شده است (در کتاب هدایه 6 مورد و در البهجة المرضیة 13 مورد گزارش شده است و ابن عقیل نیز در شرح خود بر الفیه ابن مالک مسوغات را تا 28 مورد نام برده است) 😇 بررسی: در مواردی بدون هیچ یک از مسوغاتی که در کتاب‌های نحوی آمده، نکره مبتدا واقع شده است، مانند: ثمرة در مثال: "ثمرة خیر من جرادة" و وجوهٌ در مثال: "وجوه یومئذناضرة"، بنابراین این دیدگاه که ابتدا به نکره، فقط با وجود مسوغ، جایز باشد، قابل پذیرش نیست! و شاید از همین روست که سیوطی بعد از ارایه گزارش خود از مسوغات، می‌گوید: وقد توجد افادة دون شی مماذکر: شجرة سجدت. 2️⃣ نظریه دوم: "سعید بن المبارک البغدادی" معروف به ابن‌الدهان، متوفای 569 ه.ق در موصل، بنابر گزارش رضی الدین استرآبادی، بر این باور است که ابتدای به نکره در صورتی جایز است که مفیدِ فایده باشد و در این صورت از هر نکره‌ای می‌توان خبر داد، وذلک لان الغرض من الکلام افادة المخاطب فاذاحصلت جاز الحکم. 😇 بررسی نظریه دوم و نتیجه بحث: با توجه به مثال‌هایی که در نقض نظریه اول آمد می‌توان درستی نظریه دوم را تصدیق نمود علاوه بر اینکه صرفِ وجود مسوِّغ، نمی‌تواند مجوِّزی برای ابتدا به نکره باشد مگر اینکه در این رخداد، فایده‌ای برای کلام حاصل آید، البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که مسوغات در موارد افاده می‌باشند و هرکدام نشانه‌ای برای مفید بودن کلام هستند، اگرچه که موارد مفید بودن کلام محصور در مسوغات نمی‌باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
حکمرانی فضای مجازی در کشور عربستان .pdf
3.15M
♨️ حکمرانی فضای مجازی در کشور عربستان ✅ اگر می‌خواهید خوانشی سریع نسبت به حکمرانی فضای مجازی در کشور عربستان داشته باشید این متن 40 صفحه‌ای را بخوانید. 📚 سلسله گزارش‌های «حکمرانی فضای مجازی در کشورهای جهان» تلاش می‌کند تا «ساختار، مدل و سناریو حکمرانی فضای مجازی»، «اسناد سیاستی و قوانین فضای مجازی»، «مهمترین نهادها و شرکت‌های ملی فضای مجازی» و «مهمترین اقدامات حاکمیتی فضای مجازی» این کشورها را مورد بررسی قرار دهد. در این گزارش، به حکمرانی فضای مجازی در کشور عربستان سعودی پرداخته شده است. ✍️ این گزارشات حاصل تحقیقات پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
📚 مبلغ مجاهد (یادنامه آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا دهشت) در کتاب حاضر، سعی شده است تا به ابعاد مختلف زندگی «آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا دهشت» و گفتگو با تعدادی از علما، اساتید و دوستان این عالم ربانی پرداخته شود. همچنین از خاطرات شاگردان و اندرزها و مصاحبه‌های خود استاد نیز استفاده شده است. همچنین در این کتاب از اخوان فاضل ایشان «حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ محمدعلی حائری» و به‌خصوص «آیت‌الله حاج شیخ محسن حائری» که حق استادی بر گردن «آیت‌الله دهشت» داشت و از استوانه‌های مکتب معارفی خراسان بود، یاد شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
♦️ تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی؟ 👌 یکی از موضوعات مهم در مدیریت و کارکرد دانش‌ها، تعیین مرزهای دانش است. 👈 در این نوشتار محمد ملایی، طلبه محترم حوزه علمیه امام علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام به تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی پرداخته است. ✍️ پاسخ اجمالی تفاوت جوهری بین قاعده فقهی با قاعده اصولی این است که قاعده فقهى، يک حکم شرعى کلى است که از راه تطبيق، بر مصاديق خود بار مى‌شود، اما قاعده اصولى از راه استنباط، ما را به حکم شرعى مى‌رساند. چهار تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی را به همراه توضیح و مثال در ادامه بخوانید ⬇️ ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
♦️ تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی؟ 👌 یکی از موضوعات مهم در مدیریت و کارکرد دانش‌ها، تعیین مرزهای د
👌 تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی؟ ♦️محقق: محمد ملایی ✍️ پاسخ تفصیلی 1️⃣ نتیجه قاعده فقهی در مقام تطبیق حکمی شخصی و نتیجه قاعده اصولی در مقام تطبیق، حکمی کلی و عام است و اساسا در رابطه با قاعده فقهی تطبیق رخ می‌دهد و در رابطه قاعده اصولی استنباط. 2️⃣ حکم منتج از قاعده فقهی در مقام تطبیق، از سنخ حکم کلی‌ای است که از آن تعبیر به قاعده فقهی می‌کنیم، اما حکم منتج از قاعده اصولی در مقام تطبیق، بیگانه با حکم کلی‌ای است که از آن تعبیر به قاعده اصولی می‌کنیم. 3️⃣ مکلف قاعده فقهی را تطبیق می‌دهد و به حکم جزئی می‌رسد و نیاز به اجتهاد ندارد، مانند: تطبیق قاعده لاضرر در جایی که روزه برای مکلف ضرر داشته و مکلف پی به عدم وجوب روزه می‌برد (البته بعد از اینکه مجتهد قاعده را استنباط کرد و قاعده فقهی را بسان کبرایی کلی به مکلف ارایه نمود)، اما تنها مجتهد می‌تواند قاعده اصولی را تطبیق دهد و این کار از عهده مکلف بر نمی‌آید، مانند: استفاده از حجیت خبر ثقه برای استنباط حکم عام "حرمت نوشیدن شراب". 4️⃣ قاعده فقهی به افعال مکلفین تعلق گرفته ولی قاعده اصولی مستقیم به فعل مکلف تعلق نگرفته است. ✅ توضیح و مثال: نتیجه تطبیق قاعده فقهی در تطبیق بر مصداقش، حکمی شخصی و از سنخ همان قاعده است، مانند قاعده اصالت‌طهارت که در تطبیق بر موبایلی که شما در دست گرفته‌اید و احتمال نجاست آن‌را می‌دهید، طهارت این موبایل را نتیجه می‌دهد (حکمی که هم شخصی است و هم از سنخ همان قاعده طهارت کلی است قاعده‌ای که تطبیق آن بر گوشی موبایل بر عهده خود مکلف است). در حالی که قاعده اصولی در تطبیق بر مصداقش، حکمی عام و در عین حال غیر متجانس با قاعده اصولی را نتیجه می‌دهد، مانند قاعده اصولی حجیت خبر ثقه که در تطبیق بر خبر ثقه‌ای که گفته شراب حرام است، حرمت شراب را نتیجه می‌هد. (حکمی که هم عام است -حرمت شرب خمر- و هم بیگانه با قاعده اصولی حجیت خبر ثقه است، قاعده‌ای که تطبیق آن بر خبر ثقه بر عهده مجتهد است و نیازمند استنباط است) ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
♦️ آیا متجری مستحق عقاب است؟ 👌 متجری کسی است که علی‌رغم اینکه می‌دانسته تکلیف متوجه او بوده، اما به تکلیف عمل نکرده ولی در واقع او اشتباه فکر می‌کرده و در واقع تکلیفی متوجه او نبوده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: ✅ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینیم گستره حق طاعت مولی چه مقدار است و آیا رفتار متجری را دربرمی‌گیرد یا خیر؟ ✅ فرضیات در موضوع حق‌الطاعه در موضوع حق‌الطاعه دو احتمال وجود دارد: ۱. تکلیفی که واقعا وجود دارد و مکلف آن‌را کشف کرده است. ۲. انکشافی که برای مکلف حاصل شده است (مطابق با واقع باشد یا نباشد).‌ ✅ تطبیق فرضیه بر مورد: براساس فرضیه اول، موضوع حق‌الطاعه درباره متجری وجود ندارد، 👈 پس دلیلی برای عقاب متجری نیست. براساس فرضیه دوم، چون متجری یقین به تکلیف داشته و تکلیف برای او منکشف بوده و فرض بر این است که صرف انکشاف و قطع به تکلیف، موضوع حق طاعت را به وجود می‌آورد، 👈 مولی می‌تواند شخص را به خاطر عمل نکردن به تکلیف منکشف عقاب کند (ولو که در واقع تکلیفی نبوده باشد) ✅ (انتخاب فرضیه درست) از آنجا که حق‌الطاعه از حکم عقلی لزوم احترام مولی نشات گرفته و عقل از این جهت تفاوتی بین شکستن مرز احترام مولی توسط عاصی با شکستن مرز احترام مولی توسط متجری نمی‌بیند، فرضیه دوم صحیح است. ✅ نتیجه متجری مستحق عقاب است. پاسخ اجمالی: متجری مستحق عقاب است زیرا رفتار او در گستره حق طاعت مولی بوده است، زیرا موضوع حق‌الطاعه، انکشاف تکلیف است و نه تکلیف. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
♦️ چالش نقش‌پذیری جمله ✍️ علی جعفری بر این باور است که دیدگاه رایج مبنی بر نقش‌ناپذیری جمله و اصالت عدم اعراب در جمله درست نیست و نیز آنچه در توجیه اعراب محلی جملاتی مانند جمله حال، خبر و مانند آن‌دو گفته شده است صحیح نیست. 👌 سؤال کلیدی که فکر او را به خود مشغول داشته این است که مَصَبِّ توارد معنا که به عنوان مقتضیِ اعراب به عنوان پیش فرض مورد قبول همگان است، چیست؟ 🔸 او در پاسخ به این سؤال ابتدا جمله را به طرفین إسناد و خود إسناد تحلیل نموده و بر این باور است که جمله چیزی بیش از این نیست! بنابراین یا طرفین إسناد که هر کدام معنایی اسمی هستند باید مصب توارد معنا باشند یا خود إسناد که معنایی حرفی است. او در ادامه مدعی شده است که معانی اسمی در جمله، هر کدام به تنهایی بی ربط از هم هستند و نمی‌توانند نماینده جمله باشند و ناگزیر این إسناد و معنای حرفی است که باید مصبِّ توارد معنا باشد. 👈 چالش اعراب‌پذیری معنای حرفی [چالش مقتضیِ اعراب در معنای حرفی] معنای حرفی از زاویه دید نحویون صلاحیت برای پذیرش معانی مختلف را ندارد، زیرا معنایی غیر مستقل است و حلول جمله در محل مفرد که در توجیه اعراب‌پذیری جمله گفته شده است این اشکال را برطرف نمی‌کند، مگر اینکه قائل به دگردیسی معنای حرفی بعد از استعمال شویم و بگوییم که معنای حرفی بعد از استعمال نسبت به پذیرش معانی مختلف لابشرط است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
@studiesofshia ✳️ : آشنایی با و در حوزه 🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از: 1. (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس) www.ol.huji.ac.ir دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است. 2. (رژیم اشغالگر قدس) www.haifa.ac.il توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است. جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام. 3. (رژیم اشغالگر قدس) www.biu.ac.il تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی). 4. (آمریکا) www.harvard.edu تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد. 5. (آمریکا) www.princeton.edu هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ... از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد. 6. (UCLA آمریکا) www.ucla.edu «مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است. عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام. از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل). 7. (آمریکا) www.yale.edu این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن. از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است. مجله معارف، مهر و آبانماه سال ۱۳۹۱ ، شماره ۹۴
♨️ دستخط مقام معظم رهبری حفظه‌الله برای دوست دیرین خود حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا دهشت رحمه‌الله‌علیه در ابتدای کتاب "ادعانامه‌ای علیه تمدن غرب و دورنمائی از رسالت اسلام" (ترجمه کتاب سید قطب)🔻 ✍️به برادر فاضل گرامی حضرت شیخ محمدرضا دهشت اعلی الله قدره وافاضل بره (که خداوند متعال شأن او و برترین کارهای نیک او را بلندمرتبه گرداند) تقدیم می‌گردد. ۱۳۵۱/۳/۲۳ اول جمادی الاولی ۱۳۹۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🔸 تحریر جدیدی از : ترجمه گزارش گونه کتاب « منیة المرید فی آداب المفید و المستفید » 📘 کتاب آداب تعلیم و تعلم در اسلام ✅نکته مثبت کتاب : تجدید نظر و اضافات و استخراج منابع 📍فهرست کتاب (۷۷۲ صفحه) در ۴ باب ۱ - آداب و وظایف معلم و شاگرد ۲ - آداب فتوی و مفتی و مستفتی ۳ - آداب مناظره و شرایط و آفات آن ۴ - آداب و آئین نگارش و نگاهداری کتاب خاتمه کتاب تتمه کتاب پیوست ترجمه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
منیة المرید فی آداب المفید و المستفید)شهید ثانی(.pdf
3.42M
🔹 فهرست تفصیلی کتاب فوق ❌ به زودی نقشه ذهنی مطالب کلی کتاب به صورت پی دی اف ارسال خواهد شد....... 📍ترجیحا با برنامه Adobe Acrobat اجرا شود. با تشکر از برادر ارحمی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
ضمیر.pdf
660.4K
نقشه جامع انواع ضمیر با تشکر از برادر احمدی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
35.اساورمن ذهب دراحوال حضرت زینب علیهاالسلام.pdf
7.22M
📗اَساوِر مِن ذَهب در احوال حضرت زینب علیها السلام 📝مولف:شیخ مهدی نجفی اصفهانی 🔹توضیح: در این اثر مولف محترم به احوالات حضرت زینب علیها السلام از جمله: نسب،سن،اولاد،فصاحت،حلم،علم و احوالات ایشان در روز تاسوعا و عاشورا و کوفه و شام و در نهایت مدح ایشان توسط ائمه علیهم السلام پرداخته است. کتابخانه مجازی 👈 @Ketabkhaneh118 📚۳۵
کارگاه بسترها و ظرفیت‌های تحقیق و پژوهش در دانش فقه در این کارگاه ابتدا مسئله درون دانشی و برون دانشی مطرح گردید و سپس درباره چگونگی تحقیق در رابطه با "مدعیات فقهی"، "مستندات فقهی" و "فقه فتوایی" نکاتی ارایه شد. مشروح جلسه ان‌شاءالله در ادامه خواهد آمد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
♦️ قاعده ۴و۵ اعلال؛ تلفیق یا جدایی (بررسی ایده تلفیق قاعده ۴ با قاعده ۵ اعلال) 👈 در کتاب صرف ساده قاعده ۴ و ۵ اعلال به صورت جدا از هم آمده است، اما سجاد گلدوست بر این باور است که می‌توان قاعده ۴ و ۵ اعلال را با هم تلفیق نمود، بدون اینکه تفاوتی در نتیجه بوجود آید. ✅ در این تحقیق با پیمایش تمام موارد قاعده ۴ و ۵ اعلال، گستره قاعده جدید در چهار محور مورد ارزیابی قرار گرفته است. 👇 قاعده جدید و چگونگی راستی‌آزمایی آن‌را در مطلب بعدی بخوانید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
♦️ قاعده ۴و۵ اعلال؛ تلفیق یا جدایی (بررسی ایده تلفیق قاعده ۴ با قاعده ۵ اعلال) 👈 در کتاب صرف ساده قاعده ۴ و ۵ اعلال به صورت جدا از هم آمده است، اما سجاد گلدوست بر این باور است که می‌توان قاعده ۴ و ۵ اعلال را با هم تلفیق نمود، بدون اینکه تفاوتی در نتیجه بوجود آید. ✅ در این تحقیق با پیمایش تمام موارد قاعده ۴ و ۵ اعلال، گستره قاعده جدید در چهار محور مورد ارزیابی قرار گرفته است. ✍️ قاعده 4 اعلال: واو ساکن ما قبل مکسور، قلب به یاء می‌شود، مانند: مِوزان ⬅️ میزان قاعده 5 اعلال: واو در صورتی که لام‌الفعل و ما قبل آن مکسور باشد قلب به یاء می‌شود، مانند: رَضِوَ ⬅️ رضِیَ 🔸 طرح ایده: با یک قید عدمی برای واو ما قبل مکسور -اینکه فاء‌الفعل و عین‌الفعل متحرک نباشد- می‌توان این دو قاعده را با هم تلفیق نمود و با قاعده‌ای واحد، به همان نتایج دست یافت. 🔹 قاعده جدید: ✅ واو ماقبل مکسور به شرط اینکه فاء‌الفعل و عین‌الفعل متحرک نباشد، قلب به یاء می‌شود. 👇 در ادامه با بررسی گستره قاعده جدید، به لحاظ‌های مختلف، قاعده فوق را مورد راستی آزمایی قرار می‌دهیم. 1️⃣ گستره قاعده به لحاظ محل قرار گرفتِ "واو"، حرکت "واو" و حرکت حرف ماقبل "واو": 1. "واو"، فاءالفعل و ساکن باشد و ماقبل آن مکسور باشد، مانند: اِوعاد ⬅️ ایعاد 2. "واو"، عین‌الفعل و ساکن باشد و ماقبل آن مکسور باشد، مانند: قِول ⬅️ قیل 3. "واو"، لام‌الفعل و ساکن باشد و ماقبل آن مکسور باشد، مانند: دُعِون ⬅️ دعِین 4. "واو"، لام‌الفعل و متحرک باشد و ماقبل آن مکسور باشد، مانند: اُعطِوَ ⬅️ اعطِیَ 2️⃣ گستره قاعده به لحاظ حرف قبل از "واو" و حرف بعد از "واو": فرقی ندارد که حرف قبل و حرف بعد از "واو"، چه حرفی باشد، مانند: اِوعَاد ⬅️ ایعاد اِنقِوَاد ⬅️ انقِیاد 3️⃣ گستره قاعده به لحاظ حرکت حرف مابعد "واو": در قاعده تفاوتی نمی‌کند که حرکت حرف ما بعد "واو" چه حرکتی باشد، مانند: مِوعَاد ⬅️ میعَاد یُقِولُ ⬅️ یقِیلُ 4️⃣ گستره قاعده به لحاظ اصلی یا زائد بودن "واو": واو می‌تواند هم اصلی و هم زائد باشد، البته مثالی برای زائده بودن آن یافت نشد. 😉 مثال‌های بیشتر: دُعِونَ دُعِینَ مِوزَان مِیزَان اعطِو اعطِی اِورَان اِیرَان اِوعَاد اِیعَاد مِولاد مِیلاد داعِو داعِی یُدعِو یُدعِی یُدعِوَان یُدعِیَان داعِوٌ داعِىٌ صِوغه صِیغه دُعِون دُعِین قِول قِیل خِوف خِیف دُعِوَ دُعِیَ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🚌 بازدید دو ساعته اساتید و طلاب محترم مدرسه علمیه علی‌بن‌ابی ‌طالب ‌علیه‌السلام از شرکت دانش بنیان احیا درمان پیشرفته (اولین تولیدکننده ونتیلاتور مراقبت‌های ویژه و ماشین‌های بیهوشی در ایران) ✅ مقام معظم رهبری مد‌ظله‌العالی: عالم دینی می‌تواند کار بکند؛ می‌تواند روشنگری کند... نشان دادن مراکز علمی به دیگران و بازدید از مراکز علمی کار بزرگی است، به حرکت درمی‌آورد و با برکت است. (در دیدار مردم آذربایجان شرقی با معظم‌له ۱۴۰۱/۱۱/۲۶) اطلاعات این شرکت دانش‌بنیان و تصایر تکمیلی را در ادامه ببینید🔻 (به دلیل حفاظت اطلاعات شرکت، تصاویر بازدید از کارگاه‌ها و خطوط تولید، قابل انتشار نیست) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋