#نکات_علمی 8️⃣3️⃣
#عملیاتِ_آراء🚩
#تبلیغ_بین_الملل🌍
❇️قسمت دوم
💢در همین رابطه، باید اقدام به یک #آسیب_شناسی_کلان نسبت به آینده بین الملل نموده و بگوییم؛ آیا ما متصدیان امور دینی برای حکومت جهانیِ اسلام، از تبلیغ در فضای بین الملل اساسا برای اداره و ترویج #تفکر_اصیل_اسلامی در تمامی شؤون زندگی ِتشنگان حقائق ناب برنامه ای داریم یا خیر؟!،
🔶 به لحاظ تاریخی از مقطعی که اسلام از حاکمیت دور می شود، فقه و #ارتباطات_بین_الملل دچار انقباض در اهداف شده است، چرا که ذهن فقیه و مبلغ خاص ِ بین الملل از فکر کردن به مسائل و ابعاد حکومتی و جهانی ِ آن منصرف شده و از حیطه های کلان اجتماعی دور افتاده و نتیجتاً فقه و روابط بین الملل دچار انقباض در اهداف می شود.
🔷 این انقباض در اهداف در شکل گیری مکاتب مختلف فکری برای ترویج ِبرون مرزی اسلامی، در وزن دهی به ابزارها و روش های تبلیغی، در جهت گیری های علمی و فرهنگی و در خروجی های تربیتی (در فضای بین الملل)موثر بوده است.💢
⭕️ناگفته نماند که دستاورد های ضعیفی بر پایه نگاه فردی به #حوزه_بین_الملل شکل گرفته است.
👌 اگر نگاه ما به اهداف تبلیغ بین الملل، اهداف کلانِ اجتماعی باشد، وقتی آنها را در مقیاس خرد و فردی توصیف کردیم خروجی نخواهد داشت ولی اگر در مقیاس کلان ِاجتماعی توصیف کنیم، طبیعتا این دست از اهداف بسیار موثر بوده و قابل تطبیق برای جوامع مختلف خواهد بود چرا که آزمون و خطای خود را پس داده است.💠
💢 في هذا الصدد ، يجب أن نقوم بعمل #علم الأمراض الماكرو والکبیر تجاه المستقبل الدولي ونقول ؛ هل لدينا ، مديري الشؤون الدينية ، خطة للحكومة العالمية للإسلام ، من الدعاية في الفضاء الدولي ، بشكل أساسي لإدارة وتعزيز # التفكير الأصيل_الإسلامي_ في جميع شؤون الحياة لأولئك الذين يتعطشون للحقائق النقية؟! ، تاريخيًا ، منذ أن ابتعد الإسلام عن السيادة ، فقد عانى الفقه والعلاقات الدولية من تقلص الأهداف ، لأن عقل الفقيه والداعية الدولي الخاص توقف عن التفكير في قضاياها وأبعادها الحكومية والعالمية ، وأصبحت بعيدة عن المجالات الاجتماعية الكلية ، ونتيجة لذلك يتقلص الفقه والعلاقات بين العالم في أهدافه. كان هذا التضييق في الأهداف فعالاً في تكوين مدارس فكرية مختلفة للترويج للإسلام في الخارج ، وفي إعطاء وزن لأدوات وأساليب الدعاية ، وفي التوجهات العلمية والثقافية ، وفي المخرجات التعليمية (في الفضاء الدولي).
وغني عن القول إن الإنجازات الضعيفة قد تشكلت بناءً على نظرة فردية للمجال الدولي. إذا نظرنا إلى أهداف الترويج الدولي كأهداف اجتماعية كلية ، عندما نصفها على نطاق صغير وفرد ، فلن يكون لها الناتج ، ولكن إذا كان على نطاق واسع لوصفه بأنه اجتماعي ، فمن الطبيعي أن يكون هذا النوع من الأهداف فعالًا للغاية وسيكون قابلاً للتطبيق في المجتمعات المختلفة لأنه أثبت نفسه من خلال التجربة والخطأ. 💠
📕 مطالب آقای محمّد موسیٰ زادهٖ طلبه پایه هفتم
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #ایدئولوژی_اصیل_اسلامی🚩
#گذار_تعمّق_به_تحوّل_بنیادین_دربین_الملل
#نکات_علمی 9️⃣3️⃣
#نکات_رجالی 7️⃣
❇️یکی دیگر از چالش ها کمبود اطلاعات تأثیرگذار در شناخت راویان است
یعنی نمونه هاي فراوانی در کتب حدیثی داریم که راوي در میراث حدیثی شیعه داراي روایات فراوانی است، ولی در کتب رجالی اطلاعاتی از او در دست نیست.
👈 مانند جناب احمد بن محمد بن حسن بن ولید
استاد حدیث شیخ مفید است و شیخ مفید ریزه خوار حدیثی ایشان است و استاد حدیثی وي محمد بن حسن بن احمد بن ولید است(که ایشان ستاد شیخ صدوق است و قوام علمی حوزه حدیثی قم در یک مقطع تاریخ به ابن ولید است).
⬅️پس می بینید احمد بن محمد بن حسن بن ولید از دو استوانه حدیث، از یکی حدیث اخذ کرده و به دیگري حدیث درس داده است. یعنی شیخ مفید که استوانه بغداد است شاگرد حدیثی احمد بن محمد بن حسن بن ولید می شود و طبیعتاً استاد وي پایه رفیعی از علم و وثاقت باید داشته باشد. ولی می بینیم که در مورد ایشان در هیچ یک از کتب رجالی اطلاعاتی نیامده است.
🔍 ممکن است گفته شود وثاقت ایشان بر همگان روشن بوده است
🔶 ولی آیا وثاقت شیخ صدوق و شیخ مفید روشن نبوده؟ پس چرا در کتب رجالی توثیق شده اند.
👈 همچنین در کتاب کافی 447 بار اسم اسماعیل بن محمد آمده ولی در 6 کتاب رجال
اصلی، نشانی از محمد بن اسماعیل نیست. فقط گفته اند: کنیه محمد بن اسماعیل ابوالحسن نیشابوري است و بندفر صدایش میکرده اند.
🔦 در تحقیقی به این نتیجه رسیدیم که تقریبا اگر کل راویان کتب اربعه و وسائل الشیعه را جمع کنیم، فقط پیرامون 23 ٪ راویان این مجموعه، در کتابهاي رجالی اطلاعات وجود دارد. یعنی از بیش از 75 ٪ راویان – که برخی از آنها هم پر روایتند - اطلاعات نداریم.
📚برگرفته از دروس استاد حسینی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 0⃣4️⃣
#نکات_اصولی 1️⃣1️⃣
❇️ استخدام لفظ به قصد اخطار معنا در ذهن شنونده «استعمال» ناميده مى شود. آنچه را متكلم از اين استعمال قصد كرده است، «اراده استعماليه» ناميده مى شود.
🔷 متكلم در هنگام استعمال، لفظ و معنا را تصور مى كند، ولى تصور لفظ آلى و فانى در تصور معناست. بر اين اساس استعمال لفظ واحد در دو معناى مختلف در زمان واحد محال است.
🔶 استعمال بر دو قسم است: حقيقى و مجازى.
🔀 معناى حقيقى تبادر به ذهن دارد و معناى مجازى نيازمند قرينه است.
🔄 گاه معناى مجازى تبديل به معناى حقيقى مى شود. در اين حال نوع ديگرى از وضع صورت مى گيرد كه آن را وضع تعيّنى مى گويند.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات #اراده_استعمالیه #استعمال_حقیقی_و_مجازی
🔷 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)؛
دوازدهمین شماره لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 📣📣
✅ همزمان با شروع هفته پژوهش و در ایام گرامیداشت شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، دوازدهمین شماره از لوح پژوهشی جواهر منتشر شد.
✳️ در این شماره، مطالب متنوعی در موضوعات فقه، اصول، احکام، اخلاق و کلام عرضه شده است.
👌 نکته قابل توجه در این شماره آن است که مطالب با کوشش و پیگیری «هیأت تحریریه» تهیه و تنظیم شده است.
#لوح_جواهر
#معاونت_پژوهش
#هیأت_تحریریه
May 11
چهارشنبه برگزار می شود:
نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش
🔸 در ایام هفته پژوهش، نشست صمیمی طلاب با معاونت پژوهش برگزار می شود.
🔸 در این نشست که با هدف تبادل نظر و هم اندیشی درباره امور پژوهشی برپا می گردد درباره مسائل مهمی از جمله «راهکارهای رفع موانع و افزایش حضور و مشارکت طلاب در برنامه های پژوهشی» بحث و گفتگو خواهد شد.
🕚 با توجه به اینکه جلسه تعاملی و همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، عزیزان رأس ساعت 11 حضور داشته باشند.
#هم_اندیشی
#نکات_علمی 1️⃣4️⃣
#نکات_فقهی 1️⃣1️⃣
❇️ سؤال: عِوض و معوّض در معامله ای مثل خرید یک کتاب یا یک نرم افزار و مانند آن (اموال فکری و معنوی) چیست؟
◀️ بخشی از معوّض روشن است مثلا در خرید کتاب همین کاغذ است، سی دی باشد همان پلاستیک است و... . اما قطعاً آن عوض، فقط برای آن کاغذِ نیست.
🔷 بعضی گفته اند: شما یک فردی از افراد آن مال را میخرید، یک فردی از افراد درواقع معوّض ما کاغذی است که آن کلی در ضمن این کاغذ محقق شده، خب هر کلی بالاخره در ضمن یک فردی محقق میشود در ضمن این کاغذ و این بین الدفتین است.
🔶 بعضی تحلیل دیگری دارند که به نظر این تحلیل به واقع نزدیکتر است و آن عبارت است از اینکه این قرارداد حقیقتاً دو قرارداد است، بخشی از آن قرارداد بیع است بخش دیگر اصلاً بیع نیست بلکه آن بخش در مقابل اجازهای است که به ما داده برای انتفاع از آن مال فکری و معنویای که تولید کرده ولی نه انتفاع مطلق، انتقاع در ضمن این فرد، این فرد خارجی. یک اذن محدود است. به ما گفته که میتوانی انتفاع بکنی، بهرهبرداری کنی از آن اطلاعاتی که از آن تولید داشتند، منتها فقط از مسیر این کتاب مثلا نه از مسیر دیگری.
👈 ثمرات آن در ادامه خواهد آمد.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_حیدری
پله پله تا اجتهاد
به اطلاع دوستان عزیز می رساند ✅ معاونت پژوهش مدرسه در نظر دارد کلاسها یا کارگاه های آموزشی مورد نیاز
♦️ به اطلاع عزیزانی که در کلاس آموزش «تایپ 10 انگشتی» ثبت نام کرده اند می رساند؛
با توجه به درخواست اکثریت برای برگزاری کلاس پس از نماز مغرب و عشا، به یاری خدا، امشب ـ همزمان با هفته پژوهش ـ اولین جلسه برگزار می گردد.
✳️ استاد: آقای مهدی جعفرپور (مسئول محترم کتابخانه)
✳️ مسئول پیگیری و هماهنگی کلاسهای آموزشی: آقایان
علی رحمانیان (ش. ت: 09176913842)
مجتبی رحمانیان (ش.ت: 09037483942)
🕕 زمان: چهارشنبه ساعت 18
👈 مکان: حسینیه مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🌷💐🌷💐
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسانی که لپ تاپ ندارند نگران تایپ نباشند؛
👌 آموزش اتصال صفحه کلید به گوشی همراه
دوستانی که در کلاس تایپ نام نویسی کرده اند حتماً ببینند
هدایت شده از نور | Noor
خرید از فروشگاههای نور به مناسبت هفته پژوهش
تا 70% تخفیف در خرید محصولات نور!
فروشگاه قم: ابتدای بلوار امین - خیابان جمهوری اسلامی - بعد از کوچه 4 - ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) - 02532120182
فروشگاه تهران: میدان هفتم تیر، خیابان قائم مقام فراهانی، روبروی سازمان کشتیرانی، خیابان ۲۲، کوی شهرام شمالی، پلاک ۴، طبقه ۲ - 42146000-021 داخلی 206
جهت اطلاع از ویژه برنامههای هفته پژوهش، لینک زیر را دنبال فرمایید:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111288
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
پله پله تا اجتهاد
چهارشنبه برگزار می شود: نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش 🔸 در ایام هفته پژوهش، نشست صمی
با سلام
🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/07qk2
#هم_اندیشی
#نظرسنجی
May 11
پله پله تا اجتهاد
🔷 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)؛ دوازدهمین شماره لوح پژوهشی «جواهر» منتش
عزیزانی که درخواست نصب لوح پژوهشی «جواهر» در مدارس ، مؤسسات یا مراکز مرتبط را دارند یا مایل به معرفی چنین مکانهایی هستند به مدیر کانال اطلاع دهند.👈
@Pazhuhesh_Aleyasin
#لوح_جواهر
پله پله تا اجتهاد
چهارشنبه برگزار می شود: نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش 🔸 در ایام هفته پژوهش، نشست صمی
🔹 بحمدالله جلسه «هم اندیشی»، روز چهارشنبه در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد.
🔸 به دلیل فرصت کم و تعاملی بودن جلسه، بیش از 90 درصد مطالب، مجال طرح نیافتند و همین، نیاز به ادامه چنین جلساتی را نمایان می سازد که در نظرات بعضی از شرکت کنندگان محترم هم اشاره شده است.
✅ عمده نکات مطرح شده در این نشست:
1️⃣ لزوم ترسیم نقشه و درختواره سیر پژوهشی 4-5 ساله از سوی متولیان مدرسه
2️⃣ استفاده از اساتید تراز در هر یک از موضوعات در عین غافل نشدن از اساتید دیگر؛ به منظور استمرار چرخه تربیت اساتید تراز
3️⃣ فرصت کم طلاب و دغدغه های فراوان و برنامه های متراکم آموزشی، پژوهشی، رشدی و...
4️⃣ ضرورت تبیین هدف از برگزاری نشست های علمی
5️⃣ چگونگی بررسی و انتخاب موضوعات نشست های علمی
6️⃣ ادامه دار بودن موضوعات بهتر است یا تنوع آن؟
7️⃣ ضرورت توجه طلاب به وظایف خود ( نسبت به آشنا شدن با موضوع و استاد مدعو) در کنار وظیفه معاونت نسبت به تبیین بهتر تناسب برنامه ها با اهداف طلبگی
#هم_اندیشی
🔷🔸🔹🔶🔹🔸🔷
🙏 با تشکر از همه دوستانی که به شکلهای گوناگون، معاونت پژوهش را در انجام وظایف یاری می نمایند، بدینوسیله عزیزانی که بعضی از مسئولیتهای اجرایی این معاونت را به عهده گرفته اند معرفی می شوند:
♦️لوح «جواهر»:
الف:هیأت تحریریه
بخش اصول: آقای محمد موسی زاده
بخش فقه: آقای میثاق احمدی نژاد
نکات ناب (فلسفه، کلام، رجال و...): آقای سیدمرتضی افتخار افضلی
بخش احکام: آقای مهدی رستمی
بخش اخلاق: آقای حسین کریمی
ب: ویراستاری: آقای حمیدرضا سپهر
ج: طراحی: آقای روح الله پوررحیم
د: پشتیبانی: آقای سیدمیثم علوی
♦️کتابخانه:
آقای مهدی جعفرپور
♦️ بازدیدهای پژوهشی:
آقای رضا عظیم زاده
♦️آموزشهای پژوهشی:
آقایان:
علی رحمانیان
مجتبی رحمانیان
♦️ و تشکر ویژه از آقای محمدحسین دلاوری که با فعالیت های انگیزشی، طلاب گرانقدر را تشویق به همکاری می نمایند.
👌 ان شاءالله همه دوستان در امور مربوط، به این عزیزان مراجعه و همکاری و هماهنگی لازم را مبذول فرمایند.
🤝 معاونت پژوهش، آماده هرگونه همکاری در زمینه های «اجرایی»، «فکری»، «علمی» و «انگیزشی» است.
🌷💐🍀🌸🌺🌷
#نکات_علمی 2️⃣4️⃣
#ادبیات_عرب 8️⃣
#غلط_های_رایج
❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند
◀️ طیب الله: بسیاری از مردم برای تحسین گویندگان یا خوانندگان مذهبی می گویند: طیِّب الله به کسر یاء در حالی که درست نیست چون طیَّب فعل ماضی باب تفعیل است. ضمنا این جمله مفعول می خواهد مثل انفاسکم.
◀️ غذا: غِذا به کسر غین به معنای خوراک و خوردنی است و تلفظ آن به فتح غلط مشهور است. این واژه در تداول برخی از مردم مثل اهالی شهرضا صحیح ادا می شود.
👈 نکته دیگر اینکه از بسیاری از کتب لغت استفاده می شود که غذا هم بر خوردنی و هم نوشیدنی اطلاق می شود.
◀️ فناء: فَنا به فتح فاء به معنای از بین رفتن و نابودی است. فِنا به معنای پیشگاه، آستانه، زمین جلوی خانه و کناره های آن است. در زیارت عاشورا حلت بفنائک به کسر فاء و به معنای آستانه و پیشگاه است.
📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #غلط_های_رایج
#نکات_علمی 3️⃣4️⃣
#نکات_رجالی 8️⃣
❇️ یک سؤال: چه گروه از راویان در منابع رجالی شیعه توثیق و یا تضعیف شده اند؟ آیا می توانیم در منابع رجالی یک ویژگی مشترك سواي راوي بودن پیدا کنیم که هم راوي تضعیف شده و هم راوي توثیق شده دارد؟
⬅️ موضوع حکم رجالی نزد پیشینیان حدیثی شیعی، صاحب اثر مکتوب حدیثی بودن است. به عبارتی ویژگی مشترك راویان توصیف شده این است که این راویان در منابع رجالی همگی صاحب اثر هستند.
👈 احمد بن محمد بن حسن بن ولید چه فرقی با احمد بن محمد بن خالد دارد که اولی اصلاً اسمش در کتابهاي رجالی نیامده ولی درباره دومی به تفصیل گفتگو میکنند؟
و این دو نفر چه فرقی با محمد بن اسماعیل نیشابوري دارند که اسمش در کتابهاي رجالی آمده ولی توثیق و تضعیف نمی شود؟
🔍 واقعیت عینی و مشهود این است که یک نکته و عنصر مشترك بین راویان توثیق و تضعیف شده این است که داراي یک اثر مکتوب حدیثی هستند.
👈 توضیح ادعا با مثال: زراره از امام صادق (ع) روایت گرفته و روایاتش را هم در قالب یک کتاب آورده است. جمیل بن دراج، شاگرد وي، به دو گونه می تواند با زراره ارتباط حدیثی برقرار کند:
1️⃣ یکی اینکه بیاید تمام کتاب زراره را بگیرد و همانطور بدون هیچ دخل و تصرفی براي نسل بعد از خودش نقل کند. به عبارتی فقط حامل و ناقل و پل ارتباطی باشد.
2️⃣ گونه دوم این است که جمیل، از کتاب زراره ده روایت برگزیند و از کتابهاي دیگر حدیثی هم گلچینی از روایات را جمع و خود اثر حدیثی نویی را تألیف کند.
🤔چه تفاوتی بین دو نقش جمیل بن دراج وجود دارد؟
🔷 در نقش اول، جمیل فقط یک حامل و ناقل است، بدون اینکه دخل و تصرفی نماید یا دیدگاههایش را وارد سازد. بسیاري از راویان فقط داراي این نقش هستند. یعنی ناقل آثار دیگرانند. هیچ راوي که ناقل آثار دیگران است را نمی توان پیدا کرد که توثیق یا تضعیف شده باشد.
🔶 تمام راویان توثیق یا تضعیف شده شیعی آنهایی هستند که نوع حرکت حدیثیشان از نوع دوم است. درست است که از اساتیدشان گرفته اند اما با تجمیع روایات اساتید دیگر، اثر جدیدي را تحویل داده اند. یعنی جمیل بن دراج خودش صاحب یک یا چند اثر حدیثی می شود.
🔷 در کتابهاي رجالی میبینید که احمد بن محمد بن حسن بن ولید هیچ نقش تألیفی و استقلالی ندارد یا محمد بن اسماعیل در اسناد کافی هیچ نقش تألیفی ندارد. بخشی از راویان ما که در مورد آنها اطلاعاتی نداریم اینگونه هستند. یعنی ناقل آثار دیگران هستند.
👌 بنابراین کمبود اطلاعات تأثیرگذار معمولاً درباره راویانی است که صرفاً نقش وساطت و نقل آثار دیگران را دارند.
📚برگرفته از دروس استاد حسینی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 4️⃣4️⃣
#نکات_اصولی 2️⃣1️⃣
❇️ معانى الفاظ موجود در هر زبانى به دو دسته تقسيم مى شود: معانى مستقل و معانى ربطى و غير مستقل.
🔶 در ميان مفردات، اسم و ماده فعل دلالت بر معناى مستقل و حرف و هيئت فعل دلالت بر معناى غير مستقل دارد.
🔷 هيئت جمله اسميه براى ايجاد ربط ميان مبتدا و خبر و هيئت جمله فعليه براى ايجاد ربط ميان ماده و فاعل است.
🔶 جمله تامه داراى نسبت غير اندماجى و جمله ناقصه داراى نسبت اندماجى(1) است.
⬅️ (1) توضیح: نسبت اندماجی از تحلیل ذهن به دست میآید؛ به این صورت که ذهن مفهوم واحدی را به دو مفهوم تحلیل مینماید و بین آنها یک نسبت درست میکند؛ به بیان دیگر، نسبت اندماجی، نوعی نسبت پنهان است که آشکار نمیگردد.
📕 شهید در حلقات فرموده: «فهیئة الجملة الناقصة تدل علی (نسبة اندماجیة) ای یندمج فیها الوصف بالموصوف علی نحو یصبح المجموع مفهوما واحدا خاصا و حصة خاصة و من اجل ذلک تکون الجملة الناقصة فی قوة الکلمة المفردة»
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات #معانی_مستقل_و_غیر_مستقل
پله پله تا اجتهاد
#نکات_علمی 1️⃣4️⃣ #نکات_فقهی 1️⃣1️⃣ ❇️ سؤال: عِوض و معوّض در معامله ای مثل خرید یک کتاب یا یک نرم
#نکات_علمی 5️⃣4️⃣
#نکات_فقهی 2️⃣1️⃣
❇️ ثمرهی معاملات اینچنینی (اموال فکری و معنوی) که ما بگوییم این مبیع (مثل کتاب یا نرم افزار یا ....) بسیط است یا مرکب است یعنی دو معامله است یا یک معامله است در چیست؟
◀️ اگر گفتیم یک معامله است و یک فردی از افراد آن مال کلی را خریدم، لازمهاش این است که من مسلط شده باشم بر آن مال، در نتیجه یکی از کارهایی که من میتوانم با این کتاب انجام دهم مثلا تکثیر آن است چون این شیء با تمام خصوصیاتی که دارد ملک من شده است. درحالی که میبینیم آنکه بین عقلاء رایج است این نیست، یعنی این اجازه را به مشتری نمیدهند.
◀️ اما اگر گفتیم دو معامله است و بخشی از عوض در قبال این اعیان خارجیه است بخش دیگر در مقابل اجازهای است که به مشتری داده شده که از آن مالش استفاده کند، و این اجازه اجازهی محدود است مثلا بگوید فقط در قالب این فرد میتوانی از این مال استفاده کنی.
👈 شبیه این است که کسی یک شب خانهاش را در اختیار شما میگذارد، اجازه میدهد از این خانهاش استفاده بکنید، اجاره نیست اجازه است منتها برای این اجازه دادن پولی میگیرد نه اینکه تبرعاً باشد، میگوید بابت اجازه دادن یک مبلغ پول میگیرم، لذا میتواند اجازهاش را محدود کند.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_حیدری