♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
🔹فراز چهارم آیات 19-15
إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا {15}
بىگمان ما به سوى شما فرستادهاى كه گواه بر شماست روانه كرديم همان گونه كه فرستادهاى به سوى فرعون فرستاديم {15}
فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا {16}
[ولى] فرعون به آن فرستاده عصيان ورزيد پس ما او را به سختى فرو گرفتيم {16}
فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِن كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا {17}
پس اگر كفر بورزيد (به اين رسول) چگونه از روزى كه كودكان را پير مىگرداند، خود را نگاه خواهيد داشت{17}
السَّمَاء مُنفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا {18}
آسمان از [بيم] آن [روز] در هم شكافد وعده او انجام يافتنى است {18}
إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا {19}
قطعا اين [آيات] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد {19}
♻️ عصاره فراز آیات19-15 : پیامبر،رسولی از جانب خدا و قران مایه تذکر است.با عبرت از سرنوشت عصیان فرعون در برابر موسی و خوف از حساب و عذاب اخروی،پیامبر و قرآن را تصدیق کنید و بسوی خدا درآیید.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهادم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
💫👌در رساله نوین آیت اله دکتر صادقی تهرانی در باب امر به معروف ونهی از منکر چنین آمده است:
◀️مسأله ی 859- برحسب آيه ى كريمه ى «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أمَّةٌ يَدْعُونَ إلى الْخَيْرِ وَ يَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (سوره ى آل عمران، آيه ى 104)
تا هنگامى كه شخص تارك واجب و مرتكب حرام، وجوب و حرمت را نشناسد، و يا قانع به وجوب و حرمت آن ها نشده باشد، زمينه اى براى امر به معروف و نهى از منكر نيست، زيرا برحسب ترتيب ياد شده در اين آيه نخست «يَدْعونَ إلَى الْخَيْرِ» است كه خير شامل علم و عقيده و عمل مى باشد،
👈و سپس «يأمرونَ بِالْمعروفِ وَ يَنْهونَ عَنِ الْمُنكرِ» كه در صورت سرپيچى از انجام واجبى كه مى داند و به آن معتقد شده، و يا ترك حرامى كه مى داند و به آن معتقد شده، بايستى مورد امر و نهى قرار گيرد كه اين امر و نهى داراى مراتب سه گانه ى قلبى، لفظى و عملى است، كه نخست در قلبش با فعل واجب و ترك حرام هم آهنگ باشد و سپس با عباراتى روشن و ملايم امر و نهى كند و اگر لفظ بى اثر ماند او را در زاويه اى تنها گذارده و با او ترك معاشرت نمايد، و در آخر كار، امر و نهى عملى است كه با قهر كردن، تهديد كردن، شماتت شايسته كردن و در پايان پس از طى همه مراحل و با توجه به شرائط ديگرى با زدن و مانند آن امر و نهى كند و اين خود مرتبه ى سومِ امر و نهى مى باشد كه بخش عملى است.
◀️مسأله ی 860- #امر و #نهى كننده بايد واجب و حرام مورد امر و نهى را به خوبى بشناسد، و نيز بداند كه طرف مقابل با علم و اعتقاد به وجوب و يا حرمت بدون هيچ عذر و ضرورتى واجب را ترك و يا حرام را انجام داده و توبه هم نكرده و تصميم بر توبه هم ندارد، كه در اين جا امر و نهى در صورت توان و امكان واجب است.
◀️مسأله ی 861- امركننده، به چيزى بايد #امر كند كه خود آن رابدون عذر ترك نكرده باشد، و #نهى كننده از چيزى بايد نهى كند كه خود آن را بدون عذر مرتكب نشده باشد، و يا اگر واجبى را #ترك و يا #حرامى را انجام داده توبه كرده باشد، زيرا برحسب كريمه ى «أتأمُرُونَ النّاسَ بالْبرِّ وَ تَنْسَوْنَ أنفُسَكُمْ وَ أنْتمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أفَلا تَعْقِلُونَ» (سوره ى بقره، آيه ى 44): «آيا مردم را به نيكى امر مى كنيد و خودتان را فراموش مى كنيد و حال آن كه شما كتاب الهى را مى خوانيد، آيا پس تعقل نمى كنيد»
◀️مسأله ی 862- اين #امر و #نهى نبايد او را دچار خطرى مهم تر از مورد امر يا نهى كند، زيرا رعايت مهم تر قاعده اى هميشگى و همگانى است كه در ميان دو واجب كه قابل جمع نيستند واجب مهم تر واجب است، و ديگرى كه موجب ترك اين مهم تر است حرام است، و چون حفظ جان، مال، ناموس خانواده، عقل و ايمان- كه نواميس پنج گانه نام دارند و از اصول واجبات در تمامى اديانند، هر واجبى كه در رديف مادون اين ها قرار گيرد در برابر اين ها نه تنها واجب نيست كه حرام نيز هست.
◀️اين ها شرائط #واجب بودن و نيز #جايز بودن #امر و #نهى است و ديگر هيچ كه امن از ضرر و يا احتمال تأثير هيچ كدام نقشى در اين ميان ندارند، مگر ضررى كه از #ترك #امر و #نهى بيشتر بوده و يا با آن برابر باشد، كه در صورت اول امر و نهى حرام و در صورت دوم نه واجب است و نه حرام بلكه از باب «فَمَن تَطَوَّع خَيراًفَهُو خَيرٌله» (سوره ى بقره، آيه ى 158) مستحب نيز مى باشد
◀️مسأله ی 863- اما احتمال تأثير كه از شرائط وجوب امر به معروف و نهى از منكر دانسته اند، اين هم برخلاف نص آياتى مانند آيه ى اعراف است كه «إذْ قالَتْ أمَّةٌ منهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أوْ مُعَذِّبُهُمْ عذاباً شَديداً قالوا مَعْذرةً إلى رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقونَ» (سوره ى اعراف، آيه ى 164)
◀️مسأله ی 864- #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر بر امت اسلامى واجب كفايى است بدين معنى كه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أمَّةٌ ...» (سوره ى آل عمران، آيه ى 104) گروهى از همگى شما مؤمنان بايستى آماده باشند كه هندسه ى دعوت الهى را در سه ضلع «يدعون الى الخير- و يامرون بالمعروف- و ينهون عن المنكر» تأسيس كرده و كاخ رفيع هرگونه خير و سعادت را براى امت اسلامى بنا كنند.
ادامه موضوع👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst151_shryT-mr-bh-mrwf-wnhy-z-mnkhr.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت بیست و چهارم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار (ع)
[دستور آنها] برای این است كه بلكه پرتوی از روح حسین بن علی در روح ما و شما بتابد. اگر اشكی كه ما برای او می ریزیم- قبلاً عرض كردم- در مسیر هماهنگی روح ما باشد، روح ما پرواز كوچكی با روح حسینی بكند
ذره ای از همت او، ذره ای از غیرت او، ذره ای از حریّت او، ذره ای از ایمان او، ذره ای از تقوای او، ذره ای از توحید او در ما بتابد و چنین اشكی از چشم ما جاری شود، آن اشك هرچه دلتان بخواهد قیمت دارد.
اگر گفتند به اندازه ی یك بال مگسش هم یك دنیا ارزش دارد، باور كنید.
اما نه اشكی كه برای نفله شدن حسین باشد، بلكه اشكی كه برای #عظمت حسین باشد، برای شخصیت حسین باشد. اشكی كه نشانه ای از هماهنگی كردن و پیروی كردن از حسین بن علی باشد.
بله یك بال مگسش هم یك دنیا ارزش دارد. خواستند كه همیشه مردم این مكتب عملی را ببینند.
اولاً ببینند خاندان پیغمبر دلیل بر صدق و گواه خود پیغمبر هستند. اگر گفتند فلان مسلمان در جنگی كه مثلاً در روم یا ایران كرد آن مقدار شهامت و ایمان نشان داد، آن قدر دلیل بر حقانیت پیغمبر نیست كه بگویند فرزند پیغمبر چنین كرد؛ چون می گویند همیشه خاندان یك نفر، از هركس دیگر سوء ظن و بدگمانی اش به او بیشتر است. ولی وقتی كه خاندان پیغمبر را می بینیم كه در نهایت صفا و ایمان هستند، بهترین گواه بر صدق این پیغمبر است.
هیچ كس مانند علی علیه السلام با پیغمبر نبوده است، با پیغمبر بزرگ شده است، و هیچ كس هم مانند علی مؤمن به این پیغمبر و فدایی این پیغمبر نیست. این خودش ادلّ دلیل بر صدق این پیغمبر است. حسین فرزند این پیغمبر است.
وقتی كه ایمان خودش را به تعلیمات او نشان می دهد پیغمبر جلوه می كند و پیغمبر در عالم متجلی می شود. [مردم می گویند] ببینید [این پیغمبر] چقدر راستگوست كه فرزندش وقتی سر دوراهی قرار می گیرد: در یك طرف مال و ثروت هست، وعده هست، هزار جور خوشی هست، همه گونه وعده ها به او می دهند، ولی در آنجا حقیقت و دین از میان رفته است، مظلومها زیاد هستند.
ثروتهای ملتها همه در اختیار یك افراد خاصی قرار گرفته است؛ آن طرف دیگر را نگاه می كنند، در آنجا كشته شدن هست، شهید شدن جوانان هست، اسیر شدن زن و فرزند هست، #تشنگی هست، تیر و شمشیر هست، ولی حق زنده شد، حقیقت زنده شد، عدالت زنده شد، #اسلام زنده شد؛ می بینند فرزند پیغمبر این راه را در پیش می گیرد. از اینجا می فهمند این پیغمبر چقدر راستگو بود! .
آن چیزهایی كه بشر همیشه به زبان می آورَد ولی در عمل كمتر دیده می شود، در وجود حسین دیده می شود.
چطور؟روح بشر این مقدار شكست ناپذیر باشد؟🤔
سبحان اللّه! بشر به كجا می رسد، روح بشر چقدر شكست ناپذیر می شود كه بدنش قطعه قطعه می شود، جوانانش جلوی چشمش قلم قلم می شوند، در منتها درجه تشنه می شود كه حتی به آسمان كه نگاه می كند به نظرش تیره و تار است. خاندانش را می بیند كه الآن دارند اسیر می شوند. هرچه دارد از دست داده است، ولی یك چیز برای او باقی مانده و آن روحش است. روحش هرگز شكست نمی خورد، یك ذره شكست نمی خورد. شما یك چنین صحنه ی نمایشی از فضائل انسانیت، در غیر #كربلا سراغ دارید كه آن وقت بگوییم به جای كربلا از آن حادثه یاد كنید؟ .
پس چنین حادثه ای را باید زنده نگه داشت. حادثه ای كه یك جمعیت هفتاد و دو نفری، از نظر روحی یك جمعیت سی هزار نفری را شكست دادند. چطور شكست دادند؟
👈اولاً با اینكه اینها در اقلیت بودند و كشته شدنشان قطعی بود، یك نفر از اینها به دشمن ملحق نشد، اما از آن سی هزار نفر به اینها ملحق شدند، یكی از سردارانشان حر بن یزید ریاحی و سی نفر دیگر. این، دلیل بر این است كه از نظر روحی اینها برده اند و آنها باخته اند. عمر سعد در كربلا كارهایی كرده است كه دلیل بر شكست روحی خودش است.
تاریخ را بخوانید. چرا در كربلا اینها از جنگ تن به تن پرهیز داشتند؟ اول حاضر شدند. طبق معمولی كه در آن دوره ها بوده است، قبل از اینكه به اصطلاح جنگ مقلوبه بشود و یا تیراندازی بشود، مثل اینكه یك نوع زورآزمایی بوده است💪.
یك نفر از این طرف می رود، یك نفر از آن طرف می آید. چند نفر كه آمدند با اصحاب حسین مبارزه كردند، این قدر به اینها نیروی روحی دادند كه عمر سعد دستور داد جنگ تن به تن دیگر موقوف!
https://telegram.me/quranpuyan
4_5992515474355651404.mp3
15.54M
⬛️سخنرانی در روز شهادت امام سجاد(ع)
⚫️«اخلاق کینهساز و اخلاق کینهسوز»
تأمّلی در آموزههای اخلاقی امام سجاد(ع)
◼️دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
@mohammadsorooshmahallati
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهادم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
🌹امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند:
🔶اَلتّارِکُ لِلأمرِ بِالمَعروفِ وَ النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ کَنابِذِ کِتابِ اللهِ وَراءَ ظَهرِهِ؛
🔸آن که #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر را ترک می کند، همچون کسی است که کتاب خدا را پشت سر انداخته است.
📗حیاة الامام زین العابدین، ص344
💫شرح حدیث:
👈نشانه ی یک جامعه ی زنده، وجود تعهّد اجتماعی و احساس مسؤولیت در افراد است.
آن که بگوید: «به من چه»، این حسّ و حیات را ندارد.
👌#امربه_معروف و #نهى_ازمنکر که از واجبات دینی است و در روایات، از آن به عنوان «اَسمی الفَرائض» یاد شده، یعنی #والاترین_فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در افراد جامعه است که نسبت به #خوب و #بد و #صالحان و #فاجران بی تعهّد و بی تفاوت نباشند، به #خوبیها دعوت و از #بدیها نهی کنند.
👈در قرآن می خوانیم: «وَلتَکُن مِنکُم اُمَّةٌ یَدعونَ إلَی الخَیرِ وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ (آل عمران،104.)»
باید گروهی از شما باشند که به #نیکی دعوت کنند و #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر نمایند.
این فراخوان قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد، وگرنه مفاسد اجتماعی و گناهان رواج می یابد و آثار #شوم آن دامنگیر همه می شود و #آتش_فساد، خشک و تر را با هم می سوزاند.
حضرت لقمان نیز در وصیتهایش به فرزندش، به او دستور می دهد #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر کند و در این راه، بر سختیهای انجام فریضه صبر نماید (لقمان ، 17.).
♦️🔸فرمان خدا و توصیه ی قرآن را جدی بگیریم و به آنها عمل کنیم.
💫💫منبع: حکمت های سجادی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام سجاد علیه السّلام)، جواد محدثی.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآنپويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با #عمومي_سازيفهم و عمل به قرآن
⚛️تالارگفتگوي قرآنپویان 👇👇
www.quranquyan.com
⚛️شناسه #کانال قرآنپویان در تلگرام و ايتا👇
@quranpuyan
⚛️لینک دانلود #اپیلیکیشنتنزیل 👇👇
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
⚛️ لینک كانال #کتاب_مبانی وروش مطالعه و #فهمسادهقران 👇👇
@fahmequran
⚛️ لینک اطلاع رساني #دورههایاموزشی روش ساده فهم قران 👇👇
@tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان #فوروارد نماييد.
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت بیست و پنجم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅قدرت #روحی أبا عبد اللّه علیه السلام
مخصوصاً خود #أباعبدالله كه به میدان آمد در چه وقتی آمد؟
فكر كنید، عصر روز عاشوراست، چون تا ظهر شد هنوز عده ای از اصحاب بودند كه نماز هم خواندند. از صبح تا عصر تلاش كرده است، چه تلاشهایی! بدن هر یك از اصحابش را غالباً خودش آورده در خیمه ی شهدا گذاشته است. بدن یارانش را خودش آورده است، به بالین یارانش خودش آمده است، اهل بیتش را خودش تسلّی داده است.
این قدر تلاش كرده كه خدا می داند! گذشته از آن داغهایی كه دیده است. آخرین كسی كه به میدان می آید خودش است.
خیال كردند كه دیگر در یك چنین شرایطی می توانند با حسین مبارزه كنند. هر كسی كه جلو آمد لحظه ای مهلتش نداد كه فریاد عمر سعد بلند شد، گفت خدا مرگتان بدهد، مادرهایتان به عزایتان بنشینند، 😑به مبارزه ی چه كسی رفته اید؟ این، پسر كشنده ی عرب است، پسر علی بن ابی طالب است.به خدا روح پدرش علی در كالبد این است، به جنگ این نروید.⚔
این علامت شكست بود یا نه؟ سی هزار نفر از جنگ تن به تن كردن با یك مردِ تنهای غریبِ آن همه مصیبت دیده، آن همه زحمت كشیده و آن همه تلاش كرده ی تشنه ی گرسنه عقب نشینی می كنند.
نه تنها در مقابل شمشیر ابا عبد الله شكست خوردند، در مقابل منطقش هم شكست خوردند. ابا عبد الله در روز عاشورا قبل از شروع جنگ دو سه بار #خطابه انشاء كرد.
وقتی آن #خطبه های أبا عبد اللّه را می بینیم، مخصوصاً مفصل ترین خطبه اش، همان كه در روز عاشورا آمد از اسب پیاده شد، سوار شتر شد🐪.
فرمود: «تَبّاً لَكُمْ اَیَّتُهَا الْجَماعَةُ وَ تَرَحاً حینَ اسْتَصْرَخْتُمونا والهِینَ فَاَصْرَخْناكُمْ موجِفینَ. » یك بار و دو بار و سه بار صحبت كرد، عمر سعد بر لشكریان خودش ترسید كه مبادا نطق حسین اینها را تحت تأثیر قرار بدهد.
نوبت دیگر كه أبا عبد اللّه آمد صحبت كند دستور داد سروصدا كنید، دستتان را به دهانتان بزنید كه كسی صدای حسین را نشنود. 😓
آیا این علامت شكست نیست؟ آیا این علامت پیروزی حسین نیست؟ آیا این نباید برای ما درس باشد كه یك بشر اگر با ایمان باشد، اگر موحد باشد، اگر به خدا پیوند داشته باشد، اگر به آن دنیا ایمان داشته باشد، اگر نفس مطمئنه باشد، یكتنه سی هزار نفر را از نظر روحی شكست می دهد؛ آیا این طور نیست؟ اینها درس است.
گفته اند این عزا را احیا كنید و زنده نگهدارید كه این نكته ها را بفهمید و دریابید، برای اینكه عظمت حسین را درك كنید، برای اینكه اشكی اگر می ریزید،😢 از روی معرفت باشد.
#معرفت حسین شما را بالا می برد، شما را انسان می كند، شما را آزاد مرد می كند، شما را اهل حق و حقیقت می كند، اهل عدالت می كند، یك مسلمان واقعی می كند.
مكتب حسین، #مكتب انسانسازی است نه مكتب گنهكارسازی. حسین سنگر عمل صالح است نه سنگر گناهكاری.👉
پس این است فلسفه ی این كه گفته اند عزای حسین بن علی را زنده نگه دارید. ببینید چه مصیبتی برای حسین بن علی پیش نیامد، چه سختی پیش نیامد، چه بلا و گرفتاری پیش نیامد؟ ببینید در مقابل همه ی اینها آیا حسین بن علی سرفراز بیرون آمد یا نه؟
در صبح روز عاشورا جمله ای گفت كه در آن وقت شاید انسان باور نكند كه این جمله چقدر از روی حقیقت گفته شده است.
📝نوشته اند همین كه نماز صبح را با اصحاب خودش خواند، رو به اصحاب خودش كرد و فرمود: اصحاب من! آماده باشید. مردن جز یك پلی نیست كه شما را از دنیایی به دنیای دیگر عبور می دهد، از یك دنیای بسیار سخت به یك دنیای بسیار عالی و شریف و لطیف.
این سخنش بود، اما عملش را ببینید.
این را كه حسین بن علی نگفته است، دیگران گفته اند، حضار گفته اند، كسانی كه وقایع نگار بوده اند گفته اند. حتی حمید بن مسلم كه وقایع نگار عمر سعد است این قضیه را گفته است. می گوید من تعجب می كنم از حسین بن علی كه هر چه شهادتش نزدیكتر و كار بر او سخت تر می شد چهره اش برافروخته تر می شد. مثل آدمی كه به وصل دارد نزدیك می شود. كأنه خوش حالتر می شود.
حتی یك جمله ای دارد، می گوید آن لحظات آخر كه من به سراغ حسین بن علی علیه السلام رفتم، وقتی رسیدم كه آن لعین ازل و ابد سر مقدسش را از بدن جدا كرده بود. چشمم كه افتاد، 👀آن بشاشت و روشنی چهره اش آنچنان مرا گرفت كه كشته شدنش را فراموش كردم.
آیا شما برای این نمونه پیدا می كنید؟ اگر نمونه پیدا كردید، بعد به جای عزای حسینی عزای او را می گیریم، به جای یاد حسین از او یاد می كنیم.
https://telegram.me/quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح)
🔟 #پیمان خداوند با قوم اسرائیل:
#قرآن
🌹بقره آیه ۶۳🌹
و یاد کنید وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بر فرازتان بلند کردیم و گفتیم:کتابی را که به شما دادیم محکم بگیرید و محتوای آنرا بخاطر بسپارید باشد که پرهیزگار شوید.
#تورات
🌹تثنیه، فصل ۴ آیه ۱۰🌹
آن روزی را بخاطر بیاورید که در کوه سینا در حضور خداوند ایستاده بودید، او به من فرمود: مردم را جمع کن تا کلام مرا بشنوند و بیاموزند که تا زنده هستند به من احترام بگذارند و بتوانند فرزندان خود را تعلیم بدهند. شما نزدیک آمده در دامنه ی کوه ایستادید در حالیکه ابرهای سیاه و غلیظی کوه را پوشانیده بودند و شعله های آتش از آن به آسمان زبانه می کشیدند. آنگاه خداوند از میان آتش با شما صحبت کرد و شما تنها آواز کلام او را شنیدید امّا خودش را ندیدید. او پیمانی را که عبارت است از احکام ده گانه ی او،بر دو لوح سنگی نوشت و به شما داد تا از آنها اطاعت کنید.
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
✅ نکات فراز چهارم آیات ۱۹-۱۵
1⃣ اولين واژه رسول براي پيامبر اسلام در اين سوره بكار رفته است.و به اجمال به وظايف اصلي رسول نيز اشاره شده است:دريافت وحي و ابلاغ وحي
2⃣ در آيات ۱۴-۱ به وظايف و تكاليف و سختي هاي پيامبر در راه انجام رسالت خود به اجمال اشاره شد.در اين فراز، خداوند منكران رسالت و آيات قران را مخاطب خود قرار داده، از عواقب مخالفت با رسولان الهي،برحذر ميدارد. تلفيق اين فرازها،مخاطبان را متوجه اين نكته ميكند كه امر رسالت نيازمند تحمل سختي ها و كسب پيش نيازهايي است كه در ظرفيت همگان نيست. پس زحمات اين رسول را قدر نهيد و تصديقش كنيد.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan