💢درنگ و تامل
برداشت از آيات ۳۹ ـ۴۴ «سوره حجر»
📌نتيجه اعمال
📃سالك الى اللّه تا مى تواند بايد محروميتها، ناراحتى ها و مشكلاتى كه برايش به وجود مى آيد به گردن بگيرد، آنها را نتيجه اعمال خودش بداند و مانند شيطان نباشد كه انحراف خود را به خداى تعالى نسبت بدهد.
📃سالك الى اللّه بايد بداند كه در دو طرف صراط مستقيم دين پرتگاههايى وجود دارد و شيطان در سر راه نشسته و همه را به طرف پرتگاهها مى كشاند، از اين ميان فقط بندگان خالص خدا را استثناء كرده و آنها را در صراط مستقيم تشيع كه همان صراط على بن ابى طالب عليه السلام است باقى مى گذارد و خداى تعالى هم وعده فرموده كه نمى گذارم شيطان بر بندگانم تسلط پيدا كند.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۴) _ اعمال، زنجیری بر گردن تبهکاران
این دعای نورانی #امام_سجاد (سلام الله علیه) در باب #ختم_قرآن به این صورت هست که: پروردگارا! هنگام #مرگ که فرا می رسد، (تَجَلّی مَلَکُ الموتِ لِقَبضها مِن حُجُبِ الغُیُوب)، #فرشته_مرگ #عزرائیل (سلام الله علیه) از پرده های غیب تجلّی می کند؛ (وَ صارَتِ الاَعمالُ قَلائِدَ فِی الاَعناق). این عمل است که غُل گردن می شود. یک آهنگری باشد یک جایی و یک غُلی درست بکنند، آنها را ما خبر نداریم؛ ممکن است آن هم باشد؛ امّا آن که بیّن الرّشد و قطعی است همین است، اعمال به صورت غُل در می آید. 🔶️ ر.ک الصحیفه السجادیه / دعای ۴۲ _ (... عِندَ خَتم القُرآن)
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
@rahighemakhtoom
#مشاوره قرآنی
@rahighemakhtoom
💐سوال: چه کنیم ظرفیت وجودی ما بالا برود؟
🌻جواب: برای بالا بردن ظرفیت وجودی، در قرآن راهکارهایی ارائه داده شده است که به چند مورد اشاره می کنم:
۱- شب زنده داری و نماز شب «فتهجد به نافلة عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا»
۲ -تلاوت قرآن کریم در حد توان
«فاقروا ما تیسر من القران»
۳- نماز اول وقت
«قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون»
۴- دعا کردن
«ما یعبوا بکم ربی لو لا دعاءکم »
۵- شکر نعمتهای الهی
«لان شکرتم لازیدنکم»
۶- انفاق و بخشندگی به دیگران
« لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون»
۷- احسان به والدین«و بالوالدین احسانا»
@feiz114
#روز_بزگداشت_شیخ_کلینی
#علم_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌شبهه توحیدی
📋مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در همان جلد اوّل کافی در جوامع توحید، اوّلین حدیث توحیدی که نقل می کند، یک خطبه نورانی از حضرت امیر است که حضرت امیر بار دوم که عازم صفین بود و افراد را تجهیز می کرد یک خطبه غرّائی خواند. مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کتاب کافی کم صحبت است، ایشان فقط حدیث نقل می کند، در آن جا چند جمله ای دارد؛ می گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد هیچ کس نمی تواند به اندازه علی (علیه السلام) «بِأَبِی وَأُمِّی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می کند که چرا من می گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی»، نمی توانند مثل علی حرف بزنند،[1] آن را شرح می دهد که در این خطبه چه خبر است و مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می کند، میگوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد.
📋 همان جملهای که مرحوم کلینی می گوید مشکل اساسی را او حلّ می کند حلّ اساسی مشکل این جمله است؛ 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را ایراد کرد در آغاز خطبه «فدکیه». آقایان حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می گوید اگر همه جمع بشوند! همه جن و انس! همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی توانند مثل این جمله علی (علیه السلام) حرف بزنند!
📋 مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می کند، بر حرف کلینی صحّه می گذارد و می گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی توانند، باید قید بیاورد، پیغمبر اولواالعزم نباشد؛ چون پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می شود؟! این مطالب ها همین طور غریب است! مظلوم است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136؛ «... أَلَاتَرَوْنَ إِلى قَوْلِهِ لَا مِنْ شَیءٍ كَانَ ، وَلَا مِنْ شَیءٍ خَلَقَ مَا كَانَ ».
[2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج4، ص47.
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/11/04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۵) _ تضمین استجابت دعا
این بیان نورانی #امام_حسن_مجتبی (سلام الله علیه) است: (وَ اَنَا الضّامِنُ لِمَن لَم یَهجُس فِی قَلبِهِ اِلا الرّضاء اَن یَدعُو الله فَیَستَجابَ لَه)، من #مستجاب_الدعوه شدن افراد را #تضمین می کنم که این شخص مستجاب الدعوه بشود، اگر جز خدا چیزی نخواهد؛ اما خدا و فلان، خدا و فلان! این دیگر در #قلب او غیر از خدا چیز دیگری هست. این دعایش، دعای عادی است؛ گاهی #مستجاب می شود، گاهی نمی شود. اگر کسی بخواهد مستجاب الدعوه بشود، فقط خدا، خدا، خدا، خدا! به قول حضرت #آیت_الله_حسن_زاده (حفظه الله) چرا خدا خدا نمی کنی؟! این است. فرمود: من #ضامن هستم، اگر در قلبش جز خدا چیزی نباشد؛ خدا می دهد. 🔶️ ر.ک الکافی / جلد ۲ / صفحه ۶۲
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#حسن_بن_علی
#امام_حسن
#امام_مجتبی
#کریم_اهل_بیت
#سبط_اکبر
#دعا
#استجابت_دعا
#علامه_حسن_زاده_آملی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۵
سوره اسرا
۱-هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی(۱)
۲-می خواهی در استوارترین راه ها قدم برداری از قرآن هدایت بگیر(۹)
۳- شتاب نکن، انسان بر اثر شتابزدگی بدی ها را طلب می کند، آنگونه که نیکی ها را طلب می کند (۱۱ )
۴- خدا روز را برای تلاش و به دست آوردن چیزهای با ارزش روشن قرار داد ، نخواب (۱۲)
۵-هیچ کس در قیمت بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد(۱۵)
۶-اگر دنبال زندگی زود گذر دنیایی ،انقدر که خدا بخواهد و به هرکس که بخواهد میدهد ولی آخرتش دوزخ است (۱۸)
۷-اگر دنبال زندگی آخرت هستی باید برای آن تلاش کنی،و مومن باشی ،به تلاشت پاداش داده خواهد شد (۱۹)
۸-به پدر و مادرت احسان کن بالاخص در سن پیری (۲۳)
۹- در سن پیری والدین ؛
کمترین اهانتی به آنها نکن، بر آنها فریاد نزن، گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو، بالهای تواضع خویش را از سر محبت در برابر آنان فرود آور، برایشان دعا کن« همانگونه که من را در کودکی تربیت کردند مشمول رحمتت قرار بده» (۲۳-۲۴)
۱۰-اگر لغزشی در احسان به والدینت داشتی جبران کن(۲۵)
۱۱- حق نزدیکان را بپرداز(۲۶)
۱۲- حق مسکین و وامانده در راه را بده (۲۶)
۱۳- در پرداخت حق ،اسراف و تبذیر نکن چون تبذیر کنندگان برادران شیطان اند و شیطان ناسپاس بود(۲۶-۲۷)
۱۴-اگر نمی توانی از نظر مالی کمک کنی با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها صحبت کن(۲۸)
۱۵- انفاق و بخشش را ترک نکن و بیش از حد نیز دست خود را باز نکن تا مورد سرزنش قرار نگیری و از کار نمانی(۲۹)
۱۶- روزی فرزندان و ما همه به دست خداست،پس از خرج فرزند نترس(۳۱)
۱۷- از آنچه به آن آگاهی نداری پیروی نکن چون گوش و چشم و دل همه مسئولند(۳۶)
۱۸- روی زمین با تکبر راه مرو(۳۷)
۱۹-سخن میگویی ، سخنی را بگو که نیکوتر است (۵۳)
۲۰-هشدار ؛اگر از شیطان پیروی کنی حتماً جهنم با کیفری کامل سزای توست( ۶۳)
۲۱- روز قیامت خدا مردم را با پیشوای شان فرا میخواند« یعنی امام»( ۷۱)
۲۲- خواندن نماز صبح را مراقبت کن چون مورد مشاهده فرشتگان است (۷۸)
۲۳-بخشی از شب را به خواندن قرآن و نماز نافله بیدار باش تا خدا تو را به مقام محمود برساند( ۷۹)
۲۴- در هر کاری صادقانه وارد شو و صادقانه خارج شو( ۸۰)
۲۵- وقتی نعمتی به تو می رسد از خدا دور نشو، وقتی بدی به تو می رسد بسیار ناامید نشو (۸۳) ۲۶-نماز را با صدای بلند یا بسیار آهسته نخوان ،معتدل بخوان( ۱۱۰)
سوره کهف
۲۷- آنچه در زمین قرار داده شده زیور و زینت است تا خدا ما را بیازماید که چه کسی نیکوکار تر است( ۷)
۲۸- اگر میخواهی رحمت خدا برایت گسترش پیدا کند ،مانند اصحاب کهف از مشرکین کنارهگیری کن (۱۶)
۲۹-همیشه غذاهای پاکیزه تر را استفاده کن (۱۹ )
۳۰-مثل اصحاب کهف برای خدا از قدرت و شهرت بگذر، خداوند تو را مشهور عالم می کند (۲۱ )
۳۱-کار مفید انجام بده، خدا اصحاب کهف را بیدار کرد تا اثبات کند وعده الهی حق است، ولی مردم سر آمار و اندازه سالها بحث میکردند (۲۲ )
۳۲-هرگز در مورد چیزی نگو: حتماً فردا آن را انجام می دهم، مگر اینکه بگویی: اگر خدا بخواهد (۲۳) ۳۳-عمل صالح انجام بده خداوند پاداش کسی را که نیکوکاری کرده تباه نخواهد کرد (۳۰ )
۳۴-مال و فرزند زینت زندگی دنیاست ،دنبال باقیات الصالحات باش،هم بهتر است و هم امید بخش تر (۴۶)
۳۵- شیطان از فرمان پروردگار خارج شد ، او را به دوستی انتخاب نکن، چون دشمن توست( ۵۰ )
۳۶-اگر میخواهی به هدف برسی ،دست از تلاش بر ندار، حتی اگر مدت طولانی باشد (۶۰ )
۳۷-رحمت خدا و توفیق علمی در گرو بندگی خداست( ۶۵)
@feiz114
📌 درنگ و تامل
📁چقدر خوب گفته است آن متفكّر انسان شناس که اگر یکصدم اشکهائی که برای شکم های گرسنه و بدن های برهنه ریخته می شود به ارواح گرسنه معرفت و برهنه از فضائل ، ریخته می شد ، هم گرسنگی ها و برهنگی های جسمانی از بین می رفت و هم گرسنگی ها و برهنگی های روحی زایل می گشت .
📜 ولی این زندگانی دنیوی بقدری مردم معمولی را سرگرم می کند که اگر یک عمر چند صد ساله را هم با تندرستی بدن و بیماری روانی سپری کنند ، متوجّه نمی شوند که با چه وضعی عمر خود را میگذرانند بهبود روانی و با اصطلاح دیگر صحّت روحی میتواند از ناحیه دو عامل در معرض خطر قرار بگیرد .
📚ترجمه و شرح نهج البلاغه علامه محمد تقی جعفری
@rahighemakhtoom
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت امام حسن (عليه السلام) در خردسالي در پاسخ به پرسشي
درباره «فاصله زمين و آسمان» فرمودند: «دعوة المظلوم و
مَدُّ البَصَر» اگر پرسش تو درباره
فاصله زمين با آسمان ظاهري است «تا آن جا كه چشم مي بيند»
و اگر از غيب آسمانها مي پرسي «دعا و آه مظلوم» كه تا ساحت
ربوبي پيش مي رود. اگر كسي جز از خدا چيزي طلب نكرد به يقين
خداوند ناصر اوست.
کتاب: تسنيم، جلد 1 شماره صفحه: 448
آیت الله جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(116)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ ملاقات انسان با خدا
📁 يكي از ويژگيهاي سلوك إلي الله اين است كه هدف و مقصد نهاييِ آن، خداي نامتناهي است و بنابراين، راه به سوي او نيز نامحدود خواهد بود و انسان در هر راهي گام بردارد به خدا مي رسد، ليكن او اسماي حُسناي فراواني دارد؛ هم «أرحم الرّاحمين» است و هم «أشدّ المعاقبين». برخي از انسانها به لقاي مهر أرحم الرّاحمين و گروهي از راهيان به لقاي قهر أشدّ المعاقبين مي رسند.
📁 قرآن كريم دربارهي ملاقات همهي انسانها با خدا مي گويد: (يا أيّها الإنسان إنّك كادح إلي ربّك كدحاً فملاقيه فأما من أُوتي كتابه بيمينه فسوف يُحاسَب حساباً يسيراً وينقلب إلي أهله مسروراً وأما من أُوتي كتابه وراء ظهره فسوف يدعوا ثُبوراً ويَصلي سعيراً) [سورهي انشقاق، آيات 126.]؛ گروهي كه نامهي عملشان به دست راستشان سپرده شده با سهولت از موقف حساب گذشته، به سوي هم فكران خود باز مي گردند و گروه ديگر كه نامهي عمل خود را از پشت سردريافت مي كنند، به آتشي افروخته افكنده مي شوند. اينان همان تبهكاراني هستند كه در دنيا قرآن را پشت سر انداختند: (فنبذوه وراء ظهورهم) [سورهي آل عمران، آيهي 187.]و دريافت كتاب از پشت سر، تمثّل اعمال آنان در دنياست. پس چنين نيست كه انسان به لقاي خدا نرسد؛ منتها بايد بكوشد به لقاي جمال خداي غفّار و ستّار برسد، نه به لقاي جلالِ خداي قهّار.
📁 انسانها در رسيدن به لقاي الهي همانند آبهايي هستند كه به سوي دريا روانند؛ رودخانه هاي بزرگ تا به عمق دريا به پيش مي روند ولي جويباران كوچك فقط به اوايل آن مي رسند.
📁 هيچ كس نمي تواند از لقاي خدا سر باز زند و او را عاجز و ناتوان كند: (والذين يسعون في آياتنا معاجزين أولئك في العذاب محضرون) [سورهي سباي، آيهي 38.]، (ولا يحسبنّ الذين كفروا سبقوا)[ سورهي انفال، آيهي 59.].
📁 كافران نيز به هر سو كه رو كنند با عذابي مواجهند كه از هر عذابي دردناكتر است: (فيومئذٍ لا يعذّب عذابه أحد ولا يوثق وثاقه أحد) [سورهي فجر، آيات 25 ـ 26.]؛
📁 امّا در ميان همهي راههايي كه به او منتهي مي شود، يك راه، مستقيم و ديگر راهها انحرافي است: (وأنّ هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولاتتّبعوا السُبُل)[ سورهي انعام، آيهي 153.]. جز راهي كه انسان را به «خداي رحمان» مي رساند و نمازگزار در اين آيهي كريمه هدايت به آن را مي طلبد، ديگر راهها همه گمراهي و ضلالت است و به «خداي مُنتقم» منتهي مي شود.
📁 انسان گمراه وگم شده نيز به مقصد نهايي خود (جهنّم) هدايت مي شود: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم)[ سورهي صافات، آيهي 23.]. گمراهان گرچه جمال خدا را ملاقات نمي كنند: (كلّا إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سورهي مطففين، آيهي 15.]، اما جلال و قهر الهي را ملاقات مي كنند؛ چون خود مي گويند: (ربّنا أبصَرنا وسَمِعنا)[ سورهي سجده، آيهي 12.].
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(117)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ معنا و مصداق صراط مستقيم
📝 معناي «صراط مستقيم» همان «راه استقامت» و در برابر «راه اِعوجاج» است. راه معوج آن است كه همراه با تخلف و اختلاف است و صراط مستقيم راهي است كه از اين دو آسيب مصون باشد.
📁 اما مصداق صراط مستقيم از نظر قرآن كريم همان «دين قيّم» است: (قل إِنّني هداني ربي إلي صراط مستقيم ديناً قِيَماً ملة إبراهيم حنيفاً) [سورهي انعام، آيهي 161.]و دين قيّم ديني است كه خود ايستاده است و ديگران را نيز برپا مي دارد و سرّ اين كه از دين قيّمي كه همان صراط مستقيم است به «ملّت ابراهيم» ياد مي شود و دين به روش او نسبت داده مي شود اين است كه برجسته ترين روش را ابراهيم خليل (عليه السلام) ارائه كرده است و «حنيف» به معناي كسي است كه در متن راه حركت مي كند و در مقابل «جنيف» و «متجانف»، يعني كسي است كه به راست يا چپ گرايش دارد.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
Al-Ghashiya01.mp3
5.88M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:تفسیر صوتی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه اول
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 1.docx
52.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:تفسیرمتنی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه اول
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom