💠 وثاقت محمد بن عبدالحمید
👤 #استاد_شهیدی
📝محمد بن عبد الحمید روایاتی در فقه و غیر آن دارند ولی وثاقت ایشان مورد اشکال واقع شده است.
وجوه متعددی برای وثاقت ایشان ذکر شده است
وجه اول: توثیق نجاشی
صاحب حدائق و محقق خویی فرموده اند که نجاشی در رجال ایشان را توثیق کرده است:
« محمد بن عبد الحميد بن سالم العطار أبو جعفر، روى عبد الحميد عن أبي الحسن موسى و كان ثقة من أصحابنا الكوفيين له كتاب النوادر...
این بیان از مرحوم خویی عجیب است و خودشان نیز در معجم ملتفت شده اند؛ زیرا...
.
.
وجه نهم: عدم استثناء ابن ولید از رجال محمد بن احمد بن یحیی
این وجه را آقای زنجانی قبول دارند؛ ولی به نظر ما...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2412
#وثاقت
#محمد_بن_عبدالحمید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
كاربرد له روايات در فهرست طوسي و نوادر - احسان سرخه اي.pdf
733.6K
🔴 #مقاله
▪️کاربرد «له روایات» در شیخ طوسی و ارتباط آن با کتب نوادر
🔸 احسان سرخهای
🔸مجله علوم حدیث سال 21 - ش81 - پاییز 1395
🔸28 صفحه - فارسی
🔸حجم: 716 کیلوبایت (نسخه پیدیاف با امکان جستجوی دیجیتال)
🔹مقایسه تعبیر «نوادر» در فهرست نجاشی با تعبیر «له روایات» در فهرست شیخ طوسی
▪️چند نکته درباره این مقاله:
1. ایشان منشأ اختلاف تعبیر نجاشی (له کتاب نوادر) با تعبیر شیخ طوسی (له روایات) را وجود اختلاف نسخه فهرست حمید بن زیاد نزد آن دو دانسته و مقاله بیشتر بر روی این منشأ متمرکز شده است. به نظر میرسد با توجه به این که این اختلاف تعبیر در مواردی که از فهرستهای دیگر نیز استفاده شده وجود دارد بنابر این بعید است که در همه آنها اختلاف نسخه بدینگونه منشأ تفاوت تعبیر بوده باشد.
2. در این مقاله به تفاوت تعبیر میان «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» اشاره نشده است.
3. به معنای طرفه بودن نوادر (که شوشتری درقاموس الرجال بدان اشاره کرده ) نیز هیچ اشارهای سلبا و ایجابا نشده است.
@rejal_shobeiri
#نکات_حدیثی
#کتابشناسی
#وسائل_الشیعة
💠 بررسی طرق صاحب وسائل به کتب:
🔻 هر چند طرق مرحوم صاحب وسایل به کتب قدما طرق صحیح و معتبری است و ایشان در فایده دوم خاتمه طریق خود را به تک تک کتب از راه علما و بزرگان نقل کرده است؛
🔹 اما مشکل این است که ملاکی که سبب #اعتبار و صحت طریق میشود این است که باید طرق به کتب از راه #قرائت یا #سماع و یا به عنوان #اجازه نسخه خاصی منتقل شود؛ یعنی یا شاگرد نسخه ای را برای استاد قرائت کند، یا استاد بخواند و شاگرد گوش کند یا نسخه ای را استاد بگوید مال من است و به آن اجازه نقل بدهد؛ در حالی که طرق صاحب وسایل قطعاً اینگونه نبوده و قطعاً #تشریفاتی است؛ مانند اجازههایی که در زمان حاضر است و طرقی به کافی و من لایحضر و .. دارند، لکن هیچ کدام از این اجازهها و طریقها به #نسخه خاصی نیستند و بالطبع معتبر نمیباشند.
🔸 شاهد این ادعا:
مرحوم صاحب وسائل از «عبد الله بن جعفر حمیری» روایاتی نقل کرده و درباره کتاب «قرب الاسناد» میفرماید: کتاب ایشان «بروایة ولده محمد»، بنابراین «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» طریق مرحوم صاحب وسائل به کتاب «قرب الاسناد» می شود، در حالی که سند ذکر شده در کتاب به شیخ #طوسی میرسد و شیخ در «فهرست» طریقی غیر از «محمد بن عبد الله جعفر حمیری» دارد و راوی کتاب «قرب الاسناد» در «فهرست» پسرش نیست، بلکه «ابن ولید»است و این نشانهای واضح بر تشریفاتی بودن طریق صاحب وسائل است.
🔹 زیرا اگر طریق صاحب وسائل واقعی میبود، باید طریق شیخ به «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» میرسید یا راوی صاحب وسائل ابن ولید میبود. بنابراین مشخص میشود صاحب وسائل طریق به نسخه خاصی نداشته است.
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
🌐 @rejal_shobeiri
💠 بازخوانی شخصیت #علی_بن_حدید_مدائنی
✍️ #علی_بن_حدید_مدائنی از راویان برجستۀ اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری است که در کتب رجال، از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام شمرده شده است.
وی کتابی تألیف نموده و در کتب اربعه حدود دویست روایت از ایشان نقل شده که در مواردی صاحبان کتب اربعه بر اساس آنها فتوا دادهاند.
در این مختصر به بررسی وثاقت یا عدم وثاقت وی از دیدگاه حضرت آیت اللّٰه خامنهای حفظه اللّٰه پرداخته میشود.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZRejal
#علی_بن_حدید_مدائنی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
🔔نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام
🎤 ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📆زمان: سهشنبه 5 بهمن ماه، ساعت 18:30
🏢مکان: قم، خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام: https://www.instagram.com/mfeb.ir
🆔 @ijtihad
🔸معرفی برخی کتابها در موضوع حدیث (موجود در نمایشگاه کتاب):
1. تاریخ حدیث مکتوب شیعه در دوران نخستین (پیشنهاد ویژه)
2. کافیشناسی (قیمت مناسب)
3. درآمدی بر کتابخانه ابن شهر آشوب (قیمت مناسب)
4. میراث مکتوب شیعه در پنج قرن نخست: تبیین سیر شکلگیری و تحول آثار شیعیان در حوزههای حدیثی بر اساس دو فهرست نجاشی و شیخ طوسی
5. مکتب حدیثی جبل عامل (از قرن هشتم تا نیمه قرن پانزدهم هجری) (قیمت مناسب)
6. غالیان؛ کاوشی در جریانها و برآیندها: تا پایان سده سوم (قیمت مناسب)
7. رجال النجاشی ج1 چاپ جدید
8. آیین نگارش متون علمی با رویکرد به علوق قرآن و حدیث
9. تحقیق موضوعی در حدیث
10. پراکندگی جغرافیایی رجال شیعه در ایران تا پایان قرن ششم بر پایه منابع رجالی
11. میراث مکتوب رضوی (قیمت مناسب)
12. بازسازی متون کهن حدیث شیعه: روش، تحلیل، نمونه (پیشنهاد ویژه)
13. امالی صدوق: نسخه کهن و بسیار نفیس به خط علامه فقیه، محدث، شاعر، نحوی لغوی شیخ ابوالحسن علیبنمحمدبنعلیبنسکون حلی
14. حوزهها و مکاتب حدیثی
15. کتابشناخت حدیث: بازشناسی مهمترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت
16. حدیث ضعیف؛ نگاهی به رویکرد قدمای شیعه (امین حسینپوری) (پیشنهاد ویژه)
17. الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال دراسه عن الفرق و الرواه الغالین (محمدباقر ملکیان)
18. دروس فی اختلاف الحدیث (حیدر مسجدی)
19. الخصال الرصیعه فی فهرست اسماء مصنفی الشیعه (جاسم الفهدی)
20. مسائل بنیادین علم رجال (سیدمجتبی نورمفیدی)
21. الفقه الفهرستی: عرض و استدلال لأحکام المیاه (مهدی خدامیان)
22. مکتب حدیثی بغداد (از قرن دوم تا نیمه قرن پنجم هجری)
♦️ معرفی به معنای نبودِ کاستی و اشکال در این کتابها نیست.
▪️امکان تهیه از نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ از پیوند :
book.icfi.ir
✅@rejal_shobeiri
💠 اشکالات روشی در مطالعات #تاریخ_حدیث
🔻همان طور که حدیث، در سرتاسر علوم اسلامی تاثیر دارد، آشنایی با تاریخ حدیث نیز می تواند در همین گستره اثر گذار باشد. نحوه ی اعتبارسنجی احادیث، شناخت تصحیفات و تحریفات، چگونگی تعامل با نقل های متفاوت یک حدیث، چگونگی تعامل با نقل های متعدد یک متن واحد و ... همگی در گرو شناخت و تلقی ما از تاریخ حدیث است.
گرچه پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شده اما روش شناسی این شاخه از تاریخ نگاری، چندان منقح و مدون نشده و در این پژوهش ها مکررا با خطاهای روشی مواجه می شویم. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می شود.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2426&pid=8788#pid8788
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
#تاریخ_حدیث
#روش_شناسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
💠 بررسی وثاقت #رجال_کامل_الزیارات
✍️ یکی از توثیقات عامی که در علم رجال از آن سخن به میان آمده، رجال کتاب کامل الزیارات است. مستند آن، ادعای ابن قولویه (مؤلف کامل الزیارات) در مقدمهی کتاب است که پس از ذکر دلیل تصنیف آن، مینویسد:
«در این کتاب، حدیثی از غیر ائمه نیاوردهام، زیرا احادیثی که از معصومین (درود خدا بر ایشان باد) به ما رسیده، ما را از سخنان دیگران بینیاز میکند. ما به خوبی آگاهیم که نمیتوانیم به همهی اخبار روایت شده از معصومین در این موضوع (زیارت) و غیر آن دسترسی پیدا کنیم، از این رو در این کتاب فقط روایاتی را که از راویان شیعه ثقه (که خداوند آنان را مشمول رحمت خود کند) به ما رسیده، ذکر کردم و از راویان گمنام که احادیثی از امامان نقل کردهاند، اما به نقل روایت معروف و به ذکر حدیث و علم مشهور نیستند، حدیثی نیاوردهام…».
مؤلف وسائل الشیعه با استناد به این عبارت، به وثاقت راویانی که ابن قولویه بیواسطه یا باواسطه از آنان در کتابش نقل حدیث نموده، حکم کرده است.
شیخ حر عاملی معتقد است دلالت عبارت ابن قولویه بر توثیقِ تمامِ راویانِ کتابِ کامل الزیارات، از عبارت مقدمهی تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلیغتر و رساتر است.
برخی از علما با شیخ حر در توثیق تمام مشایخ ابن قولویه همراه شده و برخی دیگر از این عبارت، تنها توثیق مشایخ بلاواسطه وی را برداشت کردهاند....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZRejal
#رجال_کامل_الزیارات
#ابن_قولویه
#توثیقات_عام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
#نکات_رجالی
#تقسیم_بندی_روایات
💠 در تقسیم حدیث باید به سه عنصر توجه کنیم:
1️⃣ وثاقت (صداقت و ضبط)
2️⃣ مذهب
3️⃣ مسند بودن (اتصال و پیوستگی راویان به هم -بحث طبقه)
🔻 نکته: عنصر مشترک بین سه دستۀ از روایات (صحیحه و موثقه و حسنه) اتصال و پیوستگیِ راویان است.
🔹 #صحیحه: حدیث مسندی که تمام راویانش #ثقه و #امامی صحیح المذهب باشند (نمیگوییم 12 امامی چون در زمان هر امام، فرد اگر تا آن امام را قبول داشته باشد کافی است و هیچ دلیل کلامی نداریم که مثلاً زراره باید تا امام دوازدهم را قبول داشته باشد).
🔸#موثقه: حدیث مسندی که بعض راویانش #ثقه و غیر صحیح المذهب باشند (این عنوان شامل امامی غیر صحیح المذهب هم میشود، مثل فطحیها و همچنین شامل عامه هم میشود).
🔹#حسنه: حدیث مسندی که بعض راویانش #ممدوح (با الفاظی که نه صریح و نه ظاهر در توثیق باشد بلکه فقط تعریف کردهاند از او مثل عالم، فاضل) و #صحیح_المذهب باشند.
📚برگرفته از کلاس رجال استاد حسینی شیرازی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
📌 ارسالی از حجت الاسلام حسین موحدی
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
✍متن اطلاعیه دفتر معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.
ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق واحکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزههای علمیه، حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.
ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقيت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزههای مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع میرساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان، متعاقبا اعلام خواهد گردید.
دفتر حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه
🆔 http://eitaa.com/shobeiri
💠 لزوم بررسی طرق به کتب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻با توجه به این که نوع احادیث مجامع حدیثیِ در دسترس ما، از کتب متقدم تر برگرفته شده است، اصالت نسخی که مولفین این مجامع از آن ها بهره گرفته اند اهمیت می یابد. سه مسلک برای اثبات این جهت قابل طرح است: اطمینان، شهادت، انسداد صغیر. آیا بنا بر این مسالک، نیاز به اعتبار سنجی طرق مذکور در مشیخه است؟ و نیز اگر احراز کردیم که مرحوم کلینی، حدیث را از کتاب فرد مذکور در میانه ی سند اخذ کرده اند، طریق ایشان تا آن فرد نیاز به بررسی دارد؟...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2443&pid=8820#pid8820
#طریق
#مشیخه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 https://eitaa.com/rejal_shobeiri