❓پرسش 129:
در کتاب
#سیوطی بیان شده که «هل» ، مشترک بین
#اسم و
#فعل است در حالی که در باب
#اشتغال میفرماید که هل بر سر فعل می آید. آیا این دو مطلب متناقض است؟
✍پاسخ:
در این مطلب که هل مختص جمله فعلیه است یا می شود در حالت اختیار بر جمله اسمیه هم داخل شود، اختلاف نظر وجود دارد:
🔰 مشهور ادبا قائل اند که اختیارا هل بر جمله اسمیه داخل نمی گردد؛ لذا
#ابن_هشام این مطلب را از افتراقات هل نسبت به همزه استفهام دانسته است.
به همین جهت که هل مختص جمله فعلیه است در صورت داخل شدن بر
#مشتغل_عنه(در ضرورت و شعر) وجوب نصب پیدا می کند.
🍀در مثال: «هل زیدا ضربته؟»
«زید»، اسم منصوب و معمول فعل مقدر قبل از آن است که در نتیجه هل بر سر آن فعل مقدر درآمده است.
🔰منظور
#سیوطی در باب اشتغال از اینکه هل مختص به فعل است این است که در صورتی که فعلی باشد، حتما هل بر سر فعل در می آید اما اگر فعل نباشد و هر دو رکن اسم باشند هل بر سر اسم نیز در می آید.
🍀مثال: «هل زید قائم؟»
🔰البته
#کسایی با رای
#سیبویه و مشهور، مخالفت کرده و قائل است اختیارا نیز می تواند هل بر سر اسمی که بعد از ان فعل است دربیاید؛ لذا «هل زید قام» یا «هل زیدا ضربت» اختیارا نیز جایز است.
#هل #اعراب_اسم_مابعد_هل
#البهجة_المرضیة
#نحو #ادبیات_عرب
📚شرح التسهيل المسمى تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد، ج4، ص1676
📚الإيضاح في شرح المفصل، ج2، ص234
📚مغني اللبيب، ج2، ص350
📚الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية، ص927
📚البهجة المرضية على الفية ابن مالك، ص16
🌼🌸🌺🌼🌸🌺🌼🌸🌺
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯