eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
697 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 🏴🏴🏴🏴 شهادت رقیه بنت الحسین صلوات الله علیها تسلیت باد @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت انقلاب فرهنگی ▪️ مظلومیت خاندان رسالت علیهم‌السلام 🔹 استفاده واقعی از مجالس عزاداری ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🏴 زمینه سازی کربلا توسط امام حسن مجتبی علیه‌السلام ☑️ در زمان حضرت مجتبی علیه‌السلام اول مؤمن به آن بزرگوار حضرت سیدالشهداء بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد من مطیع او هستم. این مقام شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان کربلا پایه ریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود جریان کربلا و آثاری که از عاشورا و کربلا بود، نمی‌ماند. ✖️فلذا دانشمندانی که درباره این جریان عجیب صلح زمانِ حضرت مجتبی علیه‌السلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به این‌که جریان عاشورای امام حسین علیه‌السلام قبل از آن‌که حسینی باشد حسنی بود! پایه‌ریزی‌اش را حضرت مجتبی علیه‌السلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از شهادت بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوه‌ها کردند، اگر این مصیبات را صبر و تحمل نمی‌کردند و دست به شمشیر می‌بردند و شهید می‌شدند خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و خاندان رسالت به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه می‌گفتند همان‌طور که جنگ جمل شد، جنگ صفین شد، جنگ با خوارج شد؛ یک جنگ هم بعد از این‌ها شد و در آن جنگ همان‌هایی که این جنگ‌ها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار می‌افتاد دست مفسدین فی الارضی به نام بنی امیه و دیگر خدا می‌دانست که چه‌ها می‌شد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
📆 روز بزرگ‌داشت و سال‌روز وفات جناب سلمان فارسی سلام الله علیه ؛ ( ۸ صفر المظفر ۳۶ ق) 🔺 می‌گویند: از ایران حرکت کرد. دور دنیا به هر جایی شد، می‌گردید پی آن کسی که می‌خواست. می‌دانست که از طرف خدای متعال و پروردگار عالم، یک کسی هست که صدای خدا را در جهان بلند می‌کند و می‌دانست که این صدا، به او خواهد رسید، تا بالأخره به محضر شریف نبوتی رسید و شد: «سلمان مِنّا اهلَ البیت»¹. چه مقامی است!. از شیراز یک کسی پا بشود، با آن وسائل آن روز پیاده‌روی، با عصای چوبی و، تو این سنگ و چوب و خار و این‌ها راه برود تا آن خواسته‌ی خودش را پیدا کند. افرادی که این‌جور هستند، این‌ها از طرف مقام اقدس کبرای الهی، با آن‌ها توجه می‌شود و زیر بال‌شان گرفته می‌شود!. ۹۵/۵/۱۷ 🔺 ... در اخبار دارد که «سلمان مِنّا اهلَ البیت» خب این "منّا اهل البیت" که بیان شده، اگر کسی در مقام ترقیات انسانی نباشد که "منّا اهل البیت" نیست. عایشه هم در جوار اهل‌بیت بود، ولی "منّا" نبود. پس جناب سلمان که در مقام فهم و شعور و ادراک و عبادت می‌آید در ردیف آن‌ها قرار می‌گیرد، به خاطر این است که آن تعلیمات و تأدیبات و آن تربیت‌ها را می‌پذیرد؛ وقتی پذیرفت، خودش به بلوغ می‌رسد. خودش که به بلوغ رسید، می‌فهمد که برای چه بوده و خودش که بوده است. خلاصه این‌که انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) مربیان تحمیلی نیستند. مربیان طبیعی انسان‌اند و تجارب‌شان، تجارب بسیار عمیق و مفید و نافع برای بشر است. ۷۷/۲/۲۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______________ ۱) بحارالانوار ج ۱۰ ص ۱۲۳ @seyedololama
📆 سال‌روز شهادت جناب عمار رضی الله عنه؛ (۹ صفر المظفر ۳۷ ق) 🔹 دشمنان مذهب ، همان‌هایی که نه نمازشان، نه حج‌شان و نه عقایدشان مثل ماست، احادیثی نقل کرده‌اند که خداوند به واسطه‌ی اینکه می‌خواسته ما سند داشته باشیم، این‌ها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر شبهه‌ای در روایت نداشته باشیم. می‌فرماید: حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه وآله) خطاب به فرمود: «تقتلک الفئة الباغیة». همان دسته‌ای که نویسندگان این حدیث وقتی اسم بزرگ‌شان را می‌برند، یک "رضی‌الله‌عنه" نیز می‌گویند این حدیث را نقل کرده‌اند. به طوری در تاریخ اسلام این مطلب ثابت است که در روز جنگ با معاویه، وقتی که جناب عمار شهید شدند، در لشکر معاویه همهمه‌ای رخ داد و همه به یاد این کلام حضرت افتادند و معاویه که دست‌پاچه شده بود گفت: علی، عمار را کشت نه ما، چون او عمار را به جنگ آورد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 کسب معرفت و شناخت و محبت الهی 🔹 ما باید هدف‌مان را این قرار دهیم که تا آخرین نفس در راه تمکن دادن و جای‌گیر کردن الهی و الهی در وجود خودمان کار کنیم و بدانیم که این امر یک چیزی نیست که با تحصیلات درست شود، با عبادات درست شود. همه‌ی این‌ها اجزای این کارند، ولی کافی نیستند. باید توسل، ناله، فریاد، خدمت به خلق، احسان‌ها، و هر چه که قابل انجام است، انجام دهیم، شاید یک بویی از این مسائل بیریم. در مناجات شعبانیه یک جمله‌اش هست که خدایا من مأیوس نیستم که در مسأله‌ای که عمرم را در آن صرف کردم مرا محروم کنی. عمر انسان اگر بخواهد عمر گربه و موش حساب نشود، آن چیزی است که در این راه خرج می‌شود. از وقتی می‌فهمد خدا دارد و نمی‌شناسد او را، باید بیافتد در جاده‌ی شناخت او تا دم مرگ. حالا هر چه قسمتش شد، شد؛ دیگر این تقدیرات دست ما نیست. ما نمی‌دانیم پیش خدا چه ارزشی داریم و اعمال ما نزد او چه ارزشی دارند و چه نتیجه‌ای بر آن‌ها بار می‌شود. برنامه این است. ۸۲٫۱٫۲۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_6010430826624320483.mp3
519.7K
🔺 مزد رسالت ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله او به آن مسرور می‌شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می‌شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه او با مالک‌الملوک خودش اموری است که یکی‌اش این است که بنده او باشد نه بنده خواسته‌های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می‌شود. 🔸 زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می‌گیرد. یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن وقت دل غمین می‌شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبت‌های مادی، بلکه برای خاطر این‌که مالک‌الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند، دلش می‌گیرد. 🔹 و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می‌گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می‌کند و می‌گوید: «الحمدلله علی عظیم رزیّتی». ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بیانی پیرامون تولی و تبری 🔹 «یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا»؛ فرح و حزن دستی نیست!؛ یعنی مصنوعی نیست بلکه از درون و بی اختیار باید باشد. حالا مثلاً با هم در این مجلس آمده‌ایم که روضه است، خودمان را به حزن و گریه بیندازیم. خوب فرموده‌اند این هم ثواب دارد چون ظاهراً به اهل حق کمکی شده و آن‌ها به اندازه‌ی یک نفر از غربت بیرون آمده‌اند، اما در هر حال حزن و غم دستی دستی نمی‌شود. و همچنین شادی و فرح دستی دستی نمی‌شود، بلکه این‌ها باید تابع یک میزان باشد. آن میزان، خروج از حیوانیت و ورود به انسانیت است. انسان قابل تربیت است که به انسانیت برسد. وقتی به انسانیت رسید در دلش حس تقوا می‌کند. تقوا یعنی چه؟ یعنی کار زشت خوشایندش نیست. ولو از خودش، از برادرش، از پسرش، از خانواده‌اش باشد. و کار خوب خوشایندش است حتی اگر از بی‌گانه باشد. این‌ها کم کم که پیدا شد علامت رشد فهم و شعور و استعداد انسانی در انسان است. ما به چه زبانی بتوانیم این مسائلی را که بزرگان گفته‌اند به گوش مسئولین برسانیم تا این‌که مسئولین و مسئولین دولت یک اجتماعی برای تشخیص دردهای انسانی درست کنند که به فکر سلامت نسل باشند. این اولین مشکلی است که وجود دارد، ولی شنیده نشده در یک کشور اسلامی این موضوع فکری برایش شده باشد!. ۹۳.۴.۱۹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_289901509271880302.mp3
859.8K
🔺 ذکر و یاد خدای متعال ☄ فلسفه ذکر شریف "بسم الله الرحمن الرحیم" ✅ اصلاح جامعه با درک محضر الهی ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
📆 به مناسبت سال‌روز بزرگداشت مرحوم علامه محمدباقر مجلسی 🔼 یکی از بزرگان ما مرحوم مجلسی (اعلی الله مقامه الشریف) در صفحه 100 بحار جلد اول می‌فرماید که: «فاكثر الناس علمهم بالمبدا و المعاد و سائر اركان الايمان علم تصوري يسمّونه تصديقا» ⏹ –اين‌ها كلماتی است که باید با آب طلا آن را نوشت، كه در جلد اول بحار آمده– ▶️ می‌فرمايد: اكثريت مردم، دانش آن‌ها درباره‌ی پيدايش خودشان، مبدأ خودشان، عاقبت خودشان، معاد خودشان، اصلاً علم نيست، تصوير شنيده، آن را در قلبش شنيده، در قلبش موجود شده مثل تخت سياه كه [روی آن] ایمان را بنويسی، ايمان به قيامت، اين‌ها؛ اما درون تخته كه فرو نمی‌رود و لذا با يک پاک كن هم فوری همه‌اش پاک می‌شود. يک كلمه‌اش هم باقب نمی‌ماند. #⃣ می‌فرمايد: اكثر مردم اين طوری‌اند. پس ما هم جزء اكثر هستيم، پدر و مادر ما، تربيت‌گاه‌های ما،معلم‌های ما، فرهنگ ما كه ما را به اين‌جا رسانده، جزء اكثريت بوده نه جزء اقليت. ◀️ «فاكثر الناس علمهم بالمبدا و المعاد و سائر اركان الايمان» ايمان چند ركن دارد. اين‌ها تشكيلاتش تصوری است نه تصديقی. باوری نيست، نوشتنی است. در ذهن آمده، در فكر آمده، به آن محل باور انسان ورود [پیدا] نكرده. راهش ندادند، در بسته بوده، موانع بوده. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ما باید با برخورد با این ادعیه و این اشعار و این کلمات عوض بشویم. چون در زمان غیبت خودشان دستور داده‌اند به روات که این فرمایشات و این حرف‌ها را ضبط کنید و به دست بعضی‌ها برسانید. چون یک زمانی پیش می‌آید که آن‌ها دیگر رؤیت این مسائل را ندارند. وقتی نداشتند پس سروکارشان با کتاب است، با روایت است، با حدیث است، با این چیزهاست. این است که این‌ها را برداشته‌اند آورده‌اند به دست ما داده‌اند. 🔹 حالا ما که می‌خواهیم به حوزه بیاییم و طلبه بشویم و درس بخوانیم می‌خواهیم کار چه کسی را بکنیم؟ می‌خواهیم کار ائمه را بکنیم، می‌خواهیم فرمایشات آن‌ها را ضبط کنیم و در وجود خودمان اجرا کنیم بعد هم تا بتوانیم به دیگران منتقل کنیم. از خانواده‌مان گرفته، از همسایه مان گرفته، از هم حجره مان گرفته تا برسد تا هر جا که هست. معنای این‌که دنیا، دار دوستی نیست، دار دشمنی است این را بفهمیم و بفهمانیم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 به مناسبت بزرگ‌داشت حکیم الهی شیخ‌الرئیس ابن‌سینا؛ 🔹 در کتاب مرحوم یکی از موانع درک حقایق را سوء اغراض می‌داند. مثلاً گاهی هست که انسان زورش می‌آید که اصلاً یک مسأله‌ای را که کسی گفته، آن حرف به کرسی بنشیند یا آن تفسیر یا آن نظر، تأیید بشود، زیرا انسان سوئی دارد در این‌جا؛ سازش پیدا نمی‌کند. ولذا مرحوم و بعضی از خیلی دقیق، از همکاران‌شان و از بعضی از معاصرین‌شان در کتاب‌های‌شان، شکوه دارند و حتی شیخ‌الرئیس هم شده که در این مورد یک رباعی گفته: کفر چو منی، گزاف و آسان نبود محکم‌تر از ایمان من، ایمان نبود در دهر چو من یکی و آن‌هم کافر پس در همه دهر، یک مسلمان نبود شاید مرادشان از این است که برخی دکان‌دارها اگر ببیند که یک کسی، یک رشته‌ای را ترویج می‌کند و دیگران هم به او معتقد می‌شوند، در این‌صورت دکان‌شان ممکن است کساد بشود؛ فلذا از روی سوء غرض - و نه از روی تنها - در این کارها و در این مسائل جلوگیری به عمل می‌آورند. ۷۹٫۹٫۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
☄ امتحانات الهی حتی برای زوّار امام حسین علیه السلام 🕋 "خَرَجَ الحَسَنِ و الحُسَین و عَبدُاللهِ بنِ جَعفَر حِجاجاً" سه نفر از بهترین و اعیان‌ترین افراد آن زمان یعنی حضرت حسن و حسین و عبدالله بن جعفر یعنی شوهر حضرت زینب، سه نفری برای حج راه افتادند. خب با وسایل آن روز که باید تقریباً چند روزی در بین راه مکه و مدینه را سیر بکنند. از کوه و تپه بالا بروند، به درّه و رودخانه برسند و این زحمات را تحمّل کنند. ولی در بین راه وسایل‌شان یا گم شد یا دزد برد و طوری بالاخره شد که از بین رفت به طوری که هم تشنه شدند و هم گرسنه. ❌ یکی از استفاده‌های این مطلب برای ما این است که کار خیر همیشه خیر از کار در نمی‌آید!؛ گاهی ضرر هم دارد. گاهی هم اتومبیل زائر، خدای نخواسته تصادف می‌کند و هواپیمای زائر دچار سانحه می‌شود. امتحانات جور به جور است. آن خانواده‌ای که وقتی مردشان رفت زیارت، این را برای خودشان هضم کنند که رفته در راه خدا قدمی بر دارد و همان بلایی که به سرش بیاید از شهادت کمتر نیست، نه این‌که توی دل‌شان بگویند که ما می‌خواستیم برویم کربلا و نمی‌خواستیم که ماشین‌مان هدف قرار بگیرد یا فلان بشود!. ✅ این است که این پیشامدها برای خود این بزرگان هم واقع شد. آن‌چه که همراه داشتند، از دست‌شان رفت و به حال تشنگی و گرسنگی توی بیابان‌های آن‌موقع، و آن‌جا با آن گرما و آن هوای عجیب، گرفتار شدند. تصورش را کردید که امام حسینتان، امام حسنتان، شوهر حضرت زینب یعنی داماد حضرت امیرالمؤمنین تان برای حج بروند، ولی توی راه وسایل‌شان از دست‌شان برود و گرسنه و تشنه توی بیابان رها بشوند!. این‌ها امتحانات الهی است. نباید فکر کرد که من که خوب شدم، دیگر همه چیز برای من خوب می‌شود و دنیا برای من راه می‌افتد. هر جا رفتم به من احترام می‌گذارند. هر حرفی زدم از من قبول می‌کنند، هر پستی که خواستم به من می‌دهند. این حرف‌ها نیست. امتحانات عجیب است تا معلوم شود که ما برای چه کسی می‌خواهیم کار بکنیم؛ زده می‌شویم، عقب می‌رویم، پشیمان می‌شویم، می‌بُریم، یا نه ما هدف را چیز دیگری می‌دانیم؟! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺لوازم ایمان 🔹 ما بايد ولو مانده از يک نفر و دو نفر شروع كنيم به و پرهيز از خواهش‌های درونی و حيوانی خودمان، و پيدا كردن رفيق خالص و خوش اخلاق ولو در غير محل؛ مثلاً اگر انسان خودش ساکن تجريش بود ولی فهميد که در پيچ‌شميران يک جوانی است که به درد می‌خورد و می‌توان با او مجلسی داشت، با او به مسافرت و تفريح رفت، بايد ‌در كلاس های يک‌ديگر شرکت کنند و با هم باشند، مدرسه های‌شان را عوض كنند، محله و مسكن‌شان را عوض كنند. اين‌ها همه جزء لوازم ايمانی است اما متأسفانه متروک شده. ۸۵٫۱۱٫۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ 🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین! 🏴 اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام بر همگان تسلیت باد ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نتایج شوم گناه و معصیت 🔺 خطر عذاب الهی! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 کارخانه آدم سازی 🔹 دنیا مانند کارخانه‌ای است که ما موادش هستیم! ما را در این کارخانه آورده‌اند و می‌سازند. درحالی‌که ما خیال می‌کنیم این‌جا آسایشگاه ماست، خانه و زندگی ماست. آن‌وقت اگر- خدایی نخواسته- طوفان شود یا سیل و زلزله و بیماری بیاید، همه از تعجب دهان‌های‌مان باز می‌ماند و می‌گوییم: عجب! چرا این‌جوری شد؟! در حالی‌که سؤال درست این است که چرا این‌طوری نشد؟! این چند ساله چرا این‌طور نشد؟! چرا با این همه دروغ و تقلب و فریب خلقِ خدا، برای ما گرفتاری پیش نیامد؟! این سؤال دارد. چقدر صبر کردند و چقدر با ما ساختند! چقدر ما بر خلاف خودسازی، خودمان را ویران کردیم! بر ضد خودمان، بر ضد خلق خدا، حرف زدیم و کار کردیم. این‌ها مرتب انباشته شده؛ یک‌مرتبه که یک پیش‌آمدی رخ می‌دهد، همه تعجب می‌کنند! مثل اینکه دنیا بنا بوده که محل آسایش باشد و جای راحتی و سلامتی باشد، که حالا یک دفعه برخلافش شده! این‌ها برای این است که اسلام و مسائلش برای ما روشن نشده. ما باید به فرمایشات حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه رجوع کند؛ به خطبه‌هایی که درباره خشک‌سالی و نیامدن باران و مبتلاشدن اجتماع اسلامی به این بدبختی و بیچارگی‌ها است. ۸۲٫۱۰٫۱۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
ثمرات بینش انسانی-@seyedololama.mp3
1.56M
🔺 ثمرات بینش انسانی به همراه آزادی واقعی چیست؟ 🔹 تمدن‌های حیوانی به اسم آزادی چه بر سر بشریت آورده‌اند؟! 🔸 بینش حیوانی: خور و خواب و خشم و شهوت! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد. این یک مطلب است که گفت این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، باشد، باشد، باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک مهم یا یک ، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شدکع بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیل هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید باشد، مدرک باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بنده یعنی چه؟ 🔹 اگر مثلاً ما را می‌کرد و به ما غذای نپخته می‌داد، یا می‌گفت فلان کار را باید بکنی، خب معلوم بود ما انجام می‌دادیم. پس ما در آن‌جا در پوشش اسارت بودیم و از خود چیزی نداشتیم، وگرنه اگر از خود چیزی داشتیم این کارها را نمی‌کردیم. هم یک چنین چیزی است، یعنی در برابر خداوند است در زندگی‌اش! از صبح که بلند می‌شود یک اسیر است. اصلاً ، یعنی یک اسیر، یک فرمانبر. اما در ما چیزی که نیست همین حرف‌هاست. ما آدمِ هستیم، برای خودمان مستقل هستیم. این روش ما و این ارتکازات ما که در ما حاکم است و ما را می‌گرداند و می‌چرخاند و حرف می‌زنیم و می‌کنیم و می‌کنیم و در می‌آوریم و پول خرج می‌کنیم و می‌خریم و می‌کنیم، این‌ها تحت پوشش عبودیت نیست!. ، انسان و همیشه باید در حال اسارت باشد و بداند که در کشور خودش نیست، این لباسی که من پوشیده‌ام، برای خودم نیست، این غذایی که از نانوایی می‌خرم، همه‌اش در حال اسارت خداست. نان خورم، بنده‌ام، بنده اصلاً یعنی همین چیزها. یعنی کسی که هیچ چیز مال خودش نیست، هر چیزی که به او می‌دهند، این مدام می‌کند که خوب من این را باید چه کارش بکنم؟ الآن یک نفر هم من است که من این را چه کار می‌کنم؟ این پول مال من نیست، این ، این عبا، این عمامه، این‌ها همه‌اش صاحب دارد و من بنده و او هستم! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama