🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 لجاجت، فکر و رأى انسان را از میان مىبرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت179
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 لجاجت، فکر و رأى انسان را از میان مىبرد. 📒 #نهج_البلاغه #حکمت179 @syed213 🎇🌹🕊 🎇
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۷۹ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
🍃 اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْى.🍃
✨ «تسل» از ریشه «سلّ» بر وزن «حلّ» در اصل به معناى #بیرونکشیدن_شمشیر_از_غلاف_با_نرمش و یا #خارجکردنهرچیزىبهمداراونرمى است. به #فرزند هم به همین مناسبت #سلیل مى گویند، چون از وجود دیگرى خارج شده است.
🔺 گاهى این واژه را به #نابودکردن تفسیر کردهاند، زیرا چیزى را که از محلى بیرون بکشند آن محل خالى مىماند و به اشخاصى که مخفیانه و به اصطلاح به طور قاچاقى از جایى مىگریزند و یا به جایى وارد مىشوند «متسلّلون» گفته مىشود.
🔹 به هرحال منظور امام (علیه السلام) از این کلام نورانى #بازداشتن لجوجان از #لجاجت است، زیرا لجاجت به انسان اجازه #درستاندیشیدن و #فکر_صحیح را نمىدهد و غالباً لجوجان به راه #خطا مىروند و منافع و موقعیتهاى خود را از دست مىدهند، چرا که تصمیمگیرىهاى آنها #نابجا و #ناصواب است.
🔸 بعضى از شارحان در تفسیر این کلام حکیمانه احتمال دیگرى نیز دادهاند و گفتهاند منظور آن است که هرگاه رئیس و مدیر و بزرگتر ببیند افراد زیردست لجاجت به خرج مىدهند از #اصلاح آنها صرفنظر مىکند و #حمایت خود را از آنها بر مىگیرد و آنان را به حال خود وامىگذارد که سبب #خسارتى_عظیم براى آنان مىشود.
❇️ ولى تفسیر اول صحیحتر به نظر مىرسد، زیرا منظور این است در همانجا که لجاجت است این اثر منفى وجود دارد، به علاوه افراد لجوج کمتر حاضرند به #مشورت تن بدهند. آنها روى افکار خود پافشارى مىکنند و محرومبودنشان از مشورت ضربه دیگرى نیز بر آنان وارد مىسازد، هر چند جمع میان دو تفسیر در یک عبارت مانعى ندارد و استعمال لفظ در بیش از یک معنا به اعتقاد ما جایز است.
💠 #مفاسد لجاجت به قدرى زیاد است که گاهى سرچشمه بروز جنگهاى خونین مىشود؛ همانگونه که در حدیثى از امام امیرمؤمنان آمده است: «از خصلت نکوهیده لجاج بپرهیز که آتش جنگها را شعلهور مىسازد».
✅ لجاجت گاه سبب از هم پاشیدن خانوادهها، به هم خوردن دوستىهاى پرسابقه، ایجاد اختلاف در میان شرکا و به هم خوردن وحدت صفوف مىشود و اگر لجاجت در مدیران جامعه پیدا شود آثار سوء آن بسیار گستردهتر است.
🔺 به همین دلیل در احادیث فراوانى که از رسول خدا و ائمه هدى(علیهم السلام) به ما رسیده لجاجت سخت# نکوهش شده است؛ از جمله در حدیثى از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) مىخوانیم: «خوبى سبب مىشود که انسان به کار خیر عادت کند و انجام کارهاى بد ناشى از لجاجت است».
🔺 در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان مىخوانیم: «لجاجت بذر بدى هاست».
🔺 در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: «لجاجت زیان.بارترین اشیا در دنیا و آخرت است».
🔺 در حدیث دیگرى لجاجت به #مرکب_چموشى تشبیه شده که انسان بر آن سوار مىشود؛ امام امیرمؤمنان مىفرماید: «هیچ مرکبى سرکشتر و چموشتر از مرکب لجاجت نیست».
🔺 این احادیث را با حدیثى از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) پایان مىدهیم که فرمود: «از لجاجت بپرهیز که آغازش نادانى و سرانجامش پشیمانى است».
✅ نکته: لجاجت و ریشهها و پیامدهاى آن لجاجت در اصل به معناى #پافشارى، #سرسختى و #اصرار بر یک سخن یا یک کار است و معمولا در #امور_باطل به کار مى رود؛ ولى به طور نادر در امورى که جنبه مثبت دارد نیز این واژه به کار رفته است، مانند حدیث معروف یا برگرفته از حدیث معروف «کسى که درى را بکوبد و اصرار ورزد و ایستادگى کند سرانجام در باز مىشود و وارد خواهد شد».
🔺 قرآن مجید نیز این واژه را در مورد #طغیان به کار برده مى فرماید: «آنها در طغیانشان لجاجت میورزند و در این وادى سرگردان مىمانند».
از جمله شواهدى که دلالت مىکند لجاجت معمولا بار #منفى دارد حدیث امام صادق(علیه السلام) است که مىفرماید: «شش چیز است که در مؤمن وجود ندارد: ناتوانى و بخل و لجاجت و دروغ و حسد و ظلم و ستم بر دیگران».
❇️ سرچشمه لجاجت امور زیادى مىتواند باشد؛
1⃣ از جمله #حب_ذات_افراطى که سبب پافشارى بر رأى و عقیده خود مىشود
2⃣ و خودبزرگبینى که سبب مىشود نظر خود را از همه برتر ببیند
3⃣ و بخل و حسادت که او را از پذیرش نظر دیگران باز مىدارد
4⃣ و جهل و نادانى که به انسان اجازه نمىدهد تمام جوانب مطلب را ببیند
5⃣ و تعصب شدید که سبب پافشارى بر امور باطلى مىشود که مورد تعصب اوست
6⃣ و دفاع بى دلیل از قوم و قبیله و خانواده و بستگان که سبب مىشود بر اعتقادات آنها پافشارى کند و امورى از این قبیل....
❇️ یکى دیگر از عوامل اصلى لجاجت #عدمشجاعت در #بازگشت از نظرات #باطل و پذیرفتن نظرات صحیح است؛ شجاعتى که متأسفانه در بسیارى از افراد وجود ندارد و همین امر گاه سبب مىشود عمرى در مسیر باطل بمانند و به پرتگاهها کشیده شوند.
🔹 تاریخ صحنههاى زیادى از بدبختىهایى که باعث آن افراد لجوج بودند به خاطر دارد.
🔺 قرآن مجید در سوره «ملک» بعد از آنکه آ
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 لجاجت، فکر و رأى انسان را از میان مىبرد. 📒 #نهج_البلاغه #حکمت179 @syed213 🎇🌹🕊 🎇
یات روشنى را از خداوند ذکر مىکند به انحراف کافران اشاره کرده مىفرماید: «آنها در سرکشى و فرار از حقیقت لجاجت میورزند».
🔺 در سوره «نوح» درباره خودپرستان زمانش مىخوانیم: آنها به قدرى لجوج بودند که براى نشنیدن کلام نوح انگشتها را در گوش مىگذاردند و جامه به خود مىپیچیدند تا سخنان بیدارگر نوح را نشنوند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلهای امید دانا از دیپلماسی زبان بدنِ رهبر انقلاب با خارجیها و خانواده ی شهدا...
#پیشنهادِ_دیدن
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
⭕️ نظر استاد #رائفی_پور درباره مستند سینمایی #عابدان_کهنز
🔺من یک مستند ندیدم، یک سیستم دیدم که از قضا راهکار برون رفت ما از مشکلات کشور همین مدل است
🔺سناریوی شدن را نشان میداد که آدم چطور میتواند با توسل به داشتههای بومی و مذهبی خودمان، نیازهای جامعه را برطرف کند...
(ما بچه گربه های آقا مصطفی هستیم‼️)
#پیشنهادِ_دیدن
@syed213
مستر حسین فریدون هم به ۵سال حبس محکوم شد...
دست آقای رئیسی درد نکنه😊
منتظر باقی باغی ها و مجرمان هم هستیم تا برن جائیکه جاشونه....
ان شاالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همسر #شهید_مصطفی_صدرزاده...
"من هنوز تصور میکنم مصطفی سوریهست...شاید برگرده..."
🎥 #وداع_آخر
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 طمع بردگى جاویدان است. 📒 #نهج_البلاغه #حکمت180 @syed213 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۸۰ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
✨ حقیقتِ طمع، #علاقه_شدید به #امور_مادى است که در دست #دیگران است و شخص طماع براى رسیدن به آن هر گونه #خضوع و #ذلت را مىپذیرد و به همین دلیل همچون بردهاى است در برابر کسى که طمع از او دارد و طماع غالباً این صفت رذیله را با خود حفظ مىکند، از همین رو امام(علیه السلام) آن را نوعى #بردگى_ابدى شمرده است.
🔹 افراد طمع کار انسان هاى #ضعیف، #زبون، #دون_همت و #فاقد_شخصیتاند و چون اعتماد به نفس ندارند سعى مىکنند از طریق #وابستگى به دیگران به مقصود خود برسند.
🔺در مقابل این صفت رذیله فضیلتى است که از آن به عنوان «یأس عَمّا فی أیدِى النّاسِ; #قطع_امید از آنچه در دست دیگران است» تعبیر شده و به بیان دیگر #قناعت به آنچه خود دارد.
🔸 در احادیث اسلامى به این موضوع اشاره شده است. در مورد اصل طمع مرحوم کلینى بابى در جلد دوم کافى عنوان کرده و احادیث نابى در ذیل آن آورده است؛ از جمله از امام باقر (علیه السلام) نقل مىکند که فرمود: «چه بد انسانى است آن کس که طمعى دارد که وى را به هر سو مىکشاند و چه بد انسانى است کسى که علاقه به چیزى دارد که سبب ذلت او مىشود».
❇️ در مورد قطع امید از آنچه در دست مردم است امام على بن الحسین(علیهما السلام)مىفرماید: «تمام خوبىها را در قطع امید از آنچه در دست مردم است دیدم».
💠 حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مىخوانیم در جواب این سؤال که چه چیز ایمان را در قلب راسخ و ثابت مىدارد مىفرماید: «الْوَرَعُ» ( #تقوا و #پرهیزگارى) و در پاسخ این پرسش که چه چیز ایمان را از قلب انسان خارج مىکند مىفرماید: «الطَّمَعُ».
🔸 شخص طماع در واقع نه اعتمادى به #خدا دارد و نه ایمان درستى به #رزاقیت او، به همین دلیل دست نیاز به سوى این و آن دراز مىکند.
🔺 از این فراتر حدیثى است که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نقل شده و مىفرماید: «طمع علم و دانش را از دلهاى دانشمندان دور مىسازد».
👆🏻 دلیل آن این است که علم و دانش نیاز به #حریت_فکر و #آزادمنشى دارد در حالى که شخص طماع چون اسیر خواستههاى خویش است نمىتواند درست بیندیشد و چه بسا براى رسیدن به مقصود خود کارهاى خلاف ارباب قدرت و مقام را توجیه کند و به بیان دیگر، طمع نوعى مستى و تخدیر فکر مىآورد و به طمّاع اجازه نمىدهد درست بیندیشد.
💠 براى این که بدانیم «طمع» کار انسان را به چه جایى مىرساند کافى است تاریخ طمع کاران را مطالعه و بررسى کنیم.
❇️ «اشعب» یکى از طمعکاران معروف عرب است که در میان آنها به صورت ضرب.المثل در آمده است. در حالات او نوشتهاند: «روزى شخصى را دید که مشغول بافتن زنبیلى است به او گفت خواهش مىکنم آن را بزرگتر بباف گفت به تو چه مربوط است؟ گفت شاید روزى صاحب آن بخواهد براى من هدیهاى بفرستد و بیشتر در این زنبیل جاى بگیرد. نیز درباره او گفتهاند: از اشعب طمعکارتر سگ او بود، زیرا روزى عکس ماه را در وسط چاهى دید خیال کرد گرده نانى است براى به چنگ آوردن آن خود را در چاه پرت کرد و مرد.
🔹 ابن ابى الحدید قبل از نقل این دو داستان در شرح نهج البلاغه این شعر پرمعنا را نقل کرده است: "خویشتندارى پیشه کن و آزادمنش زندگى نما و طمعکار مباش چرا که چیزى جز طمعها گردن انسانها را قطع نکرده است.
✨ این سخن را با حدیثى از پیغمبر اکرم پایان مىدهیم:
🔺 یکى از یاران آن حضرت به نام «ابو ایوب خالد بن زید» خدمتش رسیده عرض کرد: اى رسول خدا! اندرزى به من ده; اندرزى کوتاه تا بتوانم آن را حفظ کنم (و به آن عمل نمایم) پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «پنج چیز را به تو سفارش مىکنم: از آنچه در #دست_مردم است مأیوس باش و #صرفنظر کن که این همان بى نیازى حقیقى است و از #طمع بپرهیز که فقر و تنگدستى حاضر است و #نمازى را که مىخوانى آنچنان بخوان که گویى آخرین نماز توست و مىخواهى با دنیا وداع کنى و از کارهایى که ناچار مىشوى از آن #عذرخواهى کنى بپرهیز و آنچه براى خود دوست دارى براى #برادر_مسلمانت نیز دوست بدار».
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ
وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ
صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
#روز_زیارتی_امام_رضا(ع)
@syed213
#کلام_یار
#گمشده
در یکى از دورهمى های پارک لاله, حرف این به میان آمد که چرا برای #طلبگى آمده ایم. #مصطفی می گفت: دنبال گمشده ای هستم که باید پیداش کنم. دلمـ یه #معنویت خاص می خواد!
این جور وقت ها حرف #شهادت و #شهدا را وسط می کشید. کسی هم نمی توانست درباره این قضیه خیلى با او بحث کندطوری از #شهدا حرف می زد که انگار جزئی از آن ها بود. همیشه می گفت: تو نمیدونی به شهدا چى گذشته و اینا برای چی #شهید شدن!
آن قدر جسارت و #مردانگى داشت که می دانستم اگر دست مصطفی چاقوباشد و دشمن تیربار دستش باشد, حتما #مصطفی با همان چاقو می رود سروقت دشمن.
قسمتی از
📚 #کتاب_قرار_بی_قرار
#شهید_مصطفی_صدرزاده
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مرثیــہ
🍃همه آمادهی رفتن شدند...
[ #حاجمهدیرسولـی...]
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
#مرثیــہ 🍃همه آمادهی رفتن شدند... [ #حاجمهدیرسولـی...] @syed213
عاشقدلشدهراموجغمازسربگذشت
دستاوگیرکهافتادهبهدریایغمت
#کارمازنذرگذرکرده...
دخیلم بکنید؛
#یاساقیالعطشان💔
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 میوه درخت تفریط پشیمانى و میوه درخت دوراندیشى سلامت است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت181
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 میوه درخت تفریط پشیمانى و میوه درخت دوراندیشى سلامت است. 📒 #نهج_البلاغه #حکمت181 @
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۸۱ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
🍃"ثَمَرَةُ التَّفْرِیطِ النَّدَامَةُ، وَثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلاَمَةُ"🍃
✨ در این کلام نورانى واژه «تفریط» را نقطه مقابل «حَزْم» شمرده که به معناى #دوراندیشى و #تدبیر_امور و #آیندهنگرى است، بنابراین «تفریط» در این کلام به معناى ترک #دوراندیشى و تدبیر در امور و #انحراف از #حق است؛ خواه از طریق زیادهروى باشد یا کوتاهى و کم کارى.
💠 درست است که تفریط غالباً در مقابل افراط ذکر مىشود و افراط را به معناى زیادهروى و تفریط را به معناى کوتاهى و کم کارى تفسیر مىکنند؛ ولى هرگاه تفریط به طور مستقل ذکر شود ممکن است هرگونه انحراف از حق و واقعیت را شامل گردد، همان گونه که در کلام بالا چنین به نظر مىرسد.
🔸 صاحب کتاب لسان العرب "تفریط" را به معناى #ضایعکردن چیزى تفسیر مىکند که این ضایع کردن ممکن است عوامل مختلفى داشته باشد.
🔺 بنابراین امام(علیه السلام) #دوراندیشى را به درخت بارور و پرثمرى تشبیه کرده که میوه آن #سلامت است و در نقطه مقابل آن تفریط را به شجره خبیثهاى تشبیه فرموده که میوه آن ندامت و پشیمانى است.
👆🏻 این همان چیزى است که بارها در زندگى خود و دیگران تجربه کردهایم.
🔹 مخصوصا بسیار مىشود که انسان به امورى به دیده حقارت مىنگرد و سرانجام ضربه سنگینى از ناحیه آن مىخورد، همان گونه که بعضى از دانشمندان گفتهاند: شخص عاقل هرگز نباید چیزى از خطاها و لغزشهایش را کوچک بشمرد، زیرا هنگامى که انسان چیزى را کوچک مىشمرد در مشکلات بزرگى مىافتد.
🔸 در تاریخ دیدهایم که گاه دشمنانى که به نظر کوچک مىآمدند حکومتى را زایل کردند، و بسیار دیدهایم که گاه بیمارى کوچکى که مورد بىاعتنایى واقع مىشود ضربه سنگینى به سلامت ما مىزند، و نهرهاى بزرگ وسیلابها را دیدهایم که از جوىهاى کوچک تشکیل مىشوند.
❇️ در این که میوه تلخ نهال تفریط، #پشیمانى است جاى تردید نیست.
🔺 قرآن مجید نیز به این حقیقت اشاره کرده و به مسلمانان هشدار م دهد که: «و از بهترین دستورهایى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید پیش از آن که عذاب الهى ناگهان به سراغ شما درآید در حالى که از آن آگاه نیستند. (این دستورها براى آن است که) مبادا کسى روز قیامت بگوید: افسوس بر من از کوتاهىهایى که در اطاعت فرمان خدا کردم واز مسخره کنندگان (آیات او) بودم»
🔹 در حدیثى نیز از امام هادى(علیه السلام) مىخوانیم که فرمود: «افسوسهاى ناشى از تفریط را به یاد آور تا به دوراندیشى اهمیت دهى».
✅ درباره ثمرات و تفسیر مسئله حزم و دوراندیشى نیز که نقطه مقابل تفریط است روایات فراوانى داریم...
🔹 از جمله در حدیثى از امام على(علیه السلام) مىخوانیم: «تدبیر پیش از عمل تو را از پشیمانى (بعد از عمل) ایمن مىسازد».
🔸 در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: «کسى که دوراندیش باشد و پایان کار را ببیند از گرفتارىها و مصائب سالم خواهد ماند».
❇️ در تفسیر «حزم» از همان حضرت آمده است که فرمود: «حزم همان عاقبتنگرى و مشورت با صاحبان فکر و اندیشه است». گرچه گاه مىشود که تفریط از سستى و تنبلى سرچشمه مىگیرد؛ اما غالباً منشأ تفریط همان ترک دوراندیشى است.
💠 این نکته نیز قابل توجه است که گاه انسان در مطالعه عواقب امور تفریط مىکند و گرفتار نوعى #وسواس و در نتیجه تفریط مىشود. در این گونه موارد حزم آن است که این گونه عاقبتاندیشىها #رها شوند و انسان تصمیم بگیرد که با #شجاعت وارد کار شود و این شبیه چیزى است که بعضى از فقها مىگویند: "گاه احتیاط در ترک احتیاط است."
✨ آخرین نکتهاى که لازم مىدانیم در اینجا به طور فشرده به آن اشاره کنیم این است که منظور از #سلامت در عبارت بالا تنها سلامت دین نیست، بلکه سلامت دنیا، جسم، خانواده، کسب و کار و سلامت جامعه نیز در دوراندیشى و ترک هرگونه تفریط و مسامحه کارى است.
@syed213