eitaa logo
تأملات اجتماعی
174 دنبال‌کننده
281 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ از فردا شب انشاءالله پرونده ی جدیدی خواهم گشودن در باب مسائل برهانی علوم اجتماعی. 🔹موضوعی میان رشته ای، جذاب و مهم و اثرگذار در فهم مسائل اجتماعی. "قلمرو و کاربرد برهان در علم مدنی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی" موضوع پایان نامه ی دوره ی ارشد خودم و این موضوع پیشنهاد یکی از اساتید فاضل بوده که بسیار قدردان اویم. استاد ناقد در جلسه ی دفاع، آن را "دفاعی تمام قد از حکمت اسلامی" خواند. اگرچه آن رساله، برهان را در یکی از آثار سلف بررسی کرده، اما امروز با وجود مکاتب جامعه شناختی مختلف اثر و نتایج آن بیش از پیش آشکار شده است. به یاری خدا از شب های آینده گزارشی از آن نوشتار عرضه خواهم کردن و در پایان نتایج آن را در عرصه ی مدیریت اجتماعی و خصوصا تاثیرات رسانه ای آن باز خواهم نمودن. بعون الله و کرمه. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا بحثی در حوزه ی روش شناسی علوم اجتماعی است. در این حوزه در پی آنیم که بدانیم آیا علاوه بر روش های تجربی و... آیا می توانیم برخی از پدیده های اجتماعی را از راه استدلال برهانی کشف کنیم یا خیر؟ 🔻مشخصا چند دسته بطور جدی با راهیابی استدلال و برهان در حریم علوم اجتماعی مخالف هستند. بیش از همه جریان های پوزیتیویستی که علم را منحصر در تجربه می دانند و سپس جریانات تفهمی که پدیده های اجتماعی را برخاسته از تاریخ و فرهنگ می دانند، با بکارگیری و اثر بخشی استدلال برهانی در علوم اجتماعی مخالفند و نتایج آن را نیز بر نمی تابند. حاجت به بیان نیست که استنتاج پارادایم هایی که استدلال برهانی را در علوم اجتماعی راهیاب می دانند با استنتاجات دو دسته ی دیگر تفاوت اساسی دارد. بدان معنا که ما با سه گونه فهم اجتماعی و علم اجتماعی روبرو هستیم. 🔻دلیل عمده در امکان بکارگیری استدلال و برهان در علوم اجتماعی، آنست که در حکمت اسلامی، اساسا علوم عملی به علوم نظری وابسته است و این دو ساحت از یکدیگر جدا نیستند. حکمای مسلمان در این باب بسیار سخن گفته اند. 🔻بنابر این، بکارگیری استدلال برهانی در علوم اجتماعی علاوه بر سایر روش ها یکی از ویژگی های بنیانی "علوم اجتماعی اسلامی" است که علم آن بدست فیلسوفان اجتماعی مسلمان، از فارابی تا خواجه نصیر و از خواجه نصیر تا مطهری افراشته شده است. 🔻درباره ی آسیب های حذف استدلال برهانی از حریم علوم اجتماعی و ناپیدا ماندن برخی ابعاض پدیده های اجتماعی در اثر آن پرونده ی مستقلی باید گشوده شود. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا ب
📌بعد التحریر 🔹استدلال برهانی چه می گوید که برخی زیر بار آن نمی روند؟ ▪️مخالفت ها با استدلال برهانی یا اساسا به روش استدلال (کل به جزء) و یا به وجود قضایای بدیهی باز می گردد. قائلین به این مبانی فلسفه را هم آلوده به همین اشکالات می دانند و از اساس آن را وا می گذارند. از اینرو بیراه نیست که مخالفت با راهیابی برهان در علوم اجتماعی را مخالفت با راهیابی "فلسفه" در علوم اجتماعی قلمداد کنیم، چنانکه واقعیت نیز همین است. ▪️یکی دیگر از ریشه های اشکال در این مسئله، اعتباری دانستن علوم اجتماعی است، در حالیکه استدلال برهانی مربوط به علوم حقیقی است. قابلیت به راهیابی برهان در علوم اجتماعی باید از زیر خم این اشکال نیز سالم بیرون بیایند. ▪️این بحث برای آنانی که دغدغه امتداد حکمت اسلامی را دارند بحث مفیدی است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا ب
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش دوم) ‼️دو مانع عمده در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی 🔹استفاده از استدلال در فکر ناشی از نوعی نگاه طبقه بندی شده و ساختار مند به عالم است. به عبارت دیگر ذهن ابتدا به شناختی اولیه از پدیده ها می رسد و سپس با شناسایی اجناس و فصول آنها را طبقه بندی می کند و سپس بر اساس همین ساختار بدست آمده جنس مجهولات جدید را نیز شناسایی و در طبقه بندی قرار می دهد. این خلاصه ی فرایندی است که در استدلال رخ می دهد. علاوه بر این وقتی صحبت از شناخت ذاتی و جنس و فصل بمیان می آید ذهن مجبور به کوچ کردن از عالم محسوس به عالم ذهن می شود و در آن ظرف ذهن دیگر برای استدلال از مفاهیم جزیی عبور کرده و به سراغ مفاهیم کلی می رود. در نتیجه استدلال با نوعی فهم کلی آمیخته است. این هر دو ویژگی استدلال که از فطرت و طبیعت ذهن آدمی بر می خیزد مقبول طبع اثبات گرایان واقع نشده و آنان با اکتفا به ظاهر پدیده ها از بررسی و شناخت عقلی پدیده ها طفره رفته می روند. در نگاه پوزیتیویست ها پدیده های انسانی بمانند پدیده های طبیعی ساز و کار مشخص و واحدی دارند که ما می توانیم از طریق تکرار مشاهده و تجربه به قواعد آن پی ببریم و در این راه نیازی به دور و دراز کردن مسیر از طریق استدلالهای پیچیده فلسفی نداریم. این گوشه ای از نظرگاه پوزیتیویست ها به مسئله روش شناسی علوم اجتماعی است. 🔸مانع عمده دیگر در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی، اعتباری دانستن همه ی مراتب علوم اجتماعی است. معنی این حرف آنست که پدیده های اجتماعی مطلقا بر آمده از اراده ی آدمیان اند و از اینرو واقعیتی مستقل از وجود آدمیان ندارند. در نتیجه در هیچ یک از مراتب پدیده های اجتماعی امر حقیقی ثابت، کلی و دائمی وجود ندارد و پدیده ها با یکدیگر اختلاف ذاتی دارند. ▪️اعتباری دانستن علوم اجتماعی نه تنها آن را از قطعیت مطلوب در علوم دور می کند بلکه امکان پیش بینی حوادث آینده را نیز سلب می کند. @taamollat
این کتاب را اخیرا از خیابان انقلاب تهیه کردم. تلاش کرده تا تاثیر جهان بینی ارسطویی را بر پارادایم های علمی نشان دهد. از جمله توضیح می دهد که همان نگاه ذات گرایانه ی ارسطو -که در یادداشت های قبلی ذکرش گذشت- چگونه بر روش ها و فرآیندهای علمی اثرگذار بوده. فصل دوم کتاب ناظر به عبور از جهان بینی ارسطویی به جهان بینی نیوتنی است, بعنوان سمبل جهان بینی مادی یا پوزیتیویستی. کتاب مجموعا سه بخش است که این تطورات علمی را با شواهد فراوان قدم به قدم تا دوره ی معاصر جلو می آورد. قلم کتاب آسان، ترجمه اش بسیار روان و چاپش نیز عالی است. هنیئا لکم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش دوم) ‼️دو مانع عمده در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی 🔹استف
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم) 🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی 🔸 هر چند ما در اینجا بر مباحث فلسفه علوم اجتماعی و روش آن متمرکز هستیم، اما مناقشه راهیابی برهان در علوم اجتماعی خواه ناخواه در کف جامعه و بین کنش‌گران عادی هم در جریان است، گرچه خود از آن بی خبرند! مثلاً آنانی که حجاب را یک مسئله ی شخصی دانسته و آثار واقعی بر آن مترتب نمی دانند و نهایتا آن را مربوط به جامعه ی جاهلی عرب یا ادیان گذشته تلقی می کنند، طبیعتاً مسئله ی حجاب را یک قرارداد اجتماعی و عرفی می دانند که آثار آن هم محدود به همان زمان ها و مکان های گذشته است. طبیعتاً با اندیشه ای که حجاب را اینگونه تفسیر می کند، و از روی منطق و دلیل بیفایده است. اما در مقابل آنانی که حکم حجاب را حکمی واقعی دانسته و برای آن آثار حقیقی -مانند استحکام خانواده و...- قائلند طبیعتاً معتقدند که این آثار دائمی، کلی و ضروری است و چنانکه بی بند و باری در گذشته آثار مخربی داشته، امروز هم همان آثار بر بی حجابی مترتب است. در نتیجه بر لزوم رعایت آن می کنند. معتقد است که بخش قابل توجهی از مسائل علوم اجتماعی است و در نتیجه برای اثبات و تحلیل آن می توان از استدلال، خصوصا مدد گرفت. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم) 🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی #حجاب 🔸 هر چند ما در
📌بعد التحریر ۱ 🔹دوستانی که به مطالعات کلامی هم علاقه مند قطعا پی برده اند که این همان مناقشه معتزله و اشاعره در باب واقعیت احکام است که به اینجا (مطلق واقعیت) سرایت کرده و رنگ و بوی فلسفی و اجتماعی گرفته. در یک نگاه عمیق‌تر مناقشه معتزله و اشعری نیز همان دعوای فیلسوفان و سوفیست هاست که با رنگ و بوی کلامی ظاهر شده و آن دعوا چیزی نیست جز بر سر واقعیت و حقیقت. قرنهاست که بشر در جست و جوی ققنوس حقیقت به جست و جو مشغول است. آیا می تواند بشر را به مسیر این گمشده راهنمایی کند؟ 🧐🤔 @taamollat
⚜️ يرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ 💢خروش انقلابی حوزویان تهران در محکومیت اقدام شنیع و مذبوحانه نشریه صهیونیستی فرانسه در توهین به مقام شامخ مرجعیت و ولایت ❗️ار عموم طلاب و اساتید و مردم غیور و ولایتمدار استان تهران دعوت می شود در این تجمع شرکت نموده و به یاوه گویی های این نشریه هتاک و دولت فرانسه پاسخ قاطعانه دهند. 📅زمان: یکشنبه 18 دی ماه ساعت 15 الی 16 📌مکان: مقابل سفارت فرانسه 💠 روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه استان تهران 🇮🇷 https://eitaa.com/howzehtehran
🔗جمله معترضه 📌 علوم اجتماعی در دامن فیزیک یا حکمت؟ 🔹خیلی فرق می کند که جامعه و مسائل آن را شاخه ای از فیزیک ببینیم یا شاخه ای از حکمت. اگر جامعه و مسائل آن شاخه از فیزیک باشد، همه چیزش هم مثل اشیای طبیعی و فیزیکی خواهد بود و همه ی قوانین فیزیک هم در آن جریان دارد. و چنانکه پدیده های طبیعی روح ندارند و معنا سرشان نمی شود و بر اساس قانون علت و معلول کارشان را می کنند و جلو می روند، پدیده های اجتماعی هم. این همان نگاه جامعه شناختی است که آگوست کنت ساخته و پرداخته اش کرد و اسمش را گذاشت فیزیک اجتماعی، و امیل دورکیم بر اساس آن پدیده ی خودکشی را تبیین کرد. در حالیکه اگر پدیده های اجتماعی را ذیل حکمت ببینیم اولا ذات جامعه و زندگی اجتماعی تبیین می شود، ثانیا لایه های گوناگون آن و ثالثا نسبت آن با سایر پدیده ها. در نگاه حکمی به جامعه، سهم وجودهای غیر مادی و غیرمحسوس نیز در ساخت جامعه ادا می شود و بسیاری چیزهای دیگر. حکمت صرفا یک دانش نیست، بلکه سبک نگریستن یکپارچه به عالم وجود و یافتن روابط میان اجزای آن است. در پرتو رهنمودهای قرآن کریم و سنت پنجره های جدیدی رو به عوالم انسانی گشوده است. این است قدر و قیمت و ظرفیت حکمت اسلامی. @taamollat
📌 استاد فکر و فیلسوف انقلاب 🔹فیلسوف متأله حضرت آیت الله مصباح یزدی از جرگه حکیمان و فقیهان بود که به بنیان حکمت و منطق فقاهت اعتقاد قلبی داشت و در دفاع از این بنیان و منطق از هیچ کوششی دریغ نداشت. ایشان در برابر شبهات و اشکالات برآمده از فلسفه غرب ایستادگی کرد و به نقد فلسفه‌ی شدن هگلی-مارکسی و همچنین اراده‌گرایی اقتدارگرایانه، تاریخی‌نگری و ایمان‌گرایی احساسی پرداخت و به تقویت بنیان‌های حکمی و عقلانیت معرفت‌گرای انقلاب اسلامی اهتمام ورزید و بنیان‌های فلسفی اخلاق و فقاهت اسلامی را تقویت کرد. از این رو، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ایشان را و متفکر اصیل انقلاب اسلامی لقب دادند. 🔸آیت الله مصباح یزدی در ادامه‌ی نهضت فلسفی و الهیاتی اسلام و در ادامه شیخ مفید، فارابی، ابن سینا، نصیرالدین طوسی، علامه حلی، ملاصدرا، سبزواری، امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری به فهم فلسفی از عالم و آدم پرداخت. ایشان مفهوم مرکزی معارف اسلام را می‌دانست و با دفاع از حجیت عقل و منطق و با بهره‌گیری از وحی و سنت به تبیین حقیقت توحید و اسما و صفات الهی پرداخته و از این طریق به استنباط نظام اندیشه‌ی اسلامی بر محور توحید روی آورد و در طرح کلان یک دوره نظام اندیشه اسلامی و امتدادات توحید را با رویکرد اجتماعی و تمدنی عرضه کرد به نحوی که زیرساخت عقلانی ایمان و حضور فعال و سازنده‌ی انقلابی باشد. از این‌رو، آیت الله مصباح یزدی فیلسوف انقلاب اسلامی است. 🔹 برخلاف برخی جریانها، ایشان فرایند کشف نظامات اخلاقی و اجتماعی اسلام را منوط به ایمان‌گرایی، انکار حسن و قبح ارزشها، نفی حجیت منطق فقاهت، تخریب حکمت و تاسیس فلسفه‌ی اراده‌گرا ندانست و با اعتماد به تراث علمی موجود در تمدن اسلامی و منطق اجتهاد و فقاهت، در ادامه سلف صالح حرکت کرد و به چپ و راست گرایش پیدا نکرد. به همین جهت در عصر عسرت و عصر حیرت در دستگاه فکري ایشان مردود است و حاصل ایمان‌گرایی و معرفت‌شناسی نسبی‌گرایانه، نفی هدایت‌گری عقل و تصور ناصواب اراده‌گرایانه از فلسفه‌ و فقاهت است‌. اگر حجیت و هدایت‌گری عقل و کاشفیت علم و تقدم آگاهی بر اراده نفی شود دست بشر از دامن وحی و علم و حقیقت‌یابی کوتاه می‌شود و حیرت و اضطرار بر فکر و جان آنها استیلا می‌یابد. 🔸 کلامی جاودانه از استاد فکر: "يافتن ايدئولوژى صحيح يعنى همان نظام ارزشى حاكم بر رفتارهاى اختيارى در گرو داشتن جهان بينى صحيح و حل مسائل آن است و تا اين مسائل را حل نكند نمى‌تواند قضاوتى قطعى درباره ارزش رفتارها داشته باشد، چنانكه تا هدف، معلوم نباشد تعيين مسيرى كه منتهى به آن مى‌شود امكان نخواهد داشت. پس اين شناختهاى نظرى كه مسائل اساسى جهان بينى را تشكيل مى‌دهد در واقع مبناى نظام ارزشى و احكام عملى عقل بشمار مى‌رود."(آموزش عقاید) 🔹سخن پایانی: جبهه انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی همچنان به تفکر اصیل و حکیمانه‌ی امام خمینی، امام خامنه‌ای، علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی نیاز دارد و می‌بایست نسل جدید متفکران اصیل انقلاب اسلامی که ریشه در حکمت اسلامی و فقاهت اصولی دارند به جامعه معرفی شوند تا با فکر و اندیشه صائب و فقاهت عمیق جواهری از بنیان‌های معرفتی انقلاب اسلامی و وحدت امت اسلام حفاظت کنند و افق‌های متعالی آینده را به روی بشر بگشایند. و الا برخی جریانها و رسانه‌ها با و ، اندیشه‌های التقاطی و فلسفه‌های انحرافی و اندیشه‌های اراده‌گرایانه و تفسیرهای اقتدارگرایانه به اسم انقلابی‌گری و تمدن‌سازی به زیرساخت‌های فلسفی و فقاهتی انقلاب ضربه‌های کاری خواهند زد و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامي را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و جبهه‌ی انقلاب را گرفتار و یا می‌کنند هر چند ممکن است ادعای خلوص‌گرایی و غرب‌ستیزی و یا توسعه‌گرایی و تمدن‌گرایی هم داشته باشند. ♦️ نسل جدید حکیمان و متفکران اصیل انقلاب اسلامی چه کسانی هستند ⁉️ ♦️چقدر آنها را می‌شناسیم⁉️ https://eitaa.com/hekmat121