✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا بايد خدا را عبادت كنيم؟
🔹خداوند تبارك و تعالی خود در چند جاى قرآن پاسخ اين پرسش را داده است؛ چون خداوند خالق و مربّى شماست؛ «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم». [بقره، ۲۱] چون تأمين كننده رزق و روزى و امنيت شماست؛ «فليعبدوا ربّ هذا البيت - الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف». [قریش، ۳ و ۴] چون معبودى جز او نيست؛ «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى». [طه، ۱۴]
🔹عبادت انسان، هدف آفرينش انسان است نه هدف آفريننده. او نيازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمين كافر شوند، او بىنياز است: «ان تكفروا انتم و من فى الارض جميعاً فانّ الله لغنى...». [ابراهیم، ۸] چنانكه اگر همه مردم رو به خورشيد خانه بسازند يا پشت به خورشيد، در خورشيد اثرى ندارد. با اينكه عبادت خداوند بر ما واجب است، چون خالق، رازق و مربّى ماست، ولی باز هم در برابر اين اداى تكليف، پاداش مىدهد، و اين نهايت لطف اوست.
🔹آنچه انسان را وادار به عبادت مى كند امورى است، از جمله: ۱) توجّه به نعمت هاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست. ۲) توجّه به فقر و نياز خود. ۳) توجّه به آثار و بركات عبادت. ۴) توجّه به آثار سوء ترك عبادت. ۵) توجّه به اينكه همهی هستى، مطيع او و در حال تسبيح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشيم. ۶) توجّه به اينكه عشق و پرستش، در روح ماست و به چه كسى برتر از او عشق بورزيم. [۵]
پی نوشت؛
[۱] ۴۰۰ نكته از قرآن كريم (قرائتی)، ص۳
منبع: وبسایت انوار طاها
#عبادت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اسلام آمد که وضعیّت دوران جاهلی را دگرگون کند
🔹یک عرصهی وسیعی از گمراهی در زندگی مردم جاهلی وجود داشت: از یک طرف مهارگسیختگیِ شهوات نفسانی، شهوات جنسی و امثال آن - حالا شما همین محیط جزیرةالعرب را نگاه کنید؛ بقیّهی محیطها هم همینجور بود؛ به شکل مهارگسیختهای غرق در شهوات بودند و هرکسی میتوانست، شهوترانی میکرد - و از آن طرف، همین انسان های تابع شهوت خود، در مقام قساوت و ویرانگری و خونریزی، باز تا نهایت حدّ و مرزی که قابل تصوّر است میرفتند، یعنی کودکان خودشان را میکشتند؛ قَد خَسِرَ الَّذینَ قَتَلوا اَولادَهُم - کسانی که اولاد خود را به قتل میرساندند - سَفَهًا بِغَیرِ عِلم؛ این از روی #سفاهت است؛ این سفاهت همان #جاهلیّت است.
🔹قساوت تا اینجا میرسد که کودک مردم که هیچ، زن و بچّهی بیگناه دیگران که هیچ، بر فرزند خود هم ترحّم نمیکند! این میشود #جاهلیّت. از آن طرف شهوت، از این طرف غضب؛ آن وقت محیط زندگی، اسیر این دو احساس سرکشِ بیمهار قرار میگیرد. #اسلام آمد این وضعیّت را دگرگون کند. البتّه عیناً همین در دربارهای ایرانِ ساسانی هم بود، در دربارهای امپراتوریِ روم هم بود، در بقیّهی جاهایی هم که امپراتوریها و دربارها و حکمرانیهای ظالمانه و طاغوتی بود وجود داشت. #اسلام در مقابل همهی این واقعیّت زشت قد برافراشت؛ لِلعلَمینَ نَذیرًا؛ همهی جهان را مخاطب هشدار خود قرار داد؛ این پیام #اسلام است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۲/۲۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️نجات از طغیانگری در تزکیه نفوس
🔹اول آیهای که به #رسول_اکرم، به حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیه «اقرَا بِاسْمِ رَبِّکَ» است. این آیه اولین آیهای است که، به حسب نقل جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است، و از اول به «قرائت» و به تعلم دعوت شده است. اقرَا بِاسمِ رَبِّکَ الذی خَلَق و در همین سوره است که «کَلَّا إِنَّ الِانْسَانَ لَیَطْغی، اَنْ رَآهُ اسْتَغْنی». این سوره اولین مورد وحی [است] و در اولین نزول وحی این آیه در این سوره وارد شده است که «کَلَّا إِنَّ الْانْسَانَ لَیَطْغی، اَن رَآهُ اسْتَغْنَی». معلوم میشود که #طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در راس امور است و برای #طاغوت_زدایی باید تعلیم «کتاب» و «حکمت» و تَعلّم «کتاب» و «حکمت» کرد و «تزکیه» کرد. انسان این طوری است، وضع روحی همه انسانها این طور است که تا یک استغنایی پیدا میکند #طغیان میکند؛
🔹استغنای مالی پیدا میکند، به حسب همان مقدار طغیان پیدا میکند، استغنای علمی پیدا میکند، به همان مقدار طغیان پیدا میکند، مقام پیدا میکند، به مقداری که مقام پیدا کرده است طغیان میکند. فرعون را که خدای تبارک و تعالی «طاغی» میگوید هست برای همین است که مقام پیدا کرده بود و انگیزه الهی در او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود. کسانی که چیزهایی که مربوط به دنیاست و آنها را بدون تزکیه نفس پیدا میکنند، هر چه پیدا بکنند، طغیانشان زیادتر خواهد شد و وبال این مال و این منال و این مقام و این جاه و این مسند از چیزهایی است که موجب گرفتاری های انسان است در اینجا و بیشتر در آنجا. انگیزه #بعثت این است که ما را از این طغیانها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم.
🔹اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری میشود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق. تمام اختلافاتی که بین بشر هست، اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست، ریشهاش همان طغیانی است که در #نفس هست. ریشه این است که انسان دیده است که خودش یک مقام دارد طغیان کرده است و چون قانع نمیشود به آن مقام، این طغیان اسباب تجاوز میشود، تجاوز که شد، اختلاف حاصل میشود و این فرق نمیکند، از آن مرتبه نازلش طغیان است تا آن مرتبه عالی آن. از مرتبه نازلی که در یک روستا بین افراد اختلاف حاصل میشود ریشه آن همین طغیان است، تا مرتبه بالاتر و هر چه بالاتر برود طغیان زیادتر میشود. فرعونی که طغیان کرد و «اَنَا رَبُّکُمُ الْاعْلَی» گفت، این انگیزه در همه است، فقط در فرعون نیست. اگر انسان را سر خود بگذارند، اَنَا رَبُّکُمُ الْاعْلَی خواهد گفت. انگیزه #بعثت این است که این نفوس سرکش را و این نفوس طاغی را و یاغی را از آن سرکشی و از آن طغیان و از آن یاغیگری کنترل کند و #تزکیه کند نفوس را.
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۳/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#بعثت #تزکیه #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️توجه اسلام به جو سالم جامعه
🔹#قرآن_کریم تکیه فراوانی روی این مسئله دارد، که جو #جامعه_اسلامی نباید جو تهمت و بهتان و افترا و بدگویی باشد. مردم مسلمان موظفند که هر وقت چیزی در مورد برادران و خواهران مسلمان خود شنیدند، مادامی که به سر حدِ یقین قطعی، نه ظن و گمان، نرسیده اند که جای شک و شبهه نباشد و یا بینه شرعی اقامه نشده است، آنچه میشنوند، به اصطلاح معروف «از این گوش بشنوند و از گوش دیگر بیرون کنند»، و به تعبیر دیگر همانجا که میشنوند دفن کنند، و حتی به صورت اینکه «من شنیدم» هم نقل نکنند؛
🔹نه تنها به صورت یک امر قطعی نقل نکنند، حتی اینطور هم نگویند که «من چنین چیزی شنیده ام». همین گفتن شنیدم هم پخش است و اسلام از پخش این نوع خبرهای ناپاک و آلوده ناراضی است. مخصوصا یک جمله در ذیل دارد که میفرماید: «والله یعلم و انتم لا تعلمون؛ و خدا میداند و شما نمی دانید»، میخواهد بفرماید که شما نمی دانید این جنایت، چقدر جنایت بزرگی است و طبعا هم نمی دانید که عقوبت این جنایت چقدر بزرگ است. اسلام می خواهد که محیط و جو جامعه اسلامی بر اساس اعتماد متقابل و حسن ظن و ظن خیر و بر اساس خوب گویی باشد، نه بر اساس بی اعتمادی و بدگمانی و بدگویی؛
🔹و لهذا اسلام غیبت را آنچنان حرام بزرگی دانسته است که تعبیر قرآن این است: «وَ لَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا؛ [حجرات، ۱۲] و کسی از شما غیبت دیگری نکند، آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد؟». بدین معنا آنکه از کس دیگر غیبت می کند، در واقع دارد گوشت او را می خورد، در حالی که او مرده است. روی همین اساس است که قرآن با بیانات گوناگون، این مطلب را تأکید و تکرار می کند.
📕مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ص ۴۷ - ۴۸
منبع: وبسایت طهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف
🔹در زمان سابق (رژیم پهلوی) وقتی در اوقات زیارتی، اطراف حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ازدحام میشد و #زنان #حجاب را درست رعایت نمیکردند، آیت الله بروجردی رحمه الله عليه میفرمود: «مناسب نیست اهل علم بدون ضرورت، در میان جمعیت و ازدحام داخل شوند، خوب است ملاحظه کنند». امیدواریم خداوند برای یک مشت #شیعه مظلوم، #صاحبشان را برساند؛ زیرا در عالم چنین سابقه نداشته و ندارد که رئیس و #رهبری، از مریدان و لشکرش اینقدر #غیبت_طولانی داشته باشد. چه باید گفت؟
🔹معلوم نیست تا کی! در تمام امتهای گذشته #غیبت مقدر شده است، ولی در هیچ امتی چنین غیبتی با #وقت_نامعلوم و #غیرمقدر اتفاق نیفتاده است. ما #مسلمانها #امتحان خود را با #پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلم و #یازده_امام علیهم السلام در زمان حضورشان پس دادهایم؛ اگر این یکی هم ظاهر میشد، لابد به قربانش میرفتیم! کسانی که در زمان #ائمه علیهم السلام به #بنی_امیه و #بنی_العباس گرایش داشتند، مگر دیوانه بودند؟! آنها از میان دو راه #دین و #دنیا، دنیا و ضد آخرت را اختیار میکردند، و هنوز #مناصب_آنها برای ما عرضه نشده تا #امتحان خود را پس بدهیم.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۷۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم الله عليه و آله:
🔸«أمّا عَلامَةُ المُوقِنِ فَسِتَّةٌ؛ أيْقَنَ باللهِ حَقّا فآمَنَ بهِ، و أيقَنَ بأنّ المَوتَ حقٌّ فحَذِرَهُ، و أيقَنَ بأنّ البَعثَ حَقٌّ فخافَ الفَضيحَةَ، و أيقَنَ بأنّ الجَنّةَ حَقٌّ فاشتاقَ إلَيها، و أيقَنَ بأنّ النّارَ حَقٌّ فظَهَرَ سَعيُهُ لِلنَّجاةِ مِنها، و أيقَنَ بأنّ الحِسابَ حَقٌّ فحاسَبَ نَفسَهُ».
🔹 #نشانه_اهل_يقين شش چيز است: به #حقانيّت_خدا يقين پيدا كرده و لذا به او #ايمان آورده است، و يقين پيدا كرده كه #مرگ راست است، و لذا از آن بر حذر است، و يقين پيدا كرده كه #رستاخيز راست است و از اين رو از رسوايى [در آن روز ] مى ترسد، و يقين پيدا كرده كه #بهشت راست است، و از اين رو مشتاق آن است، و يقين پيدا كرده كه #دوزخ راست است، و از اين رو براى نجات از آن مى كوشد و يقين پيدا كرده كه #حساب راست است، و از اين رو از خود حساب مى كشد.
📕تحف العقول، ۲۰
#پیامبر #پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تفاوت نگاه اسلام و غرب به فرزندآوری (بخش اول)
🔸امروزه #فرزندآوری در کشور ایران به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است. شاید بتوان تغییر باور ایرانیان در مورد فرزندآوری را نتیجه شبیخون فرهنگی غرب دانست. در این نوشتار برآنیم که به بیان تفاوت دیدگاه اسلام و غرب در مورد فرزندآوری بپردازیم.
🔹تشکیل، تحکیم و بهداشت روانی خانواده از دیرباز مورد توجه فلاسفه، پیروان ادیان و اندیشمندان بوده است. در فرهنگ اسلامی، #خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی است که در آن ارزش های اخلاقی، باورهای دینی و هنجارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد. از این رو، #اسلام برای حفظ قداست و ارزش خانواده برنامه ریزی های بسیار دارد و همه تلاش و توان خود را مصروف می دارد تا خانواده برخوردار از استحکام و دوام لازم و به دور از گسست ها باشد.
🔹از مهم ترین برنامه هایی که اسلام برای حفظ قداست و استحکام خانواده در نظر گرفته است، عبارتند از: پاکسازی محیط خانواده و جامعه از آلودگی ها، تشویق نسل جوان به ازدواج، حفظ و رعایت اخلاق، روابط سالم و سازنده بین همسران و تربیت نسل پاک و صالح. بنابراین، استحکام و بهداشت روانی خانواده را عوامل زیادی تعیین می کند. نوشته حاضر با هدف تعیین نقش #فرزند در استحکام و بهداشت روانی خانواده، در صدد است با تبیین مفهوم نوین خانواده در جامعه مدرن، تأثیر فرهنگ غربی بر داشتن فرزند را باز شناساند و با استفاده از آیات و روایات، جایگاه و نقش مثبت فرزند را در خانواده مشخص نماید. #ادامه_دارد...
📕کتاب تقویت نظام خانواده و آسیب شناسی آن، گروه نویسندگان، صص ۳۳۲-۳۳۵
منبع: وبسایت راسخون
#فرزندآوری #فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد