⭕️امام رضا علیه السلام:
🔸«نَحنُ حُجَجُ اللهِ فی خَلقِهِ، و خُلَفاؤُهُ فی عِبادِهِ، و اُمَناؤُهُ عَلى سِرِّهِ، و نَحنُ كَلِمَةُ التَّقوى، والعُروَةُ الوُثقى».
🔹ما #حجّتهاى_خدا هستيم در ميان خلايق، و #جانشينان او در ميان #بندگانش، و #معتمدان او در #اسرارش؛ ما #كلمه_تقوا هستيم و #دستاويز_استوار.
📚كمال الدين، ۶/۲۰۲، إرشاد القلوب، ۴۱۷ كلاهما عن ابراهيم بن ابی محمود
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بحث «نامه اعمال» چه بازتابی در روایات اسلامی داشته است؟
🔹موضوع #نامه_عمل يا «صحيفه اعمال» بازتاب گسترده اى در #روايات_اسلامى دارد كه به عنوان نمونه به چند حديث آموزنده كه هر كدام نكته مهمى را در بر دارد اشاره مى كنيم: در حديثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ دُفِعَ إِلَى الْإِنْسَانِ كِتَابُهُ ثُمَّ قِيلَ لَهُ: اقْرَأْ قُلْتُ: فَيَعْرِفُ مَا فِيهِ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللهَ يُذَكِّرُهُ فَمَا مِنْ لَحْظَةٍ وَ لَا كَلِمَةٍ وَ لَا نَقْلِ قَدَمٍ وَ لَا شَيْءٍ فَعَلَهُ إِلَّا ذَكَرَهُ كَأَنَّهُ فَعَلَهُ تِلْكَ السَّاعَةَ! فَلِذَلِكَ قَالُوا: "يا وَيْلَتَنَا مَا لِهَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا؟!"[۱]» [۲]
🔹[ترجمه روایت:] (هنگامى كه #قيامت برپا شود #نامه_عمل انسان را به دست او مى دهند، سپس به او گفته مى شود: #بخوان! - راوى مى گويد: من عرض كردم آيا آنچه را در آن است مى شناسد - فرمود: #خداوند به او #يادآورى مى كند، هيچ چشم بر هم زدن، سخن گفتن، و برداشتن گام و نه چيز ديگرى كه او انجام داده وجود ندارد، مگر اينكه آنها را به خاطر مى آورد، گويى در همان ساعات انجام داده است و لذا مى گويند: "اى واى بر ما! اين چه #كتابى است كه هيچ كار بزرگ و كوچكى نيست مگر آنكه آن را شمارش و #ثبت نموده است؟!").
🔹در يكى از خطبه هاى #نهج_البلاغه مى خوانيم كه اميرالمؤمنين #امام_علی (علیه السلام) فرمود: «وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمّا اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ اَحْصَاهُ كِتابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قاصِرٍ و كِتابٌ غَيْرُ مُغادِرٍ»؛ [۲] (من از خدا طلب مغفرت مى كنم از آنچه علمش به آن احاطه دارد و كتابش [نامه اعمال بندگان] آن را احصا كرده، علمى كه قصورى در آن نيست و كتاب و نامه اى كه چيزى را فرو گذار نكرده است». در حديثى از #امام_باقر (عليه السلام) چنين آمده است: «وَ لَيْسَتْ تَشْهَدُ الْجَوارِحُ عَلَى مُؤْمِنٍ، اِنَّما تَشْهَدُ عَلَى مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذابِ، فَاَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيُؤْتَى كِتابُهُ بِيَمِينِهِ»؛ [۳] (#اعضاى_مؤمن بر ضد او شهادت نمى دهند، اين شهادت مخصوص كسانى است كه #مستحق_عذابند؛ اما #نامهاعمالمؤمن را به دست راست او مى دهند).
🔹در حديث ديگرى از #امام_باقر (عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال هنگامى كه مى خواهد به #حساب_مؤمن رسيدگى كند #نامه_عملش را به دست او مى دهد، و او را #حسابرس_خود مى سازد و مى فرمايد: بنده من! آيا فلان كار و فلان كار را انجام داده اى؟ عرض مى كند: پروردگارا! آرى، من انجام داده ام، مى فرمايد: من تو را بخشيدم و آن گناهت را [به خاطر #حسنات_فراوانى كه انجام دادى] مبدل به حسنات كردم [در اين هنگام او عارى از هر گناه در ميان مردم ظاهر مى شود] مردم مى گويند: سبحان الله! آيا اين بنده حتى يك گناه نداشته؟ و اين همان است كه خداوند در قرآن فرموده: «فَاَمّا مَنْ اُوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً وَ يَنْقَلِبُ اِلى اَهْلِهِ مَسْرُوراً»؛ [۴] (اما آنها كه #نامه_اعمالشان به #دست_راستشان سپرده شده، #حساب_آسانى خواهند داشت، سپس خوشحال به سوى خانواده خود [در بهشت] مى رود).
🔹در «سنن» ترمذى از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنين نقل شده است كه فرمود: «#مردم در روز #قيامت سه بار [به پيشگاه خداوند يا دادگاه او] عرضه مى شوند: اما در دو عرضه اوّل و دوّم جدال و #عذرخواهى هاست [گاه كوشش مى كنند گناهان خود را متوجه ديگرى سازند و گاه در مقام بيان عذر مى آيند] و اما در عرضه سوّم، #نامههاى_اعمال پرواز مى كند و در دستها قرار مى گيرد، گروهى به #دست_راست و گروهى به #دست_چپ». [۵]
🔹از اين تعبير ضمناً معناى #تطاير_كتب كه در عبارات مختلفى آمده است معلوم مى شود، و آن اينكه #نامههاى_اعمال از محل اصلى (نزد عرش خدا يا علّيّين و سجّين و... كه مركز جمع آورى آنهاست) حركت مى كنند و در #دست_صاحبانشان قرار مى گيرند. اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه #نامه_اعمال صفحه روح انسانى نيست، بلكه آثارى است كه در بيرون وجود او ثبت شده است (دقت كنيد).
پی نوشتها؛
[۱] التفسير، عياشى، چاپخانه علميه، ۱۳۸۰ق، ج۲، ص۳۲۸؛ [۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، چ ۱، ص۱۶۹، (خطبه ۱۱۴)؛ [۳] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۲، ص۳۲؛ [۴] الزهد، كوفى اهوازى، المطبعة العلمية، ۱۴۰۲ق، چ ۲، ص۹۲، باب۱۷؛ [۵] جامع الصحيح سنن الترمذی، دار إحياء التراث العربى، بی تا، ج۴، ص۶۱۷
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اعمال #نامه_اعمال #قيامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ذکر خداوند سبحان در هر حال
🔹در کتاب کافی به نقل از #امام_صادق علیه السلام آمده است: «ثَلاثٌَ لا تُطِیقُها هذِهِ الاْءُمةُ... وَ ذِکرُ اللهِ عَلی کل حالٍ». [١] (سه چیز است که این #امت توان آن را ندارند... تا اینکه میفرماید: و #یاد_خدا در #هر_حال).
🔹و در روایت دیگر میفرماید: «لا أَقُولُ سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُلِلهِ، وَ إِنْ کانَ ذِکرا وَ لکنْ ذِکرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ». [۲] مقصود من گفتن سبحان الله و الحمدلله نیست، هر چند این هم ذکر است، بلکه منظور من #یاد_خدا به هنگام [پیش آمدن] #حلال و #حرام است.
پی نوشتها؛
[۱] من لایحضرة الفقیه، ج۴، ص۳۵۸
[۲] اصول کافی، ج۲، ص۱۴۵
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اوضاع دنیای امروز
🔹ما هم باید در صدد آن باشیم که در #دنیایمردهیامروز و در دنیای آفتزدهی امروز #روحی بدمیم. امروز هم #دنیا دچار #ظلم است، دچار #قساوت است، دچار #تبعیض است. امروز هم #مرگ_فضیلت، عزای بزرگ #آدمیان است.
🔹 #فضیلتها بهوسیلهی #ابزارهای #قدرتهایمادّی سرکوب می شوند؛ #عدالت سرکوب می شود؛ #انسانیّت و #اخلاق سرکوب می شود؛ #خون_انسانها به دست قدرتمندانِ بیمحابا بر زمین جاری می شود؛
🔹ملّت هایی به خاطر غارت زده بودن به وسیلهی قدرت ها، از #گرسنگی جان می دهند. این وضع امروز دنیا است. این هم مثل همان #جاهلیّت دوران قبل از ظهور اسلام است؛ این هم #جاهلیّت است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۱۰/۰۸
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️کامیابی بشریت، در گرو معنویت
🔹 #خانمهای_محترم! خودتان را #تهذیب کنید؛ و #کودکان خودتان را #تهذیب کنید. کودکان خودتان را #اسلامی بار بیاورید، که در #اسلام همه چیز است. خودتان در پناه اسلام و به #اخلاق_اسلامی متخلق بشوید، که همه چیز در #اسلام است. #آقایان محترم! #خانمهای محترمات! ندای اسلام را لبیک بگویید. اسلام برای تامین علف نیامده است!
🔹 #اسلام برای تامین #معنویات آمده است. همهاش فریاد از #مادیات نباشد؛ بر خلاف مسلک اسلام است. #معنویات اگر تحقق پیدا کرد، #مادیات معنوی میشود و به دنبالش هست. #اسلام #مادیات را به تبع #معنویات قبول دارد؛ #مادیات را مستقلًا قبول ندارد. اساس، #معنویات است. یک کشور با معنویاتش کشور است.
🔹[این گونه نیست که] آزاد باشد و هر چه بخواهد بکند، و لو دزدی بکند و لو خیانت بکند. امروز #روز_امتحان است برای شما. برای شما. شما #آزاد شدید، شما #مستقل شدید، آزاد شدید که هر چه بخواهید بگویید؟ و هر چه بخواهید بکنید؟
🔹خیر، #خدای تبارک و تعالی به شما #آزادی عنایت کرد و شما را در این آزادی #امتحان میفرماید ببینیم تا ما چه بکنیم. در این آزادی چه بکنیم؛ با #زیردستان چه بکنیم؛ با #برادران خود چه بکنیم؛ با #خواهران خود چه بکنیم. #آزادیِ_تنها #سعادت ملت نیست، #استقلالِ_تنها سعادت ملت نیست، #مادیتِ تنها سعادت ملت نیست. اینها در پناه #معنویات سعادتند. معنویات مهم است.
🔹بکوشید تا #معنویات تحصیل کنید. علمِ تنها فایده ندارد، #علم با معنویات علم است؛ #ادب تنها فایده ندارد، ادب با معنویات. #معنویات است که تمام سعادت بشر را بیمه میکند؛ و کوشش کنید در تحصیل معنویات. در خلال علم که تحصیل میکنید #معنویات را تحصیل کنید. #دانشگاهها معنویت پیدا بکنند، #مدارس معنویت پیدا بکنند، مکتب ها معنویت پیدا بکنند، تا ان شاء الله #سعادتمند بشوند. خداوند همه شما را سعادتمند کند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استجابت «دعا» چه شرایطی دارد؟
🔸بعضى چنين مى پندارند كه تعبيراتى نظير: «اُدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُم»؛ [۱] (مرا بخوانيد تا [دعاى] شما را #اجابت كنم)، هيچ قيد و شرطى ندارد، و انسان هر #دعايى كه مى كند بايد انتظار داشته باشد كه از لطف خدا به اجابت رسد؛ در حالى كه چنين نيست. در روايات متعدّدى كه از #معصومان (عليهم السلام) به ما رسيده براى #اجابت_دعا شرايط متعدّدى ذكر شده است از جمله:
1⃣ #توبه و پاكى قلب؛ #امام_صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «إِيَّاكُمْ أَنْ يَسْأَلَ أَحَدٌ مِنْكُمْ رَبَّهُ شَيْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى يَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللهِ وَ الْمِدْحَةِ لَهُ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ الْإِعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ وَ التَّوْبَةِ ثُمَّ الْمَسْأَلَةِ»؛ [۲] (مبادا هيچ يك از شما از خدا درخواستى كند، مگر اينكه نخست #حمد و ثناى او را بجا آورد، و درود بر #پيغمبر و #آلش بفرستد، سپس به #گناه خود نزد او اعتراف [و توبه] كند سپس #دعا نمايد).
2⃣ديگر اينكه #دعا_كننده بايد در پاكى زندگى خود به ويژه پرهيز از #غذاى_حرام و #كسب_حرام بكوشد، همان گونه كه #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمود: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُسْتَجَابَ دُعَاؤُهُ فَلْيُطَيِّبْ مَطْعَمَهُ وَ مَكْسَبَه»؛ [۳] (كسى كه دوست دارد #دعايش مستجاب گردد بايد غذا و كسب خود را از #حرام پاك كند). در حالى كه بسيارى از مردم به هنگام دعا نه توبه مى كنند و نه از غذاهاى آلوده يا مشكوك پرهيزى دارند، باز هم اجابت تمام دعاهايشان را انتظار مى كشند.
3⃣نيز از شرايط دعا، تلاش و كوشش در مسير #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر است؛ آنها كه شاهد #مناظر_گناه هستند و عكس العملى نشان نمى دهند، نمى توانند انتظار #استجابت دعا داشته باشند، همان گونه كه در حديثى از #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه وآله) آمده است: «وَ لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللهُ شِرَارَكُمْ عَلَى خِيَارِكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَهُمْ»؛ [۴] (بايد #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر كنيد، و گرنه خداوند #بَدان را بر #نيكان شما مسلط مى كند، آن گاه هر چه #دعا كنید مستجاب نخواهد شد).
🔹در حديث آمده است كه: «شخصى نزد #اميرالمؤمنين (عليه السلام) آمد و از #عدم_استجابت دعايش شكايت كرد و گفت: با اينكه خدا فرموده #دعا كنيد من اجابت مى كنم، پس چرا ما دعا مى كنيم و به #اجابت نمى رسد؟ حضرت در آن حديث #هشت_شرط براى استجابت دعا بيان فرمود كه بخشى از آن در احاديث بالا آمده است. [۵] [۶]
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۹۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دعا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جواد عليه السلام:
🔸«مَن لَم يَعرِفِ المَوارِدَ أعيَتْهُ المَصادِرُ».
🔹كسى كه #راه_ورود به كارى را نشناسد، #راه_برون_شدن از آن درمانده اش مى كند.
📕بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۴
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد