⭕️فیوضات مشاهد مشرفه
🔸حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔹این #امامزادهها و #مشاهد_مشرفه و #عتبات_عالیات را که ما شیعیان در اختیار داریم، دیگران از اینگونه فیوضات محرومند. اگر کسی بتواند کرامات و معجزاتی را که از ضرایح آنها صادر شده جمعآوری کند، کتابهایی از کرامت و معجزه تألیف خواهد شد.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۰۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ علی اکبر (ع) وارث صفات نبوی
🔷 #حضرت_علی_اکبر (ع) #وارث_صفات_نبوی است و صفات خَلق، خُلق و منطق را از پیامبر به ارث برد. #امام_حسین (ع) میفرمود: پسرم؛ تجلی وجود جدم را آنقدر در تو آشکارا میبینم که هرگاه دلم برای او تنگ میشود به تو مینگرم. ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری از راه میرسد و زمین مشتاقانه در انتظار هدیهای الهی است. ملکوتیان بی صبرانه در تدارک برگهای از مصحف وجود پیامبر بر دفتر گیتی هستند. #علی_اکبر (ع) پسر ارشد امامحسین(ع) چشم به جهان میگشاید و عالم را به نور خود روشن میسازد.
🔷در توصیف عظمت او همین بس که #امام_زمان (عج) زائر اوست و در رثای او چنین سخن میگوید: «سلام بر تو ای علیاکبر، اول فدایی از بهترین نسل ابراهیم خلیل. شهادت میدهم که تو از هر کس أولی به خدا و رسولش هستی و خداوند ما را به زیارت تو و رفاقت جد و پدر، عمو، برادر و مادر مظلومهات، موفق بدارد. من از دشمنان و کشندگان تو بیزارم و از خداوند میخواهم با تو در نعیم ابدی بوده و همیشه از دشمنانت دور باشم. سلام و رحمت خدا بر تو باد». [۱] #حضرت_علی_اکبر (ع) تجدید نسخهای از وجود خاتم انبیاء (ص) بر آفاق بود و از اینرو آن حضرت را «أشبَهُ النّاسِ خَلقاً و خُلقا و مَنطِقاً بِرَسولِ؛ [۲] از نظر #صورت، #سیرت و #سخن_گفتن، شبیه ترین مردم به #پیامبر (ص)» دانستهاند. از این کلام در مییابيم که #حضرت_علی_اکبر (ع) از رسول خدا سه ويژگی #خَلق، #خُلق، و #منطق را به ارث بردهاند:
💠علی اکبر (ع) وارث صفت خَلق
🔷بی تردید #پیامبر_اکرم (ص) از نظر جمال و زيبايی، بهترين فرد جامعه بوده است، و زيباترين حسن جمال را دارا بوده است. نقل کردهاند که کسی بهتر و زیباتر از رسول الله (ص) ندیده بود. گویا خورشید در صورت مبارکش نمایان بود. [۳] همچنان که مرحوم طبرسی در معرفی #رسول_خدا از قول هند بن ابی هاله چنين مینگارد: #پيامبر (ص) بسيار بزرگوار و با شخصيت بود، چهره اش چون ماه شب ۱۴ ميدرخشيد، رنگ رخسارش روشن و شاداب و پيشانيش گشاده و بلند بود، ابروانى كمانى و ظريف و پيوسته داشت، محاسنی انبوه داشت و گونه اى صاف، چشمانش سياه و...، دندانهايش سپيد و زيبا و از هم گشاده بود. [۴] #علی_اکبر (ع) نیز حسن جمال و زیبایی را از پدربزرگ خود به ارث برده بود.
💠علیاکبر (ع) وارث صفت خُلق
🔷خداوند متعال که همه چیز در برابر او کوچک و ناچیز است، #خلق و خوی #پیامبر (ص) را در #قرآن_کريم، چنين توصیف ميکند: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و به راستی تو #اخلاق_عظيم و برجستهای داری». [قلم، ۴] آری، #پیامبر که تربيت يافته ذات ربوبی بوده باید دارای چنین اخلاق پسندیدهای باشد، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «خداوند عزوجل پيامبرش را تربيتى نيکو كرد؛ چون تربيت او را تكميل نمود فرمود: و به راستی تو اخلاق عظيم و برجستهای داری». [۵] اگر پیامبر قلههای #اخلاق را فتح نکرده بود هرگز نمیفرمود: «من برای تکميل ارزشهای اخلاقی مبعوث شدم». [۶] وجود مقدس #علی_اکبر (ع) نیز این ویژگی منحصر به فرد را از پدربزرگ خویش به ارث برد و صاحب #خُلق_عظیم گشت.
💠علی اکبر (ع) وارث صفت منطق
🔷رفتار اجتماعی نیکو و برخورد مناسب با اطرافیان، که ثمره تفکر سلیم است، از جمله آموزه های اسلام میباشد و #پیامبر_اکرم (ص) #بهترين_الگوی_عملی در اين مساله مهم هستند. با تأمّل در تاريخ اسلام و روايات، به اين امر مهم در حیات رسول گرامی اسلام (ص) پی میبریم ولی خداوند متعال در قرآن کريم پيرامون منطق نبوی توصیفی دارد که هر کسی را توانایی دستیابی به چنين منطقی نیست: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد». [نجم، ۳] علامه طباطبايى در تفسیر اين آيه چنين مینگارد: «مقصود از كلمه «هوى» هواى نفس و رأى و خواسته آن است. جمله «ما ينطق» مطلق است و در آن، نطق، به طور مطلق نفى شده است. مقتضاى اين اطلاق آن است كه #هواى_نفس از مطلق سخنان پيغمبر نفى شده باشد». [۷] #حضرت_علی_اکبر (ع) این صفت ویژه را نیز از #خاتم_الانبیاء (ص) به ارث برده و صاحب نطقی مبرّا از هوای نفسانی بود. این که امام حسین(ع) فرزندش #حضرت_علی_اکبر (ع) را از سه منظر (خَلق، خُلق و منطق) به رسول خدا (ص) تشبيه کردند، حاکی از مقام والای حضرت علی اکبر (ع) است که زبان از توصیف آن لال، قلم از نگارش آن شکسته و کُمیت عقل آدمی از درک حقیقت آن لَنگ است. سلام بر تو ای صدیق و شهید بزرگوار و سید پیشتاز که با سعادت زیستی و با شهادت درگذشتی و از دنیا جز عمل صالح بهرهای نگرفتی و در زندگی جز به سودای پر سود آخرت نپرداختی.
پی نوشتها
[۱] بحارالانوار ج۹۸ ص۲۶۹
[۲] لهوف ص۶۷
[۳] فتح الباری ج۶ ص۵۷۳
[۴] مكارم الأخلاق ص۱۲
[۵] کافی ج۱ ص۲۶۶
[۶] مجمع البيان ج۱ ص۵۰۰
[۷] الميزان ج۱۹ ص۲۷
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حضرت_علی_اکبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انزواى معنويت و اخلاق انسانى
🔹امروز اگر در دنيا #ظلم و سلطه وجود دارد و #تمدن_خشن_غربى، دنيا را از فضاى خشونت و ظلم و زورگويى و ناحقگويى - تسلط قدرتها بر ملتها، غارت اموال ملتها به وسيلهى مراكز جهانى - پر كرده است، اينها به خاطر #انزواى_معنويت و اخلاق انسانى است.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۱/۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️چرا #جمهوری_اسلامی با #حکومت_اسرائیل مخالف است و این ضدیت چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔶 #اسرائیل رژیمی است وابسته به جریانی که سالیان سال دغدغه تأسیس آن را داشته است. این جریان که ریشه در اندیشههای برخی #افراطیون_یهودی دارد، تحت عنوان #اندیشههای_صهیونی مشهور است. بر این اساس #رژیم_جعلی_اسرائیل آرمان اندیشمندان صهیونیسم در طول تاریخ بوده است، تاریخی که ریشههای آن را میتوان در #تشکیلات_فراماسونری جستجو نمود.
🔷بخشی از سؤال به این مطلب ارتباط داشت که #مخالفت_ایران با #نظام_جعلی_اسرائیل چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد. این بخش ممکن است دو مفهوم داشته باشد، اول اینکه این امر چه مسائلی را در سر راه جمهوری اسلامی ایران قرار میدهد و چه وجه مثبت یا منفی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، و دیگر اینکه این امر چه تأثیری بر نظام جعلی اسرائیل دارد. برای بخش اول میتوان گفت #مخالفت_ایران با #اسرائیل هماره #جعلی_بودن این نظام را خاطر نشان خواهد کرد و خطر این تفکر را برای جهان اسلام خاطر نشان خواهد کرد؛ دیگر اینکه #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان #پرچمداردفاعازمظلومان و آزادیخواهان جهان اسلام، یا به تعبیری ملجاء و پناه مظلومان خواهد بود.
🔷اگر چه ممکن است این امر آسیبهایی را نیز برای نظام اسلامی ایجاد کند، آسیبهایی که ممکن است در هر مخالفت با ظلم، ایجاد شود. به عنوان نمونه میتوان به سیاستهای تحریمی که برخی کشورهای تحت سلطه فکری، اقتصادی و سیاسی صهیونیستها، علیه ایران اعمال میکنند، یا حتی سازمانهایی که به این امر میپردازند. که اگر نگوییم در برخی موارد موجب پیشرفت جامعه ایران شده، حداقل در مسیر استقلال ایران در ابعاد مختلف سهم قابل توجهی داشته است.
🔷اما در بخش دیگر که این امر چه تأثیری در #نظام_جعلی_اسرائیل داشته است، میتوان گفت، این مخالفت باعث شده #رژيم_صهیونیستی یکی از متحدان اصلی خود در خاورمیانه را از دست بدهد، جدای از اینکه، این مخالفتها، اسرائیل را هماره با #بحران_مشروعیت مواجه کرده است و نیز توانسته سلطه بلامنازعی را که #اسرائیل به دنبال بود بر سراسر جهان، به خصوص جهان اسلام ایجاد کند شکسته و #هیمنه_پوشالی این نظام جعلی را بشکند و به جنبشهای اسلامی القا کند که میتوان با این رژیم مخالفت کرده و این نظام جعلی را به چالش کشید، که نمونه آن را در شکست مفتضحانه اسرائیل از حزب الله و حماس شاهد می باشیم. اگر نگوییم علت اصلی پایداری و موفقیت گروههای مقاومت فلسطینی و لبنانی علیه اسرائیل، پایداری ملت ایران در مخالفت با اسرائیل بوده، حداقل باید گفت یکی از عمدهترین این دلائل بوده است.
منبع: پرسمان
#اسرائیل #صهیونیسم #رژيم_صهیونیستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش اول)
🔷 #علمای_شيعه به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از #غيبت_كبری امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت #وظايف_امامت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری مینمايند. اگر چه در دوران حضور امامت (تمام ائمه) عدهای به نام اصحاب و شاگردان ائمه، گروهی از علمای شيعه را تشكيل ميدهند، افرادی چون كميل بن زياد، و ابی حمزه ثمالی و زرارة بن اعين و ابن ابیعمير، بكير بن اعين، علی بن يقطين، جابر بن يزيد الجعفی، فضيل بن يسار...، [۱] و اصحاب ائمه ديگر كه در حفظ و تبليغ دين نقش داشتهاند، طبقهای از علمای شيعه دين محسوب ميشوند. چون در حفظ دين در عصر ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ نقش داشته و از طرف ائمه ـ عليهم السّلام ـ نيابت و مأموريت تبليغ را داشتهاند. [۲] امّا در اين نوشتار منظور از علمای شيعه، #حافظان_دين، #علمای #دوران_غيبت_كبری است، كه در #حفظ_تشيع نقش بسيار اساسی و برجستهای را ايفاء نمودهاند. #علمای_شيعه در اين دوره در ردههای مختلف، به #حفظ_دين همت نمودهاند كه به اختصار به برخی از اين موارد اشاره مينماييم. بنابر نص #امام_زمان (عج) #علمای_شيعه بطور عموم، از طرف آن حضرت عهدهدار مسئوليت #حفظ_شريعت و #ارزشهای_دينی بوده و هستند، «و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله عليهم...»؛ [۳]
🔷با اين توقيع، #حفظ_دين و اصالت آن، كه در #مذهب_تشيع نهفته است به عهده #علمای_طراز_اول قرار گرفت. طبقهای از #علمای_اسلام كه در حفظ دين مسئوليت داشته و ايفای نقش نمودهاند، طبقهای بودهاند كه با #ابزارهای_عقلانی و #استدلالی، #فلسفی، #كلامی و #جدلی به #حفظ_دين_اسلام همت نمودهاند؛ علمايی همچون ابن هشام، خواجه نصير طوسى، ميرداماد، ميرفندرسكي، ملاصدرا، علامه طباطبايى، شهيد مطهری و... [۴] #طبقهای_از_علما نيز با ايفای نقش در #عرصه_تبليغ_دين تكاپو كرده و دين اسلام و احكام آن را، در نسلهای مختلف زنده داشتهاند، كه كار اينها از دو طبقه فوق سختتر بوده است، چون تمام دستاوردهای طبقات پيشين، اعم از مراجع تقليد و محققان و مؤلفان، توسط اين طبقه به زبان عاميانه و عرفی و كارآمد به مردم منتقل شده است. اينها مروجين و حافظان شريعت اسلامی بودهاند. #دين_مبین_اسلام دين ارزشمحوری و ارزشمداری است، يعنى همواره آنچه را كه در دين ملاك و معيار عملكرد است #ارزشها هستند، ارزشهای اخلاقی، و ارزشهای درونی و بيرونی، مانند #تقوا و #اخلاص، و #ايمان و دوری از معاصی كبيره و صغيره، به تصريح قرآن ملاك برتری انسانها در پيشگاه خداوند فقط تقواست [۵] و #علمای_اسلام با #تقوامحوری توانستهاند كاركرد مثبت داشته باشند.
🔷 #عمل_به_واجبات و #احكام_شرعی به عنوان تكليف فردی و حقوق اجتماعی كه اجزای پديدآورنده و اركان و ساختار تقوا هستند، توسط #علمای_اسلام و طبقات مختلف #روحانيت از #عصر_غيبت_كبری تا حال حاضر، به مردم و رگههای اجتماعی، مانند واكسنهایی تزريق شده و در فرآيند فرهنگ سازی، فرهنگ غالب و چهره و نمای ظاهری، #فرهنگ_شيعه را شكل داده است. برای نمونه عزاداری برای معصومين و سيدالشهداء به صورت يك فرهنگ عمومی درآمده است؛ اكنون بايد پرسيد كه اين فرهنگ عمومی چگونه به وجود آمده است؟ چنانكه به تاريخچه عزاداری و فرهنگ آن نگريسته شود، #نقش_علمای_شيعه در به وجود آمدن اين ارزش دينی و تبديل آن به عنوان يك فرهنگ عالی شيعه روشن خواهد شد. [۶] ساير امور مذهبی و ارزشی هم اينگونه بوده است، جزئيات زندگی يك فرد كه در آن نمادهای فرهنگ شيعه به عنوان ارزش مطرح میباشد، توسط علمای شيعه در فرهنگ مردم جای گرفته است. سلام گفتن و آغاز كردن ديدار و ملاقات با واژه سلام، يك فرهنگ دينی ارزشمند است، چنانكه روايات وارده و آيات قرآنی مربوط به اين جزئيات فرهنگی را بررسی كنيم، به اين حقيقت ميرسيم كه نقش آنان كه اينگونه فرهنگها را در زندگي روزمره مردم جاری كردهاند چه مقدار برجسته است. #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] شيخ مفيد، الاختصاص، چ ششم، جامعه مدرسين، ۱۴۱۸، ص ۸
[۲] دكتر ابوالقاسم گرجی، تاريخ فقه و فقهاء، چ اول، سمت، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰ ـ ۱۲۷
[۳] شيخ صدوق، اكمال الدين، چ سوم، مدرسين ۱۴۱۶، ج ۲، ص ۴۸۴
[۴] ر.ك: شهيد مطهری، پيشين، ص ۴۱۸
[۵] ان اكرمكم عند الله اتقاكم...؛ حجرات، ۲۱
[۶] ر.ك: رضا مختاری، سيمای فرزانگان، چ چهارم، ناشر دفتر تبليغات، ۱۳۷۱، ص ۳۱، كه به تفصيل داستانهايی از پرهيزكاری و اخلاص علما در راه حفظ و ترويج دين بيان شده است.
✍امیرعلی حسنلو
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#علما #عالم #علمای_شیعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ وَ باطِلٍ أَوْرَثَهُ اللهُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ.
🔹هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق، ذلّت نصيبش نمايد.
📕شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۳۰۹، ح ۵۳۶
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از صدا و سیمای مرکز قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیون همدیگر نباشیم؛
والله بعد از مرگ پشیمان میشویم ...
به یاد عالم ربانی مرحوم آیت الله علوی گرگانی
🆔 @qomirib
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش اول)
💠تعريف شخصيت
🔷 #شخصيت، مجموعه سازمان يافته ای از خصوصيات جنبه های مختلف وجودی انسان (بدنی، عقلی، عاطفی اخلاقی، اجتماعی و دينی) است؛ [۱] البته تجارب شخصی، تفاوت های فردی و برخی عوامل ديگر باعث ميشود که افراد نسبت به هم متمايز باشند. عوامل تحريک و تکوُّن شخصيت: [۲] عوامل مؤثر در شکلگيری و تحول شخصيت فرد به شرح ذيل است: ۱) فطريات (ادراکات) شناخت های فطری که شامل تحريکات و گرايش های فطری، ميل های غريزی (جنبه حيوانی انسانی) و فطری (جنبه انسانی انسان) است. ۲) وراثت و غدد درون ريز و هورمون ها؛ ۳) محيط و تربيت و تغذيه (محيط جغرافيايی، محيط زندگی و معاشرتی، محيط آموزشی، محيط مذهبی)؛ ۴) گذشت زمان (سن)؛ ۵) اختيار و اراده آزاد (که مهمترين جزء به حساب می آيد).
💠اسلام و توازن و عامل اصلی عدم توازن
🔷يکی از مزايايی که در #تعاليم_مقدس_اسلام از اهميت و ارزش خاصی برخوردار است و ميتوان آن را به عنوان يک شعار و #شاخص_برجسته و نمايی برای اين آئين آسمانی تلقی کرد، مسئله توصيه به #تعادل، #توازن و اقتصاد و #ميانه_روی در تمام امور است [۳] و اين امر مورد تأييد و تأکيد قرآن، احاديث و گفتارهای فرزانگان دين و دانش است، که با واژه های قسط، عدل، وسط، اقتصاد، وزن و استقامت در روايات و آيات ما آمده است و #عدم_تعادل_شخصيت، رشد سرطانی يک بعد شخصيت را به همراه دارد. عامل اصلی عدم تعادل شخصيت و نابهنجاری رفتاری، بيگانگی از خود فطری (ملکوتی) و تمرکز قوای روحی و عقلی برای اشباع و ارضاء تمايلات غريزی (ناسوتی، نفس اماره) میباشد. [۴]
💠تربيت و پرورش دينی برنامه تعادل ساز
🔷تنها راه رسيدن به #تعادل و #توازن در تمام ابعاد شخصيت، پذيرش و تن دادن به #تربيت و #پرورش_دينی است. همان چيزى که انبياء عليهم السّلام به خاطر آن مبعوث شده اند، و همان چيزى که خطر يک بعدی بودنش را بارها و بارها بزرگان دين به مسلمانان گوشزد کرده اند؛ مثلاً زمانی که مردم گوشه گيری اختيار کردند و مشغول عبادت شدند، #رسول_خدا (ص) سريع مردم را به مسجد فراخواندند و آنان را با اين انحراف (تک بعدی بودن) آگاه ساختند و فرمودند من گوشه گيری را دوست ندارم؛ ازدواج ميکنم، در جامعه حاضر ميشوم، غذا ميخورم و... #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] اشرف جودت، تقی علی، نقش عادت در تربيت اسلامی، موسسه انتشارات امير کبير، ۱۳۷۸، ص ۹۱
[۲] مصباح يزدی، محمد تقی، جامعه و تاريخ، نشر سازمان تبليغات اسلامی، ۱۳۷۲، ص ۱۷۲، با کمی تغيير
[۳] حجتی، سيد محمد باقر، مسائل تربيتي اسلام، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۷، ص ۱۸۴
[۴] هاشمی، سيد مجتبی، تربيت و شخصيت انسانی، مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه، ۱۳۷۲، ج ۱، ص ۲۰۵ با کمی تغيير
نویسنده: محمدحسین قدیری
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#شخصيت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معجزه جاوید
🔹از مختصات اسلام این است که دارای معجزه خالده (قرآن) است که در همه وقت و همه جا و در دسترس همگان است، به خلاف معجزه حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام که به دست خود آنها و در زمان آنها بود، و اکنون در دست پیروان آنها هم نیست.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از مدگرايی تا نابودی جامعه
🔷 #مد و #مدپرستی را به صورتهای گوناگون ميتوان مورد بررسی قرار داد، ولی سعی شده است كه #مدگرايی در سير خطی مشخص، كه در بالا به آن اشاره شده است مورد بررسی قرار گیرد. شكل گيری طبقات جديد اجتماعی و اقتصادی در كشورمان، به همراه جداسازی طبقاتی، فرهنگی، مصرف گرايی، رفاه زدگی و #تجمل_پرستی، و رويكرد به آنچه كه طی ساليان آغازين انقلاب اسلامی مذموم شمرده ميشد، در جامعه رشد و نمو يافت و در اشكال مختلف بروز كرد. رشد بی رويه واردات خارجی و تبليغات لجام گسيخته برای مصرف آنها، جوی را در كشور حاكم ساخت كه ما را فرسنگها از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی دور ساخت. در هر حال رشد قارچ گونه #مدگرايي و به دنبال آن تجمل پرستى و #اشرافيگری در جامعه و نمود عينی آن در همه سطوح اجتماعی را، ميتوان يكی از آثار #شبيخون و #هجمه_فرهنگی عليه انقلاب اسلامی دانست و #گرايش_شديد_جوانان به پديده مد و #مدپرستی، متاثر از اين امر است.
🔷توليد و عرضه انواع لباسهای وارداتی و داخلی با عكسهای مبتذل، جملات مستهجن، شكلهای نامانوس با فرهنگ پوششی ما، همراه با مدلهای موی عجيب و غريب، به يكباره بازار داخلی و بوتيكها را اشباع كرد و #افراد_مدپرست و مقلد، با پوشيدن اين قبيل لباسها، #اصالت و هويت خويش را به بازی گرفتند. در اينجا اين سؤال به ذهن ميرسد كه آيا فروشندگان كالاها هر نوع كالا و لباسی را ميتوانند وارد كنند؟ تاسيس مناطق آزاد تجاری، رواج آنتن های ماهواره و انواع فيلم های مبتذل و همراهی بسياری از نشريات، عملا نقش مهمی در ترويج مدپرستی داشته است. مد و #مدگرايی را ميتوان در منازل، شركتها، ادارات و وزارتخانه ها و در وسايل و ابزارهايشان مشاهده كرد كه اين باعث #تجمل_گرايی و توجه بيش از حد به زرق و برق دنيا ميشود. اين عمل، تحريك شهوات، خيالبافی، در روِيا زندگی كردن، اسراف، بی عاطفه بودن و ظلم و خيانت را به همراه دارد.
🔷با رواج اين فرهنگ، عده ای به درآمد بالا دست می يابند و هر روز زندگی و وضع مالی خود را بهتر و مجلل تر ميكنند و عده ای تنها در آرزوی آن ميمانند و اين باعث فاصله گرفتن افراد جامعه از هم و بيشتر شدن #شكاف_طبقاتی ميشوند و فاصله طبقاتی، #جامعه را رو به زوال و نابودی ميكشاند. بنابراين يكی از مواردی كه ميتواند #جامعه و ارزشهای مسخ شده جامعه را دوباره #احيا كند، پشت كردن به فرهنگ مدگرايی و تجمل گرايی است. توجه به اين نكته لازم است كه روح و نفس انسان، تنوع طلب است، و اگر بخواهيم اين #نفس را رها كنيم، مسلما به سويی ميرويم كه با بينش الهی و معنوی - كه انسان را به سوی صلاح و رستگاری هدايت ميكند - منافات دارد. از اين رو آگاه سازی #نسل_جوان و #دادن_الگوهای_مناسب به آنان، يك وظيفه عمومی است و بايستی در جامعه ما جدی گرفته شود.
نویسنده: زهرا اكبری نژاد
منبع: وبسایت راسخون
#مد #مدگرايی #مدپرستی #تجمل #تجمل_گرایی #تهاجم_فرهنگی #جوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش دوم)
💠برنامه رشد متوازن ابعاد شخصيت (۱)
1⃣ #روح_علمی: [۱] روح علمی، بعد حقيقت جویی فطری انسان (بی غرضی، بی تعصبی و پذيرش حق) را در انسان پرورش ميدهد. #اسلام علمی را که مانع رشد و کمال شود، و حجاب از شناخت و معرفت خدا و نفس شود را مانع پرورش نفس ميشمارد.
2⃣ #تفکر: [۲] باعث شکوفايی عقل ميشود، در #اسلام به مسأله #تفکر بسيار سفارش شده است؛ #قرآن_کریم ميفرمايد: وقتی از #اهل_دوزخ میپرسيم که چه چيز شما را به اينجا کشانيد، ميگويند: ما درِ #عقل را به روی خود بستيم. (تفکر در خلقت، در تاريخ، در خود و پرهيز از تقليد کورکورانه)
3⃣ #تقوا و #تزکيه: [۳] باعث پرورش و تقويت اراده انسان ميشود. انسانی که دنبال هوا باشد، به فرمايش امام علی عليه السلام همانند اسب سواری است که اسبش چموشی ميکند و اختيار را از دست او گرفته، و #تقوا را به اسب رام که سوارکار اختيارش را دارد تشبيه کرده اند. #وجه_امتياز_انسان و حيوان به #اختيار_انسان است و نظام پاداش و تنبيه و وعده و وعيد الهی هم اينجاست که مفهوم پيدا ميکند و هر چه قدر قدرت اراده قوی باشد، انسان در اختيار طرف خير محکم تر است.
4⃣ #عبادت: [۴] باعث تقويت عشق و علاقه معنوی و ايجاد حرارت ايمانی در انسان ميشود. مثلا به ابعاد سازندگی #نماز دقت کنيد (درس مسالمت جويی، هدفداری، رعايت حقوق، ضبط و کنترل نفس و کنترل احساسات، توجه به نظم و دقت و...).
5⃣ #جهاد: [۵] عامل اصلاح اخلاق و نفس است. #جهاد مثل ازدواج، عامل جايگزين برای پرورش بعدی از انسان ندارد؛ آدم جهاد رفته و جهاد نديده از نظر روحيه يکسان نيستند. پيامبر اکرم (ص) در حديثى ميفرمايند: #جهاد عامل اصلاح و اخلاق و نفس است. ايشان فرمود که: جهاد نکرده يا کسی که آرزوی جهاد را در سر نپرورانيده باشد، در روحش شعبه ای از نفاق است.
6⃣ #معاشرت با ديگران: [۶] بعد عاطفی انسان را تقويت ميکند که در معاشرت انسان از ديگران مخصوصاً محبوبان بيشتر اثر ميگيرد و صفات محبوب و کسی که مورد علاقه فرد است را کسب ميکند. اين علاقه بالاترين و بزرگترين عامل در تغيير انسان است. (تقويت بعد عاطفی، اجتماعی و...)
7⃣ #کار: [۷] قوه خيال را تمرکز ميدهد، ذهن را منطقی ميکند، کار اگر مورد علاقه انسان باشد استعداد، ابتکار و خلاقيت را نيرومند ميکند و تأثير فراوانی بر شخصيت فرد ميگذارد. ولی متأسفانه به اهميت آن کم توجه شده است، کار، به قلب خشوع ميدهد، حرمت اجتماعی به انسان می بخشد، کار ميتواند بر تربيت انسان (ابعاد وجودی او) اثر بگذارد و انسان هم ميتواند بر کار اثرگذار باشد. (رابطه دو طرفه بين پرورش استعدادها و کار وجود دارد) پيامبر اكرم (ص) به کسی که بی جهت بيکار بود فرمودند: از چشم من افتادی. #ادامهدارد...
پی نوشت ها:
[۱] مطهری، مرتضی، جلوه های معلمی، انتشارات مدرسه، وزارت آموزش و پرورش
[۲] همان، ص ۲۸۵ ـ ۲۸۷، با تغيير و اضافه
[۳] همان
[۴] همان
[۵] همان
[۶] همان
[۷] همان
نویسنده: محمدحسین قدیری
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#شخصيت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معرفت و اعتقاد به امام غایب
💠به مناسبت ولادت با سعادت قطب عالم امکان، #حضرت_ولیعصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف
🔷حضرت آیتالله بهجت قدسسره: معرفت و علم به اینکه [حضرت حجت علیهالسلام] سخن مرا پیش از شما میشنود؛ «لَا فَرقَ بَینَکَ وَ بَینَها، إلّا أنَّهُم عِبادُکَ؛ میان تو [ای خدا ] و آن بندگانت [اهلبیت علیهم السلام] فرقی نیست، جز آن که آنان بندۀ تواند»؛ [۱]. اگر کسی به چنین اعتقادی برسد، دیگر امام، نسبت به او غایب نیست! [۲]
پی نوشت ها:
[۱] مفاتیح الجنان، اعمال مشترکه ماه رجب
[۲] اهل بیت علیهم السلام به دلیل شدت اتصال و تقرب به خداوند مظهر صفات و اراده الهیاند. از این رو با اذن و خواست خداوند، همه اوصاف الهی جز اوصاف مربوط به مقام الوهیت در ایشان متجلی شده است.
📕زمزم عرفان، ص٣٩٧
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش دوم)
🔶 #علمای_شيعه به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از #غيبت_كبری امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت #وظايف_امامت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری مینمايند.
💠معنويت
🔷 #معنويت در #دين_اسلام و در انديشه علمای شيعه كه از ائمه الهام گرفتهاند با ارزشترين حالات انسانی است. #علمای_شيعه بر محور دينداری و دين محوری و دينمداری، #معنويت را از راههای مختلف به مردم آموخته و در فرصتهای به دست آمده القاء نمودهاند. #حالات_معنوی و سير سلوك #علمای_اسلام بسيار خواندنی است و حالات روحی و معنوی مردم تحت تأثير معنويت آنها، اگر بازگويی شود، شيرينترين و جذابترين داستانهاست كه بازگو كردن آنها خود به لحاظ برخورداری از بار عظيم معنوی، تحولی عظيم در باطن و روح انسان به وجود میآورد. حالات عرفانی فقها و عرفای شيعه جذابيتی خاص دارد و نیز حالات عرفانی كه به عرفا دست ميدهد. #علما با #قدرت_معنوی حاصله از سلوك الهی كرامات زيادی داشتهاند، چنانكه در حالات بزرگانی چون علامه مجلسى، مقدس اردبيلی، فيض كاشانی، سيدعلی قاضی، آخوند همدانی، نخودكی اصفهانی، علامه طباطبايى و امام خمينی (رضوان الله عليهم اجمعين) كراماتی بسيار معنوی وجود دارد كه بعضاً از رموز عرفان محسوب شده و قابل عرضه در بين خواص ميباشد. [۱]
🔷بنابراين #علمای_شيعه به تمام معنا و با تمام همت خويش از #دين حفاظت نمودهاند و هويت شيعه را از هر گزندی پاسداری نمودهاند. هر جا احساس ميشد، شبههای نسبت به #حريم_شيعه و اصول مسلم آن مانند: امامت وارد ميشود، علما دست به قلم شده و يا زبان به سخن گشاده و گاهی اگر نياز بوده است دست به سلاح برده و از هويت و اساس دين دفاع نمودهاند. نمونههای برجسته از اين حركتها كه در راستای دفاع و اهتمام برای حفظ دين و دينداری و دين محوری بوده است در تاريخ بيشمار است. [۲] اگر اين سلسله از علمای اسلام و شيعه را از صفحه تاريخ اسلام حذف كنيم، و تمام آثار به جای مانده از آنها را نيز حذف كنيم، با خلأ عظيم فكرى و فرهنگى روبرو خواهيم شد، و علاوه بر اين اگر اين تلاشهای بیمنت علمای اسلام از آغاز غيبت كبری تا عصر حاضر نبود، تمام دستاوردهای امامت از بين ميرفت؛ و اگر ما تلاش #دشمنان_شيعه را برای نابودی تشيع در نظر بگيريم، و تشيع را بدون سلاح و دفاع علماء در برابر اين تهاجمات گسترده ملاحظه كنيم، جايگاه كاركرد علمای اسلام برای ما روشن خواهد شد.
🔷مجاهدتهای شيخ مفيد در مقابل دشمنان سرسخت اهل بيت، مبارزات شهيد اول و شهيد ثانی و آزار و اذيتهايى كه آنها تحمل كردند و زحمات خواجه نصيرالدين طوسى و زحمات طاقت فرسای علامه حلی و حضورش در دربار ايلخانان و دفاع از ماهيت شيعه و تأليفات گرانسنگ تمام علما كه هر يك از اين تأليفات در جاى خود يك خلأ اساسی و يك شبهه گسترده را از دامن شيعه زدوده و تشيع را كه ميرفت در عرصه تاريخ به نابودی كشيده شود، نجات داده است. كتابهايی چون النقض و اكمال الدين در دفاع از شيعه و امامت نوشته شده است. [۳] مجموعهای با ارزش و دائرة المعارف عظيم شيعه توسط علمای عاليقدری چون علامه مجلسى تأليف شده است (بحارالانوار)؛ به فرمايش حضرت آيت الله شبيری، مجلسى از نوادر بسيار برجسته و اَعلم علمای شيعه ميباشد.[۴] اگر فقدان اين همه #خدمات_فرهنگی را در نظر بگيريم و امروز جامعه خويش را عاری از اين ثروتهای غنی فرهنگی و خدمات خالصانه فرض كنيم، جايگاه و وجود #علما، در عرصه فرهنگ و تاريخ تشيع برای ما روشن خواهد شد. #ادامهدارد...
پی نوشت ها
[۱] ر.ك: علی مقدادی اصفهانی، نشان از بینشانها، چ پنجم، مشهد، آداب، ۱۳۷۳، ص ۱۴؛ و ر.ك: حسينعلی راشد، فضيلتهای فراموش شده، چ پنجم، تهران، اطلاعات، ۱۳۷۲، ص ۳۱؛ نظر امام خمينی درباره تربتی و ر.ك: سيد محمدحسين تهرانی، روح مجرد، چ اول، تهران، انتشارات حكمت، ۱۴۱۴ ق، ص ۳۲؛ و سيد محمدحسين تهرانی، مهر تابان، (شرح حال علامه طباطبايى)؛ و محمد رضا اكبری، قصههای معنوی، چ اول، تهران، پيام آزادی، ۸۰، ص ۳۴ ـ ۴۴؛ و ر.ك: صادق حسن زاده، طبيب دلها، درباره ميرزا جواد آقا ملكی تبريزی، چ اول، قم، آل علی، ۷۹، ص ۹ ـ ۲۱۲
[۲] ر.ك: خوانساری، روضات الجنات، و ر.ك: شيخ عباس قمی، فوائد الرضويه و ر.ك: تنكابنی، قصص العلماء، و ر.ك: مدرسی تبريزی، ريحانة الادب و ر.ك: سيدمحسن امين، اعيان الشيعه.
[۳] اقتباس از سخنرانی رهبر انقلاب كه در مدرسه فيضيه در جمع فضلا و اساتيد حوزه در سال ۷۴ ايراد فرمودند و در آن به نقش علمای شيعه در پيشبرد اهداف عاليه اسلام اشاره فرمودند
[۴] اقتباس از فرمايشات حضرت آيت الله شبيری در مباحثات علمیشان
✍امیرعلی حسنلو
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#علما #عالم #علمای_شیعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش سوم)
💠برنامه رشد متوازن ابعاد شخصيت (۲)
8⃣ #مراقبه و #محاسبه_نفس: [۱] در مکاتب غير الهی اساساً اين امر مطرح نيست، #مراقبه مثل اين است که با خود مانند شريکی که به او اطمينان نداريم معامله کنيم، و هميشه مراقب باشيم که سرمان کلاه نگذارد. اهميت آن به قدرى است که #امام_موسی_کاظم عليه السلام فرمودند: کسی که شبانه روز يک بار از خود #محاسبه نکند، از ما نيست. #علمای_اخلاق برای پرورش روح خود از اين دستور استفاده ميکردند. ايشان ميفرمايند: انسان اول صبح بايد شرط کند با #نفس خود، که #راه_اطاعت بگيرد و نافرمانی حق (گناه) نکند (مشارطه)، در مرحله بعد بايد اين شرط خود را در عمل پياده کند و مراقب باشد خلاف اين شرط عمل نکند (مراقبه). مرحله سوم اين که در آخر روز، از نفس خود حساب کشی کند، چرا که آنجا که خدا می خواسته نبودی، چرا کار امروز را به فردا انداختی، چرا... (محاسبه) و در آخر اگر از دستور سير و سلوکی خود منحرف شده باشد، او را تنبيه ميکند (معاتبه). اين مراحل را ميتوانيم در کل برنامه روزانه خود اجرا کنيم.
9⃣ #پرورش_جسم: کار پسنديده ای است، ولی نبايد اشتباه کرد که #جسم نقش واسطه و ابزاری و يا مرکب روح را دارد. #اسلام به تطهير جسم، پرورش و ورزش آن اهميت داده و #نفس_پرستى، شهوتی است که جسم را فرسوده و مريض ميکند و اسلام مخالف آن است؛ پس ما نبايد تمام همت خود را به پرورش اين بُعد صرف کنيم، درست است پرورش اين بعد در حد خود مفيد است و بر ديگر ابعاد شخصيتی انسان اثر مطلوب دارد (عقل سالم در بدن سالم است).
🔟تعادل در تغذيه بعد روحی (عقل و دل) و جسمانی (غرايز): [۲] در #اسلام سفارش شده است که انسان بايد به تغذيه دو بعد خودش رسيدگى کند، تغذيه به بعد روحانی (به نماز، دعا، نيايش، حق طلبی و...) است و تغذيه بعد جسمانی و غريزی (به ازدواج، آب، غذا، پوشاک و...) است که البته بايد از راه مشروع برآورده گردد، و البته مرز حيوان و انسان همين اختيار و تکليف به گزينش قسمت حلال و مشروع است. ناگفته نماند که چون #اصالت_فرد به #روح اوست، بايد به اين بعد اهميت بيشتری دهيم و آن را بر بعد حيوانی غلبه دهيم، و آنگاه است که #اراده_انسان هم تقويت ميشود و به تبع آن قدرت اختيار و گزينش نيرومندتر ميگردد. #ادامهدارد...
پی نوشت ها:
[۱] مطهری، مرتضی، جلوه های معلمی، انتشارات مدرسه، وزارت آموزش و پرورش
[۲] مظاهری، حسين، عوامل کنترل غرايز، تهران، موسسه نشر و تحقيقات ذکر، ۱۳۷۸، ص ۶۸ با کمی تغيير
نویسنده: محمدحسین قدیری
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#شخصيت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
💠كُلُّ يَومٍ لا يُعصَى اللهُ فيهِ فَهُوَ عِيدٌ.
🔷هر روزى كه در آن خداوند نافرمانى نشود، #عيد است.
📕نهج البلاغه، حكمت ۴۲۸
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌹💫🌹💫🌹💫🌹💫🌹
💫
⭕️نشاط و معنويت (بخش اول)
🔶هر كس ممكن است برداشت خاصی از مفهوم #نشاط داشته باشد و متناسب با آن برای تحصيل و فراهم سازی مقدمات آن تلاش كند، امّا تعريفی كه با رويكرد دينی از «نشاط» سازگاری داشته باشد، اين است كه فرد در زندگی خود #احساس_رضايت و #سعادتمندی داشته و از #سلامت_روانی برخوردار باشد.
🔷طبق اين تعريف، سؤال در واقع برمیگردد به اينكه چه كار كنيم تا در زندگی، احساس رضايت و سعادتمندی داشته و سلامت روانی خود را حفظ كنيم. عمدهترين عواملی كه #نشاط_انسان را در زندگی از وی سلب میكند و باعث #اضطراب، #افسردگی و انواع اختلالات روانی در فرد میشود، افتادن در #دام_غرايز، #احساس_پوچی و بیمعنايی و درماندگی در برابر حوادث و بحرانهای زندگی است. [۱] بنابراين #نشاط خود را در زندگی بايد در مسائلی جستجو كنيد كه بتوانيد اين #عوامل_بحرانزا را كنترل كند. به اعتقاد بسيارى از روانشناسان #مهمترين_عاملی كه میتواند عوامل بحرانزای زندگی را كنترل كند و #زمينه_نشاط و #احساس_عزت_نفس را در انسان به وجود آورد، چيزى جز #مذهب و اعمال و #رفتار_مذهبی نيست. پس بايد برای كسب #نشاط_بيشتر و #مصونيت_از_اضطراب و افسردگی به سوى #دين و مذهب روی آوريم و با #ياد_خدا و انجام اعمال و رفتار مذهبی به احساس نشاط بيشتر دست يابيم.
💠اسلام دين شادی و نشاط
🔷چه #دستورات_فردی و چه #دستورات_اجتماعی #اسلام، همگی براساس #رضايت، #شادی، #نشاط و #تحرك است. دقت در اين احكام، جدا از عنصر رضايت كه شادمانی هميشگی را تضمين ميكند، نشاندهنده رفتارها و #اعمال_شادی_بخش و نشاط آور است. #اعياد_اسلامی مانند عيد فطر، عيد قربان، عيد غدير، رفتارها و انديشههای شادمانه زيستن را القاء ميكنند. با صحه گذاشتن #اسلام بر #عيد_نوروز و تأييد و تكميل آن، نيز تاكيد بر رفتارها و لحظههای شادی كردن برای انسانها است. #دستورات_اجتماعی_اسلام برای خدمت به جامعه و خلق خدا، جدا از فلسفه بندگی و اطاعت، خدا موجب #گسترش_دوستيها، #محبتها، و #همدلیها بين انسانها ميشود. وقتی انسانها به همديگر خدمت ميكنند، جو محبت و رضايت و شادمانگی در جامعه حاكم ميشود و افراد آن جامعه از لحظه لحظه زندگی خود در آن جامعه، لذت میبرند.
💠مؤمن، شادترين انسان
🔷از نظر #اسلام و #قرآن_کریم، #مؤمن شادترين انسان است. چون هر گونه از سختی روزگار گلايه و شكوه و ناله نميكند. #دنيا را محل ماندن نميداند، و يك #توقفگاه_موقت به حساب می آورد. #سختيها را تحمل ميكند و در انتظار #وصال_پروردگار، لحظهها را با #احساس_رضايت و شادمانی سپری ميكند و خداوند تبارك و تعالی نيز به خاطر اين رضايت و شادمانگی #مؤمن، عاشقانه او را دعوت به #بهشت_مخصوص_خود ميكند، و لحظههای شادمانگی را برای او رقم ميزند؛ «يا ايتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربك راضيه مرضيه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی». [فجر، آيه ۲۷ الی آخر]. #ادامهدارد...
پی نوشت:
[۱] محمود ميرنسب، بررسی رابطه توكل به خدا... با اضطراب و افسردگی، پايان نامه كارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ۱۳۷۹، ص ۲۰-۵۷
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#اسلام #مومن #معنويت #نشاط #رضايت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد