⭕️جنگ نرم، اولویت استکبار در مواجهه با نظام اسلامی
🔹همه این را امروز فهمیدهاند و دانستهاند که مواجههی #استکبار با نظام #جمهوری_اسلامی، دیگر از نوع مواجههی دههی اول انقلاب نیست. در آن مواجهه، زورآزمائی کردند؛ #شکست خوردند. مواجههی سخت بود؛ ایجاد #جنگ بود، #کودتا بود. در اول انقلاب کودتا راه انداختند، #شکست خوردند؛
🔹 #شورشهای_قومی راه انداختند، سرکوب شدند و #شکست خوردند؛ #جنگ_تحمیلی را به راه انداختند که هشت سال به طول انجامید، #شکست خوردند؛ پس دنبال این راهها نخواهند رفت، یعنی احتمالش ضعیف است. البته باید همیشه #هشیاری نسبت به همهی جوانب باشد. اما این، اولویت استکبار در مواجههی با نظام اسلامی نیست.
🔹اولویت، آن چیزی است که امروز به آن می گویند #جنگ_نرم؛ یعنی #جنگ به وسیلهی #ابزارهای_فرهنگی، به وسیلهی #نفوذ، به وسیلهی #دروغ، به وسیلهی #شایعه_پراکنی؛ با ابزارهای پیشرفتهای که امروز وجود دارد، ابزارهای ارتباطیای که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده.
🔹 #جنگ_نرم یعنی #ایجاد_تردید در دلها و ذهنهای مردم. یکی از ابزارها در جنگ نرم این است که #مردم را در یک جامعه نسبت به یکدیگر #بدبین کنند، #بددل کنند، #اختلاف ایجاد کنند؛ یک بهانهای پیدا کنند، با این بهانه بین مردم ایجاد #اختلاف کنند
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا «دشنام» و «لعن» افراد جایز است؟
🔹بسيارى از لغت دانان تصريح كرده اند كه #سبّ، همان شتم و دشنام دادن و بدگويى كردن است و بعضى #لعن را هم مصداقى از آن دانسته اند. به يقين هيچ #مؤمنى را نبايد «سبّ» و «لعن» كرد؛ و درباره كافران و مخالفان حق نيز اصل بر ترك آن است، چرا كه غالباً با دو اثر منفى همراه است: نخست اينكه چه بسا طرف مخالف، مقابله به مثل كند و به مقدّسات توهين نمايد.
🔹خداوند در آيه ۱۰۸ سوره انعام میفرماید: «وَ لاَ تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ فَيَسُبُّوا اللهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْم» (به [معبود] كسانى كه غير خدا را مى پرستند، #دشنام ندهيد مبادا آنها نيز از روى نادانى [و ظلم] خدا را دشنام دهند). ديگر اينكه ممكن است اينگونه #بدگويیها آنها را تحريك كند و به اصطلاح روى دنده لج بيفتند و پافشارى آنها در #كفر و #ضلالت بيشتر گردد. ولى اين قاعده نیز مانند هر قاعده كلى ديگر موارد استثنايى دارد.
🔹به همين دليل در نهج البلاغه يا عبارات ديگر معصومين (عليهم السلام) گاه مذمت هايى نسبت به مخالفان شده و قرآن مجيد نيز بعضی گروهها را #لعن فرموده است. در خطبه ۱۹ نهج البلاغه، امام علی (علیه السلام) به اشعثبنقيس منافق كه سخنى توهينآميز و بى ادبانه در برابر امام گفت، فرمود: «عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللهِ وَ لَعْنَةُ اللاّعِنينَ حائِكٌ بْنُ حائِكَ مُنافِق بْنُ كافِر» (#لعنت_خدا و لعنت همه لعنت كنندگان بر تو باد اى بافنده [دروغ] فرزند بافنده و اى منافق فرزند كافر).
🔹همچنین هنگامى كه مروان در جنگ جمل اسير شد و او را خدمت اميرالمومنين (عليه السلام) آوردند، امام حسن و امام حسين (عليهم السلام) نزد پدر خود براى او شفاعت كردند و حضرت او را آزاد ساخت. امام حسن و امام حسين عرض كردند: اى اميرمؤمنان! لازم است مروان با شما بيعت كند؟ حضرت فرمود: مگر بعد از قتل عثمان با من بيعت نكرد؛ من نياز به بيعت او ندارم. دست او همچون دست يهودى است «إِنَّها كَفٌّ يَهُودِيَّةُ».
🔹ولى سبّ #مؤمنباتقوا از گناهان عظيم است؛ در حديثى از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مى خوانيم كه فرمود: «سبّ و دشنام فرد با ايمان گناه بزرگى است، و جنگيدن با او كفر است و خوردن گوشت او (غيبت كردن) معصيت است، و احترام مالش همچون احترام خون است». [۱] همچنین در حديث ديگرى ميخوانيم كه مردى خدمت پيامبر اكرم عرض كرد: مرا وصيّتى كن! از جمله امورى كه رسول خدا به او سفارش كرد اين بود: «به مردم #سبّ و #دشنام ندهيد كه سبب عداوت و #دشمنى در ميان آنها میشود». [۲]
🔹اين نكته قابل توجّه است كه #اصحاب_معاويه، هر چند جزء منافقان و ظالمان و #مفسدان_فىالارض بودند باز امام (عليه السلام) اصحاب خود را از #سبّ آنها در ايّام جنگ صفّين نهى فرمود، زيرا در آنجا شرايط خاصّى بود كه ممكن بود سبّ آنها آتش جنگ را شعله ورتر سازد. در مورد لعن نيز از #آيات_قرآن استفاده مى شود كه خداوند عده اى را #لعن كرده و يا اجازه لعن آنها را داده است؛ از جمله درباره #شيطان مى فرمايد: «وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِى إِلَى يَوْمِ الدِّين»؛ [۳] (و مسلماً #لعنت من بر تو تا روز قيامت خواهد بود).
🔹و در ارتباط با گروهى از #مرتدّين مى فرمايد: «أُوْلَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ»؛ [۴] (كيفر آنها اين است كه #لعنت_خدا و #فرشتگان و #مردم همگى بر آنها خواهد بود). و درباره #ظالمان نيز مى فرمايد: «أَلاَ لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِين». [۵] و درباره #پيمانشكنان و #قاطعانرحم و #مفسدان در زمين مى فرمايد: «أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّار» [۶] و درباره كسانى كه #كتمان_حق مى كنند، مى فرمايد: «أُوْلَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُون» [۷] (خداوند و همه لعنت كنندگان آنها را #لعنت مى كنند).
🔹بى شك #لعن در لغت به معناى «طرد كردن» و «دور ساختن» است، كه گاه به صورت #عملى انجام میشود، و گاه به صورت لفظى يا در شكل #نفرين؛ مثلا گفته مى شود: «لعنة الله عليك» يعنى خدا تو را از #رحمتش دور دارد. مسلّم است كه هيچ #مؤمنى را نمیتوان لعن كرد؛ ولى افراد بىايمان و منافق و كسانى كه گناه عظيمى مانند ظلم و ستم و فساد و ايجاد تباهى در زمين و امثال آن مرتكب میشوند مستحق #لعناند، بنابراين لعن مخصوص كافران و منافقان نيست.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ۴ ج ۲ ص۳۶۰ ح۲. [۲] همان. [۳] قرآن کریم، سوره ص آيه۷۸. [۴] همان، سوره آل عمران آيه۸۷. [۵] همان، سوره هود آيه۱۸. [۶] همان، سوره رعد آيه۲۵. [۷] همان، سوره بقره آيه۱۵۹
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ۱، ۸، ص ۱۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دشنام #لعن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قرآن کریم
🔹#قرآن_کریم یک سفرهای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله #پیغمبر_اکرم در بین بشر گسترده است، که تمام #بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند. این کتاب و این سفره گسترده در شرق و غرب و از زمان وحی تا #قیامت کتابی است که #تمام_بشر، عامی، عالم، فیلسوف، عارف، فقیه، همه از او استفاده میکنند؛
🔹یعنی، کتابی است که در عین حال که نازل شده است از مرحله #غیب به مرحله #شهود، و گسترده شده است پیش ما جمعیتی که در عالم طبیعت هستیم، در عین حالی که متنزل شده است از آن مقام و رسیده است به جایی که استفاده بتوانیم از او بکنیم، در عین حال، مسائلی در او هست که همه مردم، عامی و عارف و عالم و غیر عالم، از او استفاده میکنند،
🔹و مسائلی در او هست که مختص به «علمای بزرگ» است، «فلاسفه بزرگ» است، «عرفای بزرگ» است، و «انبیاء و اولیاست». بعض مسائل او را غیر از اولیای خدای تبارک و تعالی کسی نمیتواند ادراک کند، مگر با تفسیری که از آنان وارد میشود، به مقدار استعدادی که در بشر هست، مورد استفاده قرار میگیرد و مسائلی هست که عرفای بزرگ اسلام از آنها استفاده میکنند،
🔹و مسائلی هست که «فلاسفه و حکمای اسلام» از آن استفاده میکنند و مسائلی هست که «فقهای بزرگ» از آن استفاده میکنند، و این سفره همگانی است برای همه و این طوایف از آن استفاده میکنند. مسائل سیاسی، مسائلی اجتماعی، مسائل فرهنگی و مسائل ارتشی و غیر ارتشی، همه در این کتاب مقدس هست.
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۳/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#قرآن #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه اسراری نهفته است؟ (بخش اول)
🔸 #غیبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امورى است که #عقل_بشر به تنهایى از کشف همه #اسرار آن ناتوان است، و پیوسته #مورد_سؤال قرار گرفته، و فکرها را مشغول نموده است؛ ولى باید توجّه داشت که براساس برخى #روایات، علّت و فلسفه واقعى #غیبت_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرّى از #اسرار_الهى است.
💠اسرار غیبت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)
🔹پیشینه چرایی #غیبت_حضرت به قبل از تولد امام باز میگردد، زمانی که #فلسفه_غیبت در میان مردم مطرح و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) در مقام پاسخگویی به آن برآمده اند. هزاران سر نهان در نظام دین و برنامه های مترقی آن وجود دارد که #درک هر یک، دلی دریا و چشمی بینا میخواهد، تا آنجا که همه پیامبران هم نمیتوانند به تمام اسرار آگاه باشند. #غیبت_امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از رازهای بسیار پیچیده ای است که با ظهور او همه حقیقت روشن میگردد.
🔹عبدالله بن فضل هاشمی میگوید: امام صادق (عليه السلام) فرمود: «#صاحب_الامر ناچار #غیبتی خواهد داشت، به طوری که #گمراهان در شک واقع میشوند. سؤال کردم: چرا؟ فرمود: ماذون نیستیم علتش را بیان کنیم. گفتم: #حکمتش چیست؟ فرمود: همان حکمتی که در غیبت #حجتهایگذشته وجود داشت، در غیبت آن جناب وجود دارد. اما #حکمتش جز بعد از #ظهور او ظاهر نمیشود، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتی و کشتن جوان و اصلاح دیوار به دست حضرت خضر (عليه السلام) برای حضرت موسی (عليه السلام) آشکار نشد، جز هنگامی که میخواستند از هم جدا شوند. ای پسر فضل! موضوع #غیبت، #سری از اسرار خدا و #غیبی از غیوب الهی است، چون #خداوند را #حکیم میدانیم باید اعتراف کنیم که کارهایش از روی حکمت صادر میشود، گرچه تفصیلش برای ما مجهول باشد». [۱]
🔹از این حدیث استفاده میشود که #علت_اصلی و اساسی #غیبت به دلیل اینکه اطلاع بر آن به #صلاح_مردم نبوده، یا #استعداد_فهمش را نداشتهاند، بیان نشده است. در عین حال به مواردی از #فلسفه_غیبت در بعضی از روایات اشاره شده است که در بخشهای بعدی این مقاله به صورت اختصار پرداخته خواهد شد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۱
منبع: راسخون به نقل از وبسایت عصر انتظار
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
🔸«أما تعْلَمُونَ أنَّ الاَْرْضَ لا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ إمـّا ظاهِراً وَ إمـّا مَغْمُوراً».
🔹مـگر نمى دانيـد كـه #زمـين، هرگز از #حجّت خالى نخواهد بود، #آشكار يا #غايب و پنهان.
📕بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۹۱
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«نماز» چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید «نماز» بخوانیم؟ (بخش اول)
💠«اهمیت نماز در متون دینی»
🔹از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در #آیات و #روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر #انسانی لازم است ساعاتی از شبانه روز را با #پروردگار خود راز و نیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است. ما می گوییم «نماز» ستون دين و معراج افراد با ايمان است و كسى كه #نماز را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
🔹در حديث معروف پيامبر اسلام (صلّى الله عليه و آله) آمده است: «نماز #ستون_دين است، كسى كه عمدا آن را ترك كند دين خود را ويران كرده است». [۱] و در حديث ديگرى از پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمده است: «نماز همچون #ستون_خيمه است، هنگامى كه ستون خيمه برقرار باشد، طناب ها و ميخ ها و پوشش خيمه برقرار و مفيد است، و هنگامى كه ستون بشكند، نه طناب ها به درد مى خورد و نه ميخ ها و پوشش». [۲] به همین دلیل موقعيت #نماز در ميان عبادات اسلامى به قدرى است كه هيچ يك از عبادات به مرتبه آن نمى رسد. [۳]
💠«فلسفه نماز چیست؟»
🔹ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر «حکمتها» و «فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت» مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفهاش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون آيات و روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
1⃣«یاد خدا»:
🔹روح و اساس و هدف و پايه و مقدمه و نتيجه و بالآخره فلسفه #نماز همان #ياد_خداوند است، همان «ذكر الله» است كه در آيه ۴۵ سوره عنكبوت به عنوان برترين نتيجه بيان شده است: «اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ» (آنچه را از #كتاب_آسمانى به تو وحى شده تلاوت كن، و #نماز را بر پا دار، كه نماز [انسان را] از زشتىها و منكرات باز مى دارد و #ذكر_خدا از آن هم برتر و بالاتر است، خداوند مى داند شما چه كارهايى انجام مى دهيد).
🔹البته #ذكرى كه مقدمه فكر و فكرى كه انگيزه عمل بوده باشد، چنان كه در حديثى از #امام_صادق (علیه السلام) آمده است كه در تفسير جمله «وَ لَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ» فرمود: «أَنَّهُ ذِكْرُ اللهِ عِنْدَ مَا أَحَلَ وَ حَرَّم»؛ [۴] (ذکر برتر #ياد_خدا كردن است به هنگام انجام #حلال و #حرام [يعنى به ياد خدا بيافتد و به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد]).
2⃣«سبب مغفرت معصیت ها و خطاها»:
🔹#نماز وسيله شستشوى از #گناهان، و مغفرت و #آمرزش_الهى است؛ چرا كه خواه ناخواه «نماز» انسان را دعوت به #توبه و #اصلاح گذشته مى كند؛ لذا در حديثى مى خوانيم: پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از ياران خود سؤال كرد: «اگر بر در خانه يكى از شما نهرى از آب صاف و پاكيزه باشد، و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آيا چيزى از آلودگى و كثافت در بدن او مى ماند؟». در پاسخ عرض كردند: نه، فرمود: «#نماز درست همانند اين آب جارى است، هر زمان كه انسان #نمازى مى خواند گناهانى كه در ميان دو نماز انجام شده است از ميان مى رود». [۵] و به اين ترتيب جراحاتى كه بر روح و جان انسان از #گناه مى نشيند، با مرهم #نماز التيام مى يابد و زنگارهايى كه بر قلب مى نشيند زدوده مى شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بحار الانوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۷۹، ص۲۰۲؛ [۲] همان، ص۲۱۸؛ [۳] ر.ک: آيين ما (اصل الشيعة)، كاشف الغطاء، محمد حسین، ترجمه: مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات امام على بن ابى طالب(ع)، چ۱، ص۱۹۱؛ [۴] بحارالانوار، همان، ص۲۰۰؛ [۵] وسائل الشيعه، مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث، چ۱، ج۳، ص۷، ح ۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه اسراری نهفته است؟ (بخش دوم)
🔸 #غیبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امورى است که #عقل_بشر به تنهایى از کشف همه #اسرار آن ناتوان است، و پیوسته #مورد_سؤال قرار گرفته، و فکرها را مشغول نموده است؛ ولى باید توجّه داشت که براساس برخى #روایات، علّت و فلسفه واقعى #غیبت_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرّى از #اسرار_الهى است. در ادامهی این نوشتار مواردی از #فلسفه_غیبت، که در روایات به آنها اشاره شده است بیان میگردد؛
1⃣آزمایش مردم
🔹یکی از #سنت_های_الهی #آزمایش مردم است. این سنت در تمام #امتهای_گذشته نیز اجرا شده است. #خداوند_متعال در #قرآن_کریم میفرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ - وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»؛ [۱] (آیا #مردم گمان کرده اند، همین که بگویند: #ایمان آوردیم، رها می شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد #آزمایش قرار نمی گیرند؟ - در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، #آزمایش کرده ایم [پس اینان هم بی تردید آزمایش می شوند]، و بی تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته اند می شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز می شناسد.).
🔹با توجه به آیه فوق، #خداوند_متعال در هر زمان و دورهای، #مردم آن دوره را مورد #امتحان قرار میدهد، تا #مؤمنین واقعی از متظاهرین به دین و ایمان مشخص شوند. #امتحان_الهی در هر زمان، #متفاوت و متناسب با رشد و #کمالعقلیمردم آن زمان است. در دوران #غیبت_کبری، با غایب شدن #حجت_خدا، مردم به #استقامت و پایداری نسبت به دین #امتحان میشوند، تا #منتظرین_واقعی از غیر واقعی تمیز داده شده، و هر کدام #پاداشی در خور موفقیت در این امتحان به دست آورند.
🔹سدیر صیرفی میگوید: «من با سه نفر از صحابه محضر #امام_صادق (علیه السلام) رسیدیم، دیدیم آن حضرت بر روی خاک نشسته و مانند فرزند مرده، جگر سوخته گریه میکرد. آثار حزن و اندوه از چهره اش نمایان است و اشک، کاسه چشمهایش را پر کرده بود و چنین میفرمود: سرور من #غیبت (دوری) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده، و آرامشم را از دلم ربوده. آقای من #غیبت تو مصیبتم را به مصیبتهای دردناک ابدی پیوسته است. گفتم: خدا دیدگانت را نگریاند ای فرزند بهترین مخلوق! برای چه این چنین گریانی و از دیده اشک میباری؟ چه پیش آمدی رخ داده که این گونه اشک میریزی؟
🔹 #حضرت آه دردناکی کشید و با تعجب فرمود: وای بر شما، سحرگاه امروز به کتاب (جفر) نگاه میکردم و آن کتابی است که علم منایا و بلایا و آنچه تا روز قیامت واقع شده و میشود در آن نوشته شده، درباره تولد #غائب ما و #غیبت و #طول_عمر او دقت کردم. و همچنین دقت کردم در گرفتاری #مؤمنان آن زمان، و شک و تردیدها که به خاطر #طول_غیبت او که در دلهایشان پیدا میشود و در نتیجه بیشتر آنها از #دین خارج میشوند، و ریسمان اسلام را از گردن برمی دارند… اینها باعث گریه من شده است». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۱۹؛ (روایت تلخیص شده است). روایت برگرفته از سایت منبر عالمانه دُرر
منبع: راسخون به نقل از وبسایت عصر انتظار
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معنای انتظار ظهور
🔹#انتظار_ظهور یعنی چه؟ «افْضَلُ الْاعْمالِ انْتِظارُ الْفَرَجِ» یعنی چه؟ بعضی خیال میکنند اینکه افضل اعمال، انتظار فرج است، به این معناست که انتظار داشته باشیم #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه) با عدهای که خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عدهای غیرخواص #ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، #امنیت و #رفاه و #آزادی کامل را برقرار کنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید!؛
🔹ما انتظار چنین فرجی را داریم و میگوییم #افضل_اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان!) نه، #انتظار_فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و #جنگیدن و احیاناً #شهید_شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی #مجاهد_بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من میآیم!
📕آزادی معنوی، ص ۱۷۳
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#امام_زمان #شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (عليه السلام) در «عهدنامه» مالک اشتر چه عواملی را سبب بقای دولت ها و حکومت ها می داند؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از عهدنامه مالک اشتر، به نكته مهمى اشاره مى كند كه #سبب #بقاى_دولتها، #حكومتها و مديريت هاست، مى فرمايد: «وَ إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَيْنِ الْوُلاَةِ اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِي الْبِلاَدِ وَ ظُهُورُ مَوَدَّةِ الرَّعِيَّةِ». ([بدان] برترين چيزى كه موجب روشنايى چشم #زمامداران مى شود، برقرارى #عدالت در همه بلاد، و آشكار شدن #علاقه و محبّت #رعايا به آنهاست).
🔹اشاره به اينكه گسترش #عدل و داد سبب #پيوند_عاطفى ميان #مردم و #زمامداران مى شود، كه بهترين وسيله براى #حفظ_حكومت است. سپس به عوامل ظهور مودّت و #محبّت_مردم اشاره كرده مى فرمايد: «و إِنَّهُ لاتَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ». (محبّت و #علاقه #رعايا به آنها جز با #پاكىدلهايشان [و برطرف شدن هر گونه سوء ظن به زمامداران] آشكار نمى شود).
🔹 #سلامتِ_صدور اشاره به #خوشبينى و نفى هر گونه #كينه و عداوت است. بديهى است كه اگر #رعايا به اعمال #زمامداران خوش بين باشند و هيچ گونه كينه و عداوتى از آنان به دل نگيرند، #محبّت و #وفادارى آنان به #حكومت آشكار مى گردد. اين تعبير ممكن است اشاره به اين باشد كه بسيارى از مردم به حكم اجبار و خوف و ترس، ممكن است ثناخوانِ زمامداران باشند، در حالى كه سلامتِ صدور ندارند.
🔹 #مودت_واقعى زمانى ظاهر و آشكار مى شود كه #دل هاى آنها به #زمامداران علاقه مند باشد. در ادامه مى افزايد: (#خيرخواهى آنها در صورتى كاملا مفيد واقع مى شود كه با #ميل خود گرداگرد #زمامداران جمع شوند و #حكومتِ آنها بر ايشان سنگين نباشد و انتظارِ #پايان_گرفتن مدت حكومتشان را نكشند).
🔹جالب اينكه #امیرالمؤمنین (عليه السلام) براى دوام و #بقاى_حكومتها روى مسأله قدرت ظاهرى و تسلط لشكر و نيروى انتظامى و اطلاعاتى بر مردم تكيه نمى كند، بلكه تمام تكيه اش بر #دلهاى_مردم و جنبه هاى #عاطفى آنان است، و راه جلب #محبّت آنان را نيز به خوبى نشان مى دهد. در حالى كه در گذشته و حتى دنياى امروز بسيارى از حكومت ها بقاى خود را در گروى سلطه ظاهرى بر مردم مى شمارند و غالباً ديده ايم مردمِ ناراضى، با فراهم آمدن فرصت بر ضد آنها قيام كرده اند و طومار قدرتشان را در هم پيچيده اند.
🔹در شرح نهج البلاغه مرحوم علاّمه «شوشترى» آمده است كه «زهرى» مى گويد: «روزى وارد بر عمر بن عبد العزيز شدم، در همان اثنا كه من نزد او بودم نامه اى از يكى از فرماندارانش به او رسيد كه مضمونش اين بود كه شهر او نياز به تعمير و مرمت دارد. من به او گفتم: اتفاقاً يكى از #فرمانداران #حضرت_علی (عليه السلام) شبيه اين نامه را به آن حضرت نوشته بود و امام در پاسخ او نوشت: «أمّا بَعْدُ، فَحَصِّنْها بِالْعَدْلِ وَ نَقِّ طُرُقَها مِنَ الْجَوْرِ»؛ [۱] (بعد از حمد و ثناى الهى شهر خود را با #عدالت محكم كن و جاده هايش را از #ظلم و جور پاك گردان) با شنيدن اين سخن، عمر بن عبدالعزيز همان را در پاسخ فرماندارش نوشت.
پی نوشت:
[۱] بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة، شوشترى، محمد تقى، موسسه انتشارات اميركبير، تهران، ۱۳۷۶ش، چ اول، ج ۸، ص ۵۳۸؛ اين داستان در تاريخ اليعقوبى، الكاتب العباسى، احمد بن أبى يعقوب بن جعفر بن وهب واضح، دار صادر، بيروت، بى تا، ج ۲، ص ۳۰۶ آمده است.
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۱۰، ص ۴۷۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دولت #حکومت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️حضرت بقیّةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وسیلهای است برای عرض عبودیّت به درگاه خداوند
🔹در مورد #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نکتهی اوّل این [است] که این بزرگوار #داعی_الله است. نگاه به آن بزرگوار #وسیلهای است برای عرض ارادت و #عبودیّت به درگاه حضرت حقّ متعال.
🔹«اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعیَ اللهِ وَ رَبّانیَّ آیاتِه»؛ همهچیز، همهی انبیا، همهی اولیا، همهی مقدّسات، همهی ارواح طیّبه که نورافشانی میکنند بر زندگی ما، بر عالم ما، بر همهی عالم وجود، آیات حقّند، جلوههای حضرت پروردگارند؛
🔹این نکتهای است که باید توجّه داشت. به #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #توجّه می کنیم، #توسّل می کنیم، در مقابل آن بزرگوار عرض #خاکساری می کنیم، برای اینکه این خاکساری به ذات احدیّت برسد و پیش خدای متعال #اظهار_عبودیّت کرده باشیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۰۲/۲۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه اسراری نهفته است؟ (بخش سوم)
🔸 #غیبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امورى است که #عقل_بشر به تنهایى از کشف همه #اسرار آن ناتوان است، و پیوسته #مورد_سؤال قرار گرفته، و فکرها را مشغول نموده است؛ ولى باید توجّه داشت که براساس برخى #روایات، علّت و فلسفه واقعى #غیبت_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرّى از #اسرار_الهى است. در ادامهی این نوشتار مواردی از #فلسفه_غیبت، که در روایات به آنها اشاره شده است بیان میگردد؛
2⃣بیم از کشته شدن
🔹زراره گوید: #امام_صادق (علیه السلام) فرمود: «برای #قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قبل از ظهورش #غیبتی است»؛ پرسیدم: چرا؟ فرمود: «یخاف علی نفسه الذبحة»؛ (بر جانش از #کشته_شدن بیم دارد). حضرت همواره در معرض #کشته_شدن بوده و هست؛ زیرا #حکام_ستمگری که در طول دوران اسلامی حکم راندهاند (عباسیان، عثمانیان و غیر آنان از کسانی که به ویژه در خاورمیانه حکومت نموده اند) بیشترین تلاش و کوشش خود را صرف پایان بخشیدن به زندگانی #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مینمودند؛
🔹خصوصا پس از آن که میدانستند که حضرت، همان کسی است که تخت های #حکمرانان_ظلم و جور را متزلزل نموده، در هم خواهد شکست؛ و همان کسی است که هستی #ظالمان را #نابود و از استیلاء آنان بر بندگان خدا و کشورها جلوگیری خواهد کرد. هیچ یک از #امامان_معصوم به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند، بلکه #طاغوت های این امت آنان را به #شهادت رساندند، با این که میدانستند بشارتها و اخباری که راجع به #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وارد شده، درباره آنان (یازده امام علیهم السلام) وارد نشده است.
🔹مثلا درباره هیچ یک از ائمه (علیهم السلام) حتی یک حدیث به این مضمون وارد نشده که دنیا را از عدل و داد پر خواهد ساخت، و بر تمام جهان حکم خواهد راند، و تمام وسایل پیروزی و ظفر برای وی فراهم خواهد آمد، جز درباره وجود مقدس #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف). با چنین خبرهایی، #حکومتهای_جور و ستم در قبال شخصیتی بزرگ که میخواهد #حاکمیت_ظلم و ستم را از بین برده و #حاکمیت_عدل و داد را در سراسر جهان بگستراند، دست روی دست نگذاشته و سکوت نمیکردند، و همواره مترصد کشتن چنین انسانی بودند. #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از وبسایت عصر انتظار
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امید است که حکومت بزرگ همگانی امام زمان (عج) بزودی برقرار شود
🔹امیدوارم که ان شاء الله با عنایات خاصه #ولی_عصر - ارواحنا له الفداء - این کشتی متلاطم انسانیت به ساحل نجات برسد و #مستضعفان جهان بر #مستکبران_ظالم پیروز شوند؛ و امید است که حکومت بزرگ همگانی حضرت - سلام الله علیه - بزودی برقرار شود و چشم همه ما را و همه #مسلمین_جهان را به #نور_مبارکش روشن فرماید.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۳/۰۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا آیه «وَ مَن نُعَمِّرهُ نُنَکِّسهُ فی الخَلق» با طول عمر امام زمان (عج) منافات دارد؟
🔹آیه مذکور [۱] در حقیقت یک قاعده طبیعى و #قانون_الهى را توضیح مى دهد؛ یعنى، #انسانها مطابق #سیر_طبیعى، پس از آن که به سر حدّ #تکامل_جسمى رسیدند، تدریجاً نیروهاى خود را یکى پس از دیگرى از دست داده و به #ضعف و ناتوانى روز اوّل بازگشت مى کنند. این «منحنى» ضعف و قدرت یک #قانون_عمومى براى تمام موجودات زنده است، و همگى روى سیر طبیعى و معمولى، این سرنوشت را خواهند داشت؛
🔹ولى در موضوع #طولعمرامامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با این که یک سلسله مطالعات علوم طبیعى چنین طول عمرى را طبق موازین علمى امرى کاملا ممکن معرّفى مى کند، در عین حال باید اعتراف کرد که این طول عمر فعلا #جنبه_استثنایى دارد. به عبارت دیگر، عمر هزار ساله و بیشتر انسان مطابق اصول علمى امروز به هیچ وجه محال نیست؛ به دلیل این که دانشمندان علوم طبیعى براى طولانى ساختن عمر انسان همواره مشغول مطالعاتى هستند،
🔹و به ما نوید مى دهند که روزى موفّق خواهند شد از طرق علمى حدّاکثر طول عمر انسان را به مراتب افزایش دهند. این خود نشانه ممکن و معقول بودن چنین طول عمرى است. ولى نمى توان انکار کرد که فعلا چنین طول عمرى #جنبه_استثنایى دارد، و هنوز انسان از طرق معمولى موفّق به آن نشده است. بنابراین #خداوند براى اصلاح جامعه بشریّت، یکى از #بندگان_برگزیده خود را #طولعمرفوقالعادهاى داده که در موقع معیّنى #قیام کند و #جهانى را مملوّ از #عدالت گرداند.
🔹پُر واضح است #آیه_مزبور که نظر به #افراد_معمولى و عادى دارد، شامل حال چنین انسانی نخواهد شد، چرا که وضع او یک #وضع_فوقالعاده است و از جریان هاى معمولى برکنار مى باشد. خلاصه، همان خدایى که بر خلاف وضع عادّى، چنین #عمر_طولانى را به آن حضرت داده، و به صورت فوق العاده او را زنده نگه داشته، از #عوارضطولعمر که ضعف و ناتوانى و بازگشت به قهقراست نیز حفظ مى نماید، و این مطلب با آیه مذکور که نظر به افراد عادى معمولى دارد، هیچ گونه منافاتى نخواهد داشت.
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره یس، آیه ۶۸
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبیطالب(ع)، چ دوم، ص ۲۱۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
🔸«...كُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ، وَ إذِا أفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمّا قَبَضَهُ اللهُ إلَيْهِ ظَنَنْتُمْ أنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ قَطَعَ السَّبَبَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ كَلاّ ما كانَ ذلك وَ لا يَكُونُ حَتّى تَقُوَمَ السّاعَةُ وَ يَظْهَرُ أمْرُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمْ كارِهُونَ».
🔹...هنگامى كه پرچمى پنهان شد، #پرچم_ديگرى پديدار گرديد، و زمانى كه ستاره اى غروب كرد، #ستاره_ديگرى طلوع كرد؛ زمانى كه خداوند او (امام عسكرى عليه السلام) را قبض روح كرد، گمان كرديد كه #واسطه و رابطه بين #خدا و #خلقش قطع شد، ولى هرگز #رابطهقطعنشد و تا #قيامت قطع نخواهد شد، و #فرمان_خدا غالب و #پيروز خواهد شد، اگر چه آنان دوست نداشته باشند.
📕كمال الدين و تمام النعمة، ۲: ۷۸۷
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه اسراری نهفته است؟ (بخش چهارم)
🔸 #غیبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امورى است که #عقل_بشر به تنهایى از کشف همه #اسرار آن ناتوان است، و پیوسته #مورد_سؤال قرار گرفته، و فکرها را مشغول نموده است؛ ولى باید توجّه داشت که براساس برخى #روایات، علّت و فلسفه واقعى #غیبت_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرّى از #اسرار_الهى است. در ادامهی این نوشتار مواردی از #فلسفه_غیبت، که در روایات به آنها اشاره شده است بیان میگردد؛
3⃣آمادگی و استعداد مردم
🔹قانون عرضه و تقاضا در جوامع بشری همواره و در همه جا جاری است و عرضه مطابق تقاضا میباشد. در غیر این صورت نظام زندگی به هم خورده و تعادل خود را از دست میدهد. این قانون تنها #جنبه_اقتصادی ندارد بلکه در #مسائل_اجتماعی نیز جاری است. #بدون_تقاضا، #عرضه بی فایده است. نیاز به رهبر و #پیشوا برای جامعه نیز از این قاعده و قانون مستثنی نبوده و در قالب #استعداد و #آمادگی_مردم تحقق پیدا میکند.
🔹در #دوران_غیبت، مردم جهان به تدریج برای ظهور آن #مصلح_حقیقی و سامان دهنده وضع بشر، #آمادگی علمی، عملی و اخلاقی پیدا میکنند. روش آن حضرت مانند روش انبیاء و اولیاء درگذشته نیست، تا مبتنی بر #اسباب و علل #عادی و ظاهری باشد، بلکه روش او در رهبری بر جهان بر مبنای #حقایق و #حکم_به_واقعیات، و ترک تقیه و… است، که انجام این امور نیاز به #تکامل_علوم و معارف و ترقی و #رشد_فکری و اخلاقی بشر دارد، به طوری که قابلیت برای #حکومت_واحد_جهانی در راستای #تحقق_احکام_الهی فراهم باشد،
🔹و #جامعه_بشری به این مطلب برسد که هیئتهای حاکمه با روشهای گوناگون نمیتوانند از عهده اداره امور برآیند، و مکتبهای سیاسی و اقتصادی مختلف دردی را درمان نمیکنند، اجتماعات و کنفرانسها و سازمانهای بین المللی و طرحها و کوششهای آنها به عنوان حفظ حقوق بشر نمیتوانند نقشی را ایفاء کنند و از تمام این طرحها که امروز و فردا مطرح میشود مایوس شوند.
🔹وقتی اوضاع و احوال این گونه شد و مردم از تمدن منهای دین، معنویت و انسانیت، کنونی به ستوه آمدند و تاریکی و #ظلمت جهان را فرا گرفت، #ظهور یک #مرد_الهی در پرتو عنایت حق، #مورد_استقبال #مردم_جهان قرار میگیرد. در این شرایط پذیرش جامعه از ندای روحانی یک منادی آسمانی بینظیر خواهد بود، زیرا در #شدت_ظلمت و تاریکی، #درخشندگی_نور نمایانتر میگردد. #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از وبسایت عصر انتظار
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️راه نیل به شرح صدر در زمان غیبت امام
🔹خدا کند راهی برای شرح صدر پیدا کنیم که #بهواسطه_ریسمان [مقصود #امام_زمان (عج) می باشد] تحیر قلبیمان برطرف شود. #فرج، و لو یک ساعت باشد، مرحله بعد از آن #روشنایی است. روشنایی هم #فرج ماست. آیا هیچ فکر کردهایم که راهی برای این مطلب پیدا کنیم؟! گویا #ائمه ما علیهم السلام این مطلب را با ما اتمام حجت کردهاند؛ لذا فرمودهاند: «برای #فرج بسیار دعا کنید» [۱] البته نه #لقلقه_زبان. و نیز فرمودهاند: «تَمَسَّكُوا بِالْأَمْرِ الْأَوَّل؛ به راه و رسم نخست عمل کنید». [۲] یعنی در وقایع و رویدادهای تازه آنگونه که در گذشته عمل میکردید عمل کنید. #ائمه ما علیهمالسلام به ما یاد دادهاند که به #یقینیات عمل کنیم و هر جا یقین نداشتیم #توقف و #احتیاط نماییم.
پی نوشتها؛
[۱] مقصود استاد روایت زیر است که بنابر منقول حضرت فرمود: «أَکثِرُوا الدعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِن ذلِک فَرَجُکمْ؛ برای #تعجیل_فرج، بسیار #دعا کنید که همین [مایهی] #گشایش [امور] شما است»؛ ر.ک: بحارالانوار، ج۵۲، ص۹۲؛ و...
[۲] کتاب الغیبة نعمانی، ص۱۵۹. متن روایت به این صورت است: «تَمَسکوا بِالأَمْرِ الأَولِ الذی أَنْتُمْ عَلَیهِ، حَتی یبَینَ لَکمْ؛ به همان دستور نخست که بر آن هستید، عمل کنید، تا اینکه مطلب برای شما روشن گردد».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد