eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش ششم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ در ادامه برای برخی از تاثیرات حجاب، توضیحاتی ارائه میگردد. 💠حجاب و سلامت فرد و خانواده 🔷بی‏تردید - خواه بر استدلال عقلی، و خواه برخواسته فطری، و خواه بر بنیان قراردادهای اجتماعی و... بنا شده باشد - از تأثیر و تأثّر متقابل افراد و عملكرد آن‏ها تهی نیست. و زیبایی‏ها برای فرد و خانواده و جامعه مفیدند، و زشتی‏ها و نیز به همه زیان می‏رسانند، و تأثیر خود را بر تمام اعضا و اركان جامعه به جا خواهند گذاشت. 💠همنوایی آهنگ تكوین و تشریع‏ 🔷 كه خواهان تداوم نسل بشر است، خود، به قلم تدبیر و تكوین، جاذبه‏های عقلی، اجتماعی، فطری و زیستی - جنسی را در آدمیان و حتّی حیوانات و گیاهان به ودیعت نهاده، تا در پرتو جذب و انجذاب درونی همیشگی شعله وجودشان را بر افروخته نگهدارند. خالق هستی برای بقای دیگر موجودات، تنها همین جذب و انجذاب را كافی دانسته، ولی برای بقای نسل ، مسئولیت‌سپاری را نیز از نظر دور نداشته است؛ زیرا بشر چون جانوران و گیاهان نیست كه نسل وی تنها با جاذبه‏های زیستی - جنسی، و عشق ورزی آزاد پایدار ماند. 🔷نوزاد انسان پس از تولّد به تغذیه، نگهداری و پرورش درست نیازمند است و بدون مراقبت‏های بهداشتی، زیستی و... فرصت حیات نمی‏یابد. بر این اساس، معمار هستی كه نهاد آدمی را آنگونه سرشت، بر گنبد تشریع اینگونه نوشت كه محبوب‏ترین بنیادها برای بنا نهادن و مهد پرورش و رشد نوع انسان است‏ [المیزان، محمدحسین طباطبائی، ج۳]، تا هم جذب و انجذاب به محدود گردد، و هم و متعادل پرورش یابد. چون جذب و انجذاب لجام گسیخته، هرگز به بقای نسل تن نمی‏دهد، و آن را مزاحم عشق ورزی خود می‏بیند؛ همان‏گونه كه نسل ناسالم، پدر و مادری نمی‏شناسد تا آن نژاد را استمرار بخشد [فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل] 💠در بخش‌های بعدی این نوشتار، به ابعاد تربیتی و روانشناختی موضوع پرداخته خواهد شد. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
⭕️حجت الاسلام و المسلمین فاطمی‌نیا به نقل از علامه می گوید: 🔹«گاهی یک ، بیست سال انسان را به عقب می‌اندازد». منبع: وبسایت شهید آوینی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش هفتم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 💠حجاب و رشد شخصیت‏ 🔷 ؛ مجموعه افكار، عواطف، عادت‏ها و اخلاقیات یك انسان است كه به تمایز وی از دیگران می‏انجامد [مجموعه مقالات کنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادی]؛ به عبارت دیگر، مجموعه صفات و ویژگی‏های جسمی، روانی و رفتاری كه هر انسان را از انسان‏های دیگر متمایز می‏سازد، شخصیت نام دارد [روان‏شناسی شخصیت، یوسف کریمی]. بر این اساس، هر كس شخصیتی دارد كه خود را با آن معرفی می‏كند. و دیگران نیز او را به همان ویژگی‏ها می‏شناسند. در، «روان‏شناسی كمال» كه انسان خواستارِ تحققِ خود، معرفی می‏گردد، این گونه توصیف شده است: انسانی كه نیازهای سطوح پایین (نیازهای جسمانی، ایمنی، تعلق، محبت و احترام) را پشت سر نهاده، در صدد استفاده از توانایی‏ها و قابلیت‏های خود است و به دنبال به فعلیّت رساندن خویشتن و تحقق خویش است‏ [روان‏شناسی کمال، دوان شولتس، گیتی خوشدل] 🔷اریك فروم انسان رشد یافته را انسان بارور معرفی می‏كند و در تعریف او می‏گوید: وی انسانی است كه نیازهای روانی‏اش را از راه‏های بارور و زایا و خلاق ارضا می‏كند [مکتبها و نظریه‏های روان‏شناسی، سعید شاملو]. به عقیده اریك فروم مؤثرترین عامل در رشد شخصیت انسان، برآوردن معقول نیازهای روانی است كه حیوانات پست، این نوع نیازها را ندارند. انسان سالم نیازهای روانی - نه نیازهای جسمانی مانند گرسنگی، تشنگی، جنسی و... - خود را از راه‏های خلاّق ارضا می‏كند و اشخاص ناسالم از راه‏های نامعقول‏ [روان‏شناسی کمال]. 🔷اكنون باید دید فرصت رشد شخصیت، با بیش‏تر فراهم می‏گردد، یا با عدم رعایت آن؟ انسانی كه پیوسته نگران زیبایی خود است و بیش‏تر در جهت معرفی پیكر خود می‏كوشد، بهتر می‏تواند قابلیت‏های خود را بشناسد و به فعلیت برساند یا آن كه سر در باغ اندیشه دارد؟ آیا توجّه به نیازهای جسمانی و سطحی، به انسان امكان رشد می‏دهد، یا توجّه به و مخصوص انسان‏ها؟ آیا غرق شدن در و دیگران مسیر منتهی به یافتن خویشتن است؟ انسانی كه زندگی‏اش تحت فرمان و اراده‏اش نیست، در خود دچار شكست شده است‏ [فلسفه حجاب، علی محمدی]، تا چه رسد به آن كه هویّتش را به كمال رساند. زیرا سلیقه و خواست دیگران در زندگی‏اش تأثیر می‏گذارد و چنان زندگی می‏كند كه دیگران می‏پسندند، نه آنگونه كه خود می‏پسندد. 🔷 در اندیشه نمایش خود و زیبایی خویش است. این امر كه انسان را می‏نمایاند، و تعالی وی را نابود می‏سازد؛ در حالی كه مانند مرد یك انسان است، و باید از نظر انسانی رشد و یابد. كسی كه با نمایش زیبایی خود و گزینش پوششی ویژه در اندیشه جلب نظر دیگران به سر می‏برد، در حقیقت می‏خواهد با تكیه بر جذابیت‏های ظاهری خویش، و نه ‏ها و خود، جایی در جامعه بیابد. در واقع او از این طریق اعلام می‏دارد، آنچه برایش اصل است و اهمیّت دارد، «زن بودن» او است، نه انسانیت و اندیشه و لیاقت و كارآیی‏اش. چنین فردی قبل از همه اسیر خویش است، و به مغازه‏داری شبیه است كه پیوسته در اندیشه تزیین ظاهر و تغییر دكور خود به سر می‏برد و فرصت پرداختن به آرزوهای بزرگ‏تر را نمی‏یابد [روان‏شناسی حرمت خود، ناتانیل براندل، هاشمی جمال].... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیری کوتاه در (بخش هشتم و پایانی) 🔶 که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز امیرالمومنین‌ (ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است. 💠مهجوریت نهج البلاغه و انس و بهره‎مندى از آن 🔷یکى از مسایل دردناک که هرگز نمی‎توان انکار نمود، مسئله در میان امت اسلامى و حتى شیعیان آن حضرت است، گر چه به برکت نظام اسلامى نیز همانند بسیارى از معارف مهجور الهى، به تدریج از مهجوریت رهایى یافته، اما این واقعیت تلخ هرگز قابل انکار نیست، که ‎_البلاغه مهجور است؛ همان‎طور که (ع)، مظلوم بلکه مهجور بود. [۱] 🔷بدون تردید داشتن تعهد و احساس نیاز دردمندانه براى کار، برخوردارى از اخلاص و نیت پاک، توکل همه جانبه به خدا، ایمان داشتن به هدف، دارا بودن پشتکار و شکیبایى و بردبارى در جریان کار، انسان را وادار می‎کند که به دنبال پیدا کردن راههاى هدایت و نجات و رسیدن به کمال و عزت باشد، در این راستا غنی‎ترین گنجینه الهى و آسمانى است که بعد از قرآن، که مفسر و متمّم قرآن بوده و به عنوان اخ القرآن شهرت گرفته، بهترین استفاده‎ها و بهره‎مندى از معارف نهج البلاغه را می‎توان برد. 🔴این بود معرفى اجمالى از اقیانوس پهناور ، امید است که بتوانیم با شناخت هر چه بیشتر نهج البلاغه، و و ارتباط مداوم با این ودیعه امامت، بهره‎هاى معنوى وافر برده و غربت و مهجوریتش را بزداییم؛ ان شاءالله. پى نوشت: [۱] شهید مطهرى، مرتضى، سیرى در نهج البلاغه، ص ۹، انتشارات صدرا قم، چاپ ۲ منبع: وبسایت‌ راسخون‌ به‌نقل‌ از سایت‌ سراج‌ اندیشه @tabyinchannel
⭕️آیة الله نصرالله شاه آبادی نقل می کنند: 🔹موضوع دیگری که (آیت الله محمدعلی شاه آبادی ره) به آن عنایت ویژه ای داشتند و آن را در قرب به حق مؤثر می دانستند، بود... می فرمودند: «اگر برای بیدار شدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید، حتی چای بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می کند». همچنین می فرمودند: «، هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی». در منبرهایشان مکررا می فرمودند: «برای دنیایتان هم که شده، سحرها بیدار شوید. چون بیداری سحر، ، و می آورد». منبع: وبسایت شهید آوینی @tabyinchannel
⭕️باید در مقابل شرق و غرب ایستاد 🔹باید جهان اسلام در فکر ایجاد باشند و این شدنی است، چرا که تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل و ایستاد. شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با و خوب می توان اسلام را فاتح جهان نمود. 📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۵۳ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش هشتم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 💠حجاب و حرمت خود (احساس ارزشمندی) 🔷از نظر روان‏شناسی، قطعی‏ترین عامل رشد انسان «میزان ارزشی» است كه هر فرد برای خود قائل است‏ [freeman sunfrancisco.196 .Esteem - The Antecedents of self]؛ به عبارت بهتر، و شخصیتی انسان، (esteem - Self) او است. ، حرمت خود، خوانده می‏شود، و در واقع بازخوردی از مورد قبول بودن، و مورد قبول نبودن، به شمار می‏آید. این قضاوت در قالب رفتارهای كلامی و غیر كلامی بروز می‏كند و گستره‏ای است كه فرد خود را در آن پهنه توانا، مهم، موفق و با ارزش و یا ناموفق و بی‏ارزش می‏داند [بررسی حرمت خود در نوجوانان، سید حسن سلیمی، مجله روان‏شناسی، ش ۲]. 🔷چنانكه گذشت، در سازش یافتگی هیجانی، اجتماعی و عاطفی تأثیر بسیار دارد و از اساسی در شكل‏دهی و عاطفی است؛ به گونه‏ای كه تردید افراد در ارزشمندی‏شان، به ناتوانی در رسیدن به زندگی عاطفی موزون می‏انجامد. این افراد همواره از آشكار شدن ناتوانی‏هاشان هراسناكند و صحنه را ترك می‏كنند. از طرفی خلاقیت، با «سطح حرمت خود» رابطه كاملاً مستقیم دارد [مسئله حجاب، مرتضی مطهری، صدرا]. به راستی آیا برهنه شدن و كشاندن رفتارهای جنسی به كوچه و خیابان به آدمی ارزش می‏دهد و انسان را از احساس ارزشمندی بهره‏مند می‏سازد؟ البتّه شاید احساس رضایت آنی و زود گذر پدید آورد، ولی كمتر كسی است كه برخورداری از این حالت و رفتار را ارزش تلقی كند، و شخص برخوردار از این روحیه را ارزشمند بداند. 🔷افزون بر این، تأمین هر خواسته‏ای همیشه با احساس رضایت همراه نیست. در جامعه‏ای كه تمام شریان‏های آن را پر كرده و زن و مرد همواره در حال مقایسه داشته‏ها و نداشته‏های خویشند، ‏ها در و فرو می‏روند؛ زیرا رقابت و مقایسه در میدانی رخ می‏نماید، كه ظرفیت رقابت ندارد و بدین سبب، آدمی به كشیده می‏شود. بی‏تردید تا وقتی این اندیشه فضای ذهن آدمی را آكنده است، فرصتی برای بروز خلاقیت و ابتكار باقی نمی‏ماند. ذهنِ مشغول به تصاحب دل دیگران و جلب نظر مردان و پسندیده شدن، هرگز اندیشه علمی را بر نمی‏تابد و نمی‏تواند یافته‏ای تازه عرضه كند. او در پی آن است كه در وضعیت موجود پسندیده شود، نه آنكه وضعیت را تغییر دهد و با ابتكار و خلاقیت، طرحی نو در اندازد. 🔷از سوی دیگر، از آن‏جا كه تمام وجود این افراد را پر كرده است، در پی جبران این كمبود بر می‏آیند، و چون آسان‏ترین راه رسیدن به این احساس، مقبول دیگران واقع شدن است، از طریق سكس و عرضه پیكر خود در این مسیر گام بر می‏دارند تا به شكلی، احساس ارزشمندی از كف رفته خود را جبران كنند. در حالی كه شخص برخوردار از ، هرگز چنین نیازی را احساس نمی‏كند. در نگاه او بهترین راه جبرانِ احساسِ ارزشمندی آن است كه خود را از دور نگهدارد و و موقعیت خود را پایین نیاورد [نظام حقوق زن در اسلام، مرتضی مطهری، صدرا]. گویا از همین رو است كه ویل دورانت می‏گوید: زنان دریافتند كه دست و دل بازی، مایه طعن و تحقیر است. بنابراین، چنین افرادی هم ارزشمندی را از كف داده‏اند و هم در جبران آن به بیراهه رفته‏اند. راه رسیدن به احساس ارزشمندی پایدار، رفتن در پی كسب و پایدار است. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
⭕️ علیه السلام: 🔷به خدا سوگند، (عج) آن قدر غایب می شود که در (طولانی اش) از هلاکت نجات نمی یابد، مگر کسی که خدای بزرگ، او را بر عقیده به امامتش ثابت گرداند، و به او توفیق دهد که برای او دعا کند. 📕کمال الدین، ج ۲ ، ص ۳۸۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش نهم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 🔷انسان برخوردار از ، با دور نگهداشتن خود از دسترس دیگران، خود را ارتقا می‏بخشد، تا آن‏جا كه مرد، نیازمندانه به آستان وی روی می‏آورد. بی‏تردید اگر این مفهوم را به طور كامل درك كنند، به و مخفی ساختن پیكر خویش بیش‏تر گرایش نشان می‏دهند [مسئله حجاب، مرتضی مطهری، صدرا]، و پی خواهند برد كه ، در دسترس و مقبول بودن لحظه به لحظه نیست. راسل می‏گوید: از لحاظ هنری، مایه تأسف است كه بتوان به آسانی به دست یافت. ویل دورانت نیز می‏گوید: آنچه می‏جوییم و نیابیم عزیز و گرانبها می‏گردد [نظام حقوق زن در اسلام، مرتضی مطهری، صدرا] 🔷ویلیام جیمز به صراحت توصیه می‏كند: عزّت و احترامشان به این است كه به دنبال مردان نروند، خود را مبتذل نكنند و خود را از دسترس مردان، دور نگهدارند. پس است؛ كه برای پدید می‏آورد و را در فرو می‏برد. اگر چه در بیان به زنان گفته می‏شود كه پوشیده بیرون آیید، ولی واقعیت آن است كه به مرد گفته می‏شود، بهره برداری جنسی در همه جا ممنوع؛ چون راه چشم را كه نافذترین كانال حسی مردان است، نمی‏توان سد كرد. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️راهکار برای جلوگیری از ! 💠چگونه می‌توان نسبت به والدین را از بین برد و چه توصیه‌ای در این زمینه دارید؟ 🔷 : در خانه، دلایل مختلفی دارد و معمولا علت این کار به خاطر این است که می‌خواهند، یا را به خود جلب کنند، یا بدنبال و خود هستند، و به عبارتی در خانه یاد گرفته اند، تا برای رسیدن به خواسته‌های خود با والدین کنند؛ مثلا تصور کنید که کودک نیاز به تفریح و بازی دارد، ولی چون همبازی ندارد، شروع به کردن می‌کند، یا ممکن است گرسنه و خسته باشد، ولی چون خانواده به گرسنگی و خستگی او توجهی نمی‌کند دست به لجبازی می‌زند. لذا این خیلی مهم است که در قدم اول متوجه ، و کودک شوند. 🔷وقتی به رسیدگی می شود، میزان لجبازی‌های بچه کاهش پیدا می‌کند. البته گاهی ممکن است که کودک، داشته باشد و انتظار دارد که والدین آن را برایش فراهم کند، ولی عدم فراهم کردن آن، چه بسا منجر به لجبازی‌های او شود، که در چنین مواردی توصیه بر این است که هیچ گاه زیر بار خواسته‌های غیر منطقی کودک نروید و برای او توضیح بدهید، که چرا خواسته‌اش را اجرایی نمی‌کنید، تا از جهت شناختی، متوجه مسئله شود و تصور نکند که والدین قصد اذیت کردن او را دارند. لذا اگر در چنین مواردی هم شروع به کرد، نباید به لجبازی او اهمیت داد، تا به تدریج خلع سلاح شود. 🔷به عبارتی وقتی به اینگونه لجبازی‌هایش توجه نمی‌کنید، باعث می‌شود که خودش خسته شود و دست از بردارد، و در واقع خلع سلاحش کردید، و در آینده یاد می‌گیرد که این لجبازی تاثیری روی رفتار والدینش نخواهد گذاشت. پس در قدم اول باید سعی کنند تا با و رفع این نیازهای منطقی و معقول، جلوی لجبازی او را بگیرند. در واقع با این کار صورت می‌گیرد. طبیعتا در طول روز نیاز به خوراکی خوشمزه، غذا، نوشیدنی، تفریح، سرگرمی، همبازی، توجه، معاشرت و گفتگو، تعریف و تمجید و... دارد، اگر به این نیازها و در طول روز توجه کنند، و در صدد رفع این نیازهایش باشند، طبیعتا میزان لجبازی‌های کودک کاهش پیدا می‌کند. 🔷اما باز هم تاکید می‌گردد که هیچ گاه نباید زیر بار خواسته‌های غیر منطقی کودک بروند، و بخواهند خواسته‌های غیرمنطقی و نامتعارف او را برآورده کنند. این روش کاملا اشتباه است و باید به او فهماند که این خواسته یا درخواستش اشتباه است و یک جایگزین دیگری که منطقی و متعارف است را به او پیشنهاد داد؛ مثلا فرض بگیرید که کودک، قصد دارد تا اسباب بازی کودک دیگری را برای خودش بردارد، خب چنین خواسته‌ای نادرست است و باید والدین برای او توضیح بدهند، که نمی‌توانند بدون اجازه و رضایت صاحبش، آن را بردارند. 🔷در همچین موقعیتی شما می‌توانید به او پیشنهاد بدهید تا همان اسباب بازی را بعدا برای او فراهم کنید، یا به جایش او را به پارک ببرید؛ یعنی یک به او پیشنهاد بدهید تا قبول کند، در غیر اینصورت اگر همچنان روی خواسته غیر منطقی و نامتعارف خود پافشاری کرد، دیگر نیازی نیست به او توجه کنید و اجازه بدهید تا لجبازی خودش را انجام دهد. در نهایت خواهد فهمید که این لجبازی هیچ ثمره ای برای او نخواهد داشت. لذا تکرار این فرایند در موارد متعدد منجر به این می شود تا کودک شما خلع سلاح شود و دست از بردارد. نویسنده: مصطفوی منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش دهم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 💠حجاب و استحكام خانواده‏ 🔷باز هم تاکید می کنیم، با است. كانون عشق و امید و تحقق آرزوهای آدمی و مركز تولّد و پرورش نسل بشر است؛ به گونه‏ای كه هیچ جامعه‏ای نمی‏تواند بدون خانواده پایدار بماند. در معارف الهی مهم‏ترین جایگاه پرورش انسان است. را «لباس» یكدیگر می‏داند و بدین ترتیب نقش هر یك را معیّن می‏كند. زن و شوهر نزدیك‏ترین افراد به یكدیگرند و چون لباس، یكدیگر را از آفات و آسیب‏های عفت سوز و ایمان برانداز حفظ می‏كنند [المیزان، محمدحسین طباطبائی، ج ۳]. 🔷افزون بر این، آن‏ها مانند لباس، مایه وقار و آراستگی یكدیگرند. بی‏تردید این نقش در پرتو تفاوت زن و شوهر شكل می‏گیرد. چنانچه زن و شوهر از رها باشند، نمی‏توانند برای یكدیگر چون لباس به شمار آیند و عفت و وقار و شخصیت هم را پاس دارند. از لوازم سامان یافتن چنین بنیادی است و ‏_حجابی با آن تعارض آشكار دارد؛ زیرا بی‏بند و باری در پوشش، بی‏بند و باری در تحریك و احساس نیاز را در پی دارد و تأمین نیازهای شعله‏ور بنیاد خانواده را نشانه می‏رود. [فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل]. 🔷غریزه جنسی یكی از علل مهم ازدواج و به وجود آمدن خانواده است؛ امّا برای پایداری‏اش كافی نیست. بعد از ازدواج به تدریج با گذر زمان اهداف جدید شكل می‏گیرد؛ خواسته‏های زیستی و جنسی، اندك اندك جای خود را به نیازهای روانی و امنیتی و عاطفی و شناختی می‏دهد و دیگر سرمایه عشق ورزی به تنهایی برای تأمین اهداف خانواده و خواسته‏ها كافی نیست. نخستین شرط دستیابی بدین اهداف و تأمین خواست‏های جدید، آن است كه و از هویّت و خواست‏های فردی دست شویند و به سوی پی ریزی هویتی جمعی گام بردارند. 🔷چنانچه هر كس فقط خواهش خویش را پی گیرد، در جهت تجمل و و مورد پسند واقع شدن در اجتماع و جلب توجّه مردان گام بردارد، در دغدغه مقبولیت خویش فرو رود و را به فراموشی سپارد؛ و از آن سوی در اندیشه رسیدن به تمكین‏های نوتر و پر رونق‏تر به سر برد و را فراموش كند، بر باد می‏رود. بی‏تردید با اموری چون توجّه به لباس و بدن و روی و موی و انگشت نما شدن و مشخص‏تر معرفی كردن خود، پیوند تنگاتنگ دارد و پرداختن بدین امور و و نیازهای برتر، پایه‏های خانواده را متزلزل می‏سازد. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و در کشاکش جذابیت‌های (بخش اول) 🔷یکی از گلایه‌های همیشگی والدین در سال‌های اخیر که این روزها نیز به سبب خانه‌نشینی فرزندان‌شان به صورت جدی‌تری مطرح شده است، صَرف اوقات زیادی از شبانه روز برای بازی‌های رایانه‌ای توسط کودکان و نوجوانان در محیط خانه است. با اصرار فراوان به دنبال راهی هستند که میزان استفاده از این فضا را تحت خود درآورند، اما بسیاری از آنها گزارش می‌دهند که یا نتوانسته‌اند به موفقیت چندانی در این زمینه دست پیدا کنند و یا برای انجام آن ناچار به درگیری با فرزندان‌شان شده‌اند که باعث ایجاد تنش‌های بیشتری در روابط دیگر آنها نیز شده است.   🔷برای این‌که بخواهند تنظیماتی را در این زمینه داشته باشند، تا با آن تنظیمات و برنامه‌ریزی بتوانند با کمترین اصطکاک و تنش میزان استفاده از بازی‌ها و فیلم‌های فضای مجازی را کاهش دهند، لازم است که در گام نخست برای این سوال پاسخ مناسبی داشته باشند که هنگام بازی با تبلت، گوشی و... در ذهن کودکان چه فرایندی رخ می‌دهد که آنها را به این میزان به سمت استفاده از این محصولات وا می‌دارد؟ برای ما مهم است که بدانیم و نوجوانان به و محصولات آن می‌شود که در این باره می‌توان به تحقیقات مربوطه و نظرات کارشناسان این عرصه رجوع کرد؛ با دانستن این نکته دست والدین برای انتخاب نحوه درست برخورد با کودکان و نوجوانان پُر تر خواهد شد.   🔷 زیاد از ، در یک نگاه کلی به و نوجوان بازگشت دارد، که اساسی‌ترین حلقه وصل برای جاذبه‌های دیگر فضای مجازی به شمار می‌رود. حمیدرضا شهبازپور، کارشناس دپارتمان سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره بیان می‌دارد: «، و حفظ ارتباط با دیگران در عین حفظ تنهایی، برخی از علل این گرایش [گرایش به فضای مجازی] است». [۱]   🔷در این میان می‌توان به لیست کامل‌تری از این و کشش‌ها اشاره کرد که ما به مهمترین این موارد به صورت مختصر اشاره می‌کنیم: ۱) ارتباط گیری آسان، گسترده با لحاظ مخفی‌کاری. ۲) ارضای حس راحت‌طلبی. ۳) کشش‌ها و جذابیت‌های جنسی. ۴) ارضای نیاز به پیشرفت. ۵) ارضای نیاز به استقلال و مالکیت استقلالی. ۶) ارضای نیاز به سرگرمی به شکل فراوان. ۷) کنده شدن از واقعیت و فرو رفتن در تخیلات. ۸) ارضای نیاز به آموزش و یادگیری.  شاید بتوان به این لیست بلند بالا موارد دیگری را نیز افزود که از جذابیت‌های فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و... به حساب بیاید، اما همین میزان نیز به والدین کمک می‌کند که در این فضا کارهای اثباتی را افزایش دهند و به یک امر و نهی صرف در این زمینه بسنده نکنند. ... ✍مصطفی راهی منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش یازدهم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ ⭕️حجاب و مسئوليت پذیری‏ 🔷هر كس در برابر خود و دیگران است. انجام موفقیت‏آمیز ، به استعداد و برخورداری از توانمندی‏های متناسب و ظرفیت‏های روانشناختی و جسمی نیاز دارد. توفیق در پاره‏ای از مسئولیت‏ها و حتّی سپردن برخی از مسئولیت‏ها به تكیه دارد و افرادی كه پیشه می‏كنند، توان انجام آن را ندارند. این گروه ناگزیر باید به خویش پردازند و - چنان كه امروزه مشاهده می‏كنیم - چاره‏ای ندارند جز آن كه انجام آن مسئولیت‏ها را به دیگران و حتّی مردان بسپارند [مجموعه مقالات کنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادی]. 🔷 كه در پی دلربایی و جلب نظر دیگرانند و جز عرضه پیكر خود به چیزی نمی‏اندیشند، هرگز نمی‏توانند غمخوار همنوع خود باشند؛ در برابر خانواده و اجتماع كنند و به خود و اعضای خانواده و جامعه بیندیشند. این افراد، افزون بر آن كه خود به دلیل ناتوانی یا شانه خالی كردن از انجام دادن مسئولیت‏های فردی باز می‏مانند، با روحیه و وضعیت بدنی خاص خویش را آلوده و موقعیت را برای فعالیت مسئولیت پذیرانه نامساعد می‏سازند. بر این اساس، بازدهی فعالیت‏های خانوادگی و اجتماعی را كاهش می‏دهند و حتّی دقّت عمل را دچار اختلال می‏كنند؛ 🔷به عبارت دیگر، این افراد خود ناتوان می‏مانند و دیگران را نیز از انجام دادن تعهدات و مسئولیت‏ هاشان باز می‏دارند. تحقیقات گسترده و به ویژه پژوهش‏های میدانی، حاكی از افت تولید و ، در مراكز آلوده به ‏حجاب، بر درستی این سخن گواهی می‏دهد. كه عاطل و باطل ماندن نیروهای عظیم انسانی و غیر انسانی را نمی‏پسندد، برای رسیدن به موفقیت، در انجام تعهدات و مسئولیت‏های فردی و اجتماعی، استعداد و شرایطی را لازم می‏داند كه خاص یكی از آن‏ها به شمار می‏آید. 🔷 ‏حجاب با رعایت نكردن این شرط در واقع از قبول خودداری ورزیده، در پی خواسته‏های خود می‏رود، و حتّی دیگران را از انجام تعهدهای پذیرفته شده باز می‏دارد. بنابراین، هرگز به معنای محدود كردن حوزه مسئولیت زن نیست. در انجام دادن مسئولیت‏ها و سپردن برخی مسئولیت‏ها است. انسان، با انتخاب بی‏حجابی از قبول مسئولیت‏های حساس و سنگین شانه خالی می‏كند؛ آزاد از هر تعهدی سر بار دیگران می‏شود و مسئولیت‏ها را به دیگران وا می‏گذارد. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چه عواملی سبب شد که (ع) معاویه را بپذیرد؟ (بخش اول) 🔷دلایل چندی سبب شد تا (ع) نتواند به مقصد اصلی، که با بود دسترسی پیدا کند، لذا ضرورت دید تا برای و نیز از ، از جنگ خودداری کند. اینک مواردی از آن دلایل: الف: در حمایت از امام، از مهمترین دلایل اقدام امام (ع) برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ‌کس نمی‌ تواند مدعی شود که (ع) به جنگ با اعتقاد نداشته است. سخنان و مواضع او کاملاً خلاف این نکته را ثابت می‌ کند. ماجرای «ساباط» یکی از مهمترین نشانه‌ ها برای روشن ساختن عدم قابلیت مردم در ادامه جنگ بود. در آنجا بود که امام به قول شیخ «مفید»، دریافت که مردم او را خوار کرده‌ اند. [۱]  🔷شمار زیادی از این مردم، در جنگ‌ های «جمل»، «صفین» و «نهروان» در حمایت از [حضرت] علی (ع) به قتل رسیده بودند و اینک خسته از جنگ‌ ها، دیگر توان ادامه این جنگ را در خود نمی‌ دیدند، و حتی خود را طلبکار حکومت دانسته و ثار خود را از اهل بیت طلب می کردند. آنها امام (ع) را مسئول خون کشتگان خود می‌ انگاشتند. وقتی خبر فرار جمعی از سپاه به گوش امام (ع) رسید، آن حضرت رو به مردم کرد و فرمود: «شما با (در ادامه جنگ) مخالفت ورزیده و کار را به کشاندید؛ در حالی که پدرم موافق نبود، او شما را به فرا خواند، و شما اِبا کردید، تا اینکه به دیدار پروردگارش شتافت. پس از آن به سراغ من آمدید و بیعت کردید و قرار شد تا با هر کس کردم، شما نیز بجنگید و با هر کس به رفتار کردم شما نیز چنین کنید. امروز به من خبر رسیده که اشراف شما به سوی معاویه رفته‌ اند و با او بیعت کرده‌ اند، همین برایم کافی است. مرا در مورد دین و جانم فریب ندهید». [۲]  🔷«جاحظ» درباره علت کناره‌ گیری (ع) می‌ نویسد: «وقتی را مشاهده کرده و خود دید، با که از برخوردهای مختلف این با پدرش داشت و می‌ دانست که هر روز به نوعی و رنگی رفتار می‌ کنند، از حکومت کناره گرفت». [۳]  (ع) دریافت که به این نمی‌ توان اعتماد کرد. این ، تنها شامل عدم همکاری آنها نبود، بلکه امام (ع) می‌ فرمود: «وَ اللَّهِ‏ لَوْ قَاتَلْتُ‏ مُعَاوِيَةَ لَأَخَذُوا بِعُنُقِي حَتَّى يَدْفَعُونِي إِلَيْهِ سِلْماً؛ به خدا سوگند اگر با درگیر شوم، اینان گردن مرا گرفته به صورت اسیر به او تحویل می‌ دهند». [۴] ... پی‌نوشت‌ها [۱] الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، مفيد، محمد بن محمد، محقق / مصحح: مؤسسه آل البيت (ع)، كنگره شيخ مفيد، قم‏، چ۱، ج ۲، ص ۱۳ [۲] شرح نهج البلاغة، ابن أبی‌الحديد، محقق / مصحح: محمد ابوالفضل ابراهيم، کتابخانه آيت الله مرعشی نجفی، چ۱، ج ۱۶، ص ۲۲ [۳] رسالة جاحظ فی بنی امیه، الجاحظ، عمرو بن بحر بن محبوب، بی جا، قاهره، بی تا، ج ۳، ص ۷ [۴] إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسى، دارالکتب الاسلاميه‏، چ۳، ص ۲۰۵؛ بحارالأنوار، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، چ۲، ج ۴۴، ص ۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، بحرانى اصفهانى، محقق / مصحح: موحد ابطحى اصفهانى، محمد باقر، مؤسسة الإمام المهدى(عج)‏، قم، چ۱، ج ۱۶، ص ۱۷۵ برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چه عواملی سبب شد که (ع) معاویه را بپذیرد؟ (بخش دوم) 🔷 (ع) در جای دیگری فرمود: «وَ رَأَیْتُ أَهْلَ الْعِراقِ، لَایَثِقُ بِهِمْ أَحَدٌ أَبَداً إِلَّا غَلَّبَ؛ اهل عراق مردمانی هستند که هر کس به آنها اعتماد کند، مغلوب خواهد شد»؛ زیرا هیچکدام با دیگری در فکر و خواسته‌ ها، موافقت ندارند. آنان نه در خیر و نه شر، هیچ قصد جدی ندارند. [۱] با چنین مردمی، امکان برپایی جنگی با اهل شام، که اتحادی کامل داشته و هدف و نیت مشخصی داشتند، وجود نداشت. ، و . 🔷نگاهی به سخنان دردناک امام علی (ع) که در سالهای ۳۹ و ۴۰ هجری خطاب به مردم ایراد شده، هر منصفی را قانع می‌ کند که راهی جز واگذاری عراق به شام وجود نداشت. (ع) نمی‌ توانست با ، خود و شماری از شیعیانش را تسلیم شامیانی کند که فرمانده آنها، «بسر بن ارطاة» خونخوار بود. اکنون با ، بهانه‌ ای برای از چپاول و غارت وجود داشت. این ممکن بود (ع) با شماری اندک از سپاهیانش بایستد و به شهادت برسد؛ اما نتیجه آن چندان روشن نبود. 🔷 با طرح خون‌خواهی عثمان، فضای مسمومی ایجاد کرده بود. او علاوه بر شام، اکنون مصر و بسیاری از نقاط دیگر را در اختیار داشت. در برابر او (ع)، با آن همه سابقه و نفوذ کلام، کاری از پیش نبرده بود و این دلیلی جز زبونی عراق در برابر شام نداشت، در نیز لوث می‌ شد. این چهره‌ ای است که همه از می‌ شناسند و در شناسایی آن، نیازی به اصرار و اثبات نیست. گاه به خطا گفته شده است که (ع) از خونریزی بیزار بود. چنین چیزی درست نیست، او در طول جنگ «جمل» و «صفین»، خود در صحنه نبرد حضور داشت، سیره پدر را هم کاملا تأیید می‌ کرد. آنچه (ع) نمی‌ پذیرفت، بود که نتایج سیاسی روشنی نداشته باشد. ... پی‌نوشت [۱] الكامل فی التاريخ، ابن الأثير، عزالدين أبو الحسن على بن ابى الكرم، دار صادر، بيروت، ۱۳۸۵ق، ج ۳، ص ۴۰۵ برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel