⭕️فرج من نزدیک است، دعا کنید!
🔹آیا نباید در فکر این باشیم که از کسی که خداوند برای اصلاح جامعه قرار داده بخواهیم که بیاید؟! خود او [امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف] در #مسجد_سهله و #جمکران، در خواب و بیداری در گوش افرادی از دوستانش بدون اینکه او را ببینند، فرموده است: «#فرج من نزدیک است، #دعا کنید»؛ یا به نقلی فرموده: «فرجم نزدیک شده، دعا کنید بَدا (تأخیر) حاصل نشود».
📕در محضر بهجت، ج١، ص۱۰۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام علی» (علیه السلام) در دوران حكومت خود چه خدماتی به مسلمين ارائه کرده اند؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در خطبه ۱۵۹ #نهج_البلاغه به گوشه اى از «خدماتش به #مسلمين و كسانى كه تحت حكومت او مى زيستند» اشاره مى كند و آن را در چهار جمله بيان مى دارد و مى فرمايد: «وَ لَقَدْ أَحْسَنْتُ جِوَارَكُمْ». (به يقين، وظيفه #حُسن_جوار را در مورد شما به كار بستم). منظور از «حُسن جوار» اين است كه انسان، در برابر معاشران و دوستان همزيستى مسالمت آميز و توأم با ادب و احترام و خوشرفتارى و تحمل ناملايمات داشته باشد؛ به گونه اى كه از حضور او در جمعشان احساس آرامش و خوشوقتى كنند.
🔹بررسى تاريخ زندگانى #امام_علی (عليه السلام) به خصوص در #دوران_حكومت، نشان مى دهد كه در همه جا با مهر و محبّت با #مردم رفتار مى كرد؛ حتى خانه هاى يتيمان و بيوه زنان را شبانه سركشى مى نمود و با دست خود، آنها را تغذيه مى كرد؛ يتيمان را نوازش مى داد؛ بيوه زنان را تسليت مى گفت؛ با رنجوران همدردى مى كرد؛ با مخالفان مُدارا مى نمود و با دوستان، نهايت محبّت را مبذول مى داشت.
🔹به عكسِ دوران #حكومت_عثمان كه با نهايت خشونت با مردم رفتار مى كردند، حتى بر بزرگان اسلام، همچون ابوذر، عمّار ياسر و عبدالله بن مسعود رحم نكردند، و همان گونه كه مى دانيم ابوذر را با خشونت زياد به منطقه بسيار بد آب و هواى ربذه تبعيد كردند، که در آن جا از دنيا رفت و اطرافيان خليفه يا خود او عمار ياسر را به علت انتقاد مختصرى از نابسامانى هاى موجود در زمان عثمان چنان زدند كه به فتق مبتلا شد و يكى از دنده هايش شكست، و عبدالله بن مسعود، قارى و حافظ معروف قرآن را نيز چنان بر زمين كوبيدند كه بدنش ناقص شد و بعضى گفته اند: همين امر باعث مرگ او شد.
🔹اگر #اميرالمؤمنين (عليه السلام) حتى برادرش #عقيل را با ديگران در سهم #بيت_المال كاملا يكسان مى شمرد، اطرافيان عثمان، چنان بر اموال بيت المال چنگ انداخته بودند كه مردم، عراق را بستان قريش و بنى اميّه مى ناميدند. [۱] در دوّمين خدمت خود به مردم مى فرمايد: «وَ أَحَطْتُ بِجُهْدِی مِنْ وَرَائِكُمْ». (من در پشت سر نيز به #پاسدارى از شما پرداختم). اشاره به اين كه شما را در مسير #اطاعت و بندگى خدا از وسوسه هاى #شياطين جنّ و اِنس حفظ كردم، و در برابر گزند #دشمن از شما نگهدارى نمودم.
🔹و در سوّمين و چهارمين خدمت به آزاد ساختن مردم از بند ذلّت و زنجيرهاى ظلم و اسارت اشاره مى فرمايد: «وَ أَعْتَقْتُكُمْ مِنْ رِبَقِ الذُّلِّ، وَ حَلَقِ الضَّيْمِ». (و شما را از بند #ذلّت و حلقه هاى زنجيرِ #ستم آزاد كردم). چرا كه در دوران حكومت #عثمان و سيطره #بنىاميّه و #بنىمروان بر حكومت اسلامى، دامنه #ظلم و #ستم در همه جا گسترده بود، و كسى جز آن گروهِ خودكامه، ارزش و نفوذى در جامعه نداشت، #امام_علی (عليه السلام) آنها را از اين حكومتِ خودكامه فاميلى و قبيلگى كه به دست افرادی شرور همچون بنى مروان و بنى اميّه اداره مى شد، رهايى بخشيد.
🔹و در پايان اين سخن به نكته لطيفى اشاره مى كند كه اين #خدمات_خالصانه نه به جهت #حقّشناسى و #قدردانى شايسته شما در برابر من است؛ بلكه: «شُكْراً مِنِّي لِلْبِرِّ الْقَلِيلِ وَ إِطْرَاقاً عَمَّا أَدْرَكَهُ الْبَصَرُ، وَ شَهِدَهُ الْبَدَنُ، مِنَ الْمُنْكَرِ الْكَثِيرِ» (همه اينها براى سپاس فراوانِ من در برابر نيكىِ اندكى از سوى شما و چشمپوشى از بدىهاى فراوانى بود كه نسبت به من انجام داديد؛ بدى هاى آشكارى كه چشم، آن را مى ديد و بدن، آن را لمس مى كرد).
🔹در حقيقت، منظور اميرالمؤمنين #امام_علی (عليه السلام) اين است كه شما خدمتى به من نكرديد كه خدمات من براى شكرگزارى آن باشد، بلكه مشكلات و دردسرهايى كه براى من آفريديد بسيار زياد است؛ اگر من #خدمتى به شما كردم براى خدا و اداى #وظيفه_الهى بوده است. بنابراین، «الْمُنْكَرِ الْكَثِيرِ» در اين عبارت، اشاره به #نافرمانىها و #سرپيچىها و #بیوفايى هاى مردم در برابر امام (عليه السلام) است.
🔹شبيه همين معنا در خطبه هاى ديگر «نهج البلاغه» به چشم مى خورد. در خطبه ۹۷ مى فرمايد: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِيَّتِي». (همواره امتها از ظلم زمامدارشان در وحشت بوده اند، ولى من از ظلم پيروانم بيمناكم).
پی نوشت:
[۱] شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، انتشارات آية الله مرعشي نجفي، ۱۴۰۴ق، چ اول، ج ۲، ص ۱۲۹ (از قول «سعيد بن عاص» فرماندار كوفه از جانب عثمان)
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۶، ص ۲۰۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️فرهنگ ما فرهنگ الهی است
🔹فرهنگ ما، #فرهنگ_الهی است؛ این فرهنگ، #استقلال ما را تضمین و تأمین میکند، #آزادی ما را هم تأمین میکند. آن کسانی که به نام آزادی، #ولنگاری را در #جامعه ترویج میکنند، آزاد نیستند، اینها #اسیر دستبستهی #فرهنگ_غربیاند؛ #فرهنگ_غربی است که دارد اینها را هدایت میکند؛ این چه آزادیای است؟
🔹#آزادی این است که شما #نیّت خودتان، #ایمان خودتان، #فکر خودتان، #قرآن خودتان، #الگوی_اسلامی خودتان را داشته باشید و آن را دنبال بکنید؛ این، #آزادی است، این، عظمت است، این، #حریّت است؛ این باید تأمین بشود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۱۲/۱۷
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارکان انقلاب اسلامی (بخش چهارم و پایانی)
🔸براى شکل گیرى هر #انقلابى، یک #عنصر_فکرى و دو #عامل_انسانى مورد نیاز است، که بدون حضور و دخالت هر یک از آنها #انقلاب به معنای حقیقی و کامل کلمه شکل نمیگیرد، و تحقق خارجی نخواهد یافت. این #سه_عنصر، که عناصر موجدهی انقلاب هستند، #ارکان_انقلاب نامیده میشوند. این عناصر عبارتاند از #عنصر_فکرى که همان #ایدئولوژى و مکتبى است که انقلاب بر پایهی آن استوار مى گردد و #عنصر_انسانى نیز یکى #مردماند و دیگرى #رهبرى. هرگاه این سه عنصر در کنار هم قرار گیرند و جهتگیرى یکسان داشته باشند، #انقلاب شکل مى گیرد و واقعیت خارجی مییابد... در ادامه، به بررسی «ارکان عمده انقلاب اسلامی» از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری میپردازیم.
💠ج. مردم
🔹بزرگترین اهرم پیشبرد انقلاب اسلامى، حضور عظیم توده هاى میلیونى #مردم در عرصه هاى #انقلاب بود که با #ایمان_نافذ و عمیق از یک سو، و #معرفت و آگاهى بالا از سوى دیگر، به نداى #رهبرشان لبیک گفتند، و در پرتو هدایت هاى روشنگرانه و پیامبرگونهی او، #صبر و #مقاومت و #استقامت را پیشهی خویش ساخته و عاقبت شهد گواراى #پیروزى بر #نظام_سلطه را نوشیدند. [۱]
🔹یکى از بارزترین ویژگیهاى #انقلاب_اسلامى، که در کمتر انقلابى نظیر آن وجود داشته است، #مردمى بودن آن است؛ به گونه اى که همه #ملت_ایران در شهر و روستا، از کوچک و بزرگ، زن و مرد در آن مشارکت داشتند. بر خلاف انقلابهاى بزرگ دنیا که طبقات خاصى از جامعه در آن نقش آفرینى کردند. [۲]
🔹 #مقام_معظم_رهبرى، در بیان دلیل اینکه #مردم صاحبان اصلى نظام و انقلاباند، اینگونه مى فرماید: «#مردم صاحبان این نظام هستند به چند دلیل؛ اولاً، چون #اسلام بیشترین حق را در ادارهی #نظامهاى_اجتماعى به مردم مى دهد و هر #دستگاه_حاکم را یک دستگاه خدمتگزار براى مردم مى داند؛ ثانیاً، چون #مردم تشکیل دهندگان و #بوجودآورندگان این نظام بودند، زیرا این #نظام مبتنى بر یک #انقلاب بود و آن انقلاب را مردم به وجود آوردند. ثالثاً، چون #دخالت و #نظارت مردم بیشترین تضمین را براى حفظ این نظام از انحراف مى کند». [۳]
🔹ایشان #مردم را #مهمترین و راسخترین عمود خیمهی انقلاب و #نظام_اسلامی میدانند و معتقدند علقه و رابطهی دوطرفه میان #مردم و #انقلاب و #رهبری آن ناشی از بنای انقلاب و نظام اسلامی بر عقیدهای مستحکم، و #ایمانی_صادقانه است و کسی جز خداوند نمیتواند چنین دلهای مردم را به #انقلاب جذب کرده و سبب محبت، #اتحاد و #وحدت آنان در راستای #اهداف_انقلاب و نظام اسلامی شود. [۴]
نقش و جایگاه #مردم و مصالح آنان در #اسلام و #انقلاب ناشی از #آموزهها و تعالیم آن تا بدان حد است که #رهبر_معظم_انقلاب را به بیان یک قاعدهی کلی در این باره میرساند و آن این است که «هر چیزى که شما دیدید، به نظرتان اسلامى است، اما از #صلاح_مردم مجرد است، بدانید در شناخت و فهم اینکه آن #اسلام است، اشتباه مىکنید یا در فهم خود آن شیء محققاً #اشتباهى وجود دارد». [۵] اهمیت #حضور و پشتیبانی #مردم برای تحقق اهداف و #آرمانهای_الهی تا بدانجاست که معظمله تحقق حق در عالم خارج بدون حمایت و همراهی #مردم را امری ذهنی و حقیقتی صرفاً معنوی میدانند. [۶]
پی نوشتها؛
[۱] بیانات ۳۱ تیر ۱۳۷۱، ۱۲ بهمن ۶۵ و ۲۵ تیر ۶۶؛ [۲] بیانات در نماز جمعه، ۲۷ آبان ۶۲ و ۲۳ آبان ۶۵؛ [۳] مصاحبه پیرامون انتخابات مجلس شوراى اسلامى، ۱۳۶۵؛ [۴] بیانات ۱۹ تیر ۶۸؛ [۵] بیانات ۹ بهمن ۶۸؛ [۶] بیانات ۱۹ دی ۸۳
احمد گلستانه؛ کارشناس ارشد علوم انسانی و سیاسی برهان
منبع: پرسمان
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️معلمان بشریت
🔹 #پیغمبر_اکرم - صلی الله علیه و آله - #معلم همه بشر است، و بعد از او #حضرت_امیر - سلام الله علیه - باز معلم همه بشر است؛ آنها معلم همه بشر هستند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) برای مقابله و جنگ با اصحاب «جمل» چگونه استدلال می نمایند؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در پایان خطبه ۱۷۲ #نهج_البلاغه پس از اشاره به جنایات #لشکریان_جمل در بصره چنين مى فرمايد: «فَوَاللهِ لَوْ لَمْ يُصِيبُوا مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا رَجُلاً وَاحِداً مُعْتَمِدِينَ لِقَتْلِهِ، بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ، لَحَلَّ لِی قَتْلُ ذلِكَ الْجَيْشِ كُلِّهِ، إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ يُنْكِرُوا، وَ لَمْ يَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِيَدٍ دَعْ مَا أَنَّهُمْ قَدْ قَتَلُوا مِنَ الْمُسْلِمِينَ مِثْلَ الْعِدَّةِ الَّتِي دَخَلُوا بِهَا عَلَيْهِمْ!».
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (به خدا قسم، حتى اگر يك تن از #مسلمانان را به عمد و بى هيچ جرمى كشته بودند، قتل همه آن لشكر بر من روا بود؛ زيرا همه آنان در كشتن آن مرد حاضر بوده اند و كشتن او را #منكر نشمرده اند و به دست و زبان ياريش نكرده اند [و به اين ترتيب، همدستِ مفسدان فى الارض بودند] و حال آنكه، از #مسلمانان به شماره سپاهيانى كه به شهر داخل كرده بودند، #كشتار كرده اند.).
🔹در اينجا پرسش و پاسخى از سوى شارحان «نهج البلاغه» مطرح شده و آن اینکه: چگونه #اميرالمؤمنين (علیه السلام) مى فرمايد: اگر آنها حتى يك نفر را مى كشتند قتل تمام لشكرشان جايز بود، تا چه رسد به اين كه به تعداد خودشان از #مسلمين بى گناه كشتند. اين نابرابرى را با چه عنوانى از عناوين فقهى مى توان تفسير كرد؟ در اينجا در مجموع چهار جواب به اين سؤال داده شده است كه عبارتند از:
1⃣بعضى پاسخ گفته اند: آنها عملا نشان دادند كه #كشتن_مسلمان را مباح مى شمرند و اين نوعى انكار #ضروريات_دين است و به اين ترتيب #مرتدّ مى شوند.
2⃣برخى گفته اند: كشتن آنها به دليل #نهى_از_منكر بوده است؛ زيرا اگر نهى از منكر هيچ راهى جز اين نداشته باشد، مجاز است.
3⃣سوّمين و بهترين جواب اين است كه آنها مصداق #مفسدفىالارض بودند؛ چرا كه لشكرى به راه انداختند و #بيعت خود را شكستند و در بخشى از كشور اسلام، #فساد_عظيمى به راه انداختند؛ بنابراين داخل در آيه شريفه مى شوند كه: «إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا...». [۱] و اگر #امام_علی (عليه السلام) مى فرمايد: گناه آنها اين بود كه در برابر فجايع آنان سكوت كردند و در واقع مقدمه اى است براى اثبات #مُحارب و مفسد بودن آنها.
4⃣پاسخ چهارمى نيز در اينجا مطابق مذهب پيروان اهل بيت (عليهم السلام) وجود دارد و آن اينكه هر كس بر #امام_معصوم (عليه السلام) و بر ضدّ #حكومت_اسلامى خروج كند، #كافر است؛ همان گونه كه «خواجه نصير الدين طوسى» در «تجريد العقائد» [۲] مى گويد: «و محاربوا عَلِىٍّ كَفَرَةٌ» (كسانى كه با #امام_علی (عليه السلام) به جنگ برخيزند #كافرند)؛ زيرا مى دانيم #پيامبر (صلى الله عليه و آله) به #امام_على (عليه السلام) خطاب كرده، فرمود: «حَرْبُكَ حَرْبِي»؛ [۲] (جنگ با تو جنگ با من است).
🔹در اينجا پرسش ديگرى مطرح است و آن اينكه اگر همه آنها مستحق قتل بودند ـ به سبب اينكه گروهى از مسلمين را حتّى قبل از جنگ كشتند ـ چرا #امام (عليه السلام) بعد از پيروزى، تمام همدستان #طلحه و #زبير را قصاص نفرمود؟ حتى #عايشه به حكم محاربه با امام مسلمين و قيام بر ضدّ #حكومت_اسلامى و ايجاد فساد در زمين مستحق قتل بود؛ ولى چنان كه مى دانيم اميرالمؤمنين (عليه السلام) او را با احترام به مدينه بازگرداند؟
🔹پاسخ اين پرسش روشن است و آن اينكه اوضاع به قدرى طوفانى و شرايط بحرانى بود كه اگر امام (عليه السلام) دست به چنين كارى مى زد، #مخالفان به آسانى مى توانستند توده هاى #عوام_مسلمين را بر ضدّ او بشورانند؛ لذا در نقلى از عمروعاص مى خوانيم كه به عايشه گفت: «اى كاش در روز #جنگ_جمل كشته شده بودى!» عايشه به او گفت: «بى پدر چرا؟» عمرو گفت: «تو از دنيا مى رفتى و وارد بهشت مى شدى! و ما كشتن تو را بزرگترين دستاويز بر ضدّ #علی قرار مى داديم». [۳] به هر حال، اين افتخارى است براى #امام_علی (عليه السلام) كه از باقيماندگان #جمل صرف نظر كرد و با اين كار خود، #جامعه_اسلامى را نجات داد.
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۶، ص ۴۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #جنگ_جمل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️رضایت و خوشنودی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹چقدر سخت است، اگر برای ما این امر #ملکه نشود که در هر کاری که میخواهیم #اقدام کنیم و انجام دهیم، ابتدا «رضایت» و «عدم رضایت» #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را در نظر نگیریم و #رضایت و #خوشنودی او را جلب ننماییم!
📕در محضر بهجت، ج١، ص٨٩
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فرزند آوری از نگاه اسلام (بخش اول)
🔸برای #ازدواج، اهداف بسیاری یاد شده که از همه مهمتر #فرزند_آوری است، که با آمدن فرزند زندگی ها رنگ و بوی محبت بیشتری به خود می گیرد. داشتن #فرزند یکی از اهداف مهم ازدواج و «زندگی مشترک» است، و اکثر زوجین داشتن فرزند را به عنوان یکی از خواسته ها و هدف های خود در زندگی مشترک مد نظر دارند؛ در این بخش نوشتار و بخش بعدی آن، به مواردی مرتبط با این بحث پرداخته میشود.
💠بارداری از روی آگاهی و اختیار زوجین
🔹آنچه که در #فرزند_آوری باید به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد این است که هر #بارداری و تولد در پی آن باید #مسئولانه، #آگاهانه و #آزادانه بوده و زوجین با در نظر گرفتن شرایط لازم، نسبت به فرزنددار شدن اقدام نموده و برای #تربیت_فرزندان نیز همه توان خود را به کار گیرند.
💠فرزند صالح
🔹#فرزند_صالح «نعمتی» است که خداوند به #زوجین ارزانی میدارد، بنابراین باید زوجین قدر این نعمت را دانسته و در حراست و پاسداری از او همه سعی خود را به کار گیرند. «پروردگارا به ما از همسران و فرزندان مان آن ده که مایه روشنی چشمان ما باشد». [ترجمه آیه ۷۴، سوره فرقان] «ای پروردگارمن، مرا فرزندی از شایستگان بخش». [ترجمه آيه ۱۰۰ سوره صافات] احادیث و روایات بسیاری نیز از #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) و #ائمه_اطهار (عليهم السلام) نقل شده، که نمایانگر نگرش مثبت آن بزرگواران به «فرزندان صالح و سالم» می باشد. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «#فرزند_صالح، گلی از گلهای بهشت است».
💠آرامش و آسایش در زندگی
🔹«دین مبین اسلام» هدف اصلی تشکیل زندگی و خانواده را «ایجاد #آرامش در انسانها و پیدایش #محبت و #مودت در زوجین دانسته»، [ر.ک: سوره روم، آيه ۲۱] و تاثیرات مثبت و سازنده ای را در زندگی آنان ایجاد میکند. #فرزند_آوری می تواند زندگی زوجین را متحول کند و روح زندگی را در آن بدمد و شادی و #نشاط را به زندگی آنان ببخشد.
💠ارکان خانواده
🔹از نظر اسلام، #فرزندان از ارکان مهم خانواده محسوب میشوند، و در آیات و روایات از #فرزند با تعبیری چون میوه دل، نور دیده، مایه خوشبختی، مایه ثواب و پاداش اخروی و رحمت و غفران الهی یاد شده است. خداوند کریم در وصف مؤمنان میفرماید؛ «آنها کسانی هستند که در مناجات خویش با پروردگارشان می گویند: از همسران ما مایه های نور و روشنایی چشم قرار ده». [ترجمه آيه ۲۴ سوره فرقان]
💠فرزند پسر باشد یا دختر
🔹آفتی که بعضیها به آن گرفتار هستند، #جنسیت_فرزند است، بطوری که بعضیها گویا هنوز در دوران جاهلیت به سر میبرند؛ اگر بعد از گرفتن جواب آزمایش بفهمند که فرزندشان دختر است و همسر آنها فرزند پسر بدنیا نمیآورد، از چشم شوهر و خانواده شوهر میفتد، در حالی که نباید #جنسیت مهم باشد، بلکه باید دعا کرد که #فرزند_سالم باشد و عاقبتش ختم به خیر شود. [۱] #امام_باقر (عليه السلام) می فرماید: «خداوندا به من #فرزندی عطا کن و او را #پرهیزگار و پاک قرار ده که در آفرینش کم و زیاد نباشد و سرانجامش را نیکو گردان». [۲] #امام_صادق (عليه السلام) نیز میفرماید: «#دختران خوبی ها و #پسران نعمت اند، به خوبی ها ثواب میدهند و از نعمت ها سوال می شود». [۳]
💠احساسی ترین تجربه انسان
🔹بدون هیچگونه تردیدی، #فرزند_آوری و پدر یا مادر شدن یکی از پراحساسترین تجربیات انسانی، مطابق با تمایل فطری انسانها برای #تداوم_نسل و بقاء آنان و نیز مورد توصیه شرع مقدس #اسلام است. فرزند سالم و صالح میتواند موجب افزایش عشق، #نشاط و سلامت روانی و تعالی شخصیت والدین شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] اصول کافى، ج ۶، ص ۳
[۲] تهذیب الاحکام، ج ۷، ص ۴۱۱
[۳] تحف العقول، ص ۳۸۲
نویسنده: سجاد رستمی چورتی
منبع: راسخون
#فرزند #فرزند_آوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد