eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
588 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
تفقه
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامب
🏷 عزیزان فعال در فضای رسانه‌ای و مجازی این‌جور پیام‌ها را به زبان‌های مختلف و شیوه‌های متفاوت منتشر کنند تا به مردمِ نقاط مختلفِ جهان برسد؛ در این صورت است که شاهد تاثیر حداکثری خواهیم بود و الّا و کردن برای خودی‌ها ثمره چندانی ندارد! @tafaqqoh
Vol2.pdf
2.31M
📚 شرح کفایة الاصول 🖊 برگرفته از دروس خارج اصول استاد قائنی حفظه الله به همت برخی شاگردان 🏷 از ابتدای مفاهیم تا انتهای انسداد @tafaqqoh
Vol3.pdf
3.4M
📚 شرح کفایة الاصول 🖊 برگرفته از دروس خارج اصول استاد قائنی حفظه الله به همت برخی شاگردان 🏷 اصول عملیه و تعارض ادله @tafaqqoh
شرح کفایه جلد سوم.docx
626.2K
📚 شرح کفایة الاصول 🖊 برگرفته از دروس خارج اصول استاد قائنی حفظه الله به همت برخی شاگردان 🏷 اصول عملیه و تعارض ادله @tafaqqoh
شرح کفایه جلد دوم.docx
444.2K
📚 شرح کفایة الاصول 🖊 برگرفته از دروس خارج اصول استاد قائنی حفظه الله به همت برخی شاگردان 🏷 از ابتدای مفاهیم تا انتهای انسداد @tafaqqoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات مرحوم امام خمینی رضوان الله علیه درباره رسول اکرم، حضرت امام صادق و امام عصر علیهم الصلاة و السلام @maktabeEMAMdarSAHIFE @tafaqqoh
هدایت شده از  معراج اندیشه
اهمیت طرح شهید مطهری آبان ۱۳۹۹.mp3
8.61M
۱۳۹۹ بسیار شنیدنی و مهم. اهمیت و ضرورت مطالعه کتب استاد شهید مطهری (ره). حجت الاسلام و المسلمین استاد سوزنچی (زیدعزه). آبان ماه ۱۳۹۹.
💻معرفی_منبع درباره 🔉 💎ضرورت ادبیات خوانی در حوزه های علمیه و آسیب شناسی آن 👨‍🏫استاد مهدی رضایی 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ آغاز طرح جدید جهادی «طبیب دوار» ⚪️ جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آدرس زیر در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنید. @valehhh
🔊 تدریس مجازی نهایة الدرایة مرحوم اصفهانی 🎙 استاد محمد متقیان دام عزه 🏷 https://eitaa.com/joinchat/2496790604Cab8a1ec92f @alfigh_alosul @tafaqqoh
📚 نهایة الدرایة فی شرح الکفایة (طبع آل البیت علیهم‌السلام) 🖊 مرحوم محقق شیخ محمد حسین اصفهانی اعلی الله مقامه 🔖 ج ۱ 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQVlNS3FZZHZIOEU 🔖 ج ۲ 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRjFyaVhkNWZhTTQ 🔖 ج ۳ 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlMzJaSGVUa2luZU0 🔖 ج ۴ 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOldEl1NnNCZHkxRVU 🔖 ج ۵ و ۶ 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlcmE3b3EtU0g1ZG8 @tafaqqoh
✔️ اولین نشست شبکه نوآوری‌های فقهی صراط 🏷 یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۹ 📽 پخش زنده از طریق آپارات 🌐 https://www.aparat.com/alserat.ir 🔖 کانال ایتا 🌐 eitaa.com/alserat_ir 🔹 پایگاه اطلاع رسانی 🌐 http://www.alserat.ir/ @alserat_ir @tafaqqoh
1_567889163.docx
37.5K
متن اولیه یادداشت حجة الاسلام عظیما
اولین نشست علمی شبکه صراط(مجلل سازی).amr
8.2M
فایل صوتی اولین نشست علمی صراط با موضوع مجلل سازی مشاهد مشرفه 🍃🌺🍂🍃🌺🍂 ارائه دهنده: حجة الاسلام محمد مهدی عظیما استاد داور: آیة الله بستان ناقدان: حجج اسلام یاسر امینیان و احمدرضا امینی 🍃🌺🍂🍃🌺🍂 شبکه نوآوری‌های فقهی صراط @alserat_ir
بسم الله الرحمن الرحیم این کانال جهت ارسال سخن‌رانی‌ها، جلسات اخلاق و درس تفسیر قرآن استاد سید احمد فقیهی حفظه الله تشکیل شده است. ایتا 👇 https://eitaa.com/faghihiseyyedahmad لینک گروه اول در واتساپ 👇🏻👇🏻👇🏻 https://chat.whatsapp.com/BeCdzOjKW6E9ijNZZQntD3 لینک گروه دوم در واتساپ 👇🏻👇🏻👇🏻 https://chat.whatsapp.com/J0kpGgzu6EwJ28wX5z6iS5 دعا می‌کنیم به فضل الهی و لطف اهل البیت علیهم السلام حضرت استاد فقیهی دام عزه که چند روزیست به دلیل تصادف در بیمارستان بستری‌اند، هرچه سریع‌تر بهبودی کامل پیدا کنند. @tafaqqoh
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی ۳۱📚 طرح مساله🎤 موضوع: تفاوت مکتب اصولی قم و نجف با ارایه: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی حفظه‌الله زمان: دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه ۹۹ 📆 ۱۲:۴۵ الی ۱۴:۰۰⏰ مکان: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی @asranehelmi
هدایت شده از عصرانه علمی
201109_002.MP3
26.02M
صوت جلسه عصرانه علمی 31 @asranehelmi
🔖 تحلیل عرفانی از تفکیک آثار فرض و نفل در قرب الهی 🖊 حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد غفاری قره باغ دام عزه (عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران) 🌐 http://pfk.qom.ac.ir/article_1194_845bfaccf9a83932edfa869dfc3e9590.pdf سالکین اهل معرفت، بر حسب تفکیک میان و ، یا اهل هستند، و یا فرائضی‌اند و یا جامع هر دو قرب، و یا واجد مقام و هستند. در تفاوت میان قرب فرضی و نفلی، همین بس که در ، خداوند نموده و سمع و بصر عبد می‌شود؛ ولی در ، عبد نعت حقّ متعال می‌شود و عبد، سمع و بصر و ید حقّ تعالی می‌گردد؛ و همین وساطت برخاسته از قرب فرضِ ولیّ‌الله، سرّ قرار و عدم هلاکت عالَم امکان است. تفکیک فرض و نفل در کلام عرفای مسلمان، تا بدان‌جا پیش رفته که اتیان فرائض، مظهر عبودیّت، و اتیان نوافل، مظهر اجارت عبد تلقّی شده است. برخی از عرفا در منشأیابی برای برتری قرب فرض از قرب نفل، به واژه‌ی کلیدی و تعیین‌کننده‌ی و اشاره نموده‌اند؛ عبد در نافله اختیار عبودیّت الهی به جای عبودیّتِ امیال خویش نموده است؛ لیکن در فریضه، عبد حقّ انتخاب ندارد و مضطرّ و ناچار از عمل به فریضه است. در این نوشتار، به روش تحلیلی-پژوهشی، و به تفصیل به آراء عرفای اسلامی در باب تفکیک این دو نحوه تقرّب و آثار آن‌ها پرداخته‌ایم. ✔️ تازه‌های تحقیق از این سخنان، می‌توان به این مهم دست یافت که هر چه درجه و میزان تعبّد، در رابطه‌ی عبد و مولی شدیدتر و عمیق‌‌‌‌تر شود، شدّت می‌یابد و هر چه عبودیّت، شدّت یابد، از عالَم دنیا به عالَم آخرت ارتقاء یابد و با افزایش انکسار، به مقام و حضور یابد که مرویّ از نبی اکرم (ص) است «الدنیا حرام على أهل الآخرة و الآخرة حرام على أهل الدنیا و الدنیا و الآخرة حرامان على أهل اللّه‏» (أحسائی، ۱۴۰۵، ج ۴، ص ۱۱۹). به عبارت دیگر، همین عامل است که سیر عبد را به در سرعت می‌دهد و معنویّت عبد، حقیقتی غیر از این ارتقاء منازل و مقامات ندارد. صحیح است که عارف سالک می‌تواند به اذن الهی، هر آن چه کند را در پهنه‌ی خلقت إعمال کند، اما مرتبه‌ی مطلوب عارف و سالک، مقام و منزلی است که در آن، اراده‌ی انسان در اراده‌ی حضرت سبحان، شود و اراده‌ای برای سالک نماند تا خداوند، حرمت آن اراده را نگهدارد. این‌که انسان به مقامی برسد که خداوند چشم و گوش و زبان او شود، مقام بس والایی است، اما سالک حقیقی به دنبال آن است که گوش و چشم و زبانی برایش نماند و این است سرّ موجود در مناجات نفیس مولی العرفاء سید الشهداء (ع) در دعای عرفه که به پیشگاه خداوند عرض می‌کند: «إلهی أغنِنی بِتَدبیرِکَ عَن تَدبیری وَ بِاختیارِکَ عَن اختِیاری» و به همین دقیقه اشاره دارد آن چه از برخی عرفا و سالکین طریقت نقل شده است که از او پرسیدند: «ما تُریدُ؟» و پاسخ شنیدند: «أریدُ أَن لا أُریدُ» (نک: کاشانی، ۱۳۷۰، ج ۱، ص ۲۲۵). به همین دلیل، عرفای مسلمان، خلاف ادب در سلوک ‌دانند که از اذن الهی در در مخلوقات استفاده کنند و شعارشان «العبودیّة بذل الکلّیّة» است (گیلانی، ۱۳۴۳، ج ۲، ص ۲۵۷). آن چه در این نوشتار، به عنوان آثار تفکیک فرض و نفل ارائه شده است، در حقیقت تفصیل همین اجمال است؛ زیرا منشأ اعتقاد عرفای مسلمان به انفصال عبد از ربّ متعال در قُرب نوافل و تعبیر به در قُرب ، برخاسته از حیث «فرق بعد الجمعِ» سالک در قُرب نفلی و کلّی وی در قُرب فرضی است. تفکیک میان عبودیّت و نیز، ناشی از انفصال و وحدتی است که در اثر اوّلِ تفکیکات میان فرض و نفل، ظهور می‌یابد. هم‌چنین اثر سوّم، یعنی تفکیک این دو قُربات از حیث و اختیار نیز، از محرمیّت عبد در ورود به مقام در قُرب فرضی و عدم آن در قُرب نفلی سرچشمه می‌گیرد. @ghafari_ir @tafaqqoh
✔️ استاد کاظم ضرابی دام عزه: یک وقتی خدمت علامه طباطبائی _رضوان الله تعالی علیه_ بودم، یک «خداوند» به فارسی گفتند که تا پنج ماه در گوش من بود؛ احساس کردم با تمام وجود خدا را صدا زدند. اگر امام زمان علیه السلام در گوش ما یک «اللّه» بفرمایند، چه می‌شود؟!! 🏷 https://eitaa.com/behar_zarrabi/71 @tafaqqoh
🔖 مجموعه‌ی و های مرحوم دکتر داوود فیرحی 🌐 http://ensani.ir/fa/article/author/576 ✔️ حتی اگر به و پژوهش‌گری داریم، باز هم از خواندن آثارش بی‌نیاز نیستیم! @tafaqqoh
🎙 مناظره و گفت‌وگوی حجج اسلام میرباقری حفظه‌الله و فیرحی رحمه‌الله، پیرامون و در سیاست خارجی ✔️ هم اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، با موضوع عقلانیت و اعتدال در تاریخ ١ خرداد ١٣٩٣ در قم برگزار شد. پایان‌بخش این مراسم، مناظره جنجالی حجة‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری دام عزه رییس علوم اسلامی و حجة‌الاسلام دکتر داوود فیرحی رحمة الله علیه، استاد حوزه و دانشگاه بر سر موضوع عقلانیت و اعتدال در اصول بود. 🔊 http://hamandishi.ir/images/docs/files/000233/nf00233984-1.mp3 @tafaqqoh
💠اندیشه های تمدنی علامه طباطبایی (ره) 🖋 اندیشه های علامه پایه فکری تمدن اسلامی 🔸هنگامی که سخن از تمدن و تمدن سازی می شودمعمولا ذهن ها به ثمرات و آثار تمدن معطوف می گردد در حالی که مهم ترین بخش یک تمدن بنیان های اندیشه ای و زیرساخت های فکری آن است و این زیر ساخت هاست که بنای یک تمدن را از دیگر تمدن ها ممتاز و متفاوت می گرداند و ویژگی های زیر را باعث می گردد : 🔹 ۱.استحکام یک تمدن در رقابت ها و تقابل های تمدنی ۲.ظرفیت برای پوشش همه ساحت های انسانی جذابیت برای گفتمان سازی و ارتباط گیری با مخاطبان در یک عصر تمدنی ۳.حیات و پویایی و خودبه روزرسانی متناسب با قرار گرفتن در دوره های زمانی متفاوت ۴.ظرفیت سازی برای همه اقشار و تمام استعداد های انسانی ۵.قدرت هاضمه قوی و توانمند برای هضم خورده فرهنگ ها و... 🔸این دست گزاره ها محصول اندیشه هایی است که محدودیت های زمانی و مکانی را در نوردیده و توانسته باشد فراتر از افق های پیرامونی از حقایق عالم هستی نتایج و محصولاتی ارزشمند به بشریت عرضه نماید. علامه طباطبایی در زمره اندک اندیشمندانی است که چنین رویکردی در آثارش ظاهر و جلوه گر است. 🔹علامه طباطبایی اندیشه بسیار مترقی و نوینی از اسلام ارائه نمود که دارای این ویژگی های منحصر به فرد است توحید در اندیشه علامه نه فقط به عنوان مبنا و نه تنها محور همه ساحت های فکری، بلکه روح حاکم و دمیده شده در جزء جزء بنیان های فکری و همه ارکان نظام اندیشه ای علامه است و این روح توحیدی همه اجزای این اندیشه را حیات می دهد و هنگامی که این سیمرغ در کالبد سیمرغ ساحت های بشری به پرواز در می آید تمدنی توحیدی در عرصه عالم بشری پدیدار می گردد. 🔸هنگامی که این سبک اندیشه بنیادین در کنار روح توحید نفی عبودیت غیر خدا قرار می گیرد آلیاژی از یک نظام فکری نوین عرضه می نماید که در عرصه جامعه بشری نه تنها همه خورده فرهنگ ها بلکه تمام تمدن هایی که تا آن روز پا به عرصه جوامع بشری گذاشته است را به چالش می کشد.که البته تبیین علمی و تخصصی این مطلب مجالی وسیع تر و متناسب طلب می نماید. ☑️ @amin_enqelab