eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
774 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره برهانِ برهانی 🔰 آیا مخالفت برهانی با لایحه حجاب فقهی‌ست یا جامعه‌شناختی؟ 🔶 دکتر محسن برهانی اخیرا در فضای مجازی اعلام کردند که حاضرند با تنظیم‌کنندگان لایحه مناظره و اثبات کنند که لایحه مخالف شرع و حقوق شهروندی است. نگارنده براساس بررسی کامل ادلّه ایشان در گفتگوها و مصاحبه‌ها و نوشته‌هایی که داشتند مدعی است که ماهیت مخالفت ایشان با لایحه فقهی نیست بلکه جامعه‌شناختی است و بر همین مبنا به عنوان یک جامعه‌شناس مجددا ایشان را دعوت به مناظره می‌کنم. حال چرا من چنین ادعایی دارم؟ 🔶 دکتر برهانی در آخرین مناظره‌اش با دکتر سوزنچی کاملا اذعان دارند که اولا حجاب به معنای وجه و کفین حد شرعی و بلااختلاف در دین اسلام است و ثانیا امکان تقنین دارد و ثالثا در اینکه حکومت اسلامی باید احکام دین را اجرا کند یعنی مثلا زکات اخذ کند، حدود را جاری کند و... تردیدی ندارند. اما در ادامه این مناقشه را مطرح می‌کنند که آنجایی که پای الزام مردم از سوی حکومت به میان می‌آید باید دلیل و قاعده‌ی روشن فقهی وجود داشته باشد که حکومت بر مبنای آن حقوق و آزادی‌های مردم را محدود کند در غیر اینصورت چنین حق یا تکلیفی ندارد. لذا درباره حجاب چون نه حد مشخصی داریم و نه مخاطب فعل حجاب خود حکومت است، صرفا باید به قاعده «التعزیر لکل عمل محرم» استناد کنیم که این هم به دلیل اختلافی بودن میان فقها، برای حاکمیت نباید به عنوان امر مسلّم تلقی گردد. 🔶 ایشان در ادامه در برابر چالش مهم دکتر سوزنچی مبنی بر اینکه آیا حکومت باید صرفا بر مبنای اجماعات عمل کرده و در موارد اختلافی بی‌عملی را در پیش گیرد؟ پاسخ می‌دهند: خیر باید به نظر مردم رجوع کند. 🔶 یعنی براساس آمار و پژوهش‌های جامعه‌شناختی و... بررسی کند که آیا این مداخله به دیندار شدن و باحجاب شدن و عدم پراکنده شدن مردم از دور حاکمیت منجر می‌گردد یا خیر؟ سپس براساس آن اقدام نماید. که دکتر سوزنچی هم تاکید می‌کنند که این سخن که حاکمیت باید با روش عقلایی و حساب شده قوانین را پیاده کند که محل اختلاف نیست. 🔶 پس براساس این سیر استدلالِ دکتر برهانی می‌توان نتیجه گرفت که ایشان معتقد است اگر مردم با تعزیرِ حاکمیت در زمینه حجاب همراهی کرده و نخبگان اجتماعی آن را براساس موازین عقلایی تشخیص دهند، حکومت حق دارد نسبت به تعزیر بی‌حجابان ورود و مداخله نماید. اما اگر مردم مخالف باشند یا نخبگان و جامعه‌شناسان رای به غیرعقلانی بودن این اقدام دهند، حکومت نه تنها حق ندارد بلکه معصیت نیز کرده است. خب با نگاهی به این سیر استدلال و عناصر مورد تاکید در آن معلوم می‌گردد که دکتر برهانی عملاً مناقشه فقهی درباره اقدام حکومت در زمینه برخورد با بی‌حجابی مطرح نکرده‌اند و قضاوت درباره لزوم یا عدم لزوم این مداخله را به تشخیص نخبگان و کشف رای مردم واگذار نمودند. خب گفتگو درباره اینکه نخبگان و جامعه‌شناسان چه نظری درباره لایحه دارند یا مردم چه نگرشی به ورود و مداخله حاکمیت دارند، قطعا و بدون‌شک در قلمرو مباحث فقهی و حقوقی نیست بلکه مبحثی کاملا جامعه‌شناختی است. من سعی کردم در این نوشتار تقریر محل نزاع و اختلاف کرده باشم و اگر دکتر برهانی برداشت من از صحبت‌های خود را تایید می‌کنند می‌توانیم درباره همین موضوع با هم گفتگو کنیم. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
از فراسوی ازل تا ابد ای حلق بریده می‌رود دایره در دایره پژواک صدایت 💡 عزم کنیم امسال صدای کاروان میلیونی اربعین باشیم و قبل از سفر مجهز شویم به ابزار روایت. 🎞ساخت کلیپ محتوایی حرفه‌ای ساخت reels و محتوای رسانه‌ای موثر ◽مدرس کارگاه تدوین با موبایل: سید محمد رسول تراب ■ زمان: شنبه 28 مرداد ■ ساعت 14_16 و 17_19 ■ هزینه : 70/000 تومان ✍ سوژه یابی تبدیل خاطره به روایت موثر نویسی ◽مدرس کارگاه روایت نویسی: فائضه غفار حدادی: نويسنده کتاب سر بر خاک دهکده( روایت‌هایی از سفر اربعین) ■ زمان کارگاه: دوشنبه ۳۰ مرداد ■ ساعت ۱۴-۱۶ ■ هزینه : 70/000 تومان 📱 بهترین قاب و ترکیب بندی عکس تنظیم لنز و نور در عکاسی ◽مدرس کارگاه آموزش عکاسی با موبایل: زهرا دشتی‌زاده ■ زمان: چهارشنبه یک شهریور ■ ساعت ۱۴-۱۶ و ۱۷-۱۹ ■ هزینه : 70/000 تومان 👈 جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه کنید: 📍@mimanemo ما آماده دریافت آثار تولیدی شما هستیم و در انتشار آن کنار شماییم. 🌟 منتظر جشنواره سفیران حسین با محوریت روایت از سفر اربعین باشید ...‌ 🌀 دورهمگرام (شبکه زنان روایتگر)؛ فرصتی برای ثبت لحظات گوارای زندگی🍃 با ما از طریق لینک زیر همراه شوید: 📲 دورهمگرام در ایتا | بله | دیگرپیام‌رسان‌ها
حجاب و سندروم‌های مشاوره سیاستی 🔰 قسمت اول 🔶 نظام مشاوره و تصمیم‌سازی در جامعه ما به صورت عام دارای چالش‌ها و سندروم‌هایی است که هرکدام به نوبه خود اختلالاتی را در روند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور ایجاد می‌کنند. در عرصه حجاب به دلیل خاص‌بودگی، پیچیدگی و حساسیت موضوع، این چالش‌ها نمود و بروز بیشتری دارد. در این نوشتار قصد دارم به برخی از این سندروم‌ها در فضای تصمیم‌سازی حجاب اشاره کنم. 1⃣ ابهام در شاخص‌های نخبگی اولین چالش مهم ما در عرصه مشاوره و تصمیم‌سازی در کشور، عدم تعریف مشخص و ابهام در شاخص‌های مفهوم نخبگی است که این چالش در حوزه‌های علوم انسانی پررنگ‌تر جلوه می‌کند و به صورت خاص در مسائل حوزه زنان، خانواده و حجاب بسیار نمود دارد. یعنی مشخص نیست که افراد با چه ملاک و معیاری دور میز جلسات تصمیم‌سازی کشور در این عرصه می‌نشینند و چرا میان آنها این همه اختلاف سطح(نه اختلاف نگاه) وجود دارد؟ افرادی که معلوم نیست براساس چه پشتوانه نظری یا کدام سابقه علمی و سیاستگذاری به حلقه مشاوران اصلی مسئولان و تصمیم‌گیران وارد می‌شوند. لذا در فرآیند ارائه مشورت به مسئولان، خطاهای شناختی و گاف‌های تحلیلی واضحی رخ داده و روند تصمیم‌گیری را به چالش می‌کشند. 2⃣ ترجیحِ مشهورات به گفتارهای معتبر دومین معضل مهم در فرآیند مشاوره و تصمیم‌گیری در کشور، علاقه وافر مسئولان و سیاستگذاران به مشهورات و حرف‌های پربسامد در جامعه و ترجیح آن نسبت به گفتارهای معتبر، علمی و دارای مبنا است. مشاوران نیز با اطلاع از این ترجیح، هیچ‌گاه درصدد بازنگری در مشهورات و مدعاهای پرتکرار برنمی‌آیند و به تکرار همان مکررات اکتفا می‌کنند. برخی از این مشهوراتِ بی‌مبنا اما دوست داشتنی در حوزه سیاستگذاری حجاب عبارتند از: ❌ قانون حجاب باعث افزایش التهاب اجتماعی و تعمیق شکاف‌های جامعه شده است. ❌ تصویب لایحه حجاب به ریزش سرمایه اجتماعی حاکمیت و کاهش مشارکت سیاسی مردم منجر می‌شود. ❌ جامعه ماهیتی خودتنظیم‌گر دارد و ارجاع حجاب به عرف جامعه و عدم مداخله دولت برای حل معضل حجاب بهترین گزینه است. ❌ با تصویب و اجرای قانون حجاب، کشور مجددا تا مرز فروپاشی و سقوط پیش خواهد رفت. ❌ مردم با قانون حجاب مخالفند! با مردم گلاویز نشوید! ❌ ابتدا معیشت مردم را تامین کنید سپس به روسری آنها گیر بدهید! این مشهوراتِ بی‌مبنا تا اولین حلقه‌های ملازمان و همراهان مسئولان قوا نیز رسوخ کرده است! کسی هم کوچکترین تردیدی در صحت و سقم این ادعاها ندارد. 3⃣ سکولار اندیشیِ نخبگان سکولار اندیشی با «علم‌گرایی» و «روشمندی» تفاوت دارد. گاهی نخبگان اجتماعی در مقام مشاوره بر اهمیت و ضرورتِ تعامل با جامعه به‌مثابه موجودی زنده و کنشگر تاکید می‌کنند و نسبت به ناکارآمدیِ «ابلاغ» و مواجهه از بالا به پایین انذار می‌دهند که این سخن کاملا علمی و روشمند است و نگارنده به عنوان یک جامعه‌شناس همواره در تمام جلسات تصمیم‌سازی بر این اصل تاکید داشته‌ام. اما گاهی ادعا می‌کنند که سیاستگذاری و مداخله ما در جامعه باید تابع جهت‌گیری‌های مردم و جامعه باشد و حاکمیت بهتر است که اولویت‌های خود را با ذائقه مردم تنظیم کند. این سخن غیر از سخن نخست است. این کاملا به معنای غلتیدن در زمین عرفی‌گرایی و سکولار اندیشی است که متاسفانه برخی از نخبگان و تصمیم‌سازان عرصه حجاب گرفتار آن هستند. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
حجاب و سندروم‌های مشاوره سیاستی 🔰 قسمت دوم 4⃣ آمار هراسی و خطای محاسبات چالش دیگر ما در فرآیند مشاوره نخبگان و تصمیم‌گیری مسئولان، اولا خطا در شناخت ماهیت جامعه و نظر مردم و ثانیا ترس شدید از آمار و پژوهش‌های میدانی است. فقط کافی‌ست در یک پژوهش میدانی داده‌ای مبنی بر مخالفت مردم با لایحه یا هرگونه مداخله حاکمیت در زمینه حجاب به چشم بخورد. آسمان و زمین به هم دوخته خواهد شد که چون مردم مخالفند ما نباید کاری کنیم! 🔶 گویی که این آمارها هم اکنون از آسمان نازل شدند و همچون وحی غیرقابل خدشه هستند. در حالیکه پژوهشگران و عالمان مطالعات اجتماعی می‌دانند که آمارها از منظرهای مختلف قابل ارزیابی و مناقشه هستند و با صرف ادعای یک یا چند پژوهش میدانی نمی‌توان فهم متقن و بلاخدشه درباره جامعه کسب کرد. تفصیل این سخن را قبلا در یادداشتی تحت عنوان «لایحه حجاب و هیولای آمار» عرض کرده‌ام. 5⃣ مرکزگرایی مفرط نخبگان یکی دیگر از سندورم‌های آزاردهنده در مسیر تصمیم‌سازی حجاب این است که مشاوران و نخبگان موثر در این عرصه از معضلی به نام مرکزگرایی و تعمیمِ اقتضائات تهران به کل کشور رنج می‌برند. اغلب مشاوران و ملازمان مسئولان فاقد ادراک مساله حجاب در مقیاس ملی هستند و امکان انتزاع و فراتر رفتن از سطح واقعیتِ اجتماعیِ پیرامون خود را ندارند. لذا تلقی آنها از موضوعاتی چون «نرخِ کشف حجاب»، «میزانِ همراهی مردم با لایحه»، «انسجام اجتماعی»، «عرف» و... کاملا متاثر از تجربه زیسته تهرانیزه شده آنهاست و فاقد اعتبار کافی برای تحلیل وضعیت کشور در سطح ملی هستند. 🔶 چالش‌های دیگری نیز در فرآیند تصمیم‌سازی و مشاوره در عرصه حجاب همچون «جامعه‌بسندگی»، «سیاست‌زدگی»، «انفعال» و... وجود دارند که به دلیل اطاله کلام از ذکر آنها صرف نظر می‌کنم. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
حباب‌های مسکن و خودرو و سایر بازار‌ها در حال تخلیه شدن هستند 🔶 علی‌رغم اینکه طی چند سال گذشته بازار‌های مختلف البته بازار‌های مهمی که مورد نیاز و تقاضای مردم است مثل مسکن و خودرو با التهاب بزرگی مواجه شد به گونه‌ای که می‌توان گفت رشد‌های غیر متعارف قیمتی در این بازار‌ها زمینه‌ساز دلالی و سوداگری شد به گونه‌ای که خرید مسکن یا خودرو را برای اقشار متوسط به پایین جامعه بسیار دور از دسترس و در بعضی مواقع غیر ممکن کرد. در این موضوع تردیدی نیست سیاست‌های غلط و مخربی مثل عدم ساخت و ساز مسکن در دولت قبل و التهاباتی که بعد از ماجرای تشدید تحریم‌ها به واسطه خروج آمریکا از برجام رخ داد و منجر به افزایش انتظارات تورمی شد دلالی در بازار‌های خودرو، سکه، ارز و مسکن به شدت افزایش یافت به این خاطر بازار‌های نام برده دچار حباب قیمتی بسیار زیادی شدند، اما این روز‌ها خبر‌ها حاکی از کاهش قیمت و رکود است. 🔶 آیا بازار مسکن و خودرو در حال حاضر در حال تخلیه حباب است یا در وضعیت رکودی قرار گرفته است؟ 🔶 یکی از موضوعاتی که منجر به توازن در بازار‌های مختلف از جمله بازار مسکن و خودرو می‌شود حفظ توازن در این بازارهاست. بازار مسکن و خودرو زمانی متوازن می‌شود که عرضه و تقاضا متناسب باشد در غیر این صورت شاهد برهم‌خوردگی و کاهش یا افزایش قیمت خواهیم بود که یا به زیان مصرف‌کننده تمام می‌شود یا تولیدکننده. امروز بازار مسکن در حالت رکود نیست، اتفاقاً در حال تخلیه حباب بزرگی است که به دلیل اخبار منفی سال‌های گذشته و افزایش انتظارات تورمی ایجاد شده بود، بنابراین نمی‌توان گفت بازار مسکن و خودرو امروز وارد دوره رکود شده است. 🔶 بازار مسکن تقریبا از چهار ماه گذشته تاکنون رفتاری شبیه سال ۹۸ از خود نشان می‌دهد، یعنی در حال عزیمت به وضعیت نرمال است، چرا که طبیعی بود با وجود حباب‌های قیمتی بازار خودرو، مسکن و و طلا عقب‌نشینی خواهند کرد لذا خالی شدن حباب دارایی‌هایی که حباب‌های سنگینی داشتند دور از انتظار نیست. 🔶 به طور مثال بازار مسکن ۵۰ درصد حباب داشت و بازار خودرو ۳۰۰ درصد حباب داشت، هر چند با قاطعیت می‌توان گفت حباب مسکن، خودرو، طلا و ارز همچنان به صورت کامل تخلیه نشده‌اند، اگر این تخلیه حبابی تا آخر سال جاری ادامه داشته باشد قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود البته به شرط آزادسازی واردات کالا‌ها تا شاهد رقابت بخش‌های تولیدی کشور باشیم. دولت در بخش مسکن باید اقدامات درستی انجام دهد، چرا که اعطای وام و تسهیلات با عناوین مختلف برای خانه‌دار کردن مردم با اقساط بالا و توان مالی کم مردم معضل مسکن را حل نمی‌کند. 🔶 با توجه به اینکه میانگین ۵۰ درصد هزینه مسکن در شهرستان‌ها زمین است و در تهران ۸۰ تا ۹۰ درصد اگر دولت مشکل زمین را حل کند مشکل ساخت برطرف می‌شود، بنابراین برای حل مشکل مسکن باید به دنبال راهکار‌های اصولی و عملی باشیم نه اینکه خود را به اعطای وام و تسهیلات سرگرم کنیم، چرا که می‌دانیم همه موفق نمی‌شوند وام بگیرند یا اینکه توان مالی و دستمزدی که می‌گیرند یارای پرداخت اقساط بانکی را نمی‌دهد به این خاطر دولت برای حل معضل مسکن حداقل برای بخشی از مردم جامعه باید مشکل زمین را به صورت اصولی برطرف کند تا شاهد رقم خوردن نهضت ساخت واقعی مسکن باشیم. 🔸 : عطا بهرامی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه 🆔 @tahlil_shjr
موضع‌گیری صریح درباره لایحه حجاب 🔶 امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اظهارنظر صریح و بدون ابهام درباره لایحه حجاب هستیم تا بلاتکلیفی موجود میان نخبگان اجتماعی، مردم و مسئولان در این فضای مشوش برطرف شود. من هم به نوبه خودم در این یادداشت قصد دارم موضع شفاف و صریح خود را درباره لایحه عرض کنم: 1⃣ لایحه حجاب و هرگونه برخورد انتظامی و کیفری با مساله حجاب قادر به حل معضل حجاب در جمهوری اسلامی نبوده و صرفا در بهترین حالت می‌توانند سدّی در برابر گسترش روند فزاینده کشف حجاب و برهنگی باشد. حل معضل حجاب را به نهادها و سازوکارهای دیگری باید سپرد که قبلا تفصیلا درباره آن سخن گفته‌ام. 2⃣ لایحه منتشر شده حجاب از نظر من متن «کم‌نقص» و رو به جلویی است که بسیاری از مطالبات بدنه مدینین و عموم مردم جامعه در مواجهه با اقلیتِ هنجارشکن را پاسخ خواهد داد. اگرچه همین نقایص و ایرادات موجود در متن نیز باید و حتما اصلاح خواهد شد انشالله. 3⃣ لایحه از حدود الهی و حجاب شرعی عدول نکرده و هم در متن منتشر شده تعبیر «بی‌حجابی» دلالت بر حجاب شرعی دارد و هم در ویراست نهایی که به صحن خواهد رفت استناد به تبصره ماده 638 ق.م در آن گنجانده شده تا تصور احتمالیِ نسخ این ماده را از بین ببرد. 4⃣ لایحه اقتدار پلیس را از بین نبرده است بلکه با سازوکارهای طراحی شده در آن دیگر اساسا ضرورتی به اجبار پلیس به درگیر شدن با بانوان بدون روسری در کف خیابان وجود ندارد. پلیس وقتی خانم برهنه یا نیمه برهنه را در خیابان جلب کند کسی دوربین به دست نمی‌شود و هیاهو و جنجال به راه نمی‌اندازد. زیرا برهنگی بسیار بسیار اندک است. اما اگر شهروند بدون روسری را دستگیر کند احتمال درگیری کف خیابان و افزایش تصاویر و فیلم‌های درگیری که امکان موج‌سواری دشمنان را فراهم می‌کند، افزایش می‌یابد. بالاخره دستگیری 1 درصد جامعه کجا و دستگیری 15 درصد کجا! این لایحه اتفاقا در راستای صیانت از اقتدار و اعتبار پلیس عمل کرده است. 5⃣ من درباره ماده 64 لایحه با تمام اختلاف نظری که با مخالفان دارم و این ماده را روی کاغذ بسیار پیشرو و کاملا اسلامی می‌دانم اما برای ممانعت از تبعات احتمالی آن در کف میدان با حذف کامل این ماده و ارجاع این موضوع به قانون حمایت از آمرین به معروف موافق‌ترم. 6⃣ امروز در آستانه مطرح شدن لایحه در صحن مجلس تنها مطالبه ما باید درخواست تصویب کلیات لایحه و ارجاع جزئیات آن به کمیسیون قضایی یا فرهنگی جهت اعمال اصلاحات باشد. وگرنه رد کلیات لایحه در مجلس به معنای پایان حجاب در جمهوری اسلامی خواهد بود. والعاقبه للمتقین 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
مأموریت ۲۱۰ روزه 🔶 «برهه حساس کنونی»، این عبارتی است که در ادبیات سیاسی ما زیاد به کار برده می‌شود و این روزها هم بعضا به دستمایه طنز و گاه طعنه‌های سیاسی بدل شده است. اما واقعیت قضیه این است که نظام بین‌الملل و عرصه سیاسی عرصه ایستایی و ثبات نیست بلکه عرصه‌ای به شدت سیال و متغیر است. در این عرصه متغیر، تزاحم منافع بازیگران باعث می‌شود که هر روز ما شاهد یک تحول جدید باشیم. لذا «برهه حساس کنونی» نه یک طنز بلکه یک واقعیت است. 🔸انتخابات اسفند ۱۴۰۲ هم شاید مصداق همین عبارت پر کاربرد باشد. کسانی که صحنه‌گردان حوادث سال گذشته بودند تلاش داشتند تا مردم به عنوان مهم‌ترین رکن نظام را از آن بگیرند. در این انتخابات هم قطعا این جماعت سر جای خود نخواهند نشست و به هر کاری که دست‌شان برسد و برای‌شان ممکن باشد دست خواهند زد تا در انتخابات اخلال ایجاد کنند؛ این اخلال می‌تواند امنیتی باشد، یا رسانه‌ای و فکری و یا به واسطه هر ابزار دیگری. 🔶 در این بازی شطرنج هر مهره یک کارکرد دارد و آن کسی می‌تواند موفق باشد و طرف مقابل را کیش و مات کند که از همه مهره‌های خود بهترین استفاده را نماید. در بازی شطرنج اولین اصل داشتن یک راهبرد است. راهبرد انتخابات ۱۴۰۲ هم همان راهبرد چهارگانه‌ای است که رهبری در اول سال معین کردند؛ امنیت، رقابت، مشارکت و سلامت. در ۲۱۰ روز آینده از وزیر و وکیل و رئیس گرفته تا هر شخص عادی در جامعه که دغدغه ایران و ایرانیت را دارد باید به برهم زدن بازی طرف مقابل و کیش و مات کردن آن بیندیشد. ۲ روز دیگر نام‌نویسی‌ها شروع خواهد شد. اولین گام در این مأموریت ۲۱۰ روزه دعوت کردن از کسانی است که صلاحیت و توانمندی این کار را دارند. افراد و جریان‌ها با توانمندی‌ها و بدنه اجتماعی که دارند می‌توانند به تنور انتخابات بدمند و بر گرمی آن بیفزایند. 🔶 البته این بازی تا شامگاه ۱۱ اسفندماه و پایان سوت رأی‌گیری ادامه خواهد داشت. بازیکن خوب تا دقیقه ۹۰ و حتی در وقت‌های اضافه می‌جنگند. در این جنگ تن به تن هر شخص یا جریانی که با قول و فعل و تقریرش به پر شور بودن انتخابات کمک کند سرباز وطن محسوب خواهد شد؛ خواه چپ باشد یا راست. هرکس هم در آتش اختلافات بدمد و تنور انتخابات را سرد کند تکمیل‌کننده بازی طرف مقابل است. 🔸 :یعقوب ربیعی 🆔 @tahlil_shjr
زن و رسانه 🔰 قسمت ششم 🔶 ضرورتِ شکستِ هیمنه‌ی روایتِ زن موفق در رسانه 🔶 رسانه در عرصه بازنماییِ تصویر زن مطلوب و ایده‌آل تابع و پیرو جامعه است. تصویری که از الگوی مطلوب زن در فضای اجتماعی و ذهنیت نخبگان و مردم وجود دارد در رسانه نیز پمپاژ می‌گردد. اگرچه رسانه باید در این زمینه حیثیت استقلالی خود را حفظ کرده و خودش برای جامعه نیز تصویر بسازد، اما واقعیت این است که این تعامل بیشتر از سمت جامعه به رسانه هدایت می‌گردد. لذا روایتی که از زن ایده‌آل در رسانه هژمونی دارد و صدای غالب در سینما و تلویزیون به شمار می‌رود، روایتِ «زن موفق» است. 🔶 زن موفق در فاهمه‌ی جامعه ایرانی در زمانه فعلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ این تصویر براساس کدام مولفه‌های اصلی و محوری ساخته و پرداخته و بازنمایی می‌گردد؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به واکاوی این مفهوم در جامعه بپردازیم. واقعیت این است که زن موفق در گفتمان غالب در جامعه ایرانی به زنی اطلاق می‌گردد که میان الگوهای سنتی و مدرن در رفت و آمد بوده و انتظارات و الزامات هر دو الگو را توامان برآورده می‌سازد. در این ذهنیتِ نادرست و نادقیق، زنی که ملتزم به خانواده و نقش‌های خانگی خود بوده و فعالیت‌های زنانه خود در خانواده را به نحو احسن انجام می‌دهد و در عین حال حضور پررنگ و حرفه‌ای در جامعه داشته و سهم روشن و محسوسی از مناسبات اقتصادی، علمی، ورزشی و... در فضای کشور را کسب کرده است، زن موفق و الگوی مطلوب و ایده‌آل است. این تصویر عیناً در فضای رسانه نیز غلبه یافته و هیمنه‌ای شکست‌ناپذیر دارد. 🔶 این تصویر از زن موفق آشکارا نادرست و غیرمنصفانه است و باعث اخراج بیش از 90 درصد بانوان جامعه از دایره این تصویر شده و عملاً بانوانی که به تعبیر من «ابرزن» هستند امکان رقابت با یکدیگر در عرصه الگوی زن موفق را پیدا خواهند کرد. زیرا بدنه متوسط و معمولی زنان جامعه توفیقِ سازگاری با این تصویر را نداشته و تحت فشار نقشیِ مضاعفی که این الگو برای آنان ایجاد می‌کند، دچار آسیب‌ها و اختلالات بسیار روانی و جسمی خواهند شد. لذا باید تصویر زن موفق و الگوی ایده‌آل و مطلوب از او در رسانه را بازسازی و هیمنه روایت موجود را فرو ریخت. این کار چگونه اتفاق خواهد افتاد؟ با ارائه روایتِ بدیل تحت عنوان «الگوی سوم زن». 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
زن و رسانه 🔰 قسمت هفتم 🔶 از خانواده دینی تا خانواده رسانه ای خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیربنایی‌ترین و اولین نهاد اجتماع به شمار می‌رود. تاثیر خانواده بر رشد، تعادل و شکوفایی افراد و جامعه به حدی است که هیچ صاحب‌نظری نمی‌تواند آن را انکار کند. از این رو ادیان الهی از جمله دین اسلام بر ضرورت تشکیل و حفظ این نهاد تاثیرگذار، تاکیدات بسیار نموده اند. لذا در یک جامعه ایده آل و مطلوب، محوری ترین کارگزار تعلیم و تربیت و جامعه پذیری افراد، خانواده بوده و افراد در درون خانواده، ارزش ها و هنجارهای متناسب با زندگی اجتماعی را فرا می گیرند. مشاهده روند تغییر و تحولات در سبک زندگی و ساختار خانواده های ایرانی و نیز کمرنگ شدن نقش و تاثیر این نهاد در فرایند جامعه پذیری افراد، نشان از نفوذ و تاثیر الگوهای مدرن از خانواده در جامعه ایرانی می باشد که توسط رسانه های مختلف از جمله تلویزیون ارائه و تایید می گردند. خانواده ایرانی امروزه با مسائل اساسی و بعضا بحران آفرین مواجه است. 🔶 امروزه به دلیل غلبه فرهنگ مدرن بر فضای فرهنگ سنتی و اصیل جامعه ما توسط رسانه ها، شکاف نسلی قابل توجهی میان والدین و فرزندان آن ها به چشم می خورد و این مساله زمینه ساز پیدایش بحران های هویتی و رفتاری در میان جوانان گردیده است. از سوی دیگر الگوهای خانوادگی ارائه شده توسط رسانه ملی نیز به نظر می رسد نه تنها پاسخ در خور توجهی به این مساله در میان خانواده های ایرانی نداده است بلکه بر شدت این شکاف و فاصله نیز در بعضی مواقع افزوده است. 🔶 به‌طور کلی روند تولیدات و سریال‌های رسانه ملی در دهه اخیر در جهت تقویت سبک زندگی اسلامی – ایرانی از خانواده نبوده و تصویر ارائه شده از خانواده ایرانی دچار معضلاتی چون شکاف نسلی، سبک زندگی مصرفی و مدرن، غلبه ارزش های سکولار و غیر دینی، هسته ای شدن خانواده و خروج از مدل خانواده گسترده و تعاملات محدود فامیلی و خانوادگی، کم رنگ شدن ارزش های سنتی و دینی، ضعف و عدم تدبیر والدین در تربیت و پرورش فرزندان، فرزند سالاری و عدم توجه و احترام به جایگاه والدین و بزرگترها، تضعیف جایگاه مرد در ساختار قدرت خانواده و تاکید بر مدیریت دوگانه و در عرض هم زن و مرد در خانه و مواردی از این قبیل است. 🔶 این تصویر ارائه شده از خانواده و سبک زندگی آن در آثار و تولیدات تلویزیونی داخل کشور تحت تاثیر گفتمان هالیوودی حاکم بر جریان سینما و تولیدات ماهواره ای در غرب است. در سینمای هالیوود و تولیدات ماهواره ای نه تنها خانواده به معنای گسترده و سنتی هیچ جایگاهی ندارد بلکه خانواده هسته ای نیز دچار معضلات بسیاری از قبیل خیانت های زن و شوهر به یکدیگر، تاکید بر هم خانگی به جای ازدواج، فاصله و تفاوت ارزشی و گفتمانی نسل جدید با نسل گذشته، عدم توجه به کارکرد تربیتی زن، بی میلی به فرزند داشتن و نیز زن محوری و مرد ستیزی است. در سینمای هالیوود این هویت فردی و مدرن افراد است که جایگزین هویت و اصالت خانوادگی او شده است. این تاثیر پذیرفتن آثار و تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشور ما و جریان حاکم بر آن ها از محتوای رسانه ای و سینمایی غرب و هالیوود نشان دهنده تاثیر جهانی شدن ارتباطات و رسانه ها بر ارزش ها و نگرش های افراد و در نوردیدن مرزهای کشورها و از جمله مرزهای ایران است. این تصویر از خانواده در حالی است که الگوی اسلامی – ایرانی خانواده مبتنی بر ارزش ها و اصولی چون قیومیت و سرپرستی مرد به عنوان مدیر خانه، ارتباط صمیمی و مبتنی بر احترام میان والدین و فرزندان، محوریت زن در خانه و تاکید بر نقش تربیتی وی، تاکید بر خانواده گسترده و تعاملات وسیع فامیلی و خانوادگی، وجود عزت و محبت در تعامل میان همسران و سایر ارزش های دینی و سنتی از این قبیل می باشد. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
زن و رسانه 🔰 قسمت هشتم 🔶 تطور تصویر زن در سینمای ایران 🔶 تاریخ سینمای ایران براساس تصویری که از زن ارائه کرده است به چهار دوره قابل تقسیم‌بندی است. 1⃣ دوران پیش از انقلاب که جریان فیلم فارسی بر سینمای ایران غالب است و بازه زمانی 1330 تا 1357 را در بر می‌گیرد. 2⃣ دوران پیروزی انقلاب اسلامی تا اواسط دهه 70 که جریان سینمای دفاع مقدس غلبه بیشتری دارد. 3⃣ دوران حاکمیت جریان اصلاحات در کشور که سینمای فمینیستی پررنگ شد 4⃣ از اواسط دهه 80 تاکنون تصویر زن در هر یک از این ادوار تاریخی مختصات خاص خود را دارد که در ادامه به هر کدام اشاره خواهیم کرد. الف) دوره اول: زنِ منفعل از ابتدای ورود سینما به ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی، معمولا تصویری که از زن در سینما ارائه می‌گردد کاملا منطبق با نظم جنسیتیِ جامعه زمان خود است. جامعه ایرانی در سنت فرهنگی خود دارای عرف مردسالار است که در این فضا غالبا مردان در موضع استقلال، برتری و اقتدار نشسته و زنان جایگاهی فروتر، وابسته و انفعالی دارند. سینما نیز به تبعیت از این نظم فرهنگی، تصویری منفعل و وابسته از زن را بازنمایی می‌کند. تصویر زن در فیلم فارسی با عناصر جذابیت در سینما یعنی سکس و خشونت هم‌نشینی وثیقی دارد و او را به ابژه جنسی، ضعیفه، خاله‌زنک و... تبدیل نموده است. ب) دوره دوم: غیبت زن در سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییرات فرهنگی جامعه ایران، تنظیمات سینما با محوریت جمله معروف حضرت امام(ره) که فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» صورت پذیرفت و از آنجا که در سینمای موجود، بازنمایی تصویر زن با فحشا و امر جنسی عجین شده بود و الگوی بدیلی برای روایت زن در سینما وجود نداشت، عملاً تصویر زن در فرایند سکس‌زدایی از سینما تا حد بسیار زیادی حذف گردید و ما در سینمای این دوره شاهد غیبت تصویر زن در قاب جادویی هستیم. ج) دوره سوم: سینمای فمینیستی همزمان با تحولات سیاسی اواسط دهه 70 در کشور، فضای فرهنگی کشور نیز دستخوش تغییراتی گردید و به تبع آن عرصه برای فعالیت جریان‌های فمینیستی در فضای رسانه، مطبوعات و... فراهم گردید. لذا در این دوره تاریخی شاهد طرح مسائل زنان، هویت مستقل و فعال زنان، ستیزه‌جویی زن و مرد، و موضوعاتی از این دست در سینما هستیم و رویکرد غالب در اکثر آثار این دوره مبتنی بر انگاره‌های فمینیستی است که توسط کارگردانانی چون تهمینه میلانی، پوران درخشنده، رخشان بنی‌اعتماد، منیژه حکمت و... پیگیری می‌شد. د) دوره چهارم: سینمای اجتماعی سینمای پس از دهه 80 در کشور به‌تدریج به سوی تطبیق الگوی بازنمایی زن مبتنی بر نظم جنسیتی جامعه پیش می‌رود و همانطور که سینمای قبل از انقلاب در ارائه تصویر زن متاثر از فرهنگ و جامعه زمانه خود بود، سینمای ایران در این دوره نیز زن را براساس کلیشه‌های فرهنگی و جنسیتی جامعه زمان خود به تصویر می‌کشد. این زن فردی است که سوژگی خود را در جامعه و خانواده کسب کرده و در این مسیر دارای چالش‌ها و مسائل متعددی است. زن در سینمای اجتماعی ایران میان هویت فردی و ریشه‌های خانوادگی خود همواره در رفت و برگشت است. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
خبرسازی از سر درماندگی 🔶 اخیرا نشریه انگلیسی ساندی‌تایمز در گزارشی نوشت: «وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران را بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی این کشور قلمداد می‌کند و بابت احتمال حمله به مخالفان ایران از سوی سپاه نگران است.» 🔸در هفته اخیر جوسازی‌های گسترده رسانه‌ای درباره آمادگی پارلمان و دولت انگلیس برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تکرار شد که این بار هم نهایتا به دلیل ترس از عواقب آن به حاشیه رانده شد. 🔶 با توجه به سابقه انگلیسی‌ها، باز شدن دوباره پرونده ادعایی درباره فعالیت‌های سپاه و آنچه تهدید مخالفان ایران می‌نامند، کارشناسان برای آن دلایلی بر می‌شمرند که نخست؛ انگلیسی‌ها هر زمان با بحران‌های داخلی مواجه می‌شوند با دروغ‌پردازی پیرامون سوژه‌های بیرونی به دنبال مدیریت بحران‌های خویش هستند. 🔸اکنون نیز تشدید بحران مشروعیت «چارلز سوم» و نارضایتی 66 درصدی مردم از «ریشی سوناک» در کنار بایکوت بحران اقتصادی انگلیس و البته تحرکات ضدبشری علیه مهاجرین را باید از مهم‌ترین دلایل فرافکنی‌های اخیر علیه سپاه و ایران دانست. 🔶 دوم؛ انگلیسی‌ها به دلیل شکست در پروژه آشوب و براندازی پاییز گذشته در ایران و رسوایی‌های متعدد جریان‌های ضدانقلاب، با چنین اقداماتی و پشتیبانی رسانه‌های فارسی‌زبان لندن‌نشین به زعم خود در پی تنفس مصنوعی به عناصر داخلی و خارجی همان پروژه قبلی هستند. سوم؛ تقارن ادعاهای تکراری انگلیسی‌ها با تحرکات ضدایرانی اخیر آمریکا قابل تأمل است و نشان از تشدید فضای هراس‌افکنی از ایران را دارد. 🔸مجموع این جوسازی‌ها از سوی آمریکا و انگلیس بی‌ارتباط با برخی تحولات غرب آسیا نیست، و نشان از طراحی غرب برای تحمیل بحران‌های مصنوعی جدید به منطقه دارد. 🆔 @tahlil_shjr
راهبرد «توافق کوچک با نتایج برابر» 🔶 سیاست خارجی ایران در مواجهه با آمریکا دو دهه درگیر دو گزاره متناقض «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و «عدم توافق بهتر از توافق بد است» بوده است. 🔸توجه به هر یک از این گزاره‌ها از سوی دستگاه سیاست خارجی مسیر مواجهه با غرب را بین یک نگاه حداقلی و دیدگاه حداکثری دچار تغییر کرده است. 🔶 با شناختی که از دنیای غرب داریم، اگر در روی پاشنه گزاره اول که همان «رسیدن به توافق به هرقیمت ممکن» است بچرخد، آنگاه داده‌ها بر ستانده‌ها فزونی خواهد داشت و لاجرم کفه ترازو به نفع طرف مقابل سنگین خواهد شد و دقیقاً نتایج به دست آمده همان می‌شود که در دولت دوازدهم به دست آمد و اگر گزاره دوم که همان «یا هیچ یا آنچه ما می‌خواهیم» را دنبال کنیم، باید پاشنه در مذاکره را از جا درآوریم؛ چرا که نه میزی برای مذاکره چیده خواهد شد و عملاً نه داده‌ای و نه ستانده‌ای خواهد بود. این مدل را پیشتر در برهه‌ای از تاریخ آزموده‌ایم و حاصل آن نتایجی بود که هنوز با آنها گلاویز هستیم. 🔸واقعیت آن است که هیچ یک از این دو نگاه و گزاره صفر و صدی منافع ملی را تأمین نخواهد کرد و اینجاست که یک سیاستمدار هوشمند، آرمان‌خواه و واقع‌بین می‌طلبد تا از تألمات اقتصادی بکاهد و ترسی هم برای نشستن پشت میز مذاکره نداشته باشد؛ چرا که استخوان هویت و غرور ملی آنچنان محکم است که در مقابل زیاده‌خواهی بیگانگان تسلیم نمی‌شود. 🔶 اینجاست که نقش توازن‌گرای دیپلماسی نمایان می‌شود؛ زیرا دولت سیزدهم سعی کرده است تا همزمان با ارتقای ارتباط با شرق همچنان بر سر میز مذاکره با غرب نیز بماند، چرا که مناسبات اقتصادی ما سال‌ها از این مسیر دنبال شده است. 🔶 از آنجایی که رسیدن به یک «توافق بزرگ با نتایج برابر» حداقل در کوتاه‌مدت دور از دسترس به نظر می‌رسد، دستیابی به چندین «توافق کوچک با نتایج برابر» می‌تواند تا حدودی از بار تنش‌ها بکاهد. توافق اخیر میان ایران و آمریکا را در این راستا می‌توان ارزیابی کرد. 🔸 :حسین حسینی‌نژاد 🆔 @tahlil_shjr