#رسانه
#دشمن_شناسی #منطقه
#مقاومت #سوریه
#رژیم_صهیونیستی
✅ دروغهای بزک شده
🔶 این روزها و همزمان با تحولات سوریه شاهد آن هستیم که رسانههای مغرض و طرفدار استکبار و صهیونیسم جهانی سعی در وارونه نمودن حقایق موجود در سوریهی پس از اسد مینمایند که متأسفانه تعداد قابل توجهی از مخاطبان در فضای مجازی خبرها و پستهای این رسانهها را لایک و تایید میکنند! در حالی که حقایق چیز دیگری را حکایت میکند که به چند مورد آن به شرح ذیل اشاره میشود:
1⃣ تخریب چهره بشار اسد و معرفی او به عنوان دیکتاتوری که برمردم جو خفقان توام با ظلم و ستم را حاکم نموده است! که نمونه آن را در پمپاژ خبری زندان صیدنایا در رسانههای جهان شاهد هستیم که با بزرگنمایی، سعی در مخوف نشان دادن این زندان را دارند. البته با توجه به نوع نظام در سوریه و عدم اصلاحات سیاسی مورد انتظار از سوی اسد، منجر به نارضایتی مردم گردید که صحبتها در این زمینه مفصل است ولی این نوع جوسازیهای خبری نیز به دور از اغراق و سیاهنمایی نمیباشد.
2⃣ برجستهسازی خبر تزریق پول های فراوان از سوی تحریر الشام و ابومحمد الجولانی به جامعه، تا نشان بدهند که مردم سوریه پس از سقوط حکومت اسد، زندگی بهتری دارند در حالی که در صحنه، حقیقت چیز دیگری را حکایت میکند و مردم این روزها زندگی سختتری دارند. تورم و گرانی افسار گسیختهای بر اقتصاد سوریه حاکم است که نمونه آن هفت برابر شدن قیمت هر قرص نان یعنی چیزی در حدود یک دلار!
3⃣ تلاش در موجه نشان دادن چهره الجولانی به عنوان فردی صلح طلب و مانور دادن بر تغییر چهره این فرد اعم از کوتاه شدن ریش و موی سر و با توجه به اینکه قبلاً سابقه عضویت در داعش و القاعده را داشته است الان بجای الجولانی با اسم اصلی احمد الشرع از او یاد میکنند و تلاش دارند وی و تحریرالشام را افرادی صلح طلب و بیخطر معرفی نمایند در حالیکه در مناطق مختلف سوریه خبرها حاکی از ظلم این گروه به مردم و آزار و اذیت آنها و همچنین کشتار بیمورد افراد در خیابانها و تخریب قبور شیعیان و مسیحیان میباشد و نیز آواره شدن شیعیان در مرز سوریه و لبنان که وضعیت خوبی هم ندارند.
4⃣ نشان دادن سوریه الجولانی به عنوان سوریه بیخطر برای اسرائیل و اینکه الجولانی بارها اعلام نمود که با رژیم صهیونسیتی سر جنگ ندارد. البته در این زمینه رسانهها اشارهای هم میکنند به اینکه در گذشته زمانی که تحریرالشام در سوریه با حکومت بشاراسد در حال جنگ بود زخمیهای آنها توسط بیمارستان های صحرایی رژیم صهیونسیتی مداوا می شدند. حالا در عمل میبینیم که اسرائیل بیش از ۵۰۰ بار حملات هوایی را برای از بین بردن سیستمهای نظامی و پدافندی این سوریه بیخطر انجام میدهد و مناطقی همچون قنیطره و جبل الشیخ را نیز اشغال نموده است ولی این رسانهها کمتر به آن میپردازند.
5⃣ بخش دیگری از تمرکز این رسانهها معطوف است به اینکه جبهه مقاومت در منطقه ضعیف شده و ایران هم ایران سابق نیست و اینکه این جبهه عملاً زمینگیر شده است. در حالیکه به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، واقعه سوریه میتواند منجر به تقویت مقاومت و افزایش گستره آن در منطقه گردد. مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز اخیراً در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند: «جبهه مقاومت این است هرچه فشار بیاورید محکمتر میشود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزهتر میشود. هرچه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود و من به شما عرض میکنم به حول قوه الهی گستره مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت...».
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن صیاد قنبری
🆔 @tahlil_shjr
#جهاد_تبیین
#زن #حضرت_زهرا(س)
#تحریف #روشنگری
✅ زنانهترین جهاد
🔶 بایستی تبیینِ ایجابی را در جامعه منتشر کنیم. دال مرکزی بیانات دیروز رهبری در دیدار با مداحان این بود که امروز خط مقدم جنگ، جهاد تبیین است. از هر طرف بروی و با هر زاویهٔ نگاهی که نگاه کنی، باز هم اولویت جهاد تبیین است. اینهمه تأکید رهبر انقلاب بر تبیین حاکی از اهمیت و اولویت آن است. چطور در جنگ نظامی انتظار ما از نیروهای مسلح آمادگی کامل و اقدام بهموقع و ضربهٔ سهمگین به دشمن است، اما حالا انتظار از همهٔ ما آمادگی کامل و اقدام بهموقع و درست و ضربهٔ سهمگین به دشمن در جهاد تبیین است. آنکس که خود را در رزمگاه جهاد تبیین نمیبیند، یا آنکه در مسیر آمادگی کامل برای این جهاد حرکت نمیکند، یا دشمن را نمیشناسد، یا بیعرضه است، یا غافل است، یا ضعیفالایمان است و یا همهٔ اینها. این جهاد زن و مرد ندارد بلکه اتفاقا زنانهترین جهاد است. مگر بارها نفرمود مهمترین کار فاطمهٔ زهرا علیهاالسلام تبیین بوده است؟ هیچ جهادی به اندازهٔ جهاد تبیین زنانه نیست.
🔶 بایستی همه به میدان بیاییم. بایستی تبیین ایجابی ما قبل از تحریف سلبی دشمن در جامعه منتشر شود. نبایستی صرفا به دنبال پاسخ باشیم، بلکه باید تبیینِ رو به جلو داشته باشیم. از بس حرف حق خودمان را درست و بهموقع نگفتهایم، حالا بهراحتی هر چرند و مزخرفی از زبان دشمن، جای خودش را باز میکند. واقعا برای تبیین باید قیام کرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام اسماعیل فخریان
🆔 @tahlil_shjr
#امید_به_آینده
#جهاد_تبیین
#جنگ_شناختی
#دشمن_شناسی
✅ فرمان جهاد علیه مثلث شوم
🔶 رهبرانقلاب یک نکته راهبردی و البته امیدآفرین به ستایشگران اهل بیت فرمودند: اینکه جهاد زبان در مواردی مهمتر از جهاد جان است...مثل جهاد این روزهای ما که جهاد تبیین است. تا اینجا اهمیت مساله. اما یک نکته لطیف هم فرمودند که قابل گذشتن نیست. اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها به کسی محبت پیدا می کنند که اهل جهاد تبیین باشند چرا که مهمترین خصوصیت آن بانوی فداکار و مظلوم تبیین بوده است.
🔶 مهمترین ماموریت جهاد تبیین برای این روزها، جهاد علیه مثلت شوم است. مثلث شوم چیست؟ فرمودند سه گانه "هراس افکنی، اختلاف افکنی و یاس آفرینی" مثلث اهداف ضداسلامی –ضدایرانی دشمن است و باید با منطق دلنشین "شجاعت و آگاهی و ایستادگی" را به مردم منتقل کرد. اما چرا این مثلث؟ امروز جنگ اصلی در ساحت ذهن است. ذهن ها تسخیر شود، دشمن بر زمین و زمان مسلط می شوند. کما اینکه تروریست های وابسته به محور تل آویو-واشنگتن در سوریه، اول بر ذهن ها مسلط شدند و بعد میدان.
🔶 اساسا جنگ شناختی با این هدف است که با تحریک ذهن و قلب، اراده افراد را به زنجیر بکشد. اینجاست که فرد مسخ شده ناخواسته مثل عروسکی دست ساز اجیر می شود. اما چرا هراس افکنی؟ نقش هراس افکنی در جنگ های روانی بسیار حساس است. مهمترین نقش هراس افکنی اینست که قدرت تفکر واستدلال فرد را مختل می کند. به اصطلاح فرد دچار کپ کردن محاسباتی می شود. توجه شود که مهم نیست فرد چطور فکر می کند و چه تحلیلی از صحنه نبرد دارد، مهم اینست که بترسد. اگر بترسد حتی به داشته های خودش نیز فکر نمی کند.
🔶 مثل اخبار جعلی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای و یا ضعف ایران در مقاومت نظامی. یا ادعای نفوذ در سیستم دفاعی و یا برجسته سازی عملیات های خرابکارانه کوچک. در نهایت؛ هراس افکنی باعث میشود قدرت یک جامعه دچار مرگ عصبی شود. فرد یا جامعه قدرت دارد اما توان کنترل و بهره گیری از قدرت را ندارد. اما چرا اختلاف افکنی؟ اختلاف افکنی اصل قدرت را مختل می کند. در سوره انفال 46 می فرماید " وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفشَلُوا." یعنی تنازع کردید، فشل می شوید. سست می شوید و در ادامه می فرماید" وَ تَذهَبَ رِیحُکُم" و عزتتان از بین می رود. رهبر انقلاب سال 1401 در دیدار با مسئولین نظام با اشاره به این آیه با تاکید معناداری می فرمایند اگر اختلاف آمد "قهرا خاک نشین می شوید. قهرا ذلیل می شوید. قهرا وسیله تسلط دیگران را بر خودتان فراهم کرده اید"
🔶 مثل تقابل دولت با حاکمیت یا استعفای رئیس جمهور یا انگشت اتهام سمت فرماندهان نظامی گرفتن و مواردی از این دست. در نهایت؛ اختلاف افکنی، قدرت یک جامعه را از درون متلاشی می کند و قوای جامعه در مواجهه با یکدیگر دچار فرسایش می شود. اما چرا یاس آفرینی؟ یاس آفرینی نیز قدرت شکن است. احساس بن بست یک اثر بسیار کلیدی دارد و آنهم نشستن است. فرد ناامید در نقطه پیروزی، شکست را می پذیرد. یاس آفرینی باعث میشود اساسا قدرت دیده نشود. حرکت و تلاش مورد اعتنا قرار نگیرد. دشمن بزرگنمائی شود و امید از اصلاح رخت ببندد.
🔶 مثل بی ارزش نشان دادن موفقیت های علمی و نظامی و کوچک شمردن نقش ایران در معادلات بین المللی و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و غیره. در نهایت؛ اساسا با یاس آفرینی قدرت دیده نمی شود که بخواهد استفاده شود. فرد یا جامعه دچار وارونه نمایی می شود و شکست را همان ابتدا می پذیرد و اما نکته آخر؛ سهم دشمن که روشن است. ذاتش بر خباثت است. سهم دنیاطلبان و غربزده های داخلی نیز روشن است. اساسا موجود اند به القای دشمن. سهم مرجفون نیز روشن است. اساسا موجود اند به اغوای دشمن. اما امان از آنها که نیت شان خیر است اما ثمره عمل شان تثبیت همین مثلث شوم است. خلاصه اینکه ماموریت امروز جهاد تبیین، روشنگری علیه این مثلث شوم است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#حقوق_بشر #آمریکا
#رژیم_صهیونیستی #سوریه
#تروریسم #فلسطین
✅ نقض آشکار حاکمیت سوریه توسط رژیم صهیونیستی و حقوق بینالملل
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اخیر اقشار مختلف مردم، حوادث اخیر سوریه را محصول مشترک یک نقشه آمریکایی و صهیونیستی دانستند و سکوت آمریکا و دولتهای اروپایی در مقابل تجاوز زمینی رژیم صهیونی به خاک سوریه را یکی از قرائن این طراحی مشترک خواندند: «چرا رژیم صهیونیستی و آمریکا در این قضیّه وارد شدند و شدند یک طرف جنگ و شروع کردند کشور را بمباران کردن؟ سیصد چهارصد نقطه را بمباران کردن چیز کوچکی نیست. رژیم صهیونیستی، علاوهی بر این [کار]، سرزمینهای سوریه را تصرّف کرد؛ تانکهای او تا نزدیک دمشق آمدند. منطقهی جولان که متعلّق به دمشق بود، سالها دستشان بود، حالا شروع کردند مناطق دیگر را هم گرفتن. آمریکا و اروپا و دولتهایی که روی این چیزها در سایر کشورهای دنیا حسّاسند، روی یک متر و ده مترش حسّاسند، نهفقط سکوت میکنند و اعتراض نمیکنند، بلکه کمک هم میکنند. کار، کار آنها است.» ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
🔶 حاکمیت کشورها از نگاه حقوق بینالملل همچنان یک رکن اساسی است و لذا بند ۱ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد، همه کشورها را صرفنظر از نظام سیاسی، قدرت اقتصادی یا ثبات داخلی آنها، واجد جایگاه حقوقی متمایز در جامعه بینالملل میداند. این اصل تضمینی است بر اینکه حاکمیت هیچ کشوری علیرغم همه چالشهای داخلی، نمیتواند تحت اراده خودسرانه کشوری دیگر قرار گیرد و فقدان دولت مرکزی در کنترل، حفظ و اداره کشور خدشهای به حاکمیت کشور مربوطه و وضعیت حقوقی محافظت شده از آن در نظام بینالمللی وارد نمیسازد.
🔶 در واقع حقوق بینالملل، معیار و مؤلفههای قانونی برای به رسمیت شناختن کشور را طی کنوانسیون ۱۹۳۳ مونته ویدئو تعیین کرده است که به موجب آن شرط تشکیل و به رسمیت دانستن حاکمیت کشور مطابق ماده ۱ کنوانسیون و رویه دولتها داشتن سرزمین مشخص، جمعیت، حکومت و توانایی برقراری ارتباط با سایر دولتها بوده است. اما این مکانیسم تنها ناظر بر وضعیت تأسیس کشور و به رسمیت شناختن آن خواهد بود و موضوع تداوم حاکمیت یک کشور پس از وقوع تغییرات جدی در نظام سیاسی یا ثبات داخلی آن، موضوعی نیست که بتواند حاکمیت یک کشور مستقل (پس از تشکیل) و استمرار آن را با تشکیک مواجه سازد.
🔶 بنابراین حسب عقیده حقوقدانان بینالمللی، حاکمیت یک کشور با تغییرات اساسی در قلمرو جمعیت یا قدرت مرکزی مضمحل نمیگردد و این قاعده با ابتنای بر اصل دوام حاکمیت دولت، به حفظ ساختار دولتمدار جامعه بینالملل و تداوم آن انجامیده است تا صلح و امنیت بینالمللی در پرتو بقای جوامع دولتی و برابری حاکمیتها تحقق یابد. اکنون نتیجه منطقی وجود و استمرار حاکمیت کشور در فقدان دولت مرکزی، حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشور مربوطه است که امکان توسل به زور علیه آن و مداخله در امور داخلی کشور مزبور را صراحتاً مطابق بندهای ۴ و ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد ممنوع خواهد ساخت.
🔶 بر این اساس حاکمیت بینالمللی کشور سوریه در شرایط فعلی که فاقد قدرت مرکزی کارآمد و مؤثر است، همچنان از سوریه در برابر هر نوع تجاوز مسلحانه و توسل به زور محافظت میکند و این مهم نمیتواند توسط تابع دیگری در نظام بینالملل نقض گردد. هر اندیشهای در جهت تضعیف حاکمیت کشور که منتج به تجاوز مسلحانه و توسل به زور علیه آن شود، باطل است و قابل توجیه نخواهد بود. کما اینکه رویه جامعه بینالملل، خود مؤید این نظریه بوده و مبتنی بر اصل منع مداخله و منع توسل به زور، اجازه تجاوز مسلحانه را به هیچ دولتی نداده است.
🔶 بنابر استدلال فوق هر گونه مداخله نظامی در کشورهای فاقد قدرت مرکزی، صرفاً به موجب تصمیمات شورای امنیت ملل متحد و در چارچوب اقدامات فصل هفت منشور قابل تصور خواهد بود. مداخلات قهری صورت گرفته در کشورهایی که همچون سوریه فاقد دولت مرکزی بوده و بعضاً توسط سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی به عنوان «دولت شکستخورده» شناخته شدهاند، صرفاً با قطعنامههای تحت فصل هفت شورای امنیت به وقوع پیوسته است که از جمله آن میتوان به عملیات سازمان ملل متحد در سومالی طی قطعنامه ۷۹۴ شورای امنیت، مأموریت سازمان ملل در لیبریا وفق قطعنامه ۱۵۰۹ و یا مأموریت سازمان ملل در سیرالئون به موجب قطعنامه ۱۲۷۰ شورای امنیت اشاره داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو حقوقدان شورای نگهبان
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#مرزبندی_با_دشمن #حقوق_بشر #آمریکا #رژیم_صهیونیستی #سوریه #تروریسم #فلسطین ✅ نقض آشکار حاکمیت س
#مرزبندی_با_دشمن
#حقوق_بشر #آمریکا
#رژیم_صهیونیستی #سوریه
#تروریسم #فلسطین
✅ نقض آشکار حاکمیت سوریه توسط رژیم صهیونیستی و حقوق بینالملل
🔰 قسمت دوم
🔶 تمام این موارد نشان میدهد جامعه بینالمللی و شورای امنیت، همچنان حق حاکمیت بینالمللی دولت شکستخورده را در حفظ تمامیت ارضی خود و مصون بودن از تجاوز مسلحانه سایر دولتها محترم میشمارند و این کشورها را مشمول بهرهمندی از حقوق مقرر در بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد میدانند. افزون بر آن بسیاری از قطعنامههای فصل هفت شورای امنیت، ضمن تائید عدم حضور دولت مرکزی در قلمرو قدرت، صراحتاً حق کشورها بر حاکمیت و تمامیت ارضی را مورد تائید قرار دادهاند. به عنوان مثال قطعنامه ۸۹۷ شورای امنیت راجع به عملیات ملل متحد در سومالی (موسوم به UNOSOM II)، ضمن تائید فقدان دولت مرکزی در سومالی، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سومالی را مطابق با منشور ملل متحد مورد تأکید خود قرار میدهد.
🔶 به عبارت دیگر استناد شورای امنیت به قطعنامههای فصل هفت، خود مؤید بهرهمندی دولتهای فاقد دولت مؤثر از مزایای بندهای ۴ و ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است که چنانچه جز این بود، صدور چنین قطعنامههایی تحت فصل هفت منشور ملل متحد اساساً بیمعنا و خالی از فایده میبود. حتی فراتر از آن در بسیاری از قطعنامههای فصل هفت، شورای امنیت شرط رضایت کشور موردنظر نسبت به انجام عملیات ملل متحد را بایسته و ضروری قید میکند تا امارهای دیگر بر حفظ و تداوم حاکمیت بینالمللی کشور مزبور در نظام بینالملل باشد. مشروح مذاکرات صورت گرفته در تصویب قطعنامه ۱۸۵۱ شورای امنیت نشان میدهد کشورهایی از جمله بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، ضمن تأکید بر حاکمیت سومالی، شرط رضایت دولت انتقالی این کشور برای اجازه به عملیات خارجی در خاک سومالی را ضرور دانستهاند.
🔶 بدین اساس تأکیدهای مکرر شورای امنیت و رویه دولتها بر تداوم حاکمیت بینالمللی دولتهای شکستخورده و ضرورت رضایت آنان برای هرنوع مداخله نظامی در کنار مجوز فصل هفتم منشور، نشان از نهی هرگونه تجاوز و مداخله مسلحانه علیه اینگونه کشورها توسط سایر تابعان بینالمللی است که اکنون تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی در سوریه طی روزهای گذشته و اشغال آن، به وضوح گویای نقض تمامیت ارضی سوریه و تخلف فاحش از قواعد پذیرفتهشده حقوق بینالمللی است. رژیم صهیونیستی در حالی تجاوز به سوریه را با توجیه خلع سلاح پیشگیرانه انجام میدهد که به اذعان بن سائول، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در زمینه ارتقای حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، هیچ مبنای پذیرفتهشده حقوقی مطابق قواعد بینالمللی برای خلع سلاح پیشگیرانه وجود نداشته و این یک بدعت آشکار توسط رژیم صهیونیستی در نادیده انگاشتن بنیانهای اساسی حقوق بینالملل است که بیش از یک دهه توسط این رژیم در سوریه ادامه داشته است.
🔶 تجاوزات رژیم صهیونیستی در گسترش اشغال غیرقانونی سرزمینهای سوریه که با نقض توافق ۱۹۷۴ خود با سوریه همراه بوده است، بخشی از الگوی گستردهتر این رژیم در اشغال غیرقانونی سرزمینهای فلسطین و لبنان است که نشاندهنده بیاعتنایی آشکار به اصول حقوق بینالملل، حقوق بشر و تصمیمات مراجع بینالمللی همچون سازمان ملل متحد و دیوان بینالمللی دادگستری است. رژیم صهیونیستی با وجود رأی مشورتی صریح دیوان بینالمللی دادگستری در خاتمه دادن به اشغال سرزمینهای فلسطین، به رویکرد طغیانگر و سرکشانه خود اکنون در سوریه ادامه میدهد؛ چراکه اطمینان دارد در زیر چتر حمایت آمریکا مصون از هرگونه مجازات و پاسخگویی است. رژیم صهیونیستی در پی جنگ ۱۹۶۷، بیشتر بلندیهای جولان را تحت اشغال خود درآورد و در اقدامی غیرقانونی و مغایر با اصول پذیرفتهشده جهانی، این سرزمینها را به خود ملحق ساخت؛ اقدامی که هیچگاه از سوی جامعه بینالملل به رسمیت شناخته نشد و همچنان به عنوان نقض آشکار حقوق بینالملل شناخته میشود.
🔶 حاکمیت و تمامیت ارضی، از ارکان بنیادین و اساسی در ساختار حقوق بینالملل به شمار میآیند که پایه ها و چارچوبهای این نظام حقوقی را شکل میدهند و نه بر اساس اراده یا تفاسیر برخی دولتها، بلکه بر اساس اجماع یک جامعه بینالمللی قوام یافته است. از این رو باید تاکید شود که رژیم صهیونیستی یا آمریکا نمیتوانند با بازتعریف آن، خللی در مفاهیم و آثار مهم برآمده از آن ایجاد نمایند. حاکمیت سوریه، مانند لبنان، فلسطین و هر کشور دیگری در منطقه، مصون از هرگونه تعرض، تجاوز و اشغال است که هرگونه تلاش برای تهدید یا تغییر تمامیت ارضی و یا تخریب زیر ساختهای کشور سوریه توسط رژیم اشغالگر صهیونیست اکیداً ممنوع بوده و موجب مسئولیت بینالمللی این کشور و کشورهای حامی خواهد بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو حقوقدان شورای نگهبان
🆔 @tahlil_shjr
#کنشگری_اجتماعی
#بصیرت #تحول_حوزه
#شناخت_اجتماعی
✅ اگر جامعه را نمیشناسیم وارد نشویم
🔶 جامعه پدیدهای بسیار پیچیده و چندلایهای است که حضور و مشارکت در آن نیازمند شناخت عمیق اجتماعی و ادراک ساحتهای متنوع و متکثر آن است و این جز با مطالعات فراوان کتب «حکمت عملی»، «فلسفه تاریخ» و «جامعهشناسی» ممکن نیست.
بدون «معرفت اجتماعی» عمیق و دقیق، کنشگریهای اجتماعی فاقد پشتوانه معرفتی و آگاهیهای افقگشا و راهبردی است و محکوم به شکست و سرخوردگی است.
🔶 شناخت ماهیت، قوانین و بایستههای «کنشاجتماعی»، «نظم اجتماعی»، «تغییر اجتماعی»، «ساختارها و هنجارها»، «رقابتها و تضادها» و دهها مسئله دیگر شرط حضور و مشارکت سازنده در جامعهی پیچیده و چند لایه و ساختارمند است. شهید مطهری مطالعه اینگونه امور را توجیه واجبات علما، فضلا و طلاب میداند. (ر.ک: جامعه و تاریخ در قرآن ص ۲۲۱ (در اینجا ببینید) و امام خمینی این امور را از شرایط اجتهاد در عصر جدید معرفی میکند.
🔶 «زمان و مكان دو عنصر تعیین كننده در اجتهادند. ... مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمیكنم. آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیكته شدهی آنان و درك موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم میكنند، از ویژگیهای یك مجتهد جامع است.
🔶 یك مجتهد باید زیركی و هوش و فراست هدایت یك جامعهی بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد وعلاوه بر خلوص و تقوا و زهدی كه در خور شأن مجتهد است، واقعاً مدیر و مدبّر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعی فلسفهی عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است؛ حكومت نشان دهندهی جنبهی عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است؛ فقه تئوری واقعی و كامل ادارهی انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.» (منشور روحانیت/ صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹)
🔶 برخی از طلاب و روحانیون دغدغهمند که با انگیزههای کار تبیینی و جهادی وارد عرصههای اجتماعی میشوند و حتی به تهران و شهرهای دیگر، هجرت میکنند تا بتوانند نقش آفرین باشند اما پس از مدتی که با مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه میشوند و کمبودها و بیعدالتیها را نزدیک مشاهده میکنند بهتدریج از اصلاح اجتماعی ناامید میشوند و عموما رویکردشان نسبت به وضع موجود، رادیکال، تضادگرایانه و ساختارشکنانه میشود و چون با مقاومت ساختارها و قوانین روبرو میشوند محیط را آماده ساختارشکنی و تغییرات بنیادی نمیبینند با ناامیدی از تغییر و سرخوردگی از جامعه و نظام، به قم بر میگردند و مشغول درس و بحث میشوند.
🔶 این اتفاق محصول نشناختن جامعه و پیچیدگیهای آن و مقاومت ساختارها و تضاد منافع گروها و سازمانها است که خود معلول نبود «شناخت اجتماعی» در فرایند آموزشی و مطالعات طلاب و روحانیون است. این نکته را باید بدانیم که جامعه تغییرات گستردهای کرده است. کنشگران مختلفی در جامعه حضور دارند. ساختارهای بسیار متصلب و آهنین در رفتارهای انسانی و تعاملات اجتماعی به وجود آمده است که متاسفانه تابع منافع شخصی افراد و قبیلهگرایی سیاسی است و چندان هماهنگ با اصول اخلاق انسانی و شریعت اسلامی نیست. به راحتی و به نحو دستوری هم نمیتوان آنها را تغییر داد.
🔶 مواجهه بااین پدیده بسیار پیچیده و متصلب درعصر انفجار اطلاعات و غلبهی شبکههای اجتماعی بادانشهای سنتی ما حوزویان - علیرغم اهمیت و ضرورت آنها- اصلا ممکن نیست وبه جهات مختلفی نتیجه معکوس میدهد. چون در متن دانشهای سنتی مااعم از فقه واصول، فلسفه وکلام، اخلاق وعرفان، ذهنیتی میانفردی، کوتاهمدت و ناظر به صواب و عقاب صرفا اخروی حاکم است و رویکردهای کلان اجتماعی، سازمانی وحکومتی اصلا لحاظ نشده است.
🔶 در حالیکه، بخش زیادی از آیات قرآن کریم، سیره و روایات معصومین (علیهمالسلام) ناظر به «شناخت اجتماعی» است وبه بیان سنتهای تاریخ، قوانین اجتماعی، بایستههای تعاملات انسانی درجامعه اختصاص دارد که ازیک شبکهی مفهومی و نظام معرفتی منسجمی برخوردار است که اگر به درستی شناخته وصورتبندی علمی شود. میتواند نظریهای کارآمد برای ورود به جامعه و کنشگری سازندهی اجتماعی باشد.
🔶 متفکران انقلاب اسلامی، امام خمینی، علامه طباطبایی، شهیدمطهری، آیتالله خامنهای، شهیدبهشتی و شهیدصدر، هرکدام تلاش ارزشمندی در این زمینه انجام دادهاند که متاسفانه در نظام آموزشی حوزه به آنها توجه نمیشود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سید مهدی موسوی
🆔 @tahlil_shjr
#مسئله_محوری
#رسانه
#روشنگری #بصیرت
✅ فشار افراطیون مدعی اصلاحات به پزشکیان در پوشش شایعه استعفا!
🔶 روزنامه زنجیرهای هممیهن، با دستمایه قرار دادن شایعه استعفای رئیسجمهور مدعی شد ائتلافی شامل اپوزیسیون خارجنشین و سوپر انقلابیهای داخلی شکل گرفته است! نکته قابل تامل در این میان، فراموشی عمدی گردانندگان این روزنامه است که دو سال قبل در فتنه پاییز 1401 کاملا هماهنگ با اپوزیسیون و گروهکهای برانداز رفتار میکردند و آشوبافکنی براندازانه به نیابت از سیا و موساد را جنبش مدنی مینامیدند! همچنین برخی گردانندگان این روزنامه، سابقه عبور از خاتمی و روحانی و طرح ضرورت استعفای خاتمی و روحانی را در کارنامه خود دارند!
🔶 در همین حال، سوژه کردن شایعه استعفا، حرکتی سیاسی کارانه برای پر کردن فضای رسانهای، در وضعیت بیعملی دولت و ضمنا فشار به رئیسجمهور برای در پیش گرفتن رفتار رادیکال و دو قطبیسازی محسوب میشود، آن هم در شرایطی که برخی مدیران دولتی، تحرک چندانی برای چارهجویی و حل مشکلات نشان نمیدهند و بنابراین دست رسانههای حامی دولت، خالی از خبر است.
🔶 روزنامه هممیهن نوشت: با طرح همزمان شایعه استعفای پزشکیان از سوی تندروهای داخل و خارج/ ائتلاف علیه رئیسجمهور آشکار شد. موج تخریب رسانهای علیه رئیسجمهور و دولت با قدرت ادامه دارد. شنبهای که گذشت، شایعه خبر استعفای پزشکیان بهطور گسترده در شبکههای اجتماعی منتشر شد. به موازات انتشار این خبر جعلی، فضاسازی گستردهای نیز در شبکههای اجتماعی از سوی اکانتهای منسوب به جریان تندرو و سوپرانقلابی برای استعفا یا استیضاح پزشکیان در دستور کار قرار گرفته است.
🔶 هممیهن در عین حال، در یادداشتی که نقض نوشته قبلی و علیه دولت است، نوشت: "فایدهای ندارد. دولت اگرچه در همین مدت کارهای کمی انجام نداده اما فایدهای ندارد. این اتفاقی نیست که 90-80 میلیون ایرانی لمس کنند. نه از رفع فیلترینگ خبری هست، نه از ملغی شدن لایحه حجاب. در عوض تا دلتان بخواهد چیزهای آزاردهندهای دیده میشود که تحملش فوق طاقت مردم است؛ گرانی روز افزون، قطعی مکرر آب و برق، افزایش دیوانهوار قیمت دلار و مسکن و اجارهخانه، و خیلی چیزهای دیگر که جزو معضلات روزمره این مردم است".
🔶 هم میهن افزود: "در کنار اینهمه بگذارید اخبار نگرانکنندهای که شب و روز خیلیها را یکی کرده و بر نگرانیهای شان افزوده؛ قیمت بنزین که قرار است به چند برابر شدن همهچیز منجر شود، و... . تازه بعضی چیزها را قلم گرفته و از ترس متهم شدن به سیاهنمایی بیش از اندازه ننوشتهام. قطعاً رئیسجمهور پیش از آنکه در انتخابات نامزد شود، خوب میدانسته که چه موانعی بر سر راه اوست... دیگر کسی برای راه رفتن قیصری و عدم اعتنای به پروتکل، دلش غش و ضعف نمیرود.
🔶 نویسنده میافزاید: "شایعه تهدید به استعفای پزشکیان در مقابل جبهه تندرو هم یکی، دو بار جواب میدهد و والسلام. بعد از اینها به چه چیزی میتوان متوسل شد؟ ... بعضی از اطرافیان رئیسجمهور حرفهایی میزنند که هیچ ربطی به روش و منش ایشان ندارد. با این خالهخرسها و دغلدوستان که میتوان صریح بود. یا خودشان را با تنظیمات کارخانه هماهنگ میکنند یا میروند پی کارشان.»
🔶 هممیهن در یادداشت دیگری که نقض ادعای اولیه است، از «وعدههای بر زمین مانده، فرصتهای از دست رفته دولت» خبر داد و نوشت: «۱۴۰ روز از آغاز ریاست پزشکیان میگذرد... آیا دولت توان مقابله با بحرانها و مدیریت ناترازیها در حوزه انرژی و اقتصاد را داراست؟ ۱۴۰ روز، زمان کافی برای برداشتن گامهای ابتدائی و ایجاد اعتماد عمومی بود... مردم منتظر اقدامات ملموس هستند، نه وعدههای تکراری و عملینشده.» یادآور میشود اولین بار عباس عبدی (محکوم پرونده فروش اطلاعات و از گردانندگان هممیهن) ۱۹ آذر ۱۴۰۳، موضوع استعفا را پیش کشیده و به خبرآنلاین گفته بود «مسئولیت ادامه فیلترینگ با دولت و شخص آقای پزشکیان است... رئیسجمهور هنگامی که وعده داد آیا میدانست که میتواند عملی کند یا نمیدانست؟ اگر میدانست باید تا امروز حل کرده باشد. اگر هم نمیدانستند، از مردم عذرخواهی کنند و راه را برای برگشت قبلیها باز نمایند.»
🔶 این نکته هم گفتنی است که فارغ از نقدهای وارده و ضروری به برخی عملکردهای مدیران دولتی، همه باید به دولت و رئیسجمهور در انجام مسئولیتهای قانونی کمک کنند و بنابراین شایعه استعفا بحث بیمبنایی است. در عین حال این سوژه را همان عناصر تندروی نفوذی چاق میکنند که با مشورتهای مسموم، دولت را از عمل به تکالیف و مسئولیتهای قانونی باز میدارند و جز دعوت به تسلیم در برابر غرب و دو قطبیسازی در داخل، هنر دیگری ندارند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمد ایمانی
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#رسانه
#فیلترینگ #آزادی_بیان
#فضای_مجازی #امنیت
✅ روی دیگر تصمیم رفع فیلترینگ
🔶 دو اپلیکیشن رفع فیلتر شدند. تصمیم اجماعی شورای عالی فضای مجازی به جهاتی قابل دفاع است. یکی از اپ ها صرفا خدماتی است و دیگری فاقد ظرفیت لازم برای شبکه سازی گسترده و آثار مخرب الگوریتم های فنی و حقوقی دیگر پلتفرم ها است. اما روی دیگر این تصمیم عدم رفع فیلتر در دیگر پلتفرم هاست. توقف تصمیم گیری در این شورا، حکایت از خردمندی و پرهیز از شتابزدگی دارد.
🔶 درباره پلتفرم چند نکته حائز اهمیت است که در این متن صرفا به سه ملاحظه اساسی آن می پردازم.
1⃣ شناخت خطا از ماهیت پلتفرم
برخی در یک تصور ساده اندیشانه تصور می کنند پلتفرم امتداد فنی رسانه های سنتی است. به همین دلیل وقتی سخن از پلتفرم می شود، نگران آزادی بیان می شوند. فارغ از اینکه همین گزاره نیز قابل بحث است و اساسا نام دیگر آزادی، رهایی نیست اما نکته کلیدی اینست که پلتفرم توسعه رسانه های سنتی نیست. پلتفرم مثل بخشی از جغرافیا و زندگی حقیقی مردم است. یعنی مردم از پلتفرم صرفا خبر دریافت نمی کنند، بلکه در آنجا زندگی می کنند. لذا احکام رسانه بر پلتفرم حاکم نیست.
🔶 با این مقدمه کوتاه باید گفت که ما در ایندست پلتفرم ها دچار بی حاکمیتی هستیم. مثل اینکه در بخش هائی از کشور قانون حاکم نباشد یا قانون کشورهای دیگر حاکم باشد یا حاکمش جمهوری اسلامی نباشد. عوارض این خلأ حاکمیتی تکان دهنده است. پلتفرم از دو طریق شبکه سازی و الگوریتم های فنی و حقوقی، ارزش ها و هنجارهایی می سازد که غیر از فرهنگ و هویت و حاکمیت مردم ایران است. این باگ پلتفرمی نه در ایران، بلکه همه دنیا را نگران کرده است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اروپا نسبت به این بی حاکمیتی نگران و دست به کار محدودیت شده اند.
2⃣ برداشت غلط از امنیت
یک تلقی رایج که بارها گفته شده اینست که فیلترینگ برای ایام آشوب است و وقتی آشوب نیست دلیلی برای محدودیت نیست. این خطا ناشی از این تصور است که اثر امنیتی پلتفرم را صرفا در ایام فتنه دیده اند. حال آنکه آشوب، نتیجه پلتفرم است و این ثمره پلتفرم و خروجی میدانی آنست که آشوب می شود. پلتفرم رسانه آشوب نیست و بلکه خالق آشوب است. آشوب ماه ها در ذهن ساخته می شود و تنها طی چند روز به کف میدان می رسد. ما تلقی نادرست و ناکافی از امنیت داریم. وقتی آشوب در ذهن شکل گرفت تنها یکی از آثارش ناامنی در خاک است. ناامنی را دقیق ببینیم و از کف میدان رها و به ذهن ها رویم.
3⃣ بی اعتنایی به پلتفرم داخلی
توجه شود که پلتفرم با اپلیکیشن فرق می کند و از جایی که مخاطب سراغ اپ می رود، پلتفرم شکل می گیرد. برخی اثر محدودیت در شکل گیری پلتفرم های داخلی را توجه نمی کنند. بالاخره عده ای به هر دلیل ترجیح می دهند از پلتفرم های داخلی استفاده کنند. همین میزان اقبال ضروری است.
🔶 در هر صنعتی و در همه جای دنیا اگر قرار باشد تولید بومی ایجاد شود باید مرزها کنترل شود. از این جهت محدودیت موجب شکل گیری پلتفرم بومی و توسعه دانش داخلی می شود. هرچند این دست تصمیمات نباید یکطرفه باشد. نباید به نحوی از پلتفرم های داخلی حمایت شود که سرنوشت صنعت خودرو را پیدا کنند. حمایت از پلتفرم باید مشروط و محدود باشد. خلاصه تصمیم شورای عالی فضای مجازی از این سه منظر هوشمندانه و قابل تقدیر است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت
#نماز
#جوان
✅ پیام رهبر انقلاب اسلامی به سیویکمین اجلاس سراسری نماز
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیویکمین اجلاس سراسری نماز، ضمن تقدیر از اقدامات مخلصانه حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، نمازگزاران را به اقامه نماز اوّل وقت و حفظ توجه و حضور قلب برای اثرگذاری نماز در دل و جان و عمل فردی و اجتماعی آنان توصیه کردند و جوانان را بیش از سایرین مخاطب این سخن دانستند.
🔶 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
خدا را شکر که سلسله مبارک اجلاس های نماز در طول سالیان ادامه یافت و این اقدام مخلصانه جناب آقای قرائتی (دامت افاضاته) برکت کرد و چنان که انتظار میرفت، ادامه یافت و امید است برکات آن همچنان ادامه داشته باشد.
🔶 توصیه موکّد اینجانب، اوّلاً اقامه نماز در اوّل وقت است، و ثانیاً سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همه عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است. نماز با این دو خصوصیّت در دل و جان نمازگزار و آنگاه در عمل فردی و اجتماعی او اثر میگذارد. جوانان بیش از دیگران مخاطب این توصیهاند. امید است توفیق الهی شامل حال آنان باشد.
والسّلامعلیکمورحمةالله
سیّدعلی خامنهای
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#اشتغال #صادرات
#تولید
✅ رشد تولید اولویت اصلی اقتصاد ایران است
🔶 در طی سالهای گذشته بارها رشد ۸ درصدی اقتصاد مورد نظر مسئولین و سیاستگذاران بوده است با تاکید بر این موضوع که رشد اقتصادی رفاه آفرین است. برای برون رفت از چالشهای اقتصادی باید مسائل کنونی اقتصاد ایران مورد بازنگری جدی قرار بگیرد یعنی باید اولویتها شناسایی شود که اصلاحات از کجا باید آغاز شود و کدام اولویتها باید در دستور کار قرار داده شود تا راه برای بهبود وضعیت اقتصادی و رشد اقتصادی باز شود.با توجه به اینکه رشد اقتصادی موضوع مهمی است و تمام کشورهای دنیا اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه خواهان رشد اقتصادی بیشتر هستند باید به این موضوع بها دهیم که اصلیترین اولویت اقتصادی ما چیست که میتواند زمینهساز رشد اقتصادی باشد.
🔶 در این موضوع تردیدی نیست که اولویت اول کشور همانگونه که در شعارهای سال همواره مرکز توجه بوده است موضوع رشد تولید است. رشد تولید بسیار حائز اهمیت است چرا که زمینهساز افزایش رفاه و اشتغالزایی در کشور است. زمانی که بسترهای لازم برای رشد تولید مهیا شود آن زمان در مسیر رشد قرار میگیریم پس در وهله اول برای رسیدن به این موقعیت باید به دنبال تسهیل فضای کسب و کار باشیم. تسهیل فضای کسب و کار شبیه این است که خون در رگها بهتر جریان پیدا کند. به این معناست که تمامی زیرساختهای مورد نیاز رشد اقتصادی فراهم شود. وقتی تسهیلات مورد نیاز تولید فراهم شود و نیروی انسانی هم علاقمند به کار کردن در فضای تولید و سرمایهگذاری در فعالیتهای مولد باشد شک نباید داشت که این اقتصاد در میان مدت رشد میکند.
🔶 برای بهبود وضعیت کسب و کار باید اصلاحاتی داخلی و خارجی داشت. به این معنا که باید قوانین دست و پاگیر مرتبط با کسب و کارها لغو شوند. هر چند در خصوص مجوزدهی به تولید و کسب و کارها در دولت سیزدهم فعالیتهای خوبی صورت گرفت، اما همچنان گرههای محکمی بر فضای کسب و کار کشور وجود دارد که باید در اسرع وقت باز شود. در فضای خارجی نیز وزارت خارجه باید در کنار تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی بازارهای هدف را برای کالاهای ایرانی شناسایی کند ضمن اینکه باید نیاز کشورهای مختلف به کالاها را بررسی و نتایج نهایی را در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار دهد.
🔶 دیپلماسی اقتصادی راهبردی است که وزارت خارجه برای رونق بخشیدن به اقتصاد با صادرات در دستور کار خود قرار دهد پس این موضوع یعنی رشد اقتصادی و رشد تولید فقط وابسته به یک نهاد یا وزارتخانه نیست، بلکه دولت و حاکمیت برای تحقق این امر باید تلاش کنند. بیشک باید اولویتسنجی شود. اگر اولویت اول ما رشد تولید باشد در تولیداتی که بهرهوری و مزیت اقتصادی برای کشور ایجاد میکنند و میتوانند ارزآوری و درآمدزایی قابل توجهی داشته باشند میتوان این اطمینان را به جامعه داد که در پس درآمدهایی که برای کشور ایجاد میشود سایر حوزهها مثل مسکن و نیازهای جامعه نیز مرتفع میشود. رشد تولید به معنای رشد درآمد آحاد جامعه و گردش عادلانه ثروت است بنابراین چارهای نداریم به غیر از اینکه در اولویتبندی که مدنظر قرار میدهیم جایگاه و اعتبار ویژهای به بخش تولید بدهیم تا در این مدار قرار بگیریم و زمینهساز رشد اقتصادی در ابعاد بزرگتر را فراهم کنیم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای احمد صالحی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#ارز_دیجیتال #دلار
#تورم #تحریم
✅ دولتها و رمزارزها
🔶 «رمز ارزها» (Cryptocurrencies) فارغ از خاستگاه و نیت پدیدآورندگان آن، به منزله یک پدیده نوظهور در حوزههای مالی و اقتصادی، میتواند منشأ تحولات زیادی در آینده نزدیک باشد. لذا نمیتوان نسبت به آنها بیتوجه بود یا از قانونگذاری برای آنها غفلت کرد. برخی برآوردها حکایت از وجود ۳۰ تا۵۰ میلیارد دلار معاملات رمز ارزها و ارز دیجیتال در ایران دارد. این معاملات ولو در شرایط خلأ قانون نیز، هر روز از سوی افراد حقیقی و حقوقیهای ناشناس در کشور در حال انجام و گسترش هستند و از قضا نبود مقررات جامع سبب میشود نهاد پولی و بانکی محدودیت بیشتری در رصد آنها داشته باشد.
🔶 پدیده رمز ارزها از سال 1398 در ایران مورد توجه قرار گرفت و به مرور برای آن مقرراتی تعیین شد تا اینکه در آذر ماه امسال سند رسمی آن تدوین و قانونگذاری شد. در این سند استفاده از ارزهای دیجیتال به منزله ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع است تا حاکمیت پول ملی حفظ شود و از طرفی برای کارگزاریهای مربوطه و لوازم پیرامون رمز ارزها، ضوابط و مقرارت بسیاری پیشبینی شده است. در مجموع ارزهای مجازی که در بستر بلاکچین هستند، میتوانند چالشهای متعددی را بههمراه داشته باشند. برای نمونه، دولتها توانایی چندانی در رصد و نظارت بر معاملات در شبکه بلاکچین ندارند که میتواند منجر به فعالیتهای غیرقانونی شود.
🔶 همچنین اگر مردم به رمز ارزها اعتماد بیشتری پیدا کنند و از آنها برای ذخیره و انتقال ارزش استفاده کنند، ممکن است این موضوع منجر به کاهش استفاده از پولهای ملی شود و در نتیجه اعتماد عمومی به آنها تضعیف شود و در نهایت روی کنترل تورم و ثبات اقتصادی تأثیر منفی بگذارد. این موضوع در اقتصادهای ضعیف که دارای ارز ملی ناپایدار هستند، بیشتر موضوعیت دارد. از سویی در کشورهایی که اقتصادهای ضعیفتری دارند، ممکن است مردم برای حفظ ارزش داراییهای خود به سمت رمز ارزها روی بیاورند که این میتواند به فرار سرمایه و کاهش ارزش ارزهای ملی منجر شود.
🔶 در آن سو رمز ارزها میتوانند فرصتهایی نیز به همراه داشته باشند. رمز ارزها و ارزهای دیجیتال با حذف واسطههای مالی سرعت گردش پول را افزایش و هزینههای دولتها را کاهش میدهند. همچنین رمز ارزها به افراد در هر جای دنیا اجازه میدهند تا به راحتی به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند. از این منظر امکان انتقال پول در خارج از شبکههای پولی و مالی تحریم شده را برای دور زدن تحریمها فراهم میکنند. در مجموع پدیده رمز ارزها هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید و این بستگی به اقتدار حکمرانی اقتصادی، ارزش پول ملی و قدرت اقتصادی کشورها دارد.
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#مقاومت #رژیم_صهیونیستی
#حزب_الله #سوریه
✅ مقاوم سازی مقاومت!
🔶 فوری ترها:
1⃣ هسته سخت مقاومت در ایران، اعتمادش را به فرمانده کل بیشتر کند، اجازه شک و تردید به خود ندهد. رهبر انقلاب به مبارزه و آرمان پشت نکرده است، حتی با حوثی ها مقایسه اش نکند!
2⃣ مقاومت عمومی ملت را گسترش دهد. پیمایش های جامعه ایرانی در مواجهه ها با اسرائیل باید در مسابقه با پیمایش های رژیم صهیونی باشد! "خوانش ملیِ مقاومت" بعلاوه تحقق فوری تر "سیاستهای اقتصاد مقاومتی" (بخصوص بند۱،۴،۵) راهبرد این بُعد مقاوم سازی است.
3⃣ بسیج جوانان سوری بدون داشتن حمایت حاکمیتی در سوریه (مثل زمان اسد)، "فن آوری اجتماعیِ" جدیدی می خواهد.
تفکر اخوانی از اول اولویت احیاء خلافت اسلامی داشته و فن آوری اش جوانان مسلمانی را جذب و دست نیروهای بعضاً نفوذی صهیونیزم و آمریکا داده است! چگونه جوانان معترض سوری بجای هرج و مرج یا حکومت استبدادیِ خواست آمریکا، متوجه مبارزه با اشغال اسرائیل شوند؟ پیشران این مهم چه می تواند باشد و نقش عالمان سنّی جهان اسلام و ایران در آن چیست؟!
4⃣ حزب الله علیرغم مقاومت مردم جنوب و تمایل ۷۶درصدی آوارگان وفادارش به عدم آتش بس (در فرض عدم آتش بس در غزه)، بخاطر مصالح دیگر و کل لبنان پیشنهاد آتش بس را پذیرفت. جنگ حزب الله_اسرائیل، تبدیل به توافق آتش بس دولت لبنان_ اسرائیل شد؛ دیگر نقض آتش بس با موافقت دولت پاسخ می گیرد!
🔶 در عراق مرجعیت تسلیم آمریکایی ها نشد که به انحلال حشد الشعبی فتوا دهد؛ لکن اصل جنگ و صلح و سلاح دست دولت را پذیرفت. حمایت از هسته های مقاومت لبنان و عراق، ابعاد دیپلماسی بیشتری را طلب می کند.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr