#عزت_ملی
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری #قانون_اساسی
#روشنگری #مردمسالاری_دینی
✅ حقی که میخواهند ما را از آن محروم کنند...
🔶 «مردم ایران، خواهش میکنیم در انتخابات شرکت نکنید.» جملهای که این روزها نقل شبکههای معاند شده است. اینها از محروم کردن ملت ایران از حقی سخن میگویند که ملتها برای رسیدن به آن فداکاریها کردهاند.
🔶 در سال ۱۸۲۰، بیش از دو هزار زن آمریکایی در تقاضانامهای خواستار اعطای حق رأی برابر با مردان شدند. این تقاضانامه مورد اعتنای دولت آمریکا واقع نشد. در سال ۱۹۱۰، زنان آمریکا راهپیماییها و تظاهرات وسیعی را در نیویورک، ماساچوست و نیوجرسی سازمان دادند. در سال ۱۹۲۰، «ویلسون» رئیس جمهور ایالات متحده، نوزدهمین متمم قانون اساسی آن کشور را به مجلس سنا رساند که بر اساس آن تمام زنان ایالات متحده آمریکا برای اولین بار حق رأی برابر با مردان را مییافتند یا در سال ۱۹۲۰ یکی از دو حزب اصلی ژاپن، از حق رأی زنان پشتیبانی کرد. در سال ۱۹۲۴، ارتش ژاپن تمام جنبشهای اجتماعی مردمسالاری و فمینیستی را سرکوب کرد. در سال ۱۹۴۵ نیروهای متفقین، ژاپن را شکست دادند. در سال ۱۹۴۷، تظاهرات سراسری در ژاپن به طرفداری از حق رأی زنان سازماندهی شد. سرانجام در سال ۱۹۴۸، قانون اساسی جدید ژاپن حق رأی برابر زنان را به رسمیت شناخت.
🔶 هرچند در اثر این جنبشهای جهانی، بارقههای انتخابات آزاد به ایران نیز رسیده بود؛ اما شواهد حاکی از آن است که انتخابات در ایران پیش از انقلاب نیز مسئلهای بوده که شاه نمیخواست آن را تمام و کمال به مردم واگذار کند؛ لذا «حسین فردوست» (رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی) در کتاب خود مینویسد: «در دوران قدرت علم که در واقع مهمترین سالهای سلطنت محمدرضاست، نمایندههای مجلس با نظر او تعیین میشدند. محمدرضا دستور داد که با علم و منصور یک کمیسیون سه نفره برای انتخابات نمایندگان مجلس تشکیل دهم. هر روز، منصور با یک کیف پر از اسامی به آنجا میآمد. منصور اسامی افراد مدنظر را میخواند و علم هر که را میخواست تأیید میکرد و هر که را نمیخواست دستور حذف میداد. منصور نیز با جمله «اطاعت میشود»، با احترام حذف میکرد.»
🔶 بعد از انقلاب اولین حرکت سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) برگزاری همهپرسی بود. در واقع، امام (ره) از همان اول حق انتخاب آزاد را برای همه مردم کشور به رسمیت شناختند و پس از آن نیز، این مهم در کشور به اجرا درآمد. در سلامت و تأثیر انتخابات در جمهوری اسلامی همین مسئله کافی است که دشمنان تلاش دارند در وهله اول مردم را به نرفتن پای صندوق دعوت کنند و در وهله دوم تلاش دارند که مردم انتخاب درستی نداشته باشند؛ آیا اگر رأی مردم در کشور تأثیری نداشت، دیگر نیازی به تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی بود؟ لذا باید از این ظرفیت بزرگ به خوبی پاسداری کرد.
🆔 @tahlil_shjr
#دولت_اسلامی
#حلقه_های_میانی
#انتخابات #خواص
✅ زنگ خطری با اسم رمز خواص درباره انتخابات
🔶 اگر بیشترین اهتمام حضرت امام (ره) در حیات مبارکش خرج ایجاد هویت انقلابی و معماری نظام اسلامی شد، بیشترین اهتمام حضرت آقا را باید طراحی و معماری «دوران دولت اسلامی» دانست.
🔶 دورانی که در آن نقش جلوداران انقلابی بسیار جدی است. «حلقه های میانی» بین حاکمیت و مردم، کانال کشی تبیینی بین امام و امت، احزاب اسلامی که هویت انقلابی و مردمی و تبیین کننده دارند و بارهای کشور را بر میدارند، یک ویرایش کلان اجتماعی است که رهبری دنبال میکند.
🔶 دولت ها اگر بخواهند حقیقتا مردمی باشند باید به شکل گیری چنین ویرایشی کمک کنند. اقتصاد اگر بخواهد نجات پیدا کند باید بر بستر چنین ویرایش اجتماعی شکل بگیرد. فرهنگ را و سیاست را همین ویرایش اجتماعی پیش میبرد و لذا این نکته باعث شده که بیشترین تخاطب رهبری با همین جریان گسترده انقلابی هم باشد. او از این جریان انتظارات بسیاری دارد.
🔶 اما مقاطعی از سال های رهبری ایشان بوده که تاکید و تمرکز ویژه ای روی کلیدواژه «خواص» داشته اند. کلمه خواص را عموما ایشان زمان هایی به کار برده که احساس خطر انحراف خواص و سر ریز شدنش به کل جامعه را جدی دیده اند.
🔶 اولین بار که تمرکز روی کلمه خواص در گفتمان رهبری جدی شد، مربوط به سال 75 است. یعنی پایان دولت سازندگی. اینجا است که ریشه بسیاری از وقایع و انحرافات بعدی روشن میشود. در آن سال مسئله انحراف خواص جبهه حق در چند سخنرانی مفصلا توضیح داده میشود. ریشه این انحراف اما مقوله «دنیاطلبی» معرفی شد.
🔶 بعد از پایان جنگ و دوران سازندگی این مسئله که خود را در سبک زندگی و سبک تصمیم گیری بسیاری از انقلابیون سابق نشان میدهد. اگر متوجه این زاویه نگاه و تحلیل رهبری بشویم درخواهیم یافت که ایشان ریشه اصلی انحرافات جریانات اصلاحات و گفتمان غربگرایانه شان، را چه میدانست و اگر بخشی از تلاش ایشان صرف پاسخ به هجمه های فکری و فرهنگی آن دوران بود، اما چرا و چگونه بخش عمده تلاششان صرف بالا آوردن گفتمان عدالتخواهی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بود. ایشان در آن سال ها بارها و بارها به نقش انحراف خواص در گمراهی عوام اشاره می کنند. شاید بیشترین تاکید ایشان روی مفهوم خواص در دوران اصلاحات رقم خورد.
🔶 بعد از این در سال 84 که برخی از خواص منحرف شده و کنار گذاشته شده، زیاده خواهی های خود را در نسبت با دولت وقت شروع کردند و دولت را متهم به پوپولیسم میکردند، رهبری در چند سخنرانی مفهوم «خاصه» در مقابل «عامه» را مطرح کردند. مفهوم عامه با عوام تفاوت داشت. عوام بار منفی داشت اما عامه به معنای عموم مردم و سواد الناس بود. رهبری تلاش کرد با طرح این گفتمان جلوی فشارهای گروه ها و جریانات قدرت طلب به حاشیه رفته را بگیرد.
🔶 سومین مقطعی که در آن، مفهوم خواص مورد تاکید جدی ایشان قرار گرفت، سال 88 بود. این بار هم خطر از جانب خواص جدی بود. اما ریشه بیماری آنها این بار «ترس» بود. ترس از قدرت طلبان و جریانات پر مدعایی که مقابل رای عموم مردم ایستاده بودند. ترس خواص باعث سکوتشان میشد. ساکتین از خواص که یا موضع صریح نمی گرفتند یا کم سخن میگفتند یا موضع دو پهلو داشتند یا بالکل کنار کشیده بودند درد اصلی آن دوران بودند. نتیجه آن سکوت های مرگبار هم البته امروز قابل ارزیابی است.
🔶 حالا بعد از سالها خطاب به خواص این دوران که عمدتا جوانان گام دومی هستند، هشدار دیگری از جانب رهبری است که به این راحتی قابل چشم پوشی نیست.
این بار هم مسئله خواص هستند؛ تعلل و تردید آنها که باعث «کند شدن» حرکت انقلاب میشود. ریشه این تعلل و تردید چیست؟ باز هم ترس اما این بار ترس از فضای روانی و رسانه ای که دشمن بر ذهن عموم مردم شکل داده است. این ترس باعث شده که با صراحت و بی لکنت وارد صحنه نشوند. خود را بین عوام مخفی کنند و خلاصه «تبیین نکنند».
🔶 مسئله انفعال و تعلل و تردید انقلابیون یک خطر جدی است که اگر به زودی تدبیر نشود آثار کلان سیاسی اجتماعی و امنیتی و بلکه تاریخی مهمی خواهد داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه #معنویت
#بعثت #اسلام_ناب
#فلسطین #پیشرفت
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
🔶 عید مبعث؛ مبارکترین و بزرگترین حادثه طول تاریخ بشریّت
💎نسخه کامل، نهایی و همیشگی و دائمی سعادت بشر در بعثت ارائه شد. اوّلین معجزه در این قضیه سربرآوردن بعثت در زمینهی نامساعد است. در آن روز، دنیا، سرتاپا انحراف و کجی و مصیبت بود.
🔶 برنامهی عمل بعثت چیست؟
✅در قرآن، در آیات مختلفی مشخّص شده؛
♦️در آیه شریفه سوره جمعه:
💠یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه💠
❇️اوّلین کار، باز کردنِ درِ ارتباط با غیب و با الوهیّت است
👌یعنی ایمان
❇️تزکیه
👇بعد که بشر از این چهاردیواریِ محدود و تنگِ مادّه خارج شد،
💠یُزَکّیهِم💠
📌تزکیه به معنای تعالی بخشیدن و رشد دادن از طریق رفع معایب و نقایص است
⁉️آن چیزی که باید تزکیه بشود چیست؟
⭕️صرفاً مسئلهی تزکیه اخلاقی فرد نیست
✅تزکیه یعنی زدودن زشتیها و بدیها و زدودن باطل از:
🔸باطن انسان
🔹اخلاق درونی
🔸جامعه
🔹عقیده
🔸رفتار
🔹سبک زندگی
👌یعنی یک حرکت فراگیر برای اصلاح امور فرد و جامعه در همه ابعاد:
⭕️سیاست
⭕️روابط اقتصادی
⭕️روابط اجتماعی
⭕️بیعدالتیهای جامعه
⭕️فاصلههای طبقاتی
🔺شامل همه اینها میشود
❇️تعلیم
♦️تزکیه تدریجی است، در کنار آن هم تعلیم است. یعنی بعد از آنکه زمینه آماده شد، آنوقت، وقت تجلّی انوار حکمت و علم الهی است. تعلیم، از لحاظ معنویّت، معرفت و دانش، انسان و جامعه را غنیسازی میکند. انسانِ ترازِ اسلام ساخته میشود
☝️مشکلات کنونی همه ماها و همه بشریت در اینجاها است.
🔶 درباره استمرار بعثت
📌بعثت یک امر دفعی نیست که بگوییم یک بار بعثت شد و تمام شد.
✨همین حالا نبی مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیه ما است
☑️بشریت همیشه مخاطب تعلیم و تربیت و تزکیهی پیغمبر اکرم است
👈همانطور که پیغمبر در آن روز مردم را به دوری از بتها و شکستن بتها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد.
⛏اوّلین بت هم بت خود ما است؛
📍بعد هم انحرافات بیرون است
🔍اولین کار، اصلاح منطقه نزدیکتر است. یعنی جامعهی خودمان.
⏪ما که اصلاح بشویم، اگر یک نمونه اصلاحشده اسلام را به بشریت نشان بدهیم، خودش جاذبه دارد و جذب میکند.
↔️تزکیه و تعلیم دو طرف دارد: یک طرفِ دعوتکننده، یک طرفِ دعوتشونده
❗️اگر دعوتکننده باشد امّا دعوتشونده اجابت نکند، اتّفاقی نمیافتد. آنچه در انقلاب ما اتفاق افتاد این بود که دعوتشوندهها اجابت کردند. امام بزرگوار سخن پیغمبر را، بعثت پیغمبر را برای مردم بیان کرد، از مردم مجاهدت را مطالبه کرد، مردم هم اجابت کردند، این حرکت عظیم اتفاق اتفاد.
🌟تا هر وقتی که اجابت کنیم دعوت پیغمبر را، آن تزکیه، تعلیم و رشد و پیشرفت به وجود میآید. اگر اجابت نکردیم، آنوقت مثل همان دنباله آیه شریفه است: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم یَحمِلوها
🔶 درباره نیاز امروز دنیا به تزکیه و تعلیم و بعثت نبوی
⭕️امروز زندگی مردم دنیا زندگی خوبی نیست. حالا ظواهری در بخشی از کشورهای دنیا وجود دارد، [امّا] این ظواهر نشاندهنده خوشبختی آن جوامع نیست؛ در آن جوامع هم مثل همه جوامع دیگر:
📌فقر
📌بدبختی
📌تبعیض
📌ظلم
📌حقکشی هست.
⏪مسئولیت ما این است که:
✅خودمان را بسازیم
✅به دنیا نشان بدهیم که یک کشور اسلامی، یک جامعهی اسلامی چه جوری میشود اداره بشود
❇️به معنای واقعی کلمه عمل کنیم، همچنان که در مواردی عمل کردیم و بحمدالله تأثیراتش را در دنیا گذاشت
📌کوتاهیهایی داریم، موفّقیّتهایی هم بحمدالله داریم
🔶 درباره حادثه غزه
⭕️مصیبت غزه، مصیبت بشریت است. نشاندهنده آن است که نظم کنونی جهانی چقدر نظم باطلی است.
⏪راهحل فقط همین است که:
📌قدرتهای بزرگ جهانی
📌قدرتهای طرفدار رژیم صهیونیستی
👈خودشان را کنار بکشند از این قضیه و مبارزان فلسطینی خودشان میدانند چه جوری اداره کنند میدان را، کما اینکه تا امروز اداره کردهاند و تا امروز بحمدالله ضربه مهم و سختی به آنها وارد نشده است.
♦️وظیفه دولتها: قطع کمک سیاسی و تبلیغاتی و تسلیحاتی و کالاهای مصرفی به رژیم صهیونیستی
♦️وظیفه ملّتها: فشار به دولتها برای انجام این وظیفه بزرگ
🔶 امیدواریم مردم مظلوم فلسطین، مردم مظلوم غزه و مناطق دیگر فلسطین شاهد پیروزی باشند و بتوانند دشمن خودشان را انشاءالله به زانو دربیاورند.
🆔 @tahlil_shjr
جمهوری اسلامی یا حکومت اسلامی.pdf
89.5K
#انقلاب_اسلامی #دموکراسی
#حکومت_اسلامی #قانون_اساسی
#جمهوری_اسلامی
✅ جمهوری اسلامی یا حکومت اسلامی!
🔶 برای خیلیها این سؤال مطرح است که چه شد امام، چند ماه مانده به پیروزی انقلاب، برخلاف دوره نجف که از تعبیر حکومت اسلامی استفاده میکردند، در پاریس تعبیر جمهوری اسلامی را وارد ادبیات سیاسی مبارزات آن روز کردند؟! برخی میگویند وقتی امام به پاریس آمد، ما به ایشان یاد دادیم که الگوی مطلوب ما جمهوری اسلامی است، نه حکومت اسلامی و ایشان پذیرفتند و از آن به بعد دیگر در سخنرانیها و بیانیههای خود از تعبیر جمهوری اسلامی استفاده کردند. برخی هم گمان میکنند وقتی امام به پاریس رفتند، چون تازه با دموکراسی در مهد آن آشنا شده بودند، خودشان به این نتیجه رسیدند که بهتر است عوض حکومت اسلامی از تعبیر جمهوری اسلامی استفاده کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای حمیدرضا باقری
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#انقلاب_اسلامی #زن
#هویت #غرب_شناسی
✅ انقلاب اسلامی و تحول وجودی زنان؛ دستاورد اصلی و حقیقی انقلاب برای زنان چه بود؟
🔶 پیرامون نسبت انقلاب اسلامی و زنان بسیار سخن گفته شده که اکثراً ناظر به تغییراتیست که در سبک زندگی زنان نسبت به گذشته و امتیازات و توفیقاتیست که در مسیر ورود به عرصههای اجتماعی کسب کردهاند. من اما قصد دارم از منظر دیگری به این مناسبات بنگرم و آورده اصلی و بیبدیل انقلاب اسلامی برای زنان را معرفی کنم که به نوعی چتر معنایی برای سایر تحولات زندگی زنان بود. این دستاورد انحصاراً متعلق به حرکتِ عظیم انقلاب اسلامی است که به رهبری امام (ره) در جامعه ایرانی رقم خورد و توسط رهبر معظم انقلاب منقّح شد.
🔶 اگرچه حیات زن مسلمان ایرانی همواره با ایمان و تقوا عجین بوده و زندگی فردی او در چارچوب شریعت تعریف میشد، اما این زیست متشرعانه ذیل سایهی یک «سنت اجتماعی» قوام مییافت که یک ویژگی بارز داشت. من از این ویژگی تحت عنوان «سکون» یاد میکنم. سنتِ حاکم بر زندگی زن ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی درگیر نوعی از انفعال و درخود فرو رفتگی بود که حتی با وجود ظرفیتهای ویژه و منحصر بهفرد زن ایرانی، امکانِ نرمافزاریِ ایجاد کنندهی تحول اجتماعی در مقیاس کلان را نداشت.
🔶 نهضتِ اسلامی و انقلابی حضرت امام (ره) طرح جدیدی از همنشینیِ سنت اجتماعی با الهیات سیاسی در جامعه ایران بود که در پیوند با سرشت و خصائل زن ایرانی، منجر به رستاخیزی بزرگ در میان آنان گردید که من آن را «تحول وجودی» زن مسلمان مینامم. فضای ایجاد شده توسط نهضت انقلاب اسلامی «حرکت» را جایگزین سکون در سنت زندگی زن ایرانی نمود و کیفیت سلوک او را به نحو بنیادین و حقیقی تغییر داد. زن مسلمان ایرانی هویت جدیدی را بازیابی کرده بود که «آرمان» مهمترین مولفه آن به شمار میرفت.
🔶 آرمان، فصل نوینی را در زندگی زن ایرانی رقم زده و معنای دیگری را به نشست و برخاستهای او بخشیده بود. این آرمان بهواسطه ماهیت اجتماعی-سیاسی پررنگی که داشت، او را بهغایت مسئولیتپذیر، فعال در صحنه مجاهدت و ایثار، موثر و تعیینکننده در قلمرو خانواده، میداندار و پیشرو در صحنه جامعه نموده بود. با چنین زنی که خود را به مثابه انسانِ ذیآرمان، مخاطبِ تمام آیات قیام و جهاد یافته بود، میشد وارد سطحی از تعامل جدی و متعالی شد. از همان جنس تعاملی که امام (ره) با آنان بهمثابه «رهبران نهضت» برقرار میکرد.
🔶 برای این زنِ تحول یافته و دارای آرمان، زندگی روزمره رنگ دیگری به خود میگرفت. او اگرچه مانند تمام مادران به فرزند خود وابسته و همچون سایر زنان به حمایت و پشتیبانی شوهر دلگرم بود اما آنها را برای شهادت در راه آرمان تشویق میکرد. چه بسیار زنانی که برای کمک به جبهه طلاهای خود را بخشیدند و غذای سفره خود را برای اطعام رزمندگان نذر کردند. آری زن مسلمان ایرانی بهواسطه همین تحول وجودی بود که توانست صحنههای بینظیری را از ایثار و گذشت در مسیر آرمان را رقم بزند.
🔶 لازم به تاکید است که تحول وجودی غیر از تحول موقعیتی است. اگرچه دومی میتواند تابع و نتیجه اولی نیز باشد اما هر تحولی در موقعیت و شرایط لزوما دلالت بر تحول وجودی ندارد. تاریخ تغییرات اجتماعی در غرب نیز نحوی از تحول موقعیتی برای زن را گواهی میدهد. اتفاقی که در جامعه ما نیز کم و بیش محقق شده است. زنِ مدیر، زنِ ورزشکار، زنِ کارآفرین، زنِ هنرمند، زنِ پژوهشگر، زن سیاستمدار و... حاکی از تحول در موقعیت زنان به لحاظ تاریخی هستند.
🔶 همه اینها اگرچه با ظهور انقلاب اسلامی برای جامعه زنان تسهیل و تثبیت شد، اما هیچکدام از اینها به تنهایی دستاورد حقیقی انقلاب اسلامی برای زنان نیستند. دستاورد اصلی و حقیقی انقلاب اسلامی برای زنان، ترسیم الگوی سومی از زیستن فردی، خانوادگی و اجتماعی بود که مرکز ثقل و محور تقویم و انسجام همه آنها «آرمان» است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده
🆔 @tahlil_shjr
چرا هانری کربن از انقلاب اسلامی ایران غمگین بود؟یک غافلگیری تاریخی یا یک تغافل معرفتی؟.pdf
79.6K
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی(ره)
#اسلام_ناب #معنویت
#مسائل_سیاسی
#تاریخ_معاصر
✅ چرا هانری کربن از انقلاب اسلامی ایران غمگین بود؟ یک غافلگیری تاریخی یا یک تغافل معرفتی؟
🔶 هانری کربن، شرقشناس شهیر فرانسوی در پاییز ۱۳۵۷ آخرین روزهای حیاتش را در پاریس میگذراند. ملازمان و شاگردان کربن از آخرین روزهای او در بستر بیماری روایتهایی ارائه کردهاند که نشان از ناراحتی عمیق او از وقایع انقلاب اسلامی ۵۷ میداد. داریوش شایگان نقل میکند که کربن از اتفاقات داخل ایران دق کرده بود. محمدعلی امیرمعزی، یکی دیگر از شاگردان کربن هم نقل میکند که وقوع انقلاب اسلامی او را فوقالعاده غمگین کرده بود. با ممانعت پادشاه کویت از ورود امام خمینی (ره) به این کشور، او از بغداد عازم فرانسه شد و یک روز قبل از مرگ کربن در روز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۳۵۷ وارد پاریس شد. نصرالله پورجوادی خاطره جالبی از این همزمانی نقل میکند. ایزوتسو آمدن آقای خمینی و رفتن کربن را آمدن و رفتن دو تلقی و دو تفسیر از تشیع میانگاشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمدمحسن راحمی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت
#انقلاب_اسلامی #جهاد_تبیین
#شبکه_سازی #اسلام_ناب
#جبهه_سازی #امام_خمینی(ره)
✅ جبهه سازی در مکتب امام
🔰 قسمت اول
🔶 امام با انسان ها و علمای زمان قبل از خود، تفاوتهایی بسیار زیادی داشتند که هرکدام آنها در جای خود مهم است، اما یک تفاوت بزرگ و اساسی امام با دیگران «جامعیت امام» بود. امام مظهر توأمان «ایدئولوژی و متدولوژی»، «تفکر و روش» و «نظریه و عمل» بودند. یعنی علاوه بر این که صاحب اندیشه و تئوری بود، «میدانست» و «میتوانست» چگونه این آرمانها و خواستهها را به فعلیت و تحقق برساند؛ بنابراین امام یک شخص مانند اشخاص دیگر نیست بلکه وجوه مختلف در او وجود داشت که بهتنهایی و بهصورت واحد هر وجه خاصیت خودش را داشت.
🔶 امام در قبل از انقلاب با رژیم شاهنشاهی دارای مواضع و روش مبارزاتی بودهاند که با علما هم عصر خود دارای تفاوتهایی بوده است. یکی از تفاوتهاي ايشان در ايدئولوژي به نام اسلام ناب محمدی (ص) بود و اين امر، صف امام را با خيلي از گروهها و احزاب جدا ميكرد.
🔶 اما تفاوت دیگر امام با این گروهها در روش کار و حرکت ایشان بود. امام با مارکسیستها و تودهایها و مجاهدین خلق و ملیگراها و ... در ایدئولوژی فقط تفاوت نداشت، در روش مبارزه با شاه و حرکت مبارزاتی هم اختلاف داشتند. روش امام در مقابله با شاه بر عکس بسیاری از این گروههای نامبرده که بر «گروههای برگزیده» استوار بودند، و فقط از کسانی که عضو حزب و تشکیلات میشدند یا اهل مبارزه مسلحانه بودند استفاده می کردند متفاوت بود.
🔶 ایشان از روشهاي «مردمي» و مبارزه «مردمي» برای پیشرانی اهداف نهضت خود استفاده کردند حرکتی که در سایر انقلاب ها مشاهده نمی شود. اکثریت انقلاب های دنیا با قشر خاص و احزاب به خصوصی شکل گرفت برای مثال انقلاب روسیه با جمعیت سی هزار نفری شکل گرفت در حالی که این انقلاب خمینی، فقط در یک شهر خود دارای جمعیت چند صد هزارتایی می بود.
🔶 زیربنای تکیه امام به مردم اعتقادی بود که در تمامی حرکت ها و مبارزات خودش را نشان داد. شهید مطهری در بیان ملاقات خود با امام پیش از انقلاب بیان میکند که «در امام چند ایمان دیدم، ایمان به هدف، ایمان به راه و ایمان به مردم». گفتگوی چالشی امام با آیتالله حکیم در نجف بر سر اعتمادی بود که امام به مردم داشت اما آیتالله حکیم از لایه نظری، اعتقادی متفاوت نسبت به مردم داشت.
🔶 حال منظورمان از اینکه میگوییم روش مبارزاتی امام، مردمی بود و جنگ را هم مردمی اداره کرد، چیست؟ مردمی پیش بردن اهداف و رفع چالشها چگونه توسط امام رقم خورد؟
🔶 مردمی سازی و شبکهکردن یک ملت در نگاه مبارزاتی و نهضت امام بدین گونه بود که ایشان ابعاد و اندازه میدان مبارزه با طاغوت داخلی و خارجی را جوری تعریف کردند که هرکسی با هر جنسیت و سن و سالی، ساکن در هر نقطه جغرافیایی، با هر میزان از تخصص و تحصیلات و در نهایت با هر ظرفیتی و با هر توانی، خود را جزء مبارزین و نقشآفرینان در صحنه میدان بداند.
🔶 امام (ره) برخلاف اکثریت انقلاب ها، تحولات را از طریق گروه ها و توده های حزبی ایجاد نکردند بلکه انقلاب را با میدان آوردن ظرفیت اکثریت مردم به سرانجام رساندند و بنای مبارزه را بر این قاعده استوار کردند.
🔶 بر مبنای این روش هرکس که اعلامیه امام را بخواند یا نوار امام را گوش دهد، آن را دستبهدست کند و محتوای این متن و گفتار را به دیگری انتقال دهد، رساله امام را در خانه داشته باشد، این هم جزء مبارزان و شبکه انقلابیون بهحساب میآید؛ بنابراین صحنه مبارزه با رژیم پهلوی توسط امام یک شبکه مردمی طراحی شد. در واقع امام (ره) به مردم ایران موقعيت راهبردي داد و نه تاكتيكي؛ هنر امام این بود که مردم را راهبری کرد یعنی به همه افراد از بیسواد و کهنسال گرفته تا زنان و جوانان و مردم روستاهای دورافتاده و ... فهماند که محدودیتها هیچکدام باعث نمیشود که فرد، خود را بیرون از صحنه مبارزه در جنگ و انقلاب بداند. هرکس بهاندازه توان و موقعیت خودمیتوانند یک نقش راهبردی ایفا بکند.
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت #انقلاب_اسلامی #جهاد_تبیین #شبکه_سازی #اسلام_ناب #جبهه_سازی #امام_خمینی(ره) ✅ جبهه سازی
#معنویت
#انقلاب_اسلامی #جهاد_تبیین
#شبکه_سازی #اسلام_ناب
#جبهه_سازی #امام_خمینی(ره)
✅ جبهه سازی در مکتب امام
🔰 قسمت دوم
🔶 در دوره هشتساله دفاع مقدس مدیریت امام نمود همین مسئله است. دفاع مقدس را نمی توان فقط در خط مقدم خلاصه کرد. در عصر دفاع مقدس مجاهد؛ فقط آن کسی نبوده که در عملیات شرکت کند و روی مین برود. در مدل جبههسازی و رهبری امام، جنگ اینگونه تعریف شده بود که آن پیرزنی هم که در خانه خودش مواد غذایی برای جبههها تدارک میدید، او خودش را بخشی از جریان جبهه و جنگ میدید.
🔶 همچنین باید اذعان نمود که رویکرد اتکا به مردم امام خمینی پس از انقلاب البته محدود به دفاع مقدس نیست. امام متناسب با شبکه مسائل جامعه در ابتدای انقلاب اسلامی اقدام به زمینهسازی برای حضور مردم در فرآیند اجتماعی حل این مسائل از طریق ایجاد نهادهایی مردمی مینمود. شکلگیری جهاد سازندگی در زمینه توسعه روستایی، بنیاد مسکن در زمینه مسئله ساخت مسکن محرومین، کمیتههای انقلاب و سپاه در حوزه امنیت، کمیته امداد در زمینه فقرزدایی و ... نمونههایی از بسترسازی بنیانگذار انقلاب جهت حضور مردم و استفاده از توان آنها در تحقق فرآیند شکلدهی به جامعه اسلامی است.
🔶 این رویکرد در سازگاری با تأکید آیه قرآنی «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبِیِّنت وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط » است که نقش رهبر جامعه اسلامی را نه تحقق مستقیم قسط که وارد کردن مردم به فرآیند اجتماعی تحقق آن میداند و سبک رهبری امام خمینی را نیز میتوان بر همین اساس تبیین کرد.
🔶 اگر مسائل و چالشهای انقلاب را مردمی کردیم، آنوقت ژنرالهای عرصه جبهه انقلاب خودشان را نشان میدهند. آن روزی که جنگ شروع شد و امام فرمان جهاد را دادند شهید همتی در کار نبود، باکریای در کار نبود. وقتی عرصه مردمی تعریف شد و هرکس بهاندازه توانش توانست نقش ایفا کند، جنگ پیش خواهد رفت و مدیران تحولگرا و خودجوش به وجود خواهند آمد اما متاسفانه بعد از اتمام جنگ، مدل مدیریت امام که درگیر کردن همهجانبه مردم و یکایک احاد ملت بود، با اتکا به تشکیلات اقماری، سازمانها، حزبها و سایر نهادهای بروکراتیک تقلیل دادیم!
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#انقلاب_اسلامی #امنیت
#پیشرفت
✅ ۲۲ بهمن و ریلگذاری جدید
🔶 مسئله اساسی و پرتکراری که این روزها مطرح میشود، این است که آیا رویکردهای دوران پهلوی در بخشهای گوناگون سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی، امنیتی و نظامی و فرهنگی میتوانست جامعه ایرانی را در مسیر توسعه پایدار و مستمر قرار دهد یا خیر؟ معمولاً این پرسش مطرح میشود که اگر حکومت پهلوی هم مانده بود، ایران لاجرم به سمت پیشرفت و توسعه حرکت میکرد! همچنین مسئله دیگر آن است که انقلاب اسلامی در خصوص جهتگیریها و رویکردهای یادشده چه تفاوتی با دوران پهلوی دارد؟
🔶 سخن اساسی در اینجا آن است که اگر کشوری رویکردش در حوزه امنیت به جای استحکام مؤلفههای درونی امنیت، در فکر تعریف کردن خود در ذیل ابرقدرتها باشد، چنین نظامی قادر نیست امنیت پایدار و مطلوب را برای ملت خود به ارمغان آورد؛ اگر یک نظام سیاسی در عرصه سیاست داخلی، رویکرد سرکوب و مشت آهنین را در پیش گیرد و اعتقادی به آزادیهای سیاسی و حق تعیین سرنوشت برای مردم خود نداشته باشد، دچار فقدان مقبولیت و پایگاه مردمی خواهد شد؛ اگر یک حکومت در زمینه سیاست خارجی رویکرد تابع قدرتهای بزرگ بودن را ایده خود بداند و منطبق با منافع ملی نتواند تصمیم بگیرد، در بزنگاهها حتما گرفتار و تنها خواهد شد؛ اگر دولتی در عرصه فرهنگ و اقتصاد به جای الگوهای بومی و ملی، در فکر نسخهها و تجویزهای وارداتی و تقلیدی باشد، فرهنگ و اقتصاد آن، رنگ ارتقا و پیشرفت به خود نخواهد دید.
🔶 بنابراین، رویکردهایی که ایران پیش از انقلاب در زمینه سیاست داخلی و خارجی، الگوی امنیت و مدل توسعه اقتصادی و فرهنگ در پیش گرفته بود و نقشی که برای ایران در نظام تقسیم کار جهانی تعریف کرده بودند، هیچ گاه نمیتوانست ایران را از حیث رویکردها در مسیر پیشرفت و توسعه واقعی، عمیق، پایدار و مستمر قرار دهد و از قضا آن رویکردها کاملاً ضد توسعه عمل میکرد.
🔶 نکته مهم در اینجا آن است که اصل پدیده انقلاب اسلامی نقطهای بود که زنجیرهای اسارت و توقف را از دست و پای ملت ایران زدود و راه را برای پیشرفت باز کرد؛ رویکردهای انقلاب اسلامی در همه عرصههای یاد شده، منطبق با اصول و قواعدی است که یک نظام سیاسی برای پیشرفت خود به آن محتاج است؛ هر چند در اینکه این رویکردها تا چه اندازه به اقدام و عمل تبدیل شده است، ممکن است محل اختلاف باشد؛ اما در این نقطه اشتراک نظر تقریباً فراگیر است که انقلاب اسلامی یک مسیر روشن و تاریخی را پیش روی ملت ایران برای پیمودن راه پیشرفت و رسیدن به آرمانهایش هموار کرده است.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#رسانه #معیشت
#انقلاب_اسلامی
✅ جشن ۲۲ بهمن؛ چرا منحصر به فرد است؟
🔶 جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مانند اصل انقلاب، منحصر به فرد است. کمتر کشوری است که انقلابی در آن رخ داده باشد و بعد از چند دهه، بتواند جشنی پر نشاط در سالگرد پیروزی برگزار کند. کشورهایی هم که چنین جشن هایی را برگزار می کنند، غالبا محدود به مراسم رسمی دولتی و رژه و نمایش ادوات نظامی است. اما در کشور ما، برگزار کنندگان اصلی جشن، خود مردم با سلابق مختلف و سطوح سنی گوناگون- از پنج نسل- هستند.
🔶 راهپیمایی ۲۲ بهمن، امسال در ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا در حالی در امنیت و آرامش کامل برگزار شدکه گروه های تروریستی بسیاری، به سفارش سرویس های جاسوسی متخاصم، برای نا امن سازی ایران فعالیت می کنند و ظرف ماه های اخیر، ده ها شبکه و هسته تروریستی از سوی نهادهای امنیتی، بازداشت یا منهدم شده اند. گسترده تر از گروه های تروریستی، شبکه تروریسم رسانه ای و اقتصادی است که ماموریت دارند آرامش روانی و معیشتی مردم ایران را به هم بزنند.
🔶 این شبکه، طی ماه های اخیر ماموریت داشت به بهانه تحولات منطقه، به تلاطم های روانی و اقتصادی دامن بزند تا مردم را نسبت به حضور در جشن پیروزی انقلاب و سپس، انتخابات مهم ۱۱ اسفند دلسرد کند. جشن تماشایی ۲۲ بهمن امسال، با وجود هجمه سنگین رسانه ای و اقتصادی- و کم کاری برخی دستگاه های مسئول در مواجهه هوشمندانه و قاطع با بحران سازان- رونق گرفت و یکی از کم نظیر ترین راهپیمایی های سال های اخیر را رقم زد.
🔶 همچنین، امواج خروشان جمعیت به ویژه در گستره چند کیلومتری در تهران در حالی به چشم دوستان و دشمنان آمد که ۲۲ بهمن، با چند روز تعطیلی پشت سر هم مقارن شده بود و طبیعتا در چنین ایامی، مسافرت ها اوج می گیرد. اقشار مختلف، با سلایق سیاسی و اجتماعی گوناگون، در حالی پای کار جشن انقلاب آمدند که گلایه های به حقی از عملکرد برخی مدیریت ها دارند، یا توقعات شان از مدیران- با همه خدمات و زحمات- بسی فراتر از کارکردهای فعلی است.
🔶 مردم با مشکلات گوناگونی دست به گریبان هستند، گلایه و انتقاد دارند، و برخی عملکرد ها را ممکن است نپسندند، اما به برکت خود انقلاب، به این بلوغ رسیده اند که از اهمیت جاری ساختن خون تازه در رگ های انقلاب جوان خویش غفلت نکنند. انقلاب اسلامی و آزادی و استقلال برآمده از آن، انتخاب همین مردم -نسل اندر نسل- است و آنها بر مبنای دریافتی به غایت عقلانی و عاطفی، برای انتخاب مبارک خویش، از دل و جان مایه می گذارند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمد ایمانی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی #پیشرفت
#غرب_شناسی #تحریم
✅ رژیم پهلوی؛ مانع یا عامل توسعه؟
🔶 چهل و پنج سال از انقلاب اسلامی ایران میگذرد. انقلابی که در مسیر رسیدن به اهداف و مطلوبیتهایش گامهای بزرگی برای رسیدن به عزت برداشته است. از طرفی برخی از این مطلوبیتها مانند اقتصاد اگرچه با اهداف متعالی فاصله دارد، اما از نقطهای که در چهار و نیم دهه پیش بود نیز فاصله بسیار زیادی دارد و راه زیادی طی شده است. چالشهای فعلی اقتصادی در رسیدن به مطلوبیتها سبب شده است تا جریان تحریف بر این انگاره تمرکز کند که اگر رژیم پهلوی ادامه مییافت، به توسعه و پیشرفت اقتصادی میرسیدیم. اما تمرکز بر مفهوم توسعه به معنای توان آباد کردن از یکسو و از سوی دیگر مطالعه ماهیت رژیم پهلوی، نشان میدهد این رژیم شاید کشور را به رشد اقتصادی از جنس آنچه در برخی کشورهای عربی است، میرساند؛ اما هيچ وقت توان ایجاد توسعه و آباد کردن ایران را نداشت.
🔶 اما استدلالهای اثبات این ادعا کدامند:
زیربنای توسعه داشتن استقلال در همه وجوه آن است. این در حالی است که رویکردهایی که ایران پیش از انقلاب در زمینه سیاست داخلی و خارجی در پیش گرفته بود، منطبق با الگوی حامیـ پیرو بود و اساساً در این الگو نقشی که برای ایران در نظام تقسیم کار جهانی تعریف کرده بودند، هیچگاه نمیتوانست ایران را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد و اتفاقاً این رویکردها ضد توسعه بود. ایالات متحده میکوشید ایران را در تمام عرصهها به خود وابسته کند و همین وابستگی اصلیترین عامل جاماندن ایران از مسیر توسعه بود. برنامهریزیهای توسعه در زمان پهلوی در مسیر توسعه اقتدارگرایی شاه (انقلاب سفید) و تأمین منافع غرب بود.
🔶 آنچه به عنوان صنعت در قالب ذوب آهن اصفهان، صنعت هستهای، گسترش بنادر و غیره در زمان پهلوی به ایران آمد، هیچگاه همراه با انتقال فناوری نبود و مهندس ایرانی اجازه فهم تکنولوژی را نداشت. صنعتی شدن در دوران پهلوی از طریق فروش نفت بود. نفت بفروش، کارخانه و مهندس اجارهای وارد کن. داشتن اعتماد به نفس در ایران و ایرانیِ زمان پهلوی در قالب فرهنگ غربزدگی، به کلی نابود شده بود. همچنین موتور توسعه اقتصادی علم است. صنعت هستهای، نفت و بسیاری از علوم صنعتی و غیر صنعتی از چندین دهه قبل از انقلاب در عرصه جهانی رخ برآورده بودند، ولکن تولیدات علمی در دانشگاههای ایرانی در آن زمان در حداقل ممکن بود. کشوری با این سطح پایین علمی چگونه میتوانست به توسعه اقتصادی دست یابد؟
🔶 انقلاب اسلامی رویکردها را تغییر داد و بستر لازم را برای رسیدن به توسعه ایجاد کرد و اگر موانع متعددی همچون جنگ، تحریم و غیره در مقابل خود نداشت، با سرعت بیشتری به سمت توسعه حرکت میکرد. با وجود این، ایران کنونی در بسیاری از علوم و فناوری در سطوح بالای جهانی و در کنار پنج کشور برتر دنیا قرار دارد.
🆔 @tahlil_shjr
کاهش رتبه اعتباری صهیونیستها.pdf
75.1K
#اقتصاد
#مرزبندی_با_دشمن
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#آمریکا
✅ شوک جدید به نتانیاهو/ کاهش رتبه اعتباری صهیونیستها
🔶 انتشار گزارش موسسه مودیز، شوک تازهای را به نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس وارد ساخته است. در حالیکه موسسه اعتبارسنجی مودیز (Moody's) رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده است، بنیامین نتانیاهو این تصمیم را کماهمیت جلوه میدهد. موسسه اعتبارسنجی آمریکایی مودیز روز جمعه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) اعلام کرد که رتبه اعتباری اسرائیل را بهدلیل تاثیر درگیریهای مداوم با حماس در غزه کاهش داده و سطح آن را از A ۱ به ۲ A تقلیل داده است.
🔶 مودیز در بیانیهای اعلام کرد که در ارزیابی اعتبار اسرائیل به این نتیجه رسیده است که «درگیری نظامی مداوم با حماس و پیامدهای گسترده آن، خطرات سیاسی را برای اسرائیل افزایش میدهد و همچنین نهادهای اجرایی و قانونگذاری و قدرت مالی آن کشور را برای مدتها تضعیف میکند.»
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سعید سبحانی
🆔 @tahlil_shjr