روایات کتب کافی .من لا یحضر ووسایل.خارج فقه ۴۲.mp3
5.44M
🔹کتاب کافی و من لایحضر و وسایل در چه مقامی تالیف شده است❓
🔸آیا صاحب وسایل در استقراء روایات یک باب موفق بوده اند❓
🔹آیا استفراغ وسع در تتبع ادله به حسب شرایط و ازمنه متغیر است❓
🔸مصداق استفراغ وسع از ادله در زمان فعلی میتواند معجم موضوعی یا جامع الاحادیث باشد❓
🔹نرم افزارهای امروزی باعث چه تغییراتی در فقه می شود❓آیا در همه ی مسایل فقهی تاثیر گذار هستند❓
#خارج_فقه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(6)
⬇️لذت حسی و غیرحسی⬇️
اولاً باید دقت داشــته باشــیم که لذت، فقط شــامل لذات حسی نمیشــود. متأســفانه در چنــد دهۀ اخیــر در اثر ترجمۀ متــون غربی در کشور ما، اصطلاح جدیدی متولد شده که لذت را فقط به لذتهای حســی اطــلاق میکنــد، ولــی در میراث فلســفی ما اینگونه نیســت و لذت اعم از لذت حســی و لذت عقلی (غیرحســی)است.
در متون اسـلـامی نیــز واژۀ لــذت معنایی کامـلـا عام دارد.و بــه همین جهت در روایــات مــا صحبت از لذت عبادت، لــذت محبت خداوند و لذت معرفت شده است.
📚معرفت شناسی/ص ۳۱ و ۳۲
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
رفق و مدارا در تربیت. استاد وکیلی.mp3
8.47M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (24)
🔶رعایت اصل رفق و مدارا در تربیت افراد
🔹آموزش مسائل دینی و غیره در مسیر تربیت باید به صورت تدریجی باشد
🔹ابتدا بیان کلیات و سپس آهسته آهسته در طول زمان بیان جزئیات
🔹نزول تدریجی قرآن و احکام به دلیل اینکه مردم کشش نداشتند که دفعتا بیان شود
🔹نوع تعامل با نوجوان باید مانند تعامل با جدید الاسلام ها باشد
🔹فشار آموزشی شخص را زده میکند و موجب سقوط او می شود
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی (8).mp3
1.07M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۸)
✨ تفاوت مهم معنای رابط در حکمت صدرایی و حکمت متعالیه که در فهم تکثر عالم باید لحاظ کرد
📌رابط در حکمت صدرایی معنای حرفی دارد و در دل معنای اسمی نیست و دارای کمال زائد است.
📌در حکمت متعالیه رابط هیچ گونه زیادتی نسبت به اصل ندارد و دومی برای آن محسوب نمیشود.
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی: رسالةالوضع(8)
✨ عدم استقرار لفظ در معنا (سیلان لغت)
6⃣ «الثمرة السادسة فی رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة»
لیس جمهور اهل اللغة بمداقّین فی تحدید الموضوع له، فلا یزال الفاظ اللغة تستعمل فی مشابهات معناها، بحیث یعدّ الاستعمال _ لشدة التشابه بین الموضوع له و المستعمل فیه_ حقیقیا غیر ادعائی.
و هذا یستلزم تقلب الوضع دائما و عدم ثبات حدود الموضوع له ابدا. لکن لما کانت هذه التحولات تدریجیة ، لایلتفت الیها أبناء اللغة بل یظنون اللغة أمرا ثابتا بالنسبة الی انفسهم.
فاللغة أمر متحرک ذات تقلب دائمی یشبه نماء الموجود الحی. و حد المعنی الموضوع له یتغیر تدریجا بالاتساع و الضیق
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۲ (مع تصرف یسیر)
🏷 تفاوت این ثمره با ثمره دوم در اینست که آنجا بحث از تغییر عادات در عصرهای گوناگون بود ولی اینجا عدم استقرار در یک جامعه واحد بلکه شخص واحد مورد نظر است.
⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام های قبل ذکر شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
مراسم احیاء شب نیمه شعبان 1441. استاد وکیلی.mp3
21.76M
🌸 اسعدالله ایامکم سعیدا 🌸
🎙سخنران: استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی
💎 موضوع: مراسم احیاء شب نیمه شعبان 1441
⚡️امشب، شب نزدیک شدن به کانون نور است
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110