eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینا موضوع شناسی خواند یا نه.آوکیلی.mp3
4.4M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(2) 💠قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینه موضوع شناسی خواند یا خیر⁉️ 💠قاعده در این باره چیست❓ https://eitaa.com/taraef110
🇮🇷 در جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از کلمه توحید محافظت می‌کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(1) 💠شبهه:قرآن منی را پست می داند‼️ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(1) 📕مَهین به معنای پست است و پستی بر دو نوع است: 1⃣ پستی تکوینی: یعنی بدون در نظر گرفتن روابط و تأثیراتی که میان شیء و افراد جامعه وجود دارد و صرفاً با نگاه هستی شناسی چیزی را نسبت به دیگر چیزها پست می شمریم چون درجه وجودی ضعیف تری دارد؛ 🌀 مانند پستی عموم جمادات نسبت به گیاهان و عموم گیاهان نسبت به جانوران و عموم جانوران نسبت به انسان. 2⃣پستی اجتماعی: یعنی به لحاظ آثار و روابطی که میان آن شی و افراد جامعه انسانی وجود دارد چیزی را پست بدانیم؛ چراکه اثر و ارزش کمتری در نزد انسانها دارد. 📖 از نگاه قرآن هیچ چیزی تکویناً به شکل مطلق پست نیست و همه موجودات از لحاظ تکوین شریف بوده و نشانه پروردگار و مظهر علم و قدرت وی می باشند. منی از این جهت که مبدأ خلقت انسان است از شرافت خاصی برخوردار بوده و از همین روی در شریعت برای عزل آن دیه تعیین شده است. البته این بدان معنا نیست که «منی از برترین پدیده های حیاتی است؛ زیرا انسان، بلکه تمام حیوانات، از چهارپایان و خزندگان و ماهیها همه نسبت به منی از جهت داشته های بالفعل تکوینی از شرافت بیشتری برخوردارند. 📌اما از نظر عقلایی و اجتماعی قرآن منی را پست شمرده است زیرا ملاک ارزشمند بودن یک شیء از نظر عقلاء «کمیت» و «میزان کارایی آن شی است؛ یعنی اگر چیزی کارایی نداشته باشد یا اگر بیش از نیاز و کارایی وجود داشته باشد ارزش آن از نظر عقلاء کم میشود و منی نیز چون بیش از مقدار نیاز و غالباً بی استفاده است؛ در نگاه عقلاء شی ارزشمندی نیست. همچنین از این جهت که بو و مشخصات ظاهری آن نزد مردم ناپسند است می توان گفت که منی آبی پست است. 🌀 قرآن در این آیه در مقام تربیت انسان است و غرض او این است که عجب انسان شکسته شود؛ پس از این زاویه به منی نگاه کرده و آن را آبی پست می شمارد. 🌐 به عبارت دیگر شبهه مذکور مثل این است که شخصی بگوید: مدفوع انسان پست است و شما به او اشکال بگیرید که اگر آن را زیر میکروسکوب بگذاری متوجه خواهی شد که همین مدفوع دنیایی از عجائب است و باکتری ها و سلولهای فراوانی در آن فعالیت میکنند. او در پاسخ به شما می گوید: این خصوصیات تکوینی هیچ منافاتی با پست بودن مدفوع از نگاه عقلاء و با توجه به اغراض و مقاصد آنها در زندگی ندارد. 📚کتاب عزیز ص ۲۵ و ۲۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ 💠موضوع:ادب عاشقی حافظا علم و ادب ورز که در مجلسِ شاه هر که را نیست ادب لایقِ صحبت نبود https://eitaa.com/taraef110
📗همزمان با اعیاد سعید شعبانیه نسخۀ چاپی کتاب «تأملاتی در یقین و یقینیّات» منتشر شد. 🔻نقد و پاسخ‌هایی پیرامون یقین و یقینیات براساس گفتگوهایی میان حجج‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی ✍️ از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریان‌ها و شخصیت‌های متعددی با سلایق و دغدغه‌های گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزه‌های علمیۀ شیعه نیز –علی‌الخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمی‌خورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت می‌نامید. اثر پیش رو در 313صفحه، گفتگویی است که به بررسی انتقادهایی که از این زاویه به فلسفهٔ اسلامی وارد شده می‌پردازد. ☑️ towhidshop.org https://eitaa.com/taraef110
.pending-1708618415-vahdatevojud-emamsajad-128k.mp3
50.31M
🏷امام سجاد علیه‌السلام و عرفانِ شیعی ▫️استاد حاج‌ شیخ‌ محمدحسن وکیلی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرائف
⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی(5) 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال(قسمت سوم)
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(6) 💠جمع بندی نظر قرآن در باب توحید 🔻بنابر آنچه گذشت می توان گفت خدای قرآن کریم خدائی است که: خالق و ربّ و اله همه چیز است و جز او خالق و ربّ و الهی نیست و فقط باید او را پرستید و فقط باید از او کمک خواست و یاری رسانی جز او نیست و مِثلی و مانندی ندارد و علم و قدرت او نامحدود است و همه صفات کمال متعلق به اوست و هیچ شریکی در این صفات ندارد و به همه چیز احاطه دارد و ((حق))فقط اوست و همراه همه چیز است و جز او در بالاو در درون اشیاء عالم نیست. 🔺این صفات با تاکیدات بسیار بیشتری در روایات اهل بیت علیهم السلام هم آمده است. 📚عیار نقد ها ص ۵۷۶ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۷ -0.mp3
901K
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۵) ✨ بررسی معنای مستفاد روایت در دستگاه متکلمین و دستگاه حکما 📌 تمایز در رابطه خالق و خلق تمایز احاطی است. ❓معنای وحدت قهاریة در اینجا چگونه است؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(25) ✨ بحث در واضع برخی مسائل را در اصول حذف میکند 💠 « ثمرة النزاع فی واضع اللغة العربیة » 🔰 یظهر ثمرة البحث عن الواضع فی أمرین: 🖋 الاول: أن طرح کثیر من مباحث الالفاظ و مایتخذ فیها مذهبا مبتنیان علی تعیینیة الوضع. فلو قلنا بذلک بقی تلک المسائل علی حالها و إن قلنا بکون الوضع تعینیا یجب تغییرها أو حذفها کمسألة اقسام الوضع المبنی علی تصور الوضع و المعنی و هو لایجری فی الوضع التعینی. و قد اشرنا الی بناء بعضهم کالعلامة المصطفوی و القاضی سعید القمی ما البحث علی کون الواضع هو الله تعالی. 🖋 الثانی: ان ذهبنا الی الوضع الالهی فبما أنه عزوجل حکیم فی فعله یصیر الوضع امرا حکمیا. فیری من قال بذلک علی نفسه أن یبذل جهده فی کشف وجه تغایر الکلمات کالفرق بین«الخضوع» و «الخشوع» و بین «الشک» و «الریب». الا أن نتیجة ذلک القول لیست إلا فی الجملة بمعنی أنها منحصرة فی زیادة احتمال تلک الفروق و یحتمل ایضا أن یکون حکمة وضع اکثر من لفظ لمعنی هو التفنن فی التعبیر و هو من الاغراض العقلائیة. کما تحتمل وجود تلک الظرائف فی معنی الالفاظ علی القول بکون الوضع تعینیا بما أنه ناش عما فی الطباع الانسانیة من الاعتبار العقلی التلقائی کما أشار إلیه المحقق النائینی. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۸ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۷.mp3
772.8K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۵) ✨ تفاوت قرائت قید «آلی» به رفع یا جر ❓ مرحوم صدرا آن را صفت نفس میداند یا وصف جسم؟ ❓ مثال راکب و مرکوب قابل تطبیق بر تعریف مرحوم صدرا از نفس هست؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(24) 💠یقین پایدار 🔷منطق دانان عقیده دارند که اگر انسان بخواهد کاخ تفکر را بنا کند، باید زیربنای این کاخ را یقین های پایدار قرار دهد و مابقی را بــر آن ســوار کند. این، تفســیر دقیق((یقین بالمعنی الاخص)) طبق آثار شیخ الرئیس و اتباع ایشان مانند بهمنیار است. طبق این تفسیر، معیار در محک زدن یقین تنها یک چیز است: پایداری و ناپایداری. 🔶یقین پایدار، ارزش ذاتی دارد و انسان فطرتا نمی توان با آن مقابله کرده یا آن را رها کند. یقین پایدار، همان چیزی است که انسان ها نام آن را علــم و معرفت می نامند و وقتی به آن دســت می یابند میگویند این حقیقت را دانستم و بدان عالم شدم. در یقین پایدار جایی برای تردید و ابهام وجود ندارد. به همین خاطر ارزش یقین های پایدار، یک ارزش ذاتی اســت. این قضایا دانش هایی خودبنیاد هستند که برای اعتبارشان نیازمند هیچ عامل بیرونی نیستند. 🔷با توجه به این توضیح می ِ فهمیم که راه شــناخت و علم به واقع، باز است؛ زیرا ما جز همین ادراک یقینی پایدار، از کلمات شناخت، علــم و آ گاهــی چیــزی نمی فهمیــم. اینکه مــا یقین های پایــدار داریم بدیهی اســت و اگر کســی در این امر تردید داشته باشد، باید وی را به درونش ارجاع داد و وجدانش را بیدار کرد تا متوجه شود که یقین های پایدار مثل ((محال بودن اجتماع نقیضین)) یا (( دو در دو مساوی چهار)) را در ذهن دارد که نمیتواند به آنها شک کند. 🔶 در مجمــوع از نظــر منطق دانــان مــا، یک یقین پایــدار، خودبه خود معنایش این است که : ((مطابق باواقع))اســت؛ یعنی معیار شناخت یقین مطابق با واقع از غیر آن، تأمل در میزان پایداری آن است. 📚معرفت شناسی ص ۷۷ و ۷۸ https://eitaa.com/taraef110