eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرائف
⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی(5) 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال(قسمت سوم)
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(6) 💠جمع بندی نظر قرآن در باب توحید 🔻بنابر آنچه گذشت می توان گفت خدای قرآن کریم خدائی است که: خالق و ربّ و اله همه چیز است و جز او خالق و ربّ و الهی نیست و فقط باید او را پرستید و فقط باید از او کمک خواست و یاری رسانی جز او نیست و مِثلی و مانندی ندارد و علم و قدرت او نامحدود است و همه صفات کمال متعلق به اوست و هیچ شریکی در این صفات ندارد و به همه چیز احاطه دارد و ((حق))فقط اوست و همراه همه چیز است و جز او در بالاو در درون اشیاء عالم نیست. 🔺این صفات با تاکیدات بسیار بیشتری در روایات اهل بیت علیهم السلام هم آمده است. 📚عیار نقد ها ص ۵۷۶ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۷ -0.mp3
901K
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۵) ✨ بررسی معنای مستفاد روایت در دستگاه متکلمین و دستگاه حکما 📌 تمایز در رابطه خالق و خلق تمایز احاطی است. ❓معنای وحدت قهاریة در اینجا چگونه است؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(25) ✨ بحث در واضع برخی مسائل را در اصول حذف میکند 💠 « ثمرة النزاع فی واضع اللغة العربیة » 🔰 یظهر ثمرة البحث عن الواضع فی أمرین: 🖋 الاول: أن طرح کثیر من مباحث الالفاظ و مایتخذ فیها مذهبا مبتنیان علی تعیینیة الوضع. فلو قلنا بذلک بقی تلک المسائل علی حالها و إن قلنا بکون الوضع تعینیا یجب تغییرها أو حذفها کمسألة اقسام الوضع المبنی علی تصور الوضع و المعنی و هو لایجری فی الوضع التعینی. و قد اشرنا الی بناء بعضهم کالعلامة المصطفوی و القاضی سعید القمی ما البحث علی کون الواضع هو الله تعالی. 🖋 الثانی: ان ذهبنا الی الوضع الالهی فبما أنه عزوجل حکیم فی فعله یصیر الوضع امرا حکمیا. فیری من قال بذلک علی نفسه أن یبذل جهده فی کشف وجه تغایر الکلمات کالفرق بین«الخضوع» و «الخشوع» و بین «الشک» و «الریب». الا أن نتیجة ذلک القول لیست إلا فی الجملة بمعنی أنها منحصرة فی زیادة احتمال تلک الفروق و یحتمل ایضا أن یکون حکمة وضع اکثر من لفظ لمعنی هو التفنن فی التعبیر و هو من الاغراض العقلائیة. کما تحتمل وجود تلک الظرائف فی معنی الالفاظ علی القول بکون الوضع تعینیا بما أنه ناش عما فی الطباع الانسانیة من الاعتبار العقلی التلقائی کما أشار إلیه المحقق النائینی. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۸ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۷.mp3
772.8K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۵) ✨ تفاوت قرائت قید «آلی» به رفع یا جر ❓ مرحوم صدرا آن را صفت نفس میداند یا وصف جسم؟ ❓ مثال راکب و مرکوب قابل تطبیق بر تعریف مرحوم صدرا از نفس هست؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(24) 💠یقین پایدار 🔷منطق دانان عقیده دارند که اگر انسان بخواهد کاخ تفکر را بنا کند، باید زیربنای این کاخ را یقین های پایدار قرار دهد و مابقی را بــر آن ســوار کند. این، تفســیر دقیق((یقین بالمعنی الاخص)) طبق آثار شیخ الرئیس و اتباع ایشان مانند بهمنیار است. طبق این تفسیر، معیار در محک زدن یقین تنها یک چیز است: پایداری و ناپایداری. 🔶یقین پایدار، ارزش ذاتی دارد و انسان فطرتا نمی توان با آن مقابله کرده یا آن را رها کند. یقین پایدار، همان چیزی است که انسان ها نام آن را علــم و معرفت می نامند و وقتی به آن دســت می یابند میگویند این حقیقت را دانستم و بدان عالم شدم. در یقین پایدار جایی برای تردید و ابهام وجود ندارد. به همین خاطر ارزش یقین های پایدار، یک ارزش ذاتی اســت. این قضایا دانش هایی خودبنیاد هستند که برای اعتبارشان نیازمند هیچ عامل بیرونی نیستند. 🔷با توجه به این توضیح می ِ فهمیم که راه شــناخت و علم به واقع، باز است؛ زیرا ما جز همین ادراک یقینی پایدار، از کلمات شناخت، علــم و آ گاهــی چیــزی نمی فهمیــم. اینکه مــا یقین های پایــدار داریم بدیهی اســت و اگر کســی در این امر تردید داشته باشد، باید وی را به درونش ارجاع داد و وجدانش را بیدار کرد تا متوجه شود که یقین های پایدار مثل ((محال بودن اجتماع نقیضین)) یا (( دو در دو مساوی چهار)) را در ذهن دارد که نمیتواند به آنها شک کند. 🔶 در مجمــوع از نظــر منطق دانــان مــا، یک یقین پایــدار، خودبه خود معنایش این است که : ((مطابق باواقع))اســت؛ یعنی معیار شناخت یقین مطابق با واقع از غیر آن، تأمل در میزان پایداری آن است. 📚معرفت شناسی ص ۷۷ و ۷۸ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع حساب، چرا روز قیامت برای بعضب طولانی و برای بعضی کوتاه است.الانسان ج۱۴.mp3
946.4K
⭕️استاد وکیلی 💠انواع حسابِ خلایق❓ 🌐چرا روز قیامت برای بعضی(گنهکاران) طولانی و برای بعضی(مومنین) کوتاه است❓ 🔹روز قیامت حداکثر چقدر طول میکشد❓ 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
عدم اتّکاء به کفار و استقلال کشور.mp3
1.77M
اصلح کسی ست که جامعه را متّکی به قدرت داخلی کند. جامعه باید باشد. https://eitaa.com/taraef110
اصلح کسی است که حق مدار باشد..mp3
2.09M
اصلح باید باشد. اصلح نباید به منافع شخصی و جناحی نگاه کند. اصلح باید با فساد و مافیای قدرت مبارزه کند. https://eitaa.com/taraef110
تخصص، صداقت و وفاداری به ارزش‌ها.mp3
2.11M
نماینده باید ، و باشد. پیروی از دیگران بدون آن‌ها در حیطه مربوطه امکان پذیر نیست. https://eitaa.com/taraef110
شرکت در انتخابات به معنای پشتیبانی از نظام.mp3
2.76M
چرا شرکت در به معنای پشتیبانی مردم از نظام است؟ چرا در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته با مشارکت نکردن مردم مشروعیّت حکومت زیر سؤال نمی‌رود؟ https://eitaa.com/taraef110
رسانه‌ها و میزان مشارکت در انتخابات.mp3
975.7K
چرا شرکت در به معنای پشتیبانی مردم از نظام است؟ رسانه‌ها ضریب حضور مرد در انتخابات را مساوی با میزان همراهی مردم با نظام می‌دانند. https://eitaa.com/taraef110
02_Vakili.AdaboSalat_1.mp3
2.6M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠شرح حدیث : مصباحُ الشريعةِ ـ فيما نسبه إلى الإمام الصادق عليه السلام ـ: قالَ الصّادقُ عليه السلام : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ . https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا