eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-07.mp3
9.68M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۷ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش نخستین | شبهات عدم نیاز به استاد سلوکی و پاسخ به آن‌ها 🌿 پاسخ به اشکالات دوم و سوم و چهارم و پنجم سوالات مرتبط با شبهۀ اول : ✅ علت مراجعۀ علامه آیة الله حسینی طهرانی به یک آهنگر ✅ آیا می‌توان انسان غیر کامل را به عنوان استاد سلوکی انتخاب کرد؟ ✅ معیار استفاده از فتوحات مکیۀ ابن‌عربی و مثنوی مولوی -------- 🔸شبهۀ دوم: چرا انسان مستقل، در مسیر حرکت به سمت خدا باید از یک انسان دیگر تبعیت کند؟ 🔸 شبهۀ سوم: چگونه کسی که مشاهدات باطنی دارد، به یک فقیه اهل ظاهر مراجعه کند؟‌ 🔸 شبهۀ چهارم: چرا باید بعد از فوت استاد سلوکی، به استاد دیگری مراجعه کرد؟ 🔸 شبهۀ پنجم: چرا بعضی از اولیاء الله مانند آقای انصاری همدانی، استاد نداشته‌اند؟ ----------- ➖ استقلال؛ نعمت یا رذیله‌ی نفسانی؟! ➖ وجوب رجوع جاهل به عالم ➖ روح آیت‌الله انصاری رحمه‌الله علیه قوی‌تر است یا روح آقا رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؟! ➖ تفاوت مومنین ناقص و کامل بعد از مرگ ➖ نظر آیت‌الله انصاری رحمه‌الله‌علیه درباره‌ی استاد --------- ❓چرا انسان‌های کامل پس از رفتن از دنیا، کمتر به عالم کثرت توجه می‌کنند؟علت واقعی نیاز به امام حیّ در همۀ دوران‌ها چیست؟تفاوت میزان دستگیری اولیای حیّ نسبت به اولیای از دنیا رفته https://eitaa.com/taraef110
67-AyatollahBorojerdiVaFalsafe(1).pdf
488.2K
⭕️استاد وکیلی؛ 💠آیت الله بروجردی و فلسفه (1) 🖍علامه طباطبائی و آیت‌الله بروجردی و تدریس فلسفه در قم 🖊بخش اول: پنج گزارش از ماجرای تعطیلی درس علامه طباطبایی (۱.مقام معظم رهبری ۲.آقای دوانی ۳.آیت الله طهرانی ۴.آقای منتظری ۵.آیت الله مصباح) 🖌بخش دوم: علل تعطیلی درس علامه چه بود وآیا آیت الله بروجردی با فلسفه مخالف بودند؟ 📌نتیجه بحث https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘آجرک الله یا صاحب الزمان🔘 💠سیر و سلوک چیست⁉️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(2) 💠شبهه: خروج شیر از بین خون غلط است‼️ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(2) 💠اولا باید دانست که فرث به معنای سرگین نیست بلکه به غذای موجود در بدن مادامی که در روده است و هنوز کامل مواد غذائی آن جذب نشده است «فرث» اطلاق میشود و وقتی بیرون میآید به آن «روت» میگویند 💠 ثانياً عبارت (مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ ) معنایی روشن و دقیق دارد. این عبارت می فرماید: منشا پیدایش شیر فرث و دم است و شیر از مواد غذایی میان اجزاء فرث و سپس از میان اجزاء دَم تولید میشود یعنی از هضم شدن مواد غذائی داخل بدن و سپس از خون شیر متولد میگردد نکته قابل توجه این است که آیه نمی فرماید که خود فرث یا دم تبدیل به شیر می شود، بلکه می فرماید شیر از لابلای آنها به دست میآید تحقیقات علمی هم نشان میدهد که ابتدا از میان فرث (غذاهای در حال هضم در بدن) مواد لازم به خون منتقل می شود و سپس سلولهای ترشح کننده شیر از لابلای خون موجود در مویرگها مواد لازم برای تولید شیر را جدا کرده و با آن شیر به وجود میآید از این رو در آیه تأکید شده که خداوند شیر را (مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ)یعنی از لابلای غذا و خون بیرون می کشد نه اینکه خود غذا و خون را به شیر تبدیل نماید. 🌀غرض این آیه عبرت گرفتن از انعام و چارپایان است و به انسانها تذکر می دهد که خداوند از میان اجزاء غذای در حال هضم و اجزاء خون که مورد تنفر انسان است شیری گوارا برایشان تولید کرده است. 🔘پس محتوای آیه که منشأ شیر را در بدن حیوان بیان میکنند مطلب عجیبی نیست که جای اشکال و شبهه داشته باشد بلکه کاملاً مطابق آخریــن دستاوردهای علمی و متناسب با غرض بلاغی این آیات است. 🔷مسلماً شیر از غذایی که حیوان میخورد تولید میشود و غذا در معده و یا روده حیوان هضم شده و سپس جذب خون گردیده و سپس از خون شیر تولید می شود. 🔶پس این شبهه که: {واضح است خروج شیر از بین سرگین و خون، سخن بی معنا و غلطی است که نمیتواند گفته خدا باشد} وارد نیست. ☑️این تعبیر نشان می دهد که این شبهه از سر جهل مطرح نشده و کاملاً از روی عناد و غرض ورزی مطرح شده است با این که در مقدمه کتاب نقد قرآن گفته شده: «من همه خطاهایی را که در قرآن یافتم مطرح نکردم؛ اگر خطایی توسط خودم یا مفسرین قابل توجیه (هر چند ضعیف بود آن را کنار گذاشتم ! آیا واقعاً نویسنده توجیهی هر چند ضعیف برای این شبهه نیافته است؟! 📚کتاب عزیز ص ۴۰ و ۴۱ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۶. الفصل الرابع۱۰.MP3
1.54M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۸) ✨ روایت عبدالاعلی از امام صادق (علیه السلام) 📌 روایت تنزل اسم از اسم و تفرع خلق بر آنها ❓اسماء در کلام عرفا مخلوق است یا خالق یا نه خالق و نه مخلوق؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-08.mp3
9.8M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۸ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش نخستین | شبهات عدم نیاز به استاد سلوکی و پاسخ به آن‌ها 🌿چگونگی ورود حاج‌شیخ محمدجواد انصاری همدانی به وادی عرفان الهی 🌿عاقبت تسخیر جنیان 🌿راه حق کدام است؟ 🌿ارتباطِ داشتن استاد و طول عمر سالک 🌿استادی آیت‌الله انصاری دلیل بر تایید لزوم داشتن استاد از نظر ایشان 🌿سیروسلوک عشقی و دلی است یا ریاضت لازم دارد؟ 🌿استاد راه همچون کشاورز است. 🌿ریاضت صحیح کدام است؟ 🌿امان از دست نفس 🌿حد و حدود انتقاد از اولیای الهی 🌿خدای لخت و عریان یعنی چه؟ 🌿در مجالس شیخیه و تفکیکیه چه می‌گذرد؟ 🌿عزلت و مظلومیت حق 🌿مرحوم حداد؛ همچون مادری مهربان 🌿حساسیت سلوک و فعالیت اجتماعی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (28) ✨ بررسی احادیث پیدایش زبان عربی 💠 « دراسة الاقوال فی واضع اللغة العربیة » (۳) 🔰 المهم أن نلاحظ الاخبار الواردة فی نشأة اللغة و ما یتعلق بذلک.(۱) فإن الاخبار الدالة علی أن للغة العربیة اصلا غیر بشری أو المشعرة بذلک کثیرة. 🔹 فمنها ما یدل علی أن آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) کان ینطق بالعربیة کمضمرة الکلبی: «كَانَ خَمْسَةٌ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ سُرْیَانِیُّونَ- آدَمُ وَ شَیْثٌ وَ إِدْرِیسُ وَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ كَانَ لِسَانُ آدَمَ الْعَرَبِیَّةَ وَ هُوَ لِسَانُ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا عَصَی رَبَّهُ أَبْدَلَهُ بِالْجَنَّةِ وَ نَعِیمِهَا الْأَرْضَ وَ الْحَرْثَ وَ بِلِسَانِ الْعَرَبِیَّةِ السُّرْیَانِیَّةَ» الحدیث(۲) و کما رواه ابن بابویه : « سَأَلَ الشَّامِیُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ أَوَّلِ مَنْ قَالَ الشِّعْرَ . قَالَ: آدَمُ .فَقَالَ: وَ مَا كَانَ شِعْرُهُ قَالَ: لَمَّا أُنْزِلَ إِلَی الْأَرْضِ مِنَ السَّمَاءِ فَرَأَی تُرْبَتَهَا وَ سِعَتَهَا وَ هَوَاهَا وَ قَتَلَ قَابِیلُ هَابِیلَ فَقَالَ آدَمُ (علیه السلام): تَغَیَّرَتِ الْبِلَادُ وَ مَنْ عَلَیْهَا ... » إلی آخر الأبیات.(۳) 🔹 و منها ما یدل علی أن لسان خمسة من الانبیاء (علیهم السلام) کان عربیا کمضمرة عمربن ابان المتقدمة و ما عن ابی الحسن الرضا (علیه السلام) عن أمیر المؤمنین(علیه السلام) فی أسئلة الشامی:« و سأله عَنْ خَمْسَةٍ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ تَكَلَّمُوا بِالْعَرَبِیَّةِ فَقَالَ هُودٌ وَ صَالِحٌ وَ شُعَیْبٌ وَ إِسْمَاعِیلُ وَ مُحَمَّدٌ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ»(۴) 📌(۱) أعرضنا عما لایمکن الاعتماد علیه مما ورد فی کتب التواریخ 📌(۲) بحار الانوار، ج۱۱، ص۵۶ 📌(۳) المصدر، ج۷۶، ص۲۹۰ 📌(۴)المصدر، ج۱۰، ص۸۰ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۸۱ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
صراط_مستقیم.pdf
7.2M
📚کتاب ارزشمند «صراط مستقیم» اثر استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 📌مناسب برای دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به مباحث فلسفی و عرفانی و عیارسنجی آراء مخالفان حکمت و عرفان https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۳.mp3
425.4K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۸) ✨ النفس صورة جوهریة تتحد بالمادة ثانیة 📌المراد من الثانیة مالیس باول 📌ترکیب حقیقی اتحادی امر بسیط در خارج، قابل تحلیل در ذهن https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-09.mp3
9.31M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۹ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد 🌿 نه هرکه سر بتراشد قلندری داند! 🌿 انواع خلع بدن 🌿 نشانه‌های انصراف از عالم طبیعت 🌿 منشأ غفلت انسان از ادراکات حسی 🌿 تفاوت حال فنایی و استمرار آن 🌿 تدبیر عالم کثرت بعد از بقا 🌿 تردد بین عالم وحدت و کثرت 🌿 سبک همچون پر کاه 🌿 پوست انداختن همچون مار 🌿 علوم کلی و بسیط 🌿 اقتضای نفس و بهره‌مندی از علوم کلی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (4) ✅شهادت در مقابل غیب، به معنای «آشکار و حاظر» است. ✅غیب به معنای «پنهان و غائب» است. ⁉️ اما غیب انواعی دارد: ⁉️🤔 1️⃣نوع اول : غیب هایی که کاملا از دست انسان خارج هستند؛ مثل حضرت جبرئیل که به ایشان دسترسی نداریم. 2️⃣نوع دوم : غیب هایی که لایه سطحی آن، روشن است اما درون آن را نمی بینیم؛ مثل غذایی که در مقابل ما وجود دارد و ما آن را می بینیم اما از درون و ملکوت آن آگاه نیستیم. 🔰نکته مهم : ما همه چیز را نمیدانیم و اشیائی هستند که کلا از ادراک انسان خارج اند و در ضمن؛ آنچه را هم که میفهمیم، تمام ابعادش را نمی شناسیم و به ابعاد درونی آن، دسترسی نداریم. 📚انسان شناسی ص ۳۹ https://eitaa.com/taraef110
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ @ostad_vakili