eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا سیاق درون سوره ای و درون آیه ای در قرآن حجت است.خارج تفسیرآوکیلی ج۸.mp3
13.55M
⭕️استاد وکیلی؛ 🔸آیا سیاقِ درون سوره ای و درون آیه ای در همه جایِ قرآن حجت است❓ 🔸آیا قرآن کریم یک کتاب معمولی مانند سایر کتب است❓ 🔹یک آیه میتواند بر اساس شان نزول های مختلف و سیاقهای مختلف معانی متعدد داشته باشد❓ 🔷کیفیت نزول قرآن چه تاثیری در تفسیر دارد❓ 🔶بررسی احتمالاتِ آیه اِکمال. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨عید سعید فطر مبارک باد. 🟡 عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت… 🟡صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت… 🎙دعای استاد وکیلی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-06.mp3
9.61M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۶ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش نخستین | شبهات عدم نیاز به استاد سلوکی و پاسخ به آن‌ها 🌿 شبهۀ اول: تا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند، چرا به شخصی که مادون مقام عصمت مطلقه است مراجعه کنیم؟ ---------- ✔️ دو مقدمه: ▫️ رجوع به استاد جهت رفع جهل و رفع عجز ▫️ نیاز به استاد ضرورت عقلی دارد یا ضرورت عقلایی؟ ---------- ▫️چرا به فقها مراجعه می‌کنیم؟ ▫️استدلال وهابی‌ها همین است! ▫️آیا مراجع تقلید کفایت نمی‌کنند؟ ▫️آیا بین خداوند و ائمه علیهم‌السلام دوگانگی وجود دارد؟ ▫️آیا بین مُخلصین و حضرات معصومین در مقام طهارت دوئیتی وجود دارد؟ ▫️چرا خودمان را از نور محروم کنیم؟ -------- ▫️آیا اگر کسی توجهش به استاد بیشتر از امام حی بود، منحرف است؟ ▫️تشریح جایگاه استاد در انتقال انوار ائمه علیهم‌السّلام به نفوس مؤمنین ▫️علت انس گرفتن نفوس با مظاهر مختلف خداوند ▫️تأثیر رابطۀ قلبی شاگرد با استاد در بهره‌مندی از نفحات قلب امام علیه‌السّلام ▫️شدت ضعف حوزه‌های علمیه در تبیین مباحث اخلاقی ---------- ✔️ شرایط یک استاد کامل چیست؟ ✔️ استاد به چه دردی می‌خورد؟ --------- ❓ چرا علامه آیة‌الله حسینی طهرانی به یک آهنگر مراجعه کردند؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۶. الفصل الرابع۹.MP3
1.18M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۷) ✨ بررسی مفاد اخبار نفی صفات 📌 المراد من الصفات المنفیة لیست هی الصفات المحدثة بل أصل الوصف المفید للتحدید ❓معنای ریشه ی «ملأ» در اخبار باب چیست؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع (27) ✨ چرا وضع تعیینی بشری پذیرفتنی نیست؟ 💠 « دراسة الاقوال فی واضع اللغة العربیة » (۱) 🔰 استدلوا علی عدم الوضع البشری التعیینی بأن ذلک لو کان لنقل فی التواریخ فإنه من اهم الوقائع و الداعی لنقله متوفر.(۱) علی أن ذلک یستدعی أن یکون الواضع ذا حکمة و منزلة رفیعة فی المجتمع ، فلایمکن القول بوقوع ذلک من دون نقل واصل- و لو اسطوریا- لاسیما فی العرب الملتزمین لنقل وقائع ایامهم. 🔹 أما ما ورد من اللغة العربیة کانت من اسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) فلایجوز أن یکون بمعنی الانشاء و التأسیس ، فإن تعلیم اللغة أمر دقیق یحتاج إلی مقدمات کثیرة و مجال واسع کما نشاهد الیوم فی من یرید تعلم لغة حدیثة من الاستعانة بالکتب الدراسیة و مناهج تعلمیة منوعة فی المدارس و المعاهد. و لاسیما مع ما علیه ظاهر بعض تلک الاخبار الآتیة من أن ما نطق به اسماعیل(علی نبینا و آله و علیه السلام) کان اللغة العربیة الفصیحة... 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۹ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۲.mp3
1.88M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۷) ✨ نفس از جواهر است یا اعراض؟ (۲) 📌بیان دوم طریق جدلی با وحدت نوعی 📌بیان سوم آثار حیات قابل ارجاع به عرض نیست. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(7) 💠تعارض میان آیات با نگاه غیر عمیق 🌀از سوئی می دانیم که از دید قرآن کریم: 🔷مخلوقاتی هم وجود دارد و این مخلوقات هم کمالاتی دارتد و خداوند در آیات بسیاری از قرآن علم و حیات و قدرت و مِلک و مُلک و عزّت و...را بارها به آنها نسبت داده است و برخی از مخلوقات خود را نیز (چون کتب آسمانی و وعده آخرت و روز جزاء و...)حق شمرده است. ⁉️سوالی که همیشه فراروی مسلمانان بوده آن است که اگر مخلوقات خداوند هم واقعا هستند و حق و حی و عالم و قادر و مالک می باشند پس چگونه می توان درباره خداوند گفت که فقط او حق است و فقط او عالم و حیّ و قدیر است و همه جا هم هست و به همه چیز محیط است و در عین حال مثل هیچ چیز نیست و از صفات اجسام و خصوصیات آنان مبراست❓ ⁉️سوال دیگر آنکه می دانیم خداوند از جسمانیت مبراست؛ولی آیا می شود که موجودی جسم نباشد ولی همه جا باشد و با همه چیز همراه گردد و از ما به خودمان نزدیکتر باشد و به همه چیز احاطه داشته باشد و در هیچ صفتی از صفات کمال شریک نداشته باشد❓ 🔶برای پاسخ دادن به این سوالات در طول تاریخ دانشمندان مسلمان راه های مختلفی را طی نموده اند که در این میان دو راه اصلی وجود دارد: راه متکلمان و حکما ،راه عرفا 📚کتاب عیار نقدها ص ۵۷۶ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
شهید صدر در کتاب منطق استقراء در صدد انجام چه چیزی هستند..mp3
7.63M
⭕️استاد وکیلی 💠شهید صدر رحمة الله علیه در کتاب منطق استقراء در صدد انجام چه کاری است⁉️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir mohabat hoseiny 7_1.mp3
2.95M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠تشبّه به محبوب 💠داستان فتحعلی شاه و یاد مصیبت تشنگی و عطش اباعبدالله الحسین علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی ؛معرفت شناسی(25) 💠معیار تطابق یقین با واقع 🌀در ضمن نگارش دوم که نگرش شکاکان بود. این شبهه مطرح شد که از کجا بفهمیم یقین مطابق با واقع است با توجه به آنچه گذشت خود به خود این شبهه حل خواهد شد؛ زیرا طبق استدلال‌های پیشین دانستیم که تطابق با واقع را نباید از بیرون احراز کنیم بلکه خود این یقین، از واقع حکایت می‌کند وقتی یقین پایدار حاصل شد خود به خود واقعیت فهمیده شده است و حالت منتظره ای وجود ندارد به عبارتی تطابق با واقع به عامل بیرونی نیاز ندارد بلکه انسان از مجرای یقین تطابق با واقع را به دست می‌آورد. 🖇پس این شبهه مطرح شده در شکاکیت که {چون انسان راه مستقل به واقع ندارد پس یقین‌های او فاقد ارزش و اعتبار است}؛ شبهه غلطی است زیرا هنگامی که انسان به چیزی یقین می‌کند، به این معناست که می‌فهمد واقعیت اینگونه است به عبارت دیگر آیا ممکن است که انسان به چیزی یقین کند و بعد شک نپاید که آیا واقعیت این طور است یا خیر؟ 🔖 انسان هر گاه یقین می کند در همان لحظه یقین اعتقادش آن است که واقعیت این چنین است شخص در لحظه یقین هیچگاه خود را محتاج به احراز بیرونی تطابق یقین با واقع نمی‌ داند به همین جهت اصولیان می‌گفتند: {یقین عین انکشاف از منظر شخصتیقن است} 📝بحث تنها در همین نکته است که آیا این یقین یک یقین استوار و پایدار است یا خیر آیا دریافتی که انسان داشته دریافتی است که از روش صحیح و استوار به دست آمده یا این چنین نیست وقتی انسان به چیزی یقین کرد اصلاً نمی‌تواند از چهارچوب یقین خود خارج شود و پذیرش یقین و عدم پذیرش آن اصلاً اختیاری نیست به تعبیر برخی از بزرگان انسان در برابر یقین فهیم نیست بلکه منفهم است یعنی انسان خود به خود فهمیده است و نمی‌تواند فهم خود را زیر سوال ببرد. 📚معرفت شناسی ص ۷۹ و۸۰ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TaAseman09_1.mp3
1.35M
💠استاد وکیلی؛(57) ❓از کجا معلوم ما بریم ازدواج کنیم خدا روزی مارو میرسونه؟ همون‌طور که میبینیم خیلیا ازدواج کردن ولی مشکلات مالی دارن https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه حکم اسلام به عدم جواز تغییر جنسیت.آوکیلی ج ۱۲.mp3
16M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(4) 💠فلسفه حکم اسلام بنابر عدم جوازِ تغییرِ جنسیت چیست⁉️ 💠اگر کسی روحیاتی خلافِ آلت تناسلی اش دارد حکمِ به عدمِ جوازِ تغییر جنسیت چه توجیحی دارد⁉️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (3) 💠راه های کشف غیب 🌀برای کشف غیب سه راه وجود دارد: 1⃣((تفکر)) یکی از راه های کشف غیب است که در معرفت شناسی،پایه های آن محکم شد و گفته شد که با تفکر می توان به ماوراء حس دست یافت. 2⃣((فعال کردن گیرنده های شخصی)) دومین راه کشف غیب است.همان طور که حواس انسان چیزهایی را از خارج دریافت می کند،انسان می تواند مستقیما چیزهایی را از عالم ماوراء حس دریافت نماید. 3⃣((مراجعه به کسانی که گیرنده هایشان فعال است و دریافت گزارش های آنان)) سومین راه کشف غیب است .این راه به نوعی مقدمه بحث نبوت و امامت است زیرا در آنجا ما به کسانی مراجعه می کنیم که گیرنده های وجودیشان را فعال کرده اند و از لایه های ماوراء حس خبر می دهند. 📚انسان شناسی ص ۲۸ https://eitaa.com/taraef110