eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(9) 💠تاویل گرایی متکلمان در آیات توحیدی 🔰و به طور خلاصه این دسته از متکلمان هر جا سخنی از همراهی و معیت و احاطه ذات خداوند متعال بوده است آن را مجاز دانسته و به احاطه علمی و آگاهی و قدرت نامتناهی خداوند تفسیر نموده اند و نتوانسته اند به عمق آنچه قرآن کریم بیان می فرمایند پی ببرند. و به دیگر سخن راه این دسته آنست که آنچه را از آیات فهمیده می شود ولی برایشان قابل قبول نیست تاویل می نمایند. ♻️به تعبیر دیگر از نگاه این بزرگان خداوند از نظر وجودی و هستی شناسانه -نه از نظر مکانی-وجودی جدای از مخلوقات دارد و برای خود محدوده وجودی جداگانه ای را در عالم اشغال می نماید،به طوری که اگر بخواهیم عالم هستی را در نموداری ترسیم نموده و از باب تشبیه معقول به محسوس آن را در مخروط یا هرمی مثلا جای دهیم باید طبقه بالای آن را خداوند شمرده و طبقه یا طبقات پایین را مخلوقات به حساب آوریم. 💢در این نگاه خداوند در خالقیت و ربوبیت و الوهیت شریکی ندارد ولی همه مخلوقات با خداوند در حقانیت(حق بودن)در صفت کمالی (علم و حیات و قدرت و...)شریک می باشند و فقط تفاوت آنست که خداوند این صفات را بیش از همه و به تعبیر به مقدار نامتناهی داراست و دیگران به شکل متناهی از آن بهرمند هستند. به بیان سابق اگر بخواهیم نمودار یا شکلی برای صفات کمالی رسم نمائیم باید کاغذی نامتناهی برداریم و قسمتی محدود را برای علم و قدرت مخلوقات هاشور بزنیم و مابقی آن را که پایان ناپذیر است برای خدای متعال رنگی کنیم. ♨️مرحوم صدرالمتالهین در آثار گوناگون خود از این امر می نالد که بزرگان متکلمان معمولا از آنچه در باب معاد وارد شده را می پذیرند ولی آنچه در باب مبدا و خداوند متعال بیان شده را تاویل میکنند در حالیکه باید آنها را نیز بدون تامل پذیرفت.و اگر تامل کافی و وافی در معانی آیات قرآن و اسرار و رموز عالم هستی معلوم میشود آنچه در کتاب الهی آمده است بدون تاویل حق و صواب است. ((فکل ما ورد فی الباب المبداء ذهبوا فیه الی مذهب التاویل، و کل ما ورد فی الباب المعاد جروا فیه علی قاعده التشبیه من غیر التاویل. و هذا مذهب اکثر معتزله و منهم الزمخشری و القفال و غیر هما من الاهل الاعتزال و جمهور علماء الامامیه رحمهم الله تعالی)) 🌀آری اگر این تاویلات صحیح بود و واقعا منظور خداوند آن چیزی بود که متکلمان می گفتند آیا جا نداشت که خداوند ار آغاز سخن خود را به گونه ای ذیگری بیان کند تا در آن اختلافی صورت نپذیرد و هر کس به ظن خود چیزی نگوید؟آیا کتابی که قول فصل و رشد و هدایت است و باطل در آن راه ندارد می تواند معانی و حقائقی را با بیان ناصواب و بدون قرینه بیان کند و فهم معنای واقعی آن را بر عهده عقول قاصر مردم بیاندازد؟ 📚کتاب عیار نقدها578و579 (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی اجمالی بحث قرعه.فقه جنسی ج۱۷.mp3
16.73M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (7) 💠بررسی اجمالی بحث قرعه و ادله ی آن‼️ https://eitaa.com/taraef110
💠مفاهیم غریب و سنّت از یاد رفته... ◾️استاد وکیلی: 🔰مردم دنیا که عموما به دنبال مال و شهرت و مقام و لذت های دنیوی هستند؛ عموم متدینین هم به دنبال آخرت هستند،در واقع در حال فرار از عذاب های جهنم و یا رسیدن به نعمت های بهشت می باشند؛حداکثر این است که قلبشان را به قلب ائمه اطهار علیم السلام متصل کرده و یک رابطه عاطفی و همراه با محبت با اهل بیت علیهم السلام و حجت خدا برقرار می کنند. ♻️...اما واقعیت امر این است که در بین ما کمتر کسی پیدا می شود که برای خدا و به عشق او اشک بریزد و در فراق خداوند متعال بسوزد و گریه کند. متاسفانه این مفاهیم در بین ما گم شده به نحوی که وقتی از فراق خداوند صحبت می شود،می گوییم مگر خدا هم فراق دارد؟اصلا منظور از رسیدن به خدا چیست و مگر خدا کجاست که ما بخواهیم در فراق او بسوزیم؟ 🌐ما تصوری از وصال خدا و احساس دردی از فراق خدا نداشته و اشک و ناله و زاری از دوری خدا و محبت نسبت به او نداریم.مومنینی که موفق هستند،نیمه های شب از خواب بر می خیزند و از خوف خدا اشک می ریزند ولی کمتر پیش می آید که از درد فراق خداوند گریه کنند در حالی که سنّت پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام این طور بوده که در فراق خدای متعال می سوخته و اشک می ریختند. 📚عشق خدا ص ۱۶ و ۱۷ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از استاد وکیلی
مقام پیامبر صلی الله.mp3
22.37M
🌊عظمت مقام جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله _نگاهی بر سیره و صفات و عظمت نفس حضرت رسول _حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی ☑️@ostad_vakili
🎙گفتگو با موضوع «ولایت، عنصر اصلی انسجام» _گفتگوی دکتر وحید یامین پور و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی ⏱امشب، ساعت ۲۲ شبکه افق سیما @ostad_vakili
بسم الله الرحمن الرحیم باطن قرآن و اهل بیت علیهم‌السّلام یکی است. یک واقعیت در عالم بالا هست که وقتی تنزّل می‌کند، یک مظهر آن اهل بیت و مظهر دیگر آن قرآن کریم می‌شود. در این عالم مسلماً امام علیه‌السّلام‌ از این قرآنِ نوشته شده روی کاغذ اشرفند؛ و محتوای قرآن همان سیره و رفتار اهل بیت علیهم‌السّلام، و روح قرآن تجلّی اخلاقیات امام است. لذا در عالم تکوین، حقیقت اهل بیت و قرآن دو تا نیست. اگر ظاهر آن را ببینیم اهل بیت علیهم‌السّلام مسلماً از قرآن شریف‌ترند و عمل بر قرآن یعنی عمل بر آنچه ارادۀ قلب پیامبر صلوات الله علیه‌ و اهل بیت آن حضرت است. https://eitaa.com/taraef110
ثقل اکبر گفتن به قرآن کریم از باب رعایت ادب است، چرا که در عالم تشریع قوام نبوت به قرآن است و عترت آن حضرت وصی ایشان حساب می‌شوند و از حیث سندیت قانونی، اهل بیت ثقل اصغر و قرآن کریم ثقل اکبر می‌شود. شکایت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌‌و‌آله‌وسلّم از مهجوریت قرآن، شکایت از عمل نکردن به قرآن است نه مهجوریت کاغذ قرآن کریم. و عمل به قرآن یعنی پیروی از پیامبر و اهل بیت علیهم‌السّلام. لذا عمل به قرآن چیزی به جز اقتدا به امام نیست و اصلاً‌ دو گانگی بین این دو وجود ندارد؛ چرا که امام مظهر انسانیِ زنده و ناطق قرآن است و قرآن، مکتوب و نوشته شدۀ آن حقیقت است. جدا از اینکه در روایات می‌بینیم که رسول الله از امت خود بخاطر رفتارشان با اهل بیت علیهم‌السّلام نیز شکایت می‌کنند. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-17.mp3
9.59M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۷ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمه‌الله علیه به اعتاب عالیات ✅ اندر احوالات مرحوم سیدهاشم حداد ✅ وصال حق ز خلقیت جدایی‌ست. ✅ حقیقت فنا چیست؟ ✅ چندی از نصایح مرحوم حداد ✅ عوارض عصبانیت و غضب ✅ از کار فرد عصبانی شویم نه از خود او ✅ فرار از مردم برای مردم یا برای خود؟ ✅ اقسام خاطرات ✅ امکان تبدیل سیئات به حسناتشرط توسل به اهل بیت علیهم‌السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی (28) 💠دفع شبهات معرفت شناسی با توجه به بحث یقین 🔶انسان فطرتا چیزی را که یقینی است مطابق با نفس الامر می داند و اگر آن یقین زایل شود میگوید جهل مرکب بــود ولی اگر یقین زایل نشــد و فهمید که زایل شدنی نیست میگوید عین واقع است و دیگر احتمــال جهل مرکب هــم نمیدهد؛ یعنی ما همواره علم بودن علم را قائم به امری درونی دانسته و آن را از درون احراز میکنیم و از این جهت نیازی به امر بیرونی نداریم. 🔸با توجه به توضیحات داده شده؛ شبهات معرفت شناســی، شــبهه در برابــر بدیهــه اســت. معرفت، شــناخت و علــم چیــزی جز یقین پایدار نیســت و انســان وقتی میگویــد چیزی را میفهمم و میشناسم چیزی ورای اینکه یقین کرده و میداند یقینش پایدار اســت، در دســت ندارد. پس امکان شــناخت و معرفت یعنی مکان یقین پایدار و اثبات امکان و تحقق یقین های پایدار، مسئله ای آسان و تقریبا بدیهــی اســت کــه کتــاب برهــان متکفــل آن اســت. ☑️تعریف و تبیین منطق دانان ما ریشــۀ شــبهات معرفت شناســی را می خشــکاند. 🔷اینطور نیست که شبهات معرفت شناسی تازه متولد شــده و مطالبــی جدید باشــد که حکیمــان و منطق دانان پیشــین، از آن آگاه نشــده باشــند و این بحث به تازگی از غرب وارد جهان اســلام شــده باشــد. تمــام شــبهات از وقتی شــروع میشــود که مــا از تعریف مرحــوم خواجه و قطب الدین رازی و ... اســتفاده کنیم، معیار ارزش یقیــن را مطابقــت بــا واقع بدانیم و دقــت نکنیم که راه احــراز تطابق و عــدم تطابــق بــا واقع، درون انســان اســت. 🔹همین تعبیــر ((مطابقت با نفس الامــر)) منشــأ شــبهات و توهمــات عدهای چــون مرحــوم میرزای اصفهانــی و شــکاکان غربی شــده اســت. این گــروه عقیده داشــتند کــه اگر قــرار بر مطابقت با نفس الامر باشــد، ما نمیتوانیــم نفس الامر را پیدا کنیم. در نتیجه هیچگاه به ((یقین بالمعنی األخص))دسترســی نداریم و ((یقین بالمعنی الاعم)) نیز قابل اعتماد نیست. 📚معرفت شناسی ص 84 و 85 https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع له مرکب از معنای اسمی و حرفی چگونه امکان پذیر است؟(31) 💠 « وضع المبهمات » (۲) 🔹 إن النحاة قرروا فی مثل «هذا» أنه مرکب لمعنی اسمی و معنی حرفی و هو الاشارة.(۱) و الاشارة معناه ایجادی. فقالوا: فی «هذا» معنی الفعل أی اشیر و بذلک یقع متعلقا للظرف و عاملا فی الحال. 🔅 و الخصوصیة ناشئة من هذا الفعل أی الاشارة لا من لفظ «هذا» حتی یقال بوضعه للمعنی الخاص. فحال «هذا» حال«الرجل» الذی یکون اللام فیه للعهد الذهنی لما فیه من الدلالة علی الجزئی بتعدد الدال و المدلول. ف‍«رجل» دال علی الطبیعة و « اللام» حرف ایجادی له عمل الاشارة فیصرف المخاطب الی المصداق المعلوم عنده و المعهود لدیه من قبل. إلا أن «هذا» فیه کلا الوجهین المعنی الاسمی و الحرفی الایجادی. ♻️ و لیحمل علی هذا البیان کلام القدماء حیث قالوا إن المعارف ما عدا الاعلام الشخصیة موضوعة لمعنی عام لتستعمل فی الخاص.(۲) و إلا فظاهر کلامهم واضح الاستلزام لمجازیتها دائما فلم یکن مرادهم تغایر الموضوع له و المستعمل فیه. بل الاستعمال فیها کما قرر المحقق الخراسانی یکون فی العام إلا أن ذلک العام - و هو الاشارة و التخاطب فیما مثل به من هذا و ضمیر المخاطب - لا یتحقق إلا متوجها إلی الخاص(۳) 🏷 (۱) شرح کافیة ابن الحاجب ، ج۳ ، ص۷۴ 🏷 (۲) نفس المصدر ، ج۳، ص۳۱۶ 🏷 (۳) کفایة الاصول، ص۱۳ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۰ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-18.mp3
8.81M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۸ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمه‌الله علیه به اعتاب عالیاتپرسش حضرت علامه رحمه‌الله علیه و پاسخ مرحوم حداد ✅ حالت بین فنا و بقاامداد و دستگیری خداوند از سالک ✅ کعبه و مسجدالحرام مظهر توحیدشریعت برای شریعت یا برای خدا؟ ✅ راه درمان وسواس ✅ احتیاط ِخلاف احتیاطحقیقت رمی جمره عقبه ✅ مقام و عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۶.mp3
1.71M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۳۱) ✨ تقریر نگاه صدرایی در رابطه نفس و بدن 📌 انحصار استقلال نفس در مقام ماهیت نه مقام هویت 📌 مثال نفس و بدن کالطائر و الوکر نیست https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمّد بس است و آل محمّد
دشمن از جایی که انتظار می رود و از جایی که انتظار نمی رود، با حساب سخت و انتقام عادلانه مواجه خواهد شد. حوادث روزهای سه شنبه و چهارشنبه با قصاص منصفانه و حسابرسی سخت و کوبنده مواجه خواهد شد؛ من از زمان و مکان مشخصی برای پاسخ به دشمن صحبت نخواهم کرد. خبر قطعی همان چیزی است که خواهید دید، نه آن چیزی که می شنوید، زیرا ما در دقیق‌ترین، حساس‌ترین و عمیق‌ترین بخش از نبرد هستیم. پایان جنگ، شکست دشمن و پیروزی بزرگ مقاومت است. _سید حسن نصرلله_ «🏴شهادت جمعی از مردمان مقاوم و مظلوم لبنان تسلیت باد» 🌱@ostad_vakili
بسم الله الرحمن الرحیم شروع دروس خارج استاد وکیلی 📚خارج فقه 🕰 ساعت ۹ الی ۹:۴۵ مطهّرات شنبه تا سه شنبه 📚خارج اصول دوره دوم سال ششم 🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۰:۴۵ از ابتدای مبحث قطع شنبه تا چهارشنبه زمان شروع: ۱۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ 🕌 مکان: مشهد مقدّس، خیابان شیرازی، شیرازی ۱۰، شهید علاقه‌بندحسینی۷ سطوح عالی مدرسه نورالرضا علیه‌السلام 📚درس خارج فلسفه فقه حکمرانی 🕰 ساعت ۱۲الی۱۵ چهارشنبه ها زمان شروع: ۲۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ 🕌 مکان: مشهد مقدّس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام https://eitaa.com/taraef110