eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
124 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ششم امام‌شناسی استاد وکیلی .mp3
44.66M
✨هو العلیم ⚫️درس نهم : در معنی ولایت تکوینی ▪️میزان جزا و پاداش ملکوت اعمال است نه ظاهر آنها ▪️تحقیق در معنای صراط ▪️روايت «لا يجوز احد الصراط الا من كتب له على الجواز» به طرق مختلف ▪️توضیح معنای روایت فوق ▪️روایت «لا یجوز احد الصراط...» در اشعار سید حمیری 🔵درس دهم: لزوم امام زنده برای تمتع دلها 🔹شمول و عموم اصل علیت و معلولیت در نظام هستی 🔹تأثیر مجالست در انسان 🔹قلب امام كانون افاضه علوم است 🔹شیعه اساس تعالیم اسلام را بر امامت میداند 🔹شیعه دارای ملاطفت و رقت و ملایمت است 🔹بهشت تجلی صفات و اعمال است 🔹حقیقت نهرهای جاری در بهشت 🔹نهرهای چهارگانه جاری در بهشت، نهر آب 🔹نهرهای شیر، نهرهای شراب 🔹نهرهای عسل تصفیه شده 🔹نهر زنجبیل و چشمه کافور 🔹چشمه تسنیم از زیر پای امیرالمؤمنین جاری است 🔹ساقی حوض کوثر 🔹اشعار سید حمیری درباره حوض کوثر و ساقی آن https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(35) ✨ بررسی نظریة محقق اصفهانی (رحمه الله تعالی) 💠 «الحروف الربطیة » (۳) 🔹 قد یحمل کلامه علی انحصار الفرق بین الاسم و الحرف فی المحکی لکن التأمل فی عباراته یفید أنه یقول بتغایرهما فی الحاکی أیضا أی فی مفهومهما الذهنی. فالمعنی الحرفی _ و هو تصوره الذهنی _ نسبة ذهنیة قائمة بین الصور الذهنیة المستقلة. کما أن محکی ذلک التصور نسبة خارجیة قائمة بین الحقائق الخارجیة المستقلة(۱) 📝 قال: « الا أن الحق المصرح به فی کلمات اهل التحقیق أنهما [أی المعنی الاسمی و الحرفی] متفاوتان فی ذاتهما و أن الفرق بینهما کالفرق بین الوجود فی نفسه و الوجود لا فی نفسه » الی أن قال: « نسبة الشئ لیست شیئا من الأشیاء و إلا لم تکن نسبة. فعدم قبولها إلا اللحاظ الآلی لنقصان ذاتها عن قبول اللحاظ الاستقلالی و حیث إن حقیقة النسبة فی ذاتها متقومة بالمنتسبین ذهنا و عینا فلا تقرر لها مع قطع النظر عن الوجودین(۲) 📌 (۱) منتقی الاصول ، ج۱ ، ص ۱۰۶ 📌 (۲) الاصول علی النهج الحدیث ، ص ۲۵ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۵(مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
جلسه1-22 شوال المكرم 29_3.mp3
4.1M
👤استاد وکیلی؛علم اللغة(3) 💠زبان فصیح یعنی چه❓ 📝دوره زبان فصیح و غیر فصیح 🔶زبان مولدین چیست؟ 📆سال تدریس: سال۱۴۲۹هجری قمری مصادف با ۱۳۸۷هجری شمسی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(3) 📝عالم دنیا خوب یا بد؟ دنیا به خودی خود ، خنثی است اما اگر به عنوان ابزار حرکت به طرف آخرت استفاده شود ، به یک امر ارزشی ((مَتجَر اولیاء الله)) تبدیل می شود. دنیا به شکل مستقل ، یک امر ضد ارزش است که موجب غفلت و خرابی خواهد شد . در آیات و روایات ، هرجا که دنیا مذموم است ، دل بستگی به دنیا و غفلت از ماوراء مدنظر است و هرجا که دنیا ستایش می شود ، استفاده از دنیا برای حرکت به طرف آخرت و خداوند مد نظر است . 📚معاد شناسی ص ۴۰ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-23.mp3
9.31M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۲۳ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش پنجمین| ســفـــر دوماهه‌ی زیارتــی حـــضرت آقا حاج ســـیـــدهــــــاشــــــم حـــــداد قدس‌الله‌سره به ایران و توقف در تهران و زیارت حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضاعلیه‌السلامادامه‌ی شرح حدیث‌عنوان‌بصری 📎 چهارچوب کلی طریقه‌ی آیت‌الله سـید عـلی قاضی رحمه‌الله علیه 📎 دنبال داشتن باشیم یا نداشتن؟ 📎 مـــراتـــب «لَا يُرِيــدُونَ عُــلُـ‍ـوࣰّا ...» 📎 عــالــی‌تــریــن مــرتــبـــه‌ی انـــفـــاق 📎 کجا باید دفـــــاع کرد؟ 📎 کجـا باید سکوت کرد؟ 📎 شـاخـصه‌ی حظ نفس 📎 مــصــادیــ‍ق حظ نفس https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(3) 💠کاستی های نظام فقاهت موجود و خصوصیات فقه جامع 📜مسائل مربوط به نهاد های اجتماعی 🌐سومین دسته از مسائلی که فقه متعارف به آن ها بی توجه بوده،مسائل مربوط بــه نهادهــای اجتماعــی اســت. ایــن نهادهــای اجتماعــی امــروزه وضعیتی شــبیه بــه شــخصیّت های حقوقــی دارنــد. از آنجایــی که فقه گذشــته همیشــه منفعل و پاسخگوی یک جامعه بسیط و ابتدایی بوده، امروز پاسخ آماده ای دربارۀ نهادهای اجتماعی ندارد. 🌀شکل گرفتن یک تمدن و یا اجرا شدن احکام اسلام در قالب یک جامعه،خودبه خــود محتــاج شــکل گرفتن ده ها نهاد اســت که هر کــدام از آنهــا برای خود احــکام و آثــار فقهی و حقوقی دارنــد و فقه باید آنها را تبیین کند. فقه باید بتواند با قاطعیت بیان کند که در جامعه اسلامی چه سازمان هایی باید وجود داشته باشد؟ چه نهادهایی باید فعالیت کنند؟وظیفه هر کدام از نهاد ها و سازمان ها چیست؟ 🔆به عنوان مثال آیا جامعه اسلامی به نهاد امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد یاخیر؟ آیا از آیه شریفه (وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) استفاده می شود که باید وزاتخانه ای با عنوان ((امر به معروف و نهی از منکر)) (کــه در فقه گذشــته از آن به امور حســبیّه تعبیر می شد) داشته باشیم؟ اگر نیاز به چنین نهادی وجود دارد، حدود و ثغور آن چیست؟ چه اختیاراتی دارد؟ 📚الگوی دینی راهبردی تربیت کودک و نوجوان و جوان (بخش اول:کلیات و مقدمات ) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقص زنها در شهادت چیست.فقه جنسیتی ج۳۲.mp3
20.48M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(11) 🌀نقص زنها در شهادت چیست❓ 🌀 چرا شهادت دو زن مساویِ با یک مرد است❓ 🌀مومنات الرضا کافرات الغضب به چه معناست❓ 🌀بیانی برای آیه [ان تضل احداهما فتذکر احداهما الاخری] 🌀منظور از ضلالت زنها در آیه بالا چیست❓ 🌀نقصان عقول در زنها به چه معناست❓ 🌀فراموشیِ هیجانی چیست❓ https://eitaa.com/taraef110