هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| مادر شهيد مدافع حرم افغانستانی خطاب به رهبر انقلاب:
پسرم را در حالیکه مثل اباالفضل دست نداشت و مثل اربابش سر نداشت، برایمان هديه آوردند
#تاسوعا
🏴 @Khamenei_ir
💠گریه بر حسین(ع) باید مقدمه فهم ولایت باشد.
▪️یک عده خوششان میآید سر خودشان را کلاه بگذارند. خیال میکنند دارای ولایت بودن یک آدم به این است که آدم در مجالس اهل بیت گریه کند فقط. خیال میکنند دارای ولایت بودن به این است که وقتی اسم اهل بیت میآید؛ علیهمالسلام را بگوید پشت سرش حتما، فقط همین و بس. خیال میکنند که دارای ولایت بودن به این است که #محبت اهل بیت(عهم) در دل انسان باشد. همین و بس. بله محبت اهل بیت را داشتن واجب و فرض است. نام این بزرگواران را با عظمت گفتن لازم است، به نام اینها مجلس بپا کردن و از عزا و شادی آنها درس گرفتن، عزای آنها را گفتن، شادی آنها را گفتن، گریستن بر بزرگواری آنها، بر شهامتهای آنها، بر مظلومیتهای آنها، همه اینها لازم است. اما همه اینها ولایت نیست! ولایت از این بالاتر است. آنی که در مجلس سیدالشهداء(ع) مینشیند و #اشک میریزد کار خوبی میکند که اشک میریزد اما کار بدی میکند اگر اشک ریختن را برای دارای بودن ولایت کافی بداند.
▪️درست بفهمید چه میگویم. آن کسانی که ذهنشان تحت تاثیر تلقینات و القائات مغرضانه یا جاهلانه است درست دقت کنند، گفته نشود که با گریستن بر سیدالشهداء کسی مخالف است، نه. اگر هم کسی مخالف باشد ما مخالف نیستیم، ما #طرفداریم. ما میگوییم گریستن بر امام حسین(ع) گاهی میتواند یک ملت را #نجات بدهد.
▪️اما تعظیم امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) مختص شیعه نیست، جناب عالی حالا خیلی هنر کردی که وقتی میگویی علیابنابیطالب؛ دنبالش علیهالسلام میگویی؟ خیلی کار مهمی انجام دادی؟ و خیال میکنی ولایت یعنی همین؟ بسی اشتباه بزرگ. آن ولایتی که انسان را به #بهشت میبرد این نیست. گریه بر امام حسین یکی از گوشهها، شعبهها، بخشهای بسیار دورِ اصل بسیار مهم ولایت میتواند به حساب بیاید. یک عدهای از روی جهالت و انشاءالله نه از روی غرض مسائل سطحی باب ولایت و تشیع را مطرح میکنند و منحصر میکنند ولایت را به اینها؛ و شگفتا که ولایتفهمها و ولایتشناسها و #ولایتدارها را با همین حربه میکوبند! منحصر میکنند ولایت را در یک متاغ و محدوده تنگ و کوچکی که شایسته این اصل مهم اسلامی نیست.
▪️ولایت در یک انسان به معنای وابستگی فکری و عملی هرچه بیشتر و روزافزون با ولیست. ولی را پیدا کن؛ ولی خدا را بشناس، آن کسی که او ولیّ حقانی جامعه اسلامی است، او را مشخص کن، بعد از آنی که مشخص کردی، شخصا از لحاظ #فکر، از لحاظ #عمل، از لحاظ #روحیات، از لحاظ راه و رسم و #روش، خودت را به او متصل کن، مرتبط کن، دنبالش راه بیفت، حرکت بکن. اگر تلاشِ تو تلاشِ او، جهادِ تو جهادِ او، دوستیِ تو دوستیِ او، دشمنیِ تو دشمنیِ او، #جبههبندی های تو جبههبندیهای او باشد؛ تو دارای ولایتی. آدم دارای ولایت این است؛ ولی را بشناسد، فکر ولی را بداند، با ولی #همفکر بشود، عمل ولی را بشناسد، با ولی #همعمل بشود، دنبال او راه بیفتد و خودش را فکراً و عملاً پیوسته با ولی کند. این #با_ولایت است
✍تلخیص بیانات حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای/ رمضان ۱۳۵۳/ جلسه ۲۳و۲۵ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠قاضی شریحها انقلاب را سر خواهند برید...
▪️یکی از تندترین نامههای امیرالمومنین به کارگزارانش نامه شماره ۳ نهج البلاغه است (نسخه گردآوری مرحوم دشتی).
▪️حدود سال ۴۰ هجری است و ارزشهای انقلاب پیامبر کم کم دارند به فراموشی میروند. ظاهرا به امام خبر میدهند كه یکی از کارگزاران به نام شريح بن الحارث، خانهاى اشرافی به قیمت 80 دينار خريده است. امام او را احضار میکند و با یادآوری ارزشهای عدالتخواهانه انقلاب، آن نهیبهای تند را به وی میزند. ( متن نامه: l1l.ir/5dae )
▪️دست بر قضا حدود ۲۰ سال طول کشید تا در سال ۶۱ هجری همین شریح بن الحارث، بشود قاضی شریح و فتوای قتل انقلابیترین آدم روی زمین و تجسم عدالت و آرمان و آزادی را در ته گودال بدهد.
▪️درسی که از کربلا میگیریم اینست که مسئولینی که در خانههای اشرافی زندگی میکنند دیر یا زود انقلاب را سر خواهند برید. خواه قاضی باشند خواه در هر منصب دیگر.
▪️این سرنوشت محتوم انقلاب و مدیران اشرافی است. حتی اگر کارگزار علی (ع) باشند.
✍وحید اشتری
#عبرتهای_عاشورا
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠اف بر این منطق تا قیامت...
▪️آن چنان که مشهور است: وقتی از مدینه خارج می شد عبدالله ابن عمر، که آدم مقدس مآبی بود نزدیک آمد، افسار اسبش را گرفت و گفت: ای پسر رسول خدا! شهر جدت را ترک مکن و در خانه ات بنشین و بر یزید قیام نکن. تو در حجاز و یمن و عراق شیعیان بسیاری داری، کرسی درس و فتوا بگذار و محاسنت را به خون آغشته نساز...
▪️حضرت فقط یک جمله پاسخش داد:
اف لهذا الکلام ابدا
اف به این منطق تا قیامت!
▪️چقدر این نقل بر من اثر میگذارد و پیش از این مقدمه ی چند مطلبم نیز بوده... همیشه تاریخ، پیش از هر نبردی، یک عبد الله بن عمر سر و کله اش پیدا میشود که بزدلی و انفعالش را پشت ژست عقلانیت پنهان کرده و در صدد است تا ریش سفیدی کند و با پند های اخلاقی و توصیه های خیرخواهانه و حرف های خوب و هشدارهای ایمنی، پیش از بزنگاه و کشاکش، انسان را منصرف و سر به راه کند... تامظلوم را به شرایط موجود قانع کند، اگر نه، لااقل او را بفرستد به یک راه دراز و بی انتها و کم ریسک و آبرومندانه که هیچ گاه گذرش به کربلا نخورد...
✍حسین شهبازی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 #اولویت ما؟
این #جبهه نیرو ندارد...
چرا کارها انجام نمی شود و یا اگر انجام شود #استمرار ندارد...
دعوا سر اولویت است.
مشاهده ی مواردی از این مساله در #داستان_کربلا جواب را بهتر و سریع تر خواهد فهماند:
وقتی امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت آغاز می کند٬ همه چیز از اولویت خارج می شود٬ حتی #طواف_حج_واجب...
کسانی که با خود گفتند اول حج بگذاریم٬ بعد به حسین میرسیم... نرسیدند.
من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل فانی راحل مصبحا ان شاء الله...
هان بهوش باشید که هرکدام از شما آماده است تا در راه آرمان بلند ما قطره قطره خون قلبش را ایثار کند و جان خویش را در راه شهادت و دیدار خدا نثار نماید٬ بر اوست که بار سفر ببندد وهمراهی ما را برگزیند؛ چرا که من به خواست خدا و در پرتو مهر و لطف او بامداد فردا حرکت خواهم کرد.
به هر خونی #مهجه نمی گویند٬
خون تازه٬ خونی را که تازه از قلب خارج می شود٬ خون پاک و تصفیه شده٬ خونی که هنوز تازه ی کار کردن است٬ #آماده ی کار برای حسین(ع)...
آری اولویت برای امام حتی در قصه خرج کردن نوع خون!
همه جا اولویت٬ تعیین کننده است. اولویت ها به زندگی جهت می دهد و آن را #هدفدار می کند.
وقتی چیزی اولویت شد برایش همه کار می کنیم و اصلا بهترین #معیار برای تشخیص اولویت داشتن همین است: برای آن حاضری چقدر خرج کنی؟ چه چیزی را؟
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام سه بار میگویند #اقشار_متوسط_به_بالا حق ندارند مسئول جمهوری اسلامی باشند.
🎥 محمدصادق شهبازی در برنامه ثریا
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠ماجرای CFT و لزوم تغییر استراتژی تبلیغی
خسته نباشید. خداوند اجرتان دهد. چه آنانیکه در مجلس و بیرون آن برای منافع ملی به دنبال عدم تصویب سی اف تی بودند و چه آنانی که موفق به تصویبش شدند. اما تجربه این عدم موفقیت را باید بررسی کرد تا در مراحل بعدی این شکست جسر الانتصار شود و پل پیروزی.
سی اف تی با ۲۰ رای فاصله و ۵ ممتنع رای آورد و این فاصله کم نشان میدهد که فشار افکار عمومی به خوبی میتوانست فضای نمایندگان مردم را تحت تاثیر قرار دهد و نتیجه آنی میشد که مطلوب مخالفان بود.
ماجرای رسانه ای سی اف تی را باید در سه لایه بررسی کرد:
1⃣لایه اول استدلال بود: گزاره محوری که مطرح شد چه بود؟ چرا مخالفان حداقل در مجلس که پخش زنده رادیویی با مخاطب گسترده داشت بر گزاره "نظر رهبری اینست" تمرکز کردند؟ رهبری که از همان دیدار مجلس بعد از ماه رمضان بر بررسی کارشناسی لایحه تاکید کرده بودند و اساسا این چه روشی است که برای نظر مطلوب از رهبری هزینه شود؟ نماینده مسئول است که پاسخگوی مردم باشد و بگوید به این دلیل کارشناسی موافق یا مخالفم. نگارنده در حد مشاهده اش واقف است به حجم کارهای مطالعاتی دانشجویی و کارشناسی صورت گرفته روی این لایحه اما چرا آن کارهای کارشناسی تبدیل به استدلالها بومی و مردمی نشد؟
2⃣لایه دوم احساس بود. چرا جامعه به حرف منتقد گوش دهد در حالیکه زمام امور در این وضع اقتصادی دست کس دیگریست؟ چه احساس مثبتی مخالفان برای افکار عمومی ایجاد کردند؟
3⃣لایه سوم رفتار بود. چه رفتاری جامعه از موافق سی اف تی و مخالف آن دید؟ چه قضاوتی از کنشهای دو طرف دید؟ دلسوزی، عصبانیت، عقلانیت، لجبازی یا...
رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان سال۹۶ اشاره کرده بودند که به من میگویند چرا مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات دعوت میکنید. این مشارکت نتیجه اش این شد و در جوابشان فرموده بودند من آنجا را میبینم که دشمن میخواهد این مشارکت را ده درصد کند. برای آن تلاش میکنم. شما اگر میخواهی مردم بیایند پای صندوق مطلوب شما خب شما هم تلاشت را بکن.
جریان مخالف سی اف تی باید استراتژی تبلیغی خود را در این سه لایه تغییر دهد. فرمولهای تبلیغی که موافقان سی اف تی اجرا کردند شبیه فرمولهای قبلیشان بود. تبدیل استدلال ها باید مطابق فهم و درک مردم شود.
و از طرف دیگر این را بداند که در این میدان رهبری هر جا لازم بود و ایشان تکلیفشان دیدند وارد میدان شده اند و دقیقا در این موضوع را به همین دلیل ورود نکردند کما اینکه قبلا هم گفته بودند و بازهم در مجلس در نامه ی مکتوب بر آن تاکید کردند.
مبارزه در میدان اقناع افکار عمومی برای انقلاب بسیار شیرین است که فاذا فرغت فانصب.
✍کمیل خجسته
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
🔰رویداد آموزشی جهاد کبیر
✔️نشست های یک روزه، هر ماه به صورت مستمر با حضور اساتید جبهه فکری و فرهنگی
✔️با هدف:
1⃣معرفت افزایی و توانمندسازی فعالان فرهنگی
2⃣هم جوشی و شبکه سازی مجموعه های خودجوش فرهنگی استان زنجان
3⃣شناسایی و معرفی ظرفیت های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
••••••••••••••••••••••••••••••
🔻نشست سوم: الگوی جهادیِ مردمی، راه برون رفت از بن بست اقتصادی
🔹با حضور: دکتر ایزدخواه (پژوهشگر و استاد دانشگاه)
🔹ثبت نام تا۲۳ مهرماه۹۷، با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره09915758291
🔸تاریخ برگزاری: جمعه(۲۷مهرماه۹۷) از ساعت۱۰ الی۱۴
🔸مکان برگزاری: متعاقبا از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.
✔ثبت نام #رایگان
🔗کانال ارتباطی
@kolbe_andishe_farhang
#رویداد_آموزشی_جهاد_کبیر
#رسانه_باشید
💠دستاوردهای جبهه انقلاب در مقابله با FATF
🔹 جبهه انقلاب بعد از حدود یک سال مبارزه در بدنه کارشناسی و حدود 5 ماه مبارزه بدنه عمومی توانست جلوی بخش عمدهای از برنامه جریان غربگرا را بگیرد.
🔺تخصصیترین مسئله که برای مسئولین نظام هم همه ابعادش قابل فهم نبود، به عمومیترین زبان ممکن و برای کف جامعه طرح شد و سطح درک عمومی جامعه بالا رفت.
🔹غربگرایان نتوانستند پشت درهای بسته و بدون اطلاع مردم کار خود را جلو ببرند.
🔺لوایح چهارقلو که برای پنهانکاری جداجدا به مجلس آورده شده بود در مسیر تصویب دچار مشکل شد. مطالبه جریان انقلابی باعث شد در مورد اصلاح قوانین داخلی بخشی از مطالبات جبهه انقلاب تأمین شود. در مورد دو کنوانسیون استعماری پالرمو و (CFT (TF هم مسیر تصویب آن با چالش روبرو شود. پالرمو در شورای نگهبان رد شود و دوباره به مجلس برگردد و قلب FATF یعنی CFT نیز در مجلسی که ابتدا به ساکن حدود 50 مخالف داشت، بهصورت ناپلئونی و تنها با حدود 16 اختلاف رای تصویب شود که این لوایح نیز باید مسیر شورای نگهبان (که به احتمال زیاد به رد میانجامد)، بازگشت به مجلس و سپس مجمع تشخیص را طی کند. در مجمع تشخیص هم کمیسیون نظارت، مغایرت آنها را اعلام کرده است. خلاصه در این مورد کار به پایان نرسیده است.
🔹برای اولین بار از سال 89 به بعد که جبهه انقلاب دچار انفعال شده بود، توانست با مبارزه کارشناسی، رسانهای و میدانی کار مشترک انجام دهد بدون آنکه مرکزیتی از بالا برای بدنه تعیین تکلیف کند، در این مسیر به موفقیتهای مقطعی نظیر مسکوت گذاشتن لوایح در مجلس در سه ماه پیش، اصلاح قوانین، برگرداندن آنها به مجلس، بالا بردن تعداد مخالفین و... دست پیدا کند. از همه مهمتر بدون ساماندهیهای تشکیلاتی غیرعاقلانه نظیر جبهههای انتخاباتی، اکثریت جبهه انقلاب گفتمان و عملیات مشترک پیدا کند. حتی مجموعههای ناهمراه در سیستم که مثلاً دور قبل بیانیه عدم وجود مشکل امنیتی با fatf داده بودند نیز این دور به مخالف جدی آن تبدیل شوند. مراجع موضع بگیرند، ده تن از اساتید مطرح حوزه کلاسهای خود را در روز تصویب CFT تعطیل کنند و... .
🔺برخلاف برجام، دست خالی طرفداران fatf رو شد تا آنجا که صریحا تصریح کنند هیچ تضمینی ندارند که تغییری در اوضاع اقتصادی ایجاد شود وبه توجیهات موهومی مثل گرفتن بهانه از دشمن و جوسازی در مورد نظر رهبری متوسل شدند.
🔹غربگریان نیز در طرح پزهای شفافیت و مقابله با فساد خود ناکام شوند و در موضع اتهام قرار بگیرند که اگر راست میگویید و دنبال شفافیتید نه برای دشمن که برای مردم چرا شفافیت ایجاد نمیکنید رای و حقوقتان را شفاف نمیکنید؟
🔺هزینه تعاملات خارجی بیضابطه و بیمنطق بالا رفت و راه غربگرایان برای تحمیل برجام منطقه، موشکی و حقوقبشر به نظام با دشواری بیشتری روبرو شدند.
🔺مدعیان اصولگرایی و اصلاحطبی مفتضح شدند و دوگانه انقلابی حامی مردم/محافظه کار و سیاست باز تثبیت شد که در انتخابات هم خود را نشان خواهد داد.
🔹از همه مهمتر جبهه انقلاب از وضعیت انفعال به موضع فعال تغییر وضعیت داد، بدنه های مردمی نیز از بدنه های دانشجویی و.... جلو زدند که خود را در حضور خودجوش مردم در تجمع مقابل مجلس در تصویب CFT نشان داد.
🔺هنوز چیز زیادی از دست نرفته است، به بنبست نرسیدهایم و باید تجربه این دستاوردها را در مسائل دیگر نیز ادامه دهیم.
✍محمدصادق شهبازی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 رهبرانقلاب، همه صاحبنظران را برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخواندند
⭐ الگوی پیشرفت ایران برای پنجاه سال آینده
🌷 #برای_۵۰سال_آینده
📝 متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی را در PDF بالا بخوانید☝️
💻 @Khamenei_ir
💠برای #استاد_حسن_عباسی
🔺راستش را بخواهید از خبر زندان رفتن استاد حسن عباسی خوشحال شدم.
در این دو دهه ای که از دوران دانشجویی تا کنون می شناسمشان گمان می کنم یکروز هم استراحت نکرده اند...
بیست ساله بودم که اولین بار در یک اردوی دانشجویی در مشهد دیدمشان، هتل نرفته بودند و 6:30 صبح مستقیم به حسینه دانشجویان آمده بودند، خودشان تک تک بچه ها را از خواب بیدار کردند، با شوخی و کشتی و... چقدر صمیمی و دوست داشتنی. و همین آغاز ارادت ما بود. در این سالها چند باری به منزلشان رفتیم، زندگی بسیار ساده، کم خرج و عجیب برای ما.
🔺چندین بار که برای مشورت در موضوعی خاص و یا مصاحبه برای مستندها تماس می گرفتیم همیشه تا پاسی از شب در حال سفر و سخنرانی در یکی از دانشگاه های کشور بودند. معمولا حدود 12 شب خودشان تماس می گرفتند و نیم ساعتی با روی باز و پر انرژی صحبت می کنند. گویی سوخت جت دارند این انقلابی ها و افسوس که برخی می خواهند موتور انقلاب سوخت جت نداشته باشد.
استاد حسن عباسی در دفاع از انقلاب و در جدال با لیبرال های چپ و راست خستگی ناپذیر است... روشنگری ها و سخنرانی هایش در دو دهه اخیر در اقصی نقاط ایران خار چشم منافقان داخلی و خارجی است.
زندان رفتنش هم رسوا کننده
🔹لیبرالهایی است که شب و روز از آزادی بیان دم می زنند و در عمل....
در کنار این خوشحالی می ماند تاسف ما برای مظلومیت همیشگی بچههای انقلاب که گویی عادت کرده اند به اینکه روشنگری هایشان بدون هزینه نماند... هم برای حفظ انقلاب عاشقانه بجنگند و هم تاوان این عاشقی را بدهند، هم از بی بی سی و من و تو و تفاله های داخلیشان، فحش بخورند و هم از دستگاه های رسمی کشور.
🔹استاد عزیز!
این چند ماه استراحت اجباری و عاشقانه در زندان، گوارایتان باد.... گر چه میدانم در زندان هم جهاد را ادامه می دهید و دشمنان انقلاب را ناامید می کنید
✍محسن مقصودی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠مهمتر از حسن عباسی
در روزهایی هستیم که هیچ خبری از وضعیت پرونده برادران سران قوا در دسترس نیست، هیچکسی نمیداند پرونده واردات خودرو به کجا رسید، هیچکسی متوجه نشد پرونده اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان چقدر رسیدگیاش بالاخره زمان میبرد، حقوقهای نجومی چه شد، هیچ بنی بشری نفهمید املاک نجومی چطور ماله کشی شد و نقش معاونان شهردار سابق تهران در فساد هولدینگ یاس چه بود، و هزاران سوال دیگر.
از قوهای که قرار بود عدلیه باشد هرچه خبر هست خبر بریدن حکم برای #رانندههای_کامیون است، محکومیت برای فعالان دانشجویی است، محکومیت برای چندتا کامنت در فیسبوک است، برگزاری دادگاه خندهدار معاون رئیس جمهور سابق است، محکومیت معلمان معترض به خصوصی سازی آموزش و پرورش است و اخیرا حبس برای #حسن_عباسی معترض به لیبرالیسم افسارگسیخته در دولت است.
ناگفته پیداست ساختاری که برای تحقق عدالت ایجاد شده خودش الآن از ضدعدالتترین ساختارهای کشور است. مهمتر از جزئیات این پرونده و آن پرونده، خود قوه قضائیه است. هرچه زودتر اگر گامهای اساسی برای اصلاحات در این قوه برداشته نشود خودش در تاریخ بعنوان یکی از مهمترین براندازان جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد.
✍وحید اشتری
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠چگونه FATF به #هوشمند شدن تحریمها میانجامد؟
🔹در هر جنگی دو عنصر اصلی قدرت آفرین شامل #منابع (#تجهیزات، #نیروی_انسانی و...) و #اطلاعات است. منابع، قدرت ضربه زدن را برای طرف درگیر فراهم میکند و کارکرد اطلاعات هم افزایش #دقت این ضربات است. در #جنگ_اقتصادی جاری بین #ایران و #غرب نیز چنین گزارهای #جاری است. غرب از لحاظ منابع با توجه به در اختیار داشتن ابزارهایی مانند #چرخه_دلار، #سوئیفت و #نهادهایی مانند #صندوق_بینالمللی_پول و #بانک_جهانی، دست برتر را نسبت به کشور ما دارد و #FATF از نگاه #غرب نقش فراهم آوردن دومین عنصر موفقیت یعنی زیرساخت #اطلاعاتی بسیار دقیقی جهت اعمال تحریمهای جدید آمریکا (بویژه قانون #کاتسا) را دارد.
🔺ماده ۲۳ دستورعمل #فتف تأکید میکند «کشورها باید سیستم کارآمد و مناسبی را ایجاد کنند که #بانکها و سایر مؤسسات و واسطههای #مالی، همه نقل و انتقالات #مالی اعم از #پول_ملی و یا #پولهای_خارجی را که بالاتر از سقف #معینی صورت میگیرد، به یک مرکز ملی خاصی که به پایگاه اطلاعاتی #کامپیوتری مجهز است، گزارش کنند. این مرکز باید در دسترس مسئولان #ذی_صلاح باشد تا در مبارزه با #پولشویی مورداستفاده قرار گیرد». بر اساس ماده ۳۰ دستورعمل این نهاد نیز «#دولتها باید حداقل جریانهای نقل و انتقالات #بین_المللی پول نقد (هرپولی) را ثبت کنند، بهطوریکه با استفاده از آنها بتوان جریانهای نقلوانتقال پول نقد در سطح #بین_المللی و همچنین، منشأ آنها را #تخمین زد. این #اطلاعات با اطلاعات #بانک_مرکزی ترکیب خواهد شد و مجموع آنها برای انجام #معاملات #بینالمللی در اختیار صندوق #بینالمللی پول (IMF) و بانک تسویه بینالمللی قرار میگیرد.»
🔹 بهعبارتدیگر بر اساس فتف نهتنها ساختار #انتقالات_ارزی و بینالدولی کشور که حتی هرگونه تراکنش ریالی در داخل کشور نیز در دسترس کشورهای #متخاصم در #جنگ_اقتصادی و مهمترین نهاد پولی وابسته به این کشورها یعنی صندوق بینالمللی پول قرار میگیرد.
حداقل آسیب چنین امری شناسایی شبکههای تأمینکننده ایرانی در کشورهای مختلف که وظیفه دور زدن #تحریمها را به عهده دارند و حذف این شبکهها است که میتواند تبعات مهمی مانند ایجاد بحران در حوزههایی مانند #دارو و #کالاهای_اساسی ایجاد کند. ریچارد #نفیو یکی از طراحان آمریکایی تحریمها علیه #ایران در کتاب #هنر_تحریم با اشاره به تشدید تحریمهای ایران در اوایل دهه ۹۰ میگوید که #آمریکا بعد از سال ۹۱ دیگر موفق به کاهش بیشتر فروش #نفت_ایران و افزایش فشار #تحریمها نشده است و دلیل آن را نیز اطلاعات ناقص #آمریکا از ساختارهای #اقتصادی و شبکههای فروش نفت ایران میداند.
🔺 این در حالی است که ساختارهای گزارش دهی الزام شده در فتف مانند FIU (واحد #اطلاعات_مالی)، CDD ( #ارزیابی_صلاحیت مشتری)، KYC (شناسایی مشتری نهایی) و افزونه SS (پایش تحریمی) که ایران موظف بر نصب آن بر روی #نرم_افزار تبادلات مالی شده است، در عمل این امکان را به #آمریکا میدهد که ساختار #تحریمهای خود را از تحریم #موضوعی به #هوشمند تبدیل کند.
🔹موافقان فتف اغلب به خروج ایران از #فهرست_سیاه فتف به عنوان مهمترین دستاوردی که پس از اجرایی شدن ۴۱ تعهد #ایران در برنامه اقدام حاصل خواهد شد، اشاره میکنند؛ ولی جالب است که برخلاف چنین ادعایی در هیچ کجای بیانیه #بوسان و سایر بیانیههای #فتف به چنین امری اشاره نشده است و تنها چیزی که در مورد سرنوشت ایران پس از اجرای تعهدات کامل تعهدات آمده است این است که «اگر ایران تا پایان زمان تعیینشده به تمام #تعهداتش عمل کند، FATF گامهای بعدی را در نظر میگیرد (Consider the next Step)» و هیچگونه اشارهای به محتوای این گامها نشده است. بهعبارتدیگر حتی درصورتیکه تمامی ۴۱ تعهد ذکر شده توسط #ایران انجام شده و مورد تأیید نیز قرار گیرد، بهاحتمال قوی #فتف مطالبات جدیدی را از #ایران مطرح خواهد کرد و دوباره همین سیکلی تکرار خواهد شد که کشور هم اکنون در آن قرار دارد.
🔺در نهایت باید گفت اگر در #برجام حداقل وعدههایی به #ایران داده شده بود، در فتف حتی همان وعدهها هم نیز وجود ندارد و صرفاً صحبت از گامهای بعدی مبهم شده است. اگر دستاوردهای #برجام در ازای هزینههای سنگین به تعبیر رئیس #بانک_مرکزی تقریباً هیچ بود، دستاوردهای فتف تحقیقاً هیچ خواهد بود.
✍ میثم ظهوریان
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠تاملاتی در پیاده روی اربعین
چند سالی است که مراسم اربعین به لحاظ #کمی و #کیفی باشکوهتر برگزار میشود و این سنت #پرمعنا در حال #شکوفایی است، از اینرو پرداختن به این اجتماع بی نظیر به صورت #نظری و #علمی، لازم و اساسی به نظر می رسد، اگرچه ما عادت نکرده یا کم عادت کردهایم که جنبههای #معرفتی اربعین را بررسی کنیم.
پیاده روی اربعین #تبلور همان #اربعین_آغازین است، اربعینی که آغاز یک حرکت بود علیه #ظلم، #تزویر و #فساد و نشان داد حرکتهای توحيدی هرگز در مسير خود به #بنبست نمی رسد و عقيم نمیگردد حتی اگر همهی عاملان آن حرکت يکجا #شهيد شوند.
از اینرو آنچه در پیاده روی اربعین مطرح هست #اقامه عزای حسینی است و به تبع آن #زنده نگه داشتن اهداف قیام سیداشهداء؛
مساله دیگر #زیارت است، زیارت #هجرت_قلوب به سوی #امام و #تجدید_بیعت و #اعلام_آمادگی برای #نصرت است؛ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ.
اگرچه زیارت یک #سلوک_معنوی هم هست و راهی برای #خودسازی؛ خصوصا وقتی بدین صورت با پای پیاده و سختی های راه و با یاد و ذکر امام در چند روز و شب ادامه یابد؛ و از آنجا که این زیارت فراگیر شده و فرد به دریای جمع زوار و خیل عشاق امام می پیوندد #اتحاد قلوب و #یکپارچگی مردم و به تبع آن #اقتدار_پایدار را به همراه دارد.
این زیارت #بصیرت افزا هم هست، چرا که در تقویت جبهه حق است و اعلام موضعی هم دربرابر جبهه باطل و استکباری و فرهنگ و خوی آن؛ و فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ، من با شما هستم، من با شما هستم، با دشمن شما نیستم.
در این اجتماع اتفاق و نتیجه پر برکت دیگری هم هست یعنی رنگی از #سبک_زندگی_اسلامی را می شود به وضوح دید، چون سادگی و بی آلایشی، قناعت و پرهیز از تجمل و اسراف، تواضع و دوری از خوی اشرافی، روحیه تعاون و ایثار ، صبر، نظم انسانی، اخلاق جمعی، مهرورزی و دوست داشتن یکدیگر و... که حقیقتا در این زمانه کمیاب اند.
از دیگر مشخصه های این حضور حماسی
#ظرفیت_تمدنی و شکوفایی #هویت شیعه است، چرا که می تواند بین گروههای مختلف شیعه، ادیان و مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی #هم_گرایی ایجاد کند و از این طریق که با انتقال #فرهنگ_حسینی همراه است می خواهد از حيطهی #جهان_استکباری عبور نماید و قدم به #جامعه_مهدوی نهد. از اینرو گسترش زیارت #ضد_توسعه_غربی هم است و شبکه #توسعه_گرایان و #غرب گرایان و #متحجرین از مخالفان زیارت اربعین محسوب میشوند.
✍محسن محمدی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠اربعین را سیاسی نکنید؟!
🔻حاشیه ای بر بزرگترین گردهمایی #اپوزیسیون تاریخ
🔸حج در تمام تاریخ اسلام، گردهمایی رسمی دستگاه حاکم بوده است، برخلاف کربلا که محل گردهمایی اپوزیسیون و معترضین به دستگاه حاکم بود. تمام حاکمان وقت و عملههای ظلم و جور، حج را تبلیغ و ترویج میکردند. بعد از پیامبر هیچ خلیفه و سلسلهای را نمیبینید که حج را ممنوع کرده باشد، همین ترویج حکومتیاش باعث شد تبدیل به این مناسک بی روح و بیخطر بشود.
🔹مسلمانان همه حج میرفتند اما کربلا فقط برای مجاهدها، مبارزها و شکنجه شدهها در سیاه چال های بنی امیه و بنی عباس و باقی ماندگان کشتار عاشورا بود. یعنی همه کسانیکه در فکر انتقام از دستگاه ظالم حاکم بودند. راهپیمایی اعتراضی به کربلا پیام داشت. وقتی مسعودی در مروج الذهب گفته در دوران متوکل عباسی هرکس داوطلب زیارت کربلا میشد تاوان بریدن دست راست برایش گذاشته بودند یعنی بنی امیه و بنی عباس که حج را تبلیغ میکردند همزمان راه نجف به کربلا را میبستند و راهپیمایان را بعنوان زندانی سیاسی بازداشت و شکنجه میکردند.
🔸در دوران معاصر هم از صدام و بعثیهای سکولار که در مسیر پیاده روی ذی الکفل (نخلستان) قناص میگذاشتند تا پادشاهان سعودی که بانی مراسم حجاند و همزمان برای نا امن کردن پیاده روی کربلا پول خرج میکنند تا همین خرمقدسهای مذهبی(داعش) که با زور و زحمت خودشان را به کمربند امنیتی مسیر میرسانند تا منفجر کنند، تا رسانههای دنیا که تجمع گاوپرستان هند را پوشش چند هفتهای میدهند ولی اربعین را بایکوت میکنند ظاهرا تمام عمله های ظلم و حاکمان تاریخ، پیام راهپیمایی اعتراضی اربعین را کاملا سیاسی درک میکنند.
🔹طبق معمول فقط دو قشر "شبه روشنفکرها و لیبرالهای وطنی" و "متحجرین حجتیه مسلک" هستند که از تحلیل این پدیده اجتماعی عاجزند، و شعار می دهند "#اربعین را سیاسی نکنید".
✍وحید اشتری
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
1_31307515.mp3
4.05M
💠اربعین به مثابه یک کنگرۀ جهانی
🎙تحلیل چهل و پنج سال پیش #آیت_الله_خامنه_ای از پیاده روی اربعین؛
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠اربعین و توسعه مرزهای فرهنگی انقلاب اسلامی
🔺 آیا پیشکسوتان شهادت و ایثار در عراق هم در پیچ و خم زندگی روزمره فراموش خواهند شد؟
🔺تاریخ شفاهی مبارزین در جنگ با داعش را چه کسی ثبت خواهد کرد؟
🔺آیا حشدالشعبی با اتمام جنگ باقی خواهد ماند؟
🔺آیا آثار جنگ به بهانه توسعه و سازندگی پاک خواهند شد؟
و...
سوالاتی از این دست هستند که آینده عراق را در تمدن اسلامی رقم خواهند زد و پاسخ اینها نه در حضور #قاسم_سلیمانی و چریکهایش در عراق، که در دانشگاههای ما (امت اسلامی) و در میان هنرمندان ما رقم میخورد، اگر فهمی باشد.
🔺بازخوانی عبرتهای مسیری که ما پس از دفاع مقدس در ایران طی کردهایم برای تمدنسازی لازم است؛ همچنین تجربیات انباشتهای که انقلاب در کارهای مردمی دارد.
وقتی بیشترین میزان ورودی زائر به ایران از عراق است و بالعکس؛
ریال، پول رایج در خرید و فروش شهرهای زیارتی است؛
کلمات فارسی بسیاری در لسان عموم مردم عراق شنیده میشود؛
و هزار و یک عامل دیگر، اهمیت این تعامل نرم میان انقلاب اسلامی و عراق را تایید میکند.
🔺بطور مثال جای یک شهرک تاریخی #کربلای_دوست_داشتنی خالی است. تازه این شهر که به جهت اسناد تاریخی، نمادها، وقایع، اماکن و شخصیتها چیزی کم ندارد و آن قدر متنوع و دراماتیک است که کار تولید آن از شهرک تاریخی #مشهد_دوست_داشتنی به مراتب سادهتر است.
🔺بطور کلی خلا یک کار هنری جدی در شهرهای زبارتی عراق حس میشود. بسیاری از زوار در فهم زبان دچار مشکلاند، منابر و برنامههای معرفتی بسیار کم است، کوچکترین چیزها مورد توجه آنهاست و زائر زمان بسیاری دارد که بخاطر کمبود فضاها عمدتا به بیکاری میگذرد.
کاروانهای رسمی کلیشه هایی دارند که عاری از خلاقیتهای هنری است.
در این فضا کار هنری جدی و ماندگار می تواند این خلاها را جبران کند...
🔺البته حرکتهای مردمی جدی در این حوزه شکل گرفته است؛ مانند تدریس مستندسازی توسط برادرم #محمدمهدی_خالقی و کارهای پراکنده دیگر. (اخیرا مستند #آهنگر ایشان را برای تعدادی از فعالان عراقی اکران کردیم، آن قدر ذوق زده شده بودند که وصفناپذیر است. مستندهای بسیار جدی دیگری نیز در این حوزه ساخته شده است. همچنین #موکب_القلم که دو سالی است به ارائه نقاشی و طراحی در پیادهروی اربعین به زائرین میپردازد.)
🔺اما همه اینها مبتنی بر کدام شناخت بومی است؟ که در عین حال بتواند قرائت انقلاب اسلامی از عراق را عرضه کند. همه اینها ضرورت کارهای مردمشناختی برای برنامهریزی تمدنی را دوچندان میکند. همانطور که سفرنامههای مستشرقین و گزارشهای سفرا، ذهنیت عمومی در ایران و غرب را ساخته است، روایت از عراق هم میتواند برای هر دوی ما تعیین کننده باشد. این امر نیاز به #نهضت_تاریخ_شفاهی و #سفرنامه_نویسی در عراق را جدی میکند.
🔹 با این همه اما هنوز حرکتهای مردمی پیشگفته تبدیل به جریان نشده است. اگر نهادهای دولتی در جایی میخواهند ورود کنند، حمایت از آتش به اختیارانی است که دارند مجاهدانه در اربعین و غیر اربعین در این مسیر حرکت میکنند؛ ارشاد، حوزه هنری و هزار و یک نهاد دیگر...
تجربیات جدی جریان انقلاب اسلامی در علوم انسانی و هنر، می تواند در این حوزه قدمهای جدی بردارد.
🔹 عراق اکنون و بیش از هر زمان دیگری، بهواسطه اربعین، آماده شنیدن و دیدن خود در آینه ظریف هنر و تاریخ است و اگر ما قدری به خود بجنبیم، #هستههای_مقاومت_فرهنگی_عراق به عنوان بخشی از امت اسلامی شکل خواهند گرفت و مرزهای فرهنگی انقلاب اسلامی تا سوریه تثبیت خواهد شد.
✍جمال یزدانی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 ویژه
📹 کربلا ما داریم میآییم...
🌷 #الحسین_یجمعنا
💻 @Khamenei_ir
💠نئولیبرالیزم به مثابه قُمپز
خبر استعفای آخوندی برای خیلی ها مصداق "خبر خوب" و بر سبیل "مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان" است. خصوصا این روزها که خبر خوب از جانب دولت روحانی در حکم کیمیاست!
اما متن استعفا آخوندی از خود استعفا مهمتر و از جهتی تامل برانگیز و نسبت به توضیح وضعیت کنونی روشنگر است.
آخوندی در متن استعفا عدم پایبندی دولت روحانی به اصول نئولیبرالیزم به خصوص اصل "بازار آزاد رقابتی با تاکید بر "تحت هر شرایطی" مثل شرابط نابسامان اقتصادی امروز را به عنوان دلیل قطع همکاری و استعفا ذکر کرده است. در واقع یک دولتمرد ارشد جمهوری اسلامی با حضور تقریبا تمام وقت 40 ساله در قدرت نه به خاطر ناتوانی و ناکارآمدی و نه به خاطر دشواری شرایط اداره کشور و نگرانی برای مشکلات مردم و نه لااقل به خاطر اصول اسلام یا انقلاب اسلامی یا قانون اساسی ج.ا.ا و....بلکه با قمپوز نئولیبرالیزم خواهان جدایی و استعفا از دولت روحانی است که در نظر و عمل نیز جدی ترین دولت بعد از انقلاب در اعتقاد و پیشبرد نئولیبرالیزم بوده است. واقعا از این موقعیت کمدی تر و در عین حال تراژیک تر می توان سراغ گرفت؟
البته وضعیت آشفته و بی در و پیکر و انفجار قیمت مسکن در همین مدت و تبدیل شدن مسکن برای بخش های وسیعی از جامعه خصوصا محرومین به یک اتوپیای دست نیافتنی و اخلاقیات متفرعانه آخوندی با مردم و خبرنگار و...نشان می دهد که مسئله کنار رفتن یک دولتمرد نئولیبرال نیست که این حرف برای دهان آخوندی زیادی بزرگ است بلکه مسئله این است که ما در چه وضعیتی هستیم که یک فرد در متن مدیریت ارشد ج.ا.ا با ادعای نئولیبرال بودن به قول معروف قمپوز در می کند.
برای آشکارتر شدن این کمدی_تراژدی گفتن این نکته خالی از لطف نیست که این موضع آخوندی درباره اصل "بازار آزاد رقابتی تحت هر شرایطی" به معنای "عدم دخالت دولت در اقتصاد تحت هر شرایطی" مربوط به به یکی از رادیکال ترین گرایش ها در سنت لیبرالیزم یعنی لیبرتارین ها مثل فریدمن و فون هایک و...است و دارای خصم های بزرگ و مهمی در درون خود سنت لیبرالیزم از جمله اگال ترین هایی(برابری طلبان) مثل جان راولز معروف به مهمترین فیلسوف سیاسی قرن بیستم و آمارتیاسن و اقتصادان های بزرگی مثل کینز و...است . کینز تکیه کلام معروفی در مخالفت با عدم دخالت دولت در بازار و رها کردن برای تنظیم خودجوش آن داشت و میگفت در "دراز مدت همه ما مرده ایم" و نمی توان بازار را به حال خود رها کرد. از اینها جالب تر موضع فوکویاماست که روزگاری لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ میدانست و اینک از ناموفق بودن اولین دولت های نئولیبرال در دهه هشتاد در آمریکا(ریگان) و انگلیس(تاچر) صحبت میکند و از مداخله دولت در بازتویع دفاع میکند.
حالا در چنین وضعیتی که وزیر ج.ا.ا در موضعی کاتولیک تر از پاپ با نئولیبرلیزم برای ج.ا.ا قمپوز در کند چه حد و مرزی از یک کمدی_تراژدی را به نمایش میگذارد؟
سروش در سال 2015 گفتاری انتقادی علیه نئولیبرالیزم دارد تحت عنوان نئولیبرالیزم مسلح ! در آنجا به تفضیل درباره نوعی تجدید نظرش درباره لیبرالیزم صحبت می کند و خصوصا بر نئولیبرالیزم به معنای ماکیاولیسم تاکید دارد. "من خودم در نامه ای که نوشته بودم دوران مدرن را ماکیاولیزم مسلح نامیده بودم. حالا نئولیبرالیزم هم می شود به کار برد." این مسئله جالب نیست که سروش که خود را در همین گفتار نیز مروج لیبرالیزم در ایران میداند اکنون درباره آن به تردید و تجدیدنظر رسیده و نئولیبرالیزم را به عنوان باطن ماکیاولیسم نقد می کند اما آخوندی ج.ا.ا را به تعهد بی قید و شرط به نئولیبرالیزم فرا می خواند؟
گزاره "تعهد به اقتصاد بازار آزاد رقابتی تحت هر شرایطی" چشم انداز سیاسی و اقتصادی جمهوری خواهان در آمریکاست. یعنی این موضع آخوندی حتی از نظر حزب دموکرات آمریکا نیز مردود است و اینجاست که بار کُمیک این موضع وزیر ج.ا.ا بی نهایت می شود که درون ج.ا.ا موضعی دارد که در جناح اپوزسیون حزب دموکرات آمریکا قرار می گیرد! واقعا از این خنده آورتر چه کمدی در سطح جهان نمایش داده شده است؟ فکر نکنم هنوز بشر وسیله پیمایی اختراع کرده باشد که بتواند چنین مسافت دور و درازی از ج.ا.ا تا حزب جمهوری خواه آمریکا را به این سرعت طی کند!
وجه تراژدیک قصه آخوندی این است که ایده ج.ا.ا و کارنامه کاریش به وسیله حضور و عملکرد کسانی در متن مدیریت ج.ا.ا نقد می شود که قمپوزشان نئولیبرالیزم است! از این تراژدیک تر؟!برای ج.ا ا از این تلخ تر که یک دولتمردش با کارنامه ضعیف کاری با قمپوز نئولیبرالیزم بر سر او و مردم ایران منت بگذارد؟
به نظرم اگر ج.ا ا یک مومیایی از آخوندی تهیه کند و این مومیایی را در معرض نسل جوان امروز و و نسل های آینده برای شکل دادن به آگاهی و خودآگاهی تاریخی آنان قرار بدهد خدمت بزرگی به تاریخ و آینده ایران کرده است.
✍پرویز امینی
@kolbe_andishe_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نه سفیدنمایی تخدیر کننده، نه سیاهنمایی یأسآور
محمدصادق شهبازی؛ پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی و دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی
🔗حسینیه هنر تبریز
@kolbe_andishe_farhang
💠 کار نخبگی زیر پرچم عدالتخواهی
همۀ تخصّصهای گوناگونی که برای ادارۀ کشور و ادارهی جوامع بشری لازم است، مهم است -این یک ارزش والا است؛ بدون هیچ تردیدی- لکن جامعۀ نخبگان نباید به این اکتفا کند. جامعۀ نخبگان باید متوجّه هدفهای برتر هم باشد؛ هدفهای برتری وجود دارد: فرد نخبه نباید در فضای تخصّص خودش غرق بشود بهطوری که از فضای پیرامونی، از فضای جامعه، از مردم غفلت پیدا بکند؛ این نباید اتّفاق بیفتد.
نخبه نباید مسائل انسانها را فراموش کند؛ مسائل عمده و مهمّ ملّتش را، استقلال را، عدالت را، پیشرفت را، مسائل عمدۀ آسیبهای اجتماعی را نباید فراموش کرد. نخبه نباید صرفاً به دانشی که در آن نخبه است بپردازد. اگر چنانچه شما کار نخبگی را زیر پرچم عدالتخواهی انجام بدهید، ارزشش مضاعف میشود؛ زیر پرچم استقلال ملّی و هویّت ملّی انجام بدهید ارزشش مضاعف میشود؛ یک جنگ تحمیلی اقتصادی و سیاسی و امنیّتی علیه ما در جریان است؛ شما نمیتوانید در این جنگ بیتفاوت باشید؛ نمیتوانید.
آنوقتی که آمدند اطراف امیرالمؤمنین علیه السّلام را گرفتند که حتماً شما بیایید خلافت را قبول کنید، فرمود: لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلَّا یُقارُّوا عَلى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ اگر این مسئولیّتها نبود، من قبول نمیکردم، امّا این مسئولیّت هست.
چیست این مسئولیّت؟ اَلّا یُقارُّوا عَلى کِظَّةِ ظالِم؛ «کِظَّة» در عربی به معنای زیادهخواری و افزونخواریای است که آدم را از کار میاندازد -البتّه این کنایه است دیگر، خوردن به معنای غذاخوردن مورد نظر نیست؛ یعنی برخورداریها، یعنی پاداش نجومی، حقوق نجومی- اینها نباید باشد؛ وَ لا سَغَبِ مَظلوم -«سَغَب» یعنی گرسنگی- امیرالمؤمنین میگوید اگر نگرانی من و دغدغهی من دربارۀ مسئولیّت در برابر زیادهخواران، ویژهخواران از یک سو و محرومان از یک سوی دیگر نبود، قبول نمیکردم؛ آنوقت میفرماید: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماء؛ یعنی مسئولیّت شما دانشمندها فقط درس دادن و درس خواندن و تحقیق کردن نیست؛ یکی از مسئولیّتهایتان هم این است که «اَلَّا یُقارُّوا عَلى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم»؛ توجّه کردید؟
✍حضرت آیت الله خامنهای
🗓۲۶مهرماه۱۳۹۷
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠دو لبه قیچی
اولین باری که #منشور_روحانیت را خواندم یک سوال خیلی ذهنم را مشغول کرد و آن اینکه چرا امام در جبهه مقابل اسلام ناب دو طایفه را قرار داده است یکی لیبرالها و دوم متحجرین. برایم سوال بود که این دو طایفه چطور در یک جبهه قرار میگیرند و چگونه به هم مدد میدهند.
روزگاری که #داعش توسط سعودی ها و لیبرالها هر دو حمایت میشد باز این نکته برایم زنده شد که چطور متحجرین عالم با لیبرالها مقابل جبهه مقاومت و اسلام ناب قد علم میکنند.
این جملات امیرالمومنین که جاهلین اهل تنسک یا به تعبیر امام مارهای خوش خط و خال با زرنگ های اهل دنیا در مقابل او دو لبه قیچی هستند به نظرم مرتبط با این مساله بود.
حتی در فضای نسبت ادیان مختلف با استکبار برایم جالب بود که یهودیت از جنس اسرائیلیش چطور به کاتولیکهای رهبانی دست میدهند و مسیحیان صهیونیست را متولد میکنند.
خدا رحمت کند امام را که میگفت این متحجرین جاده صاف کن آنها هستند.
اسم نمیبرم که خدای نکرده به هیچ عالم بزرگواری توهین نشود اما علمایی در این قم تنفس میکنند که طلبه ها را از ورود در مسائل سیاسی منع میکردند به این توجیه که ورود در این مسائل پیچیده کار هر کسی نیست. بعد خودشان جاده صاف کن لیبرالهای نشان دار در این کشور شدند.
برای پیشنهاد دهندگان به مذاکره با ترامپ آغوش گشودند و در مقابل متدینین انقلابی عذرشان همیشه بیماری بود. نگویید حوزه سکولار است سکولار کجا بود؟ این همه ورود های جدی در عرصه سیاست را مگر نمیبینید؟
اصلا به ما چه مربوط؟ خدای نکرده عرش خدا به لرزه میافتد اگر بپرسیم بین کسانی که دم از استقلال حوزه میزنند با این جریانات لیبرال تندرو چه نسبتی است و چرا همیشه اینها به کمک هم میآیند؟
به من طلبه یک لا قبا چه ربطی دارد که بپرسم روزگاری که فتنه 88 کشور را در مهلکه برد و همین لیبرالهای بی همه چیز راه را برای شنیع ترین توهین ها به اباعبدالله باز کرده بودند آقایان چرا سکوت کردند و حالا چرا بانیان آن وقایع را میپذیرند.
چه کنم که در این حوزه یاد گرفته ام هر چیز فقط زمانی الهی است و مقدس که در خدمت جبهه الله باشد و الا هیچ که هیچ.
به ما یاد داده اند مثل آدمهای گیج وسط جنگ امیرالمومنین با معاویه و طلحه و زبیر و دیگران اسیر قداستها نشویم و حق را اول بشناسیم بعد اهل قداست را تشخیص دهیم.
خدا را شکر وسط این همه گرفتاری مردم معنای حوزه مستقل را فهمیدیم الحمدلله....
✍️علی مهدیان
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠"دغدغههای ۶ آبانی"
♦️هولناکترین فسادی که در چند ماه گذشته افکار عمومی را داغان کرد و مثل طوفان فضای رسانهای را در نوردید فساد مربوط به واردات ۶۵۰۰ خودروی لوکس آنهم زمانی بود که سایت ثبت سفارش بسته شده بود.
♦️داستان سرایی این بود که سایت هک شده و این خودروها ثبت سفارش شدهاند بعد یک نفر دیگر احتمالا سایت گمرک را هم هک کرده و خودروها ترخیص شدهاند و الخ. اتفاقی که در هر جای دنیا در حداقلی ترین شکل ممکن باعث استعفای دسته جمعی مدیران حداقل شامل وزیر مربوطه و معاونان اصلی میشود در ایران ما چطور شد؟
♦️#قوه_قضاییه مثل سایر ماجراها پرونده را مسکوت گذاشت، چند هفته بعد از آن فساد هولناک، رئیس #قوه_مجریه همان وزیر مربوطه را برای وزارتی دیگر به #مجلس معرفی کرد، و #قوه_مقننه روز گذشته با ۱۹۶ رأی موافق، وزارت خانه پولدار دیگری را به وی سپرد. #محمد_شریعتمداری
♦️نه تنها خود وزیر که قائم مقامش هم که علی القاعده باید متهم ردیف اول پرونده فساد مذکور باشد با معرفی رئیس جمهور و با ۲۰۳ رأی مجلس موفق شد ترفیع بگیرد و به ریاست همان وزارتخانه متهم در فساد برسد. #رضا_رحمانی
♦️با چنین وضعی ۱۵ سال بعد از پیام الهام بخش ۶ آبان رهبر انقلاب، اگر کماکان ته حرف #عدالتخواهان اشرافیت مسئولین باشد و یک قدم از مطالبه از سران قوا در برخورد با فساد جلوتر نرفته باشند و از آقای روحانی و آقایان لاریجانی انتظار عدالت علوی داشته باشند مشخص است که در عالم دیگری زیست میکنند و حذف خواهند شد. یعنی الآن بعد از ۱۵ سال باید عدالتخواهی حرفهای جدی تر و روبه جلوتری برای زدن داشته باشد.
♦️بعنوان نمونه سوال مهمتری بوجود آمده و آن اینست که اصلا با این ساختار کنونی قوه قضائیه، مجلس و دولت میشود به مبارزه با فساد حتی فکر کرد. یعنی اصلا میشود با این سیکل پول محور انتخابات انتظار تشکیل مجلسی عدالتخواه را داشت و با این ساختار بدون نظارت و رهای قوه قضائیه انتظار یک قوه مستقل و قاطع در برخورد با فساد دانه درشتها را داشت و از رئیس جمهوری که برای سرکارآمدن و پیروز شدن در کورس انتخابات وامدار خودروسازها و نظام بانکی و مافیای انبوه سازان و هزارجای دیگر میشود انتظار پیگیری مطالبات مردم را داشت.
♦️من تصور میکنم یکی از کارویژههای جریان عدالتخواه امروز، گفتمان کردن یک بازاندیشی اساسی در رابطه با خیلی از ساختارهای ایجاد شده در ۴۰ سال گذشته در نسبت با اهداف و کارکردهایشان است.
✍وحید اشتری
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اگر برخی #انحرافات ادامه پیدا کند، ۲۰ سال دیگر به طور طبیعی حادثه کربلا در ایران اتفاق میافتد...
🎥استاد رحیم پور ازغدی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠"آقای یزدی، آیت الله شبیری زنجانی و شترمرغهای سیاست بازی در ایران"
🔸با لحن و متن آقای #یزدی مطلقا همدل نیستم. ناآگاهترینها نسبت به فضای حوزه هم میدانند وقتی به هر دلیل به یک مرجع کسی بگوید "تکرار نشود" چه واکنشهایی در بین مراجع خواهد داشت. ولی حیف است به این بهانه در مورد "شترمرغهای" سیاست بازی در ایران حرفی نزنیم.
🔹با پز آزادی بیان هم میخواهند امام زمان(عج) را نقد کنند هم اگر کسی مرجعی را نقد کند برآشفته میشوند و اینطور به وی حمله میکنند. هم برای کسی که میگفت دوران تقلید میمون وار از مراجع به سرآمده کف و سوت میزنند و در دفاع از وی تجمع میکنند و هم وقتش برسد جایی دیگر نگران شان مرجعیت میشوند و یقه چاک میدهند.
🔸جلوی دیدار آیت الله شبیری زنجانی با آقای خاتمی دیدار آقای رئیسی با تتلو را علم میکنند چنانکه کشف مهمی کرده باشند و با اعتماد به نفس از رقبای اصولگرایشان میپرسند کدام بیشتر شان روحانیت را زیر سوال برد؟ همزمان از کنار دیدار آقای کروبی با ساسی مانکن و دیدار آقای روحانی با تیم سوسن خانوم ترجیح میدهند سوت بزنند و رد شوند. چه بسا با کلی تئوری جامعه شناسی بعنوان ارتباط گیری با لایههای مختلف جامعه در وقت خودش توجیهاش هم بکنند.
🔹برخلاف اصولگرایان که از اول رگ و ریشه محافظهکاری راستی دارند اصلاحطلبها یک بخشی از هویتشان را از دوران انقلابیبازیهای دهه شصت باخودشان دارند. دوران یقه دریدن برای ولایت مطلقه فقیه و ارتباطات فامیلی با بیت امام و پشتیبانی از مرجعیت و همزمان منتظری بازی و بالا رفتن از دیوار سفارتخانهها. یک سری چیزها را هم از دگردیسی دهه هفتاد دارند. از سروش بازی و تجدید نظر طلبی و آغاجری و حلقه کیان و الخ. یک هویت معلق که نه هنوز با هویت قبلی کاملا خداحافظی کرده و نه هنوز با هویت جدید توانسته خو بگیرد.
✍وحید اشتری
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠شما هم از آزادی بیان آیتالله یزدی حمایت کنید
🔺آیتالله یزدی دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه ای سرگشاده خطاب به آیتالله شبیری زنجانی یکی از مراجع محترم شیعه، ایشان را به خاطر ملاقات با اشخاصی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به خاطر منافع فرقه ای خود انقلاب را تا لبه پرتگاه پیش بردند، نکوهش کرده است. از آن طرف فغان برآمده که واویلا، چه نشسته آید که به یک مرجع تقلید اهانت شده است! آن طرفی ها چقدر در وارونه کردن موضوع چیره دستند، دست مریزاد! یک نکوهش بر حق را همچون جنایت جلوه می دهند!
🔺هجمه تبلیغاتی و رسانه ای سنگین علیه آیت الله یزدی که در بحبوحه رژه تاریخی ده ها میلیونی در گرامیداشت اربعین حسینی صورت می گیرد، مغرضانه و هدفدار است و نه تنها آزادی بیان آیتالله یزدی بلکه خاموش کردن صدای نقد در ایران را هدف گرفته است. این واقعا هشدار دهنده است!
🔺طنز ماجرا در این است که برخی از متعرضین به آیتالله یزدی زمانی نه چندان دور به علمداری آزادی بیان تظاهر می کردند!
🔺در این میان، بعضی ها هم با گم کردن اصل موضوع درس «اخلاق» می دهند و به نقد لحن و ادبیات به کار گرفته شده در نامه آقای یزدی مشغولند.
🔺تعرض سازمان یافته به آزادی بیان آیتالله یزدی را لازم است هر انسان آزادیخواه صرف نظر از گرایش، مرام و مسلک، محکوم کند. اینگونه، آنان که این کارزار تبلیغاتی را به راه انداخته اند خواهند فهمید که دستشان رو ست و زمان قیل و قال برای محدود کردن فضای نقد در کشور به سررسیده است.
🔺شما هم از آزادی آیت الله یزدی حمایت کنید. امضاهای تان را یک جا جمع کنید و به عالم عرضه دارید. این داستان جدی ست!
✍عبدالحمید شهرابی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 باز این چه جنبش است؟
🔻اربعین را نباید به مثابه یک ابرآیین (آیین بزرگ) بینیم، اربعین یک فرا آیین (فراتر از آیین) است: رویدادهایِ روی داده در فرایند اربعین در عین معهود و مسبوق بودن در دیگر آیینهای حسینی، فراتر از آن است که در چارچوب یک مناسک آیینی بگنجد.
🔻ما در جریان پدیدهی اربعین با رویدادهای بدیع و خارقالعادهای مواجهیم که لبههای آن از ذیل مفهوم مناسک آیینی بیرون میدود. این وجه تمایز و پدیدهگونگی به ما اجازه میدهد که از «جنبش اربعین» سخن بگوییم. احتمالاً ما با ضمیمه کردن مفهوم «جنبش» به «آیین» بتوانیم سهم بیشتری در مشاهده و تحلیل رویدادهای پدیدهی اربعین داشته باشیم.
🔻هر جنبش از یک ایدئولوژی خاصی بهره میبرد. ایدئولوژی جنبش اربعین چیست؟
🔻چگونه میشود در مناسک و آیین بزرگداشت قیامی که با «أَمّا حَقَّ الضُّعَفاءِ فَضَیَّعتُم ، وأمّا حَقَّکُم بِزَعمِکُم فَطَلَبتُم» آغاز شده و با طلب اصلاح، «طَلَبِ الاِصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» و نیز با خواست امر به معروف و نهی از منکر، «أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ» ادامه یافته است، شرکت کرد بیآنکه این مناسک به آن اهداف دلالت دهد؟
🔻چگونه میتوان تصور کرد مناسک مربوط به بزرگداشت یک قیام، شرکتکنندگان را به صریحترین جملات و ایدههای آن قیام مرتبط ننموده آنها را در مسیر تحقق این اهداف منسجم و توانمند نمایند؟
🔻امروز سیمای قریب به اتفاق جوامع اسلامی عبارت است از تسلیم در برابر نابرابری جهانی و سکوت در برابر نابرابریها داخلی. آیا نخبگان در جوامع اسلامی در برابر این نابرابری مسئول نیستند؟
🔻امام حسین(علیهالسلام) نخبگان و علمای دینی جهان اسلام را به طرزی رادیکال نقد میکنند و میفرمایند شما با سکوت و محافظهکاریتان ضعیفان و فقرا و زمینگیر شدگان را تسلیم ظالمان و روابط ظالمانه کردهاید، شما بزرگترین مصیبت و بدبختی جوامعتان هستید ولی نمیفهمید.
🔻پرسشهای امام حسین(علیهالسلام) از نخبگان مذهبی، پرسشهای نقد و امروزین است. پرسش این است چرا به واسطهی سکوت و ترس شما از مرگ تودههای مستضعف مردم یا بردهی روابط و مناسبات ظالمانه شدند یا از معیشت روزمرهی خود بازماندند: «فأسلمتم الضعفاء فی أیدیهم، فمن بین مستعبد مقهور وبین مستضعف علی معیشته مغلوب».
🔻پرسش اصلیِ پیش روی ما این است که آیا میتوان مناسک آیینی اربعین را بدون توجه به این پرسشها و گفتارهای صریح حسینی پیگرفت؟ فراموش نکنیم مناسکی که محتوای لازم را نداشته باشد یک خوبِ ناقص نیست، بلکه اشتباهی معرفتی و اجتماعی است که ارتکاب و تکرار آن، هر چند با نیتهای خالصانه باشد، به بازتولید و تقویت «اسلام مناسک میانتهی» در برابر «اسلام ناب» منتهی میشود.
✍مجتبی نامخواه
https://goo.gl/4CiXD7
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| ميخواهمت چُنانكه شب خسته، خواب را
🌹 شعرخوانی مرحوم قیصر امینپور در حضور رهبرانقلاب. ٧٩/٠٩/٢٢
☑ اخبارومطالبدربارهرهبرانقلاب👇
@Khamenei_ir
💠استکبارستیزی
🔹#مفهوم_استکبار این است که شخصی یا جمعی خود را بالاتر از حق بداند و زیر بار حق نرود و گردن کلفتی و قلدری کند، دیگران را تحقیر کند و اقدام و لحنش زورگویانه باشد. استکبار یک #خوی است و فراتر از متکبر است که یک صفت قلبی و روحی است و بیشتر جنبه عملی دارد. یعنی کسی که کبر می ورزد و این در رفتار و اقداماتش هم مشخص و واضح است.
🔹برخی از #ویژگیهای_استکبار خودبرتربینی، زیاده خواهی، حقناپذیری، مجاز شمردن جنایت، فریبگری و رفتار منافقانه و بدعهدی است.
🔹 اگر بخواهیم ترجمه عینی استکبار رو بیابیم و ویژگی هایش رو در جمعی و دولتی سراغ بگیریم به صورت تام و تمام در دولت #شیطانی_آمریکا تطبیق می کند.
البته استکبار جهانی اعم از یک دولت است، یک مجموعه ی قدرت است که محوریتش در زمان حال آمریکاست؛ فقط درباره صفت #بدعهدی استکبار و تطبیقش با آمریکا که رهبری در قضیه #برجام فرمودند اشاره کنم:
خدای متعال از قول شیطان نقل میکند که شیطان در قیامت به کسانی که از او متابعت کردهاند میگوید: خدا وعدهی درست به شما داده بود، شماها از وعدهی خدا پیروی نکردید، پابند نماندید؛ من وعدهی دروغی به شما دادم، شما دنبال من راه افتادید! من تخلّف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلّف کردم؛ شیطان پیروان خودش را اینجور در قیامت #ملامت میکند. بعد هم خدای متعال میفرماید از قول شیطان که به آنها میگوید که من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید. این عیناً امروز منطبق است با آمریکا. حالا شیطان در قیامت این حرف را میزند، آمریکاییها امروز در دنیا این حرف را میزنند؛ وعده میدهند، عمل نمیکنند، تخلّف میکنند. امتیاز نقد را میگیرند، امتیاز نسیه را نمیدهند؛ وضع آمریکا این است.
🔹البته "مستکبرین منحصر نیستند به سلاطین، منحصر نیستند به رؤسای جمهور، منحصر نیستند به دولتهای ستمگر. مستکبرین یک معنای اعمی دارد؛ یک مصداقش همان اجانب هستند که تمام ملتها را ضعیف میشمرند و مورد تجاوز و تعدی قرار میدهند؛ یک مورد هم همین دولتهای جائر، سلاطین ستمگر که ملتهای خودشان را ضعیف میشمرند و به آنها تعدی میکنند، دست تعدی به ملتها دراز میکنند. ... هر فرد، میشود که مستکبر باشد و میشود مستضعف باشد. اگر من به زیردستهای خودم، ولو ۴ نفر باشد، تعدی و تجاوز کردم و آنها را کوچک شمردم، بندهٔ خدا را کوچک شمردم، من مستکبرم و او مستضعف؛ و مشمول همان معنایی است که مستکبرین و مستضعفین هستند." صحیفه امام_ج۷، ۴۸۸_۴۸۹
🔹 #استکبار ستیزی هم به معنای مبارزه با استکبار است و شرط اول #مبارزه با آن عدم تبعیت از آن در تمامی زمینه هاست که به تعبیر رهبری همان #جهاد_کبیر است.
🔹البته یکی از اشکالاتی که گاها در این حوزه شاهدیم تقلیل دادن ماجرا به مسائل و کشمکشهای سیاسی است.
آنچه مهم است این است که #بنیادینترین سطح این منازعه و درگیری را تشخیص داده و بر اساس آن سایر مسائل را تحلیل کنیم.
به نظر میرسد این سطح مبنای فکری و اعتقادی ملت ایران و نظام اسلامی است که از مبنایی توحیدی برمیخیزد.
در همین راستا، رهبری شکلگیری انقلاب اسلامی و پدید آمدن نظام جمهوری اسلامی را اساساً در اعتراض به استکبار و عوامل استکبار در ایران و به چالش کشیدن #منطق_استکبار معرفی میکنند: «مقابلهی امروز نظام اسلامی با استکبار از چه رو است؟ چون استکبار با این خصوصیّاتی که گفتیم، قادر نیست نظام اسلامیای مثل نظام جمهوری اسلامی ایران را تحمّل کند. چون نظام جمهوری اسلامی اساساً در اعتراض به استکبار پدید آمده است؛ انقلاب در اعتراض به استکبار و عوامل استکبار در ایران بهوجود آمد و بر این اساس تشکیل شد، رشد پیدا کرد، قوی شد، منطق استکبار را به چالش کشید.» ۹۲/۸/۲۹
چنانچه با این زاویهی نگاه به مسئلهی دشمنی با آمریکا نگاه کنیم سایر مسائل تحتالشاع قرار میگیرد و مشخص می شود مسائلی چون #هستهای، #موشکی و #حقوق_بشر و... صرفاً #بهانههایی در دست استکبار جهانی است.
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809