eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
845 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5793913287485691119.mp3
76.68M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی اول 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 3-17.pdf
210.8K
علم خدا در اندیشه سهروردی منصور ایمانپور
4_5793913287485691120.mp3
80.48M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی دوم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 19-39.pdf
238.5K
مکتب فلسفی فیض کاشانی محمد صادق کاملان
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه حقوق ۱۲.mp3
51.9M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: فلسفه حقوق ✅ جلسه دوازدهم 🎙مدرس: دکتر ابراهیم دهنوی (استاد دانشگاه شیراز) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۳ 🔹نگاهی گذرا به آغاز و انجام، و تعلیقه علامه حسن‌زاده آملی 🎤حجت‌الاسلام شهسواری 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۰۷، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
هدایت شده از فلسفه نظری
‌🔻 اجزاء جسم جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ ماده (والمادهُ ما به الشیء بالقوه) عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند. ۲_جزء بالفعل_صورت (مابه الشیء بالفعل) عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است. 🔖 تلازم ماده وصورت: ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است. صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.بر این اساس ماده صورت را متعین می‌کند و صورت ماده را بالفعل می‌کند.لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است. پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است. جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است. ╰๛--- ‑ ‑  -   - @falsafeh_nazari
4_5793913287485691121.mp3
102.73M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی سوم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 41-67.pdf
253K
نظریه کارکرد گرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی امیر عباس علیزمانی حسین نقوی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻در باب عشق_۳ (نگاهی به کتاب مونس العشاق سهروردی) (مونس العشاق) یا (رساله فی حقیقه العشق) اثری است گرانبها به قلم شیخ شهاب الدین که در آن با زبانی تمثیلی به تشریح مفهوم و بیان مراحل و مراتب مختلف آن میپردازد. در این حکایت، هم به فلسفه نظر دارد و هم به اندیشهٔ نظر دارد و هم از اشارات و لطائف قرآنی بهره می‌گیرد. در بیان معنا و وجه تسمیه عشق میگوید: «عشق را از عَشَقه گرفته اند و عشقه آن گیاهی است که در باغ پدید آید. در بُن درخت. اول، بیخ در زمینی سخت کند، پس سر برآورد و خود را در درخت می پیچد و همچنان می رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در میان رگ درخت نماند و هر غذا که بواسطه آب و هوا بدرخت می رسد بتاراج می برد تا آنگاه که درخت خشک شود. همچنان در عالم انسانیت که خلاصه موجودات است، درختی است مُنتَصفُ القامه(ایستاده_استعاره از انسان) که آن بِحبةُ القلب پیوسته است و حُبةُ القلب در زمین روید.... و چون این شجره طیبه(انسان) بالیدن آغاز کند و نزدیک کمال رسد، عشق از گوشه‌ای سر بردارد و خود را در او پیچید تا بجایی برسد که هیچ نم بشریت در او نگذارد و چندانکه پیچِ عشق بر تن شجره زیادتر می شود، آن شجره مُنتَصِف القامه، زردتر و ضعیف‌تر می‌شود تا به یکبارگی علاقه منقطع گردد. پس آن شجره روان، مطلق گردد و شایسته آن شود که در باغ الهی جای گیرد. رسالة فی حقیقة العشق ص ۱۳» وی در ادامه میگوید: « چون بغایت رسد آنرا خوانند و گویند که "العشق محبة ُمُفرَطه" و عشق خاص‌تر از محبت است زیرا که همه‌ی عشق محبت باشد اما همه‌ی محبت عشق نباشد و محبت خاص‌تر از معرفت است زیرا که همه‌ی محبت معرفت است. اما همه‌ی معرفت محبت نباشد. از دو چیزِ متقابل، تَولد کند که آن را و خوانند. زیرا که معرفت : ۱_یا به چیزی خواهد بودن،مناسب و ملایم جسمانی یا روحانی که آن را ویا خوانند و نفسِ انسان، طالبِ آن است و خواهد که خود را بدانجا رساند و کمالْ حاصل کند. ۲_یا به چیزی خواهد بود که نه ملایم بود و نه مناسب، خواه جسمانی و خواه روحانی که آن را و خوانند. و نفسِ انسانی دائما از آنجا می گریزد و از آنجاش نفرتی طبیعی به حاصل می شود. پس اول پایه، معرفت است و دوم پایه، محبت و سوم پایه، عشق. و به عالمِ عشق که بالای همه است نتوان رمیدن تا از معرفت و محبت، دو پایه ی نردبان نسازد. همان ص۱۳_۱۴» 🔸نکته قابل توجه در سخنان شیخ اشراق آن است که ایشان بین عقل و عشق تفاوتی قائل نیست بلکه اولین پایه عشق و محبت را معرفت وعقل میداند. آموزه‌ای که از ویژگیهای مهم و است مبنی بر وحدت نفس در کل قوا و عدم تباین بین حالات نفس از جمله عقل وعشق میباشد. این مساله در وعرفانهای شرقی کاملا برعکس است، در آموزه این معارف تباینی اصلی بین عقل وعشق برقرار است به نحوی که سالک یا باید جانب عقل را بگیرد ویا جانب عشق را. اما حکمای مسلمان سالک را عاقلِ عاشق توصیف میکردند. متاسفانه آموزه عرفانهای شرقی در برخی از فرق تصوف نفوذ کرده و آنها نیز پای استدلالیان را چوبین تر و سست‌تر از آن میدانستند که یارای ایستادگی یا همراهی در برابر عشق را داشته باشد. @falsafeh_nazari
📚 دوره تخصصی فلسفه اسلامی به‌زبان انگلیسی 📖 (با حضور اساتید برجسته بین‌المللی) 1️⃣ دکتر الیور لیمان؛ عصر طلایی فلسفه اسلامی (سفری تاریخی) 2️⃣ دکتر محمد لگنهاوزن؛ تحلیل تطبیقی سنت های فلسفی اسلامی و غرب 3️⃣ دکتر پیتر آدامسون؛ درآمدی بر آثار فلسفی ابن‌سینا 4️⃣ دکتر الگا لزینی؛ اشراق جسم وروح 5️⃣ دکتر فرانک گریفل؛ هماهنگی ایمان و عقل 6️⃣ دکتر سید نظام‌الدین احمد؛ هستی و نیستی در اندیشه اسلامی 7️⃣ دکتر جری کاکوا؛ حکمت نور؛ اشراق گرایی سهروردی 8️⃣ دکتر فریل بوهافا؛ معرفت شناسی اسلامی: منابع معرفت 9️⃣ دکتر حسن اسپایکر؛ مفهوم اختیار در فلسفه اسلامی 🔟 دکتر سید حسین نصر؛ ملاصدرا؛ زندگی، آثار و تعالیم 1️⃣1️⃣ دکتر محمد فاروق؛ وحدت در تنوع: کثرت گرایی در اندیشه فلسفی اسلامی 2️⃣1️⃣ سید علی موسوی جزایری؛ وضعیت کنونی فلسفه اسلامی 🔖 همراه با گواهی پایان دوره 🔻 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: hekmat.academy/islamic-philosophy 🔹 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
4_5793913287485691122.mp3
60.99M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی چهارم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 69-88.pdf
211.9K
اعتبار در جهان‌های ممکن اسدالله فلاحی لطف الله نبوی
الموجز_في_المنطق_أفضل_الدين_الخونجي.pdf
16.72M
العنوان: الموجز في المنطق الكاتب: الإمام أفضل الملة والدين الخونجي
شرح_الموجز_في_المنطق_فخر_الدين_البندهي.pdf
49.3M
العنوان: شرح الموجز في المنطق الكاتب: فخر الدين البندهي
گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند: کرسی ترویجی «تعریف حدی واجب تعالی: ملاحظات منطقی و معرفت شناختی ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا» 🔻ارائه‌دهنده دکتر محمد حسین زاده (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔻ناقد دکتر روح الله سوری (استادیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه خوارزمی) 🔻دبیر احمد صادقی علویجه (دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه قم) ⏰ زمان : چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ مکان : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل(ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳ ، پلاک ۷۱ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران لینک شرکت در جلسه مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
📘کتاب: فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی ◀️ نویسنده: سیّدمحمدحسن صالح 📚چکیدۀ کتاب: بی‌تردید مواجهه ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان چالش‌های زیادی را فراروی موحدان عالم نهاد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که میراث فلسفی یونان چه تأثیراتی در خداشناسی یهودیت، مسیحیت و اسلام گذاشته است. پاسخ به این پرسش گام مهمی در شناخت درونمایه‌‎های عقلانی ادیان ابراهیمی و میزان اصالت آموزه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. 📘 لینک خرید آنلاین کتاب📘 انتشارات مؤسسه‌ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @hatif_ir ═════════ 🖥 @iki_ac_ir
4_5793913287485691124.mp3
45.59M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی پنجم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 89-105.pdf
218.2K
نظریه کارنپ و سلارز در مساله کلی ها هاشم مروارید
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻قسمتی كوتاه از وصيت نامه جناب : وصیت نامه ی خود را برای که ارادتی خاص نسبت به وی داشت نوشت و فرستاد: آغاز هر فکر و انتهای هر اندیشه باید خدای باشد. باطن و ظاهر هر شیئی که مورد اعتبار و عبرت او قرارگرفت، باید او را به خدای تعالی توجه دهد و از نظر کردن به خدای چشم را از پلیدی و آلودگی رهایی بخشد. با قدم نفس که به حال قیام در مقام حضور بر پای ایستاده باید عالم ارواح مجرده را سیر نماید و با عقل و خرد خویش آنچه را که از آثار و عظمت مقام ربوبی در آن به اسرار نهفته است، مشاهده کند. 📖 برگرفته از کتاب زندگی ابوعلی سینا 👤 مظفر سربازی ╰๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
✍️ وحید حلاج 🖊 خداباوری گشوده؛ نظریه‌ای درباره علم خداوند و مسئله شر @sokhanranihaa 🔻کمتر مومن، الاهی‌دان یا فیلسوفی را می‌توان یافت که به عالم مطلق (همه‌چیز‌دان)بودن خداوند باور نداشته باشد. باور عمومی بر این است که اگر خداوند وجود داشته باشد خدایی است که به همه چیز علم دارد و نمی‌شود خدایی باشد و علم او ناقص باشد. اما سؤال این‌جاست که منظور از همه‌چیزدانی خدا چیست؟ آیا خداوند به محالات منطقی هم علم دارد یا تنها چیزهایی که منطقاً ممکن‌اند را می‌داند؟ 🔻درباره علم خداوند چهار نظریه اصلی وجود دارد: ۱) نظریه کلاسیک که می‌گوید خداوند تمام رخدادهای گذشته و حال و آینده را می‌داند از آن جهت که در قید زمان نیست ۲) نظریه آگوستینی-کالونی که می‌گوید خداوند تمام رخدادهای گذشته و حال و آینده را می‌داند از آن جهت که خود او آن رخدادها را مقدر کرده است ۳) نظریه علم میانی (مولینیستی) که می‌گوید خداوند نه تنها رخدادهای گذشته و حال و آینده را می‌داند بلکه هر رخداد ممکن دیگری که با توجه به اختیار انسان‌ها می‌توانست اتفاق بیفتد را هم می‌داند ۴) نظریه خداباوری گشوده. ⚪️ خداباوری گشوده و علم مطلق خداوند 🔻در سال ۱۹۹۴ کتابی به نویسندگی پنج نفر از فیلسوفان دین به نام های ویلیام هسکر، کلارک پیناک، جان ساندرز، ریچارد رایس، و دیوید بازینجر منتشر شد با عنوان «گشودگی خدا؛ چالشی مبتنی بر کتاب مقدس درباره فهم سنتی از خدا» که دیدگاه جدیدی در تقابل با دیدگاه سنتی از علم مطلق خداوند مطرح می‌کرد. 🔻نویسندگان این کتاب در نقد نظریه کلاسیک خداباوری که خدا را مطلقاً تغییرناپذیر و دارای علم مطلق به تمام رخدادهای آینده می‌دانست و به زعم اینان با آموزه های کتاب مقدس ناسازگار بود به شرح نظریه‌ای پرداختند که از آن پس به نام «خداباوری گشوده» شناخته می‌شود. قائلان به این نظریه عقیده دارند که خداوند خود خواست و اراده کرد تا موجودات دارای اختیاری واقعی به نام انسان خلق کند اما در این‌صورت او دیگر نمی‌توانست به رخدادهای ناشی از اختیار انسان علم پیدا کند. 🔻 از نظر طرفداران این نظریه رخدادهای آینده در سه دسته جای می‌گیرند: ۱- رخدادهایی که به طور مستقیم از خواست و اراده خداوند ناشی می‌شوند و بسته به هیچ علت میانی دیگری نبوده و قطعاً رخ خواهند داد؛ مثلاً رستگاری عام مسیحیت. ۲- رخدادهایی که علتی طبیعی دارند. این رخدادها نیز قطعاً رخ خواهند داد؛ مثل برخورد یک شهاب به سیاره ۳- رخدادهایی که بسته به عمل موجودات مختارند و اتفاق افتادن آن‌ها احتمالی است؛ ممکن است رخ دهند یا رخ ندهند. 🔻قائلان نظریه خداباوری گشوده می‌گویند خداوند دو دسته نخست را قطعاً می‌داند اما درباره رخدادهای دسته سوم از آنجا که انسان‌ها اختیار دارند کار الف را انجام بدهند یا انجام ندهند بنا بر این آینده قطعی و متعین نیست که او از آن اطلاع داشته باشد. علم خداوند تنها به رویدادهای قطعی در گذشته، حال، و آینده تعلق می‌گیرد و نمی‌تواند به آینده‌ای که معلوم نیست عالم باشد. 🔻حال سؤال اینجاست که چرا خداوند اراده کرده تا موجودات مختار بیافریند. کلارک پیناک، از فیلسوفان طرفدار خداباوری گشوده، استدلال می‌کند که خدا بر اساس روابط عاشقانه دست به آفرینش زد تا مخلوقات هم با او تعامل عاشقانه داشته باشند. اما عشق مستلزم اختیار است و گرنه ارزشی ندارد. پس برای داشتن روابط عاشقانه داشتن اختیار ضروری است. برخی دیگر  استدلال کرده‌اند که جهانی که شامل موجودات مختار باشد از جهانی که فاقد این موجودات باشد دارای خیر بیشتر یا مساوی با آن است و وجود موجودات اخلاقی مستلزم داشتن اختیار است، از این جهت خیریت محض خداوند اقتضا می‌کند که جهانی را که دارای خیریت بیشتری است بیافریند. ⚪️ خداباوری گشوده و مسئله شر 🔻چنان‌که دیدیم نظریه خداباوری گشوده در ابتدای امر نظریه‌ای در ساحت علم الهی بود و از دغدغه دینی قائلان نشئت می‌گرفت اما این نظریه به مرور به عنوان یکی از پاسخ‌ها به مسأله شر هم مورد توجه قرار گرفت. در زمینه شرور اخلاقی که از موجودات مختار سر می‌زند دیگر نیازی به توسل به تئودیسه‌هایی چون حکمت الهی یا در خدمت بودن شرور برای خیر بزرگ‌تر نیست، بلکه خداباوران گشوده می‌گویند که ایجاد این شرور نتیجه گریزناپذیر وجود موجوداتی مختار است و این‌طور نیست که خداوند خود از رخ‌دادن این شرور آگاهی یا حتی رضایت داشته باشد. چنانکه پیناک در مقاله «مسئله شر» می‌گوید: «دیدگاه خداباوری گشوده خدا را به منزله تنها منبع قدرت تلقی نمی‌کند و مجبور نیست کشف کند که چرا در مشیت رازآلود خدا مصیبت بر سر ما می‌آید. الگوی خدای گشوده می‌پذیرد وجود برخی شرور ضرورت نداشت. خدا بر نیروهای شر در این زمان از تاریخ کنترل ندارد، بنا بر این چنین نیست که نیروهای شر همواره در اختیار خدا باشند.»