eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
114 ویدیو
883 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار فلسفه پست مدرن حسین مصباحیان جلسه شانزدهم و نهایی @Philosophy_files
کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» شرحی است بر مهم ترین نظریه علامه حسن زاده آملی در فلسفه دین است. این نظریه را ایشان در رساله «قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند» تبیین کردند و استاد روح الله سوری در کتاب چیستی و پیوند به شرح و تبیین آن پرداختند. دانستن این نظریه سهمی بسزا در اشراف به نظام فکری علامه حسن زاده آملی قدس سره دارد. این کتاب پرسش‌های بنیادین زیر پاسخ می‌دهد: یکم رابطه گزاره‌های دینی و عرفانی و فلسفی چیست؟ دوم آیا این سه روش مجزا و تطبیق ناپذیر هستند یا سه طیف از یک نور واحد اند و همگی هدف واحدی را در پی می‌گیرند؟ در پاسخ به پرسش های یاد شده گروهی به تفکیک گرویده اند اما صاحب نظران بر آنند که دین عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل اگر درست و طبق موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می گوید. برای تهیه کتاب چیستی و پیوند با پست رایگان به کتابگاه مراجعه بفرمایید. خرید آنلاین با پست رایگان https://arabadib.ir/shop/product/view/1/27 💻 کتابگاه 👇 🌐 https://arabadib.ir/shop ✅ کتابگاه ایتا 🆔 https://eitaa.com/ketabgah 👤 ارتباط با ادمین 🆔@ketabgaheadib ☎️ 09197459063
🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند: 🔹حلقه حکمت (مباحث آزاد حکمی) ⏰ یکشنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🔸جهت شرکت در این محفل در ساعات اداری با شماره زیر تماس بگیرید: 02532941251 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
. 📖 Avicenna’s Addendum to His Recension of Ptolemy’s ›Almagest‹ ✒️ Sajjad Nikfahm-Khubravan 🕰 2025 📚 De Gruyter 🌾 @naturalphilosophy
«نظر ما [پوزیتویست‌ها] درباره گزاره‌های دینی با نظر آتئیست‌ها، یعنی منكران وجود خدا و ندانم‌گراها و شکاکان، فرق دارد. زیرا خصوصیت شکاکان این است که می‌گویند وجود خدا امر ممکنی است که دلیلی له یا علیه باور به آن نیست؛ و آتئیست‌ها می‌گویند که لااقل محتمل است که خدائی نیست. ولی نظر ما که می‌گوییم هرگونه اظهاری دراین‌باره مهمل و بی‌معنی است نه فقط با نظر آنها یکی نیست و این دو دیدگاه مشهور را تأیید نمی‌کند، بلکه متنافی با آنهاست. زیرا اگر قول به اینکه «خدائی هست» مهمل خوانده شود، قول مخالف آن «خدائی نیست» هم مهمل خواهد بود؛ زیرا فقط گزاره‌هایی دارای معنی است و می‌توان آنها را نقض کرد که در بیان آن به مهمل‌گوئی دچار نشویم. اما شکاکان با اینکه از این اظهار که خدائی هست یا نیست خودداری می‌کنند؛ ولی با این حال منکر نیستند که مسئله «خدای متعالی موجود است» مسئله‌ای واقعی است. یعنی انکار نمی‌کنند که دو جمله «خدای متعالی وجود دارد» و «خدای متعالی وجود ندارد» اظهار دو گزاره است که یکی صادق و دیگری کاذب است. آنها فقط می‌گویند که وسیله‌ای نداریم که تصدیق کنیم کدام یک از آنها صادق و کدام کاذب است و لذا نباید خود را ملزم به قبول هیچ یک از آنها بنمائیم. ولی چنانکه دیدیم جملات مورد بحث اصلاً حاوی هیچ گزاره‌ای نیستند.» ✍ ای. جی. ایر || زبان، صدق و منطق ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻 هرمس‌هاس تاریخ در تاریخ سه هرمس معروف داریم: ۱)هرمِسُ الهَرامس یا هرمسَ الهَرامیشا: [ Hirmis al - haramisah] است که بعضی اورا از نسل کیومرث دانسته و معتقد بودند که وی همان «اخنوخ» و «ادریس» است. اولین کسی به شمار می ­رفت که معرفت آسمان­ها را به دست آورد، علم پزشکی را به مردم آموخته، حروف الفبا و کتابت را ابداع کرده و پوشیدن لباس را به انسان تعلیم داده است. همچنین او کسی است که معابدی برای عبادت خداوند ساخت و طوفان نوح را پیش بینی کرد. ۲) هرمس بابلی: هرمس بابلی است که پس از طوفان نوح در بابل زندگی می ­کرد و استاد پزشکی و فلسفه و علم خواص اعداد بود و علم و فلسفه را پس از طوفان نوح دوباره رواج داد. او کسی است که بابل را پس از نِمرود[Nimrod] بازسازی کرد و علم را در آن جا گسترش داد. او همچنین استاد فیثاغورث نيز بود. ۳) هرمس مصری: هرمس مصری است که در مناف[Manaf] نزدیک فُستات[Fustat] که مرکز علم قبل از اسکندریه بوده است متولد شد و شاگرد آگاثدمون بود. او شهرهای زیادی از جمله اِدسا[Edessa] را ساخت و سفرهای زیادی نمود که در طی آنها وی سنت­هایی را برای مردم هر منطقه مطابق با سنت­های ویژه آنها برقرار کرد. او کتابی درباره حیوانات نوشت و استاد علوم پزشکی، فلسفه، کیمیا و خواص سموم بود. همچنین وی استاد «آسلیپیوس» بود 📖مقاله: هرمس وآثار هرمسی درجهان اسلام @falsafeh_nazari
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🗓 تابستان ۱۳۹۵ 🏠 برگزار شده در مؤسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🟢 اهمیت این دوره در روایت متفاوت از تاریخ فلسفه است، این روایت مبتنی بر دیدگاه سنت‌گرایانهٔ دکتر غلامرضا اعوانی است. 🔴 این درسگفتار به طور کامل در نطقیات پیاده شده و بعد از نهایی شدن فایل مکتوب آن منتشر خواهد شد. 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_5793913287485691119.mp3
76.68M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی اول 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 3-17.pdf
210.8K
علم خدا در اندیشه سهروردی منصور ایمانپور
4_5793913287485691120.mp3
80.48M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی دوم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 19-39.pdf
238.5K
مکتب فلسفی فیض کاشانی محمد صادق کاملان
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه حقوق ۱۲.mp3
51.9M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: فلسفه حقوق ✅ جلسه دوازدهم 🎙مدرس: دکتر ابراهیم دهنوی (استاد دانشگاه شیراز) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۳ 🔹نگاهی گذرا به آغاز و انجام، و تعلیقه علامه حسن‌زاده آملی 🎤حجت‌الاسلام شهسواری 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۰۷، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
هدایت شده از فلسفه نظری
‌🔻 اجزاء جسم جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ ماده (والمادهُ ما به الشیء بالقوه) عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند. ۲_جزء بالفعل_صورت (مابه الشیء بالفعل) عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است. 🔖 تلازم ماده وصورت: ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است. صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.بر این اساس ماده صورت را متعین می‌کند و صورت ماده را بالفعل می‌کند.لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است. پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است. جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است. ╰๛--- ‑ ‑  -   - @falsafeh_nazari
4_5793913287485691121.mp3
102.73M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی سوم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 41-67.pdf
253K
نظریه کارکرد گرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی امیر عباس علیزمانی حسین نقوی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻در باب عشق_۳ (نگاهی به کتاب مونس العشاق سهروردی) (مونس العشاق) یا (رساله فی حقیقه العشق) اثری است گرانبها به قلم شیخ شهاب الدین که در آن با زبانی تمثیلی به تشریح مفهوم و بیان مراحل و مراتب مختلف آن میپردازد. در این حکایت، هم به فلسفه نظر دارد و هم به اندیشهٔ نظر دارد و هم از اشارات و لطائف قرآنی بهره می‌گیرد. در بیان معنا و وجه تسمیه عشق میگوید: «عشق را از عَشَقه گرفته اند و عشقه آن گیاهی است که در باغ پدید آید. در بُن درخت. اول، بیخ در زمینی سخت کند، پس سر برآورد و خود را در درخت می پیچد و همچنان می رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در میان رگ درخت نماند و هر غذا که بواسطه آب و هوا بدرخت می رسد بتاراج می برد تا آنگاه که درخت خشک شود. همچنان در عالم انسانیت که خلاصه موجودات است، درختی است مُنتَصفُ القامه(ایستاده_استعاره از انسان) که آن بِحبةُ القلب پیوسته است و حُبةُ القلب در زمین روید.... و چون این شجره طیبه(انسان) بالیدن آغاز کند و نزدیک کمال رسد، عشق از گوشه‌ای سر بردارد و خود را در او پیچید تا بجایی برسد که هیچ نم بشریت در او نگذارد و چندانکه پیچِ عشق بر تن شجره زیادتر می شود، آن شجره مُنتَصِف القامه، زردتر و ضعیف‌تر می‌شود تا به یکبارگی علاقه منقطع گردد. پس آن شجره روان، مطلق گردد و شایسته آن شود که در باغ الهی جای گیرد. رسالة فی حقیقة العشق ص ۱۳» وی در ادامه میگوید: « چون بغایت رسد آنرا خوانند و گویند که "العشق محبة ُمُفرَطه" و عشق خاص‌تر از محبت است زیرا که همه‌ی عشق محبت باشد اما همه‌ی محبت عشق نباشد و محبت خاص‌تر از معرفت است زیرا که همه‌ی محبت معرفت است. اما همه‌ی معرفت محبت نباشد. از دو چیزِ متقابل، تَولد کند که آن را و خوانند. زیرا که معرفت : ۱_یا به چیزی خواهد بودن،مناسب و ملایم جسمانی یا روحانی که آن را ویا خوانند و نفسِ انسان، طالبِ آن است و خواهد که خود را بدانجا رساند و کمالْ حاصل کند. ۲_یا به چیزی خواهد بود که نه ملایم بود و نه مناسب، خواه جسمانی و خواه روحانی که آن را و خوانند. و نفسِ انسانی دائما از آنجا می گریزد و از آنجاش نفرتی طبیعی به حاصل می شود. پس اول پایه، معرفت است و دوم پایه، محبت و سوم پایه، عشق. و به عالمِ عشق که بالای همه است نتوان رمیدن تا از معرفت و محبت، دو پایه ی نردبان نسازد. همان ص۱۳_۱۴» 🔸نکته قابل توجه در سخنان شیخ اشراق آن است که ایشان بین عقل و عشق تفاوتی قائل نیست بلکه اولین پایه عشق و محبت را معرفت وعقل میداند. آموزه‌ای که از ویژگیهای مهم و است مبنی بر وحدت نفس در کل قوا و عدم تباین بین حالات نفس از جمله عقل وعشق میباشد. این مساله در وعرفانهای شرقی کاملا برعکس است، در آموزه این معارف تباینی اصلی بین عقل وعشق برقرار است به نحوی که سالک یا باید جانب عقل را بگیرد ویا جانب عشق را. اما حکمای مسلمان سالک را عاقلِ عاشق توصیف میکردند. متاسفانه آموزه عرفانهای شرقی در برخی از فرق تصوف نفوذ کرده و آنها نیز پای استدلالیان را چوبین تر و سست‌تر از آن میدانستند که یارای ایستادگی یا همراهی در برابر عشق را داشته باشد. @falsafeh_nazari
📚 دوره تخصصی فلسفه اسلامی به‌زبان انگلیسی 📖 (با حضور اساتید برجسته بین‌المللی) 1️⃣ دکتر الیور لیمان؛ عصر طلایی فلسفه اسلامی (سفری تاریخی) 2️⃣ دکتر محمد لگنهاوزن؛ تحلیل تطبیقی سنت های فلسفی اسلامی و غرب 3️⃣ دکتر پیتر آدامسون؛ درآمدی بر آثار فلسفی ابن‌سینا 4️⃣ دکتر الگا لزینی؛ اشراق جسم وروح 5️⃣ دکتر فرانک گریفل؛ هماهنگی ایمان و عقل 6️⃣ دکتر سید نظام‌الدین احمد؛ هستی و نیستی در اندیشه اسلامی 7️⃣ دکتر جری کاکوا؛ حکمت نور؛ اشراق گرایی سهروردی 8️⃣ دکتر فریل بوهافا؛ معرفت شناسی اسلامی: منابع معرفت 9️⃣ دکتر حسن اسپایکر؛ مفهوم اختیار در فلسفه اسلامی 🔟 دکتر سید حسین نصر؛ ملاصدرا؛ زندگی، آثار و تعالیم 1️⃣1️⃣ دکتر محمد فاروق؛ وحدت در تنوع: کثرت گرایی در اندیشه فلسفی اسلامی 2️⃣1️⃣ سید علی موسوی جزایری؛ وضعیت کنونی فلسفه اسلامی 🔖 همراه با گواهی پایان دوره 🔻 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: hekmat.academy/islamic-philosophy 🔹 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
4_5793913287485691122.mp3
60.99M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی چهارم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 9_Issue 3_Pages 69-88.pdf
211.9K
اعتبار در جهان‌های ممکن اسدالله فلاحی لطف الله نبوی
الموجز_في_المنطق_أفضل_الدين_الخونجي.pdf
16.72M
العنوان: الموجز في المنطق الكاتب: الإمام أفضل الملة والدين الخونجي
شرح_الموجز_في_المنطق_فخر_الدين_البندهي.pdf
49.3M
العنوان: شرح الموجز في المنطق الكاتب: فخر الدين البندهي
گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند: کرسی ترویجی «تعریف حدی واجب تعالی: ملاحظات منطقی و معرفت شناختی ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا» 🔻ارائه‌دهنده دکتر محمد حسین زاده (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔻ناقد دکتر روح الله سوری (استادیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه خوارزمی) 🔻دبیر احمد صادقی علویجه (دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه قم) ⏰ زمان : چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ مکان : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل(ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳ ، پلاک ۷۱ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران لینک شرکت در جلسه مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
📘کتاب: فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی ◀️ نویسنده: سیّدمحمدحسن صالح 📚چکیدۀ کتاب: بی‌تردید مواجهه ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان چالش‌های زیادی را فراروی موحدان عالم نهاد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که میراث فلسفی یونان چه تأثیراتی در خداشناسی یهودیت، مسیحیت و اسلام گذاشته است. پاسخ به این پرسش گام مهمی در شناخت درونمایه‌‎های عقلانی ادیان ابراهیمی و میزان اصالت آموزه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. 📘 لینک خرید آنلاین کتاب📘 انتشارات مؤسسه‌ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @hatif_ir ═════════ 🖥 @iki_ac_ir
4_5793913287485691124.mp3
45.59M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی پنجم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat