هدایت شده از انتشارات موسسه آوای توحید
🔴 شرح دروس معرفت نفس علامه حسن زاده آملی (قدس سره الشریف)
📚 با نام«سلوک النفس»
📑 به همت انتشارات آوای توحید در سه جلد با ویراست جدید در قطع وزیری و جلد سخت منتشر شد.
💯این دوره سه جلدی با تخفیف ویژه به مدت محدود قابل تهیه می باشد.
♦️جهت سفارش از طریق سایت:
B2n.ir/w71164
📍راهنمای بیشتر
@shopava
🔰کانال انتشارات موسسه آوای توحید
https://eitaa.com/joinchat/1868955658Ca39e34c5db
◾️صدرالشریعة از فلاسفه و متکلمین متأخر جهان اسلام که قائل به جزء لایتجزی شده و اتمگرا بوده.
🔻در این متن گزارش ابنسینا از دیدگاه متکلمین را ناقص میداند که گفته متکلمین قائل هستند که اتم حتی تقسیم وهمی و فرضی هم نمیپذیرد. به گفتهی وی کسی منکر این نیست که میتوان محالات را فرض گرفت یا حتی توهم کرد، و به همین منوال میتوان تقسیم اتم را فرض یا توهم کرد. اگر ادعای متکلمین همچین چیزی بود، رد آن نیازمند برهان نبود چرا که فرض و توهم انتهاء ندارد.
به گفتهی وی منظور متکلمین تقسیم فرضی و وهمی مطابق است و نه تقسیم غیر مطابق به بیانی که در تصویر آمده.
تعدیل الکلام
@safsat
هدایت شده از هسته مطالعات اسلامی در حوزه بین الملل
🧠 دوره فشرده آکادمیک فلسفه اسلامی 🌍
(سیری در مهمترین موضوعات فلسفه اسلامی با حضور اساتید برجسته بینالمللی)
🖥 نوع دوره: آنلاین
🌐 زبان دوره: انگلیسی
🖇 تعداد جلسات: ۱۲ جلسه | ۲۴ ساعت
⌛️ مهلت ثبتنام: تا ۳۰ آبان
🔖 ارسال رزومه برای ثبتنام الزامی میباشد.
🔻 جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید:
hekmat.academy/islamic-philosophy
🔹 آکادمی بینالمللی حکمت
eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار فلسفه پست مدرن
حسین مصباحیان
جلسه شانزدهم و نهایی
@Philosophy_files
#فلسفه
#پست_مدرن
#درسگفتار
هدایت شده از 🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» شرحی است بر مهم ترین نظریه علامه حسن زاده آملی در فلسفه دین است.
این نظریه را ایشان در رساله «قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند» تبیین کردند و استاد روح الله سوری در کتاب چیستی و پیوند به شرح و تبیین آن پرداختند.
دانستن این نظریه سهمی بسزا در اشراف به نظام فکری علامه حسن زاده آملی قدس سره دارد.
این کتاب پرسشهای بنیادین زیر پاسخ میدهد:
یکم رابطه گزارههای دینی و عرفانی و فلسفی چیست؟
دوم آیا این سه روش مجزا و تطبیق ناپذیر هستند یا سه طیف از یک نور واحد اند و همگی هدف واحدی را در پی میگیرند؟
در پاسخ به پرسش های یاد شده گروهی به تفکیک گرویده اند اما صاحب نظران بر آنند که دین عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل اگر درست و طبق موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می گوید.
برای تهیه کتاب چیستی و پیوند با پست رایگان به کتابگاه مراجعه بفرمایید.
خرید آنلاین با پست رایگان
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/27
💻 کتابگاه 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند:
🔹حلقه حکمت
(مباحث آزاد حکمی)
⏰ یکشنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر
مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
🔸جهت شرکت در این محفل در ساعات اداری با شماره زیر تماس بگیرید:
02532941251
🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
🆔@irip_ir
.
📖 Avicenna’s Addendum to His Recension of Ptolemy’s ›Almagest‹
✒️ Sajjad Nikfahm-Khubravan
🕰 2025
📚 De Gruyter
🌾 @naturalphilosophy
«نظر ما [پوزیتویستها] درباره گزارههای دینی با نظر آتئیستها، یعنی منكران وجود خدا و ندانمگراها و شکاکان، فرق دارد. زیرا خصوصیت شکاکان این است که میگویند وجود خدا امر ممکنی است که دلیلی له یا علیه باور به آن نیست؛ و آتئیستها میگویند که لااقل محتمل است که خدائی نیست. ولی نظر ما که میگوییم هرگونه اظهاری دراینباره مهمل و بیمعنی است نه فقط با نظر آنها یکی نیست و این دو دیدگاه مشهور را تأیید نمیکند، بلکه متنافی با آنهاست. زیرا اگر قول به اینکه «خدائی هست» مهمل خوانده شود، قول مخالف آن «خدائی نیست» هم مهمل خواهد بود؛ زیرا فقط گزارههایی دارای معنی است و میتوان آنها را نقض کرد که در بیان آن به مهملگوئی دچار نشویم. اما شکاکان با اینکه از این اظهار که خدائی هست یا نیست خودداری میکنند؛ ولی با این حال منکر نیستند که مسئله «خدای متعالی موجود است» مسئلهای واقعی است. یعنی انکار نمیکنند که دو جمله «خدای متعالی وجود دارد» و «خدای متعالی وجود ندارد» اظهار دو گزاره است که یکی صادق و دیگری کاذب است. آنها فقط میگویند که وسیلهای نداریم که تصدیق کنیم کدام یک از آنها صادق و کدام کاذب است و لذا نباید خود را ملزم به قبول هیچ یک از آنها بنمائیم. ولی چنانکه دیدیم جملات مورد بحث اصلاً حاوی هیچ گزارهای نیستند.»
✍ ای. جی. ایر || زبان، صدق و منطق
#گفتار_فیلسوفان
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻 هرمسهاس تاریخ
در تاریخ سه هرمس معروف داریم:
۱)هرمِسُ الهَرامس یا هرمسَ الهَرامیشا:
[ Hirmis al - haramisah]
است که بعضی اورا از نسل کیومرث دانسته و معتقد بودند که وی همان «اخنوخ» و «ادریس» است. اولین کسی به شمار می رفت که معرفت آسمانها را به دست آورد، علم پزشکی را به مردم آموخته، حروف الفبا و کتابت را ابداع کرده و پوشیدن لباس را به انسان تعلیم داده است. همچنین او کسی است که معابدی برای عبادت خداوند ساخت و طوفان نوح را پیش بینی کرد.
۲) هرمس بابلی:
هرمس بابلی است که پس از طوفان نوح در بابل زندگی می کرد و استاد پزشکی و فلسفه و علم خواص اعداد بود و علم و فلسفه را پس از طوفان نوح دوباره رواج داد. او کسی است که بابل را پس از نِمرود[Nimrod] بازسازی کرد و علم را در آن جا گسترش داد. او همچنین استاد فیثاغورث نيز بود.
۳) هرمس مصری:
هرمس مصری است که در مناف[Manaf] نزدیک فُستات[Fustat] که مرکز علم قبل از اسکندریه بوده است متولد شد و شاگرد آگاثدمون بود. او شهرهای زیادی از جمله اِدسا[Edessa] را ساخت و سفرهای زیادی نمود که در طی آنها وی سنتهایی را برای مردم هر منطقه مطابق با سنتهای ویژه آنها برقرار کرد. او کتابی درباره حیوانات نوشت و استاد علوم پزشکی، فلسفه، کیمیا و خواص سموم بود. همچنین وی استاد «آسلیپیوس» بود
📖مقاله: هرمس وآثار هرمسی درجهان اسلام
#دکتر_سید_حسین_نصر
⌜@falsafeh_nazari⌟
▫️ درسگفتار متافیزیک
🚮 دکتر غلامرضا اعوانی
🗓 تابستان ۱۳۹۵
🏠 برگزار شده در مؤسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🟢 اهمیت این دوره در روایت متفاوت از تاریخ فلسفه است، این روایت مبتنی بر دیدگاه سنتگرایانهٔ دکتر غلامرضا اعوانی است.
🔴 این درسگفتار به طور کامل در نطقیات پیاده شده و بعد از نهایی شدن فایل مکتوب آن منتشر خواهد شد.
#متافیزیک
#سنتگرایی
#غلامرضا_اعوانی
#صوتی
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_5793913287485691119.mp3
76.68M
▫️ درسگفتار متافیزیک
🚮 دکتر غلامرضا اعوانی
🎤 صوت جلسهی اول
#متافیزیک
#سنتگرایی
#غلامرضا_اعوانی
#صوتی
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_5793913287485691120.mp3
80.48M
▫️ درسگفتار متافیزیک
🚮 دکتر غلامرضا اعوانی
🎤 صوت جلسهی دوم
#متافیزیک
#سنتگرایی
#غلامرضا_اعوانی
#صوتی
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه حقوق ۱۲.mp3
51.9M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: فلسفه حقوق
✅ جلسه دوازدهم
🎙مدرس: دکتر ابراهیم دهنوی
(استاد دانشگاه شیراز)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#فلسفه_حقوق
#دهنوی
#مدرسه_تابستانه
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۳
🔹نگاهی گذرا به آغاز و انجام، و تعلیقه علامه حسنزاده آملی
🎤حجتالاسلام شهسواری
🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۰۷، ساعت ۱۹
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/g.erfan
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻 اجزاء جسم
جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد.
۱_جزء بالقوه_ ماده
(والمادهُ ما به الشیء بالقوه)
#ماده عبارت است از تواناییهای موجود در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد.
به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند.
۲_جزء بالفعل_صورت
(مابه الشیء بالفعل)
#صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگیهای موجود میباشد.
صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است.
🔖 تلازم ماده وصورت:
ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و #فعلیت ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است.
صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.بر این اساس ماده صورت را متعین میکند و صورت ماده را بالفعل میکند.لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است. پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است.
جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است
و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5793913287485691121.mp3
102.73M
▫️ درسگفتار متافیزیک
🚮 دکتر غلامرضا اعوانی
🎤 صوت جلسهی سوم
#متافیزیک
#سنتگرایی
#غلامرضا_اعوانی
#صوتی
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻در باب عشق_۳
(نگاهی به کتاب مونس العشاق سهروردی)
(مونس العشاق) یا (رساله فی حقیقه العشق) اثری است گرانبها به قلم شیخ شهاب الدین #سهروردی که در آن با زبانی تمثیلی به تشریح مفهوم #عشق و بیان مراحل و مراتب مختلف آن میپردازد.
در این حکایت، هم به فلسفه #مشائی نظر دارد و هم به اندیشهٔ #اشراقی نظر دارد و هم از اشارات و لطائف قرآنی بهره میگیرد. #شیخ_اشراق در بیان معنا و وجه تسمیه عشق میگوید:
«عشق را از عَشَقه گرفته اند و عشقه آن گیاهی است که در باغ پدید آید. در بُن درخت. اول، بیخ در زمینی سخت کند، پس سر برآورد و خود را در درخت می پیچد و همچنان می رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در میان رگ درخت نماند و هر غذا که بواسطه آب و هوا بدرخت می رسد بتاراج می برد تا آنگاه که درخت خشک شود.
همچنان در عالم انسانیت که خلاصه موجودات است، درختی است مُنتَصفُ القامه(ایستاده_استعاره از انسان) که آن بِحبةُ القلب پیوسته است و حُبةُ القلب در زمین #ملکوت روید....
و چون این شجره طیبه(انسان) بالیدن آغاز کند و نزدیک کمال رسد، عشق از گوشهای سر بردارد و خود را در او پیچید تا بجایی برسد که هیچ نم بشریت در او نگذارد و چندانکه پیچِ عشق بر تن شجره زیادتر می شود، آن شجره مُنتَصِف القامه، زردتر و ضعیفتر میشود تا به یکبارگی علاقه منقطع گردد. پس آن شجره روان، مطلق گردد و شایسته آن شود که در باغ الهی جای گیرد.
رسالة فی حقیقة العشق ص ۱۳»
وی در ادامه میگوید:
« #محبت چون بغایت رسد آنرا #عشق خوانند و گویند که "العشق محبة ُمُفرَطه" و عشق خاصتر از محبت است زیرا که همهی عشق محبت باشد اما همهی محبت عشق نباشد و محبت خاصتر از معرفت است زیرا که همهی محبت معرفت است. اما همهی معرفت محبت نباشد.
از #معرفت دو چیزِ متقابل، تَولد کند که آن را #محبت و #عداوت خوانند.
زیرا که معرفت :
۱_یا به چیزی خواهد بودن،مناسب و ملایم جسمانی یا روحانی که آن را #خیر_محض ویا #کمال_مطلق خوانند و نفسِ انسان، طالبِ آن است و خواهد که خود را بدانجا رساند و کمالْ حاصل کند.
۲_یا به چیزی خواهد بود که نه ملایم بود و نه مناسب، خواه جسمانی و خواه روحانی که آن را #شرِّ_محض و #نقص_مطلق خوانند. و نفسِ انسانی دائما از آنجا می گریزد و از آنجاش نفرتی طبیعی به حاصل می شود.
پس اول پایه، معرفت است و دوم پایه، محبت و سوم پایه، عشق. و به عالمِ عشق که بالای همه است نتوان رمیدن تا از معرفت و محبت، دو پایه ی نردبان نسازد. همان ص۱۳_۱۴»
🔸نکته قابل توجه در سخنان شیخ اشراق آن است که ایشان بین عقل و عشق تفاوتی قائل نیست بلکه اولین پایه عشق و محبت را معرفت وعقل میداند. آموزهای که از ویژگیهای مهم #حکمت و #عرفان_اسلامی است مبنی بر وحدت نفس در کل قوا و عدم تباین بین حالات نفس از جمله عقل وعشق میباشد. این مساله در #عرفان_مسیحی وعرفانهای شرقی کاملا برعکس است، در آموزه این معارف تباینی اصلی بین عقل وعشق برقرار است به نحوی که سالک یا باید جانب عقل را بگیرد ویا جانب عشق را. اما حکمای مسلمان سالک را عاقلِ عاشق توصیف میکردند. متاسفانه آموزه عرفانهای شرقی در برخی از فرق تصوف نفوذ کرده و آنها نیز پای استدلالیان را چوبین تر و سستتر از آن میدانستند که یارای ایستادگی یا همراهی در برابر عشق را داشته باشد.
#محسن_بهرامی
⌜@falsafeh_nazari⌟
هدایت شده از آکادمی بینالمللی حکمت
📚 دوره تخصصی فلسفه اسلامی بهزبان انگلیسی 📖
(با حضور اساتید برجسته بینالمللی)
1️⃣ دکتر الیور لیمان؛ عصر طلایی فلسفه اسلامی (سفری تاریخی)
2️⃣ دکتر محمد لگنهاوزن؛ تحلیل تطبیقی سنت های فلسفی اسلامی و غرب
3️⃣ دکتر پیتر آدامسون؛ درآمدی بر آثار فلسفی ابنسینا
4️⃣ دکتر الگا لزینی؛ اشراق جسم وروح
5️⃣ دکتر فرانک گریفل؛ هماهنگی ایمان و عقل
6️⃣ دکتر سید نظامالدین احمد؛ هستی و نیستی در اندیشه اسلامی
7️⃣ دکتر جری کاکوا؛ حکمت نور؛ اشراق گرایی سهروردی
8️⃣ دکتر فریل بوهافا؛ معرفت شناسی اسلامی: منابع معرفت
9️⃣ دکتر حسن اسپایکر؛ مفهوم اختیار در فلسفه اسلامی
🔟 دکتر سید حسین نصر؛ ملاصدرا؛ زندگی، آثار و تعالیم
1️⃣1️⃣ دکتر محمد فاروق؛ وحدت در تنوع: کثرت گرایی در اندیشه فلسفی اسلامی
2️⃣1️⃣ سید علی موسوی جزایری؛ وضعیت کنونی فلسفه اسلامی
🔖 همراه با گواهی پایان دوره
🔻 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
hekmat.academy/islamic-philosophy
🔹 آکادمی بینالمللی حکمت
eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
4_5793913287485691122.mp3
60.99M
▫️ درسگفتار متافیزیک
🚮 دکتر غلامرضا اعوانی
🎤 صوت جلسهی چهارم
#متافیزیک
#سنتگرایی
#غلامرضا_اعوانی
#صوتی
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat