فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 Aaftab
🎙 #Yawar_Abdal
*Coming soon 👌
*اُبھریں گیں ہم ایسے، جیسے آفتاب۔۔۔ 🌤
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
(#مقدمه)
از فردا بخشهایی از نگارهٔ «عالمهیچکاک یا عالممرتضی؟!» را به اشتراک خواهیم گذاشت که راجع به یکی از مقالات #آوینی، یعنی «#عالمهیچکاک» بحث میکند.
#عالمهیچکاک یکی از مقالات سینمایی مرتضیٰ آوینی است که به گفتهٔ #مسعود_فراستی، دربر دارندهٔ مهمترین دیدگاهها و آخرین نظرات آوینی راجع به ماهیت #هنر_هفتم است.
قرار بر این است که این نوشته ۱۸۰۰ کلمهای را در چند قسمت بههم پیوسته منتشر کنیم. مخاطبان کانال میتوانند بازخوردهای خود را از طریق لینک ناشناس زیر به اشتراک بگذارند:
https://harfeto.timefriend.net/17046102154737
امید است که این تلاش ناچیز، مقبول درگاه احدیّت افتاده و برای مخاطبان نیز مفید واقع شود.
جهت شادی روح این #شهید بزرگوار، صلواتی عنایت کنید 🤲🏻
م.بُرهـان
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#هیچکاک
#سینما
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ (#مقدمه) از فردا بخشهایی از نگارهٔ
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_اول)
«یک روز به #مرتضی گفتم:
-"اینطور نمیشود که #روشنفکران هر کاری میخواهند انجام دهند و ما هم بیکار بنشینیم. ما فقط داریم نقد میکنیم و بساط آنها را به هم میریزیم امّا این کافی نیست؛ ما باید یک #الگوی_جایگزین مطرح کنیم. الگوی داخلیمان که #سینمای_جنگ است؛ باید یک الگوی دیگری را هم در زمینه سینمای خارجی مطرح کنیم."
پرسید:
-"نظر خودت چیست؟"
گفتم:
-"#روشنفکران و مسئولان که «#تارکوفسکی» را علم کردهاند؛ بیا مقابل او یک آدم حسابی علم کن."
گفت:
-"مثلاً کی؟"
گفتم:
-"#هیچکاک، مرتضی! #هیچکاک..."».
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
هر کس در آثار #آوینی کمی سرک کشیده باشد، احتمالاً به نام «#هیچکاک» برخورد کرده است. در نگاه اوّل، ارادت یک تئوریسن انقلابی به تکلیسنی هم چون #هیچکاک عجیب به نظر میرسد؛ هیچکاکی که در افواه عموم، به ساخت فیلمهایی با تِم سرگرم کننده معروف بوده است. امّا چه چیز باعث شده که #هیچکاک، اینقدر برای #مرتضی مهم باشد؟
به احتمال زیاد، اوّلین جرقّههای توجّه #آوینی به آثار #هیچکاک در مکالمه فوق زده شده؛ به گفته «#مسعود_فراستی» -که در دهه هفتاد جزو تیم نشریه #سوره بود و دوست و همکار مرتضی به حساب میآمد- احتیاج به "عَلَم کردن یک آدم حسابی در مقابل #تارکوفسکی" باعث شده تا #مرتضی کمکم نسبت به آثار #هیچکاک علاقهمند شود.
امّا آیا رجوع #آوینی به #هیچکاک، من باب اکل میته بوده است؟ به این معنا که او، چارهای نداشته جز اینکه رندانه حرفهای خود را درون دهان #هیچکاک گذاشته و مبانی و اعتقادات خود را از زبان او بیان نماید؛ یا اینکه واقعاً چیزِ خاصّی درون آثارِ این کارگردان بزرگ سینما وجود داشته که به واسطۀ ضرورت و ایجاب شرایط، به چشم #آوینی آمده است؟ انتخاب هر پاسخ، میتواند مسیر تحلیل آثاری همچون «#عالم_هیچکاک» و دیگر مخطوطات #آوینی راجع به #هیچکاک را تغییر دهد. قضاوت در اینباره به عهدۀ نزدیکان #مرتضی، اهل فنّ و #مخاطبان_حرفهای آثار اوست...
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#مسعود_فراستی
#آندره_تارکوفسکی
#سینما
هدایت شده از بیت الغزل
کمر خم کرد هرکس برد بار عشق را بر دوش
«جوان» شد پیر، «گل» شد سربه زانو، «بید» شد مجنون
#فاضل_نظری
#تک_بیتی
@beytolghazal
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتض
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_دوم)
مقالۀ «#عالم_هیچکاک»، نگارهای است با مباحثی پراکنده که به چند مطلب اساسی میپردازد: بررسی ایدههای مرکزی آثار #هیچکاک و رابطۀ آنها با جهانبینی #آوینی، برّرسی مصداقی برخی آثار #هیچکاک از لحاظ محتوا و تکنیک، سخن دربارۀ شخصیّت #هیچکاک، و در آخر توضیح ماهیّت و ساختار #سینما (امّا نه به شکل منسجم).
#آوینی در ابتدا از سناریو فیلم «#سرگیجه» نقبی میزند به سمبُلیک بودن و رؤیاگون بودن فیلمهای #هیچکاک؛ دنیای آثار #هیچکاک، دنیایی است راز آلود که همچون رؤیایی شبانه، انسان را مسحور و مقهور خود میکند و باعث میشود انسان برای لحظاتی، از واقعیّت غافل شود. اتّفاقاً برای راه یافتن به #باطن این عالَم نیز راهی نیست جز عبور از سطح #واقعیّت که #هیچکاک با چیرهدستی، این تجربه را برای مخاطبان خود فراهم میآورد.
پس به عقیدۀ #آوینی، آثار #هیچکاک (و در کلّ، آثار سنیمایی و نمایشی) این ظرفیّت را دارند که انسان را به یک #شهود و تجربۀ درونی دعوت کنند. جان کلام #آوینی که در تمام نگاره، سعی در اثبات آن دارد، همین است (1).
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1. -سوسپانس، ترس و دلهره، برای هیچکاک وسیلهها ویا بهانههایی بیش نیستند که به او امکان میدهند تماشاگر را از سطح واقعیّت عبور دهد و او را به یک تجربۀ روحی در فضایی ماورایی دعوت کند. ص13
-تماشاگر سهیم در فضای فیلم، همراه با سیر داستانی اغلب آثار هیچکاک، به نوعی از «پالایش روانی یا روحی» دست مییابد. ص30
-تماشاگر...به همراه با کاراکترهای فیلم، در صورتی از یک سلوک نفسانی یا تجربۀ روحی پالایش می¬یابد. ص27
-فیلم خوب آن است که تماشاگر را به سفر دل دعوت کند. ص68
-اصلاً سینما برای این استغراق، بی¬خودی و غفلت از خویشتن به وجود آمده است، اگرچه که تجربه نشان داده این استغراق می¬تواند نوعی سلوک روحی و یا روحانی نیز باشد. ص69 و 70
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#فیلم_سرگیجه
#شهود
#پالایش_روحی
#باطن
#واقعیت
28.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 Siyasat
🎙 #Yawar_Abdal
📖 #Yawar_Abdal
📽 Yawar Abdal official lyrics music video
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_سوم)
در قدم بعد سخن از دنیای کودکانه #هیچکاک به میان میآید؛ معمولاً قصّههای #هیچکاک بیش از حدّ بچّگانه به نظر میرسند و او عامدانه دست به انتخاب آنها میزند.
#عالم_کودکی، عالمی است که همه در «#حضور» میگذرد و قصّهها و داستانهای جنّ و پری داری که از منطقزدگی رایج مصون مانده اند، بهترین وسیله برای ارتباط با عالم کودکی و حضور اند. #دنیای_مدرن و نظامات اعتباری که بر ما تحمیل کرده، فرصت کودکی کردنِ کمی به انسان میدهد و #فیلم به مثابه یک #شهود، میتواند دروازهای برای برگشتن به این عالم مقدّس باز کند. قصّهها در واقع صورتهایی مثالی از زندگی عادّی هستند که بشر در ارتباط با آنها میتواند زندگی خود را تنظیم کند.
این مطلب، خود، میتواند مؤیّدی بر یکی از مهمترین تفاوتهای #سینما و #ادبیّات نیز باشد؛ بسط و توسعۀ یک ایدۀ کودکانه، در #شعر و #رمان امکانپذیر نیست؛ ولی سینما به علّت ذات متّکی بر تصاویر نمایشی، میتواند به خوبی از پس این مهم بر بیآید.
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۳
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#عالم_کودکی
#شهود
#حضور
#داستان
هدایت شده از خلوتکده مستان
خنده میبینی ولی از گریهی دل غافلی
خانهی ما از درون ابر است و بیرون آفتاب
فصیحی هروی
#شعر_های_عاشقانه
#تک_بیتی_های_عاشقانه
#تک_بیتی_های_ناب
@khalvatkadeh_mastan
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_چهارم)
نکتۀ بعدی، وجودِ #ارادهای_پنهان در آثار #هیچکاک است که اوّلاً بر همۀ وقایع نظارتی خداگونه دارد و ثانیاً هیچ یک از گناهکاران را بدون #تنبیه رها نمیکند.
#گناه در آثار هیچکاک، به جرم تنزّل پیدا نمیکند. گناهکار عقربی نیست که در محاصره آتش مجبور به نیش زدن خودش باشد؛ در عین حال که کاراکترهای #هیچکاک، وارد #حریم_ممنوعه جنایت کاران نمیشوند. بهای ورود به #حریم_ممنوعه، شکستن حرمت خون است که اغلب قاتلان در فیلمهای #هیچکاک، #حرمت_خون را پایمال نمیکنند بلکه دلیلی روانی، اجتماعی ویا حتّی فلسفی -مثلا در #فیلم_طناب- برای کشتن دارند.
حتّی خود #هیچکاک نیز قتلها را خارج از صحنه ویا با نمایش سایهها سرهم میکند.
#هیچکاک #ترس را به هر قیمتی برای مخاطب ایجاد نمیکند. در عین حال که ترسِ او با ترسِ #کافکایی که وحشت از سرگردانی و تنهایی در دنیا است فرق میکند. او مارا از چیزی میترساند که در روان ما نفهته است.
در همین بخشها، کمکم مقایسۀ #هیچکاک با #کافکا و #داستایوفسکی آغاز میشود و در بخش تحلیل شخصیّت #هیچکاک، به اوج خود میرسد.
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۴
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#اراده_پنهان
#خون
#فیلم_طناب
#ترس
#کافکا
#داستایوفسکی
30.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎵 آهنگ «درمانا»
🎤 با صدای: حسین حقیقی
📚 شاعر: مولانا
🎼 آهنگساز: شروین معینی
🎛 تنظیم، میکس و مسترینگ: علی وانیار
🎵گیتار کلاسیک: بهروز میرزایی
🎼 تولید واحد موسیقی مؤسسه مصاف
#ThePromisedSaviour
🎼 @masafmusic
در پرده اسرار کسی را ره نیست
زین تعبیه جان هیچکس آگه نیست
جز در دل خاک هیچ منزلگه نیست
می خور که چنین فسانهها کوته نیست...
#خیام
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
Del-e Nadan.mp3
12.92M
🔰 Del-e Nadan
🗣 #Yawar_Abdal
📖 #Ghalib
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_پنجم)
#آوینی، #تحوّل را از دیگر تِمهای مشترک در آثار #هیچکاک میداند. او #تحوّل و #آزادی_انتخاب را به عنوان یکی از المانهای مذهبی (فارغ از فارقهای موجود بین مذاهب مختلف) در کارهای هیچکاک برمیشمارد.
سپس به تحلیل مصداقی این پدیده در کارهای مختلف #هیچکاک میپردازد و هر #فیلم را از این زاویه توضیح میدهد. در همین حین، نکتۀ مهمّی را بیان میکند:
«بهترین مردمان وقتی تصمیم میگیرند #تفریح کنند، دیگر #حوصله شنیدن پند و اندرز ندارند.»
نباید از سینماگر توقّع داشت که بر روی پرده، درس اخلاق بدهد و نصیحت کند. ماهیّت و #ذات_سینما با پدیدۀ #سرگرمی گِره خورده است؛ زدن حرفهای بزرگ و بررّسی کلانایدههای #اندیشهای بدون توجّه به #ذات_سینما، نتیجهای معکوس در پی دارد.
#سینما از پسِ سرگرمی میآید و نه از پیش آن؛ #فیلم، ابتدا باید بهای سرگرم ساختن مخاطب را پرداخت کند و سپس ایدۀ اصلی خود را با #زبان_سینمایی بیان کند.
در واقع:
«#سرگرمی چیزی است که خواهناخواه با #فیلم_خوب به وجود میآید، امّا غایت آن نیست. #سرگرمی نوعی بیخودی ویا غفلت از خویشتن است که لزوماً مذموم نیست. #سرگرمی اوّلین شرط تحقّق #سینما است و نقض غرض است اینکه ما #سینما را بخواهیم، امّا با این شرط که تماشاگر در فضای #فیلم مستغرق نشود. اصلاً سینما برای این #استغراق، بیخودی و غفلت از خویشتن به وجود آمده است، اگرچه که تجربه نشان داده این #استغراق میتواند نوعی #سلوک_روحی و یا روحانی نیز باشد.»
به نظر آوینی، وظیفۀ سینما آن است که:
«این فرصت [فرصتِ زندگی کردن در #رؤیاها] را در اختیار تماشاگر قرار دهد؛ فرصت #سیر_در_عوالمی دیگر و تجربۀ زندگی در قالبهایی دیگر را.»
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#تحول
#تفریح
#سرگرمی
#ذات_سینما
زندگی -این تاجر طمّاع ناخنخشک پیر-
مرگ را همچون شراب ناب، کمکم میفروخت...
#فاضل 👌🏻
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
زندگی -این تاجر طمّاع ناخنخشک پیر- مرگ را همچون شراب ناب، کمکم میفروخت... #فاضل 👌🏻
نرگس آتش پرستی داشت شبنم میفروخت
با همان چشمی که میزد زخم مرهم میفروخت
زندگی چون برده داری پیر، در بازار عمر
داشت یوسف را به مشتی خاک عالم میفروخت
زندگی -این تاجر طماع ناخن خشک پیر-
مرگ را همچون شراب کهنه کمکم میفروخت
در تمام سالهای رفته بر ما روزگار
شادمانی میخرید از ما و ماتم میفروخت
من گلی پژمرده بودم در کنار غنچهها
گلفروش ای کاش با آنها مرا هم میفروخت
#فاضل
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتض
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_ششم)
#آوینی به عنصر مبارزۀ #خیر_و_شر نیز در آثار #هیچکاک اشاره میکند و #عدالت را محور #قصّههای_هیچکاکی برمیشمارد. او در این میان، طرداً للباب بعد از بیان قضیّه هابیل و قابیل که داستان خلقت را مزیّن به یک تراژدی بر اساس مبارزۀ بین خیر شر میکند، بیان میکند که ایدههای اجمالیِ اینچنینی (قضیّه هابیل و قابیل) به درد روایت در مدیوم #سینما نمیخورند؛ چراکه #سینما جای تفصیل و پرداختن به جزئیّات است(1).
تمام شخصیّتها در آثار #هیچکاک، #امتحان میشوند. آنان مردمانی بسیار عادّی هستند که بعد از قرار گرفتن در موقعیّتهایی غیر عادّی و نامتعارف، مِحَک میخورند و انسانیّتشان در بوته آزمایش قرار میگیرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1. مسلّماً داستان هابیل و قابیل را نمیتوان به همان صورتی که در داستان آفرینش مکتوب است تصویر کرد. قصص سمبلیک، صورتهای نوعی و یا مطلق حیات بشر را عرضه میکنند که در واقعیّت زندگی فانی تفصیل مییابند. این، صورتهای تفصیلی است که بر پردۀ سینما متجلّی میشود. ص49
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#خیر_و_شر
#امتحان
#داستان_خلقت
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_هفتم)
بخش بعدی نگارۀ «#عالم_هیچکاک» به بررسی شخصیّت #هیچکاک میپردازد. ظاهراً به زعم عدّهای، استفاده از عناصری همچون #وحشت، #تعلیق، #قتل، #جنایت و #پلیس ریشه در ترسهای کودکی و شرایط محیطی #هیچکاک دارد.
#آوینی به هیچ عنوان چنین چیزی را نمیپذیرد و حتّی در مرحلهای بالاتر، #کافکا را هم محصول آزار و اذیّت دوران کودکی، روانپریشی و ذهن بیمارش نمیداند؛ چراکه نمیپذیرد #نبوغ، زادۀ #ترس و #توهّم یا #بیماری_روانی باشد:
«میان وجودِ فعلی انسان و پریشانیهای روانی او ویا وقایعی که در گذشته بر او رفته است نیز رابطهای انکار ناپذیر وجود دارد... امّا سؤال اینجاست که یافتن این رابطه چه مشکلی را حل میکند؟ اگر دربارۀ یک بیمار روانی و به قصد معالجهاش سخن میگفتیم شاید این تحلیل کفایت میکرد، امّا اگر جوهر #نبوغ را منشأ گرفته از وقایع دوران کودکی، موقعیّت اجتماعی و علل بیرونی دیگر بدانیم، آنگاه چه جوابی برای این سؤال خواهیم یافت که چرا همۀ افراد انسانی به نخبگانی چون #کافکا و #هیچکاک مبدّل نشده اند؟»
در ادامه، #آوینی #هیچکاک را هنرمندی توصیف میکند که برای حرف زدن، #زبان_سینما را برگزیده و بدون #سینما، هیچ است.
#هیچکاک #روانشناس و #روانکاو و #فیلسوف نیست، امّا در قامت یک #کارگردان، همۀ اینها هست؛ به عبارتی:
«#هیچکاک، #هیچکاک است و به عبارت بهتر #سینما، #سینما است.»
«#هیچکاک مجرّد از #سینما هیچ نیست، اگرچه به مثابه یک #گارگردان_سینما، #قصّه_پرداز، #روانشناس و حتّی #متفکّر بزرگی نیز هست.»
«او [هیچکاک] هرگز تلاش نمیکند #زبان_سینما را به خدمت حرفهایی در بیاورد که متعلّق به #سینما نیست.»
حتّی خود #هیچکاک در مواجه با فیلمهای پُرگویی مثل «#طناب» یا «#برج_جدی» آنها را اشتباهاتی حرفهای تلقّی میکند:
«وقتی به گذشته فکر میکنم میبینم کار مهملی بود. (هیچکاک در مصاحبه با تروفو)»
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#شخصیت_هیچکاک
#کافکا
#نبوغ
#زبان_سینما
#کارگردان
#فیلم_طناب #برج_جدی
تا صبحدم به یاد تو شب را قدم زدم
آتش گرفتم از تو و در صبح، دم زدم
با آسمان مفاخره کردیم تا سحر
او از ستاره دم زد و من از تو دم زدم
حسین منزوی
#اشعار_عاشقانه
#شعر_های_عاشقانه
#اشعار_ناب
@khalvatkadeh_mastan
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام در شب نیمه شعبان
🆔 @Masaf
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
حمد شفایی قرائت بفرمایید برای حاجآقا دیانی (سردبیر برنامه سوره و معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کت
حجت الاسلام و المسلمین #مسعود_دیانی، دین پژوه معاصر، شاعر و از فرهیختگان جامعه علمی کشور و از بنیان گذاران برنامه تلویزیونی «سوره»، پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان، بامداد امروز دار فانی را وداع گفت.
او چندی پیش، بهعنوان قائممقام شبکه چهار سیما منصوب شده بود.
در کارنامه مسعود دیانی اجرا و سردبیری برنامههای «شب روایت» و «سوره» در شبکه چهار به چشم میخورد. همچنین او مدتی معاون شعر و ادبیات داستانی خانهٔ کتاب و ادبیات ایران بود.
برنامه «سوره» در مناسبت های مذهبی با عنوان های «فصل بنی امیه»، «فصل امام حسن (ع)» و «فصل اسلام» در ایام ماه محرم، صفر و هفته وحدت پخش شد.
این خبر را حسین شاهمرادی مدیر شبکه چهار سیما در توییتر خود منتشر کرده است.
پیکر مرحوم دیانی امروز ساعت 14 از مقابل مسجد بلال صداوسیما تشییع میشود.