eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 و مات أبو العباس أحمد بن سعيد هذا بالكوفة سنة ثلاث و ثلاثين و ثلاثمائة». 📚 الفهرست (للشيخ الطوسي)؛ ص: 29 و 28 الرقم 76) @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 مرحوم و شیخ هر دو اهل بغداد هستند، نجاشی (در اجازه و فهرست) از برخی مشایخ بغداد نقل می‌کند که شیخ آن‌ها را درک نکرده است و یکی از چهره‌های معروف که نجاشی زیاد از وی نقل می‌کند و شیخ او را درک نکرده «ابن نوح» است. چون وقتی به بغداد می‌آید ابن نوح در بصره بوده است. 🔹 ابن نوح واقعاً مرد ملایی بوده است. شیخ می‌گوید: به ابن نوح برخی مذاهب فاسده نسبت داده شده است و من موفق به دیدار او نشدم. 🔸 گاهی به او ابوالعباس و گاهی صیرافی هم می‌گویند. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 مرحوم شیخ طوسی «ابوالمفضل» را درک نکرده اند چون ابوالمفضل قبل از آمدن مرحوم شیخ طوسی در بغداد فوت میکند، ولی مرحوم نجاشی چون فرزند بغداد است او را درک کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مد ظله): 🔹 چند بار عرض کرده‌ایم که مرحوم از برخی مشایخی نقل می‌کنند که شیخ طوسی از آنها نقل نمی‌کند، زیرا مرحوم نجاشی قبل از مرحوم شیخ در بغداد بودند، پدرش جزء علماء بوده و متولد در بغداد بود. 🔸 طبیعتاً عده ای از مشایخ را مرحوم نجاشی در 10-12 سالگی دیده بودند و با حسین بن عبیدالله غضائری رفت و آمد داشتند و با بزرگان بغداد رفت و آمد داشته اند، ولی مرحوم شیخ، خراسانی هستند. سال 408 وارد بغداد شده اند. مرحوم شیخ مشایخی که قبل 408 فوت کرده اند را درک نکرده است. مثلاً همین «ابو المفضل شیبانی» را مرحوم شیخ درک نکرده اند، چون 402 فوت کرده است. ولی مرحوم نجاشی او‌ را درک کرده‌اند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 در یک برهه‌‌ای از زمان نه، اما بعدها رسم شد مثلاً اگر شخصی شخصيتی بود، اگر يک نوه­‌ای داشت مثلاً يک ساله که تازه به دنيا آمده، از يکی از بزرگان حديث که مثلاً هشتاد سالش بود، يک اجازه برای نوه­‌اش می­‌گرفت. چون در نوشتنِ اجازه سن را شرط نمی­‌دانستند اما در تحديث سن را شرط می­دانستند. 🔹 خوب دقت کنيد، يعنی اجازه را برای يک بچه يک ماهه هم صادر می­‌کردند اما حق نداشت بگوید «حدثنی فلان» الّا بعد از تمييز و بلوغ. آن وقت می­‌گفت: «حدثنی». 🔸 در «تحديث» سن را شرط می­دانستند و متعارف سن در آن زمان بيست سال بوده. 🔹 کتاب «کفايه» کتاب بسيار خوبي است. کتابی است که در علوم الحديث در قرن پنجم توسط خطیب بغدادی نوشته شده. اگر آقايون توانستند، بخوانند. خيلی فوائد دارد. در آنجا سن طلب الحديث را بيست سالگی نوشته. البته گاهی قبل از اين هم تحديث می­کردند و خيلی هم بود، اما به هر حال سنّ رسمی استانداردش (به قول امروزی­‌ها) بيست سالگی بوده. خلاصه، اين رسم بوده که اجازه می­‌گرفتند. 🔸 احمد بن الحسين (پسر حسين ابن سعيد) آقازاده­‌ای است که واقعاً بايد گفت نابغه­‌ای بوده، چون به استثنای يک نفر از تمام مشايخِ پدرش حديث نقل می­‌کند. حالا يا واقعاً جوان بااستعدادی بوده که از آن­ها اجازه گرفته، يا حسين بن سعيد چون جزو اجلاء اصحاب بوده، خود حسين ابن سعيد يک اجازه­ مثلاً از ابن ابی عمیر برای فرزندش گرفته باشد. البته این‌ها همه احتمال است... به هر حال؛ ايشان: «روی عن سائر شيوخ ابی، عن جميع شيوخ ابی». @Nardebane_feghahat
❓ هل تقولون بصحة خبر «ادرؤوا الحدود بالشبهات»؟ ✔️ پاسخ آیت الله میرزا جواد : 🔸 الخبر غير صحيح، والله العالم. 📚 صراط النجاة جلد 2 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله کتاب الإرث 1399/08/19 🔹 ما به دو جهت يکي براي تبرّک و يکي براي اينکه حق قرآن کريم ادا شود، اول آيات ارث مي‌خوانيم تا اينکه قرآن در فقه ما خودش را نشان بدهد. 🔸 بارها به عرضتان رسيد که فقه ما طوري تنظيم شده است که اصلاً با قرآن کريم کاري ندارد. شما از اول تا آخر اصول را که نگاه کنيد هيچ آيه‌اي که اصول به آن تکيه کند، در آن نيست. اين دو آيه‌اي که در جلد دوم کفايه آمده است، يعني در بحثهاي حجيت خبر واحد به نام آيه «نبأ» و «نفر»، همه محققان براي رد کردن مي‌آوردند همه يعني همه -افراد ضعيف مستثنا هستند- چون هيچ دليلي از دو تا آيه «نبأ» و «نفر» استفاده نمي‌شود که خبر واحد حجت است. حجیت خبر واحد بناي عقلاء است و امضاي روايات اهل بيت است. بلکه اين دو آيه را «تجهيزاً للأذهان» مي‌آورند. 🔸 پس اگر محققي در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باشد او مي‌تواند اصوليِ ماهر باشد، در فقه هم «بشرح ايضاً»؛ چون به روايات وابسته است. 🔹 مخصوصاً آن فرمايش مرحوم آخوند که گفته است اين آيات اطلاق ندارد چون در صدد اصل تشريع است. آيه‌اي که در صدد اصل تشريع باشد که نماز واجب است و روزه واجب است، اطلاق ندارد تا کسي به آن تمسک کند. اين فرمايش ايشان يک ضربه ديگري زده است. بنابراين وضع ما از نظر قرآن کريم طوري است. طلبه‌اي که وارد حوزه ميشود، در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باش،د ميتواند فقيه کامل و مرجع شود، چون هيچ ارتباطي ندارد. 🔹 ما براي تدارک اين ناچاريم اول آيات ارث را از روي قرآن کريم تلاوت کنيم، زيارت کنيم و تحقيق کنيم تا خطوط کلي ارث از قرآن مشخص شود، بعد معلوم ميشود که روايات در صدد تفسير همين آيات نوراني‌اند. @Nardebane_feghahat
🔹 مشغول مطالعه کتاب «اللوامع الإلهیه» فاضل مقداد (رضوان الله تعالی علیه) هستم. جمله بسیار جالبی دیدم که حیفم آمد برای دوستان ارسال نکنم. 🔸 چقدر فهم روایات اهل بیت (علیهم السلام) مهم است. خداوند توفیق بدهد إن شاءالله. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 گاهی یک کتاب می‌میرد و نیازمند إحیاء است. مثلاً کتاب «عوالم العلوم» مرحوم بحرانی که مُرده بود و مرحوم ابطحی (رضوان الله علیه) آن را إحیا کرد. 🔹 خداوند به مؤسسه وحید بهبهانی(ره) خیر دهد که کتاب «خیراتیه» را زنده کرد. بسیار کتاب جالبی است. 🔸 یا مثلاً کتاب «طُرَف» سید بن طاووس کتاب ارزشمندی است. مرحوم مجلسی قطعاتی از آن را در بحار آورده است اما این کتاب حدوداً ۲۲ سال پیش چاپ شد و قبل از آن در دسترس نبود. با تحقیق شیخ قیس العطار در سال ۱۴۲۰ هجری قمری این کتاب إحیاء شد. 🔹 پس برخی کتاب ها مُرده است و نیازمند زنده‌شدن و إحیاء است. قرآن امروزه مُرده است و باید إحیاء شود، لذا در ادعیه می‌خوانیم: «اللهُمَّ وَ أَحْیِ بِوَلِیِّکَ الْقُرْآنَ» قرآن را با ولی خود زنده کن. مهدی (عجل الله فرجه) خواهد آمد، باش تا صبح دولتش بدمد. ما معتقدیم که پایان شبِ سیه، سپید است. @Nardebane_feghahat
❓ما هو رأي سماحتكم في سند دعاء صنمي قريش؟ ✔️ آیت الله شیخ هادی نجفی: 🔸 السند ضعیف و الدعاء مجرّب. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (قدس الله تربته الطاهرة): 🔸 إنّ التعبیر بالکراهة لا ینافی التحریم فإنّ الکراهة لغة یعمّها، و أمّا الکراهة الاصطلاحیة فهذا اصطلاح حادث من الفقهاء. 📚 تنقیح مبانی العروة ج4 ص10 @Nardebane_feghahat
(۱۱) 🔸 اولین باری که بحث رؤیت هلال با چشم مسلح (مانند تلسکوپ) در فتاوا طرح گردید، ظاهراً در حدود ۱۰۰ سال پیش یعنی زمان مرحوم نائینی بوده است. 🔹 بزرگانی مانند مرحوم ، ، ، آیت الله ، و ... رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند. @Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله معتقدند عمل به قولِ رجالی از باب وثوق و اطمینان است، اما آیت الله عمل به آن را از باب انسداد می‌داند. @Nardebane_feghahat
❓تفاوت های آیت الله خوئی با شاگردشان آیت الله سیستانی چیست؟ ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 آقای سیستانی هم برخی دیدگاه‌های روشنفکری را دارد. در مباحث رجالی هم بیشتر از آقای کار کرده است. اما همچون ایشان این نظرات و دیگاه‌هایش را تدوین و تالیف نکرده است. ✅ پ.ن: دقت شود که مقصود از دیدگاه‌های روشفکری، جنبه‌های منفی نیست. @Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله بروجردی(رضوان الله علیه) معتقد بود که کتاب رجال شیخ طوسی به مرحله تدوین و تکمیل نهایی نرسیده؛ زیرا ایشان برخی از اشخاص را نام می برد، اما هیچ‌گونه توضیح یا تضعیف یا توثیقی درباره آنان ندارد، بلکه فقط آنان را جزء اصحاب پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) یا ائمه(علیهم السلام) می‌نامد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 کتابِ «طلحة بن زید» معروف بوده است، طریق اصحاب ما به ایشان خوب هست. 🔹 «طلحة بن زید» توسط نجاشی توثیق نشده اند. شیخ طوسی فرموده‌اند: «طلحة بن زيد: عامي المذهب، إلا أن كتابه معتمد». مرحوم استاد (یعنی مرحوم خویی) هم ملازمه با وثاقت فهمیده اند که فعلاً وارد آن بحث نمی‌شویم. @Nardebane_feghahat
✔️ آيت الله سیستانی (مدظله العالی) إعراض مشهور را موهِن قلمداد می‌کند اما عمل مشهور را مُجْبِر نمی داند. @Nardebane_feghahat
❓ هل یجوز للمرأة أن تنظر إلَی إمرأة ترقص؟ ✔️ آیت الله میرزا جواد تبریزی (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 إذا لم یکن النظر بشهوة الإلتذاذ الجنسي فلا بأس. 📚 صراط النجاة ج12 ص208 @Nardebane_feghahat
❓کیف سمّی الإمام عليّ(علیه السلام) و الإمام الحسین(علیه السلام) بعض أبنائهم بأبی بکر و عمر و عثمان،و نحن الشیعة لدینا إشکالات بشأن هذه الشخصیات؟ ✔️ آیت الله میرزا جواد (نوّر الله مضجعه): 🔸 مثل هذه الأمور کانت لرعایة المصالح، و منها دفع الشرّ عن الشیعة. 📚 الأنوار الإلٰهیّة في المسائل العقائدیّة ص207 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 آقاي‌شيخ‌ جواد تبريزي‌ كه‌ از شاگردان‌ مبرّز آقاي‌ خويي‌ بود، در نجف دروس سطح‌ مي‌گفتند. آقاي‌ تبريزي‌ در اواخر حضورشان‌ در نجف‌، كفايه‌ هم‌ درس‌ مي‌داد. 🔹 از معروف‌ترين‌ اساتيد آن‌ زمان‌، آقايان‌ سيد محمد باقر صدر، سيد علي‌ سيستاني‌، سيد محمد روحاني‌ و ميرزا علي‌ غروي‌ بودند. من‌ جلد دوم‌كفايه‌ را خدمت‌ آقاي‌ غروي‌ خواندم‌. بسيار خوش‌ بيان‌ بود. اواخر سال‌هايي‌ كه‌ در نجف‌ بودم‌، ايشان‌ درس‌ خارج‌ هم‌ شروع‌ كردند. 🔸 سالي‌ كه‌ من‌ وارد نجف‌ شدم‌، آقاي‌ سيد محمد باقر صدر، ديگر درس‌ سطح‌ نمي‌گفت‌. گويا دور دوم‌ درس‌ خارجشان‌ بود. مرحوم‌ آقا مصطفي‌ خميني‌ هم‌ درس‌مي‌گفت‌؛ ولي‌ تا آن‌جا كه‌ من‌ به‌ خاطر دارم‌، در آن‌ سال‌هايي‌ كه‌ من‌ در نجف‌ بودم‌، درس‌ خارج‌ نمي‌گفت‌. 🔹 شهيد صدر و آقاي‌ خويي‌، از همه‌ بيشتر شاگرد داشتند. اوايلي‌ كه‌ من‌ وارد نجف‌ شدم‌، شاگردان‌ شهيد صدر كم‌ بودند، اما به‌ تدريج‌ زياد شد و حتي‌ مي‌توان‌ گفت‌ بيشتر از درس‌ آقاي‌ خويي‌، يا همان‌ اندازه‌. حدود بيست‌ تا سي‌ نفر هم‌ درس‌ آقاي‌ سيستاني‌ شركت‌ مي‌كردند. 🔸 آقاي‌ بجنوردي‌كه‌ مرحوم‌ شدند، ما درس‌ آقاي‌ سيستاني‌ شركت‌ كرديم‌. از آن‌ به‌ بعد، درس‌ آقاي‌ سيستاني‌ بيشتر جا افتاد. شاگردان‌ ايشان‌ به‌ چهل‌ نفر مي‌رسيدند. اما گرم‌ترين‌ درس‌ نجف‌ را آقاي‌ خويي‌ داشت‌ و در مرحله‌ بعد، آقاي‌ صدر. @Nardebane_feghahat
✅ درس بدایة الحکمة استاد منتظری مقدم ✔️ سبق و تقدم بالعلیه 🔸 عبارت است از اینکه علت تامه بر وجود معلول سبق بالعلیه دارد، و به علت تامه سابق بالعلیه و به وجود معلول لاحق بالعلیه می گویند.  🔹 البته این نکته روشن است که در سبق و لحوق علّی، سبق و لحوق زمانی ندارند، چرا که محال است وجود معلول از وجود علت متأخر زمانی باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس بدایة الحکمة استاد فیاضی 🔹 یکی از اقسام سبق، «سبق بالطبع» است که سبق علت ناقصه به معلول است که علت ناقصه سابق و معلول آن لاحق می شود. 🔸 مراد از علت ناقصه چیزی است که معلول، در وجودش به آن احتیاج دارد ولی آن نمی تواند تمام نیاز معلول را برطرف کند. به عبارت دیگر اگر معلول بخواهد موجود شود حتما باید علت ناقصه ی آن هم باشد ولی این دلیل نمی شود که اگر علت ناقصه باشد معلول هم موجود شود. مانند اینکه برای داشتن سه باید دو هم باشد ولی کافی نیست بلکه باید یک هم به آن ضمیمه شود. بنا بر این دو تقدم بر سه دارد. 🔹 علت ناقصه به معنای اجزاء علت تامه است و حتی اگر یک جزء از علت تامه کمتر شود همه علت ناقصه می شوند. @Nardebane_feghahat
☑️ نظریه کسب اشاعره ✅ جبر متوسط یا کسب ، یکی از عقائد و بسیاری از  است. 🔸 ابوالحسن اشعری معتقد است که : فعل انسان منحصراً متعلَّقِ قدرتِ قدیمِ خداوند می باشد و قدرت حادث انسان در ایجاد فعل هیچ اثری ندارد. 🔹 می‌گویند : فعل ما إحداثاً و ایجاداً، مخلوق خدا می‌باشد و در عین حال توسط ما کسب می‌ گردد. بنده خالق و موجِد فعل خود نیست، بلکه کاسب آن است. 🔸 مقصود از کسب، صرفاً مقارنه قدرت و اراده حادث با خلق و ایجاد فعلی است که تنها به واسطه قدرت خداوند صورت می گیرد. @Nardebane_feghahat
❓ لو أن شخصا كان يعلم بوجود حالة الرضاع المسبب للحرمة بين زوجين قد أنجبا أطفالا فهل يجب عليه اخبارهما، علما أنه يترتب على اخباره أحد أمرين: إما انفصالهما بطلاق أو غيره وتشتت شمل العائلة وإما بقائهما على الزوجية مع تحقق علمهما ببطلان العقد بعد أن كانا جاهلين بالحكم؟ ✔️ المیرزا جواد التبريزي(رضوان الله عليه): 🔸 لا يجب عليه الاعلام والله العالم. 📚 صراط النجاة ج1 ص537 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 «الحسن بن الجهم» بن بكير بن أعين أبو محمد الشيباني ثقة روى عن أبي الحسن موسى و الرضا (عليهما‌السلام). 📚 رجال النجاشي ج1 ص50 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔸 ابومحمد حسن بن جهم بن بکیر بن اعین شیبانی زراری، از خاندان شیعه و مشهور اعین بود. 🔹 چون جد بزرگش اعین به دست مردی از قبیله شیبان تربیت یافته و مسلمان شده بود، به شیبانی معروف است. 🔹 از آن جهت که مادر او نوه زرارة بن اعین بود، با عنوان «زراری» هم از او یاد شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 «حسن بن جهم» از خاندان زراره است. نام ایشان «حسن بن جهم بن بکیر بن أعین» می باشد. 🔹 دارند که: «کان من خواص ابی الحسن الرضا سلام الله علیه». 🔸 «ابوغالب زراری» نوه ایشان هست. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله ۱۳۷۵/۱۰/۳ 🔹 عمرو بن شمر را اهل رجال توثيق نكرده‏‌اند، اما مرحوم آقاى او را توثيق مى‏‌كردند و مى‏‌گفتند مرد عابدى بوده است، از روات اهل بيت (عليهم‏‌السلام) است، آدم ولايى بوده است، دوست اهل بيت بوده است، اما اسم او بد بوده و اين چوب اسمش را مى‏‌خورد. 🔸 مرحوم ابن ابى عمير و مرحوم بزنطى، ابن قولويه از او روايت نقل مى‏‌كند. أجلاى اصحاب، آن‌ها كه «لايروى إلا من ثقة»، اينها از او روايت نقل مى‏‌كنند. 🔹 لذا به عقيده ما (تبعاً لاستادمان آقاى بروجردى) عمرو بن شمر توثيق شده است. @Nardebane_feghahat