eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
488 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیت الله جوادی آملی حفظه الله: "تا نفَس می‌كشید باید درس بخوانید، آدم می‌گوید که من فارغ‌ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغ‌التحصیلم، این او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس می‌كشیم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود" [1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه». 📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین تاریخ: 1395/06/13 📚کتب و مقالات حوزه ▶️ @Talkhisbooks
✅ در مراسم رونمایی از کتاب «تار و پود عاشقی» مطرح شد: 💢 کتابی برای کمک به چالش‌های پیش روی زوج‌های جوان 📌 آیین رونمایی کتاب «تار و پود عاشقی» با حضور امیرحسین بانکی‌پور، نمایندۀ مجلس شورای اسلامی، حامد مصلحی، نویسندۀ کتاب و محمدصادق میرصالحیان، مدیر انتشارات حدیث راه عشق، در کانون پیوند مهر اصفهان برگزار شد. http://hvasl.ir/news/376437 🆔 @hvasl
حکمت اسلامی و روان شناسی .mp3
6.85M
🎙استاد عبدالحسین 🖍 موضوع: حکمت اسلامی و تعالی روان شناسی 🏫 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه 📅 ۲۷ تیر ۱۴۰۰
هدایت شده از ذکری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝عنوان یادداشت : 🔻طلبه عزیز، دانشجوی گرامی و هر کسی که به دنبال آموختن دانشی هستی، شده تاحالا یک علامت سوال نه چندان بزرگ اما پر راز، بگذاریم جلوی خودمان؟ 🔸⁉️ به راستی چرا میخواهم علمی را بیاموزم و عالم بشم؟ 🔷چقدر انگیزه های خودمان را کرده ایم و چقدر به آن اندیشیده ایم؟ 🔷علم می آموزم که : 🔻عالم باشم 🔻جایگاهی و شغلی به دست بیارم 🔻تو چشم بقیه بزرگ بشم 🔻منزلتی و مقامی بدست بیارم 🔻به به و چه چهی برام راه بندازن. 🔻استاد بشم و عده ای را دور خودم جمع کنم و مرید و شاگرد درست کنم. 🔻و... 🔰من حتی امکانی که می‌توانست نور مسیرم باشد را هم به ظلمت کشیده ام و خودم را در ظلمات مدفون ساخته ام. 💠درمان این درد چیست؟ ┈••✾••┈┈• 🔰 به ذکری بپیوندید... 🆔 https://eitaa.com/zeekra
❇️دوره تابستانه «مهارت های پژوهش و نگارش علمی» 🔻در ۸ پک آموزشی مجزا: نگارش اجزای علمی پژوهشی،تدوین و نامه ارشد و دکتری، پیشرفته فنی و ادبی متون علمی،روش های تحقیق و کتابخانه ای، مهارت های ارتقا دهنده فرایند پژوهش(مساله یابی، پژوهش،روش های )،مطالعه سیستمی، و تند پژوهی، استخراج مقاله علمی از پایان نامه و جلسه موفق، ویرایش شکلی و ساختاری متون علمی و اصول نویسی 🔶 با حضور ۱۱ تن از پژوهش: دکترمیرنجف موسوی،دکترسیدضیاالدین علیانسب،دکترمحمدجوادفلاح، دکترمحمدعترت دوست،دکترمهدی فدایی،دکترمعصومه قنبرپور، دکترحسین رضائیان،دکترلیلا صابری، دکترفاطمه انصاری و دیگران 🏛برگزار کننندگان: دانشگاه ارومیه با همکاری دانشگاه فردوسی، تربیت دبیر شهید رجایی، علوم و معارف قرآن کریم، حوزه علمیه خواهران قم، جامعةالزهرا (س)،دفتر تبلیغات خراسان، مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) و چندین انجمن علمی حوزوی و دانشگاهی 👩‍🎓👨‍🎓ویژه پژوهشگران، طلاب و دانشجویان سراسر کشور 🔖همراه با اعطای ⏱زمان: ۵ مرداد الی ۱۵ شهریور ⏳مهلت ثبت نام: تا ۴ مرداد 🌐بستر برگزاری: اسکای روم ❌ با محدود 👈📝 جهت و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu مراجعه فرمایید. 📤پل ارتباطی ما با شما: @pajoohesh_20
هدایت شده از اشتیاق طلبگی
⭕️ام المشکلات زندگی طلبه⭕️ ✍️حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی 🔷 آسیب اصلی در فضای تربیتی و رفتاری طلاب، حاکم شدن فرهنگ زندگی روزمره است. این فرهنگ شاخصه‌های زیر را دارد: غلبه احساس بر عقل، غلبه رفاه بر رشد، رسانه بر خانواده، ارتباطات حداکثری بر ارتباطات خانوادگی، سیستم های اجتماعی بر سیستم خانواده، و غلبه کمیت و اطلاعات و آمار بر زندگی. اینها ظهوری از شاخص‌های مدرنیته است. یک زندگی مدرن با زندگی سنتی و به تعبیر دقیق زندگی دینی و مورد رضای خدا بر اساس راهبردهای دینی متفاوت است، زندگی طلبه ها هم به تبع این گونه شده است. 🔸غلبه بر زندگی روزمره، ام المشکلات به نظر می رسد. در برنامه ریزی، وقتی آسیب مرکزی تشخیص داده شد باید با آن مقابله شود. برنامه ریزی هویتش تغییر است. تغییر «از»، «به»، «با». از این وضع موجود به یک وضع مطلوب با یک ابزار مشخص. فرهنگ زندگی راهبر فضاهای تربیتی است. با تحلیل هدف طلبگی (لیتفقوا فی الدین و لینذروا .. یعبدوننی لایشرکون بی شیئا) باید به فرهنگ جایگزین منتقل شد. جایگزین این فرهنگ غربی، فرهنگ زندگی علمی است. 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
💠 تمدید اولین همایش ملی معنویت پژوهی با عنوان «معنویت و علوم اسلامی» 📆 آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 1400/5/31 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰یک برداشت غلط از حکمت متعالیه🔰 🔸اخیراً بصورت اتفاقی به کانالی در پیامرسان ایتا برخورد کردم به نام «امتداد حکمت وفلسفه» که یکی از رفقای جوان و انقلابی ما - که از ارادتمندان آقای میرباقری و مجموعه فرهنگستان است و طبعا با فلسفه اسلامی هم میانه خوبی ندارد - راه اندازی کرده است. توفیق شد برخی از یادداشت‌های کانال مزبور را مطالعه کردم. گرچه مجال پیگیری وپاسخ به این سنخ هجمه‌ها و انتقادات به فلسفه اسلامی را ندارم اما از باب نمونه - و البته با کسب اجازه از این دوست عزیزمان- یکی از یادداشت‌های ایشان را اجمالاً بررسی میکنیم و‌ قضاوت را به خوانندگان عزیز میسپاریم و البته پیشاپیش از اینکه توفیق پیگیری اینگونه بحثها را ندارم عذرخواهی میکنم. 🔹این دوست عزیزمان طی یادداشتی بیان داشته‌اند که حکمت متعالیه و‌ فلسفه صدرایی چون جسم و بدن را ظلمانی میداند نمیتواند زیربنای تمدن اسلامی قرار بگیرد. طبق این فلسفه هرگونه توجه به جسم و جسمانیات و‌عالم ماده، توجه به ظلمات است و لذا فلسفه صدرایی ما را به انزوا و گوشه گیری ودوری از فعالیت‌های اجتماعی وسیاسی و عبور از کثرت و ظلمت ماده و اجسام و‌توجه به عالم تجرد و‌ نور و وحدت سوق میدهد! چنین فلسفه ای اصلا قابلیت امتداد پیدا کردن در متن جامعه نداشته و نمیتواند تمدن ساز باشد! یادداشت ایشان را میتوانید در آدرس ذیل بخوانید👇 https://eitaa.com/monir_ol_din/1947 🔸عبارتی هم از صدرالمتالهین(قده) نقل کرده‌اند:«الأوّل أن يعلم أنّ الإنسان ينتظم ذاته من جوهرين: أحدهما نورانيّ و الآخر ظلمانيّ. أمّا النّورانيّ، فهو النّفس؛ و أمّا الظّلمانيّ، فهو الجسد. فالنّفس حيّة علّامة فعّالة خفيفة؛ و الجسد ميّت جاهل ساكن ثقيل.» 📙كسر الاصنام الجاهلية، ص: ۱۵ 🔹پاسخ به این اشکال، خیلی ساده و واضح است: توجه به جسم و جسمانیات به دو‌شکل ممکن است: توجه استقلالی و توجه ابزاری! 🔸اگر جسم و‌عالم ماده و زندگانی دنیا، مقصود بالذات باشد قطعا توجه به آن توجه به ظلمات است و پرداختن به آن و‌پیگیری و‌طلب آن، ناپسند و‌مذموم است. همانطور که در روایات اهل بیت علیهم السلام هم داریم که:«من أصبح و‌أکبر همّه الدنیا فلیس من الله في شیئ».‌ قرآن میفرماید: «منکم من یرید الدنیا و‌منکم من یرید الآخرة» ومیفرماید: «و ماالحیاة الدنیا الا متاع الغرور» و میفرماید: «فأعرض عمن تولی عن ذکرنا و‌لم یرد الا الحیاة الدنیا». 🔹اما اگر جسم و جسمانیات و‌عالم ماده و حیات دنیا به عنوان ابزار و‌ وسیله‌ای برای حیات علیا و تکامل آن جوهر نورانی انسان و عبور از ظلمات و وصول به عالم نور و اطلاق و‌تجرد و مقام‌لقاء الله باشد (یعنی به تعبیر روایات، نگاه ما به دنیا به عنوان مزرعه آخرت باشد) در اینصورت پرداختن به شئون عالم ماده و بدن و جسمانیات، توجه به ظلمات و انغمار در کثرات و‌فرو رفتن در گمراهی نیست بلکه اتفاقا توجه به عالم نور است. 🔸آنچه صدرالمتألهین (قدس الله نفسه الزکیة) فرموده فقط همین مقدار است که جهان ماده و عالم اجسام، ظلمات و به تعبیر قرآن «أسفل السافلین» است! چنانچه فرموده:«أو کظلمات في بحر لجي یغشاه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض». 🔹اما اینکه پس هرگونه توجه و پرداختن به دنیا و عالم ماده - حتی به عنوان ابزار وصول به کمالات الهی و بعنوان مزرعه آخرت - نادرست و‌مذموم است، این قطعا یک استنتاج غلط و نادرست است که از مقصود و منظور صدرالمتألهین (رضوان الله علیه) - که حقیقتاً از افتخارات درخشان شیعه و یکی از پرورش یافتگان برجسته مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام است - فرسنگها فاصله دارد. @ejtehad_jahadi
به مناسبت سالروز دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مقام معظم رهبری مدظله العالی 1397/12/13 🔰 "این نظام باید با اسلام اداره بشود" 📝 یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست -حالا اقتصاد را مثال زدند- حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است. 🔗 متن کامل بیانات 🆔 @mfos_ir 🌐 www.mfos.ir ☎️ 02532401545
هدایت شده از دین و حکمرانی
یازدهمین نشست دین و حمرانی.mp3
46.52M
🎙صوت نشست یازدهم با موضوع: بررسی الگوی هم افزایی جریان حوزه و دانشگاه در فرایند حل مسائل حکمرانی/ 2 💠با ارائه: جمعی از نخبگان و فعالین حوزه و دانشگاه در زمینه حل مساله
هدایت شده از دین و حکمرانی
یازدهمین نشست دین و حکمرانی.pdf
111.6K
📚 خبر تفصیلی نشست یازدهم با موضوع: بررسی الگوی هم افزایی جریان حوزه و دانشگاه در فرایند حل مسائل حکمرانی/ 2 💠با ارائه: جمعی از نخبگان و فعالین حوزه و دانشگاه در زمینه حل مساله 🆔 @din_hokmrani
✅ برگزاری نشست نظام تعلیم و تربیت اسلامی 📝 موضوع: بناء فقه مضاف و نظام سازی در حوزه تعلیم و تربیت بر اساس الگوی تفقه جامع 🎙سخنران: آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 🗓 زمان: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰/ ساعت 18 🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔺برگزاری نخستین مدرسه تابستانه «دین و سلامت» در حوزه علمیه مشهد ✔️مدرسه تابستانه «دین و سلامت» برای نخستین بار در حوزه علمیه مشهد با محوریت بحث روش شناسی مطالعات دین و سلامت از ۹ الی ۱۴ مرداد ماه با حضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و عموم طلاب، دانشجویان و علاقمندان به مطالعات دین و سلامت می‌توانند در این برنامه شرکت نمایند. 👈 جزئیات + اساتید و سرفصل‌های دوره + جدول برنامه: https://b2n.ir/q62719 🆔 @ijtihadnetwork
(‌شماره6️⃣ ) مهارت‌های بندچینی بند یا پاراگراف(paragraph )به عنوان واحد پیام‌رسانی برای خواننده است. هر بند به لقمه‌های خوارکی است که به او تقدیم می‌کنید. بنابراین، بندچینی یعنی پیام‌ها را ابتدا در ذهن تقطیع کنیم و سپس در کتابت یا گفتار با رعایت چینش منطقی و پیوستگی معانی، به همان تقطیع عمل کنیم. واضح است که نگارش متون پیوسته و طولانی برای مخاطب نیز خسته کننده است. متن بندچینی شده، به خواننده نیز خواهد کرد تا در دریافت پیام‌های نویسنده به یک نظم ذهنی مناسب عمل کند. بندچینی، احترام به وقت مخاطب است. رعایت نظم و انضباط در انتقال پیام‌ها در بندچینی صحیح است. علاوه بر این‌ها، صداقت نویسنده در سخن خودش از سخنان منقول از دیگران نیز مشخص می‌گردد. ــــــــــــــــــــ برخی از الگوهاي ساختاري بند چه جملاتی باید در یک بند قرار گیرند؟🤔 مسیر حرکت در یک بند می‌تواند به یکی از حالتهای زیر باشد: ۱.از پُر ارزش یا أهم به مهم یا کم ارزش؛ ۲.از مهم به اهم؛ ۳.از کلان به خُرد یا از کل به جزء؛ ۴.از جزء به کل؛ ۵.از روند پرسش ـ روش ـ پاسخ؛ ۶.از انگیزه(قصد)به انگیخته(مقصد)؛ ۷.ترتیب مکانی؛ ۸.ترتیب زمانی؛ ۹.از کلی به جزئی؛ ۱۰.از جزئی به کلی؛ ۱۱.از مدعا به ادله و شواهد. ــــــــــــــ 📚برگرفته از جزوه روش تحقیق حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام‌پور کریمی ــــــــــــــــــــ واحدپژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد •┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: @howzehpajohesh 📚📖📚📖📚📖
یک شروع ابتکاری برای مقاله‌نویسی شروع مقاله ممکن است به شکلهای مختلف قابل اجرا باشد. یکی از فنون تقریبا عجیب برای شروع مقاله را در اینجا توضیح می‌دهیم. 1️⃣فرض کنید در جایی هستید که اصلا به هیچ منبعی جز فکر خودتان، دسترسی ندارد؛ مثل علمایی که در زندانهای طاغوت، کتاب نوشتند. 2️⃣بعد از تمرکز بر سؤال اصلی مقاله، آن را به صورت بارش فکری و با استفاده از تفکر خلّاق به سؤالات بسیار ریزی تجزیه کنید. 3️⃣لیست سؤالات را با استفاده از تفکر انتقادی حذف و اضافه و احیانا ادغام، آماده‌تر کنید. 4️⃣سؤالات باقی‌مانده که همگی به شدت به بحث شما مرتبط هستند را با استفاده از تفکر شبکه‌ای، در چند سؤال فرعی و سؤالات ریزی که در ذیل هر سؤال فرعی چینش می‌کنید، سازماندهی کنید و سؤالات را شماره بزنید. 5️⃣مهم، این مرحله است: برای هر یک از این سؤالات ریز، فقط با ذهن خودتان هر چه می‌توانید مطلب بنویسید. گویا مجبورید بدون منبع مقاله را کامل کنید. 6️⃣وقتی تمام اجزای مقاله کامل شد، سه منبع معتبر و مهم و بسیار مرتبط برای مقاله خود انتخاب کنید و بعد از مطالعه آنها، هر چه می‌توانید مقاله خود را ارتقا ببخشید و کامل کنید. در این مرحله، جذابیت مطالعه و مراجعه را احساس خواهید کرد. چه بسا اعتماد به نفس خوبی هم پیدا کنید؛ چون در حین مراجعه، گاهی متوجه می‌شوید که درست فکر می‌کردید. 7️⃣سپس، حداقل به 10 منبع دیگر نیز به تدریج مراجعه کنید و اطلاعات مرتبطی که از آنها می‌گیرید را در مقاله خود استفاده کنید. 8️⃣بعد از یک وقفه چند روزه که در این مدت به استراحت یا کار علمی یا غیرعملی دیگری مشغول می‌شوید، برگردید و مقاله خود را با دقت بخوانید و اشکالات آن را مشخص کنید. 9️⃣برای رفع اشکالات به منابعی مراجعه کنید و مقاله را یک پله کامل‌تر کنید. 🔟در این مرحله، پیش‌نویس مقاله آماده است و آن را به استاد تحویل دهید تا اصلاحات لازم را پیشنهاد کند. 11) بعد از رفع اشکالات و وارسی‌های لازم، به عنوان نسخه نهایی شده از نظر شما، به محل عرضه، ارائه دهید. 12)خدا را شکر کنید که قلم شما راه افتاد و یک محصول فکری آماده کردید. ✍️تهیه کننده: حسن اسلام‌پور کریمی (مربی روش‌شناسی حوزه و دانشگاه) 🔸ارسال شده از واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
📲دانلود رایگان ۶۴ نرم افزار اندروید https://www.noorsoft.org/fa/software/List/?CategoryItemID=13104 ❇️پیام ارسالی از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آشخانه •┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔗 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔗 @howzehpajohesh 📚📖📚📖📚📖
ج۳ تحلیل صرفی و الگوریتم اجتهاد.mp3
10.08M
🔊 💠 ✅با موضوع الگوریتم تحلیل صرفی و الگوریتم اجتهاد 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام سید حسن رفعتی زاده 🔶برگزار کننده : واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها(عج) ✔️جلسه سوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
مروری بر زندگی علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی.pdf
380.7K
مروری بر زندگی علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی ✅ولادت ✅تحصیلات ✅هجرت به عراق ✅تأسیس چاپخانه ✅کتابخانه ✅وفات ✅تالیفات 🎞به روایت تصویر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
*فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان* ✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻 *سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:* نشست پنجم با حضور: *جناب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی* رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی *استاد تمام دانشگاه تهران، رئیس انجمن اخلاق کاربردی ایران و چهره ماندگار علوم انسانی در جشنواره پژوهشی وزارت علوم در سال ۱۳۹۹* 📆 زمان: *یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۳* ⏰ *از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳* لینک ورود به نشست: http://vroom.ut.ac.ir/farabi21 •┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔗 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔗 @howzehpajohesh 📚📖📚📖📚📖
ج ۱ وبینار تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت.mp3
8.72M
🔊 💠 ✅با موضوع تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام سید حسن رفعتی زاده 🔶برگزار کننده : واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها(عج) ✔️جلسه اول •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
45 ✅موضوع «تبارشناسی سینمای دینی» 🎙ارائه دهنده: وحید حیاتی مدیر گروه هنرهای رسانه‌ای دانشکده صدا و سیما قم 🔷برگزارکننده: هیئت اندیشه ورز هنر و رسانه چکیده: در استفاده از آن‌چه در جغرافیای غرب به عنوان رویکرد به حوزه سینمای دینی مطرح شد، در ایران دقت کافی صورت نگرفت و قالب سینمای غرب به عنوان سینمای اسلامی به مخاطب عرضه شد. وی افزود: به عبارت دیگر مفاهیم و عقایدی که در جای دیگری عرضه شده بود، در ایران نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و نوعی التقاط را به وجود آورد. حیاتی در مقام تبارشناسی سینمای دینی در ایران به تبیین دو رویکرد در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: رویکرد جدایی مفهوم سینما و دین معتقد است اضافه شدن دین به سینما، به نوعی مانع وجه کمال‌جویانه هنر می‌شود، چون هنر جایگاهی برتر از مفاهیم دینی دارد. در این رویکرد، سینما که وجهی در حوزه اعمال و رفتار انسانی دارد و عملاً در دایره دینی می‌گنجد، نادیده انگاشته شده است. 📖مطالعه بیشتر: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40864 •┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔗 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔗 @howzehpajohesh 📚📖📚📖📚📖
📖 چند نکته درباره دایره المعارف گرانسنگ و فاخر «الذریعه الی تصانیف الشیعه» مرحوم علامه شیخ آقابزرگ تهرانی: 📕 این کتاب بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دایرةالمعارف کتابشناسی شیعه به زبان عربی است که در ۲۵ جلد و به صورت الفبایی تدوین شده، شامل بیش از یازده هزار صفحه است و در آن بیش از ۵۳ هزار کتاب تألیفی و ترجمه از علمای شیعه در موضوع‌های گوناگون معرفی شده است. 📘 چاپ و نشر این مجموعه در قم و نجف بیش از ۴۰ سال طول کشید و چند جلد آن بعد از درگذشت مؤلف منتشر شد. پس از انتشار، بر این مجموعه یک جلد دیگر افزوده شده که می‌توان آن را اولین مستدرک الذریعه در نظر گرفت. در این جلد برخی از آثاری که در الذریعه نیست گردآمده است. 📒 چنانکه علینقی منزوی، فرزند آقابزرگ تهرانی نوشته، یکی از انگیزه‌های تالیف الذریعة، پاسخگویی به ادعای جرجی زیدان در کتاب «تاریخ آداب اللغة العربیة» بوده که تصریح کرده بود که در قرون نخست اسلامی، فقهای نامدار در خور ذکری از میان شیعیان به ظهور نرسیده است. 📗 آقابزرگ در تالیف الذریعة از فهرست‌هایی که در آن زمان از کتاب‌های شیعه در دسترس داشت، استفاده نموده که برخی از آنها عبارتند از: فهرست ابوجعفر طوسی فهرست ابوالعباس نجاشی فهرست العلماء، ابن شهر آشوب مازندرانی امل الآمل، شیخ حر عاملی خاتمة المستدرک، شیخ میرزا حسین نوری •┈•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
📚سلسه نشست‌های علمی «مبانی کلامی اصول فقه» 🔹فصل اول: جایگاه و تأثیرگذاری صفات الهی در اصول فقه 💠 نشست چهارم: جایگاه و تأثیرات صفت علم الهی در اصول فقه 🔸ارائه‌دهنده: آیت‌الله محمد سند استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف 🔹برگزارکنندگان: مؤسسه پژوهشی دانشوران مرکزتخصصی آخوندخراسانی ره گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی مدرسه عالی سطح چهار 🕗زمان: یکشنبه ٣ مرداد ١۴٠٠ ساعت ١٨ تا ٢٠ ✅لینک ورود: https://b2n.ir/p81052 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
ج ۲ وبینار مراحل ادبی الگوریتم اجتهاد.mp3
7.7M
🔊 💠 ✅با موضوع تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام سید حسن رفعتی زاده 🔶برگزار کننده : واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها(عج) ✔️جلسه دوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
🏴 به بهانه گرامی‌داشت سالروز ارتحال محقّق متتبّع، علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی، مؤلّف اثر گران‌سنگ «الذریعه إلی تصانیف الشیعه» 🔹 معروف بود، ما شنیده بودیم - حالا من یادم نیست جائی هم این را خوانده‌ام یا نه، اما از قدیم در دهنها بود - که این کتاب «فجر الاسلام» را که احمدامین مصری نوشت که تهمتهای زیادی و اهانتهای زیادی در این کتاب به شیعه کرده است - که بعد هم «ضحی الاسلام» و «ظهر الاسلام» و «عصر الاسلام» را نوشت و همین طور در همه‌ی اینها همین اهانتها تکرار شده - وقتی منتشر شد، موجب شد که تعدادی از بزرگان و روشنفکران حوزه‌ی علمیه‌ی نجف به فکر بیفتند و پاسخ عملی بدهند. لذا مرحوم آشیخ آقا بزرگ تهرانی کتاب «الذّریعة» را نوشت؛ مرحوم سید محسن جبل عاملی کتاب «رجال» معروف خودش را و «اعیان الشیعة» را نوشت؛ مرحوم صدر کتاب «تأسیس الشیعة لفنون الاسلام» را نوشت؛ اینها دفاع کردند، دفاع عملی. یعنی یک کتاب سیصد چهارصد یا دویست سیصد صفحه‌ایِ فجر الاسلام موجب شد که چند دائرةالمعارف بزرگ در شیعه به وجود آمد. رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله ۱۳۸۹/۰۶/۲۵ ✅مروری بر زندگی علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی در پیام بعدی👇👇 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
✅ آشنایی با کتاب کافی و مؤلف آن: 🔻مؤلف: ابو جعفر، محمد بن يعقوب كلينى رازى از برجسته ترين علماى شيعه در آغاز قرن چهارم هجرى (متوفاى 329 ق) 🔹 كتاب كافى جزو معدود کتاب هایی است که شامل مجموعه روايات در باب و فروع دين است و اولین کتاب از کتب اربعه حدیثی و شاید معتبرترین آنها باشد. 🔸 این كتاب از قديمى‌ترين و معتبرترين كتاب‌هاى روايى شيعه مى‌باشد كه در عصر نگاشته شده است و مرحوم کلینی مدت سال برای آن زمان صرف کرده است. 🔹 شيخ كلينى اين كتاب را به درخواست يكى از دوستان خود به نگارش درآورده است؛ چنانچه خود در مقدمۀ كتاب تصریح کرده است. 🔸 ایشان عباراتی در مقدمه آورده، که برخی از آن، حجیت کل روایات و یا اعتبار کل روات کتاب را استفاده کرده اند. 💠 از ويژگی هاى مهم اين كتاب: 1️⃣ هم عصر بودن مؤلف با نواب خاص امام زمان عج و دسترسى به آنها، خصوصا كه سال وفات ایشان مصادف با سال وفات آخرين نایب خاص (على بن محمد سمرى) بوده است. 2️⃣ مؤلف در اين كتاب مقيد به ذكر كل سند تا امام معصوم عليه السلام است و اين خود ارزش و اعتبار خاصى به روايات كتاب مى‌دهد. 3️⃣ در اين كتاب، روايات به ترتيب اعتبار آورده شده‌ و روايات اول هر باب به ترتیب از جهت سند و اعتبار از درجه بالاترى برخوردارند. 📚 برگرفته از نرم افزار فقه اهل بیت (2) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @dar_masire_ejtehad