eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️سهو النبی (1) - ابن الولید و شیخ صدوق ♦️شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه ج 1 ص 359 ديدگاه خود و استادش ابن‌وليد را در اين باره چنين بيان كرده است: 🔹غلات و مفوّضه ـ که لعنت خدا بر آنان باد ـ منكر سهوالنبي بوده و مي‌گويند: اگر امكان سهو پيامبر در نماز وجود داشته باشد، امكان سهو وي در تبليغ نيز وجود خواهد داشت؛ زيرا نماز همانند تبليغ بر او واجب است اين استدلال قابل التزام نيست؛ زيرا پيامبر در احوال مشترك همانند ديگران است. او همچون ديگران به نماز متعبّد است؛ در حالي كه نبوّت و تبليغ از مختصات پيامبراست و امكان ندارد كه در تبليغ نيز آنچه در نماز بر پيامبر ثابت مي‌شود، انجام پذيرد 🔹سهو نبي همچون سهو ما نيست؛ زيرا سهو او از جانب خداست و خدا او را گرفتار سهو مي‌كند تا معلوم شود كه او بشر و مخلوق است، و مردم نيز به وسيله سهو او، احكام سهو را فراگيرند؛ اما سهو ما از ناحيه شيطان است، و شيطان بر پيامبر و ائمه سلطه‌اي ندارد 🔹استاد ما، محمد بن حسن بن احمد بن وليد، مي‌فرمود: اولين درجة غلو، نفي سهو از پيامبر است و اگر بنا باشد اخبار وارد شده در اين زمينه رد شود، بايد همه احاديث را رد كنيم و نپذيريم و اين موجب ابطال دين و شريعت مي‌شود ♦️لعن مفوضه و غلات مفاد حدیثی است که شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ج 1 ص 219 آن را نقل کرده است : حدثنا تميم بن عبد الله بن تميم القرشي قال: حدثني أبي عن أحمد بن علي الانصاري عن أبي الصلت الهروي قال: قلت للرضا عليه السلام يا بن رسول الله إن في سواد الكوفة قوما يزعمون أن النبي (ص) لم يقع عليه السهو في صلاته، فقال: كذبوا لعنهم الله أن الذي لا يسهو هو الله الذي لا إله إلا هو ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسکری علیه السلام: فروتنی نعمتی است که به آن حسادت نمی‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹چه قدر در مورد مبانی کلامی و دینی تأمل داشته ایم؟! 🔸اصلا اهمیتی برایمان داشته یا طبق روال ارجاع داده ایم به نظرات بزرگان و محققان؟ ⁉️مگر می شود در اصول عقاید مقلد نبود و هر نکته نظری را با عنوان شبهه دفع نکرد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی(2) - شیخ طبرسی ♦️دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه نویسنده مجمع البیان است . شیخ طبرسی ذیل تفسیر آیه "فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذا مثلهم" سوره نساء آیه 140 عبارتی از جبائی متکلم کبیر مکتب اعتزال را بیان می کند : 🔹في هذه الآية دلالة على بطلان قول الإمامية في جواز التقية على الأنبياء والأئمة، وأن النسيان لا يجوز على الأنبياء ( این آیه دلالت بر بطلان نظر امامیه مبنی بر جواز تقیه انبیاء وائمه و عارض شدن نسیان بر انبیاء دارد ) 🔹طبرسی این نسبت جبائی به شیعه را رد کرده و در ادامه می گوید : وأما النسيان والسهو، فلم يجوزوهما عليهم، فيما يؤدونه عن الله تعالى، فأما ما سواه فقد جوزوا عليهم أن ينسوه، أو يسهوا عنه، ما لم يؤد ذلك إلى إخلال بالعقل، وكيف لا يكون كذلك، وقد جوزوا عليهم النوم والإغماء، وهما من قبيل السهو؟ فهذا ظن منه فاسد، وإن بعض الظن إثم. 🔹امامیه ،نسیان و سهو را بر انبیاء در مواردی که از طرف خدا مسئول ابلاغ آن هستند جایز نمی شمارند ولی در غیر این موارد سهو و نسیان را تا جایی که مخل به عقل نباشد جایز می شمارند . علاوه بر اینکه امامیه خواب و اغماء را نیز بر انبیاء جایز می دانند و این دو نیز از قبیل سهو است لذا ظن وگمان جبائی کلامی اشتباه است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️«پیام من اینست كه به اسم اسلام در این حكومت اسلام كارى را انجام ندهید كه در برابر خارجیان موجب ننگ اسلام باشد!» منبع:رساله نکاحیه اثر علامه طهرانی ص 194 👇👇 @Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام: بدترین مردم کسی است که از او عذر خواهی شود ولی نپذیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (3)- شیخ کلینی ♦️کلینی بخشی از روایاتی که دال بر صدور خطا و نسیان از پیامبر است را در کافی جمع کرده است: 🔹 روایات سهو پیامبر در تعداد رکعات نماز 1-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة ابن مهران قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو فإن رسول الله (صلى الله عليه وآله) صلى بالناس الظهر ركعتين ثم سها فسلم فقال له ذو الشمالين: يا رسول الله أنزل في الصلاة شئ؟ فقال: وما ذاك، قال: إنما صليت ركعتين، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): أتقولون مثل قوله؟ قالوا: نعم، فقام (صلى الله عليه وآله) فأتم بهم الصلاة وسجد بهم سجدتي السهو، ( کافی ج 3 ص 355 ) به لحاظ سندی موثق است 2-عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن منصور بن العباس، عن عمرو بن سعيد، عن الحسن بن صدقة قال: قلت لأبي الحسن الأول (عليه السلام): أسلم رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الركعتين الأولتين؟ فقال: نعم، قلت: وحاله حاله قال: إنما أراد الله عز وجل أن يفقههم. ( همان ص 356 ) حدیث ضعیف است 3-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: صلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) ثم سلم في ركعتين فسأله من خلفه يا رسول الله أحدث في الصلاة شئ؟ قال: وما ذلك؟ قالوا: إنما صليت ركعتين، فقال: أكذلك يا ذا اليدين؟ وكان يدعى ذا الشمالين فقال: نعم، فبنى على صلاته فأتم الصلاة أربعا. وقال: إن الله هو الذي أنساه رحمة للأمة الا ترى لو أن رجلا صنع هذا لعير وقيل: ما تقبل صلاتك فمن دخل عليه اليوم ذاك قال: قد سن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصارت أسوة وسجد سجدتين لمكان الكلام. ( همان ص 357 ) حدیث صحیح است 🔹روایت نگاه سهوی پیامبر به زنی اجنبی 1- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَأَى رَسُولُ اللَّهِ ص امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ فَدَخَلَ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا فَأَصَابَ مِنْهَا وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ. ( کافی ج 5 ص 494 ) به لحاظ سندی صحیح است ♦️شیخ کلینی را نیز مثل شیخ صدوق می توان جزء معتقدین به سهو النبی دانست البته علت این مطلب این نیست که کلینی روایات مربوط به سهو النبی را جمع کرده چرا که صرف نقل روایت از طرف مولف کتاب دلیل بر اعتقاد آن مولف به مضمون آن روایت نخواهد بود. ولی چون کلینی به تصریح خودش به مضمون تک تک روایات کافی اعتقاد داشته لذا ایشان نیز در ردیف قائلان به سهو النبی قرار می گیرد. کلینی در مقدمه کتاب چنین می گوید : قلت: إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف يجمع [فيه‌] من جميع فنون علم الدين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السّلام و السنن القائمة الّتي عليها العمل، ( کافی ج 1 ص 8) 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️فرضیۀ عزاداری 11 امام(ع) . 🔹لااقل حدود دو دهه است که، برخی از علما و شیعیان سلفی، این ادعا را تبلیغ می‌کنند که اهل‌بیت(ع) و امامان شیعه، در عزای شهادت حضرت صدیقه کبری زهرا(س) عزاداری می‌نموده‌اند؛ و عزای بر شهادت ایشان، «سابقه تاریخی» دارد. . قبول هر فرضیه‌ای، لوازمی را به همراه خود دارد و به تبع آن، سؤالات جدیدی را ایجاد می‌کند. بنابراین، اکنون در صدد رد یا قبول این فرضیه نیستیم، امّا یک سؤال جدی پیرامون این فرضیه، قابل تأمل است. . 🔹صرف نظر از امام زمان(ع) که غایب بوده‌اند، این سؤال قابل توجه است که: 11 امام ما شیعیان، برای عزای صدیقه شهیده، چه زمانی عزاداری می‌کرده‌اند؛ به این معنی که، آیا در هر روزِ کل سال مشغول عزاداری بوده‌اند، یا اینکه روز یا هفتۀ خاصی از سال که مرتبط با روز شهادت ایشان بوده است، عزاداری می‌نموده‌اند؟ ♦️نکته اگر اهل‌بیت(ع) در روز یا هفته خاصی عزاداری داشته‌اند، منطقاً این روز و زمان، مصادف با سالگرد رحلت حضرت فاطمه(ع) بوده است؛ و قاعدتاً اصحاب و یاران ایشان و برخی مردم کوچه و بازار نیز، در این عزاداری شرکت داشته‌اند؛ یا حداقل، آن را تماشا ‌نموده‌اند. بنابراین، اگر عزاداری امامان ما شیعیان سابقه‌دار بوده است؛ به این معنی است که عزاداری ایشان، مورد ملاحظه حداقل ۸ نسلِ مردم آن روزگار، یعنی از سال ۱۱ هجری قمری تا سال ۲۶۰ قمری بوده است. پس در هر نسل (یعنی حدود سی سال)، هزاران نفر یا لااقل صدها نفر، این عزاداری اهل‌بیت(ع) را دیده‌اند؛ و برخی از آنها نیز، خبر و کیفیت این عزاداری‌ها را گزارش نموده‌اند. . ❓سؤال 🔹چرا با وجود حدود سه قرن عزاداری امامان شیعه(ع)، اکنون تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) مشخص و روشن نیست؟ منطقاً، اگر عزاداری شهادت ایشان در طول این قرون حیات ائمه(ع) وجود داشت، باید یک تاریخ مشخصی نیز، برای شهادت صدیقه کبری(س) به دست ما می‌رسید. در صورتی که هم‌اکنون تاریخ رحلت ایشان، روشن نیست؛ و برخی این واقعه را 13 جمادی‌الاول، برخی 3 جمادی‌الثانی، برخی 8 یا 13 ربیع‌الثانی و یا 3 رمضان می‌دانند؛ که میان این تاریخ‌ها، بیش از شش ماه فاصله وجود دارد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و م
✍️تحول در حوزه . 🔹حداقل حدود بيست سال است كه موضوع "تحول در حوزه" و "تحول در نظام آموزشى حوزه" (با مشكلات خاصى كه پيش رو دارد)، مطرح است. از ديگر سو، به علت "كمبود نخبگان" يا "مديران توانمند حوزوى" در اين بيست سال، "مديريت" و "عضويت در شوراى مديريت"، و نيز "دبيرى شوراى عالى مديريت" بين چند نفر از جمله حضرات آيات: مقتدائى استادى حسينى بوشهرى دست به دست شده است؛ يك روز، يكى مدير و ديگرى دبير؛ و روز ديگر، ديگرى مدير و يكى دبير مى شوند ولى از تحول و شاخصه هاى تحول در حوزه، خبرى نيست؛ و شايد سختى كار، ايشان را بيشتر مشغول "روزمرگى حوزه" كرده است . 🔹به نظر مى رسد با اين كمبود مديران تأثيرگذار و چرخش منظم مدير، دبير و عضويت در شورا، تحولى در حوزه هاى علميه رخ ندهد . البته شايد هم، حوزه و نظام آموزشى آن متحول شده، و ما از آن بى اطلاع هستيم؛ اگر كسى اطلاع دارد، تحولات حوزه را در مدت بيست سال گذشته، اطلاع رسانى كند؛ استفاده مى كنيم 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (4) - سید مرتضی و محقق نراقی 🔹دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه سید مرتضی است . البته تذکر این نکته بجاست که شیخ طبرسی نظر همه علمای قبل و معاصر خود را مبنی بر سهو النبی می داند که مطلبی قابل توجه است. 🔹ظاهر عبارت سید مرتضی بیانگر اعتقاد ایشان به سهو النبی است. در تنزیه الانبیاء ص 121 در تفسیر آیه لا تؤاخذني بما نسيت ( کهف / 73) چنین می گوید : إذا حملناها على النسيان في الحقيقة كان الوجه فيه ان النبي صلى الله عليه وآله انما لا يجوز عليه النسيان فيما يؤديه عن الله تعالى أو في شرعه أو في امر يقتضي التنفير عنه. فأما فيما هو خارج عما ذكرناه فلا مانع من النسيان، ألا ترى انه إذا نسي أو سهى في مأكله أو مشربه على وجه لا يستمر ولا يتصل، فنسب إلى انه مغفل، فإن ذلك غير ممتنع ♦️محقق نراقی نیز گویا سهو النبی را قبول داشته و در مستند الشیعه ج 7 ص 38 چنین می گوید: وتدلّ عليه أخبار سهو النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم صريحا. ولا يوجب اشتمالها على سهوه ضعفا ، لأنّ المسلّم امتناع سهوه لا إسهائه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ واسطه ای خواهیم بود برای رساندن دغدغه های طلاب خدمت آیت الله اعرافی 🔹در راستای دیدارهای مدیر محترم حوزه های علمیه با فعالان فضای مجازی، روابط عمومی حوزه در پیامی اطلاع دادند که مطالب کانال تأملات طلبگی مورد توجه آیت الله اعرافی قرار گرفته است لذا حقیر را جهت دیدار با ایشان دعوت کردند. 🔸از مخاطبین و فضلای گرامی درخواست دارم جهت غنا بخشی نسبت به انتقادات و پیشنهادات اگر در راستای نقد و بهبود نظام آموزشی، فرهنگی تربیتی، سیستم شهریه و مدیریت مدارس و قسمت تبلیغی حوزه مطلبی دارند برای حقیر ارسال نمایند تا جمع بندی لازم برای ثمر دهی بیشتر انجام گیرد. آیدی ادمین کانال: @Amirhossein_admin 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دنیا مکانی برای عبور است نه جایی برای ماندن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب بررسی کرد. 🔹قبل از قرن 19 چه در جهان اسلام و چه در غرب تمرکز بر توصیف انسان مطلوب بود و توصیف انسان محقق مسئله علوم انسانی نبود. 🔻اما با ظهور کنت و دیلتای توصیف انسان محقَّق و موجود شروع شد با دو رویکرد اثباتی و تفهمی. ⁉️توصیف انسان محقق که منشا نظریات شده در علوم انسانی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ مثلا دورکیم در نظریه خودکشی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ آیا توصیفی که از مصرف و درآمد انسان آمریکایی شده می تواند توصیف گر انسان ایرانی و آسیایی و آفریقایی باشد با این همه اختلاف سنت ها و فرهنگ ها و ارزش ها و منش ها که سبب تغییر در کنش هاست؟! ⚠️این نظریات علوم انسانی بومی نیست و ناظر به ایدئولوژی و ارزش ها و مبانی غربی است. 〽️وقتی نظریات انسان مطلوب بومی نیست و مبتنی بر مبانی غربی است و نیز توصیف از انسان محقق هم ناظر بر انسان غربی است در نتیجه روش تغییر از انسان محقق به انسان مطلوب و باید و نباید ها هم ناظر به مبانی غربی خواهد بود و بومی نخواهند بود. 💯نظریه های علوم انسانی مدرن مبتنی بر مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی است که در تولید علم بومی باید مبتنی بر مبانی خودمان قدم برداریم. ✍ برگرفته از سخنان استاد خسروپناه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️انتقاد به روشنفكران دينى ♦️يكى از مهمترين اشكالاتى كه به روشنفكران دينى ميشود، اين است كه: روشنفكران دينى، يك اعتقاد يا اعتقادات رايج مردم را (كه با آن مشغول زندگى هستند) سست يا از بين مى برند، ولى متأسفانه، "اعتقاد جديدى" جاى آن نمى نشانند. ♦️اشكال رو با تصور يك فرض، پاسخ مى دهم: فرض كنيد شخصى دارد در بيابانى، راه را اشتباه مى رود؛ و شما به وى توجه مى دهيد كه راهى كه مى رود، اشتباه است؛ و البته راه جايگزينى نيز ارايه نمى دهيد. ❓سؤال آيا ايستادن و حركت نكردن آن شخص (كه نتيجه گفته شما بوده است) براى اين شخص بهتر است؟ يا ادامه دادن وى در مسير و راه اشتباه؟ ♦️البته قابل توجه اين عزيزان، بايد بگويم: عدم اعتقاد به چيزى، خودش يك نوع اعتقاد است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1) ♦️از احادیثی که در متون علمی، منابر و محافل دینی بسیار بدان استناد می شود سخنی منسوب به رسول خداست که فرمودند : علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل و در نقلی دیگر گفته شده : علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل. ♦️این دو روایت در متون کلامی،فقهی،اخلاقی،عرفانی و تفسیری مورد استناد علماء قرار گرفته است. در علم کلام برای اثبات فروعاتی مثل تفضیل حضرت علی و سایر ائمه،عصمت ائمه،عصمت حضرت فاطمه و عصمت ایشان به این حدیث استناد شده است. ♦️در علم اخلاق برای اثبات علو مقام علم و عالم، در علم فقه برای اثبات احکامی مثل ولایت فقیه،جواز اقامه حدود در عصر غیبت،جواز تقلید از مجتهد میت و حجیت قول علماء از این حدیث استفاده شده است.در کتب عرفانی نیز برای اثبات وجود اولیاء بعد از نبوت خاتم بدین حدیث استناد شده است. ♦️عبارت علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل در هیچ یک از مجامع روایی و سایر منابع حدیثی یافت نمی شود و اولین بار فقط در یکی از متون عرفانی مربوط به قرن هفتم و یکی از کتب روایی مربوط به قرن دوازدهم به چشم می خورد. ♦️عبارت علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل گرچه در کتب اربعه و مجامع روایی متقدم شیعه اثری از آن وجود ندارد ولی در بعضی متون علمی و روایی قرن هفتم وجود دارد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1) ♦️از احادیثی که در متون علمی، منابر و محا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توضیحات آیت الله حسینی قزوینی در مورد حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل 🔹سند چندانی برای این عبارت وجود ندارد و اگر هم باشد مراد از علماء ، علماء اهل بیت هستند نه هر عالمی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
✍️ تاملی بر نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده ♦️نماز روز یکشنبه ذی القعده معروف به نماز توبه یکی از تو
✍️يقين و مرجع . ♦️وظيفه ما، تقليد از "مجتهد اعلم" است؛ و وى، نظرات خود را در ٥٢ باب فقهى و هزاران مسأله، جهت استفاده ما اعلام مى كند حال، فرض كنيد شماى مقلد، به واسطه تحقيق در يك مساله يا از طريق ديگر، "يقين" پيدا نموديد كه مرجع تقليدتان، نظرش در اين مساله، اشتباه است اكنون وظيفه شما چيست؟ آيا لازم است به يقين خود عمل كنيد؟ يا به نظر مرجع تقليد خود در اين مسأله عمل نماييد؟ . ♦️آنچه بيان شد را، هم در "حكم" و هم در موضوع يا مصاديق، مى توان مطرح نمود مثلاً: حكم حجاب با مصداق حجاب، متفاوت است. ممكن است مرجع تقليدى، هم در حكم و هم در مصداق حجاب، اشتباه اجتهاد نموده باشد؛ و نيز ممكن است فقط در يكى از آنها، به بيراهه رفته باشد حال فرض كنيد؛ يك مورخ يا باستان شناس زبردست، با تلاش بسيار، كشف كرد كه: "مصداق حجاب در صدر اسلام، چيزى به جز پوشش موها بوده است" آيا اكنون اين شخصِ مورخ و باستان شناس، كه مرجع تقليدش عقيده دارد كه: حجاب، شامل پوشش مو نيز مى شود، لازم است به يقين خود در "مصداق حجاب" عمل كند يا به نظر مرجع تقليدش؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️به نظر شما این سخن از کیست؟ ⚠️ به جان تو اگر یک جلد از کتاب بحارالانوار را در هر ملتی انتشار بدهند و در دماغ های آنان این خرافات را استوار و ریشه‌دار دارند دیگر امید نجات از برای آن ملت دشوار است. 1⃣میرزا صالح شیرازی 2⃣میرزا فتحعلی آخوند زاده 3⃣میرزا آقا خان کرمانی 4⃣سید احمد کسروی 📊 با شرکت در نظر سنجی از جواب صحیح هم مطلع شوید: https://EitaaBot.ir/poll/i2pumc 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍آنچه در نگاه اسلام گرامی است نقش مادر است و الا جنس انسان به مثابه زن بودن یا مرد بودن ارزش تلقی نمی شود بلکه وقتی این دو جنس در نقش مادر و پدر ایفای مسئولیت می کنند دارای ارزش هستند و روز مادر و روز پدر معنا پیدا می کند. روز مادر بر تمامی مادران مبارک.🌺🌺 👇👇 @Taammolate_talabegi