eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎💎 🌴 👈آفرینش خرما، نعمت و نشانه یگانگى و قدرت الهى 🌺آشنایى عرب با به جهت فراوانى در سرزمین حجاز و فواید این میوه ، سبب یاد کرد بسیار قرآن از خرما، ضمن برشمردن الهى است. 🌼 آیه ۱۹ مؤمنون از باغ‌هاى خرما و میوه‌هاى آن یاد می کند : * فانشانا لکم به جنّت من نخیل و اعناب لکم فیها فواکه کثیره و‌منها تاکلون * ( عبس ۲۹ - ۳۲ ) 🌺 قرآن با یادآوری نعمت و رویاندن هرگونه گیاه از آن ، به خوشه های نزدیک به هم شکوفه های درخت اشاره کرده و ضمن دعوت به به میوه خرما آن را برای مومنان نشانه‌ای بر و قدرت خدا برشمرده است : * و هو الّذی انزل من السّماء ماءً فاخرجنا به نبات کل شی ءِ ...... و من النّخل من طلعها قنوان دانیه ..... انّ فی ذالکم لآیات لقوم یومنون * ( انعام ۹۹ ) 🌼به گفته برخی مفسران خدا از آن رو درخت خرما را نشانه قدرتش یاد کرده است که دارای شگفت آور و فایده غذایی است که در شکوفه میوه‌های دیگر نیست . 🌺به تاثیر باران در درختان بلند قامت خرما با شکوفه های بر هم چیده شده در آیات ۹ - ۱۰ نیز اشار شده : * و انزلنا من السّماء ماءً مبارکا فانبتنا به ..... و النّخل باسقات لها طلع نضید * 🌼و این مضمون درباره خرما در آیات ۱۰ - ۱۱ نحل ، نشانه ای برای ورزان دانسته شده است : * هو الّذی انزل من السّماء ماءً ..... ینبت لکم به الزّرع و الزّیتون و النّخیل ‏..... انّ فی ذالک لآیه لقوم یتفکّرون * . ادامه دارد .....‌‌ کانال 👇 @Targomeh
02.Baqara.193.mp3
1.03M
سوره ی مبارکه ی آیه 3⃣9⃣1⃣ وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ‌ و با آنها بجنگيد تا فتنه (بت‌پرستى وسلب آزادى از مردم،) باقى نماند و دين، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشويد. زيرا) تعدّى جز بر ستمكاران روا نيست. کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقاَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الْدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهُواْ فَلاَ عُدْوَانَ إلّاَ عَلَى الْظَّالِمِينَ ‏ ترجمه:و با آنها بجنگید تا فتنه (بت ‏پرستى وسلب آزادى از مردم،) باقى نماند ودین، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر دست برداشتند، تعدّى جز بر ظالمان روا نیست. 🌷 :دست برداشتند 🌷 :تعدی کردن ، دست درازی کردن 🔴 قبل از مطالعه این آیه ابتدا باید آیات 190تا192 را مطالعه بفرمایید زیرا دنباله هم هستند. هدف اسلام از جنگ، كشور گشایى و كسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلكه غرض از جنگ در اسلام، دفاع از مظلومان و از بین بردن و شرک و بت پرستی است. در آیات قبل گفتیم اسلام آغاز گر جنگ نیست و این مشرکان بودند که مسلمانان را شکنجه و به قتل می رساندند و آنها را از مکه و از منزل خود بیرون کردند. به معناى شرک، كفر، آزمایش و شكنجه آمده است. در این آیه مى ‏فرماید: اگر مشركان دست از فتنه و جنایت و شکنجه برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با و متجاوزان است. 🔹پيام های آیه 193 سوره بقره 🔹 ✅ هدف از در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و ظلم و ستم است و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تكون فتنة» ✅ ، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل كفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتكون فتنة و یكون الدین للّه» ✅ راه برگشت و بر هیچ كس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى‏دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...» ✅ در آیه‏ ى قبل نسبت به گناه كفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مى ‏كند كه در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر كنید. «فلاعدوان» کانال 👇 @Targomeh
مسألۀ جهاد در اسلام: از آنجا كه هميشه افراد زورمند و خودكامه و فرعونها و نمرودها و قارونها اهداف انبياء را مزاحم خويش مى‌ديده‌اند در برابر آن ايستاده و جز به محو دين و آيين خدا راضى نبودند. از طرفى دينداران راستين در عين تكيه بر عقل و منطق و اخلاق بايد در مقابل اين گردنكشان ظالم و ستمگر بايستند و راه خود را با مبارزه و در هم كوبيدن آنان به سوى جلو باز كنند. اصولا جهاد يك قانون عمومى در عالم حيات است. و تمام موجودات زنده براى بقاى خود، با عوامل نابودى خود در حال مبارزه‌اند. به هر حال يكى از افتخارات ما مسلمانان آميخته بودن دين با مسألۀ حكومت و داشتن دستور جهاد در برنامه‌هاى دينى است. منتهى جهاد اسلامى اهدافى را تعقيب مى‌كند و آنچه ما را از ديگران جدا مى‌سازد همين است. چنانكه در آيات فوق خوانديم جهاد در اسلام براى چند هدف مجاز شمرده شده است. ١-جهاد براى خاموش كردن فتنه‌ها- و به تعبير ديگر جهاد ابتدايى آزاديبخش. مى‌دانيم: خداوند دستورها و برنامه‌هايى براى سعادت و آزادى و تكامل و خوشبختى و آسايش انسانها طرح كرده است، و پيامبران خود را موظف ساخته كه اين دستورها را به مردم ابلاغ كنند، حال اگر فرد يا جمعيتى ابلاغ اين فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببيند و بر سر راه دعوت انبياء موانعى ايجاد نمايد آنها حق دارند نخست از طريق مسالمت آميز و اگر ممكن نشد با توسل به زور اين موانع را از سر راه دعوت خود بردارند و آزادى تبليغ را براى خود كسب كنند. تا مردم از قيد اسارت و بردگى فكرى و اجتماعى آزاد گردند. ٢-جهاد دفاعى- تمام قوانين آسمانى و بشرى به شخص يا جمعيتى كه مورد هجوم واقع شده حق مى‌دهد براى دفاع از خويشتن به پا خيزد و آنچه در قدرت دارد به كار برد، و از هر گونه اقدام منطقى براى حفظ موجوديت خويش فروگذار نكند اين نوع جهاد را، جهاد دفاعى مى‌نامند. جنگهايى مانند جنگ احزاب واحد و موته و تبوك و حنين و بعضى ديگر از غزوات اسلامى جزء اين بخش از جهاد بوده و جنبۀ دفاعى داشته است. ٣-جهاد براى محو شرك و بت پرستى- اسلام در عين اين كه آزادى عقيده را محترم مى‌شمرد هيچ كس را با اجبار دعوت به سوى اين آيين نمى‌كند، به همين دليل به اقوامى كه داراى كتاب آسمانى هستند، فرصت كافى مى‌دهد كه با مطالعه و تفكر، آيين اسلام را بپذيرند، و اگر نپذيرفتند با آنها به صورت يك «اقليت» هم پيمان (اهل ذمه) معامله مى‌كند، و با شرايط خاصى كه نه پيچيده است و نه مشكل با آنها همزيستى مسالمت‌آميز برقرار مى‌كند. در عين حال نسبت به شرك و بت پرستى، سختگير است. زيرا، شرك و بت پرستى نه دين است و نه آيين، بلكه يك خرافه است و انحراف و حماقت و در واقع يك نوع بيمارى فكرى و اخلاقى كه بايد به هر قيمت ممكن آن را ريشه كن ساخت. از آنچه تاكنون گفتيم روشن مى‌شود كه اسلام جهاد را با اصول صحيح و منطق عقل هماهنگ ساخته است. ولى مى‌دانيم دشمنان اسلام-مخصوصا ارباب كليسا و مستشرقان مغرض-با تحريف حقايق، سخنان زيادى بر ضد مسألۀ جهاد اسلامى ايراد كرده‌اند، و به اين قانون الهى سخت هجوم برده‌اند، بنظر مى‌رسد وحشت آنها از پيشرفت اسلام در جهان، بخاطر معارف قوى و برنامه‌هاى حساب شده، سبب شده كه از اسلام چهرۀ دروغين وحشتناكى بسازند، تا جلو پيشرفت اسلام را در جهان بگيرند. ٤-جهاد براى حمايت از مظلومان- حمايت از مظلومان در مقابل ظالمان در اسلام يك اصل است كه بايد مراعات شود، حتى اگر به جهاد منتهى گردد، اسلام اجازه نمى‌دهد مسلمانان در برابر فشارهايى كه به مظلومان جهاد وارد مى‌شود بى‌تفاوت باشند، و اين دستور يكى از ارزشمندترين دستورات اسلامى است كه از حقانيت اين آيين خبر مى‌دهد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 175 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ (ق/١٦) ⚡️ترجمه: "و ما ازرگ گردن به او نزدیکتریم." 📛 این نزدیک بودن برای برخی تهدید ✅ و برای برخی تأیید ❤️ و برای برخی محبتی منحصر به فرد به شمار می آید. 👈 این به عهده ماست که خود را در کدام دسته قرار دهیم. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
پیامد ناسزا گفتن به زمین و زمان لا تَسُبُّوا الرِّیاحَ فإنّها مَأمُورَةٌ، ولا تَسُبُّوا الجِبالَ ولا السّاعاتِ ولا الأیّامَ ولا اللَّیالِیَ فَتَأثَمُوا وتَرجِعَ علَیكُم. به بادها ناسزا مگویید كه آنها (از جانب خداوند) مأمورند و كوهها و لحظه ها و روزها و شبها را ناسزا نگویید كه گنهكار مى شوید و به خودتان بر مى گردد. حضرت محمد(ص) (علل الشرائع، ص 577، ح 1 - منتخب میزان الحكمة، ص 264) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*أَوزِعنِی*: مِن مادةِ *إِیزاع* بِمعنَی' *الهام* أو *تَوفِیق* : از ریشه ی *إيزاع* به معنى👈 الهام کردن یا توفیق دادن 🕋فَتَبَسَّمَ ضَاحِكاََ مِن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعنِي أَنْ أَشكُرَ نِعمَتَکَ الَّتِي أَنعَمتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَن أَعمَلَ صَالِحاََ تَرضَاهُ وَأَدخِلْنِي بِرَحمَتِکَ فِي عِبَادِکَ الصَّالِحِينَ سوره نمل / ۱۹ [] از سخن او (مورچه) تبسّمى کرد و خندید و گفت: «پروردگارا! شکر نعمتهایت را که بر من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى به من الهام کن، [و توفیق ده] تا عمل صالحى که موجب رضاى توست انجام دهم، و مرا به رحمت خود در زمره بندگان صالحت وارد کن.» کانال 👇 @Targomeh
🔥وقتی قیامت به پا میشه و جهنمی ها شیطان رو مقصر انحرافشون میدونن 😈شیطان میگه:من که مجبورتون نکردم من گفتم تو هم گوش دادی، خب گوش نمیدادی 👏👏👏 📜«ابراهیم،۲۲» ✍ی جا حرف درست زده باشه همینجاست 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضیا ﻣﻴﮕﻦ: ﺑﺎﺑﺎﺩﻟﺖﭘﺎک‌باﺷه،‌کافیه نماز هم‌ نخوندی‌ نخون . . .😳 روزه‌نگرفتی‌نگیر ! 😜 به‌نامحرم‌نگاه‌کردی‌اشکال‌نداره 😳 مال حروم خوردی ، بخور 🤮 مهم اینه دلت‌پاک‌باشه . . .'!😲 واماﺟﻮﺍﺏﺍﺯﻗﺮﺁﻥ : خدایی ﮐه ما رﺍ ﺧﻠﻖﮐﺮﺩهﺍﺳﺖ؛ﺍﮔﺮﻓﻘﻂ‌ ﺩﻝِﭘﺎک‌ برایش‌ ﮐﺎﻓﯽﺑﻮﺩ ﻓﻘﻂ ﻣﯿﮕﻔﺖ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪﮔﻔﺘﻪ: [ ﺁﻣَُﻨﻮﺍﻭَﻋَﻤِﻠُﻮﺍﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤﺎﺕ ] ﯾﻌﻨﯽﻫﻢﺩﻟﺖﭘﺎﮎﺑﺎﺷﺪ؛ﻫﻢ عمل و کارت هم ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷه! ﺍﮔﺮﺗﺨﻤﻪﮐﺪﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﮑﻨﯽ‌ ﻭﻣﻐﺰﺵ ﺭﺍ ﺑﮑﺎﺭﯼ ﺳﺒﺰ نمیﺷﻮﺩ؛ﭘﻮﺳﺘﺶﺭﺍﻫﻢﺑﮑﺎﺭﯼﺳﺒﺰﻧﻤﯽﺷﻮﺩ! ﻣﻐﺰوﭘﻮﺳﺖﺑﺎﯾﺪﺑﺎﻫمﺑﺎﺷﺪ . . . ﻫﻢﺩﻝ؛ﻫﻢ عمل . . . . !🖐🏻❤️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا آخرتی نمی‌شوید؟! 🔻 در کتاب شریف می‌فرماید: هر کسی از روی برگرداند، به بیشتر می‌چسبد. عکس نقیض آن می‌شود: اگر می‌خواهیم از دنیا یک مقدار دست بشوییم، باید اعتقاد به معاد در ما محکم‌تر شود. 🔸 آخوند در اسرارالآیات یک حرف خیلی عالی دارد؛ می‌فرماید: «اگر کسی می‌خواهد از دنیا خارج بشود، باید دنیا را بشناسد. و اگر می‌خواهد به آخرت وارد بشود، باید دنیا را بشناسد.» این تعبیر، دقیق است. بعد ذیل آیه‌ی «وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ» (واقعه، ۶۲) توضیح می‌دهد؛ شما نشأة اولی را شناختید، پس چرا پند نمی‌گیرید؟ یعنی چرا آخرتی نمی‌شوید؟ ذکر، آخرتی‌شدن است. «فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ» ذاکر بودن (در این‌جا) یعنی آخرتی‌شدن. پس هرچقدر انسان با دنیا بیشتر آشنا شود -نه‌اینکه وارد دنیا بشود- و درست آن را بشناسد، ورود به آخرت قطعی‌تر می‌شود. از سوی دیگر هرچقدر اعتقاد به آخرت قوی‌تر بشود، خروج از دنیا محقق‌تر و راحت‌تر شده است. کانال 👇 @Targomeh
⭕️ سخن اسیر توست اما هنگامی که از دهان خارج شد، تو اسیر وی خواهی شد. 🔰 خداوند مراقب هر سخن گویی است؛ 🕋 مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ (ق/۱۸) ⚡️ترجمه: هیچ سخنی را بر زبان نمی‌آورد، مگر اینکه نزدش مراقبی حاضر و آماده نوشتن است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐❤️💐❤️ 📣چند نفر پیش معاویه اومدن و گفتن خبر داری ابن عباس داره تفسیر میگه؟؟؟؟ 🔸معاویه گفت: خب اون نگه کی بگه، تو خونه ی وحی بزرگ شده و با قرآن آشناست 🔹گفتن آخه تفسیر که نمیگه همش داره فضائل علی رو میگه 🔸معاویه گفت: خودم ی روز میام تو مجلسش و مجلسش رو به هم میزنم 🔰معاویه طبق وعده وارد مجلس درس ابن عباس شد مدتی بی نام و نشان در گوشه ای نشست و گوش کرد اما انقدر مطالب شیوا و درست بود که جای اعتراضی پیدا نشد بعد مجلس جلو رفت و گفت: تو نقل فضائل علی میکنی یا تفسیر میگویی؟؟ ابن عباس گفت: تو بگو کجای قرآن از علی نیست که من آن را بگویم؛ مثلا این آیه را شنیده ای "انَّما اَنتَ مُنذِرُ وَلِکُلِ قَومِ هاد"  👈تو فقط انذار گری و هر قومی هدایتگری دارد این آیه برای کیست؟؟ معاویه گفت: از رسول خدا شنیدم که فرمود انذارگر منم و هادی أمت حضرت علی(علیه السلام) است باز ابن عباس پرسید.... 🔸بگو ببینم این آیه در شأن کیست؟؟؟ "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" 🔹گفت: این آیه جریان طهارت و عصمت علی و خاندان علی است اما حتما باید این را بگویی؟؟ 🔹ابن عباس دوباره گفت: آیه ی  ... وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون"  در مورد کیست؟؟؟ 🔸گفت: اینهم جریان انگشتری است که علی در نماز به فقیر داد؛ ولی خب آیات دیگری هم هست، آنها را بخوان ╭─🍁🍂🍁🍂🍁🍂─╮ کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃🌸 🌹 نشانه ‏هاى مؤمن مخلص در قرآن کریم‏: 🌻 در انفاق ، از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد 📖 سوره انسان ايه 9 🌻 در عبادت جز خداوند كسى را بندگى نمی ‏كند. 📖سوره كهف ايه 110 🌻 در تبلیغ: به غیر خداوند از كسى پاداش نمی ‏خواهد. 📖 سوره هود ايه 29 🌻 در ازدواج: از فقر نمی ‏هراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج می كند. ‌ 📖 سوره نور ايه 32 🌻 در برخورد با مردم: جز رضاى او همه چیز را كنار می گذارد. 📖 سوره انعام ايه 91 🌻 در جنگ وبرخورد با دشمن: از كسى به جز خداوند نمی ‏هراسد. 📖 سوره احزاب ايه 39 🌻 در مهرورزى و محبّت هیچ كس را به اندازه خداوند دوست نمی ‏دارد.‌ 📖 سوره بقره ايه 165 🌻 در تجارت وكسب وكار:از یاد خداوند غافل نمی شود. 📖 سوره نور ايه 37 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مَوْعِظَةٌ»، بازداشتنِ آميخته با هشدار و انذار است. «1» «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ»، يعنى مايه‌ى پاكى روح و قلب از آفات روحى است. زيرا امراض روحى سخت‌تر از امراض جسمى است و هنر قرآن نيز در همين شفابخشى به امراض روحى است. پيامبراكرم صلى الله عليه و آله فرمود: در هجوم فتنه‌هاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. «2» صفحه215 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
✨﷽✨ 🌼بخداوند متعال توکل کنید ✍عالمی می فرمود: انسان به خودیِ خود ، نمی‌افتد . اگر بیفتد ، از همان سمتی می‌افتد که به خداوند عزوجل تکیه نکرده است همیشه در هر حادثه ای به خودت بگو: یه خیری تو این اتفاقی که الان برای من افتاده هست مطمئن باش خداوند عزیز راه رو به تو نشون میده به خداوند بزرگ اعتماد کن او هر چیزی را به قشنگ ترین حالت ممکن به تو می دهد؛ اما در زمان خودش...! *إِن یَنصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ وَإِن یَخْذُلْکُمْ فَمَن ذَا الَّذِی یَنصُرُکُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ* اگر خداوند متعال شما را یاری کند، هیچ کس بر شما چیره و غالب نخواهد شد، و اگر شما را واگذارد، چه کسی بعد از او شما را یاری خواهد داد؟ و مؤمنان باید فقط بر خداوند توانا توکل کنند. 📚سورهٔ مبارکه آل‌عمران: ١٦٠ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) -۱۴ عدالت و پارسايى سليمان‏ . براى يك رهبر حق، مسأله عدالت و پارسايى از مهم‏ترين ويژگی هايى است كه موجب عدالت گسترى و امنيت و سلامتى جامعه شده، و مردم را از دلبستگى هايى كه موجب دورى از خداپرستى خالص می گردد حفظ می كند. حضرت سليمان عليه‏ السلام در عين آن كه داراى آن همه قدرت و مكنت بود، هرگز مغرور نشد و از حريم عدالت و پارسايى و ساده زيستى خارج نگرديد. و اگر داراى قصرهاى عالى و بلورين بود، آن قصرها را براى زندگى مرفه خود نمی خواست بلكه يك نوع اعجاز مقام پيامبرى او در شرايط آن عصر بود، تا همه را به سوى خداى يكتا و بى همتا جذب كند. شيوه زندگى او چنين بود كه وقتى صبح می شد، از اشراف و ثروت‏مندان روى می گردانيد و نزد مستمندان و فقيران می رفت و كنار آن‏ها می نشست و می گفت: مِسكينَ مَعَ المِساكينِ، مسكين و بی نوايى همنشين مسكينان و بينوايان است. وقتى كه شب می شد، لباس زِبر مويين می پوشيد، و آن را به شدت بر گردنش می بست، و همواره تا صبح گريان بود و به عبادت خدا اشتغال داشت، و از اجرت زنبيل هايى كه می بافت، غذاى مختصرى تهيه می كرد و می خورد، و راز اين كه درخواست ملك و حكومت بى نظير از خدا كرد اين بود كه بر كافران و حكومت آن‏ها غالب و پيروز گردد. از عدالت و مهربانى او نسبت به زيردستان اين كه: امام سجاد عليه‏ السلام فرمود: علت اين كه بر سر پرنده قُنبَره‏ كاكلى مانند تاج قرار دارد، اين است كه حضرت سليمان عليه‏ السلام دست مرحمت بر سر او كشيد، و چنين تاجى بر اثر آن، در سر او پديدار گشت، كه داستانش چنين است: روزى قُنبَره نر می خواست با قُنبَره ماده همبستر شود، ولى قنبره ماده امتناع می ورزيد. قنبره نر به او گفت: از من جلوگيرى نكن می خواهم از تو داراى فرزندى شوم كه ذاكر خدا باشد. قنبره ماده با شنيدن اين سخن، تقاضاى همسرش را پذيرفت. سپس وقتى كه خواست تخم بگذارد، در مورد مكان تخم‏گذارى حيران بود. قنبره نر به او گفت: راى من اين است كه در نزديك جاده تخم گذارى كنى. كه هر كس تو را ديد گمان كند تو براى جمع كردن دانه از جاده به آن جا آمده‏ اى، در نتيجه كارى به تو نداشته باشد. قنبره ماده پيشنهاد شوهرش را پذيرفت و در كنار جاده تخم‏گذارى كرد و روى تخمش نشست، تا وقتى كه زمان بيرون آمدن جوجه‏ اش از تخم نزديك گرديد. روزى اين دو پرنده نر و ماده ناگهان با خبر شدند كه حضرت سليمان با لشكر عظيمش به حركت در آمده‏ اند، و پرندگان بر روى سپاه او سايه افكنده‏ اند. قنبره ماده به همسرش گفت: اين سليمان عليه‏ السلام است كه با لشگرش به طرف ما می آيند كه از اين جا عبور كنند، من ترس آن دارم كه خودم و تخم‏ هايم زير پاى آن‏ها نابود شويم. قنبره نر گفت: سليمان عليه‏ السلام مردى مهربان است، ناراحت نباش، آيا در نزد تو چيزى هست كه آن را براى جوجه‏ هايت اندوخته باشى؟ قنبره ماده گفت: آرى نزد من ملخى هست كه آن را براى جوجه‏ ها اندوخته‏ ام آيا در نزد تو چيزى هست؟ قنبره نر گفت: در نزد من يك دانه خرما وجود دارد كه براى جوجه‏ ها اندوخته‏ ام. قنبره ماده گفت: تو خرمايت، و من ملخم را بر گيريم و وقتى كه سليمان عليه‏ السلام از اينجا عبور كرد، نزد او برويم و آن‏ها را به او اهداء كنيم، زيرا سليمان عليه‏ السلام هديه را دوست دارد. قنبره نر خرماى خود را به منقار گرفت، و قنبره ماده ملخ خود را بين دو پايش گرفت و نزد سليمان عليه‏ السلام رفتند. سليمان عليه‏ السلام بر بالاى تختش بود. از آن‏ها استقبال كرد و قنبره نر در طرف راست او، و قنبره ماده در طرف چپ او نشستند. سليمان عليه‏ السلام از آن‏ها احوالپرسى كرد و آن‏ها نيز ماجراى زندگى خود را به عرض سليمان رساندند. سليمان عليه‏ السلام هديه آن‏ها را پذيرفت و لشكرش را از آن جا دور ساخت تا آن‏ها و تخم‏ هايشان را پايمال كنند، و بر سر آن‏ها دست مرحمت كشيد و براى آن‏ها دعا كرد. بر اثر دعا و مسح دست سليمان عليه‏ السلام تاجى زيبا بر سر آن‏ها روئيده شد. حضرت سليمان عليه‏ السلام به قدرى به ياد خدا بود، كه نه تنها آن همه قدرت و مكنت او را از ياد خدا غافل نساخت، بلكه آن را پلى براى ياد خدا قرار داده بود. روزى شنيد: گنجشكى به همسرش می گويد: نزديك من بيا تا با تو همبستر شوم، شايد خداوند فرزندى به ما دهد كه ذكر خداوند متعال بگويد. سايه عمر ما به لب ديوار رسيده. شايد چنين يادگارى بگذاريم! سليمان عليه‏ السلام از سخن او تعجب كرد و گفت: هذهِ النيَّةُخيرٌ مِن مَملِكَتِى؛ اين نيت (داشتن فرزند ذاكر) بهتر از همه مملكت من است. کانال 👇 @Targomeh
⚠️ 🔔 توبه‌کار افتخاری را به دست آورده که هیچ‌کس ندارد: خداوند از توبه‌اش شاد شده و همچنین او را دوست دارد... 🕋 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ قطعا خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد 💡(بقرە/۲۲۲) 💚جای خالی قرآن ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا 🕋 وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِن وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا (مریم/٥-٤) ⚡️ترجمه: " گفت: «پروردگارا به راستی که استخوانم سست شده، و شعله‌ی پیری سرم را فرا گرفته و موهایم سفید گشته است و من هرگز در دعای تو، ای پروردگارم محروم نبوده‌ام. و به راستی که من بعد از مرگ خودم از وارثانم بیمناکم، و همسرم نازا و عقیم است، پس از نزد خویش وارثی به من عطا فرما. " 🔑حضرت زکریا علیه السلام با وجود انگیزه‌های ناامید کننده چون؛ پیری، موی سفید، و عقیم بودن همسر، 👈 خوشبینی‌اش را به خداوند از دست نداد و خداوند نیز خوشبینی‌اش را ارج نهاد و او را صاحب فرزند گردانید. ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
🌺🌿تاوقتی توُ درکنارم هستی صبح که هیچ تمام لحظه های زندگی من بخیراست تو دلیل تمام خوشی ثانیه هایم هستی... 🦋بی تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما ؛ سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند [و می گویند:] مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتی که وعده می دادند، بشارت باد. (فصلت/٣٠) ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا