لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِواذاً فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «63نور»
آن گونه كه يكديگر را صدا مىزنيد پيامبر را صدا نزنيد. خدا مىداند چه كسانى از شما مخفيانه و با پنهان شدن پشت سر ديگرى از صحنه مىگريزد. پس كسانى كه از فرمان او سرپيچى مىكنند، بايد از اين كه فتنهاى دامنشان را بگيرد، يا به عذاب دردناكى گرفتار شوند، بترسند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#ضرب_المثل
شنیدی به کسی که ظلم کرده میگن
نمیذاریم آب خوش از گلوت بره پایین؟؟!
ایناهاش آیه اش👇🏻
🔰لایذوقون فیها برداًولاشراباً الّا حمیماً وغسّاقاً
در آنجا نه هیچ خنکی نوشند ونه هیچ آشامیدنی مگر آب جوشان و خونآبه ی جهنمیان
╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⁉️سوال:
برخی میگویند در احادیث و اقوال علمای شیعه، علت غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خوف بر نفس عنوان شده است. و سپس با عقل ناقص خود اینچنین نتیجه گیری میکنند:
"پس چطور میخواهد میلیون ها نفر را نجات بدهد در حالی که برای جان خود میترسد"
📜پاسخ:
🔵خوف امام علیه السلام از نفس خود نه از روی جان دوستی ،
بلکه به علت این است که امام علیه السلام آخرین ذخیره ی خداوند است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد و تا آن روز خداوند امام را موظف نموده که جان خود را حفظ کند و از دست دشمنان مخفی بماند.
در صورت نابودی ایشان دین خدا از بین خواهد رفت و تحقق این وعده ی بزرگ الهی منوط به وجود مبارک ایشان است.
و این خوف مذموم نیست بلکه حتی به گفته ی علمای اهل سنت، این خوف سنت انبیای الهی بوده است.
حضرت موسی علیه السلام به علت خوف و ترسی که از فرعون داشتند از شهر خارج شدند و از اهل و خانواده و پیروان خود غائب گشتند.
💠 فخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
موسی از شهر با حال ترس و نگرانی و مراقبت از دشمن بیرون رفت ، گفت: بار الها ، مرا از شر ( این ) قوم ستمکار نجات ده
القصص آیه 21
ویا در آیه دیگر خداوند از زبان حضرت موسی علیه السلام میفرماید:
💠ففَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ
و آن گاه از ترس شما گریختم تا آنکه خدای من مرا علم و حکمت عطا فرمود و از پیغمبران خود قرار داد.
الشعرا آیه 21
اما زمانیکه طغیان فرعون به اندازه ی مشخصی رسید، خداوند به حضرت موسی علیه السلام دستور داد که دوران غیبت به سر آمده و او باید به نزد قوم خود رفته تا آنان را به بندگی الله متعال دعوت نماید. اینجا دیگر ماموریت آغاز شده بود لذا دوران خوف و فرار و مخفی شدن تمام شده بود.
⛔️حال ما از کسی که به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ایراد گرفته بود که "چگونه او انسان ها را نجات میدهد با اینکه در حال حاضر بر جان خود بیمناک است؟!"
همان سوال خود را درباره حضرت موسی علیه السلام میپرسیم: " که چگونه خداوند از حضرت موسی علیه السلام میخواهد که نزد فرعون رفته و او و مردم مصر را هدایت کند، درحالیکه با حالت خوف و بیم از نزد فرعون گریخته بود؟!⁉️
✅ در روایات، حضرت مهدی عجل الله تعالی فی فرجه را به حضرت موسی علیه السلام تشبیه کرده اند:
امام باقر علیه السلام فرمودند: در حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه چهار سنت از چهار پیامبر وجود دارد. سنتی از موسی علیه السلام... و آن این است که او در حال خوف و مراقبت است...
📚كمال الدین وتمام النعمة ص153 باب6 ح16 بسند صحیح
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_عزیر(ع)
#قسمت_دوم🦋
🦋مرگ صد ساله عُزَير، و زنده شدنش پس از صد سال🦋
🌱در قرآن داستان مرگ صد ساله عزير، و سپس زنده شدن او به طور خلاصه در يك آيه (بقره - 259) آمده است، كه بسيار شگفتانگيز است. نظر شما را به شرح آن كه در روايات آمده جلب مىكنيم.
✨پدر و مادر عزير در منطقه بيت المقدس زندگى مىكردند، خداوند دو پسر دوقلو به آنها داد و آنها نام يكى را عزير، و نام ديگرى را عزره گذاشتند. عزير و عزره با هم بزرگ شدند تا به سن سى سالگى رسيدند، عزير ازدواج كرده بود، و همسرش حامله بود، كه بعدها پسر از او به دنيا آمد.
🌱عزير عليهالسلام در اين ايام (كه سى سال از عمرش گذشته بود) به قصد سفر از خانه بيرون آمد و با اهل خانه و بستگانش خداحافظى كرد و سوار بر الاغ شد و اندكى انجير و آب ميوه همراه خود برداشت تا در سفر از آن بهره گيرد.
✨عزير از پيامبران بنى اسرائيل بود و همچنان به سفر خود ادامه داد تا به يك آبادى رسيد. ديد آن آبادى به شكل وحشتناكى در هم ريخته و ويران شده است. و اجساد و استخوانهاى پوسيده ساكنان آن به چشم مىخورد، هنگامى كه اين منظره وحشتزا را ديد، به فكر معاد و زنده شدن مردگان افتاد و گفت:
اَنِّى يُحيِى هذِهِ اللهُ بعدَ مَوتِها؛
چگونه خداوند اين مردگان را زنده مىكند؟
او اين سخن را از روى انكار نگفت، بلكه از روى تعجب گفت.
🌱او در اين فكر بود كه ناگهان خداوند جان او را گرفت، او جزء مردگان در آمد و صد سال جزء مردگان بود، پس از صد سال خداوند او را زنده كرد. فرشتهاى از طرف خدا از او پرسيد: چقدر در اين بيابان خوابيدهاى، او كه خيال مىكرد، مقدار كمى در آن جا استراحت كرده، در جواب گفت:
لَبِثتُ يوماً او بَعضَ يومٍ؛ يك روز يا كمتر.
✨فرشته از جانب خدا به او گفت: بلكه صد سال در اينجا بودهاى، اكنون به غذا و آشاميدنى خود بنگر كه چگونه به فرمان خدا در طول اين مدت هيچگونه آسيبى نديده است، ولى براى اين كه بدانى يكصد سال از مرگ گذشته، به الاغ سوارى خود بنگر و ببين از هم متلاشى شده و پراكنده شده و مرگ، اعضاء آن را از هم جدا نموده است.
🌱نگاه كن و ببين چگونه اجزاى پراكنده آن را جمع آورى كرده و زنده مىكنيم.
عزير وقتى اين منظره (زنده شدن الاغ) را ديد گفت:
اَعلَمُ اَنَّ اللهُ على كلِّ شىءٍ قَديرٍ؛
مىدانم كه خداوند بر هر چيزى توانا است.
✨يعنى اكنون آرامش خاطر يافتم، و مسأله معاد از نظر من شكل حسى به خود گرفت و قلبم سرشار از يقين شد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🤝وحدت در قرآن🤝
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀
1⃣دعوت به وحدت از طریق مشترکات✅
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ
ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ! ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﻢ.(آل عمران٦٤)
2⃣عدم دشنام و ناسزا به مقدسات دیگران✅
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ
ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﺩﺷﻨﺎم ﻧﺪﻫﻴﺪ ، ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎم ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺩ.(انعام١٠٨)
3⃣چنگ زدن به ریسمان الهی ودوری ازتفرقه✅
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا
ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ [ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ ، ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ(آل عمران١٠٣)
4⃣ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ، ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ✅
قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي
ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﻣﺎﺩﺭم ! ﻧﻪ ﺭﻳﺶ ﻣﺮﺍ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﻧﻪ ﺳﺮم ﺭﺍ ، ﻣﻦ ﺗﺮﺳﻴﺪم ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻲ : ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻲ ﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﺮﺍ [ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ] ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻱ .(طه٩٤)
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📒#دائره_المعارف_قران_کریم 📒
👿 #ابلیس
👈 #کیفیت_فریب_و
#گمراه_سازى
👺قرآن کریم پس از برحذر داشتن #انسان از گرفتار آمدن در دام ابلیس، در تبیین چگونگى #فریب او مىفرماید:
همانا او و #قبیلهاش شما را از آنجایى مىبینند که شما آنها را #نمىبینید:
* انّه یرالکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم * ( اعراف ۲۷ )
🧟♂ابلیس و #شیاطین تحت امر او ، با بهره گیری از ابزار عواطف و احساسات انسان ، در #ادراک وی تصرف کرده ، اوهام و اندیشه های دروغین و باطل را در #نفس او می افکنند ؛
👺 با این حال انسان این #اوهام را از خود دانسته و در آن تردیدی ندارد ، از این رو #افکار و رهام یاد شده ، هم به ابلیس و هم به انسان نسبت داده می شود و با #استقلال انسان در اندیشه و اراده منافاتی ندارد ؛
🧟♂زیرا #تصرف ابلیس در ادراک انسان ، تصرف طولی و در جهت #اراده انسان است و نه در عرض و برابر آن ؛
👺به همین جهت پس از #فراخوان ابلیس به انجام معصیت یا ترک طاعت ، آدمی در خود برای انجام #واجبات ، احساس سنگینی می کند و برای انجام گناهان میل #شدید در خود می یابد ؛
🧟♂بدین جهت ، در #قرآن از این اوهام القایی ابلیس به #وسوسه یاد می شود . ( طه ۱۲۰ )
👺برخی #مفسران گفتهاند :
#وسوسه ، صوتی خفی است که ابلیس در #گوش دل آدمی می افکند .
🧟♂ #وسوسه ابلیسی یا ویژگی فراخواندن به گناهان قابل تشخیص و #شناسایی است .
👺به تصریح قرآن ، ابلیس با #تزیین ، آراستن و جلوه دادن دنیا در چشم انسان ، او را به سوی #گناهان می کشاند و از توجه به حقیقت خویش و یاد #خداوند باز می دارد ؛
🧟♂بنابراین #ابلیس در برابر هوای نفس ، #استقلال وجودی دارد ؛
اما استقلال #عملی نداشته ، فقط از رهگذر #هوای نفس آدمی عمل می کند .
👺 از جمله راه های #نفوذ شیطان ، شهوت ، غضب و #هوای نفس دانسته شده است
🧟♂و برخی با #واجب دانستن شناخت راه های نفوذ شیطان ، مواردی چون حسد ، #حرص و تعصب ..... را نیز بدان ها افزوده اند .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قرآن کریم
#آلعمران آیه ۱۶۵
أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّىٰ هَٰذَا ۖ قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿١٦٥﴾
آیا زمانی که [در جنگ احد] آسیبی به شما رسید که بی تردید دو برابرش را [در جنگ بدر به دشمن] رساندید، [از روی بی صبری، جزع، ناراحتی و اضطراب] می گویید: این آسیب چگونه و از کجاست؟ بگو: از ناحیه خود شماست [که بر اثر سستی در جنگ، نافرمانی از پیامبر، نزاع و اختلاف، به شما رسید]. یقیناً خدا بر هر کاری تواناست. (۱۶۵)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٦٥)
-بررسى ديگرى روى جنگ احد!
جمعى از مسلمانان از نتايج دردناك جنگ، غمگين و نگران بودند، خداوند در اين آيه سه نكته را به آنها گوشزد مىكند.
١-شما نبايد از نتيجۀ يك جنگ نگران باشيد، بلكه همۀ برخوردهاى خود را با دشمن روى هم محاسبه كنيد
«اگر به شما در اين ميدان، مصيبتى رسيد در ميدان ديگر (ميدان جنگ بدر) دو برابر آن را به دشمن وارد ساختيد»
(أَ وَ لَمّا أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْها) .
زيرا آنها در احد هفتاد نفر از شما را شهيد كردند، در حالى كه هيچ اسير نگرفتند ولى شما در بدر هفتاد نفر از آنها را به قتل رسانديد و هفتاد نفر را اسير كرديد.
٢- «شما مىگوييد: اين مصيبت از كجا دامنگيرتان شد» (قُلْتُمْ أَنّى هذا) .
ولى «اى پيامبر!
به آنها بگو: اين مصيبت از وجود خود شما سر چشمه گرفته و عوامل شكست را بايد در خودتان جستجو كنيد» (قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ) .
٣-شما نبايد از آينده، نگران باشيد «زيرا خداوند بر همه چيز قادر و تواناست» و اگر نقاط ضعف خود را جبران كنيد، مشمول حمايت او خواهيد شد (إِنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 346
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_440
🌹 #آیه_165 #سوره_آل_عمران
🌸 أَوَلَمَّآ أَصاَبَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
ٌ
🍀 ترجمه: آیا وقتی که آسیبی به شما رسید كه دو برابر آن را به (دشمن) وارد ساخته بودید، گفتید: این آسیب از كجاست؟ بگو: آن از سوى خودتان است. قطعاً خداوند بر هر چیزی تواناست.
🌷 #أولمآ: آیا وقتی که
🌷 #أصابتكم: به شما رسيد
🌷 #مصيبة: آسيب، مصيبت
🌷 #أصبتم: شما رسانديد
🌷 #مثليها: دو برابر آن
🌷 #أنى: از کجاست
🌷 #أنفسكم: خودتان
🌷 #قدير: توانا
🔴 #شأن_نزول_آیه: مسلمانان كه در جنگ احد هفتاد شهيد دادند و شكست خوردند، از پیامبر مى پرسیدند: چرا ما شكست خوردیم؟ که این آیه نازل شد.
🌸 #خداوند خطاب به پیامبرش مى فرماید كه به آنها بگو: أولمآ أصابتكم مصيبة قد أصبتم مثليها قلتم أنى هذا: آیا وقتی که آسیبی به شما رسید که دو برابر آن را به دشمن وارد ساخته بودید، گفتید: این آسیب از کجاست؟ شما نبايد از نتيجه يک جنگ نگران باشید بلکه همه برخوردهای خود را با دشمن روی هم محاسبه کنید. زیرا آنها در جنگ احد، هفتاد نفر از شما را #شهید کردند در حالی که هیچ اسیر نگرفتند ولی شما در جنگ بدر، هفتاد كشته و هفتاد اسیر گرفتید.
🌸 شما می گویید: این #مصیبت از کجا دامنگیرتان شد ولی ای پیامبر قل هو من عند أنفسكم: بگو: آن از سوی خودتان است. این مصیبت از وجود خود شما سرچشمه گرفته، شكست امسال به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهى بوده است. شما نباید از آینده نگران باشید و اگر نقاط ضعف خود را جبران کنید، مشمول حمایت او خواهید شد إن الله على کل شیء قدير: قطعا #خداوند بر هر چیزی تواناست.
🔹 پيام های آیه165سوره آل عمران 🔹
✅ هنگام #قضاوت، تلخى ها و شیرینى ها را با هم در نظر بگیرید. تنها شكست اُحد را نبینید، پیروزى بدر را هم یاد كنید.
✅ در جستجوى عوامل #شكست، ابتدا به سراغ عوامل درونى و روحى و فكرى خود بروید، سپس عوامل دیگر را پیگیرى كنید.
✅ #خداوند بر هر چیزى قادر است، ولى ما باید شرایط لازم و لیاقت بهره بردارى را به دست آوریم.
✅ گمان نكنید كه تنها مسلمان بودن براى پیروزى كافى است، تا در هر شكستى كلمه ى «چرا و چطور» را به کار ببرید، بلكه علاوه بر ایمان، رعایت اصول و قوانین نظامى و سنّت هاى الهى لازم است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh