eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ ..... ادامه 🔶 گروهی از مفسران به تبع برخی از معتزلیان با استفاده از مفهوم انحصاری در این آیات : * و‌ما جعله الله الّا بشری و لتطمئن به قلوبکم * ( انفال ۱۰ ) 🔷نزول را فقط عامل تقویت روحی و معنوی مسلمانان شمرده ، دخالت مستقیمی در برای آنها قایل نیستند ؛ 🔶در مقابل ، برخی از گذشته به مبارزه فرشتگان با کافران در جنگ اشاره کرده‌اند . 🔷تکیه به زندگانی در اثر واگرایی از خداوند ، نوعی آرامش کاذب برای انسان پدید می‌آورد که سرانجام آن است : * انّ الّذین لا یرجون لقائنا و رضوا بالحیاة الدّنیا و اطمانّوا بها ..... اولئک ماواهم النّار بما کانوا یکسبون * ( یونس ۷ و ۸ ) 🔶 این در دنیا نیز ماندگار نبوده ، به محض پیدایش سختی و رنجی در از میان می‌رود و در نتیجه ، این افراد از بهره‌های هر دو بی نصیب مانده ، زیانکارانی به شمار می روند : * و من النّاس من یعبد الله علی حرف فان اصابه خیر اطمانّ به و ان اصابته فتنه انقلب علی وجهه خسر الدّنیا و الاخره ذالک هو الخسران المبین * ( حج ۱۱ ) 🔷آرامش فقط با خدا در دل جای می گیرد : * الّذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب * ( رعد ۲۸ ) 🔶این آرام ، در گذر از جهان طبیعت به سرای باقی ، طی مراحل گوناگون آن مورد این خطاب الهی قرار می‌گیرند که به سوی خدای خویش ، باز گردید و در میان بندگانم در جای گیرید : * یا ایّتها النّفس المطمئنه * ارجعی الی ربّک راضیّه مرضیّه * فادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی * ( فجر ۲۷ -۳۰ ) 🔷نفس جانی است که در پرتو نور خویش ، از صفات ناپاک رهیده و به رفتار آراسته گشته است . 🔶 از نگاه قرآن در یک طبقه بندی کلی به دو بخش دنیایی و آخرتی تقسیم می‌شود که دو روی یک هستند : الا انّ اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون * الذین آمنوا و کانوا یتّقون * لهم البشری فی الحیات الدنیا و فی الآخره ..... * ( یونس ۶۲ -۶۴ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای قرآن کریم آیه ۲۶ يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «۲۶» خداوند مى‌خواهد (با اين قوانين، راه سعادت را) براى شما آشكار سازد و شما را به سنّت‌هاى (خوب) پيشينيانتان راهنمايى كند و شما را (با بيان احكام) از گناه پاك سازد و خداوند، دانا و حكيم است.{۲۶} کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٦) -اين محدوديتها براى چيست؟ به دنبال احكام مختلف در زمينۀ ازدواج كه در آيات پيش بيان شد ممكن است اين سؤال پيش آيد كه منظور از اين همه محدوديتها و قيد و بندهاى قانونى چيست؟ در اين آيه و دو آيۀ بعد پاسخ به اين سؤالات مى‌دهد، و مى‌گويد: «خداوند مى‌خواهد (با اين دستورات راههاى خوشبختى و سعادت را) براى شما آشكار سازد» (يُرِيدُ اللّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ) . وانگهى شما در اين برنامه تنها نيستيد «و (خداوند مى‌خواهد شما را) به سنتهاى (صحيح) پيشينيان رهبرى كند» (وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ) . علاوه بر اين «توبۀ شما را بپذيرد» (وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ) . و نعمتهاى خود را كه بر اثر انحرافات شما قطع شده بار ديگر به شما باز گرداند و اين در صورتى است كه شما از آن راههاى انحرافى كه در زمان جاهليت و قبل از اسلام داشتيد، باز گرديد. در پايان آيه مى‌فرمايد: «خداوند دانا و حكيم است» (وَ اللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ) . از اسرار احكام خود آگاه، و روى حكمت خود آنها را براى شما تشريع كرده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 391 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۷ وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا ﴿٢٧﴾ و خدا می خواهد با رحمت و لطفش به شما توجه کند؛ و آنان که از شهوات پیروی می کنند می خواهند شما [در روابط جنسی از حدود و مقرّرات حق] به انحراف بزرگی دچار شوید. (۲۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٧) -در اين آيه مجددا تأكيد مى‌كند، كه «خدا مى‌خواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاك نمايد) و نعمتها و بركات را به شما بازگرداند» (وَ اللّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ) . «ولى شهوت‌پرستانى كه در امواج گناهان غرق هستند، مى‌خواهند شما از طريق سعادت بكلى منحرف شويد» و همانند آنها از فرق تا قدم آلودۀ انواع گناهان گرديد (وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلاً عَظِيماً) . اكنون شما فكر كنيد، آيا آن محدوديت آميخته با سعادت و افتخار براى شما بهتر است، يا اين آزادى و بى‌بندوبارى توأم با آلودگى و نكبت و انحطاط؟ ! اين آيات در حقيقت به افرادى كه در عصر و زمان ما نيز به قوانين مذهبى مخصوصا در زمينۀ مسائل جنسى ايراد مى‌كنند، پاسخ مى‌گويد، كه اين آزاديهاى بى‌قيد و شرط سرابى بيش نيست و نتيجۀ آن گرفتار شدن در بيراهه‌ها و پرتگاههاست كه نمونه‌هاى زيادى از آن را با چشم خودمان به شكل متلاشى شدن خانواده‌ها، انواع جنايات جنسى و فرزندان نامشروع جنايت پيشه مشاهده مى‌كنيم. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 392 کانال 👇 @Targomeh
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۸ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا ﴿٢٨﴾ خدا می خواهد [با تشریع ازدواج با زنان مؤمن، و ازدواج با کنیزان مؤمن، و ازدواج موقت، بار مشکلات زندگی و مشقت های روابط نامشروع جنسی را] بر شما سبک کند؛ و انسان [در برابر مشکلات و شهوات جنسی] ناتوان آفریده شده است. (۲۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٨) -در اين آيه مى‌گويد: «خدا مى‌خواهد (با دستورهاى مربوط به ازدواج با كنيزان و مانند آن) كار را بر شما سبك كند » (يُرِيدُ اللّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ) . و در بيان علت آن مى‌فرمايد: «زيرا انسان، ضعيف آفريده شده» (وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفاً) . و در برابر توفان غرايز گوناگون كه از هر سو به او حمله‌ور مى‌شود بايد طرق مشروعى براى ارضاى غرايز به او ارائه شود تا بتواند خود را از انحراف حفظ كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 392 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ و َيهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (26) و الله يريد أن يتوب عليكم و يريد الذين يتبعون الشهوات أن تميلوا ميلا عظيما (27) يريد الله أن يخفف عنكم و خلق الإنسان ضعيفا (28) 🍀 ترجمه: خداوند مى خواهد براى شما بیان کند و شما را به سنّت هاى کسانی که پیش از شما بودند راهنمایى كند و توبه شما را بپذیرد و خداوند، دانا و حكیم است. (26) و خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد ولی کسانی که از شهوت ها پیروی می کنند، می خواهند که شما به انحرافی بزرگ تمایل پیدا کنید. (27) خداوند می خواهد بار تکلیف شما را سبک کند و انسان، ضعیف آفریده شده است. (28) 🌷 : می خواهد 🌷 : شما را راهنمایی کند 🌷 : سنت ها، طریقه ها، روش ها 🌷 : پیروی می کنند 🌷 : تمایل پیدا کنید 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. به دنبال احكام مختلف در مورد که در آیات قبلی بیان شد ممکن است این سؤال پیش آید که چرا در آیات قبلی گفته شد با عده ای می توان ازدواج کرد و با عده ای نمی توان ازدواج کرد که در این آیات پاسخ می دهد. این دستورات بر اساس و خداوند است. و خداوند می خواهد با این دستورات راه های خوشبختی و سعادت را برای شما آشکار سازد و به آن سنت های صحیحی که پیشینیان شما داشتند راهنمایی کند که می فرماید: یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم: خداوند می خواهد برای شما بیان کند و شما را به سنت های کسانی که پیش از شما بودند راهنمایی کند. 🌸 به ترویج این سنت ها و طریقه ها می خواهد رحمت و لطف خود را متوجه شما کند و شما را بپذیرد که می فرماید:و یتوب علیکم: و توبه شما را بپذیرد. و نعمت های خود را که بر اثر انحرافات شما قطع شده بار دیگر به شما باز گرداند و این در صورتی است که شما از آن راه های انحرافی که قبلا داشتید بازگردید. و در پایان آیه می فرماید: و الله علیم حکیم: و خداوند دانا و حکیم است. موارد مجاز یا ممنوعیت بر اساس علم و حکمت است. خداوند در آیه بعد مجددا تأکید می کند که خداوند می خواهد شما را ببخشد و از آلودگی گناه پاک کند و نعمت ها و برکاتش را به شما باز گرداند که می فرماید: و الله یرید أن يتوب عليكم: و خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد. 🌸 سپس می فرماید: و یرید الذین یتبعون الشهوات أن تميلوا ميلا عظيما: ولى کسانی که از شهوت ها پیروی می کنند، می خواهند که شما به انحرافی بزرگ تمایل پیدا کنید. می خواهد توبه تان را بپذیرد و لطف و رحمت خود را برگرداند ولی شهوت پرستان که خودشان در گناهان غرق هستند می خواهند شما هم از طریق به کلی منحرف شوید و همانند آنها در گناهان غرق شوید. این آیات در حقیقت می گوید که این آزادی های بی قید و شرط، نتیجه آن گرفتار شدن در بیراهه ها و پرتگاه هاست که نمونه زیادی از آن را با چشم خود دیدیم که خیلی از خانواده ها به خاطر انحرافات جنسی ، پوشش های نامناسب و نگاه های نامناسب از هم متلاشی شدند و انواع جنایات جنسی و فرزندان نامشروع از این طریق به دنیا آمدند. 🌸 یرید الله أن يخفف عنكم: خداوند مى خواهد بار تكليف شما را سبک کند. دستور های مربوط به که در آیات گذشته بیان شد برای این است که می خواهد شما سبک و راحت باشید و بارهای سنگین از دوش شما برداشته شود. زیرا او است و اوست که شما را آفریده و اوست که می داند انسان موجودی ضعیف و ناتوان است که می فرماید: و خلق الإنسان ضعيفا: و انسان، ضعيف آفریده شده است. پس آدمی در سخت نگیرد زیرا باید راه مشروعی برای برطرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی خود داشته باشد که اگر از طریق برطرف نشود ممکن است آدمی را به طرف انحراف و گناه ببرد. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش2 🌸 يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ و َيهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (26) و الله يريد أن يتوب عليكم و يريد الذين يتبعون الشهوات أن تميلوا ميلا عظيما (27) يريد الله أن يخفف عنكم و خلق الإنسان ضعيفا (28) 🍀 ترجمه: خداوند مى خواهد براى شما بیان کند و شما را به سنّت هاى کسانی که پیش از شما بودند راهنمایى كند و توبه شما را بپذیرد و خداوند، دانا و حكیم است. (26) و خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد ولی کسانی که از شهوت ها پیروی می کنند، می خواهند که شما به انحرافی بزرگ تمایل پیدا کنید. (27) خداوند می خواهد بار تکلیف شما را سبک کند و انسان، ضعیف آفریده شده است. (28) 🔴 در جلسه قبلی به شرح آیات پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم. 🔹 پيام های آیات26تا28سوره نساء 🔹 ✅ سنّت ، هدایت، بیان و ابلاغ است. ✅ از سنّت هاى خوب گذشتگان باید تبعیّت و تقلید كرد. ✅ احكام و مقرّرات درباره ى ازدواج، همانند احكام سایر ادیان آسمانى گذشته است. ✅ ، لطف خویش را به انسان بر مى گرداند. ✅ موارد مجاز یا ممنوع ، براساس علم و حكمت و مصلحت است. ✅ محدودیت ها و قیدهایی که در مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعه ی بشری است. ✅ هوسبازان بی بند و بار ، به چیزی جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمی شوند و می خواهند شما رفیق راهشان باشید. ✅ ، دین آسانی است و بن بست ندارد. ✅ تکالیف دینی ، بر اساس توان و طاقت انسان است. ✅ مشکل تراشی در ، خلاف خواست خداست. ✅ پیروزی و پایبندی شما در احکام ازدواج ، زمینه ی سبکباری و دور ماندن جامعه از آفات است. ✅ موجودی ضعیف است. ✅ میان تکوین و آفرینش و تشریع و احکام الهی هماهنگی است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💛🌻سبک زندگی قرآنی:🌻💛 🍂شاکر شوید.🍂 🔶وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم/٧) ⚡️ ترجمه : و هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً شما را مى افزايم، و اگر كفران كنيد البته عذاب من سخت است. 🍁با شكر نه تنها نعمت هاى خداوند بر ما زياد مى شود، بلكه خود ما نيز رشد پيدا مى كنيم، زياد مى شويم و بالا مى رويم. ✨امام صادق عليه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است. 🍃و نيز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زيركى و علم و عقل و تلاش خود يا ديگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت هاى الهى را وسيله ى گناه قرار ندهد. 🔸شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسير خدا قرار دهد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ «41عنکبوت» مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانه‌اى ساخته؛ و البتّه خانه‌ها خانه‌ى عنكبوت است اگر مى‌دانستند. کانال 👇 @Targomeh
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم هنگامی که این آیه قرآن بر پیامبر اسلام صلّلی اللّه علیه و آله نازل شد : (و إ نّ جهنّم لمَوْعِدُهُمْ أجْمَعین ، لَها سَبْعَةُ أبْوابٍ لِکُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ )( 1) یعنی ؛ همانا جهنّم وعده گاه تمامی افراد می باشد ، که خداوند برایش هفت درب قرار داده و از هر دری افرادی وارد خواهند شد . آن حضرت بسیار گریه و اصحاب آن حضرت نیز همه گریان شدند و کسی توان صحبت و سخن گفتن با حضرت را نداشت . و چون هرگاه پیغمبر اسلام صلّلی اللّه علیه و آله دخترش حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را می دید ، شادمان و خوشحال می گردید ، به همین علّت سلمان به سوی منزل آن مخدّره آمد تا ایشان را نزد پدر بزرگوارش آورد و موجب شادی و آرامش رسول خدا گردد . وقتی سلمان به منزل حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه علیها وارد شد ، دید حضرت مشغول آسیاب نمودن مقداری جو می باشد و با خود این آیه قرآن را زمزمه می نماید : (وَ ما عِنْدَاللّهِ خَیْرٌ و أبْقی ) یعنی ؛ آنچه نزد خدای متعال و خواست او است بهتر و با دوام می باشد . پس سلمان فارسی بر حضرت زهراء سلام کرد و بعد از آن ، جریان ناراحتی و گریه حضرت رسول صلّلی اللّه علیه و آله را برای آن بزرگوار بیان نمود . فاطمه زهراء سلام اللّه علیها با شنیدن این خبر از جای خود برخاست و چادر خود را که حدود دوازده جای آن پاره شده و درز گرفته بود بر سرافکند . سلمان فارسی با دیدن چنین زندگی و لباسی به گریه افتاد و گفت : چقدر سخت و غیر قابل تحمّل است که دختران رؤ ساء و پادشاهان لباس های سُندس و ابریشم بپوشند ، و در آن همه تجمّلات و آسایش باشند؛ ولی دختر محمّد ، پیغمبر خدا صلّلی اللّه علیه و آله چادر پشمینِ وصله دار بپوشد و این همه سختی ها و مشقّت ها را تحمّل نماید . هنگامی که حضرت فاطمه سلام اللّه علیها به حضور پدر خود ، حضرت رسول صلّلی اللّه علیه و آله وارد شد ، اظهار نمود : یا رسول اللّه ! سلمان از زندگی و لباس های من تعجّب کرده و در گریه و اندوه ، فرو رفته است . حضرت رسول صلوات اللّه علیه به سلمان فرمود : دخترم ، فاطمه محبوب خدا است و از سابقین در ورود به بهشت خواهد بود . پس از آن ، حضرت زهراء سلام اللّه علیها اظهار داشت : پدر جان ! دخترت فدای تو گردد ، چرا گریان بوده ای ؟ حضرت رسول فرمود : دخترم ! جبرئیل امین دو آیه قرآن پیرامون جهنّم بر من نازل نمود ، که بسیار دردآور و وحشتناک بود و سپس آن دو آیه شریفه را خواند . حضرت زهراء سلام اللّه علیها با شنیدن آن دو آیه قرآن گریست و به صورت بر زمین افتاد و گفت : وای به حال گناه کارانی که اهل آتش جهنّم گردند . سلمان چون این صحنه دلخراش را دید ، گفت : ای کاش من گوسفندی می بودم تا مرا می کشتند و قطعه قطعه می کردند و می خوردند و نامی از آتش سوزان جهنّم را نمی شنیدم !! و ابوذر گفت : ای کاش مادرم عقیم بود و مرا نزائیده بود و این گونه وصف آتش دوزخ را نمی شنیدم !! و سپس مقداد گفت : و ای کاش من پرنده ای در منقار پرندگان می بودم و نامی از آتش سوزان جهنّم را نمی شنیدم(2) 1-سوره حجر : آیه 44 2-بحارالا نوار : ج 43 ص 87 89 ح 9 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌹آیه نور 🔸إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ 🔹به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! 📒سوره فصلت آیه ٣٠ کانال 👇 @Targomeh
در راه خدا صدقه بده... که برکتش باعث چند برابر شدن آن می‌شود 📖 سوره بقره، آیه ۲۶۱ ✾•💞🌺💞•✾ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا نساء-87 خداوند، معبودی جز او نیست! و به یقین، همه شما را در روز رستاخیز -که شکی در آن نیست- جمع می‌کند! و کیست که از خداوند، راستگوتر باشد؟ پیام ها: - مبدأ و معاد هر دو به دست یك خداست. «اللّه لااله الا هو لیجمعنكم...» - قیامت روز جمع شدن همه براى حسابرسى است، پس باید در راه جلب رضاى او كوشش كرد و تنها او را پرستید. «لیجمعنّكم الى یوم القیامة» - با آن همه دلایل بر معاد (مثل عدالت خدا، حكمت او، نشانه هاى رستاخیز در طبیعت و حیات آن پس از مرگ در زمستان، خواب و بیدارى، تجدید سلول هاى بدن و ...) جایى براى تردید در قیامت نیست. «لاریب» - هرجا كه غفلت بیشتر باشد، مربّى باید هشدارهاى قاطع ترى دهد. (نشانه هاى تأكید در آیه: حرف لام، نون تأكید ثقیله، جمله «لاریب»، جمله «اصدق حدیثاً»، همه به خاطر غفلت انسان از قیامت است.) کانال 👇 @Targomeh
🌹أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ الله أَفَلَا تَذَكَّرُونَ🌹 پس آیا كسی كه معبودش را هوای نفس قرار داده، دیدی؟ خدا او را از روی آگاهی خود [بر اینكه شایسته هدایت نیست‌] گمراه كرد، و بر گوش و دلش مُهرِ [تیره بختی‌] نهاد، و بر چشم [دلش‌] پرده‌ای قرار داده است، پس بعد از خدا چه كسی است كه او را هدایت كند؟ آیا متذكّر [حقایق‌] نمی شوید؟ 📚سوره جاثیه، آیه 23 👈پیامبر اکرم صلّی‌اللّهُ‌ عَلیهِ ‌وَ‌آلِه‌ و‌َسلّم می فرمایند: 🌹أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتي بَينَ جَنبَيكَ دشمن ترين دشمن تو، توست كه ميان دو پهلويت قرار دارد. 📚بحار الأنوار، ج 70، ص64 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ 🔶آرامش، خود روحى و روانى دارد؛ امّا از آن‌جا که عوامل پدیدآورنده آن و موانع به هم زننده آن ممکن است ماهیّتى ، روانى یا طبیعى داشته باشند مى‌توان به و تقسیم آن پرداخت . 👈1. 🔷تقاضاى از خداوند براى مشاهده نمونه‌اى کوچک از ، براى دست‌یابى به نوعى آرامش اعتقادى بوده است. 🔶او به این الهى، ایمانى کامل و محکم داشت؛ امّا ذهن انسان به طور طبیعى غیر محسوس را به سان باورهای محسوس پذیرا نگشته ، همواره در باره ماهیّت و کیفیّت انها در پندار می آفریند . 🔷این پرسش ها آرامش و ثبات انسان مومن را از او میگیرد ؛ از این‌ روی ابراهیم برای از این حالت ، خواهان مشاهده چگونگی تحقق آن الهی میشود . ( بقره ۲۶۰ ) 🔶 عیسی نیز بنا به دیدگاه برخی تفاسیر از عیسی آسمانی طلبیدند تا به وسیله آن ، پیامبری او و درستی ادعاهایش برایشان شود یا با خوردن آن به اعتقادی دست یابند . ( مائده ۱۱۲ - ۱۱۴ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آبه ۲۹ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿٢٩﴾ ای اهل ایمان! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل [و از راه حرام و نامشروع] مخورید، مگر آنکه تجارتی از روی خشنودی و رضایت میان خودتان انجام گرفته باشد. و خودکشی نکنید؛ زیرا خدا همواره به شما مهربان است. (۲۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٩) -بستگى سلامت اجتماع به سلامت اقتصاد! اين آيه در واقع زير بناى قوانين اسلامى را در مسائل مربوط به «معاملات و مبادلات مالى» تشكيل مى‌دهد، و به همين دليل فقهاى اسلام در تمام ابواب معاملات به آن استدلال مى‌كنند، آيه خطاب به افراد با ايمان كرده و مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ) . بنابراين، هر گونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوى، معاملاتى كه حد و حدود آن كاملا مشخص نباشد، خريد و فروش اجناسى كه فايدۀ منطقى و عقلايى در آن نباشد، خريد و فروش وسايل فساد و گناه، همه در تحت اين قانون كلى قرار دارد. در جملۀ بعد به عنوان يك استثناء مى‌فرمايد : «مگر اين كه (تصرف شما در اموال ديگران از طريق) تجارتى باشد كه با رضايت شما انجام مى‌گيرد» (إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ) . در پايان آيه، مردم را از قتل نفس باز مى‌دارد و ظاهر آن به قرينۀ آخرين جملۀ آيه نهى از خودكشى و انتحار است، مى‌فرمايد: «و خودكشى نكنيد، خداوند نسبت به شما مهربان است» (وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً) . در حقيقت قرآن با ذكر اين دو حكم پشت سر هم اشاره به يك نكتۀ مهم اجتماعى كرده است و آن اين كه اگر روابط مالى مردم بر اساس صحيح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به صورت سالم پيش نرود و در اموال يكديگر به ناحق تصرف كنند، جامعه گرفتار يك نوع خودكشى و انتحار خواهد شد، و علاوه بر اين كه انتحارهاى شخصى افزايش خواهد يافت، انتحار اجتماعى هم از آثار ضمنى آن است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 393 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۰ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا ﴿٣٠﴾ و هر که خوردن مال به باطل و قتل نفس را از روی تجاوز [از حدود خدا] و ستم [بر خود و دیگران] مرتکب شود، به زودی او را در آتشی [آزار دهنده و سوزان] درآوریم؛ واین کار بر خدا آسان است. (۳۰) کانال 👇 @Targomeh
يه ٣٠) -در اين آيه به مجازات كسانى كه از قوانين الهى سرپيچى كنند اشاره كرده و مى‌فرمايد: «و هر كس اين عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد (و خود را آلودۀ خوردن اموال ديگران به ناحق سازد و يا دست به انتحار و خودكشى زند، نه تنها به آتش اين جهان مى‌سوزد بلكه) در آتش قهر و غضب پروردگار (نيز) خواهد سوخت» (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ ناراً) . در پايان آيه مى‌فرمايد: «و اين كار براى خدا آسان است» (وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 393 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يا َأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِّنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيما (29) و من يفعل ذلك عدوانا و ظلما فسوف نصليه نارا و كان ذلك على الله يسيرا (30) ً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! اموال یكدیگر را در میان خود به باطل نخورید، مگر اینكه تجارتى با رضایت یكدیگر باشد. و خود (و یكدیگر) را نكشید، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. (29) و هر کسی از روی تجاوز و ستم چنان کند پس به زودی او را در آتشی وارد سازیم و این کار بر خداوند آسان است. (30) 🌷 : نخوريد 🌷 : وارد سازیم 🌷 : آتش 🌷 : آسان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. نسبت به لقمه هایی که می خوریم معاملات و مبادلات مالی حساس است پس مراقب باشیم که هر لقمه ای را نخوریم و هر معامله ای انجام ندهیم لذا خطاب به مؤمنين مى فرمايد: يا أيها الذين ءامنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل: ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل نخورید. بنابراین اگر از راه قمار بازی و شرط بندی ، رشوه و ربا و یا از راه فریب و نیرنگ و یا از راه دزدی و یا از راه فروش اجناسی که فروختن آن روا نیست اموالی به دست آید این باطل و حرام است. امام محمد باقر علیه السلام در ذیل این آیه فرمودند: ربا ، قمار، کم فروشی و ظلم از مصادیق باطل است. 🌸 در جمله بعد به اشاره می کند و می فرماید: إلا أن تكون تجارة عن تراض منكم: مگر اینکه تجارتی با رضایت یکدیگر باشد. مصرف اموال در صورتی برای شما حق است که از راه تجارت و با رضایت طرفین باشد. سپس مردم را از نهی می کند و می فرماید: و لا تقتلوا أنفسكم إن الله کان بکم رحیما: و خود را نکشید ، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. خوردن اموال حرام و خودکشی را در یک آیه کنار هم آورده زیرا هر دو خودکشی است در خوردن اموال حرام روح و روان خود را از بین می برد و در خودکشی جان و جسم خود را از بین می برد. در حقیقت با ذکر این دو حکم پشت سر هم به یک نکته مهم اجتماعی اشاره می کند و آن اینکه اگر اقتصاد جامعه بصورت سالم پیش نرود و مردم در اموال یکدیگر به ناحق تصرف کنند ، جامعه گرفتار یک نوع خود کشی خواهد شد. 🌸 سپس در ادامه و در آیه بعد به مجازات کسانی که از قوانین الهی سر پیچی کنند و از روی تجاوز و ستم اموال دیگران را به ناحق تصرف کند و یا دست به خود کشی بزند را بیان می کند و می فرماید: و من یفعل ذلك عدوانا و ظلما فسوف نصليه نارا: و هر کسی از روی و چنان کند پس به زودی او را در آتشی وارد سازیم. پس اگر کسی اموال دیگران را تصرف کرده و یا حق الناسی بر گردن دارد تا فرصت هست جبران کند و اموال دیگران را به صاحبانش برگرداند و اگر حقی بر گردن دارد ادا کند. 🌸 اما برای خود کشی فرصت جبران نیست زیرا آدمی همه ظرفیت و استعداد و این بدن که آفریننده آن است را به آتش کشید به این خاطر می گوید فسوف نصليه نارا: به زودی او را در آتش وارد می سازیم. و در پایان آیه می فرماید: و کان ذلك على الله يسيرا: و اين کار بر خداوند آسان است. امام صادق عليه السلام فرمود: هر کسی به عمد کند، برای همیشه در جهنم است. سپس همین آیه را تلاوت فرمود. پس هیچ وقت و هرگز و حتی به شوخی و در هنگام عصبانیت و مشکلات نگوییم می خواهیم خود را بکشیم زیرا یک لحظه غفلت، آتش جهنم را در پیش دارد زیرا قتل نفس یعنی به آتش کشیدن ظرفیت و استعداد خداوند پس اگر مشکلی هست باید با گفتگو حل کرد و یا به دنبال راه حل باشیم. 🔹 پيام های آیات29و30سوره نساء 🔹 ✅ مالكیّت فردى محترم است و تصرّف در اموال دیگران، جز از راه معاملات صحیح و بر اساس رضایت، است. ✅ ، داراى روح واحد و سرنوشت مشترک است. اموال دیگران را همچون اموال خودتان محترم بدانید. ✅ هر نوع تصرّفى كه بر مبناى «حقّ» نباشد، ممنوع است. ✅ داد و ستدها باید با رضایت طرفین باشد، نه با اجبار واكراه. ✅ جان انسان محترم است، لذا خودكشى ویا دیگركشى حرام است. ✅ و مقرّرات اسلام پرتوى از رحمت خداوند است. ✅ و ، نقش اصلی را در کیفر یا پاداش دارد. ✅ فردی که می کند برای همیشه در آتش جهنم خواهد بود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا