eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 📕 🧕> 👈 ❄️روایات فراوانى از خدا صلى‌ الله‌ علیه‌‌ و‌آله در و منزلت والاى حضرت خدیجه در دست است، که در آن‌ها آن را کنار حضرت فاطمه * علیهاالسلام، مریم و آسیه همسر فرعون و گاه کلثوم خواهر موسى علیه‌السلام زنان عالم و برترین زنان بهشت خوانده ، در حالی که از دیگرشان یادی نکرده است . 🎊 جایگاه خدیجه به اندازه‌ای بود که گاه جبرئیل حامل سلام برای خدیجه می شد . ❄️ پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان ، او را به بهشت بشارت می داد ، چنان که پس از خدیجه و زمانی که فاطمه علیه السلام مادر خود را از پیامبر صلی الله علیه و آله می طلبید ، جبرئیل از ساختن از درّ و گوهر برای خدیجه در بهشت خبر داد . 🎊یاد آن بانو پس از هیچگاه از خاطر رسول خدا صلی الله علیه و آله نرفت و آن حضرت همیشه ایشان را یاور و همسر خود یاد می کرد . ❄️ عایشه به خدیجه که به اعتراف خود او بیش از حسادتش به دیگر زنان بوده و در گزارش های بسیاری از عایشه نقل شده است ، نشان از بزرگی خدیجه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله است . 🎊بر پایه برخی از این گزارش‌ها در برابر محبت پیامبر به همسر وفات یافته اش تاب نمی آورد و به گویی درباره خدیجه می‌پرداخت و رسول خدا نیز که از سخنان عایشه آزرده خاطر می شد ، خدیجه را در برهه ای که کسی به او ایمان نداشت و حمایت آن بانو را هنگامی که همه وی را کرده بودند ، از ادله احترام و محبت خود به خدیجه می شمرد . ❄️ دختر پیامبر ، پس از نبرد بدر برای آزادی همسرش ابوالعاص ، که در سپاه رو در روی رسول خدا جنگیده و اسیر شده بود ، مادرش خدیجه را نزد حضرت فرستاد و ایشان با دیدن آن به یاد گریستند و رحمت فرستادند . 🎊آنحضرت افزون بر کردن از خدیجه ، به دوستان او نیز اعتنا و عنایت می داشت و گاه گوسفندی می کرد و دستور می داد برای خدیجه نیز سهمی از آن را بفرستند . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۱۳ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ ۖ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ ۚ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا ﴿١١٣﴾ و اگر فضل و رحمت خدا بر تو نبود، گروهی از عشیره و قبیله خائنان تصمیم داشتند تو را [از داوری عادلانه] منحرف کنند، [این سبک مغزانِ خیالباف] جز خودشان را منحرف نمی کنند، و هیچ زیانی به تو نمی رسانند. و خدا کتاب و حکمت را بر تو نازل کرد، و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت؛ و همواره فضل خدا بر تو بزرگ است. (۱۱۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١١٣) -اين آيه اشاره به گوشۀ ديگرى از حادثۀ بنى ابيرق است كه در چند آيۀ قبل تحت عنوان شأن نزول به آن اشاره شد، آيه چنين مى‌گويد: «اگر فضل و رحمت پروردگار شامل حال تو نبود جمعى از منافقان يا مانند آنها تصميم داشتند تو را از مسير حق و عدالت، منحرف سازند، ولى لطف الهى شامل حال تو شد و تو را حفظ كرد» (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ وَ رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ) . آنها مى‌خواستند با متهم ساختن يك فرد بيگناه و سپس كشيدن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به اين ماجرا، هم ضربه‌اى به شخصيت اجتماعى و معنوى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بزنند و هم اغراض سوء خود را در بارۀ يك مسلمان بيگناه عملى سازند، ولى خداوندى كه حافظ پيامبر خويش است، نقشه‌هاى آنها را نقش بر آب كرد! سپس قرآن مى‌گويد: «اينها فقط خود را گمراه مى‌كنند و هيچ گونه زيان به تو نمى‌رسانند» (وَ ما يُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ) . سر انجام علت مصونيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را از گمراهى و خطا و گناه، چنين بيان مى‌كند كه «خدا، كتاب و حكمت بر تو نازل كرد و آنچه را نمى‌دانستى به تو آموخت» (وَ أَنْزَلَ اللّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «فضل خداوند بر تو بسيار بزرگ بوده است» (وَ كانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً) . در جملۀ فوق يكى از دلايل اساسى مسألۀ عصمت بطور اجمال آمده است و آن اين كه خداوند علوم و دانشهايى به پيامبر آموخته كه در پرتو آن در برابر گناه و خطا بيمه مى‌شود، زيرا علم و دانش (در مرحلۀ نهايى) موجب عصمت است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 451 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 و لَولَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَّآئِفَةٌ مِّنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ مَا يُضِلُّونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَايَضُرُّونَكَ مِنْ شَىْءٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمْ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيما 🍀 ترجمه: و اگر فضل و رحمت خداوند بر تو نبود، گروهى از آنان تصمیم داشتند كه تو را از مسیر حقّ گمراه كنند، امّا جز خودشان را گمراه نمى كنند و به تو هیچ زیانى نمى زنند. و خداوند كتاب و حكمت را بر تو نازل كرد، و آنچه را نمى دانستى به تو آموخت. و فضل خداوند بر تو، بزرگ بوده است. 🌷 : تصميم داشتن 🌷 : گروه 🌷 : تو را گمراه کنند 🌷 : به تو زیان نمی زنند 🌷 : بر تو 🌷 : بزرگ 🔴 اين آيه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و اشاره به گوشه ديگرى از ماجراى بنى ابيرق است كه در چند آيه قبل به آن اشاره شد و ماجرا اين بود که طايفه «بنى ابيرق» طايفه‌ اى نسبتاً معروف بودند؛ سه برادر از اين طايفه به نام «بشر» و «بشير» و «مبشر» نام داشتند، «بشير» به خانه مسلمانى به نام «رفاعه» دستبرد زد و شمشير و زره و مقدارى از مواد غذايى را به سرقت برد، برادر زاده رفاعه به نام «قتاده» كه از مجاهدان بدر بود جريان را به خدمت «صلّى اللّه عليه و آله» عرض كرد. برادران سارق وقتى باخبر شدند جمعى از قبیله خود را به خدمت «صلّى اللّه عليه و آله» فرستادند تا سارق را تبرئه كنند و قتاده را به تهمت ناروا زدن متّهم کردند. 🌸 اين آیه خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ وَ رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ: و اگر فضل و رحمت خداوند بر تو نبود، گروهی از آنان تصمیم داشتند که تو را از مسیر حق گمراه کنند. آنها مى ‌خواستند با متهم ساختن يک فرد بی گناه و سپس كشيدن «صلّى اللّه عليه و آله» به اين ماجرا، هم ضربه‌ اى به شخصيّت اجتماعى و معنوى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» بزنند و هم اغراض سوء خود را درباره يک مسلمان بی گناه عملى سازند، ولى خداوندى كه حافظ پيامبر خويش است، نقشه ‌هاى آنها را نقش بر آب كرد. سپس مى فرماید: وَ ما يُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ: اما جز خودشان را گمراه نمی کنند و به تو هیچ زیانی نمی زنند. 🌸 سپس علّت مصونيّت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» را از گمراهى و خطا و ، چنين بيان مى ‌كند وَ أَنْزَلَ اللّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ: و خداوند کتاب و حکمت را بر تو نازل کرد و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت. و در پايان آيه مى ‌فرمايد: وَ كانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً: و فضل خداوند بر تو ، بزرگ بوده است. در جمله فوق يكى از دلايل اساسى مسأله آمده است و آن اين كه خداوند علوم و دانش هايى به پيامبر آموخته كه در پرتو آن در برابر گناه و خطا بيمه مى ‌شود، زيرا و در مرحله نهايى موجب عصمت است. 🔹 پيام های آیه 113 سوره نساء 🔹 ✅ دشمنان، حتّى براى و لغزاندن او طرح و برنامه دارند، پس رهبران جامعه باید به هوش باشند. ✅ تصمیم به منحرف ساختن دیگران، در حقیقت تصمیم به منحرف كردن خود است. ✅ ، آنگونه كه قرآن را بیمه كرده، پیامبرش را نیز بیمه مى كند. ✅ تعلیم حكمت و فرستادن كتاب، نمونه ى روشن فضل و لطف الهى و رمز عصمت صلى الله علیه وآله است. ✅ به پیامبرش، علم غیب و اسرار را مى آموزد. ✅ از نشانه هاى حقّانیت پیامبر، این است كه مى گوید: تو بدون تعلیم الهى امكان آگاهى از امورى را نداشتى. آرى، اگر ساخته پیامبر بود، هرگز به خودش این نسبت را نمى داد. ✅ معلّم پیامبر است، پس هیچ خطا واشتباهى در تعلیم، رخ نمى دهد. ✅ مدار بشر حتّى پیامبر خدا، محدود است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔰 جمهوری اسلامی فتنه های به مراتب سهمگین تر از این را پشت سر گذاشته است. ♨️دوران فتنه گری شما نیز می گذرد و جمهوری اسلامی با صلابت تر راهش را ادامه می دهد. چقدر این آیه قرآن خطاب به منافقان و فتنه گران برای شرایط امروز مصداق دارد: 🔰 "كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَاقِهِمْ وَ خُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ 🔰(ﺷﻤﺎ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ،) ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ (ﻭ ﺭﺍﻩ ﻧﻔﺎﻕ ﭘﻴﻤﻮﺩﻧﺪ; ﺑﻠﻜﻪ) ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ، ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮﺩ! ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺑﻬﺮﻩ ﺧﻮﺩ (ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻫﻮﺱ) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ; ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺑﻬﺮﻩ ﺧﻮﺩ، (ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻳﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ; ﺷﻤﺎ (ﺩﺭ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ) ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻴﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻨﺪ; (ﻭﻟﻲ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم) ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪ; ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻧﻨﺪ!" 📚 (توبه: ٦٩) کانال 👇 @Targomeh
یا برهنگی❓🤨* 🌳خوشبحالِ اون دختری که مدلِ و لباسش رو همونی انتخاب میکنه که اسلام دستورشو داده : *📜 و لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلیٰ جُیُوبِهِن* 🌱و روسری‌های خود را بر روی سینه خود بیفکنند. *📜 و لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا"* 🌱و زینت‌های خود را آشکار نکنند ، مگر آن مقدار که به طور طبیعی ظاهر و پیداست ، مثل دست و صورت. *📜 یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ* ( سوره نور ، آیه 31) 🌱چادرهای بلند بر خود بیفکنند . *حالا چرا خوش به حال اونها⁉️🤔* 🌻چون قرآن میگه : *👈پوشش و پوشاندن كار ؛👇* *📜يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ* (سوره اعراف ، آیه 26) 🌱ای فرزندان آدم❗ ما لباسی که شرمگاهتان را می پوشاند ، و لباسی فاخر و گران که مایه زینت و جمال است ، برای شما نازل کردیم ؛ و لباس تقوا [که انسان را از آلودگی های ظاهر و باطن باز می‌دارد] بهتر است ، و *این [لباس که با استفاده از آن انسان به سعادت ابدی می رسد] از نشانه های خداست ،* باشد که متذکّر [این حقیقت] شوند . *👈 ولى برهنگى و برهنه كردن كار است؛👇* *📜 فوَسْوَسَ‌ ... لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما ..(اعراف/۲۰)* 🌱پس شیطان ، آن دو را وسوسه کرد تا آنچه از شرمگاه بدنشان بر آنان پوشیده بود نمایان کند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ وَ حَمَلْنَٰهُمْ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَٰهُم مِّنَ الطَّيِّبَٰتِ وَ فَضَّلْنَٰهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً (اسراء/۷۰) 🔹و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشكى و دریا (بر مركب‌ها) حمل كردیم و از چیزهاى پاكیزه روزى‌شان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریده‌هاى خود برترى كامل دادیم. 🔸كرامت، گاهى كرامت معنوى و اكتسابى و نزد خداست، مثل كرامتى كه خاصّ اهل تقواست. « اِنّ اَكرمَكم عنداللّه اتقاكم »(حجرات/۱۳) و گاهى كرامت در آفرینش است، نظیر «احسن تقویم»(تین/۴) كه در خلقت انسان آمده است. مراد از «كَرّمنا» در این آیه، احتمالاً وجه دوّم باشد. كرامت انسان هم در خلقت و هوش و عقل و استعداد است، و هم در دارا بودن قانون آسمانى و رهبرى معصوم، و مسجود فرشتگان واقع شدن. انسان برتر از فرشته است، زیرا: ➖انسان، مسجود فرشتگان است. ➖فرشته، عقل محض است و شهوت ندارد و از این رو كمالش به ارزش كمال انسان نیست. هر كه عقلش را بر شهوتش غلبه دهد، برتر از فرشته است. ➖در شب معراج، جبرئیل(ع) به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله گفت: تو امام باش تا به تو اقتدا كنم، زیرا خداوند شما را بر ما برترى داده است.(تفسیر نورالثقلین) 🔸با آنكه خداوند بشر را بر همه‌ى موجودات، حتّى فرشتگان برترى داد، «فضّلناهم على كثیرٍ ممّن خلقنا» ولى سوء انتخاب و عمل ناپسند انسان او را به پست‌ترین درجه «اسفل سافلین»(تین/۵) و به مرتبه‌ى حیوانات و پست‌تر از آن پایین مى‌آورد. « كمثل الحمار »(جمعه/۵)، «كمثل الكلب»(اعراف/۱۷۶)، « كالانعام بل هم اضل »(اعراف/۱۷۹)، «كالحجارة او اشدّ...»(بقره/۷۴) و ... 🔸در این آیه، براى انسان هم كرامت مطرح است، هم فضیلت. «كرّمنا، فضّلنا» شاید تفاوت این دو، عبارت باشد از: ➖كرامت، امتیازى است كه در دیگران نیست، امّا فضیلت، امتیازى است كه در دیگران نیز هست. ➖كرامت اشاره به نعمت‌هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش. ولى فضیلت اشاره به نعمت‌هایى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفیق الهى بدست آمده است. ➖كرامت مربوط به نعمت‌هاى مادّى است، ولى فضیلت مربوط به نعمت‌هاى معنوى است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️توجّه انسان به مقام و كرامت خود، سبب شكر و دورى از كفران است. «بماكفرتم... و لقد كرّمنا» ▫️نه تنها حضرت آدم(ع)، بلكه نسل انسان مورد كرامت و برترى و گرامی‌داشت است. «كرّمنا بنى آدم» ▫️تفاوت انسان با جانداران دیگر و برترى او، بسیار زیاد است. «لقد كرّمنا...فضّلناهم... تفضیلاً» ▫️زمینه‌هاى رشد و كمال انسان از سوى خداست. «كرّمنا، حملنا، رزقنا، فضّلنا، خلقنا» کانال 👇 @Targomeh
🌸 جایگاه صبر در کلام وحی ✅ حضرت زینب سلام الله علیها را اسوهٔ صبر می‌دانیم. در سالروز وفات شهادت‌گونه ایشان - ضمن عرض تسلیت خدمت همه‌ی عزیزان - به موضوع صبر در قرآن به اختصار اشاره خواهیم کرد. صبر، حَبْس نفْس و خویشتن‌داری و استقامت است. صبر، ملکه نفسانی است که با تمرین حاصل می‌شود و حالت سکینت، وقار، تحمّل و حِلْم را ایجاد می‌کند. صبر از ویژگی‌های انسان است، آنگاه که عقل و معرفت با شهوت و غضب درگیرند، صبر خود را نشان می‌دهد. صبر نسبت به ایمان، به منزله سر برای بدن است. ▫️نعمت صبر از خداست و برای خداست(نحل/۱۲۷،مدثر/۷) ▫️از صفات برجسته انبیاء(انبیا/۸۵) ▫️عامل رسیدن به مقام امامت(سجده/۲۴) ▫️وابستگی صبر به اراده و تصمیم(آل‌عمران/۱۸۶) ▫️تقاضای صبر از خدا(بقره/۲۵۰) ▫️صابر نمونه(ص/۴۴) ▫️صبر، کلید بهشت(بقره/۲۱۴) ▫️صبر، ملاک شناخت(محمد/۳۱) ▫️صبر، سبب دریافت صلوات خداوند(بقره/۱۵۷) ▫️صبر، میزان درجات بهشت(فرقان/۷۵) ▫️اجر بی‌حساب(زمر/۱۰) ▫️صبر کنار شکر (ابراهیم/۵) ▫️امنیت از مکر دشمنان(آل‌عمران/۱۲۰) ▫️امداد غیبی الهی(آل‌عمران/۱۲۵) ▫️قطعی بودن پیروزی(اعراف/۱۳۷) ▫️دریافت پاداش نیکوتر(نحل/۹۶) ▫️بشارت و رحمت الهی(بقره/۱۵۶) ▫️محبوب خدا شدن(آل‌عمران/۱۴۶) ▫️بهره‌مندی از معیّت الهی(انفال/۴۶) ▫️صبر در طاعت و عبادت(صافات/۱۰۲، مریم/۶۵) ▫️صبر بر مصیبت(حج/۳۵) ▫️صبر در برابر اذیت و تکذیب دشمنان(ابراهیم/۱۲، انعام/۳۴) ▫️صبر در میدان جنگ(بقره/۱۷۷) ▫️صبر در مسایل اقتصادی و ...(ق/۳۹، بقره/۶۱، قصص/۸۰) ▫️صبر در عبادت خانواده(طه/۱۳۲) ▫️صبر در فراق فرزند(یوسف/۱۸) ▫️صبر در مجالست با تهیدستان جامعه(کهف/۲۸) ▫️صبر فردی، اجتماعی و ...(آل‌عمران/۲۰۰) ▫️صبر در برابر اهل دنیا(فصلت/۳۵) ▫️سلام فرشتگان برای صابران(رعد/۲۴) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران بیشتر بدانیم 👇 سوره ای نام ببرید که بزرگترین عدد در آن سوره می باشد؟ سوره صافات آیه 147 سه شاعر را نام ببرید که در نوجوانی حافظ کل قرآن بودند؟ رودکی ، ناصر خسرو ، حافظ داستان کدام پیامبر به طور سراسری و یکپارچه در قرآن آمده است؟حضرت یوسف(ع) آیه ای ذکر کنید که طولانی ترین ترجیع بند قرآن است؟ «فبای آلاء ربکما تکذبان» قرآن کریم برای نخستین بار در ایران در چه دوره ای منتشر شد؟ دوره قاجاریه کانال 👇 @Targomeh
💚⃟🕊﷽ 💚⃟🕊 ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🧚🏻‍♂️ ┊ ┊ 🧚🏻‍♂️ ┊ 🧚🏻‍♂️ 🧚🏻‍♂️ 💚⃟🕊 شاگردی از استادش درباره ی جلب رضایت خدا و بهترین راه آن پرسید استاد گفت: به گورستان برو و به مرده ها توهین کن شاگرد دستور استاد را اجرا کرد و نزد او برگشت. استاد گفت: جواب دادند؟ شاگرد گفت : نه استاد گفت: پس بار دیگر به آنجا برو و آن ها را ستایش کن. شاگرد اطاعت کرد و همان روز عصر نزد استاد برگشت. استاد بار دیگر از او پرسید که آیا مرده ها جواب دادند؟ و شاگرد گفت : نه استادگفت: برای جلب رضایت خدا همین طور رفتار کن 💚⃟🕊 نه به ستایش های مردم توجه کن و نه به تحقیر ها و تمسخر هایشان 💚⃟🕊 بدین صورت است که می توانی راه خودت را در پیش گیری. واین معنای آیه قرآن است که خدا فرموده ✨ 📖✨«لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ»(۲۳)حدید تا بر آنچه از دست داديد، تأسف نخوريد و به آنچه به شما داده شد، (سرمستانه) شادمانى نكنيد و خداوند هيچ متكبر فخرفروشى را دوست ندارد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠عالم برزخ با عالم قیامت تفاوت دارد💠 🔳قیامت بر دو قسم است: قیامت صغری و قیامت کبری 1⃣ هر کس مى‏میرد قیامت صغراى او بر پا مى‏شود؛ من مات قامت قیامته در واقع قیامت صغری همان ورود به عالم برزخ است 2⃣قیامت کبری همان قیامتیست که با آن دنیا تمام می‌شود ⭕️ترس و هول قیامت صغری مثل هول قیامت کبری است، با این فرق که در قیامت صغری هولش فردى است و در قیامت کبری هولش جمیع خلق را فرا مى‏گیرد. 📕تفسیر نمونه، ج‏۲۲، ص ۴۶۵٫ ✅روح انسان با قیامت صغری وارد عالم برزخ میگردد و عالم برزخ غیر از عالم قیامت است ◀️قرآن در این باره میگوید: و پس از زندگی دنیوی آنان، حیات برزخی است که تا قیامت ادامه دارد (مومنون آیه 100) 👌پس در واقع ما سه عالم داریم؛ دنیا‌، برزخ و آخرت 👈و عالم برزخ بین دو عالم دنیا و آخرت است و غیر از آنهاست ◀️یعنی روح انسان بعد از مرگ ابتدا در عالم برزخ در رنج یا نعمت خواهد بود سپس بار دیگر با برپایی قیامت کبری به بدن اصلی باز میگردد و صحنه قیامت شروع می‌شود. کانال 👇 @Targomeh
و با قرآن ♦️جایگاه ایمان قلب است 👇۲۲مجادله أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ آنها كسانى هستند كه خداوند، ايمان را در دلهايشان ثابت فرموده 👇۸ حجرات لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ «ولیکن خداوند ایمان را برایتان دوست‏داشتنى قرار داده و در دلهایتان استوار کرد.» از یک سو، بر اساس آیه 82 سوره اسراء «ایمان‏» عامل مهم است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ بدانید که زندگی دنیا... چیزی جز سرگرمی و بازیچه نیست و زندگی حقیقی در سرای آخرت است. 📖 سوره / 64 کانال 👇 @Targomeh
🌴 پیامبر صلی الله علیه و آله 🌹 عمران /79 📖 ✴شخصی نزد پیامبر اسلام آمد و اظهار داشت ما به تو همانند دیگران سلام می کنیم در حالی که به نظر ما چنین احترامی کافی نیست . 🔶️تقاضا داریم به ما اجازه دهی برایت احترام بیشتری قائل شویم و تو را سجده کنیم ✴ پیامبر فرمود : سجده برای غیر خدا جایز نیست . 🔶️پیامبر خود را تنها به عنوان یک بشر احترام کنید ، ولی حق او را بشناسید و از او پیروی نمایید 📙مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿٧٩﴾ ✴هیچ انسانی را نسزد که خدا او را کتاب و حکمت و نبوّت دهد، سپس به مردم بگوید: به جای خدا بندگان من باشید بلکه [تکلیف الهی و انسانی او اقتضا می کند به مردم بگوید:] به خاطر آنکه کتاب خدا را تعلیم می دادید، و به سبب آنکه آن را می خواندید، دانشمندانِ «الهی مسلک» [و کاملان در دین] باشید. (۷۹) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 برای خدا کار، نشد ندارد! هرچند بچه‌دار شدن پیرمرد و پیرزنی ناتوان و کهنسال باشد! هر چه میخواهید، بخواهید! 🔹 فقط بدانید که خداوند از همه بیشتر آگاه است به مصلحت و خوشبختی ما؛ برای همین گاهی حکمت و مصلحت‌مان، در محرومیت است! پس راضی باشیم به مصلحت خداوند. 🌴 سوره ذاریات 🌴 🕋 فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَها وَ قالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ «29» 🕋 قالُوا كَذلِكَ قالَ رَبُّكِ إِنَّهُ هُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ «30» ⚡️ترجمه: پس همسر ابراهيم (با شنيدن مژده فرزند) فريادكنان پيش آمد و به صورت خود زد و گفت: پيرزنى نازا (چگونه صاحب فرزند شود)؟! (فرشتگان به ابراهيم) گفتند: پروردگار تو اين‌گونه گفته و البتّه او حكيم و داناست. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 تنها یک حکم خدا رو قبول نکرد و رانده شد 🔥 ✴️قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ(34) 👈فرمود از بهشت خارج شو که تو رانده شدی تو خودت مراقب باش، حتی اگه ی حکم خدا رو منکر شی فرقی باشیطان نداری تو هم میشی رجیم وقتی میگی میدونم این حکم خداست اما نمیخوای انجامش بدی چه فرقی با شیطان داری؟؟ ✴️أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ... وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ...(85) 👈پس آیا به قسمتی از قرآن ایمان میارید و قسمت دیگر رو منکرید... در روزقیامت به بدترین عذاب گرفتار مبکیشید ✍بنده، یعنی هرچی مولا بگه بگی چشم ✍اسلام، یعنی تسلیم امر خدا شدن ـــــــــ꧁꧂ــــــــ کانال 👇 @Targomeh
🔹️ اوصاف منافقین در قرآن 1️⃣ اکراه از انفاق «قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ»(۵۳)توبه بگو که شما (هر چه خواهید) انفاق کنید (صرف مخارج جنگ و تبلیغات مزوّرانه کنید) چه از روی میل و چه کراهت، هرگز از شما پذیرفته نخواهد شد، زیرا (کار شما خودنمائی است و) شما مردمی بوده که سخت به فسق خو گرفته‌اید. 2️⃣ بازی با دین «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ»(۶۵)توبه و اگر از آنها بپرسی (که چرا سخریه و استهزاء می‌کنید؟) پاسخ دهند که ما به مزاح و مطایبه سخن می‌راندیم. بگو: آیا با خدا و آیات و رسول او تمسخر می‌کردید؟! 3️⃣ بیماری دل «أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»(۵٠)نور آیا در دلهایشان مرض (جهل و نفاق) است یا شک و ریبی دارند یا می‌ترسند که خدا و رسول (در مقام قضاوت) بر آنها جور و ستمی کنند؟ (خدا ظلم نخواهد کرد) بلکه آنها خود مردمی ظالم و متعدیند. 4️⃣ پذیرش حکمیت طاغوت «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا»(۶٠)نساء آیا ننگری به حال آنان که به گمان (و دعوی) خود ایمان به قرآن تو و کتبی که پیش از تو فرستاده شده آورده‌اند، چگونه باز می‌خواهند داوری به طاغوت برند در صورتی که مأمورند که به طاغوت کافر شوند؟! و شیطان خواهد که آنان را گمراه کند گمراهی دور (از هر سعادت). 5️⃣ ترک انفاق «فَلَمَّا آتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ» (۷۶)توبه و (با این عهد) باز چون خدا از فضل و نعمت خود نصیب آنها کرد بر آن بخل ورزیدند و (از آن عهد) روی گردانیده و (از حق) اعراض کردند. 6️⃣ ترک جهاد «وَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُو الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَكُنْ مَعَ الْقَاعِدِينَ»(۸۶)توبه و هرگاه سوره‌ای نازل شود که امر به ایمان به خدا و جهاد با رسول (در راه دین خدا) کند ثروتمندان آن منافقان از حضور تو تقاضای معافی از جهاد کرده و گویند: ما را از معاف‌شدگان محسوب دار. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕 📕 🧕> 👈 ..... ادامه ❄️ شخصیت حضرت چنان در تاریخ برجسته بود که برخی به وجود آن حضرت در برابر خود افتخار می کردند : 🎊 محمد در درگیری با عبدالله بن زبیر وجود خدیجه را در تیره بنی اسد مانع خود ضد بنی‌اسد میدانست و بنی هاشم به ویژه اهل علیهم السلام نیز در منازعات بسیاری از منزلت خدیجه در برابر خود یاد و بدان افتخار می‌کرده‌اند ، ❄️چنان که امام علیه السلام در برابر فرمود : جدّه ما خدیجه و جدّه شما قتیله است ، 🎊یا امام علیه السلام در سخنان خود در کاخ یزید خدیجه را خود یاد فرمود . ❄️در بسیاری از نیز از این بانوی گرامی در کنار صلی الله علیه و آله و فاطمه علیها السلام شده است . 🎊 در عاقل الوالدین است که فرمود : خدا صلی الله علیه واله به مومنان از خودشان سزاوار تر است و او مادران آنان هستند ، پس کسانی که رسول خدا صلی الله علیه وآله را کردند ، نفرین آن حضرت آنان را در بر گرفت ؛ همچنین نفرین حضرت خدیجه کسانی شد که در برابر فرزندان او سرکشی کردند . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه 114 لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١١٤﴾ در بسیاری از رازگویی های آنان خیری نیست، جز کسی که [از این طریق] به صدقه، یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم فرمان دهد؛ و هر که برای طلب خشنودی خدا چنین کند، پس پاداش بزرگی به او خواهیم داد. (۱۱۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١١٤) -سخنان در گوشى! در آيات گذشته اشاره‌اى به جلسات مخفيانۀ شبانه و شيطنت آميز بعضى از منافقان يا مانند آنها شده بود، در اين آيه بطور مشروحتر از آن تحت عنوان نجوى بحث مى‌شود. «نجوى» تنها به معنى سخنان در گوشى نيست، بلكه هر گونه جلسات سرّى و مخفيانه را نيز شامل مى‌شود. آيه مى‌گويد: «در غالب جلسات محرمانه و مخفيانه آنها كه بر اساس نقشه‌هاى شيطنت آميز بنا شده خير و سودى نيست» (لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ) . سپس براى اين كه گمان نشود هر گونه نجوى و سخن در گوشى يا جلسات سرّى مذموم و ممنوع است، چند مورد را به صورت استثناء در ذيل آيه ذكر كرده مى‌فرمايد: «مگر اين كه كسى در نجواى خود، توصيه به صدقه و كمك به ديگران، يا انجام كار نيك، و يا اصلاح در ميان مردم مى‌نمايد» (إِلاّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النّاسِ) . و اين گونه نجوى‌ها اگر به خاطر تظاهر و رياكارى نباشد بلكه منظور از آن كسب رضاى پروردگار بوده باشد، خداوند پاداش بزرگى براى آن مقرر خواهد فرمود، آيه مى‌گويد: «و هر كس براى خشنودى پروردگار چنين كند، پاداش بزرگى به او خواهيم داد» (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً) . اصولا نجوى و سخنان در گوشى و تشكيل جلسات سرّى در قرآن به عنوان يك عمل شيطانى معرفى شده است. در آيۀ ١٠ سورۀ مجادله مى‌فرمايد: إِنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشَّيْطانِ ؛ نجوى از شيطان است. اساسا نجوى اگر در حضور جمعيت انجام پذيرد سوء ظن افراد را برمى‌انگيزد، و گاهى حتى در ميان دوستان ايجاد بدبينى مى‌كند، به همين دليل بهتر است كه جز در موارد ضرورت از اين موضوع استفاده نشود و فلسفۀ حكم مزبور در قرآن نيز همين است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 452 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوفَ نُؤْتِيهِ أَجْرَاً عَظِيما ً 🍀 ترجمه: در بسیارى از (رازگویی ها) سخنان درگوشى آنان، خیرى نیست، مگر (سخن) كسى كه به صدقه یا كار نیک یا اصلاح و آشتى میان مردم فرمان دهد و هر كسی براى طلب رضاى خدا چنین كند پس به زودى او را پاداشى بزرگ خواهیم داد. 🌷 : بسیار 🌷 : آهسته سخن گفتن 🌷 : کار پسندیده 🌷 : مردم 🌷 : طلب شديد 🌷 : خشنودى خداوند 🌷 : پس به زودی 🌷 : به او می دهيم 🌷 : پاداش 🌷 : بزرگ 🌸 اين آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آيات گذشته به جلسات مخفيانه شبانه و شيطنت آميز بعضى از خیانتکاران و منافقان يا مانند آنها اشاره شده بود، در اين آيه از آن تحت عنوان بحث مى‌ شود. نجوا تنها به معنى سخنان در گوشى نيست، بلكه هر گونه جلسات سرّى و را نيز شامل مى‌شود. اين آیه می فرماید: {لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ: در بسیاری از رازگویی ها و سخنان در گوشی آنان ، خیری نیست.} در جلسات محرمانه و مخفیانه خیانتکاران و منافقان که بر اساس نقشه های شیطنت آمیز بنا شده خیر و سودی نیست. 🌸 سپس براى اين كه گمان نشود هر گونه نجوا و سخن در گوشى يا جلسات سرّى ناپسند و ممنوع است، چند مورد را به صورت استثنا ذكر كرده و مى ‌فرمايد: إِلاّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النّاسِ: مگر کسی که به صدقه یا کار نیک یا اصلاح و آشتی میان مردم فرمان می دهد. امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از در این آیه قرض الحسنه دادن است. و اين گونه نجوا‌ها اگر به خاطر تظاهر و رياكارى نباشد بلكه منظور از آن طلب رضاى پروردگار بوده باشد، پاداش بزرگى براى آن قرار داده است که می فرماید: وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً: و هر کسی برای رضای خدا چنین کند پس به زودی او را پاداشی بزرگ خواهیم داد. 🌸 پس اصولاً و سخنان در گوشى و تشكيل جلسات سرّى در قرآن به عنوان يک عمل شيطانى معرّفى شده است. در آيه ١٠ سوره مجادله مى‌ فرمايد: إِنَّمَا النَّجْوا مِنَ الشَّيْطانِ ؛ نجوا از شيطان است. اساساً اگر در حضور جمعيت انجام پذيرد سوءظنّ افراد را بر مى ‌انگيزد، و گاهى حتّى در ميان دوستان ايجاد بدبينى مى‌كند، به همين دليل بهتر است كه جز در موارد ضرورت از اين موضوع استفاده نشود. 🔹 پيام های آیه 114 سوره نساء 🔹 ✅ سخنان در گوشی، جز در موارد استثنایى، ناپسند است، چون سبب سوء ظنّ میان مى شود. ✅ در اظهار نظر، باید رفتار كرد. همه ى سخنان در گوشی را زیر سؤال نبریم. ✅ گاهى آشتى دادن میان ، ایجاب مى كند كه با هر یک از طرفین، مخفیانه گفتگو كنیم. ✅ گاهى امر به معروف یا صدقه ى آشكار، سبب شرمندگى و لجاجت طرف مى شود، باید با و پنهانى عمل كرد. ✅ ارزش كارها به است. ✅ انجام هر كار خیر پنهانى و محرمانه، نشان نیست. ✅ خدمت به جامعه، دعوت به نیكوكارى و همزیستى مسالمت آمیز سبب دریافت پاداش بزرگ است. کانال 👇 @Targomeh