✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام >
2. #انفکاک_ناپذیرى_خلق_از_تدبیر
🌺* قالَ أَفرءَیتُم ما کُنتُم تَعبدونَ * أَنتُموءَابَاؤُکُم الأَقدمونَ * فَإِنَّهُم عَدّوٌ لِى إِلاّ رَبَّ العـلَمینَ * الَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ یَهدِین * والَّذِى هُویُطعِمُنِى و یَسقِینِ * ( شعرا ۷۵-۸۰ )
🌸حاصل این #استدلال که با جمله * الّذی خلقنی فهو یهدین = بیان شده ، این است که بدون تردید - همانگونه که #مشرکان نیز اعتراف داشتهاند - خلق و ایجاد ، به آفریدگار یکتا مستند است و از سویی ، ممکن نیست که #تدبیر ، از خلق جدا باشد ؛
🌺زیرا #موجودات جسمانی به تدریج کامل میشوند ؛ بنابراین هرگز معقول نیست که خلق به چیزی و #تدبیر به چیزی دیگر مستند باشد و از آنجا که زمام خلق و ایجاد به دست خداوند است ، #تدبیر هم مستند به او است .
🌸 به نظر برخی ، #سخن ابراهیم علیه السلام در آیه ۹۵ و ۹۶ صافات ( اتعبدون ما تنحتون * و الله خلقکم و ما تعملون ) نیز به همین #برهان اشاره دارد .
🌺 خداوند ، #آفریدگار انسان و از مجرای اراده انسان ، آفریدگار عمل ( ساخته ) او است و #آفرینش نیز از تدبیر جدا نیست ؛ پس خداوند ، رب و پروردگار انسان شمرده میشود و همو #شایستگی عبودیت را دارد ، نه چیزی که ساخته دست انسان است .
🌸بعضی آیه را چنین #توضیح دادهاند که شما و بتهای دست سازتان ، در ویژگی #مخلوق بودن شریکید ؛ پس چگونه مخلوقی میتواند خدای #مخلوق دیگر قرار گیرد و اگر چنین است ، چرا شما آنها را بپرستید و آنها شما را نپرستند ؟
🌺 به گفتهای ، #مفاد آیه این است که چوب و سنگ ، پیش از تراشیده شدن ، معبود انسان نیستند و پس از #تراشیده شدن ، یگانه فرقشان پدیدار شدن آثار تصرف انسان در آنها است ؛ پس چگونه آثار عمل انسان چوب و سنگ را #معبود انسان قرار میدهد ؟
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۹۴
وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ «اعراف ایه94»
و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختىها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ «اعراف ایه94»
و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختىها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند.
نکته ها
«بأساء»، به حوادث و ضربههاى جسمى مثل بيمارى ومرگ و «ضراء»، به ضربهها و زيانهاى مالى گفته مىشود.
«1». حجر، 88؛ نحل، 127 و نمل، 70.
جلد 3 - صفحه 121
پیام ها
1- تلخىها و ناملايمات، به عنوان يك سنّت الهى براى همهى اقوام وجود دارد.
ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا ...
2- سختىها و مشكلات، عامل سازندگى، غفلتزدايى و توجّه به خداوند است.
«لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
3- ناگوارىها هميشه قهر الهى نيست، گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مىكند. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» (همانگونه كه گداختن آهن در كوره آتش، سبب نرم شدن و شكلپذيرى آن است، حوادث و شدايد نيز انسانها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامىدارد.)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ﴿۱۳﴾
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
👌فرازی شنیدنی از استاد مرحوم #عبدالباسط
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ يَآ أَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاَِّزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (احزاب/۵۹)
🔹اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى هاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
🔸«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعهاى است كه سَر و گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مىفرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهاى خود را بپوشانند كه زمینهاى براى بىحرمتى آنان فراهم نشود و رعایت حجاب باعث میشود که به عفت و پاکدامنی شناخته شوند.
🔸بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىكردند. لذا سفارش این آیه، نزدیک كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان حجاب مىدهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفهى حجاب را چنین تبیین مىكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند، باید خود را بپوشانند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️در امر به معروف، اوّل از خودىها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین»
▫️در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین»
▫️پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مىكند.) «یعرفن فلا یؤذین»
▫️رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
▫️نوع لباس مردم در جامعه، مىتواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️سرچشمهى بسیارى از مزاحمتهاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین»
▫️زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️بد حجابىهاى گذشته، قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
▫️مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
11.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم زیبا از ترجمه فارسی سوره مبارکه
طه✨
بخش سوم✅
🌟🌸🍃🌟🌸🍃🌟🌸🍃🌟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌نتیجه بی دینی و اعراض از ذکر خدا در روز قیامت این است👇👇
✅ تدبر درآیات کنیم
🔅 وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ ﴿۱۲۴﴾
🔸 و هر کس از یاد من اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نابینا محشور کنیم.
🔅 قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا ﴿۱۲۵﴾
🔸 گوید: الها، چرا مرا نابینا محشور کردی و حال آنکه من بینا بودم؟
🔅 قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ ﴿۱۲۶﴾
🔸 خدا به او فرماید: (آری) بدین گونه آیات ما برای هدایت تو آمد و همه را به طاق فراموشی و غفلت نهادی، و امروز هم تو فراموش (و بیبهره) خواهی شد.
💭 سوره: طه
┄┅═✾•▪️•✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرامش_با_قرآن
🌹 به این سوال خدا پاسخ دهیم👇
💎آیا خیال کردهاید که شما را بیهوده و عبث و بیهدف آفریدهایم، و به سوی ما بازگردانده نمیشوید؟ (مؤمنون۱۱۵)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺