eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈نکاتى مربوط به احتجاج ابراهیم علیه السلام در سوره انعام .....ادامه 🌺همچنین ابراهیم در قرآن به سلیم وصف شده و قلب سلیم قلبی است که هرگز به خداوند نورزیده باشد . 🌸 اعلام مکرر درباره ابراهیم که * و ما کان من المشرکین * (بقره ۱۳۵ ؛ آل عمران ۶۷ و ۹۵ ؛ نحل ۱۲۳ ) دیگر بر این مطلب است ؛ 🌺 بنابراین برای گفته ابراهیم علیه السلام : * هذا ربّی * نیازی نیست که سخن او را بر حمل کنیم یا چنین توجیه کنیم که او خود کواکب ماه و خورشید را ندیده ، بلکه آنها را دیده و گمان کرده که این نور پروردگار است و مقصود او از هذا ربّی آن است که پروردگار ، خود را به من نشان می‌دهد 🌸یا جمله‌ای را در گرفته ، بگوییم : اصل سخن این بوده که * یقولون هذا ربّی * یا * هذا دلیل علی ربّی * و یا * هذا ربّی علی زعمکم * . ✅ب : جمله * و کذالک نری ابراهیم ..... * ( انعام ۷۵ ) که به الوهیّت اصنام در آیه ۷۴ اشاره دارد ، به ضمیمه تعبیر * * در آیه ۷۶ که ارتباط ما بعد به ماقبل را می‌رساند ، نشان می‌دهد که آیات ، به هم و جریان استدلال در امر اجرام با استدلال در امر یک جریان به هم پیوسته است ؛ 🌺 در نتیجه آشکار می‌سازد که کلمه * * جریانی در گذشته را باز می‌گوید که همچنان ادامه یافته و منظور از آیه این است که ما آسمان و زمین را به ابراهیم نشان دادیم و این امور ، او را بر آن داشت که با پدرش در زمینه پرستش بت‌ها به محاجّه برخاسته ، گمراهی آنان را روشن سازد و با این او را همچنان کمک کردیم تا آنگاه که شب ، وی را فرا گرفت و ستاره‌ای دید ..... ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعراف آیه ۱۰۵ الی۱۰۷ حَقِيقٌ عَلى‌ أَنْ لا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه105» سزاوار است كه درباره‌ى خداوند جز سخن حقّ نگويم (و نسبت ندهم)، همانا من از سوى پروردگارتان براى شما دليلى روشن (معجزه‌اى) آورده‌ام، پس بنى‌اسرائيل را همراه من بفرست. قالَ إِنْ كُنْتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ «اعراف آیه 106» (فرعون) گفت: اگر از راستگويانى و (مى‌توانى معجزه‌اى بياورى يا) معجزه‌اى آورده‌اى، آن را به ميان بياور. فَأَلْقى‌ عَصاهُ فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ مُبِينٌ «107» پس (موسى) عصاى خود را افكند ناگهان به صورت اژدهايى نمايان شد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 حَقِيقٌ عَلى‌ أَنْ لا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه105» سزاوار است كه درباره‌ى خداوند جز سخن حقّ نگويم (و نسبت ندهم)، همانا من از سوى پروردگارتان براى شما دليلى روشن (معجزه‌اى) آورده‌ام، پس بنى‌اسرائيل را همراه من بفرست. پیام ها 1- انبيا، جز سخن حقّ چيزى نمى‌گويند، پس در ابلاغ رسالت معصوم‌اند. «لا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» 2- انبيا بايد معجزه داشته باشند، «قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ» و در رسالت خود هيچ‌گونه تحكّم و تحميلى نداشته باشند. 3- همه‌ى مردم، يك پروردگار دارند، پس ادّعاى ربوبيّت بيجاست. «رَبِّكُمْ» 4- با آزادى مردم از سلطه‌ى طاغوت‌ها بهتر مى‌توان برنامه‌ى فرهنگى و ارشادى كاملى براى آنان در نظر گرفت. «فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرائِيلَ» 5- آزادسازى بنى‌اسرائيل، فرمان الهى و جزو رسالت موسى است، نه آنكه تصميم شخصى باشد. إِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ‌ ... فَأَرْسِلْ‌ ... 6- آزادى انسان‌ها، از اهداف پيامبران است. «فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرائِيلَ» و جز آنان‌ «1». نازعات، 24. جلد 3 - صفحه 133 هركس به حكومت رسد، مردم را به بندگى مى‌كشاند. حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: «مَن نال استطال» «1» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ إِنْ كُنْتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ «اعراف آیه 106» (فرعون) گفت: اگر از راستگويانى و (مى‌توانى معجزه‌اى بياورى يا) معجزه‌اى آورده‌اى، آن را به ميان بياور. فَأَلْقى‌ عَصاهُ فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ مُبِينٌ «107» پس (موسى) عصاى خود را افكند ناگهان به صورت اژدهايى نمايان شد. نکته ها از عصاى حضرت موسى معجزات ديگرى نيز نمايان شد، از جمله اينكه پس از اژدها شدن، همه‌ى بافته‌هاى ساحران را بلعيد، «تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ» «2» به آب دريا خورد و آن را شكافت، «أَنِ اضْرِبْ بِعَصاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ» «3»، به سنگ خورد و چشمه‌هاى آب از آن جوشيد. «اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً» «4» عصا در حضور خود موسى عليه السلام، مار كوچك و پر تحرّك شد و موسى فرار كرد، «جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً» «5» در حضور مردم مانند مار معمولى حركت مى‌كرد، «حَيَّةٌ تَسْعى‌» «6» و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ» بنابراين در تبليغ و تربيت بايد نوع و گرايش مخاطب را در نظر گرفت و هر كدام را با توجّه به موقعيّت خودش قانع كرد. امام رضا عليه السلام فرمود: زمان حضرت موسى عليه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسيارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه‌اى كه آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهايشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. «7» «1». نهج‌البلاغه، حكمت 216. «2». شعراء، 45. «3». شعراء، 63. «4». بقره، 60. «5». نمل، 10. «6». طه، 20. «7». عيون‌اخبارالرضا، ج 2، ص 80. جلد 3 - صفحه 134 ميان افكندن عصا و اژدها شدن آن فاصله‌اى نبود. «فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ» پیام ها 1- معجزه، دليل صدق نبوّت است. «فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ» فرعون با ابراز اين سخن حقّ، اراده باطلى داشت و كسى را بالاتر از خود نمى‌دانست. 2- معجزه بايد براى همه روشن باشد و جاى هيچ شكّى باقى نگذارد. «مُبِينٌ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺️ثواب و عقاب برزخ در قرآن🔺️ 💢 آیه ششم 🔸️ از جمله آیات قرآن راجع به بهشت برزخی آخر سوره فجر است که می‌فرماید :🔹️يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي🔹️ 🔸️که به صاحب نفس مطمئنّه خطاب می‌شود که: داخل بهشت شو، که به بهشت برزخی تفسیر شده و همچنین: در زمره‌ی بندگان من داخل شو، یعنی فی محمد و آله. آیات دیگری هم هست که در آن صریحاً یا کنایتاً راجع به بهشت و جهنم برزخی است.✔ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷ویژگیهای متقین در قرآن 🌷 1⃣صبر‌برمشکلات،معصیت‌وانجام‌واجبات🌸 الصَّابِرِينَ 2⃣صداقت در گفتار و رفتار🌸 وَالصَّادِقِينَ 3⃣خضوع و خشوع در عمل🌸 وَالْقَانِتِينَ 4⃣انفاق🌸 وَالْمُنفِقِينَ 5⃣مناجات در سحر🌸 وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ (آل عمران١٧) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
سبک زندگی قرآنی 🍂 مراقب قلبهاتون باشید. 🍂 🔸تلْكَ الْقُرَي نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَآئِهَا وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللّهُ عَلَيَ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ وَمَا وَجَدْنَا لأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ (/١٠١و١٠٢) ⚡️ ترجمه : آن آبادى هايى است كه گوشه اى از اخبار آنها را بر تو بازگو مى كنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر می‌زند. و براى بيشترشان هيچ (پايبندى و) عهدى نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق و نافرمان يافتيم. ❌ رفتارهایی که باعث میشه بر قلب انسان مُهر بخوره و دیگه قابل هدايت نباشه:😱 1⃣ تکذیب آيات خدا 2⃣ بد عهدی و پایبند نبودن به تعهدات 3⃣ بی پروایی، و انجام گناه علنی (فسق) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️درباره ی قرآن کریم در 📚کتاب محاسن برقی به نقل از 🔆امام ابی عبدالله الصادق علیه السلام در 📜نامه ای از ایشان آمده است: و قرآن الگویی است برای آنان که از دیگران داناترند و آن را به درستی تلاوت می‌کنند و آنان کسانی هستند که به قرآن ایمان آورده اند و آن را می‌شناسند اما دیگران به شدت مورد اشکال قرآن هستند و قرآن از راه و روش دل هایشان به شدّت دور است و از این رو رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: تفسیر قرآن کار مردم نیست ❌ و قصد خداوند از این کار این بوده است که به راه و درگاهش روی آورند و آنان را بازگرداند تا از طریق قرآن و سخنگویان به فرمان او به طاعت خدا برسند و آن چه را که نیاز دارند از آنان استنباط کنند و از خود سخنی نگویند. ✅خداوند عز و جل فرمود: «وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» [۱] [ و اگر آن را به پیامبر و اولیای امر خود ارجاع کنند، قطعاً از میان آنان کسانی اند که (می توانند درست و نادرست) آن را دریابند] ولی دیگران هرگز این چیزها را نمی دانند. پس هرگز قرآن را با تفسیر به رأی خود تلاوت نکن، چرا که مردم آن گونه که در دیگر امور با یکدیگر مشترک هستند در علم قرآن مشترک نیستند. ✅کما این که قدرت تفسیر آن را ندارند مگر از حد و راه آن که خداوند تعیین کرده است. اگر کسی بگوید این سخنان در ظاهر خود با آن چه که راجع به امر به چنگ زدن به ریسمان قرآن و تتبع در عجایب آن و کشف آنها و اندیشه کردن در بطن‌های قرآن و تفکر در حدود آن آمده است، متناقض است. ✅خداوند تبارک و تعالی در قرآن می‌فرماید «أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها» [۲] [آیا به آیات قرآن نمی اندیشند؟ یا (مگر) بر دل هایشان قفل‌هایی نهاده شده است؟ ] و خداوند عز و جل می‌فرماید: «لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» [۳] [قطعاً از میان آنان کسانی اند که (می توانند درست و نادرست) آن را دریابند. ] ---------- [۱]: [۱] - نساء/۸۳. [۲]: [۲] - محمد (ص) /۲۴. [۳]: [۳] - نساء/۸۳. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ کسی که از ناحیۀ خدا خودش را در حاشیۀ امن ببیند دست به هر جنایتی خواهد زد. مؤمن اما همیشه بین خوف و رجا (بیم و امید) شناور است. 📖اعراف آیه ۹۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑تهدیدات خدانسبت به کتمان کنندگان حق🛑 1⃣چیز اندکی به دست آورده اند⛔️ إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ﻗﻄﻌﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﻬﺎﻱ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ 2⃣آتش به شکم خودواردکرده اند⛔️ أُولَٰئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ ﺟﺰ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﺷﻜﻢ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻰﺭﻳﺰﻧﺪ. 3⃣سخن نگفتن خدابا آنان در قیامت⛔️ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ و ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﺪ 4⃣پاک نشدن آنان ⛔️ وَلَا يُزَكِّيهِمْ ﻭ [ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺯﺷﺘﻲ ﻫﺎ ] ﭘﺎﻛﺸﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ 5⃣عذاب الیم ⛔️ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺍﺳﺖ .(بقره ١٧٤) 6⃣خریدن گمراهی به جای هدایت ⛔️ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ خریده اند(بقره ١٧٥) 7⃣خریدن عذاب به جای آمرزش⛔️ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻮﺽ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺧﺮﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ.(بقره ١٧٥) 8⃣کتمان حقایق موجب شکاف و اختلاف⛔️ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻛﺮﺩﻧﺪ [ ﺗﺎ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺑﻤﺎﻧﺪ ] ﺩﺭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ .(بقره ١٧٦) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ ﴿۴﴾ 🔸 (اکنون متذکر شو خواب یوسف را) آن‌گاه که یوسف به پدر خود گفت: ای پدر در عالم رؤیا دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه مرا سجده می‌کردند. 💭 سوره: یوسف کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌴🌹🌴🌹 ولا یحزنک ......... 176 آل عمران ولا یحزنک ......... 65 یونس فلایحزنک .......... 76 یس کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹ویژگیهای آسمان در قرآن 🌹 1⃣آفرینش و توسعه آسمان 🌸 وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﻭﻧﻴﺮﻭ ﺑﻨﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻣﺎ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ] ﻭﺳﻌﺖ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻳﻢ .(ذاریات٤٧) 2⃣استحکام آسمان 🌸 وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﻭ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯﺗﺎﻥ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻧﺎﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎﺩﻳﻢ (نباء ١٢) 3⃣طبقات هفتگانه آسمان 🌸 أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺁﻓﺮﻳﺪ ؟(نوح١٥) 4⃣نظام حاکم برآسمانها 🌸 وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻛﺎﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩ.(فصلت١٢) 5⃣ستارگان زینت آسمان 🌸 إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻳﻮﺭ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﻴﻢ ،(صافات٦) 6⃣دیده نشدن ستون‌های آسمان 🌸 اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ، ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺖ.(رعد٢) 7⃣حفاظت آسمان 🌸 وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًا ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﻘﻔﻲ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ(انبیاء ٣٢) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈نکاتى مربوط به احتجاج ابراهیم علیه السلام در سوره انعام .....ادامه 🌺 بنابراین اولاً ابراهیم بر ضد بت‌پرستی و اجرام پرستی دستاورد مشاهده آسمان‌ها و زمین بوده است . 🌸 ثانیاً آیات نشان می‌دهد که جریان احتجاج بر ضد ستاره پرستان ، در همان روزی بود که ابراهیم علیه السلام بر ضد بت پرستی احتجاج کرده در نتیجه به دست می‌آید که او را تا شام به ردّ بت پرستی و را تا طلوع خورشید ، به احتجاج بر ضد ستاره پرستی و ماه پرستی پرداخته و هنگام طلوع خورشید ، آن را نفی و توحید را اعلام کرده است ؛ 🌺 بنابراین ، گویا احتجاج‌های او طی مدت تقریباً دو روز و یک شب ( شبی که در میان دو روز بوده ) رخ داده و یافته است ؛ 🌸 هر چند بعضی ، اینکه ستاره را در یک شب و ماه را در شب بعد دیده باشد یا آنکه این در سه شب واقع شده باشد را منتفی ندانسته‌اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعراف آیات ۱۰۸ الی۱۱۴ وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذا هِيَ بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ «اعراف آیه108» و (موسى) دست خود را (از گريبانش) بيرون آورد، پس ناگهان آن (دست) براى بينندگان سفيد و درخشان مى‌نمود. قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِيمٌ «اعراف آیه109» اشراف واطرافيان قوم فرعون گفتند: همانا موسى ساحرى بسيار ماهر وداناست. يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ «اعراف آیه110» (آنان گفتند: موسى) مى‌خواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور مى‌دهيد؟ قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِي الْمَدائِنِ حاشِرِينَ «اعراف آیه111» (اطرافيان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمع‌كردن (ساحران) بفرست. يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ «اعراف آیه 112» تا هر ساحر دانا و كارآزموده‌اى را نزد تو بياورند. وَ جاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قالُوا إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغالِبِينَ «اعراف آیه113» و (پس از فراخوانى،) ساحران نزد فرعون آمدند، (و) گفتند: اگر ما پيروز شويم، آيا براى ما پاداشى هست؟ قالَ نَعَمْ وَ إِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ «اعراف آیه114» (فرعون) گفت: آرى! و (علاوه بر آن،) شما از مقرّبان (درگاه من) خواهيد بود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذا هِيَ بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ «اعراف آیه108» و (موسى) دست خود را (از گريبانش) بيرون آورد، پس ناگهان آن (دست) براى بينندگان سفيد و درخشان مى‌نمود. قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِيمٌ «اعراف آیه109» اشراف واطرافيان قوم فرعون گفتند: همانا موسى ساحرى بسيار ماهر وداناست. پیام ها 1- پيامبران در كنار انذار (اژدها شدن عصا كه نوعى ترس و وحشت داشت)، بشارت و دست نورانى نشان مى‌دهند. «بَيْضاءُ» (در برابر متكبّر، ابتدا بايد غرور او را درهم شكست، آنگاه دست نوازش را نيز نشان داد.) 2- سفيد گشتن دست موسى، معجزه‌ى ديگر آن حضرت و امرى غير منتظره و قابل رؤيت براى همگان بود. «فَإِذا هِيَ بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ» 3- اطرافيان طاغوت‌ها، در جنايات آنان سهيم‌اند. «قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ» 4- اطرافيان، ضمن اقرار به عظمت كار حضرت موسى، بازهم تلاش مى‌كردند نظام فرعونى را حفظ كنند. «إِنَّ هذا لَساحِرٌ مُبِينٌ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 البیان (سید عبدالحسین طیب)💫 قال‌َ المَلَأُ مِن‌ قَوم‌ِ فِرعَون‌َ إِن‌َّ هذا لَساحِرٌ عَلِيم‌ٌ (اعراف آیه 109) گفتند بزرگان‌ قوم‌ فرعون‌ محققا ‌اينکه‌ شخص‌ هراينه‌ جادوگريست‌ بسيار دانا. نظر ‌به‌ اينكه‌ ‌در‌ عصر فرعون‌ سحره‌ و جادوگران‌ بسيار بودند و كارهاي‌ غريب‌ و عجيب‌ ميكردند و قوم‌ فرعون‌ ‌با‌ اينكه‌ فهميدند ‌که‌ ‌اينکه‌ عصا و بيضاء معجزه‌ ‌بود‌ و حضرت‌ موسي‌ فرستاده‌ خداوند ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ حق‌ ‌آنها‌ ميفرمايد وَ جَحَدُوا بِها وَ استَيقَنَتها أَنفُسُهُم‌ نمل‌ ‌آيه‌ 13، ‌که‌ ‌اينکه‌ ‌را‌ كفر جحودي‌ ميگويند ‌مع‌ ‌ذلک‌ قال‌َ المَلَأُ مِن‌ قَوم‌ِ فِرعَون‌َ نظر ‌به‌ اينكه‌ ‌اگر‌ ايمان‌ بياورند ‌اينکه‌ دستگاه‌ سلطنتي‌ و دربار دولتي‌ و مكنت‌ و رياست‌ و تسلط ‌بر‌ بني‌ اسرائيل‌ ‌از‌ دست‌ ‌آنها‌ گرفته‌ ميشود گفتند إِن‌َّ هذا لَساحِرٌ عَلِيم‌ٌ سحر ‌در‌ شريعت‌ اسلامي‌ بلكه‌ ‌در‌ جميع‌ شرايع‌ ‌از‌ محرمات‌ و معاصي‌ بسيار بزرگ‌ ‌است‌ ‌حتي‌ دارد (الساحر كالكافر) (و اخر عهده‌ ‌الي‌ الاسلام‌) و اقسام‌ زيادي‌ دارد يك‌ قسمش‌ شعبده‌ و تمويه‌ ‌است‌ ‌که‌ چيزي‌ ‌را‌ بنظر چيز ديگر مينمايد گفتند ‌که‌ حضرت‌ موسي‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ساحر ‌است‌، و يك‌ قسم‌ تفرقه‌ ‌بين‌ زوج‌ و زوجه‌ و احداث‌ ضرر ‌است‌ ‌که‌ سحره‌ ‌در‌ زمان‌ سليمان‌ شياطين‌ مينمودند و قضاياي‌ هاروت‌ و ماروت‌، و شرح‌ و اقسام‌ سحر ‌را‌ ‌در‌ سوره‌ بقره‌ مفصلا بيان‌ كرديم‌ جلد 7 - صفحه 413 و عليم‌ صفت‌ مشبّهه‌ دلالت‌ ‌بر‌ زيادتي‌ علم‌ دارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ «اعراف آیه110» (آنان گفتند: موسى) مى‌خواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور مى‌دهيد؟ ها فرعونيان براى انحراف افكار عمومى، به حضرت موسى تهمت زدند، هم از نظر اعتقادى او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعى و سياسى او را فتنه‌جو معرّفى كردند. پیام ها 1- يكى از حربه‌هاى مخالفان، تهمتِ قدرت‌طلبى به مردان حقّ است. «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ» 2- گاهى دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن‌دوستى، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده مى‌كنند. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» 3- كافر همه را به كيش خود پندارد. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر مى‌كرد موسى نيز دلبسته‌ى مال و سرزمين است. 4- طاغوت‌ها در عين استبداد، گاهى ناچار مى‌شوند در گرفتارى‌هاى سياسى به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِي الْمَدائِنِ حاشِرِينَ «اعراف آیه111» (اطرافيان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمع‌كردن (ساحران) بفرست. يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ «اعراف آیه 112» تا هر ساحر دانا و كارآزموده‌اى را نزد تو بياورند. جلد 3 - صفحه 136 نکته ها كلمه‌ى «أرج»، فعل امر از ريشه‌ى «رجاء»، هم به معناى حبس كردن و هم به معناى تأخير انداختن است. امّا با توجّه به موج گسترده‌ى دعوت موسى و معجزاتش، به زندان انداختن موسى براى فرعون مناسب نبود، لذا معناى تأخير انداختن مناسب‌تر است. در اينجا آمده است: «ساحِرٍ عَلِيمٍ» ولى در آيه‌ى 37 سوره‌ى شعراء با تعبير «سَحَّارٍ عَلِيمٍ» آمده كه نشان دهنده‌ى كمال تخصّص و كار آزمودگى جادوگران است. پیام ها 1- در حكومت‌هاى طاغوتى فرعونى، روشنگرى مردم و هر صداى حقّى، مجازاتى در پى‌دارد. «قالُوا أَرْجِهْ» 2- تخريب شخصيّت، مهم‌تر از قتل ومجازات است. «أَرْجِهْ» (بنا بر اينكه مراد از «أرجه»، پيشنهاد تأخير مجازات موسى، براى رسوا كردن او در اجتماع باشد.) 3- طاغوت‌ها براى شكستن حقّ، گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصّصان تشكيل مى‌دهند. «يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» 4- كفّار هم مى‌دانند براى مقابله با كار فرهنگى، بايد كار فرهنگى قوى‌ترى انجام داد. «بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» 5- گاهى علم و تخصّص، در دست افراد منحرف و در مسير مبارزه با حقّ قرار مى‌گيرد. «يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)💫 يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ (اعراف آیه 112) يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ‌: تا بياورند به حضور تو هر ساحر دانا و ماهرى را. اهل سير نقل نموده كه به حسب كميت و كيفيت، در هيچ قرن آن مقدار ساحر نبود كه در عصر موسى عليه السّلام سحره ماهر بشهر مصر بودند. ملازمان مأمور جمع‌آورى سحره شدند. تفسير لوامع التنزيل- مذكور است در مداين صعيد دو برادر بودند كه در فن سحر مهارتى كامل داشتند. چون مأموران فرعون ايشان را خبر نمودند، از مادر خود قبر پدر را پرسيده به سر قبر آمده و به عمليات خود روح پدر را حاضر، گفتند: فرعون ما را طلبيده به جهت دو نفر كه بى سلاح و لشكر، كار را بر او تنگ گرفته، عصائى دارند كه اژدها شود، و هر چه پيش آيد مى‌بلعد، فرعون ما را به معارضه او خواسته. از صاحب قبر جواب آمد كه: در آنجها بپرسيد وقتى موسى به خواب رود، عصا با اژدها مى‌شود يا نه، اگر چنين باشد، بدانيد كه سحر نيست، زيرا سحر ساحر در خواب اثرى ندارد. چون حال بر اين منوال باشد، نه شما و نه تمام عالميان را قوت معارضه او نخواهد بود (از اينجا معلوم شود كه علم «منيتيسم» كه امروزه ظهور يافته جديد نيست، بلكه در عصر موسى عليه السّلام پنج هزار سال قبل، اهل اين فن بوده و آثار از آنها ظاهر مى‌شد) خلاصه برادران با شاگردان و مصاحبان كه دوازده هزار- و نزد ابن اسحق پانزده هزار نفر و نزد سدى سى هزار بودند و يا هفتاد و يا هشتاد هزار بنابر اختلاف- همه وارد مصر و به درگاه فرعون حاضر شدند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺