eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
. حضور در انتخابات، مصداق عمل صالح لازمه ­ی باور مؤمنانه، داشتن رفتار و عمل مؤمنانه است و داشتن عمل و رفتار مؤمنانه، حضور جدی و شایسته در انجام عمل صالح است؛ چراکه این، پیام و درس قرآنی است: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لايُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا؛[کهف/۱۱۰] پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کارى شایسته انجام دهد و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.» یکی از رفتارهای شایسته مؤمنانه، بدون شک که مصداقی از تعاون در برّ و نیکی نیز به شمار می‌رود، حضور در انتخابات است. این کار، موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی و یأس مستکبرین جهان و در رأس همه آمریکا خواهد بود. با تأمل در آیه­ی مبارکه، به آسانی می‌توان به این نتیجه رسید که حضور در انتخابات به معنای پیوستن به حلقه­ی مؤمنانه و تعاون و همیاری بر تقوا و برّ است. شرکت نکردن و حضور نیافتن در این امر نیز، به معنای تعاون بر اثم و راضی شدن به ستم مستکبرین است؛ از همین رو رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: انتخابات، سرمایه‏ گذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایه‏ ى سنگین و عظیمى را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می‌کند و شما از سودش استفاده می‌کنید. ملت ایران سرمایه‏ گذارى عظیمى می‌کند، سپرده‏ گذارى بزرگى انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آرای یکایک شما مردم، سهمى است از همان سرمایه‏ گذارى و سپرده‏ گذارى. هر رأیى که شما در صندوق می اندازید، مثل این است که دارید بخشى از پول آن سپرده را تأمین می‌کنید. یک رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد، براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهند گذاشت و دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. [بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی ۱\۱\۸۸] کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى‌ بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَن عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَٰبِ‌ (رعد/۴۳) 🔹و كسانى كه كفر ورزیدند می‌گویند: تو پیامبر نیستى. بگو: کافی است که خدا [ با آیات محکم و استوار قرآنش ] و کسی [ چون امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب ] که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما گواه [ پیامبری‌ام ] باشند. 🔸در اوّلین آیه این سوره خواندیم كه آنچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل مى‌شود، حقّ است. اگر چه اكثر مردم ایمان نمى‌آورند، در این آخرین آیه نیز مى‌خوانیم كه كفّار، رسالت پیامبر(ص) را انكار مى‌كنند، این حاكى از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهى و كلام حقّ اوست. این آیه به تهمت مشرکان پاسخ می‌دهد. 🔸این آیه شریفه از آیات عجیبی است که با اثبات تمام علوم آسمانی و زمینی، عرشی و فرشی، و تمام علوم و اسرار الهی برای مولای متقیان علی علیه السلام، هم سند حقانیت رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و هم سند حقانیت امامت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام. پیامبر(ص) فرمود: علم؛ ده جزء است که ۹ جزء آن مخصوص علی(ع) است و یک جزء باقی‌مانده برای مردم است، علی(ع) در آن یک جزء هم، عالم‌ترین مردم است.(ینابیع الموده، ج۱، ص۲۱۶) 🔸وقتى یكى از اطرافیان حضرت سلیمان(ع) كه مقدارى از علم كتاب را دارد، مى‌تواند در كمتر از یک چشم برهم‌زدن، تخت ملكه‌ى سبأ را در پیش روى آن حضرت حاضر كند(نمل/۴۰) پس اگر كسى تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتى مى‌تواند داشته باشد؟! 🔸امام محمد باقر(ع) در تبیین مراد از «من عنده علم الکتاب» فرمودند: ایّانا عنّی و علیّ اوّلنا و افضلنا و خیرنا بعد النبی(صلی الله علیه و آله)؛ مقصود، ما اهل بیت(علیهم السلام) هستیم و علی(ع) اولین و برترین ما پس از رسول خداست.(کافی، ج۱، ص۲۲۹) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ایمان به حمایت خداوند، بهترین پشتوانه در برابر هرگونه تكذیب و تحقیر است. «قل كفى‌ باللَّه» ▫️آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مى‌برد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مى‌گیرد. «كفى‌ باللَّه... و من عنده علم الكتاب» ▫️گاهى ارزش گواهى یک فرد، از انكار هزاران نفر بیشتر است.(اصل با كیفیّت است نه با كمیّت) «یقول الّذین كفروا لست مرسلا قل كفى‌ باللّه شهیداً... من عنده علم الكتاب» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
3 ✅مردم فکر میکردن اون که تو جنگ و جهاد میمیره پایان ماجراست اما قرآن اومد که بگه ✴️وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ 📜(آل عمران 169) تفکر شهادت دشمن رو به زانو در آورد و خود دشمن اعتراف کرد بر ملتی که مرگ رو آرزو میدونن نمیشه مسلط شد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ نکته قرآنی 🔹ذلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ 🔸در [وحى بودن و حقّانيّت] اين كتابِ [با عظمت] هيچ شكى نيست؛ سراسرش براى پرهيزكارانْ هدايت است. 📗سوره بقره، آیه ۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ شرک فقط این نیست که به سنگ و چوب و خورشید و ماه سجده کنیم. هر کاری که از ما سر زند و نتیجه‌اش تفرقه در دین مردم باشد هم شرک است. 📖روم: آیات ۳۱ و ۳۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فضیلت قرائت سوره مبارکه تین ✍️پیامبر (صلی الله علیه و آله)- براءبن‌عازب گوید: شنیدم که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مغرب وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ را می‌خواند. ✍️امام صادق (علیه السلام)- هرکه سوره‎ی تین را در نمازهای واجب و مستحب خود تلاوت کند به اندازه‌ای از بهشت به او ارزانی شود که خرسند گردد؛ اگر خدا خواهد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
*تلنگری ازقرآن کریم* ✨ إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ تو میمیری و آنان همه می میرند✨ 💕سوره مبارکه زمر آیه۳۰ *👌انسان با سه چیز مغرور میشود* 1- نامِ بزرگ(شهرت) 2- خانهِٔ بزرگ(ثروت) 3- لباسِ فاخر(مقام) *👈اماااا افسوس که بعد از مرگ!!!* 1- نامش... مرحوم 2- خانه اش ... قبر 3- لباسش ... کفن بر چرخِ فلک مَناز که کَمَر شِکَن است بررنگِ لباس مَناز که آخر .. کفن است مغرور مشو که زندگی چند روز است در زیرِ زمین شاه و گدا یک رَقَم است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان .... ادامه 🌺 ابراهیم علیه السلام را هنگام این ، ۱۷ سال ذکر کرده‌اند . 🌸در آیه ۲۵۸ بقره ، محذوقی از سوی نمرود وجود دارد که تو کیست ؟ و جمله * ربّی الّذی یحیی و یمیت * پاسخ آن است . 🌺 ابراهیم علیه السلام در این ابتدا پایه استدلال را بر زنده کردن و میراندن قرار داده ، آنگاه حرکت دادن خورشید در مدار و طالع ساختن آن را طرح کرده و در این برهان ، سه بیان ارائه شده است : ⬅️ ۱. برخی ، مجموعه سخن او را یک با ذکر دو مثال تلقی کرده و با توجه به اینکه مستدل پیش از اثبات مطلب با که ارائه داده ، نباید دلیل دیگری ارائه دهد ، کوشیده‌اند تا ابراهیم علیه السلام را به صورت یک دلیل به هم پیوسته ارائه دهند ؛ یعنی اصل حجت ، آن است که آفریدگان ، به اشیا توانا نیستند ؛ پس ناچار باید قادر دیگری متولی احداث اشیا باشد و از جمله این ، احیا و اماته ، 🌸نمونه‌هایی دیگر از آن ، و رعد و برق و نیز حرکات افلاک و کواکب است ؛ بنابراین ، ابراهیم علیه السلام ( فانّ الله یاتی بالشمس من المشرق .... ) نه عدول از دلیلی به دلیل دیگر ، بلکه بیان جدید است . 🌺به این بیان اشکال شده که باز هم مربوط به زنده کردن و میراندن دفع نشده و با این حال پرداخت به کلامی دیگر باعث این می‌شود که نمرود کلام اول را باطل کرده و این موجب خدشه‌دار شدن موقعیت است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای قرآن کریم آیه ۱۲۶ وَ ما تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآياتِ رَبِّنا لَمَّا جاءَتْنا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمِينَ «اعراف آیه126» و (اى فرعون!) تو از ما عيب و ايرادى سراغ ندارى جز اين‌كه ما به آيات (و معجزات) پروردگارمان كه براى ما آمد ايمان آورده‌ايم. پرودگارا! بر ما صبر و شكيبايى فرو ريز و ما را مسلمان و فرمان‌بردار بميران. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ ما تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآياتِ رَبِّنا لَمَّا جاءَتْنا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمِينَ «اعراف آیه126» و (اى فرعون!) تو از ما عيب و ايرادى سراغ ندارى جز اين‌كه ما به آيات (و معجزات) پروردگارمان كه براى ما آمد ايمان آورده‌ايم. پرودگارا! بر ما صبر و شكيبايى فرو ريز و ما را مسلمان و فرمان‌بردار بميران. نکته ها اين آيه، پاسخى به جوسازى‌ها وتهمت‌هايى است كه از سوى فرعون نسبت به مؤمنان و همراهان حضرت موسى انجام مى‌گرفت و در آيات گذشته به آنها اشاره شد، از قبيل اينكه شما توطئه‌گر هستيد وقصد تصاحب وطن و كاشانه مردم و اخراج آنان را داريد. آنان گفتند: شما نيز مى‌دانيد كه عيب ما تنها ايمان ماست، نه آنچه شما مى‌گوييد. «1». طه، 72. جلد 3 - صفحه 145 امام صادق عليه السلام فرمود: كسى‌كه خود را برتر از ديگران بداند مستكبر است. به حضرت گفتند: گاهى انسان به دليل آنكه ديگران مشغول گناهند و او گناه نمى‌كند خود را برتر مى‌داند! حضرت فرمودند: شايد او توبه كرده و بخشيده شده است، ولى تو خبر ندارى و هنوز او را چنان مى‌بينى. مگر داستان ساحران را نشنيده‌اى كه با انگيزه‌ى شكست موسى آمدند، ولى توبه كرده و هدايت شدند و پايان خوبى داشتند. «1» پیام ها 1- ايمان به خدا و زير بار طاغوت نرفتن، بى‌دردسر نيست. «وَ ما تَنْقِمُ» 2- ايمانى كه براساس برهان و پس از ديدن نشانه‌هاى حقيقت باشد، از ارزش بهترى برخوردار است. «آمَنَّا بِآياتِ رَبِّنا لَمَّا جاءَتْنا» 3- طاغوت‌ها با فكر و عقيده‌ى توحيدى مخالفند، نه با آدم‌ها. «إِلَّا أَنْ آمَنَّا» 4- نشانه‌ى مؤمنان راستين، آرامش، مقاومت، صراحت، شجاعت، تضرّع و دعا بخصوص در هنگام سختى‌هاست. آمَنَّا ... رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً 5- در دعا به ربوبيّت خداوند متوسّل شويم. «رَبِّنا» 6- بهترين شيوه در برابر تهديد طاغوت‌ها، دعا و توكّل بر خدا و حفظ ايمان و پايدارى است. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمِينَ» 7- وقتى تهديدها سنگين باشد، صبر و مقاومت بيشترى هم مى‌طلبد. ساحران گفتند: «أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً» دل ما را پر از صبر كن ونگفتند: «أُنْزِلَ عَلَيْنَا» 8- حسن عاقبت، نياز به دعا، استمداد وتوفيق الهى دارد. رَبِّنا ... تَوَفَّنا مُسْلِمِينَ‌ «1». تفسير نورالثقلين. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 146 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷از عذاب رهایی نیست!🌷 سوره إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمۡ كُفَّارٞ فَلَن يُقۡبَلَ مِنۡ أَحَدِهِم مِّلۡءُ ٱلۡأَرۡضِ ذَهَبٗا وَلَوِ ٱفۡتَدَىٰ بِهِۦٓۗ أُوْلَـٰٓئِكَ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٞ وَمَا لَهُم مِّن نَّـٰصِرِينَ (٩١) 🌸 قطعاً كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنيا رفتند هرگز از هيچ يك از آنان [براى رهايى از عذاب] هر چند به اندازۀ آكندگى زمين از طلا فديه و عوض دهد پذيرفته نمى شود براى آنان عذابى دردناك خواهد بودو هيچ ياورى نخواهند داشت. نکات: دنیا و آخرت تفاوت‌هایى دارند، از جمله: 1- غم واندوه در دنیا از انسان به دیگران سرایت مى‌کند، ولى در آخرت چنین نیست. 2- در دنیا، انسان مى‌تواند با عذر یا کفّاره یا دروغ یا حیله یا توبه یا ناله مشکلش را حل کند، امّا در آخرت چنین نیست. 3- تلخى‌هاى دنیا قابل تخفیف است و اگر انسان با آن انس گرفت، از تلخى آن کاسته مى‌شود، ولى در آخرت چنین نیست. پیام ها: 1- کافر مردن، بزرگ‌ترین خطر است. «ماتوا و هم کفّار» ومسلمان مردن، آرزوى پیامبران است. «توفّنى مسلماً» 2- در قیامت، مال دنیا بى‌ارزش است و ذرّه‌اى کارآیى ندارد. گرچه از جنس طلا و مقدار آن به اندازه ظرفیّت زمین باشد، باز هم پشیزى ارزش ندارد. «مل‌ء الارض ذهباً» 3- ایمان، ارزشى فراتر از تمام مادّیات دارد. در قیامت تنها ایمان است که مى‌تواند انسان را نجات دهد. «مل‌ء الارض ذهباً» 4- مرگ در حال کفر، زمینه‌ى شفاعت را از بین مى‌برد. «مالهم من ناصرین» آل عمران - 91 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه ای از زلال قرآن 📖سوره اعراف آیه ۱۲۸ 💠 قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الأَرْضَ للهِ یورِثُها مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ 💠 موسی به قوم خود گفت: «از خدا یاری جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار می‌کند؛ و سرانجام (نیک) برای پرهیزکاران است!» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚سوره کهف آيه 41 : أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا 🍃ترجمه فارسی : و يا آب آن در اعماق آن فرو رود 🔹️ضرب المثل : آب شده رفته زير زمين کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💜💙💚 💛🧡 ❤️ عبارت اعوذبالله واعوذ بالرحمان هردو فقط یکبار درقران آمده است. واذ قال موسی لقومه ........قال ان اکون من الجاهلین ۶۷ بقره قالت انی منک ان کنت تقیا ۱۸مریم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺جامع ترین آیه در قرآن🌺 1⃣ایمان 🌹 لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ ﻧﻴﻜﻲ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻴﻜﻲﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ✅به خدا ✅فرشتگان ✅انبیاء ✅قیامت ✅کتب آسمانی 2⃣عمل 🌹 ✅انفاق به ۶ دسته وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺳﺎﺋﻠﺎﻥ ﻭ [ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺁﺯﺍﺩﻱ ] ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ✅نماز وَأَقَامَ الصَّلَاةَ ✅زکات وَآتَى الزَّكَاةَ 3⃣اخلاق 🌹 ✅وفای به عهد وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ✅صبر وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻭ ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻨﮓ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻨﺪ ; ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻨﺪ ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻧﺪ .(بقره ١٧٧) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 اختلاف ⚠️ /103 📖 ✴می دانیم که در دوران جاهلیت ، دو قبیله بزرگ اوس و خزرج در مدینه وجود داشتند که بیش از یکصد سال جنگ و خونریزی و اختلافات در میان آنان جریان داشت و هر چندوقت ، ناگهان به جان یکدیگر وارد افتاده ، خساراتی جانی و مالی فراوانی بهیکدیگر وارد می کردند 🔶️یکی از موفقیت های بزرگ پیغمبر صلی الله علیه و آله پس از هجرت به مدینه ، این بود که به وسیله اسلام صلح و صفا در میان آن دو ایجاد کرده و با اعتماد آنها جبهه نیرومندی در مدینه بوجود آمد . ✴اما از آنجا که ریشه های اختلافات آنان ، فوق العاده زیاد و نیرومند و اتحادشان تازه و نو نهال بود ، گاه و بی گاه بر اثر عواملی چند ، اختلافات فراموش شده ، شعله ور می گشت که البته پس از مدتی در پرتو تعلیمات اسلام و تدبیر پیامبر صلی الله علیه و آله خاموش گشت . 🔶️در آیات پیش ، نمونه ای از بروز اختلافات را بر اثر تحریکات دشمنان دانا مشاهده کردیم ، ولی این آیات اشاره به نوع دیگری از این اختلافات است که بر اثر تعصب های جاهلانه دوستان نادان بوجود می آمد . ✴گویند روزی دو نفر از قبیله اوس و خزرج به نام ثعلبه بن غنم و اسعد بن زراره در برابر یکدیگر قرار گرفتند و هر کدام افتخاراتی را که بعد از اسلام نصیب قبیله او شده بود بر می شمرد ، ثعلبه گفت : خزیمه بن ثابت (ذوالشهادتین ) و حنظله (غسیل الملائکه ) که هر دو از افتخارات مسلمانانند از ما هستید؛ همچنین عاصم بن ثابت و سعد بن معاذ از ما می باشد . 🔶️در برابر او اسعد بن زراره که از طایفه خزرج بود ، گفت : چهار نفر از قبیله (ابی بن کعب ، معاذ بن جبل ، زید بن ثابت و ابوزید) در راه مشر و تعلیم قران خدمت بزرگی انجام دادند . به علاوه ، سعد بن عباده ، رییس و خطیب مردم مدینه از ما هست . ✴کم کم به جایی باریک کشید و قبیله های این دو از جریان آگاه شدند و دست به اسلحه کرده ، در برابر یکدیگر قرار گرفتند . 🔶️بیم آن می رفت بار دیگر آتش جنگ بین آنها شعله ور گردد و زمین از خون آنها رنگین شود . ✴خبر به پیامبر رسید ، حضرت فورا به محل حادثه آمد و با بیان و تدبیر خاص خود به آن وضع خطرناک پایان داد و صلح را در میان آنها بر قرار نمود . 🔶️آیه در این جا نازل گردید و به صورت یک حکم عموی همه مسلمانان را با بیان مؤ ثر و موکدی دعوت به اتحاد کرد . 📙 وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾ ✴و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) ] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آن گاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دل های شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانه های [قدرت، لطف و رحمت] خود را برای شما روشن می سازد تا هدایت شوید. (۱۰۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای انسان چه چیزی تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته ✨انفطار آیه 6✨ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺