eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 نشان دادن کیفیت زنده ساختن مردگان به ابراهیم علیه السلام ......ادامه 🌺 در سخنی از ابن عباس نیز زمان ، پیش از فرزنددار شدن ابراهیم و نزول صحف بر وی دانسته شده پس دست کم مدتی نسبتا طولانی پس از نبوت بوده است ؛ 🌸 اما مفسرانی که ابراهیم را اطمینان قلب درباره زنده کردن مردگان دانسته‌اند ، در توضیح * لتطمئن قلبی * را ذکر کرده‌اند که عبارت است از : ازدیاد یقین یا ایمان ، یا رهایی از دغدغه و تفکر در زمینه چگونگی ساختن که آن را اعتقاد داشته ، یا آرامش قلبی ناشی از علم العیان و زوال خواطر و شیطانی و به عبارتی ، پایان دادن به خطورات قوای وهمی که به دلیل این قوا با حس ، در برابر پذیرفته‌های عقلی انسان مقاومت کرده ، موجب ایذای نفس می‌شود و گرچه با منافاتی ندارد ، آرامش نفس را سلب می‌کند . 🌺 در روایتی از معصوم علیه السلام تصریح شده که ابراهیم علیه السلام نه از سر تردید ، بلکه در حال و برای ازدیاد ایمان و یقین بوده است . 🌸 در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که ابراهیم فقط در زمینه چگونگی فعل خداوند بوده ؛ لذا با ایمان نداشته و در توحید ابراهیم علیه السلام نقصی نبوده است . 🌺 درباره ابراهیم ، به قولی ، درخواست او مشاهده چگونگی احیا به معنای چگونگی اجرا در بازگشت به صورت اول و کیفیت پذیرش دوباره حیات بوده است . 🌸 طبق این نظر ، ابراهیم فقط آگاهی از چگونگی انفعال حاصل در موجود ، هنگام مجدد بوده نه اینکه بخواهد با چگونگی فعل خداوند آشنا شود ، 🌺به عبارت دیگر ، او در پی با سبب نبوده ؛ بلکه فقط آشنایی با را خواستار شده است . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه ۱۶۸ وَ قَطَّعْناهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذلِكَ وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ «اعراف آیه ‌168» و ما آنان (بنى‌اسرائيل) را در زمين به صورت امّت‌ها و گروه‌هايى پراكنده ساختيم، بعضى از آنان صالحند وبرخى (لجوج و حيله‌گر و) غيرصالح، و آنان را با نيكى‌ها و بدى‌ها آزموديم، شايد كه برگردند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ قَطَّعْناهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذلِكَ وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ «اعراف آیه ‌168» و ما آنان (بنى‌اسرائيل) را در زمين به صورت امّت‌ها و گروه‌هايى پراكنده ساختيم، بعضى از آنان صالحند وبرخى (لجوج و حيله‌گر و) غيرصالح، و آنان را با نيكى‌ها و بدى‌ها آزموديم، شايد كه برگردند. نکته ها بنى‌اسرائيل، گاهى به عزّت و قدرت رسيدند تا شايد شكرگزار شوند و گاهى به سختى‌ها گرفتار شدند تا حسّ توبه و انابه در آنان زنده شود. البتّه در اين ميان، بعضى صالح و نيكوكار بودند و به حقانيّت اسلام ايمان آوردند و برخى هم در پى دنياپرستى و لجاجت خويش بودند. پیام ها 1- انسان، در انتخاب راه و روش آزاد است. «مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذلِكَ» 2- هنگام انتقاد از يك گروه، بايد حقّ خوبانشان ضايع نشود. «مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ» 3- حوادث تلخ و شيرين، ابزار آزمايش الهى است. «بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ» 4- تشويق و تنبيه، مهر و قهر، هر دو سازنده و تربيت كننده است. «بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 5- تحوّل روحى انسان‌ها و بازگشت به سوى حقّ، از حكمت‌هاى آزمايش و امتحان الهى است. «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 210 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️قرآن از همه جهات مباركه:👇 ✅از جهت نازل كننده. «تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ» ✅از جهت محتوا «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ» ✅از جهت مكان نزول. «بِبَكَّةَ مُبارَكاً» ✅ از جهت زمان نزول. «فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔍 سوره مبارکه نحل آیه ۷۸ 📚وَٱللَّهُ أَخۡرَجَكُم مِّنۢ بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ شَيۡـٔٗا وَجَعَلَ لَكُمُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَٰرَ وَٱلۡأَفۡـِٔدَةَۙ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ 🔹و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگر (دانا شوید و) شکر (این نعمت‌ها) به جای آرید. [نحل 78] کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸ویژگی های رهبری نسبت به مردم🌸 1⃣مهربان و نرم خوی 🌷 فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ [ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ] ﭘﺲ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺮم ﺧﻮﻱ ﺷﺪﻱ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺷﺖ ﺧﻮﻱ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺩﻝ ﺑﻮﺩﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺖ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ 2⃣گذشت‌ازافرادی که‌ظلم به‌رهبر کرده‌اند🌷 فَاعْفُ عَنْهُمْ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻦ 3⃣استغفاربرای‌کسانی‌که‌ظلم به‌خداکرده‌اند🌷 وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻩ 4⃣مشورت کردن در مسائل اجتماعی🌷 وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻦ 5⃣بعدازمشورت‌قاطع بودن همراه با توکل🌷 فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻲ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ .(آل عمران١٥٩) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
... ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۲۰﴾ ... و هیچ رنج و خستگی و گرسنگی در راه خدا پیدا نمی‌کنند و در هیچ وادی پرمخاطره‌ای که موجب خشم کفار است گام نمی‌گذارند و هیچ ضربه‌ای از دشمن بر آنها وارد نمی‌شود مگر اینکه به خاطر این زحمات عمل صالحی برای آنها ثبت می‌شود هرعملی که موجب خشم کفار شود عمل صالح است... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷دلایل عدم یاس و ناامیدی مومنان🌷 1⃣ﺷﻤﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﻳﺪ✴️ وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﻭ ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ .(آل عمران١٣٩) 2⃣ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺰ ﺯﺧﻤﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ✴️ إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺪ ] ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﺭﺳﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ [ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ] ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺳﻴﺪ 3⃣ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺗﻠﺦ ﺳﭙﺮﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ✴️ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ (یِ تلخ و شیرین)ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ [ ﺗﺎ ﻋﺒﺮﺕ ﮔﻴﺮﻧﺪ ] 4⃣ﺧﺪﺍ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪ✴️ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا ﻭ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﺪ 5⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ✴️ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻲ ﺑﮕﻴﺮﺩ 6⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ✴️ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ وﺧﺪﺍ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(آل عمران ١٤٠) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ نکته قرآنی: 🔹 ولَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ 🔸و [نسبت به ذكر خدا] از بى خبران مباش! 📗سوره اعراف، آیه ۲۰۵ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوران عمر انسان در یک آیه قرآن ✨ 👌فرازی بسیار زیبا از استاد مرحوم منشاوی سوره مبارکه روم آیه ۵۴ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 💮آیات قرآن در منع از حرام خوری۲💮 1⃣1⃣ حیوان پرتاپ شده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... و الْمُتَرَدِّيَةُ» « مردار و ... حيوان پرتاب‌شده بر شما حرام شد» 2⃣1⃣ حیوان شاخ زده شده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... و الْنطيحة » مردار و ... حيوان شاخ‌زده‌شده بر شما حرام شد 3⃣1⃣ شکار مرده درندگان🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... و مَا أَكلَ‏َ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ » مردار و ... و آنچه درّنده (از آن) خورده، بر شما حرام شد مگر آنچه را (زنده دریابید و) سر ببرید... 4⃣1⃣ حیوان کشته شده بر آستان بت ها🏵 «حرمت عليكم ....و ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بالْأَزْلام» حرام شد بر شما ... هر چه بر آستان بتان ذبح شود و آنچه به وسيله تيرهاى قمار قسمت كنيد. 5⃣1⃣ حیوان کشته شده با بخت آزمایی🏵 «حرمت عليكم .... أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بالْأَزْلام» حرام شد بر شما ... آنچه به وسيله تيرهاى قمار قسمت كنيد. 6⃣1⃣ مالی که ازطریق قمار یامعاملات حرام به دست بیایدنخورید.🏵 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» مائده۹۰ ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید. 7⃣1⃣ مالی راکه بایددرراه خدابدهیم ونمیدهیم،روزقیامت ،داغ میکنندوبه بدن میگذارند.🏵 «يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ»توبه۳۵ روزی که آن طلا و نقره ذخائرشان در آتش دوزخ گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی آنها را به آن داغ کنند. 8⃣1⃣ شراب ، پلیدی است ازش پرهیز کنید.🏵 « يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما »بقره ۲۱۹ از تو درباره شراب و قمار مى‏پرسند. بگو: در آن دو گناهى بزرگ و سودهايى است براى مردم و گناهشان از سودشان بيشتر است «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِر و ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون»مائده۹۰ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، شراب و قمار و ... كار شيطان است، از آن اجتناب كنيد تا رستگار شويد. « اِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون » مائده۹۱ شيطان می خواهد با شراب و قمار ميان شما كينه و دشمنى افكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد، آيا بس می كنيد؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 نشان دادن کیفیت زنده ساختن مردگان به ابراهیم علیه السلام ......ادامه 🌺 ولی بنا به گفته ای ، ابراهیم علیه السلام دو ویژگی دارد : 👈نخست آن که او چگونگی افاضه حیات از سوی خداوند را خواستار شده ( این معنا ، آشکارا از روایت امام صادق علیه السلام نیز قابل استفاده است ) 🌸گواه این امر ، آیه است که چگونه مردگان را زنده می کنی ؟ و نپرسیده : چگونه زنده می شوند ؟ 🌺بنابراین ، به کیفیت تاثیر سبب مربوط بوده که به گونه‌ای به ملکوت اشیا و نه ظهور آن ارتباط دارد . 🌸 روایتی از امام نیز بیانگر ارتباط این ماجرا به جریان ارائه است . 👈دوم آنکه از مشاهده کیفیت احیای مردگان ( به لفظ جمع ) است و ویژگی فراوانی و تعدد نیز در آن دخیل بوده ؛ زیرا زنده کردن مرده می‌تواند برزنده کردن جسد سالمی بی‌روح یابد ؛ 🌸اما زنده کردن مردگان ، این را می‌رساند که اجزای جسد ، پراکنده شده و صورت تغییر و حالت تمیز و تشخص خود را از دست داده و به فراموشی سپرده شده است ؛ 🌺 در نتیجه نه در خارج و نه در ذهن ، چیزی ( یک واحد ) وجود ندارد تا متعلق قرار گیرد و او خواستار مشاهده کیفیت افاضه حیات از سوی در چنین وضعیتی بوده است . 🌸 پاسخی که به علیه السلام ارائه شده ، هر دو ویژگی را در بر دارد . 🌺بر اساس ویژگی ، خداوند خود بدون واسطه ، مرده‌ای را زنده نکرد تا ابراهیم فقط باشد و همین نشان می‌دهد که جریان به آن سادگی که دیگران پنداشته‌اند ، نبوده ، بلکه احیا را خود ابراهیم قرار داد تا درخواست او اجابت شده ، کیفیت را شهود کند و پاسخ با پرسش منطبق باشد . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى‌ وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنا وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُوا ما فِيهِ وَ الدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «اعراف آیه169» پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپايدار اين دنيا را مى‌گرفتند (و با رها كردن قانون خدا) مى‌گفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد. و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آيد، باز هم آن‌را مى‌گيرند (و قانون خدا را رها مى‌كنند). آيا از آنان در كتاب آسمانى، پيمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ با اينكه مطالب آن كتاب وپيمان را بارها (به صورت درس) خوانده‌اند، (ولى در عمل، دنيا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آيا تعقّل نمى‌كنيد؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى‌ وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنا وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُوا ما فِيهِ وَ الدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «اعراف آیه169» پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپايدار اين دنيا را مى‌گرفتند (و با رها كردن قانون خدا) مى‌گفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد. و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آيد، باز هم آن‌را مى‌گيرند (و قانون خدا را رها مى‌كنند). آيا از آنان در كتاب آسمانى، پيمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ با اينكه مطالب آن كتاب وپيمان را بارها (به صورت درس) خوانده‌اند، (ولى در عمل، دنيا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آيا تعقّل نمى‌كنيد؟ نکته ها «خلف»، اغلب به فرزند ناصالح گفته مى‌شود و «خلف» به فرزند صالح. «1» «عرض»، به معناى هرگونه سرمايه است، ولى «عرض»، تنها پول نقد مى‌باشد، همچنين به موجود عارضى و كم دوام وناپايدار «عَرَض» مى‌گويند، لذا چون دنيا ناپايدار است، به آن عرض گفته مى‌شود. فيض كاشانى مى‌گويد: مراد از «عَرَض» در آيه، رشوه است. «درس»، به معناى تكرار است و از آنجا كه به هنگام مطالعه و فراگرفتن چيزى از استاد، مطالب تكرار مى‌شود به آن درس گفته شده و به چيزهايى كه مكرّر استفاده و كهنه شده‌اند نيز مندرس مى‌گويند. «2» امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند سفارش نموده، مردم چيزى را كه نمى‌دانند نگويند، سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند: «أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ‌ «1». تفسير نمونه. «2». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 211 إِلَّا الْحَقَّ» «1» امام حسن عليه السلام فرمود: «عجب لمن يتفكّر فى مأكوله كيف لا يتفكّر فى معقوله فيجنب بطنه ما يوذيه و يودع صدره ما يرويه»، تعجّب از كسى است كه در غذا و خوراك جسمى خود تفكّر و تأمّل مى‌كند، امّا در انتخاب غذاى فكرى خود هيچ انديشه‌اى ندارد و هرچيزى را در دل و عقيده‌ى خود جاى مى‌دهد. «2» پیام ها 1- تاريخ، شاهد نسل‌هايى دنياگرا و گناهكار از يهود بوده است. فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ‌ ... 2- دنياگرايى، از آفات دين است. مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ‌ ... يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى‌ 3- يهوديان هم دسترسى به تورات داشتند، هم آگاهى كامل به آن. «وَرِثُوا الْكِتابَ» 4- كسى كه از تعاليمِ كتاب آسمانى آگاه شد، شايسته نيست دنياگرايى و حرام‌خوارى را پيشه خود كند. وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ‌ ... 5- رشوه و حرام‌خوارى در اديان ديگر نيز مورد انتقاد و توبيخ بوده است. «يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى‌» 6- يهوديان به گناه خود اعتراف داشتند، ولى مى‌گفتند بخشيده خواهيم شد. «سَيُغْفَرُ لَنا» 7- يهوديان چنان خودخواه بودند كه خيال مى‌كردند بدون توبه بخشيده مى‌شوند. «سَيُغْفَرُ لَنا» آرى، كسى كه مغفرت را براى خود تضمين شده مى‌داند، قابل توبيخ است. 8- اميد بى‌جا، مثل خوف نابجا مخرّب است. «سَيُغْفَرُ لَنا» اميد به رحمت الهى على رغم اصرار برگناه نابجاست. «1». تفسير نورالثقلين و كافى، ج 1، ص 43. «2». تفسير فرقان؛ بحار، ج 1، ص 218. جلد 3 - صفحه 212 9- حرام‌خواران يهود به گناه خود اصرار داشتند. «وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ» 10- هركس با وجود گناه، مغفرت الهى را براى خود حتمى بپندارد، به خدا نسبت ناحقّ داده است. «أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» 11- دانستن تعاليم كتاب آسمانى و مطالعه‌ى آن به طور مكرّر كافى نيست، عمل به آن لازم است. وَرِثُوا الْكِتابَ‌ ... دَرَسُوا 12- جهان آخرت، جهانى برتر و داراى نعمت‌هايى جاودانه و پايدار است. «وَ الدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ» 13- دورى از حرام‌خوارى، نشانه‌ى تقواست. (جمله‌ى‌ «يَتَّقُونَ»، در برابر جمله‌ى‌ «يَأْخُذُونَ عَرَضَ» قرار گرفته است.) 14- بهره‌گيرى از حيات سراسر خير اخروى، در گرو تقوا و پرهيزگارى است. «وَ الدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ» 15- هركس دنبال دنيا برود و آخرت را رها كند، خردمند نيست. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» 16- از روشهاى تبليغى و تربيتى، سؤال و پرسش از مخاطبان است كه وجدان‌ها را بيدار مى‌كند. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ﴿۴۴﴾ 🔸 و من کار خود را به خدا وامی‌گذارم، که او کاملا بر احوال بندگان بیناست. 💭 سوره: غافر کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 بی مورد⚠️ /63 📖 🥀یکی از مسلمانان به نام مقیس بن صبانه کنانی قاتل برادر خود ، خشام را در محله بنی النجار پیدا کرد . جریان را به عرض پیامبر صلی الله علیه و آله رسانید . 🍃پیامبر او را به اتفاق قیس بن هلال مهری نزد بزرگان بنی النجار فرستاد و دستور داد که اگر قاتل هشام را می شناسند او را تسلیم برادرش مقیس نمایند و اگر نمی شناسند خون بها و دیه او را بپردازند . 🥀آنان هم چون قاتل را نمی شناختند ، دیه را به صاحب خون پرداختند و او هم تحویل گرفت و اتفاق قیس بن هلال به طرف مدینه حرکت کردند . 🍃 در بین راه بقایای افکار جاهلیت مقیس را تحریک نمود و با خود گفت : قبول دیه موجب سرشکستگی و ذلت است ، لذا هم سفر خود را که از قبیله بنی النجار بود به انتقام خون برادر خود کشت و به طرف مکه فرار نمود و اسلام نیز کناره گیری کرد . 🥀 پیامبر نیز در مقابل این خیانت ، خون او را مباح نمود . 📗 وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا ﴿٩٣﴾ 🥀و هر کس مؤمنی را از روی عمد بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن جاودانه خواهد بود، و خدا بر او خشم گیرد، و وی را لعنت کند و عذابی بزرگ برایش آماده سازد. (۹۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌝☀️🌝☀️🌝☀️🌝☀️🌝 * ☀️ ولقد جاءکم * 👈 موسی بالبینات ............... ☀️ *ولقد جاءکم * 👈 یوسف من قبل بالبینت ........... 🌤🌤🌤🌤🌤🌤 *لقد جاءکم* 👈 رسول من انفسکم ........... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
قسم به قطره قطره ی باران وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي (طه۴۱) که تو را خاص خودم پروردم . لبخند بزن زیر باران مهربانی‌ام 🌧🕊 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺