eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈ماهیت ابلیس> ......ادامه 👺 بر اساس این دیدگاه ، فرمان سجده یا استثنای ابلیس از ملائک نشان دهنده آن نیست که وی جزو بوده است ، زیرا این استثنا ، یا استثنای منقطع است ؛ یعنی یا استثنایی است که مستثنا ( ) از جنس مستثنا منه ( ملائک ) نیست که این نوع استثنا در کلمه کلام عرب متداول بوده و کاربرد دارد یا استثنایی متصل است ؛ ما به ادلّه ذیل در ردیف فرشتگان شمرده می‌شده است . ◀️ یک . به علت تعداد ملائک ، لفظ ملائک از باب تغلیب بر نیز اطلاق شده است . ◀️ دو . از آنجا که ابلیس در معیّت به عبادت اشتغال داشت ،‌ وقتی ملائک که مقامشان از وی بود ، به سجده مامور شدند ، ابلیس که از جنس جن و همراه ایشان بود ، به طریق اولی به سجده کردن است . ◀️ سه .‌ به دلیل آنچه از نظر فعل ، فرشته و از جهت نوع ، از جن بوده ، امر به ، او را نیز در بر می‌گرفته است . ◀️چهار . ضمیر جمع در * * به همه ماموران به سجده باز می‌گردد که اعم از و جنیان است ؛ ولی خداوند به ذکر ملائک که با همه علو شأن مامور به و خضوع در برابر آدم بوده‌اند ،‌ بسنده کرده است . ادامه دارد ....... @Targomeh
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ «انفال آیه68» اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مى‌رسيد. فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه69» پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ «انفال آیه68» اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مى‌رسيد. فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه69» پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است. جلد 3 - صفحه 357 نکته ها در معناى جمله‌ى‌ «كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ» اقوالى بيان شده است: الف: اشاره به سنّت الهى است كه او پيش از بيان حكم، كسى را كيفر نمى‌دهد. چنانكه در آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» «1» ب: اشاره به اراده‌ى الهى به پيروزى مسلمانان در جنگ بدر است كه اگر تقدير خداوند به پيروزى شما نبود، اسير گرفتن پيش از تثبيت مواضع، ضربه‌ى سنگينى به شما مى‌زد. «2» ج: شايد مراد نكته‌اى باشد كه در آيه 33 همين سوره خوانديم كه تا پيامبر صلى الله عليه و آله در بين شماست، خداوند عذابتان نمى‌كند. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ» بنابراين آيه را چنين معنا مى‌كنيم: اگر به خاطر حضور مبارك تو كه سابقاً در كتاب آسمانى گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسير گرفتن بى‌موقع مرتكب گناه كبيره و عذاب بزرگى مى‌شدند. طبق روايات، غنائم در اين آيه، همان مبلغى است كه به عنوان فديه، در برابر آزادى هر اسير دريافت مى‌كردند كه بين هزار تا چهار هزار درهم بوده است. پیام ها 1- اسير گرفتن در بحبوحه‌ى جنگ، شكست و عذاب سختى را بدنبال دارد. «لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ» 2- پرداختن به غنائم پيش از سركوبى كامل دشمن، ممنوع است. «لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ» 3- شرط مصرف، حلال و پاك و دلپسند بودن است. «حَلالًا طَيِّباً» 4- همه‌ى غنائم از شما نيست، بلكه بايد خمس آن رابپردازيد. «فَكُلُوا مِمَّا ...» چنانكه در آيه 41 خوانديم: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ‌ ... 5- هشيار باشيد تا غنائم جنگى و فديه گرفتن‌ها، انگيزه‌ى والاى شمارا در جهاد «1». اسراء، 15. «2». تفسير اطيب‌البيان. جلد 3 - صفحه 358 تغيير ندهد و همواره خدا را در نظر داشته باشيد. «اتَّقُوا اللَّهَ» (آرى، بهره‌بردارى از غنائم، لغزشگاه است.) 6- عفو كيفر اسير گرفتن بى‌موقع در جنگ بدر و حلال كردن درآمد حاصل از آزادى اسرا، (با اين‌كه نبايد اسير مى‌گرفتند)، جلوه‌اى از رحمت و مغفرت الهى است. فَكُلُوا ... غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ 7- مغفرت الهى، پرتوى از رحمت اوست. «غَفُورٌ رَحِيمٌ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 ؟ : 🌷1/.احسن..۳۴فصلت،۹۶مومنون بدی راباخوبی بدهیدتادشمنتان دوستتان شود: ادفع بالتی هی 🌷2/ ویدرئون بالحسنة السیئة...۲۲رعد ، بدی راباخوبی جواب میدهند 🌷3/.واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما...۶۳فرقان خوب خدا،درجواب رفتارِبد،میگویند سلام 🌷4/.لئن بسطت یدک لتقتلنی، ما انا بباسط یدی الیک لاقتلک...۲۸ مائده به قابیل گفت اگر تو برای کشتن من اقدام کنی،من برای کشتن تواقدام نمیکنـم @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀🌾🌿🌴🕊🥀 📹 | تلاوت قرآن آقای حمیدرضا احمدی وفا در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان با حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿۴۰﴾ 🔸 خداوند به مقدار ذرّه‌ای به کسی ستم نکند، و اگر عمل نیکی باشد زیاد گرداند و (به نیکان) جانب خود مزدی بزرگ عطا کند. 💭 سوره: نساء @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى‏ وَ زِيَادَةٌ وَ لَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصحَْٰبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ‏ (یونس/۲۶) 🔹براى آنان كه نیكى كنند، پاداشى نیكوتر (از نظر كیفى) و افزون‌تر (از نظر كمّى) خواهد بود و بر چهره‌ى آنان غبار ذلّت و خوارى ننشیند، آنان اهل بهشتند و همیشه در آنجایند. 🔹ترجمه دیگر: کسانی که خوبی کنند، پاداشی می‌گیرند که بهترین است و تازه بیش‌تر از حدّ تصورشان هم می‌گیرند. در قیامت، اثری از خجلت و خواری در چهره‌هایشان پیدا نیست. آن‌ها بهشتی‌اند و آنجا ماندنی. 🔸«رَهَق» به معناى پوشاندن اجبارى است و «قَتر» به معناى غبار، دود و خاكستر. اعطاى پاداش زیادتر و مضاعف، با تعبیر «زیادة»، «ضِعف» و «اضعاف» مكرّر در قرآن آمده است. از جمله: هر كه نیكى كند پاداش ده برابر دارد(انعام/۱۶۰). خداوند علاوه بر پاداش كامل از فضل خود به آنان عطا مى‌كند(نساء/۱۷۳). پاداش هفتصد برابر براى انفاق در راه خدا(بقره/۲۶۱). 🔸امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: هر چیز اندازه‌اى دارد، جز اشک كه قطره‌اى از آن آتشها را خاموش كند. سپس فرمود: كسى كه اشكى براى خدا بریزد، چهره‌اش تیرگى و خوارى نخواهد دید. «لا یرهق وجوههم قترٌ ولاذلّة» در بعضى روایات مراد از «زیادة» را دنیا گرفته‌اند و روایات بسیارى از اهل سنّت، «زیادة» را ملاقات با خدا (و الطاف او) دانسته است. «احسنوا»، دامنه‌ى نیكى؛ عقیده‌، اخلاق، قول، فعل و ... را شامل مى‌شود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️دریافت الطاف الهى، مخصوص نیكوكاران است. «للذین احسنوا الحسنى» ▫️خداوند، هم پاداش عمل را مى‌دهد و هم تشویق مى‌كند. «الحسنى و زیادة» ▫️پاداش نیكوكاران در قیامت، بهترین پاداش‌هاست. «للذین احسنوا الحسنى» ▫️آنان كه به غیرخدا رو كنند عذرى ندارند، چون خداوند هم دعوت مى‌كند، «یدعوا الى دارالسلام» هم راهنمایى مى‌كند، «یهدى من یشاء» هم مزد مى‌دهد، «الحسنى» و هم اضافه مى‌دهد. «زیادة» و هم اضافه‌اش بسیار مهم است.(کلمه‌ی «زیادة» نکره آمده که نشانه‌ی عظمت است) ▫️احسان و نیكى در دنیاى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. «احسنوا... هم فیها خالدون» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سنّت‌های الهی در قرآن ✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانون‌مندی است، این قوانین هم پدیده‌های طبیعی را شامل می‌شود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّت‌های الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آن‌ها دعوت می‌کند. 🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث می‌شود که انسان: ➖با نشانه‌های خدا آشنا شود، ➖عظمت خالق را درک کند و ➖از طبیعت بهتر بهره‌مند گردد. 🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسان‌ها؛ ➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال، ➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد. 🔸برخی سنّت‌ها «عام» هست، به‌طور مثال؛ ▫️خدا «همه» را امتحان می‌کند (عنکبوت/۲) ▫️خدا به «همه» مدد می‌رساند (اسرا/۲۰) و ... 🔸برخی سنّت‌ها «خاص»‌اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری می‌شود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناه‌کاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ... 🔸نمونه‌‌های دیگر از سنت‌های الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: ➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲) ➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷) ➖بركت و رشد را در گرو سپاس‌گزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷) ➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰) ⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّت‌های الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، می‌تواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. ان‌شاءالله @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ویژگی‌های مبلّغ دین ✅ «وظایف» یک رهبر دینی و یک مبلّغ دین عبارتند از: تزکیه و تعلیم (جمعه/۲)، واداشتن مردم به تفکر (نحل/۴۴)، دعوت به توحید (فصلت/۳۳)، ایجاد عدالت اجتماعی (حدید/۲۵)، انذار مردم (توبه/۱۲۲) و ... در آیه ۱۲۵ سوره نحل به سه «راه و روش تبلیغ» اشاره شده‌است؛ حکمت، موعظه و جدال احسن. در ادامه، بعضی از ویژگی‌ها و «صفات مبلّغ» را ملاحظه نمایید: 🔹آگاهی و بصیرت؛ قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتّبعنی (یوسف/۱۰۸) 🔸ایمان قلبی؛ کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون بالله (آل‌عمران/۱۱۰) 🔹عمل به علم و گفتار خود؛ اتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون (بقره/۴۴) 🔸خشیت از خداوند؛ الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله (احزاب/۳۹) 🔹صبر و یقین؛ و جعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا لمّا صبروا و کانوا بایاتنا یوقنون (سجده/۲۴) 🔸محبت و رحمت؛ لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رءوف رحیم (توبه/۱۲۸) 🔹متانت و نرمی؛ فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک (آل‌عمران/۱۵۹) 🔸سعه صدر؛ قال ربّ اشرح لی صدری و یسّرلی امری (طه/۲۵،۲۶) 🔹تواضع و فروتنی؛ و اخفض جناحک لمن اتّبعک من المؤمنین (شعراء/۲۱۵) 🔸عفو، دعوت به نیکی، اعراض از جاهلین؛ خذ العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین (اعراف/۱۹۹) 🔹عدم توقع مادی از مردم؛ فان تولیتم فما سألتکم من اجر ان اجری الا علی الله (یونس/۷۲) @Targomeh
هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیها»؛ هود (11)، آیه 61.؛ «خداوند شما را در زمین ایجاب كرد و وظیفه شكوفایی و آبادانی و استخراج ظرفیت های زمین را به شما واگذار كرد».🧚‍♀ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و خدا چقدر قشنگ می‌گه: وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۚ  حواسم هست تو دلت چی می‌گذره ... سوره احزاب، آیه ۵۱ @Targomeh
فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ اَلدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا من نزدیکم... و دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‌کنم... بقرە/۱۸٦ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀* *🍀 ⏪ ۱. اعتدال در تشریع  الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ  الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا قِیَّمَا   ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﮔﻮنه ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﻛﮋی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ و کتابی است  استوار و معتدل. (کهف/١و۲) ⏪۲. اعتدال در خلقت  الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ   ﻫﻤﺎﻥ کسی ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.  (انفطار/٧) ⏪۳. اعتدال در رفتار  وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِك  ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ، ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ. (لقمان/١٩)  (اعتدال در راه رفتن، سخن گفتن و...)  ⏪۴. اعتدال در تشریع  الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ  الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا قِیَّمَا   ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍی  ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﻛﮋی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ و کتابی است استوار و معتدل. (کهف/١و۲) ⏪۵. اعتدال در خلقت  الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ  ﻫﻤﺎﻥ کسی ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ . (انفطار/ ٧) ⏪  ۶. اعتدال در رفتار  وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ  وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ   ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ،  ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ. (لقمان/ ١٩)  (اعتدال در راه رفتن ، سخن گفتن و...) @Targomeh
🌻امید یعنی بدونی تا هستی میتونی تغییر کنی و دنیا رو تغییر بدی. 💌امید یعنی بدونی خداوند دوستت داره و اگه به تو زمان داده معنیش اینه که توی این فرصت میشه یه کارایی کرد. 🌻امید یعنی این که همیشه بخشش خداوند را از اشتباه خود بزرگتر بدانیم. 💌امید یعنی این که اگر دانه ی زندگی صد بار از دستمان رها شد باز هم برای برداشتن و به مقصد رساندن آن به ابتدا برگردیم این بار محکم تر گام برداریم.. 💌امید یعنی پشتت به کسی گرم باشه که نه میمیره نه فراموشت میکنه نه هیچ لحظه ای تنهات میزاره 💫یا منتهی الرجایا ای انتهای امیدواری❣ 🌺🌿وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ 💌 ﻭ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺟﺰ ﻣﺮﺩم ﻛﺎﻓﺮ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٨٧) سوره یوسف🌿 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️ ترس از خدا ▫️ پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم: هر کس از ترس خدا از گناه وخواهش نفسانی حرامی خودداری کند، خداوند جهنّم را بر او حرام می‌کند و او را از وحشت هولناک روز قیامت در امان نگاه می‌دارد و دو باغ بهشتی که در قرآن مجید [۱] وعده فرموده به او عطا می‌کند. [۱]: سوره الرّحمن، آیه ۴۶. 📚 کتاب @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈ماهیت ابلیس> ✅2. ابلیس از ملایک 👺 ابن‌عبّاس، ابن‌مسعود، ، سعید بن‌مسیّب، ابن‌جریح، ابن‌انبارى، ابن‌جریر طبرى، شیخ طوسى، بیضاوى و گروهى دیگر، ابلیس را از دانسته‌اند . 👿 آلوسى این را به بیش‌تر صحابه و تابعان داده است . 👺 صاحبان این دیدگاه ، ابلیس را ( پیش از تمرد ) رئیس فرشتگان دنیا ، سلطان دنیا ، زمین ، و خزانه‌دار بهشت شمرده‌اند . 👿صاحبان این نظر ، افزون بر ، به ظاهر آیاتی مانند : * و اذ قلنا للملائکه اسجدوا * ( بقره ۳۴ ) کرده و گفته‌اند : اگر ابلیس از ملائک نبود ، الهی شامل او نمی‌شد و می‌توانست به این بهانه از سرباز زند ؛ 👺 همچنین استثنای ابلیس از در چند آیه ، نشان می‌دهد که ابلیس از بوده است ؛ در غیر این صورت باید را منقطع بدانیم که مستلزم حمل بر مجاز و بر خلاف ظاهر و نیز مستلزم تخصیص عمومات است که آن بیشتر از آن است که ابلیس را از ملائک بدانیم . 👿 صاحبان این رای ، از * کان من الجن * ( کهف ۵۰ ) پاسخ‌هایی را گفته‌اند : برخی بر آنند که میان فرشتگان و جن ، تفاوت نوعی نیست ؛ بلکه جن ، از ملائک است . 👺 شاید بتوان قدیم‌ترین ماخذ این را روایت ابن عباس دانست که می‌گوید : ابلیس از از ملائک بوده که آنان را * الجن * می‌نامیدند و از میان ملائک ، فقط این گروه از * * آفریده شده بود 👿 و اما اینکه چگونه ممکن است از فرمان الهی سر باز زند ، گفته می‌شود از قرآن فقط برخی از فرشتگان و نه همه آنان فهمیده می‌شود . 👺 علت این فرشتگان به جن ، به دلیل خزانه‌داری جنّت یا پنهانی از بوده است . 👿 بر اساس نظر برخی ، ابتدا از ملائک بود ؛ اما پس از نافرمانی ، و از جنیان شد . 👺 صاحبان این رای ، * کان من الجن * (کهف ۵۰ ) را به معنای * * گرفته‌اند . 👿 شاید بتوان کلام زمخشری را به این رای نازل دانست که بر اساس آن ،‌ * فاخرج منها * را به خروج از آفرینش نخستین معنا کرده است ؛ یعنی پس از آنکه سفید ، زیبا و بود ؛ او را سیاه ، زشت و گردانید . 👺 از بررسی مجموع و روایات برمی‌آید که ابلیس از جن بوده ؛ ولی به دلیل عبادت فراوان ، در جایگاه ملائک قرار داشته ، از همین رو امر به سجده او را نیز در بر گرفته است . ادامه دارد ....... @Targomeh
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرى‌ إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْراً يُؤْتِكُمْ خَيْراً مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه70» اى پيامبر! به اسيرانى كه در دست شمايند بگو: اگر خداوند در دلهاى شما خيرى بداند، بهتر از آنچه از شما گرفته شده است به شما خواهد داد (و مسلمان خواهيد شد) و گناهانتان را مى‌بخشايد و خداوند بخشاينده و مهربان است. @Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرى‌ إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْراً يُؤْتِكُمْ خَيْراً مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه70» اى پيامبر! به اسيرانى كه در دست شمايند بگو: اگر خداوند در دلهاى شما خيرى بداند، بهتر از آنچه از شما گرفته شده است به شما خواهد داد (و مسلمان خواهيد شد) و گناهانتان را مى‌بخشايد و خداوند بخشاينده و مهربان است. نکته ها در شأن نزول آيه آمده است: عباس، عقيل و نوفل در جنگ بدر اسير شدند، پيامبر صلى الله عليه و آله با گرفتن فديه آنان را آزاد كرد، آنان هم مسلمان شدند. پول فديه‌هايشان هم بعداً به آنان برگردانده شد. «1» در تفاسير آمده است، پس از جنگ بدر برخى گفتند: به احترام پيامبر، از عبّاس، عموى آن حضرت فديه نگيريد. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «و اللّه لا تذرن منه درهماً» به خدا سوگند از يك درهمش هم نگذريد! سپس آن حضرت به عموى خود فرمود: «تو ثروتمندى، براى خودت و برادرزاده‌ات عقيل، فديه بده». عبّاس گفت: «اگر فديه دهم بى‌پول مى‌شوم!» حضرت‌ «1». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 359 فرمودند: «از پول‌هايى كه نزد همسرت امّ‌الفضل در مكّه گذاشته‌اى خرج كن». عبّاس گفت: «احدى از اين ماجرا خبر نداشت، فهميدم كه به راستى تو پيامبر خدا هستى» و همانجا مسلمان شد. در نظام اسلامى، براى اسراى جنگ، سه طرح مشروع و مقبول است: 1. آزاد كردن بدون فديه، مثل آنچه در فتح مكّه واقع شد، با آنكه مسلمانان قدرت اسير و فديه گرفتن را داشتند، ولى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله همه را با جمله‌ى «انتم الطلقاء» آزاد ساخت. 2. آزادى اسيران با گرفتن فديه‌ى نقدى يا مبادله‌ى اسرا. 3. نگه داشتن اسيران در دست مسلمانان، تا هم از قدرت يافتن دشمن جلوگيرى شود، هم به تدريج تعاليم دين را آموخته و به اسلام ارشاد شوند. انتخاب هر يك از اين سه راه در اختيار حاكم اسلامى است. پیام ها 1- پيامبر و رهبر حكومت اسلامى مأمور است تا با اسيران گفتگو كرده و آنان را ارشاد كند. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ‌ ... 2- با اسيران چنان رفتار كنيد كه زمينه‌ى هدايت و ارشادشان فراهم شود. (بكار بردن كلمه «خير» و «مغفرت» براى شكست خوردگان، گوياى اين پيام است.) 3- تبليغ و ارشاد اسيران جنگى لازم است و از هر فرصتى بايد استفاده كرد. «قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ» 4- خير واقعى، اسلام و ايمان آوردن است. «إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْراً» 5- به مردم اميد بدهيد كه با كمترين خير، مى‌توانيد به سعادت برسيد. «إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْراً يُؤْتِكُمْ خَيْراً» 6- هدف از جنگ، هدايت مردم و شكست دادن طاغوت است، نه قتل، غارت، اسير و فديه گرفتن. «يُؤْتِكُمْ خَيْراً مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ» 7- حتّى شركت در جنگ بر ضد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، مانع توبه و برگشت و دريافت مغفرت الهى نيست. قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ جلد 3 - صفحه 360 8- پذيرش اسلام، موجب گذشت از خطاها وسبب دريافت لطف ورحمت الهى است. إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْراً ... يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا