eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دنیایِ ممدوح و دنیایِ مذموم ✅ دنیا را هم از ماده «دَنی» گرفته‌اند و هم از ریشه «دُنو» به معنای نزدیک‌تر. همواره واژه‌ی دنیا، نیاز به موصوف یا متعلّق دارد مانند حیاتِ دنیا، عذابِ دنیا، متاعِ دنیا، حبِّ دنیا و ... در آیات زیادی دنیا در برابر آخرت قرار گرفته است یعنی همان معنای دوم، چون زندگی دنیا از زندگی آخرت به ما نزدیک‌تر است. ▫️اولئک الذین اشتروا الحیوة الدنیا بالآخرة (بقره/۸۶) ▫️ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه (بقره/۲۰۱) ▫️حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخرة (آل عمران/۲۲) 🔹واژه دنیا ۱۱۵ بار در قرآن تکرار شده و در همه موارد صفت زندگی کنونی است مگر چهار مورد که صفت آسمان و منطقه خاصی از زمین قرار گرفته است. یکی از روش‌های تبیین و تعریف اشیای عالم هستی، تمثیل است که قرآن از آن استفاده کرده است. از جمله در باره شناساندن زندگی دنیا: ▫️همانا مَثل زندگی دنیا مانند آبی است که از آسمان فرو فرستادیم ... (یونس/۲۴، کهف/۴۵) ▫️قرآن کریم، زندگانی دنیا را کالای غرور و متاع فریب دهنده معرفی می‌کند (لقمان/۱۳، فاطر/۵) 🔸مراحل ۵ گانه زندگی دنیا: ▫️اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد ...(سوره حدید/۲۰)؛ بدانید که زندگی این دنیا، بازی است و سرگرمی و زینت و فخرفروشی در میان شما و افزون‌طلبی در اموال و فرزندان ... در این آیه کریمه، خداوند بعد از ذکر این مراحل ۵ گانه، در ادامه با یک تمثیل، حقیقت پیچیده این حیات دنیوی و فنا پذیری آن را بیان کرده است. قرآن، زندگی واقعی را در سرای آخرت می‌داند (عنکبوت/۶۴) 🔹امام صادق(ع): دنیا به منزله تصویری است که سَر آن: تکبّر و چشمش: حرص و آزمندی و گوشش: طمع و زبانش: ریا و دستش: شهوت و پایش: خود پسندی و قلبش: غفلت و رنگش: فنا و حاصلش: نابودی است (مصباح‌الشریعه، ص۱۹۶). باید توجه داشت که نظام هستی غیر از زندگانی دنیاست که به دیدگاه انسان و بینش او ارتباط دارد. بی‌اعتنایی به دنیا به معنای بیهوده‌انگاری زمین و آسمان و نظام آفرینش نیست و قرآن بر این مسأله تأکید دارد: (آل عمران/۱۹۱، حجر/۸۵، ص/۲۷) اگر دنیا را مزرعه آخرت بدانیم (قصص/۷۷ ) همین دنیا هم، ممدوح خواهد بود. 🔸حضرت علی(ع): دنیا، سجده‌گاه دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان الاهی و فرودگاه وحی خدا و جایگاه تجارت دوستان خداست که در آن رحمت خدا را به دست آورند و بهشت را سود برند (نهج البلاغه/حکمت ۱۳۱) اگر بر مدار ایمان زندگی کنیم، خداوند خریدار ما خواهد بود، آن هم در اِزای بهشت (توبه/۱۱۱) و حتی بالاتر از آن: بهشت رضوان (توبه/۷۲) ... ان‌شاءالله @Targomeh
ی شباهتی به حضرت هم داره از حضرت ایوب تمام داراییش رو فرزندانش رو گرفتن تا صبرش محک بخوره حضرت سید الشهدا هم دارایی و اولاد و اصحابش رو فدا کرد در امتحان الهی با این تفاوت که حضرت ایوب از خدا تقاضا کرد که سختش شده و خدا گرفتاریش رو خاتمه بده ✴️وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (ص41) اما سید الشهدا حتی یک لحظه لب به نارضایتی نزد و لحظه ای که از اسب به زمین افتاد فرمود الهی راضیا بقضائک تسلیما لآمرک.. 😭😭 دوم اینکه از حضرت ایوب گرفتن و او صبر کرد اما سید الشهدا خودش تقدیم کرد سوم اینکه حضرت ایوب خودش به سلامت بود بعد از امتحان اما سیدالشهدا جان خودش رو هم تقدیم کرد @Targomeh
📢بسم الله الرحمن الرحیم 📢 📚 30 روز حزب خوانی قرآن کریم 📚 مرحله سی و هشتم🌻 ان شاء الله ( هدیه به چهارده معصوم علیه السلام )ونیتهای دیگه که درلیست اصلی نوشته شده👆👆 👈 به این صورت است که هر نفر یک حزب یا بیشتر انتخاب می کنید و تا سی روز همون انتخاب شده را تکراری میخونید 🔹🔹🔹🔹 حزبهای باقیمانده 👇 شماره حزب/ از ابتداي آيه / تا انتهاي آيه ❓حزب۳۴- از آیه 142 الی اعراف 170 ❓حزب۴۲-از آیه 122 توبه‌الی 25 یونس👈 ❓حزب۴۳- از آیه 26 يونس‌الی 70 يونس👈 ❓حزب۴۴- از آیه 71 يونس‌الی 5 هود👈 ❓حزب ۴۶- از آیه 41 هود الی 83 هود👈 ❓حزب۴۸- از آیه 7 يوسف الی 52 يوسف 👈 ❓حزب۴۹- از آیه 53 يوسف الی 100 يوسف 👈 ❓حزب۵۰- از آیه 101 يوسف‌ الی 18 رعد👈 ❓حزب۵۱- از آیه 19 رعد الی 9 ابراهيم👈 ❓حزب۵۵- از آیه51 نحل الی 89 نحل ❓حزب۶۸_ازایه_ 38حج الی78حج👈 ❓حزب۷۲- ازایه53 نور..الی 20 فرقان ❓حزب۷۵- ازایه111 شعراء.الی 227 شعراء👈 ❓حزب۷۶- ازایه1 نمل الی55 نمل👈 ❓حزب ۷۷-ازایه 56 نمل .الی11 قصص👈 ❓حزب۷۹- ازایه51 قصص.الی 88 قصص👈 ❓حزب۸۱-ازایه46 عنكبوت.الی 30 روم👈 ❓حزب۸۲- ازایه31 روم..الی 21 لقمان👈 ❓حزب۸۳- ازایه22 لقمان .الی30 سجده ( سجده دار)👈 ❓حزب۸۴- ازایه1 احزاب .الی 30 احزاب👈 ❓حزب۸۵_ ازایه 31 احزاب الی 59 احزاب👈 ❓حزب۸۶_ ازایه60 احزاب..الی 23 سباء👈 ❓حزب۸۷- ازایه24 سباء.الی 14 فاطر👈 ❓حزب ۸۸_ ازایه 15 فاطر الی27 یس👈 ❓حزب۹۱- ازایه145 صافات.الی 51 ص👈 ❓حزب۹۲- ازایه52 ص..الی 31 زمر👈 ❓حزب۹۳- ازایه32 زمر..الی 75 زمر👈 ❓حزب۹۵- ازایه41 غافر.الی 8 فصلت ( سجده دار) ❓حزب۹۶_ ازایه9 فصلت .الی46 فصلت ( سجده دار)👈 ❓حزب۹۷- ازایه47 فصلت.الی 26 شوري ( سجده دار) ❓حزب۹۹- ازایه24 زخرف الی 16 دخان👈 ❓حزب۱۰۰- ازایه17 دخان..الی 37 جاثيه👈 ❓حزب۱۰۵_ ازایه31 ذاريات.الی 25 نجم ( سجده دار)👈 ❓حزب۱۰۶_ازایه 26 نجم.الی 55 قمر ( سجده دار)👈 ❓حزب۱۰۹- ازایه1 مجادله .الی10 حشر👈 ❓حزب۱۱۰- ازایه11 حشر.الی. 14 صف👈 ❓حزب۱۱۶_ ازایه ازایه 1قیامت الی 50 مرسلات👈 ❓حزب۱۱۹- از ایه1 اعلي ..الی.11 ضحي👈 🔰🔰🔰🔰🔰 تاریخ شروع اعلام خواهدشد التماس دعا ان شاءالله هرچه زودتربرداشته بشه ختم کامل روزی یک‌ مرتبه 😳 با خوندن یک حزب ( ۵ صفحه ) شما ثبت‌نام در گروه چله متوسل به حضرت ام البنین 👇( فقط خانمها ) http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر در شان نزول .....ادامه 🅰 قرطبی نیز این آیه را دلیلی بر خلافت ابوبکر شمرده است . 🌀 استفاده این گونه فضایل از آیه را نپذیرفته و شیخ مفید در آثار کلامی خود و به ویژه در رساله شرح المنام که به همین منظور تالیف شده ، برداشت شده از آیه غار را نقد کرده و اجتماع ابوبکر را با پیامبر ، فقط به معنای در شمارش و حضور در آن مکان دانسته ، 🅰 تعبیر را که در قرآن به معنای مطلق به کار رفته است ( و ما صاحبکم بمجنون * (تکویر ۲۲ ) دلیلی بر وی نمی‌شمرد ؛ به ویژه که در معنای لغوی و کاربردهای گوناگون آن نیز بار خاصی مشاهده نمی‌شود . 🌀 تعبیر * انّ الله معنا * نیز به معنای پیامبر و دین اسلام است و در مقام بیان برای اشخاص نیست . 🅰شیخ مفید در پایان می‌گوید : در هر حال ،‌ مجرد با پیامبران ، فضیلتی برای اشخاص به شمار نرفته ،‌ موجب آنان از خطا نیست ؛ 🌀 افزون بر اینکه درباره چگونگی ابوبکر با پیامبر در منابع تاریخی و روایی ، دیگری نیز وجود دارد . ❇️ در بسیاری از روایات و گزارش‌ها اشاره شده که او خود از تقاضای همراهی کرده بود ❇️ یا در پیامبر به خانه‌شان آمد که علی علیه السلام را در بستر حضرت دید و از او مسیر پیامبر را جویا شد ❇️یا خود به جست و جوی صلی الله علیه و آله رفته ، در میان راه به طور به هم رسیدند . ادامه دارد ..... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «توبه آیه74» (منافقان) به خدا سوگند مى‌خورند كه (سخنى كفرآميز) نگفته‌اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر (آميز) گفته‌اند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بى‌نياز كرده، عيبى (براى پيامبر و مؤمنان) نيافتند (با اين‌حال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مى‌كند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود. @Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «توبه آیه74» (منافقان) به خدا سوگند مى‌خورند كه (سخنى كفرآميز) نگفته‌اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر (آميز) گفته‌اند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بى‌نياز كرده، عيبى (براى پيامبر و مؤمنان) نيافتند (با اين‌حال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مى‌كند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود. نکته ها در آيه‌ى 66، از قول پيامبر به منافقان چنين آمده بود: «كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ»، در اين آيه خداوند مى‌فرمايد: «كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ»؛ پيامبر صلى الله عليه و آله تعبير «ايمان» داشت و خداوند تعبير «اسلام»، زيرا پيامبر طبق ظاهر، آنان را مؤمن مى‌دانست، امّا خداوندِ آگاه از اسرار، آنان را مسلمان مى‌داند، نه مؤمن. «1» آيه، شامل همه‌ى توطئه‌هايى مى‌شود كه منافقان بر ضدّ پيامبر و اسلام داشتند، ولى اغلب تفاسير شيعه و سنّى به توطئه‌ى «ليلة العقبه» اشاره كرده‌اند كه منافقان براى كشتن پيامبر در گردنه‌اى كمين كردند تا شترِ پيامبر را رَم دهند، امّا توطئه‌ى آنها كشف شد و به مقصود خود نرسيدند. «هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا» نقل شده است كه هنگام سخنرانى پيامبر صلى الله عليه و آله در تبوك، منافقى به نام حلّاس گفت: اگر «1». تفسير الميزان. جلد 3 - صفحه 468 پيامبر راست بگويد، ما از الاغ بدتريم. يكى از اصحاب (عامربن قيس) اين جسارت را به پيامبر خبر داد. رسول خدا صلى الله عليه و آله احضارش كرد. او انكار مى‌كرد و عامر مى‌گفت كه دروغ مى‌گويد و او چنين گفته است. به دستور پيامبر، هر دو نزديك منبر سوگند ياد كردند، امّا با نزول اين آيه، منافق رسوا شد. «1» پیام ها 1- دروغگويى وسوگند دروغ، از نشانه‌هاى منافق است. «يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ» 2- منافقان ناسپاسند، آنان در سايه‌ى اسلام به جايى رسيده‌اند، امّا دست از عيب‌جويى و بدگويى بر نمى‌دارند. وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ‌ ... 3- آوردن نام رسول‌اللَّه در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نيست. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» 4- سرچشمه‌ى فضل، تنها خداست. «مِنْ فَضْلِهِ»، ونفرمود: «من فضلهما» «2» 5- اسلام، علاوه بر تربيت فكرى و اخلاقى، وضع مادّى زندگى را نيز بهتر كرد. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» 6- راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پيامبر را كشيدند، باز است. «فَإِنْ يَتُوبُوا» 7- منافقان، در دنيا نيز عذاب مى‌شوند، چون نظام علل و اسباب جهان بر پايه‌ى صدق است. يُعَذِّبْهُمُ‌ ... فِي الدُّنْيا (گندم از گندم برويد، جو ز جو) 8- عذاب منافقان در دنيا؛ بى‌پناهى، سرگردانى و وحشت درونى است كه همواره مضطربند. «3» يُعَذِّبْهُمُ‌ ... فِي الدُّنْيا 9- منافقان سرانجام بى‌ياورند، تشكيلاتشان فرو مى‌ريزد، منزوى و تحقير مى‌شوند، نه از حمايت مردم برخوردارند و نه از حمايت حكومت‌ها. «ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ» «1». تفسير الميزان. «2». نظير آيه 62 همين سوره: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ» و نفرمود: «يرضوهما». «3». «يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ» منافقون، 4. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 469 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ كَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ مَا ضَعُفُواْ وَ مَا اسْتَكَانُواْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْصّابِرِينَ‏ (آل‌عمران/۱۴۶) 🔹و چه بسیار پیامبرانى كه همراه آنان خداپرستان بسیارى جنگیدند، پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسید، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و تن به ذلّت ندادند و خداوند صابران را دوست دارد. 🔹ترجمه دوم: چه پیامبران زیادی که مردانِ خداجوی فراوانی در کنارشان جنگیدند؛ پس در مقابل سختی‌هایی که در راه خدا کشیدند، خم به ابرو نیاوردند و ضعفی از خود نشان ندادند و سرِ تسلیم در برابر دشمن فرود نیاوردند! خدا چنین رزمندگانِ مقاومی را دوست دارد. 🔸این آیه به دنبال ماجراهای احد، شجاعت و ایمان و استقامت مردان الهی را که پیامبران خود را حمایت و همراهی می‌کردند، خاطرنشان می‌کند. «رِبّیّون» جمع «رِبّى» بر وزن «ملّى» به كسى گفته مى‌شود كه ارتباط و پیوند او با خدا محكم و در دین، دانشمند و مقاوم و با اخلاص باشد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️تاریخ انبیا، همراه با مبارزه است. «و كایّن...» ▫️هنگام احساس ضعف، از زندگى رادمردان تاریخ و مقاومت آنان درس بگیرید. «و كایّن من نبىّ» ▫️جنگ و جهادى حقّ است كه زیر نظر رهبر الهى باشد. «قاتل معه»[۱] ▫️تعداد مجاهدان عالم و عارف در تاریخ بسیار است. «كایّن...ربیّون كثیر» ▫️گرچه همه‌ى مجاهدان عزیزند، ولى رزمندگان عارف و عالم حساب دیگرى دارند. «ربّیّون» ▫️ایمان به خدا، سرچشمه‌ى مقاومت است. «ربّیّون... فما وهنوا» ▫️مشكلات نباید عامل سستى و ضعف شود، بلكه باید عامل حركت و تلاش جدیدى گردد. «فما وهنوا لما اصابهم» ▫️آنچه به انسان روحیّه مى‌دهد و تحمّل مشكلات را آسان مى‌كند، در راه خدا بودن آنهاست. «فى سبیل اللّه» ▫️فشارها، مردان خدا را وادار به تسلیم نمى‌كند. «و ما استكانوا» ▫️هر چند در بدر پیروز شدید، ولى راه آینده‌ى شما مسلمانان، راه جهاد و مبارزه است، پس باید صبور و مقاوم باشید. (با توجّه به آیات قبل و بعد) ▫️رزمندگانِ بصیر، نه از درون روحیّه خود را مى‌بازند؛ «فما وهنوا» و نه توان رزمى خود را از دست مى‌دهند؛ «و ما ضعفوا» و نه در اثر فشارها تسلیم مى‌شوند. «و ما استكانوا» ▫️انجام وظیفه و پایدارى بر حقّ مهم است، پیروز بشویم یا نشویم. آیه مى‌فرماید: «و اللّه یحبّ الصابرین» و نفرمود: «یحبّ الفاتحین» [۱] در دعاى ماه رمضان مى‌خوانیم: «اللّهم ارزقنا قتلاً فى سبیلک تحت رایة نبیّك مع اولیائک» @Targomeh
حضرت از قعر چاه رفت و برده ای شد در مصر (پایین ترین جایگاه اجتماعی ) ✴️وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ (یوسف10) و بعد شد عزیز مصر و به جبروتی رسید ✴️وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ (یوسف54) اما از دوش پیامبر و بهترین جایگاه اجتماعی در مدینه،و از اوج عزت و احترام بین مردم رفت و سر از گودی قتلگاه در آورد و سم اسبان و سنگ و کلوخ نصیبش شد از دنیا @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🕊🕊🕊🕊🕊 وقل للمومنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن او آباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء ولا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن وتوبوا الی الله جمیعا ایه المومنون لعلکم تفلحون 🍄🌿 و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را - جز آن مقدار که نمایان است - آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید! ☀️سوره مبارکه نور آیه ۳۱ 🌸🌸 @Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 برای رسیدن به بهشت و عاقبت نیکو، تلاش کنید. 🍂 🔶فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِينَ أَيَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا يَعْلَمُونَ (معارج/٣۶تا٣٩) ⚡ ترجمه : پس كافران را چه شده كه شتابان به سوى تو مى آيند. از راست و چپ، گروه گروه. آيا هر يك از آنان طمع دارد كه به بهشتى پر نعمت در آيد. چنين نيست، همانا ما آنان را از آنچه مى دانند، آفريده ايم. ❌عده ای از انسانها توقع دارند بدون ايمان و عمل صالح، وارد بهشت شوند! 💥این گونه افراد، به دیگران توصیه می کنند که : لازم نیست عملکرد خاصی داشته باشید! شما هر کاری که دوست دارید، انجام دهید، و خدا نیز در نهایت، همه را بخشیده و وارد بهشت می کند!! 😳 ❌این آیات، چنین تفکری را نفی نموده و تأکید می‌کند که بدون ايمان و عمل صالح، طمع بهشت داشتن، توهمی بیش نیست! @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۶۳شعرا فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ‼️ ۴۲هود وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ 💦هم عصای حضرت موسی که به دریا زد آب دریا از۲ طرف شکافت واز هر طرف آبها مثل کوه روی هم انباشته شد💦 هم در طوفان نوح آب دریا مثل کوهها روی هم انباشته شد💦 🧊آیا بیخداها که قدرت خداو انبیا را قبول ندارند باآن که الان در عصر علم اند آیا می توانند آبها رابه اندازه کوهها کنند وآنها را ثابت نگه دارند؟🤨 آیا قادرند مثل طوفان نوح آبهای زمین رابه ابرها برسانند؟😏 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ ﴿۹۵﴾ 🔸 خداست که (در جوف زمین) دانه و هسته را می‌شکافد، زنده را از مرده و مرده را از زنده پدید می‌آرد، آن (که چنین تواند کرد) خداست، پس به کجا گردانیده می‌شوید (و نسبت خدایی را به آنان که نتوانند می‌دهید). 🔅 فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿۹۶﴾ 🔸 خداست شکافنده پرده صبحگاهان، و شب را برای آسایش (خلق) مقرّر داشته و خورشید و ماه را به نظمی معین (او به گردش) درآورده، این تقدیر خدای مقتدر داناست. 💭 سوره: انعام @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی زیبا و دلنشین با صدای قاری جوان مصری از سور مبارکه انبیاء. سلامتی و تعجیل در فرج صلوات. اللَّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. @Targomeh
❤️ 🪴۴۲هود وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ کشتی نوح در بین موج هایی که به اندازه کوهها بود همراهان نوح را حرکت میداد‼️ المنار نوشته از بقایای صدفها وماهی های فسیل شده که در بالای کوهها به وفور یافت می شود♨️ می توان فهمید آب طوفان نوح تا بالای کوهها بوده است🧊 زیرا صدفها و ماهیها جز در دریاها وجود ندارند❌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠دوست داری همه دوستت داشته باشن⁉️ راه داره.... 🌸🌹 ایمان + عمل صالح 🌷خدا مهرتو را میندازه به دل همه... 💠✨ اِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوالصّالِحاتِ سَیَجَعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدًّا۰۰۰۰ 🔹سوره مبارکه مریم/۹۶ ✅این آیه طبق روایت در مورد حضرت علی علیه السلام است @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.•🌼•. ✨ جزء هفدهم سوره مبارکه انبیا آیه ۳۱ ✨جزء سی سوره مبارکه نبا آیات ۶و۷ ✨جزء بیست و یک سوره مبارکه لقمان آیه ۱۰ 💠وَجَعَلْنَا فِى الْأَرْضِ رَوَسِىَ أَن تَمِیدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِیهَا فِجَاجاً سُبُلاً لَّعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ《۳۱》 💠أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا《۶》 💠وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا《۷》 💠خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ《۱۰》 💎در زمین، کوه‏ هاى ثابت و استوار قرار دادیم تا (مبادا زمین) آنها (مردم) را بلرزاند و در لابلاى کوه‏ ها، (دره‏ ها و) راه هاى فراخ پدید آوردیم، شاید که آنها راه یابند. 💎آیا ما زمین را مهد آسایش خلق نگردانیدیم؟ 💎و کوهها را عماد و نگهبان آن نساختیم؟ 💎 آسمانها را بی‌ستونی که به حسّ مشاهده کنید خلق کرده و کوههای بزرگ را در زمین بنهاد تا شما را نجنباند و در روی زمین انواع مختلف حیوانات را منتشر و پراکنده ساخت، و هم از آسمان آب باران فرود آوردیم و به آن آب در روی زمین نباتات پرفایده برویانیدیم. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر در شان نزول .....ادامه 🌀در باره نزول نیز گفته شده : سیاق ضمایر مفرد مذکر در آیه که همگی به باز می‌گردند : * الّا تنصروه فقد نصره الله اذ اخرجه * (توبه ۴۰ ) و تعبیر * انزل الله سکینته علی رسوله * ( فتح ۲۶ ) 🅰 در آیات ، دیگر موید این است که خداوند ، از نزول سکینه بر خبر می‌دهد نه ابوبکر ؛ از این رو عالمان این آیه را دلیلی بر منقصد ابوبکر شمرده‌اند ؛ زیرا در آیات دیگر در کنار نام از مومنان نیز یاد شده : * انزل الله سکینته علی رسوله و علی المومنین * ( توبه ۲۶ ) اما در این آیه ، فقط بر پیامبر فرود آمده است . 🌀 رشید رضا بر واژه تکیه کرده و انکار فضیلت بودن آن را مستلزم انکار همه صحابه شمرده است ؛ البته در پاسخ این اشکال گفته شده که در قرآن ، به معنای لغوی به کار رفته که بر هرگونه مصاحبتی اطلاق می‌شود و این غیر از اصطلاحی است . 🅰فخر رازی تعبیر * * را به مفهوم * لا تحزن مطلقا مرده می‌گوید : مقتضی نهی ، دوام و تکرار است و وی هنگام و پیش و پس از آن ، محزون نخواهد شد که این معنا نیز با برخی گزارش‌های تاریخی که هنگام مرگ ، افسوس و اندوه‌هایی را اظهار داشته ، ناسازگار است . 🌀تقارن این واقعه با امام علی علیه السلام در بستر پیامبر برای حفظ جان ایشان و از پیامبر برای ادای دیون و امانت و به همراه آوردن خانواده پیامبر ، بر کلامی شیعه و سنی افزوده است . ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ «توبه آیه75» و برخى از آنان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند از فضل خويش به ما عطا كند، حتماً صدقه (زكات) خواهيم داد و از نيكوكاران خواهيم بود. فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ «توبه آیه 76» پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و (به پيمان) پشت كرده و روى‌گردان شدند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ «توبه آیه75» و برخى از آنان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند از فضل خويش به ما عطا كند، حتماً صدقه (زكات) خواهيم داد و از نيكوكاران خواهيم بود. فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ «توبه آیه 76» پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و (به پيمان) پشت كرده و روى‌گردان شدند. نکته ها مسلمان فقيرى از مدينه، (ثَعلبةبن حاطب) از پيامبر صلى الله عليه و آله درخواست كرد تا دعا كند خداوند او را ثروتمند كند. حضرت فرمود: مال اندكى كه شكرش را ادا كنى بهتر از مال زيادى است كه از عهده‌ى شكرش برنيايى. ثعلبه گفت: اگر خدا عطا كند، همه‌ى حقوق واجب آن را خواهم داد. به دعاى آن حضرت، ثروتش افزون شد تا آنجا كه ديگر نتوانست در نمازجمعه و جماعت شركت كند. وقتى مأمورِ گرفتن زكات نزد او رفت، به او گفت: ما مسلمان شديم كه جزيه ندهيم! «1» فخر رازى مى‌گويد: ثعلبه از كار خود پشيمان شد وزكات خود را نزد پيامبر آورد، ولى آن حضرت نپذيرفت. آرى، انسان نمى‌داند صلاح و خيرش در چيست، لذا گاهى با اصرار، چيزى را مى‌خواهد كه به زيان اوست، پس بايد به داده‌هاى خدا قانع بود. شبيه اين آيه در عمل نكردن به پيمان با خدا، در سوره‌ى اعراف آمده است: «دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ. فَلَمَّا آتاهُما صالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ» «2» زن و شوهرى عهد كردند كه اگر خداوند فرزند شايسته‌اى به آنان بدهد، شكرگزار او باشند، امّا چون صاحبِ فرزند صالحى شدند، براى خدا شريك قائل شده و پيمان را از ياد بردند. «1». تفسير نورالثقلين. «2». اعراف، 189- 190. جلد 3 - صفحه 470 پیام ها 1- انسان، ناسپاس و عهد شكن است. عاهَدَ اللَّهَ‌ ... لَنَصَّدَّقَنَ‌، بَخِلُوا بِهِ‌ 2- به پيمان و قول‌هاى در حال فقر و اضطرار، چندان اعتمادى نيست. فَلَمَّا آتاهُمْ‌ ... بَخِلُوا 3- اگر لياقت وظرفيّت نباشد، نعمت‌هاى الهى براى انسان نقمت مى‌شود. مالى ارزشمند است كه عامل سقوط نگردد. آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‌ ... تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ‌ 4- دلبستگى به دنيا، انسان را بدفرجام مى‌كند. كسى‌كه در اداى زكات و صدقات بخل ورزد، كم‌كم از دين روى‌گردان مى‌شود. بَخِلُوا ... وَ هُمْ مُعْرِضُونَ‌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ(انفطار۱۰) و قطعا بر شما نگهبانانى گماشته شده‌اند. گاهی خدا با دست تو دست ديگر بندگانش را ميگيرد، با زبان تو گره از كار بنده‌ای باز ميكند. وقتی دستی را به ياری ميگيری بدان كه در آن زمان دست ديگرِ تو در دست خداست. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا