eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر در شان نزول .....ادامه 👈 ۷. * و اتّبع سبیل من اناب الی * (لقمان ۱۵ ) 🅰 در این آیه ، در ادامه سفارش‌های لقمان به فرزندش از انسان می‌خواهد که از پناه آوردگان به پیروی کند . 🌀واحدی در روایتی از ابن عباس نقل می‌کند که این آیه در شأن ابوبکر است که سعد بن ابی وقاص را به خوانده بود . 🅰 سعد با مخالفت جدی روبرو شد ؛ آنگاه این آیه فرود آمد و سعد به پیروی از راه بر اسلام خود باقی ماند . 🌀 قرطبی نیز همین را در روایتی به نقل از نقاش آورده که سیوطی به جدّ وی را کرده است . 🅰 علامه طباطبایی ارتباط آیه با صدر اسلام را به دلیل سیاق آیات گذشته که به وصایای مربوط است ، بعید می‌داند . ادامه دارد ........ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَ کَرِهُوا أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ قالُوا لا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ کانُوا یَفْقَهُونَ«توبه آیه81» به کسانی که بر خلاف(فرمانِ)رسول خدا،از جنگ سر باززدند واز خانه نشستن خود(به هنگام جنگ تبوک)شادمان شدند واز اینکه با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کنند،کراهت داشتند و(به دیگران نیز) گفتند در این گرما(برای جنگ)بیرون نروید! بگو:آتش دوزخ،سوزان تر است اگر می فهمیدند. @Targomeh
💠( محسن قرائتی)💫 فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَ کَرِهُوا أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ قالُوا لا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ کانُوا یَفْقَهُونَ«توبه آیه81» به کسانی که بر خلاف(فرمانِ)رسول خدا،از جنگ سر باززدند واز خانه نشستن خود(به هنگام جنگ تبوک)شادمان شدند واز اینکه با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کنند،کراهت داشتند و(به دیگران نیز) گفتند در این گرما(برای جنگ)بیرون نروید! بگو:آتش دوزخ،سوزان تر است اگر می فهمیدند. نکته ها: * شأن نزول این آیه در مورد جنگ تبوک است.این آیه،سه نشانه برای منافقان ذکر کرده است:الف:از جبهه نرفتن به جای پشیمانی شادند.ب:جهاد با مال و جان بر ایشان سنگین است.ج:دیگران را از جبهه رفتن منع می کنند. * طبق آیات گذشته،منافقان مانع کمک مالی دیگران می شدند،مطابق این آیه نیز از حضور در جبهه،تخلّف می کنند و دیگران را هم دلسرد می کنند. پیام ها: 1-شادی به خاطر نرفتن به جبهه و تخلّف از فرمان پیامبر،نشانه ی نفاق است. «فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ» 2-بدتر از جبهه نرفتن،شکستن قداستِ رهبری و تخلّف از فرمان اوست. «بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ» ،نفرمود:«بمقعدهم عن الجهاد» 3-اطاعت بی چون و چرا از رسول خدا لازم است. «بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ» 4-مؤمنِ ترسو،از منافق جداست.ترسو کمک مالی می کند،میل قلبی برای جهاد هم دارد.امّا منافقان،نه کمک می کنند و نه میل کمک دارند. «کَرِهُوا أَنْ یُجاهِدُوا» 5-منافقان برای باز داشتن مردم از جهاد،با تبلیغ دلسرد کننده و اخلال گری، مشکلاتی چون گرم بودن هوا را بهانه قرار می دهند. «قالُوا لا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ» 6-در آستانه ی جنگ باید آماده باشیم تا شایعات و سخنان دلسرد کننده ی منافقان را به سرعت خنثی کنیم. «قالُوا ،قُلْ» 7-در پاسخگویی به تبلیغات دشمن،از اصطلاحاتِ خودش استفاده کنیم. «الْحَرِّ، أَشَدُّ حَرًّا» 8-یاد معاد،عامل حرکت به سوی جبهه است، «قُلْ نارُ جَهَنَّمَ» مؤمنان واقعی هرگز گرمی هوا را مانع جهاد نمی دانند. 9-منافقان،ظاهربین اند و شناخت عمیق ندارند. «لَوْ کانُوا یَفْقَهُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به صحبت های این کلیپ توجه بفرمایید مصداق این آیه است. "فلینظر الانسان الی طعامه" ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوره عبس آیه ۲۴ بنابراين انسان بايد به خوراك خود [از جهات مختلف] بنگرد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🌎آیا در قرآن خوانده‌اي که در مصر باستان، نوزادان به‌ فرمان فرعون کشته مي‌شدند؟! [ ] «وَ قَالَ المْلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسىَ‏ وَ قَوْمَهُ لِیُفْسِدوا فى الارض وَ یَذَرَکَ وَ ءالهتک  قالَ سنقتل أَبْنَاءَهُمْ وَ نَسْتَحْیي نساءهم وَ إنّا فوْقَهُمْ قَاهِرُونَ»(اعراف/127) «و سران قوم فرعون گفتند: آیا موسى و قومش را واگذارى تا در این سرزمین فساد کنند و تو و خدایانت را رها سازند؟ فرعون گفت: 👈🏿به‌زودى پسرانشان را کشته(!) و زنانشان را زنده گذاریم و ما بر آنها غالب و مقتدریم» 🔬کشفیات علمي ↯ 𖣐110 ancient Egyptian tombs, including baby burials found along Nile. The baby remains were interred in pots ➤ 110مقبره مصر باستان که نوزاداني هم در آنها مدفون بوده‌اند در امتداد رود نیل کشف شده‌است. بقایاي نوزادان در ظرف‌هائي مخفي داشته شده بوده‌اند. 🌐https://www.livescience.com/110-ancient-egyptian-tombs-nile.html ⇜آیا اینان از اطفالي بوده‌اند که مادرانشان از خوف فرعونیان، آنها را در نیزارهاي امتداد نیل مخفي کرده‌اند؟! طفل مخفي در ظرف کنار نیل چکار مي‌کرده‌است؟ ▀▀▀▀▀▀▀ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَإِنَّکَ بِأَعْیُنِنَا… «تو در حفاظت مایی» [وقتی خود خدا اینقدر زیبا گفته واسه چی دلهره داری رفیق؟!🫂 طور۴۸ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّــــونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ! ‏همدیگه رو ببخشید و فراموش کنید، این‌طوری خودتون رو لایق بخشش خدا می‌کنید! @Targomeh
‌ ‌ ‌‌بِـسمِ اللهِ الـرَّحمٰنِ الـرَّحیم‌‌ ༺«وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (۵۹_انعام) »༻ ‌.«و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است(۵۹)» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پیاده‌رویِ اربعین، چگونه ما را به قلّه‌ها نزدیک‌تر می‌کند؟ / ▫️شبیر فیروزیان 🔹در منطق اسلام هیچ «رشد» و «پیشرفتِ» حقیقی و عمیق مادی و معنوی، بدون شکل‌گیری رابطه قلبی، عاطفی و معرفتی و عملیِ میان امام و امّت حاصل نمی‌شود؛ چه برای یک فرد و چه برای یک جامعه. در منطق اسلام پیشرفت و رشد مادی و معنوی یک جامعه تنها از مسیر پذیرشِ عملیِ ولایت امام و تبعیت از او، حاصل می‌گردد. 🔸حضرت موسی(ع)، از جناب خضر(ع) درخواست می‌کند تا با او همراهی کند تا در نتیجه این تبعیت، به «رشد» برسد، می‌فرماید: «قالَ لَهُ مُوسى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‏ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ موسى(ع) به او گفت: آيا من از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده است و مايه رشد است به من بياموزى؟!» (کهف/۶۶) 🔹و در آیه دیگری، در مقابلِ نسخه رشد دهنده موسی(ع)، نسخه فرعون و فرعونیان عالَم را مایه «رشد» و «پیشرفت» یک جامعه نمی‌داند: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ. إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ؛ ما موسى(ع) را با آيات خود و دليل آشكار فرستاديم. به سوى فرعون و اطرافيانش، اما آنها از فرمان فرعون پيروى كردند؛ در حالى كه فرمان فرعون مايه رشد نبود.» (هود/۹۶-۹۷) 🔸خداوند متعال به ابراهیم(ع) درباره مناسک حج این‌گونه فرمان می‌دهد: «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ...؛ و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركب‌هاى لاغر از هر راه دور به سوى تو بيايند تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند...» (حج/۲۷-۲۸) 🔹تعبیر «یَأْتُوكَ» در این آیه شریفه، تعبیر مهمی است. آیه نمی‌فرماید: مردم را به حج دعوت کن تا به سوی «خانه خدا» بیایند! بلکه می‌فرماید: به سوی «تو» (که ولیّ خدا هستی) بیایند؛ زیارت کعبه، به تنهایی کافی نیست؛ زیارت کعبه به همراه زیارت ولیّ خداست که منافع مادی و معنوی به دنبال دارد و موجب رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و تمدنی است: «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿۲۱۶﴾ 🔸 حکم جهاد بر شما مقرّر گردید و حال آنکه بر شما ناگوار و مکروه است، لکن چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا (به مصالح امور) داناست و شما نادانید. 💭 سوره: بقره @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی: 🍂مراقب چیزهایی که می شنوید باشید.🍂 🔶وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. (لقمان/۶) 🔶و برخى از مردم، خريدار سخنان بيهوده و سرگرم كننده اند، تا بى هيچ علمى، ديگران را از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گيرند؛ آنان برايشان عذابى خوار كننده است. 💥یکی از مهمترین عوامل گمراه کننده، گويندگان و خوانندگانى اند كه مردم را سرگرم كرده و آنان را از حقّ و حقيقت باز مى دارند.  🍁سرمايه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى عليه حقّ، سابقه اى طولانى دارد.  و دشمن از راه سخنان باطل، و موسیقی های لهوی، مردم را به گمراهی می کشانَد. @Targomeh
🖤همۀ همت شیطان این است که قلمرو دلِ انسان را تصرف کند چون اگر این دژ سقوط کند، سایر قوایی هم که تحت فرمان دل عمل می‌کنند، به تسخیر درمی‌آیند. 📖انعام: ۴۳ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر در شان نزول .....ادامه 🅰 ۶ . * وعدالله الّذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لا یستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الّذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الّذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امنا * ( نور ۵۵ ) 🌀 در شأن نزول این آیه گفته شده که مسلمانان یا مدینه ( بنا به اختلاف روایات ) از وضعیت خود اظهار ناامنی می‌کردند ؛ آنگاه این آیه نازل شد و را به آینده ای با قدرت ، امنیت و معنویت بشارت داد . 🅰 از این آیه‌ ، برای اثبات حکومت خلفا استفاده شده است . 🌀 بنابر روایتی از ضحاک ، آیه درباره $خلافت ابوبکر ، عمر ، عثمان و علی علیه السلام است . 🅰 برخی نیز این مطلب را با روایتی از که دوره خلافت را ۳۰ سال می‌داند ،‌ تاکید کرده‌اند . 🌀 در نقل دیگری از مالک ، نزول آیه ، ابوبکر و عمر دانسته شده ؛ این در حالی است که بر اساس روایات فراوانی در منابع اهل سنت ،‌ پس از پیامبر ، ۱۲ نفر تعیین شده‌اند و اختصاص بشارت‌های موجود در آیه به ۴ یا دو نفر ، با مفاد عام سازگار نیست ؛ به ویژه که خبر قابل قبولی نیز در این ( تخصیص خلفا به چند نفر ) وجود ندارد ؛ چنانکه برخی از عالمان اهل سنت این برداشت را دانسته‌اند . 🅰 روایات دیگری در ذیل این آیه بیان شده که هنگام تحقق این ،‌ خانه‌های سراسر کره خاکی ، تحت حاکمیت اسلام خواهند بود که در این صورت فقط بر صدق خواهد کرد . ادامه دارد ..... @Targomeh
44.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «توبه آیه82» پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مى‌كردند، كم بخندند و بسيار بگريند. فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى‌ طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ «83» پس اگر خداوند تو را (پس از اين جنگ) به سوى طايفه‌اى از منافقان بازگرداند و آنان از تو براى حركت (به جنگ ديگرى) اجازه‌ى خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بيرون نخواهيد شد و هرگز همراه من، با هيچ دشمنى نبرد نخواهيد كرد، زيرا شما نخستين بار به نشستن در خانه راضى شديد، پس (اكنون نيز) با آنان كه از فرمان تخلّف كرده‌اند (در خانه) بنشينيد! وَ لا تُصَلِّ عَلى‌ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‌ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ «توبه آیه84» و بر مرده‌ى هيچ يك از منافقان نماز مگزار و (براى دعا واستغفار) بر قبرش نايست، چون آنان به خدا و پيامبرش كافر شدند و از دنيا رفتند در حالى كه فاسق بودند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «توبه آیه82» پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مى‌كردند، كم بخندند و بسيار بگريند. نکته ها منافقان اگر بدانند كه به خاطر ترك جهاد، چه پاداش‌هايى را از دست داده و چه فرصت‌ها و نعمت‌هايى را كفران كرده‌اند، بايد كمتر شادى كنند و بسيار بگريند، گرچه گريه‌ى مادام‌العمرشان هم در برابر گريه‌هاى طولانى قيامت، چيزى نيست! جلد 3 - صفحه 476 پیام ها 1- ناله و گريه بر گرفتارى‌ها، كيفر دنيوىِ متخلّفان از جهاد است. فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ‌ ... وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً 2- كيفر، متناسب با عمل است. «فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ‌ .. وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً» 3- خنده‌ها وخوشى‌هاى چند روزه‌ى منافق، حسرت وگريه‌هاى طولانى در پى‌دارد. فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ‌ ... وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى‌ طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ «83» پس اگر خداوند تو را (پس از اين جنگ) به سوى طايفه‌اى از منافقان بازگرداند و آنان از تو براى حركت (به جنگ ديگرى) اجازه‌ى خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بيرون نخواهيد شد و هرگز همراه من، با هيچ دشمنى نبرد نخواهيد كرد، زيرا شما نخستين بار به نشستن در خانه راضى شديد، پس (اكنون نيز) با آنان كه از فرمان تخلّف كرده‌اند (در خانه) بنشينيد! نکته ها «خالف»، هم به معناى متخلّف از جنگ، هم به معناى مخالف و هم به كسى گفته مى‌شود كه به خاطر پيرى، بيمارى و عجز، توان جبهه رفتن را ندارد. هر كس صادقانه توبه كند، پذيرفته مى‌شود، ولى منافقان از روى ريا، تظاهر و انقلابى‌نمايى، تقاضاى جبهه رفتن داشتند. از اين آيه استفاده مى‌شود كه شخص پيامبر صلى الله عليه و آله براى جنگ تبوك از مدينه خارج شد و در پايان جنگ نيز به آنجا برگشت. همچنين اين آيه از برخورد آينده‌ى منافقان خبر مى‌دهد، تا پيامبر چهره‌ى منافقانه‌ى آنان را رسوا كند. جلد 3 - صفحه 477 پیام ها 1- به تقاضاى منافقان براى حضور در جهاد، اعتماد نكنيم. «فَإِنْ رَجَعَكَ‌ ... فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا ...» آنان هنگام حركت، اجازه‌ى ماندن مى‌گيرند وهنگام بازگشت، اجازه‌ى خروج وحركت! 2- بترسيم از آنان كه ديروز فرارى بودند و امروز داوطلب حضور در جبهه‌اند. «لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً» 3- سوء سابقه‌ى افراد را فراموش نكنيم. «رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ» 4- منافقان را تحقير و بايكوت كنيم. «فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ» همرزمى با پيامبر، توفيق الهى است كه بايد منافقانى را كه از ترك جبهه خوشحالند، براى هميشه محروم كرد. «لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ» @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لا تُصَلِّ عَلى‌ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‌ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ «توبه آیه84» و بر مرده‌ى هيچ يك از منافقان نماز مگزار و (براى دعا واستغفار) بر قبرش نايست، چون آنان به خدا و پيامبرش كافر شدند و از دنيا رفتند در حالى كه فاسق بودند. نکته ها سيره‌ى رسول خدا صلى الله عليه و آله آن بود كه در مراسم تشييع و تدفين مردگانِ مسلمان حاضر شود، براى آنان دعا كند و بر جنازه‌ى آنان نماز بخواند. خداوند با اين آيه پيامبرش را از حضور در مراسمِ مردگانِ منافق، نهى كرد. امام صادق عليه السلام فرمود: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در نماز ميّت بعد از تكبير چهارم، براى مرده دعا مى‌كردند، امّا پس از نزول اين آيه، ديگر چنين كارى را انجام ندادند. «1» «1». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 3، ص 181. جلد 3 - صفحه 478 پیام ها 1- يكى از شيوه‌هاى مبارزه با منافقان، مبارزه‌ى منفى است. «لا تُصَلِ‌، لا تَقُمْ» 2- مرده‌ى منافق نيز بايد تحقير شود. در تشييع جنازه‌ى آنان شركت نكنيم و به زيارت قبور آنها نرويم. «لا تُصَلِ‌، لا تَقُمْ» 3- از اهرم نماز، براى تنبيه متخلّفان كمك بگيريم. «لا تُصَلِّ عَلى‌ أَحَدٍ مِنْهُمْ» 4- نماز ميّت و زيارت قبور، نشانه‌ى حرمت و احترامِ مؤمن پس از مرگ و كارى پسنديده است و چون منافق، حرمتى ندارد لذا فرمود: «لا تُصَلِّ، لا تَقُمْ» 5- منافق، كافر و فاسق است. «كَفَرُوا، فاسِقُونَ» 6- عاقبتِ كار، مهم است. خطر وقتى است كه انسان بدون توبه و در حال فسق بميرد. «ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷خدا برای هدایت بشر دوچیز فرستاده🌷 1⃣برهان (پیامبر) 🌸 يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻫﺎﻥ [ ﻭ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﭼﻮﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻣﻌﺠﺰﺍﺗﺶ ] ﺁﻣﺪ.(نساء ١٧٤) 2⃣نور (قرآن) 🌸 وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا ﻭ ﻧﻮﺭ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮﻱ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ .(نساء ١٧٤) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام جعفر صادق (ع) : جایگاه مناسب تر برای شیرخوار است. محققان دریافته اند مادر تازه زا، نوزاد را در سمت چپ سینه خود بخواباند زیرا نوزاد با شنیدن صدای قلب مادر که در ناحیۀ چپ سینه قرار دارد آرام می گیرد و با خوردن شیر کافی به خواب می رود. امروزه متخصصان و محققان نوزادان عقیده دارند نوزاد اندکی پس از تولد بطور فطری با تشخیص بوی پستان مادر به سمت سینه او کشیده می شود . در احادیثِ امامان، نکات علمی به صورت کلیدی عنوان شده که درک روشن آن در گرو پیشرفت علم بشر است. تبارک الله احسن الخالقین @Targomeh