eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پندپذیری🔻 این آیه رو، ۴ بار پشت سر هم بخونید:👇 🕋 لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ، فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ. 💢 ما این قرآن را برای پند گرفتن، آسان ساختیم. 💢 آیا کسی هست که پند بگیرد؟! ⁉️ چرا گفتم ۴ بار پشت سر هم بخونیم؟ چون خدا در سوره‌ی قمر، ۴ بار این آیه رو پشت سر هم آورده.🙄 👈 آیات ۱۷، ۲۲، ۳۲، ۴۰. ✔ داستان نوح و عاد و ثمود و لوط و... رو بیان میکنه، بعد می‌فرماید: ⁉️ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ؟! 🤔 آیا کسی هست که پند بگیرد؟! حیف که ما با این قرآن مأنوس نیستیم، و بیشتر از اون، حیف که هر وقت هم میخونیم، پند نمی‌گیریم.💔😔 به همین خاطر، در آیات بعد می‌فرماید:👇 🕋 وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا أَشْیَاعَکُمْ، فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ (قمر/۵۱) 💢 ما کسانی را که در گذشته شبیه شما بودند هلاک کردیم. 💢 آیا کسی هست که پند بگیرد؟! ☝️ این قرآن اومده که ما روحیه‌ی پندپذیری پیدا کنیم. ❌ هر کسی لیاقت بهره‌گیری از قرآن رو نداره. ✅️ بهره گرفتن از این کتاب الهی، مخصوص اهل ذکر است، نه اهل غفلت. ⁉️ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ؟!🤔 @Targomeh
✳ معارف قرآنی 💠 و َكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ و َنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا (اسراء/13) ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻧﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ. (اسراء/13) 💠 اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا(اسراء/14) (ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﻢ) ﻛﺘﺎﺑﺖ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ! ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﺴﺎﺑﮕﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﻰ! (اسراء/14) 📢📢📢📢📢 ✴ قلب هر انسان صحیفه و کتابی است که تمام اعمال آدمی در آن ثبت و ضبط میشود. ✅ تمام آنچه را که ما انجام ميدهيم، در صحيفهٴ دل مينگاريم! ✴ در قیامت تمام اعمال و نامه عمل ما، از درون ما ظهور ميکند. و این آیه به همین مطلب اشاره دارد: 💠 َنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا (اسراء/13) ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ. (اسراء/13) ✴ انسان تعجّب ميکند که این عجب کتابي است که تمام اعمال مدت عمرم در آن نوشته است! 💠 و َيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً و َلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا و َلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا (کهف/49) ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻯ ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﻣﺎ! ﺍﻳﻦ ﭼﻪ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﻤﻞ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺍﺣﺪﻯ ﻇﻠﻢ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. (کهف/49) ✅ آن وقت ميگويند اين کتاب توست که خودت نوشتي! 💠 اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا(اسراء/14) ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ توﺳﺖ. ﻛﺘﺎﺑﺖ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ! ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﺴﺎﺑﮕﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﻰ! (اسراء/14) ✴ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺍﺩﮔﺎﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺮم ﻋﻠﻴﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺣﻜﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ (كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا). ✅ از این آیات معلوم ميشود که در درون، و در نهان و نهاد ما يک صحيفه و کتاب مبسوطي است، هر کاري که ميکنيم در درون آن مينگاريم و مينويسيم و اين در قيامت نزد ماست؛ لذا هيچ انکارپذير نيست! براي اينکه خودمان نوشتيم و عين عمل هم حاضر است. ✅ عبارت (و َكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻧﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ) نشان میدهد که ﻋﻤﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻣﻠﺎﺯم و همراه ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، و از او جدا نمیشود . @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻حقیقتِ نماز🔻 ✍ در کلّ قرآن، حتّی یک آیه هم نداریم که بگه نماز بخونید😳 تعجّب کردید؟! بله درسته. خدا در موردِ قرآن می‌فرماید: هر چقدر که میتونید قرآن بخونید: 🕋 فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (۲۰/مزمل) ❌ امّا هیچ جا نمیگه نماز بخونید. چون نماز اصلاً خوندنی نیست. ❌ درباره‌ی نماز نمیگه: اقْرَءُوا الصَّلَاةَ☜ نماز بخوانید. ✅️ درباره‌ی نماز می‌فرماید: أَقِیمُوا الصَّلَاةَ☜ نماز را اقامه کنید، برپا دارید. ☝️ هیچ جای قرآن صحبت از «خواندنِ نماز» نیست، همه جا صحبت از «اقامه‌کردن و برپاداشتنِ نماز» هست. این حدیث معروف رو شنیدیم: 👈 الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ. نماز ستونِ دین است. خُب، ستون رو که نمی‌خونند. اصلاً ستون خوندنی نیست.😊 ستون رو برپا می‌کنند، اقامه می‌کنند. پس نماز هم که ستونِ دین هست، باید اقامه کنیم. حالا اقامه کردن نماز چطوریه⁉️👇 قرآن در سوره‌ی ماعون می‌فرماید: 🕋 أَرَأَیْتَ اَلَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (ماعون/۱) ⁉️ آیا کسی که دائماً دین، و روزِ جزا رو تکذیب می‌کنه، دیدی؟!😳 کسی که ظاهراً دین داره، ولی در واقع دین و خدا و پیغمبر و.. همه رو تکذیب میکنه. (یُکَذِّبُ بِالدِّینِ)🙄 ⁉️ تا به حال یه همچین فردی رو دیدی؟! ✔ بعد، چند ویژگی برای چنین شخصی بیان میکنه:👇 1⃣ فَذٰلِکَ اَلَّذِی یَدُعُّ اَلْیَتِیمَ. ☝️ او كسى است كه حواسش به یتیم نیست. و یتیم رو به زور از درِ خونه‌ش ردّ میکنه، و بهش جفا میکنه. 2⃣ وَ لاٰ یَحُضُّ عَلیٰ طَعٰامِ اَلْمِسْکِینِ. ☝️ حواسش به فقرا هم نیست. مردم رو به اطعامِ مساکین و فقرا تشويق نمیکنه. 3⃣ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ. 😱 پس وای بر نمازگزاران، اون نمازگزارانی که از نمازِ خودشون غافل هستند. 4⃣ اَلَّذِینَ هُمْ یُرٰاؤُنَ. ☝️ چنین کسانی در واقع ریا می‌کنند. خودشون رو جلوی مردم مسلمان نشون میدن🙂 ولی در واقع مسلمان نیستند. 5⃣ وَ یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ. ☝️ و کسانی که حوائجِ زندگیِ مردم رو برآورده نمی‌کنند. حواسشون به مردم نیست. حواسشون به همسایه نیست. ماعون👈 از مادّه‌ی مَعن، به معنی چیزِ کم و اندکه؛ چیزهای کوچکی که حاجتى از حوائجِ زندگى‌ِ مردم رو برآورده میکنه. یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ👈 یعنی حتّی حوائجِ اندک و ناچیزِ مردم رو هم برآورده نمی‌کنند. و به انسان ها خدمت نمی‌کنند.☹️ 📣 امّا یک نکته‌ی بسیار بسیار بسیار مهم در این سوره وجود داره. خوب دقّت کنیم. در این سوره، ویژگی کسانی که دین رو تکذیب می‌کنند، بیان کرد: ☜ ابتدایِ سوره گفت: حواسشون به یتیم و فقیر نیست. ☜ آخرِ سوره هم گفت: حواسشون به مردم نیست. ☜ امّا وسطِ سوره گفت: وای بر کسانی که از نمازشون غافل هستند. وسطِ صحبت از یتیم و فقیر و مردم، فرمود: عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ☜ از نمازشون غافل هستند. ☝️ گویا خدا میخواد به ما بگه: خدمت به مردم، فقرا، ایتام و.. همگی جزئی از نماز هستند. لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه، از نمازش غافل شده. یعنی چی اینها جزوِ نماز هستند⁉️👇 مثل نماز جمعه است. بعضی از فُقَها میگن اون ۲ تا خطبه‌ی نماز جمعه، جزوِ نماز هست و جای ۲ رکعت نماز رو می‌گیره. یعنی ۲ تا خطبه و ۲ رکعت نماز، جمعاً میشه ۴ رکعت، که جای نماز ظهر رو می‌گیره. لذا بعضی از فُقَها میگن اگر کسی به خطبه‌ها نرسید، بعد از نماز جمعه، نماز ظهرش رو دوباره خودش بخونه. 👈 حالا اینجا هم در سوره‌ی ماعون، قرآن می‌فرماید خدمت به یتیم و فقیر و مردم و... همگی جزوِ نماز هستند. ❌ لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه از نمازش غافل شده، چون اینها جزوِ نماز هستند. حالا این شعر باباطاهر رو بهتر می‌فهمیم: خوشا آنانکه دائم در نمازند📿 یعنی ما از صبح که بیدار میشیم، تا شب که می‌خوابیم دائماً در حالِ نماز هستیم. 👈 توی اداره، توی مغازه، توی کوچه و خیابون، سرِ کلاسِ درس، توی خونه، در ارتباطِ با پدر و مادر و زن و شوهر و بچّه و.. دائماً در حالِ نماز هستیم. ❌ هر جایی که ظلمی به بندگانِ خدا کنیم، از نمازمون غافل شدیم. ❌ هر جایی که از بندگانِ خدا غافل بشیم، از نمازمون غافل شدیم. خلاصه اینکه عزیزِ دلم! ☜ نماز خوندنی نیست، برپاداشتنی است. ☜ اقامه‌کردن و برپاداشتنِ نماز یعنی خدمتِ به خلقِ خدا. حقیقتِ نماز اینه. ☜ این نمازی هم که ما روزی ۵ وعده می‌خونیم، این «خوندن» باید مقدّمه‌ی «اقامه‌کردن و برپاداشتن» باشه. ✔ نماز باید منشأ خدمت و خدمتگزاری باشه. 💯 نمازگزارِ واقعی، خدمتگزارِ صدیقِ مخلوقاتِ خداست،😌 و غیر از این نمی‌تونه باشه. نمازگزارِ واقعی👈 "یَمنَعُونَ الماعُونَ" نیست، و مانع از رسیدن مایحتاجِ روزمره‌ی مردم نیست. از این به بعد، کنارِ نمازهایی که می‌خونیم، یه خورده هم سعی کنیم نماز رو اقامه کنیم.🙂 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫دنیا بازی است، مواظب باشیم بازی نخوریم. عین بازی ما رو پله، هم مار دارد و هم پله. ✔️ ممکن است خیلی بالا رفت اما یکباره نیش خورد و فرو افتاد.پس اگر بالاییم، مغرور نباشیم و اگر هم پایین، مایوس نباشیم. 💫ای بسا نردبانی پیش رویمان سبز شود، مثل استاد یا رفیق یا کتاب خوب. ناامید هم مباش که رندان جرعه نوش ناگه به یک خروس به منزل رسیده‌اند 💌 قرآن روی بازی بودن دنیا تکیه دارد«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ» 💫 البته دنیا دام‌های دیگری هم دارد «وَلَهْوٌ»یعنی سرگرمی ، سرگرمی‌های روزمره 💫واز تله‌های دیگر آن «وَزِينَةٌ»مدام برابر آینه به خود پرداختن،هر روز یک مدل و یک تیپ ! 💫 از دیگر تله‌ها«وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ» فخرفروشی‌ها 💫«وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ» فزون طلبی‌ها، حرص‌های بی‌حد و اندازه برای انباشتن ثروت ، «وَالْأَوْلَادِ»بیشترخواهی نوه‌ها و نتیجه‌ها. 🪴 تمام دنیا در نگاه قرآن در همین پنج کلمه خلاصه می‌شود به هر کدام دامی و هر بار گرفتار یکی! سوره حدید آیه ۲۰💫 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد ......ادامه 📃 وقتی می‌فرماید : برانداز شده لازم است از مخالفت خودداری کند ، مدلول التزامی آن ، و اعتبار فتوا و گزارش فقیه از احکام الهی است . 📜 این ادعا که لزوم خودداری از ، مختص مورد حصول قطع یا اطمینان برای شخص شده است ، با ظاهر آیه مخالف است ؛ زیرا در آیه ،‌لزوم حذر و ، به حصول قطع یا اطمینان مقید نشده است . 📃 بعضی گفته‌اند : این آیه بر جواز عامی به مجتهد دلالت دارد ؛ در عین حال ممکن است انذار ، سبب نظر و در ادله باشد ؛ ولی این سخن درست نیست ؛ زیرا وجوب اندیشه بر در ادله فقه ، مخالف اجماع است و به اختلال در امر وی منجر خواهد شد . 📜 افزون بر اینکه امر عامی به در هنگام وقوع حادثه ، امری و معتدر است . 📃 محقق ، مدعی شده که اگر تفقّه در آیه ، بر اعمال نظر موقوف باشد ، آیه دلیل بر فتوا است و اگر به معنای علم به حکم از طریق سماع و شنیدن از باشد ، بر حجیت فتوا دلالتی ندارد ، بلکه مضمون و مدل التزامی آن ، حجیّت خبر فقیه است که متضمن حکم باشد ؛ زیرا خداوند بر عباد ، تفقّه در دین را واجب کرده و در صدر اسلام تفقه چیزی جز تلقی و شنیدن احکام شرعی از مکرم اسلام یا امام معصوم علیهم السلام نبوده است ؛ 📜 بنابراین ، مقصود از و بیم دادن ، همان اخبار از حکم شرعی است که از معصوم نقل شود ،‌نه از حکم شرعی که بر استنباط و حدس مبتنی باشد ؛ پس این آیه از حجیت و اعتبار بیگانه است . 📃 از این اشکال پاسخ داده شده که می‌پذیریم که در صدر اسلام ، به گرفتن حکم شرعی از و نقل به دیگران بوده است ؛ 📜 چون راویان ،‌ خود اهل و لغت بوده‌اند و کافی بود حکم شرعی را از می‌شنیدند تا درباره آن فقیه باشد ؛ 📃 سپس آنچه را شنیده بودند ،‌برای نقل می‌کردند و تفقه در دین و آشنایی با احکام در زمان غیبت ، به مقدمات و استنباط نیاز دارد ولی با توجه به این امر به تفقّه در شریفه ، مطلق و بدون قید ذکر شده است . ( نحل ۱۶ ) ادامه دارد ........ @Targomeh
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ آتانِي مِنْهُ رَحْمَةً فَمَنْ يَنْصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ فَما تَزِيدُونَنِي غَيْرَ تَخْسِيرٍ «هود آیه63» (صالح) گفت: اى‌قوم من! آيا نظر شما اين است كه اگر از طرف پروردگارم معجزه داشته باشم واز جانب او مشمول رحمت شده باشم، (لب فروبندم و تبليغ نكنم؟) پس اگر من خدا را معصيت كنم (و رسالت‌الهى را انجام ندهم)، چه كسى در برابر (قهر) او ياريم خواهد كرد؟ پس شما جز خسارت و زيان چيزى به من نمى‌افزاييد. وَ يا قَوْمِ هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوها تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ قَرِيبٌ «هود آیه64» و (صالح در بيان معجزه‌ى خود گفت:) اى قوم من! اين شتر ماده (كه به اراده‌ى) خداوند (آفريده شده) معجزه‌اى براى شماست، پس او را آزاد بگذاريد تا در زمين خدا (چرا كند و از مراتع و علف‌هاى آن) بخورد، و آزارى به او نرسانيد كه بزودى عذاب (الهى) شما را فرا خواهد گرفت. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ آتانِي مِنْهُ رَحْمَةً فَمَنْ يَنْصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ فَما تَزِيدُونَنِي غَيْرَ تَخْسِيرٍ «هود آیه63» (صالح) گفت: اى‌قوم من! آيا نظر شما اين است كه اگر از طرف پروردگارم معجزه داشته باشم واز جانب او مشمول رحمت شده باشم، (لب فروبندم و تبليغ نكنم؟) پس اگر من خدا را معصيت كنم (و رسالت‌الهى را انجام ندهم)، چه كسى در برابر (قهر) او ياريم خواهد كرد؟ پس شما جز خسارت و زيان چيزى به من نمى‌افزاييد. پیام ها 1- اديان آسمانى و رهبران الهى، نه با زور و تهديد و جهل، بلكه با بيّنه، معجزه و دليل‌هاى روشن، مردم را به خدا و توحيد دعوت مى‌كنند. «بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي» 2- مقام نبوّت، يك رحمت ويژه‌ى الهى بر بندگان خاص است. «وَ آتانِي مِنْهُ رَحْمَةً» 3- پيامبران در صورت سهل‌انگارى در رسالت، گرفتار قهر الهى مى‌شوند. «فَمَنْ يَنْصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ» 4- با خيالِ خوشايند مردم وحمايت آنان، دست از خدا وراه او برنداريم كه مردم منحرف، جز خسارت چيزى به ديگران نمى‌افزايند. «فَما تَزِيدُونَنِي غَيْرَ تَخْسِيرٍ» 5- مخالفت با حق، خسارت است. «تَخْسِيرٍ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌4، ص: 84 @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ يا قَوْمِ هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوها تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ قَرِيبٌ «هود آیه64» و (صالح در بيان معجزه‌ى خود گفت:) اى قوم من! اين شتر ماده (كه به اراده‌ى) خداوند (آفريده شده) معجزه‌اى براى شماست، پس او را آزاد بگذاريد تا در زمين خدا (چرا كند و از مراتع و علف‌هاى آن) بخورد، و آزارى به او نرسانيد كه بزودى عذاب (الهى) شما را فرا خواهد گرفت. نکته ها ناقه‌ى حضرت صالح از جهات زيادى استثنايى بود: «1» 1- از دل كوه بيرون آمد، 2- بدون تماس با شتر نر حامله بود، 3- يك روز تمام آب روستا را مى‌خورد، 4- به اندازه نياز مردم منطقه شير مى‌داد، 5- مردم هيچ مسئوليّتى در قبال او نداشتند. حضرت صالح عليه السلام به مردم فرمود: من از بُت‌هاى شما چيزى درخواست مى‌كنم و شما نيز از خداى من چيزى بخواهيد، هر كدام از بت‌ها و خداوند كه پاسخ مثبت دادند، همگى او را مى‌پرستيم. مشركين پذيرفتند. خواسته آنان اين بود كه همين الآن يك شتر ماده در حالى كه حامله هم باشد از دل اين كوه بيرون بيايد. خداوند درخواست آنان را اجابت فرمود و شتر با تمام اين شرايط از ميان كوه خارج شد. «2» پیام ها 1- دليل و معجزه‌ى پيامبر الهى بايد براى مردم، محسوس، قابل فهم و در معرض ديد باشد. «هذِهِ» 2- دست قدرتِ خداوند باز و او سبب‌ساز است و مى‌تواند خروج شترى را از دل كوه، معجزه‌ى پيامبرى قرار دهد. «هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ» 3- ناقه‌ى صالح، معجزه‌اى بزرگ بود. «ناقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً» «1». ماجراى ناقه‌ى صالح در آياتى از سوره شعرا (155- 158) وسوره قمر (27- 31) نيز آمده‌است. «2». تفسير اطيب‌البيان. جلد 4 - صفحه 85 4- بايد به مقدّسات احترام گذاشت. «فَذَرُوها، لا تَمَسُّوها» 5- اهانت به مقدّسات، عذاب فورى خداوند را بدنبال دارد. «عَذابٌ قَرِيبٌ» @Targomeh