#یک_آیه_تدبر
-ای کسانی که ایمان آوردهاید!
تقوای الهی پیشه کنید
و سخن استوار بگویید.
📚[#احزاب - 70]
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔸سؤال قرآنی:
طبق آیه ۴٣ سوره #انعام، چه چیزی مانع از تضرع به درگاه خدا میشود؟
#سؤال_قرآنی
🔹پاسخ سؤال قرآنی:
قساوت قلب
و این که شیطان اعمال انسان را در نظرش زیبا جلوه داده.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#نکات_قرآنی
آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟
به هر بدی که در حق شما کرد، با خوبی پاسخ گویید.
این را قرآن تجویز می کند.
📚[#فصلت/34]
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#یک_آیه_تدبر
هرگاه به شما تحیت گویند،
پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛
یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید؛
خداوند حساب همه چیز را دارد.
📚[#نساء - 88]
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
⌛️#سال
..... ادامه
#گزارشهای_تاریخی
👈۳. در پی #درخواست موسی علیه السلام از فرعون برای فرستادن بنی اسرائیل با وی ، #فرعون از اینکه موسی علیه السلام سالیانی چند مورد #حمایت او بود ، بر وی منت نهاد :
* قال اَلم نربّک فینا ولیدًا و لبثت فینا من عمرک سنین * ( شعراء ۱۸ )
🏮مفسران مدت #اقامت موسی علیه السلام در خانه #فرعون را ۱۸ ، ۳۰ یا ۴۰ سال دانستهاند .
👈۴ . موسی علیه السلام از سوی #شعیب مخیر شد #کابین یکی از دخترانش را ۸ یا ۱۰ سال چوپانی برای شعیب قرار دهد :
* قال انّی اُرید ان انکحک احدی ابنتی هاتین علی تاجرنی ثمانی حجج فان اتممت عشرا فمن عندک * ( قصص ۲۷ )
🌕* #حجج * جمع * #حجّه * به معنای یک سال است .
عرب با توجه به انجام سالیانه یک بار حج خانه خدا ، سال را * #حجّه * می گوید .
🏮خداوند هنگام بر شمردن #نعمتهای خویش به موسی علیه السلام نیز از مدت اقامت چند ساله وی نزد #شعیب در مدین یاد کرده است :
* ...... فلبث سنین فی اهل مدین * ( طه ۴۰ )
👈 ۵. در پی #سرپیچی بنی اسرائیل از موسی علیه السلام برای ورود به سرزمین #مقدس ، خداوند آنان را به چهل سال #سرگردانی در بیابان دچار و از ورود به آن سرزمین محکوم کرد :
* قال فانّها محرّمه علیهم اربعین سنه یتیهون فی الارض * ( مائده ۲۶ )
👈 ۶. زنده شدن #فرضی به همراه #الاغ او به امر خداوند و پس از #پوسیده شدن اجزای بدن الاغ و سالم ماندن غذای وی پس از ۱۰۰ سال ، از #نشانه های قدرت خداوند بر زنده کردن مردگان در قیامت شمرده شده است :
* .... فاماته الله مائه عام ثمّ بعثه قال کم لبثت قال لبثت یومًا او بعض یوم قال بل لبثت مائه عام فانظر الی طعامک و شرابک لم یتسنّه و انظر الی حمارک ... و انظر الی العظام کیف ننشزها ثمّ نکسوها لحماً فلمّا تبیّن له قال اعلم انّ الله علی کلّ شیء قدیر * ( بقره ۲۵۹ )
🌕بعضی از مفسران ، فرد یاد شده را #عزیر و گروهی نیز #ارمیا دانسته اند .
ادامه دارد ....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#بقره آیه ۲۱۶
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#تفسير_سوره_بقره (آيه ٢١٦) -
💠آيۀ گذشته عمدتا در مورد انفاق اموال بود و در اين آيه سخن از انفاق جانها در راه خدا است و اين هر دو در ميدان فداكارى دوش به دوش يكديگر قرار دارند.
مىفرمايد: «جنگ (با دشمن) بر شما مقرر شده است در حالى كه از آن اكراه داريد» (كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ) .
💠تعبير به «كُتِبَ» (نوشته شده) اشاره به حتمى بودن و قطعى بودن اين فرمان الهى است.
💠براى انسانهاى معمولى يك امر طبيعى است كه جنگ و لو با دشمن و در راه خدا خوشايند نيست زيرا در جنگ هم تلف اموال و هم نفوس و هم جراحتها و مشقتها است البته براى عاشقان شهادت در راه حق و كسانى كه در سطح بالايى از معرفت قرار دارند جنگ با دشمنان حق شربت گوارايى است كه همچون تشنه كامان به دنبال آن مىروند و مسلما حساب آنها از حساب تودۀ مردم جدا است. سپس به يك قانون كلى و اصل اساسى كه حاكم بر قوانين تكوينى و تشريعى خداوند است اشاره مىكند، مىفرمايد:
«چه بسا شما از چيزى اكراه داشته باشيد در حالى كه براى شما خير است و مايۀ سعادت و خوشبختى»
(وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ) .
💠 به عكس كنارهگيرى از جنگ و عافيت طلبى ممكن است خوشايند شما نباشد در حالى كه واقعا چنين نيست
«چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد و آن براى شما شرّ است»
(وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ) .
💠 و در پايان مىفرمايد: «و خدا مىداند و شما نمىدانيد» (وَ اللّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) .
💠پروردگار جهان با اين لحن قاطع مىگويد كه افراد بشر نبايد تشخيص خودشان را در مسائل مربوط به سرنوشتشان حاكم سازند چرا كه علم آنها از هر نظر محدود و ناچيز است و معلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطرهاى در برابر دريا است.
💠آنها با توجه به علم محدود خود نبايد در برابر احكام الهى روى در هم كشند. بايد بطور قطع بدانند كه خداوند اگر جهاد و روزه و حجّ را تشريع كرده همه به سود آنها است، توجه به اين حقيقت روح انضباط و تسليم در برابر قوانين الهى را در انسان پرورش مىدهد، و درك و ديد او را از محيطهاى محدود فراتر مىبرد و به نامحدود يعنى علم بىپايان خدا پيوند مىدهد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 195
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_233
🌷 #آیه_216 #سوره_بقره
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ و َعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً و َهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
🍀 ترجمه:جهاد بر شما نوشته شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمى دانید.
🌷 #کتب:نوشته شد
🌷 #القتال:جهاد ، جنگ
🌷 #كُره:به مشقّتى گفته مىشود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ.
🌷 #كَره:به مشقتى گویند كه از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حكم اجبارى در آیه ى «اتینا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمانها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مىآییم.
🌷 #عسی:چه بسا
🌺 بعضی چیزها خوش هستند اما خوب نیستند بعضی چیزها خوب هستند اما ممکنه در ظاهر خوش نباشند ولی همین خوبی ها بعد از مدتی با خود خوشی می آورند. ما از خداوند خوشی می خواهیم ولی خداوند برای ما خوبی می خواهد زیرا به صلاح ما می باشد. مثل جنگ و جهاد که در این آیه آمده است که برای ما نا خوشایند است ولی خیر در آن است. زیرا خداوند می داند و ما نمی دانیم. اكراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاهطلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنید، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
🔴 #جنگ با همه ى سختى هایى كه دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
🌷 #توان رزمى بالا مى رود.
🌷 #دشمن جسور نمىشود.
🌷 روح #تعهّد و #ایثار در افراد جامعه بوجود مىآید.
🌷 قدرت و عزت #اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مىشود.
🌷 امدادهاى غیبى سرازیر مىگردد.
🌷 روحیّه ى استمداد از #خدا پیدا مىشود.
🌷 اجر و پاداش الهى بدست مى آید.
🌷 روحیّه ى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مى آید.
🔹 پيام های آیه 216سوره بقره 🔹
✅ ملاک #خیر و #شر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیش داورى خود تكیه كنیم. «عسى ان تكرهوا شیئاً وهو خیر لكم»
✅ #كراهت و #محبّت نفسانى، نشانه ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تكرهوا... و هو خیر لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم»
✅ #جنگ و #جهاد در راه دین، مایه ى خیر است. «كُتب علیكم القتال... و هو خیر لكم»
✅ تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس #علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، اگر چه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#دستور_قرآنی
🍁دیدی تو خیابون دعوا میشه ⚔
همه جمع میشن یکی فیلم میگیره یکی انگار داره فیلم نگاه میکنه 🚫
قرآن میگه:
1⃣یا برو جدا کن
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا
📜(حجرات9)
2⃣یا اگه نمیتونی جدا کنی
(نمون و رد شو برو)
«وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»(فرقان72)
زمانی که کار بیهوده ای رو میبینن بزرگوارانه و بی توجه رد میشن
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh